يكشنبه ۸ آبان ۱۳۸۴
سايه وحشت آنفلوآنزا بر جهان
پرندگان مهاجر، ترانه خوان غم شده اند
منبع: مايوكلينيك اكونوميست
مترجم: رضا محتشم
002997.jpg
كساني كه به زهرآگين ترين نوع ويروس آنفلوانزاي مرغي يعني H5N1 مبتلا شوند، ممكن است دچار بيماري  هاي خطرناكي شوند، مانند سينه پهلوي ويروسي و اختلال تنفسي شديد كه شايع ترين عامل مرگ بر اثر آنفلوانزاي مرغي است. هر قرن سه يا چهار بار بيماري آنفلوانزا در سراسر جهان شايع مي شود و جان ميليون ها نفر را مي گيرد
شيوع گونه اي مرگبار از آنفلوآنزاي مرغي در سراسر جهان تا به حال به مرگ صدها ميليون مرغ و ۶۰ نفر در آسيا انجاميده است. انتشار گونه H5N1 آنفلوآنزاي مرغي از سال ۲۰۰۳ از كره جنوبي آغاز شد. اكنون كشورهاي مختلفي از قبيل چين، ويتنام، روسيه، روماني و تركيه وجود اين بيماري را در صنعت مرغداري كشورشان تأييد كرده اند. به نظر مي رسد حركت پرندگان مهاجر در سفرهاي فصلي از قاره اي به قاره اي ديگر، محتمل ترين عامل گسترش جهاني اين بيماري است. مقامات اتحاديه اروپا براي بررسي اقدامات لازم براي مقابله با اين بيماري خطرناك كه مي تواند صنعت مرغداري را نابود كند يا پس از جهش، به صورت يك ويروس انساني درآيد، چند نشست برگزار كرده اند. در آلمان و اتريش به مرغداري ها دستور داده شده است از خروج مرغ ها و ورود آنها به فضاي باز جلوگيري شود. دولت بوش هم قرار است گزارش مهمي را در مورد طرح اضطراري مقابله با شيوع آنفلوآنزا منتشر كند. كانادا نيز به زودي ميزبان نشستي بين المللي براي هماهنگي تلاش هاي جهاني براي مقابله با اين بيماري خطرناك خواهد بود. هر چقدر كه احتمال بروز آنفلوآنزا در ميان ماكيان بيشتر شود، احتمال جهش ويروس و تبديل آن به ويروسي كه به راحتي بين انسان ها منتقل شود يا تركيب آن با گونه اي موجود از ويروس آنفلوآنزاي انساني، مي تواند فاجعه اي انساني در ابعاد جهاني پديد آورد. چنين دگرگوني مرگباري به خصوص در كشورهاي فقير محتمل است كه نظام بهداشتي و نظارتي آن ضعيف تر است و شمار بيشتري از مردم در مجاورت ماكيان و ساير دام ها زندگي مي كنند. دانشمندان معتقدند H5N1 ويروس مستعدي براي تبديل به گونه انساني است، چون به سرعت جهش پيدا مي كند و به جذب ژن از ويروس هاي ساير گونه هاي جانوري گرايش دارد. كشورهاي فقير بايد ضمن تقويت اقدامات بهداشتي، صندوق مالي جهت جبران خسارت مرغداراني كه به كشتار مرغ ها ناچار مي شوند، ايجاد كنند. در اين حال، كميسيون اروپا از ۲۵ كشور عضو خواسته است داروهاي ضد اين ويروس را ذخيره كنند. سازمان بهداشت جهاني نيز از همه كشورها درخواست كرده است طرح هاي اضطراري براي مقابله با انتشار بيماري تدوين كنند. شيوع بيماري سارس در سال ۲۰۰۳ در  آسيا با حدود ۸۰۰۰ مورد ابتلا همراه بود. حدود يك دهم از مبتلايان به اين بيماري تنفسي جان باختند. اين بيماري حدود ۶۰ ميليارد دلار به اقتصاد كشورهاي جنوب شرق آسيا به خصوص بخش گردشگري لطمه زد. شيوع آنفلوآنزاي انساني مي تواند فشار زيادي به نظام بهداشتي كشورها وارد كند. چه بسا براي جلوگيري از گسترش ويروس، تعطيلي مدارس و ممنوعيت گردهمايي هاي بزرگ ضروري باشد. در كوتاه مدت بايد داروهاي ضد ويروس در كشورهاي داراي توان مالي ذخيره شود. توليد واكسن ضد ويروس هاي جديد آنفلوانزاي انساني چند ماه طول مي كشد. در دراز مدت يعني پنج تا ده سال آينده، ممكن است وضع تغيير كند، يعني بعيد نيست كه واكسني براي انواع قديمي و جديد ويروس آنفلوانزا توليد شود. اما تا آن زمان تمام كشورها بايد خود را براي مقابله با بدترين وضع آماده كنند.
002991.jpg
چگونگي عملكرد ويروس هاي آنفلوانزا
ويروس ها استاد انتقال بين انواع گونه هاي جانوري هستند. آنها اغلب مي توانند با جهش سريع و كسب ماده ژنتيك ساير ويروس ها، از جانوران به انسان انتقال يابند. گاهي مانند بيماري تب نيل غربي، اين انتقال از طريق يك ميزبان ميانجي مانند پشه رخ مي دهد. اما ويروس مي تواند مستقيماً نيز منتقل شود.
سال هاي دهه ۱۹۸۰ فهرست بيماري هايي كه مستقيماً از جانوران به انسان منتقل شده اند، به سرعت افزايش يافته و شامل مواردي همچون سارس و اين اواخر آنفلوانزاي مرغي كه آنفلوانزاي پرنده نيز خوانده مي شود. به غير از ايدز، شايد هيچكدام از اين بيماري ها نتواند به اندازه آنفلوانزاي مرغي به انسان لطمه بزند.
در انسان، آنفلوانزاي مرغي مانند آنفلوانزاي معمولي با تب، سرفه، گلودرد و درد ماهيچه  شروع مي شود، اما ممكن است به وضعيت هاي تهديد كننده زندگي بينجامد. در اوايل سال ،۲۰۰۵ كارشناسان بهداشت در مورد خطر بالقوه بروز بيماري  آنفلوانزاي مرغي هشدار دادند. بدترين حالت شيوع جهاني اين بيماري به مانند سال هاي ۱۹۱۸ و ۱۹۱۹ است كه دست كم جان ۲۰ ميليون نفر در جهان را گرفت. در اين حال، پژوهشگران روي راه هاي پيشگيري يا جلوگيري از شيوع اين بيماري كار مي كنند.
علائم و نشانه ها
ويروس هاي آنفلوانزاي مرغي پيچيده و داراي زيرگونه ها و گونه هايي است كه با هم تفاوت زيادي دارند. اما به طور كلي اين ويروس ها را به دو دسته داراي امكان بيماري زايي اندك يا بيماري زايي بالا تقسيم مي كنند. در بين پرندگان، تأثيرات ويروس هاي كم بيماري زا معمولاً اندك است و شامل مواردي همچون به هم ريختگي پرها يا كاهش توليد تخم مي شود. اما انواع بيماري زاي شديد باعث بيماري سخت و علائمي همچون ناراحتي تنفسي مي شود. تقريباً ۱۰۰ درصد موارد ابتلا به مرگ مي انجامد. در برخي موارد مرغ و خروس ها در همان روز پيدا شدن علائم مي ميرند.
دانشمندان هنوز نمي دانند چگونه اين زيرگونه هاي ويروس ها بر انسان تأثير مي گذارد، اما به نظر مي رسد ويروس هاي بيماري زاي شديد سخت ترين موارد بيماري و بيشترين تعداد مرگ را در انسان و جانوران ايجاد مي كنند. با وجودي كه دوره نهفته ماندن ويروس آنفلوانزاي مرغي در انسان هنوز دقيقاً معلوم نيست، اما به نظر مي رسد بيماري حدود يك تا پنج روز پس از در برابر ويروس قرار گرفتن، بروز مي كند. گاهي اوقات تنها نشانه بيماري عفونت نسبتاً خفيف چشم است. اما اغلب، علائم و نشانه هاي آنفلوانزاي مرغي مانند علائم آنفلوانزاي معمولي است، يعني سرفه، تب، گلودرد و درد ماهيچه ها.
كساني كه به زهرآگين ترين نوع ويروس آنفلوانزاي مرغي يعني H5N1 مبتلا شوند، ممكن است دچار بيماري  هاي خطرناكي شوند، مانند سينه پهلوي ويروسي و اختلال تنفسي شديد كه شايع ترين عامل مرگ بر اثر آنفلوانزاي مرغي است. هر قرن سه يا چهار بار، بيماري آنفلوانزا در سراسر جهان شايع مي شود و جان ميليون ها نفر را مي گيرد. توانايي ويروس آنفلوانزاي مرغي براي ايجاد آسيب در اين مقياس گسترده، ناشي از خاصيت اين ويروس براي تغيير سريع و غيرمنتظره است كه باعث مي شود بهترين واكسن ها هم از آن عقب بمانند و دستگاه ايمني زير فشار شديد قرار بگيرد.
002985.jpg
الفباي ويروس هاي آنفلوانزا
ويروس هاي آنفلوانزا برحسب ساختار به سه دسته A، B و C تقسيم مي شوند. نوع A عامل شيوع مرگبار آنفلوانزا است، اما نوع B باعث شيوع بيماري در مقياس كوچكتر مي شود. علائم و نوع C خفيف تر است. آنفلوانزاي نوع A و B فقط در انسان يافت مي شود.
ويروس هاي A آنفلوانزا براساس دو پروتئين سطحي زير به زير گونه هايي دسته بندي مي شود. هماگلوتينين (HA) و نورامينيداز(NA). پانزده زير گونه HA و نه زير گونه NA وجود دارد، اما اين زيرگونه ها مي توانند با هم تركيب شده و زيرگونه هاي بيشتري را تشكيل دهند. مثلاً زيرگونه هاي H1N1، H1N2، H1N3 معمولاً باعث آنفلوانزا در انسان مي شوند، در حالي كه H7N7، H3N8 باعث بيماري در اسب مي شود. دست كم ۱۵ زيرگونه پرندگان را بيمار مي كند كه زهرآگين ترين آن H5N1 است. ويروس هاي آنفلوانزاي A نيز به گونه هايي تقسيم مي شود كه دائماً در حال تكامل است. همين خاصيت و تغيير ساختار ژنتيك و معاوضه ژن هاست كه باعث مي شود اين بيماري غيرقابل پيش بيني و مرگبار باشد.
انسان چگونه آنفلوانزاي مرغي مي گيرد؟
پرندگان آبي مهاجر به خصوص اردك ناقل ويروس هاي اين بيماري هستند. اين پرندگان كه اغلب به رغم انتقال ويروس بيمار نمي شوند، آلودگي را به ساير گونه هاي جانوري به خصوص مرغ و خروس و بوقلمون منتقل مي كند. ويرو س هاي مرغي عموماً انسان را بيمار نمي كند، اما در سال ۱۹۹۷ آنفلوانزاي مرغي در هنگ كنگ ۱۸ نفر را مبتلا كرد كه شش نفرشان مردند. از آن زمان مواردي از آنفلوانزاي مرغي در انسان از هلند، كانادا و سراسر آسيا گزارش شده است. بيشترين افراد با مرغ هاي آلوده يا مكان هاي آلوده در تماس بوده اند. اغلب انتقال ويروس از جانوران به انسان در مناطقي صورت مي گيرد كه انسان در مجاورت مرغ و خروس و خوك زندگي مي كند. خوك مي تواند به راحتي به ويروس انساني و جانوري آنفلوانزا آلوده شود. اما بيشترين انتقال ويروس به انسان از طريق مرغ و خروس صورت مي گيرد. انتقال مستقيم ويروس از پرندگان به انسان چنين مسيري را طي مي كند: پرندگان آبي مهاجر كه ناقل طبيعي ويروس آنفلوانزاي مرغي هستند، ويروس را از طريق فضله، آب دهان، ترشحات بيني دفع مي كنند. ويروس از طريق آب، غذا يا خاك به مرغ و خروس ها و بوقلمون انتقال مي يابد. تنفس ويروس از طريق ذرات هوا نيز مي تواند اين ماكيان را مبتلا كند. گرما ويروس را نابود مي كند، اما در دماي پايين ، ويروس به حيات خود ادامه مي دهد. بازارهاي سرباز كه تخم مرغ و گوشت مرغ در شرايط غيربهداشتي فروخته مي شود، بهترين نقطه براي انتقال ويروس در جامعه انساني است. در هر نقطه اي از اين خط سير، انسان مي تواند با تماس با مرغ آلوده يا سطح آلوده مبتلا شود.
در شيوع فعلي، دو زيرگونه ويروس آنفلوانزاي A خطرناك بوده است: H7N7 وH5N1. زيرگونه دوم به خصوص به اين دلايل نگران كننده است: انتقال مستقيم،  شدت زهرآگيني (حدود ۱۰۰ درصد پرندگان و ۵۰ درصد انسان هاي مبتلا از بين مي روند.)، انتشار سريع وتركيب پذيري ژنتيك (اين ويروس مي تواند به راحتي با يك زيرگونه ويروس آنفلوانزاي انساني تركيب و ويروس جديد مرگباري توليد كند.)
عوامل خطرزا
بزرگترين عامل خطرزاي ابتلا به آنفلوانزاي مرغي تماس با مرغ هاي بيمار يا سطوح آلوده به پر، آب دهان يا فضله آنهاست. سازمان بهداشت جهاني موارد معدودي از انتقال انسان به انسان اين ويروس را نيز گزارش كرده است. اما در حال حاضر انتقال از مرغ هاي آلوده بزرگترين خطر است. به نظر مي رسد بچه ها در معرض بيشترين خطر باشند. در عين حال هزاران نفر از كساني كه در كار كشتار مرغ هاي بيمار فعال بوده اند، به آن مبتلا نشده اند.
در صورت بروز علائم آنفلوانزا، از جمله تب، سرفه و كوفتگي بدن، شخص بايد به سرعت به پزشك مراجعه كند. اگر اين اتفاق پس از سفر به نقطه اي از جهان رخ داده است كه آنفلوانزاي مرغي شايع شده است، به پزشك حتماً اطلاع دهيد. پزشك مي تواند با انجام آزمايش هايي به سرعت ويروس آنفلوانزا را شناسايي كند اما اين آزمايش ها نمي تواند ويروس هاي آنفلوانزاي مرغي و ساير ويروس هايA را از هم تشخيص دهد. بيشتر افراد مبتلا به آنفلوانزاي مرغي داراي علائم و نشانه هاي آنفلوانزاي معمولي هستند. برخي دچار بيماري  هاي خطرناكي مانند سينه پهلوي ويروسي و اختلال تنفسي شديد مي شوند. در اين حالت كيسه هاي هواي داخل شش پر از مايع مي شود. اما مهمترين خطر آنفلوانزاي مرغي يعني ظهور گونه اي ويروس جديد كه به سادگي از شخصي به شخص منتقل شود، هنوز در حد گمانه زني است. اگر شخصي هم زمان به آنفلوانزاي انساني و مرغي مبتلا شود، تركيب مواد ژنتيك اين دو نوع مي تواند زيرگونه كاملاً جديدي را با غلبه مواد ژنتيك انساني توليد كند. در اين صورت، ويروس بيمار همه گيري به وجود خواهد آمد كه بدليل نبود مصونيت طبيعي در انسان بسيار مرگبار خواهد بود.
در حال حاضر گزينه درماني اصلي داروي Tamiflu است كه از خروج ويروس از سلول ميزبان جلوگيري مي كند. هنوز معلوم نيست اين دارو چقدر در برابر ويروس H5N1 كارآمد خواهد بود. ممكن است اين ويروس خيلي سريع به آن مقاوم شود. مهمتر آنكه مصرف اين دارو را بايد تا دو روز پس از بروز علائم آغاز كرد. به علاوه اين دارو گران قيمت است.
002988.jpg
پيشگيري
تلاش بين المللي براي جلوگيري از انتشار آنفلوانزاي مرغي چند وجه دارد و تأكيد اصلي آن بر بهداشت مرغ و انسان است. از جمله اقدامات لازم براي كنترل انتشار ويروس در ميان ماكيان مي تواند از اينها نام برد:
* كشتار: از سال ۱۹۹۷ كه اولين موارد آنفلوانزاي مرغي در انسان مشاهده شد، صدها ميليون پرنده بيمار نابود شده است. در بسياري موارد، مرغداري ها قرنطينه شده است. سازمان بهداشت جهاني اين رويكرد را اولين خط دفاع در برابر ويروس مي داند، هر چند كه اين كشتارها به صورت سوزاندن يا دفن زنده ماكيان بوده است.
* برنامه هاي نظارت: در برخي كشورها برنامه هاي مايه كوبي گسترده و اقدامات ضد قاچاق ماكيان اجرا شده است.
* ممنوعيت واردات مرغ: برخي كشورها واردات مرغ يا تخم مرغ را از مناطق آلوده جهان ممنوع يا محدود كرده اند. مثلاً در سال ،۲۰۰۴ آمريكا واردات مرغ را از بيشتر كشورهاي آسيايي ممنوع كرد.
توصيه هايي براي مسافران
- از تماس باپرندگان و مرغ بپرهيزيد.
- از حضور در بازارهاي سر باز خودداري كنيد.
- دست ها را خوب بشوئيد.
- مواظب بچه ها باشيد.
- از مواد غذايي حاوي تخم مرغ خام مانند مايونز، بستني و غيره دوري كنيد. تا به حال گزارشي از انتقال ويروس آنفلوانزاي مرغي به انسان بر اثر خوردن گوشت مرغ گزارش نشده است. از آنجايي كه حرارت ويروس آنفلوانزاي مرغي را از بين مي برد، مقامات سازمان بهداشت جهاني گوشت مرغ پخته را تهديدي براي بهداشت نمي دانند. با اين حال بهتر است به هنگام تهيه غذا از گوشت مرغ، احتياط لازم را به كار گرفت، از جمله اينكه مرغ را خوب بشوئيد و سپس خوب بپزيد.

همايش ها و سمينارها
همايش بين المللي بررسي آينده سيستم هاي توليد انرژي
۱- تاريخ برگزاري: ۱۸-۱۶ نوامبر ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: هلند/ آمستردام
۳- پست الكترونيكي:
Secretariat@Fps2005.com
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.Fps2005.org
۵- نيم نگاه: با ورود به سال ۲۰۰۶ ميلادي انرژي چه از جهت ساختاري و چه از جهت شيوه مصرف و انتقال، به ويژه در بخش انرژي الكتريكي دچار تحول اساسي مي شود. اين تحول اساساً به جهت افزايش استفاده از انرژي هاي قابل بازيافت و ادغام تكنولوژي هاي جديدي چون ICT و انرژي الكتريكي و الكترونيكي است. همايش با هدف بررسي نتايج و اهميت اين پيشرفت، صدمات احتمالي اين تحول، پيشنهاد راهكارهايي براي گذر از اين تحول، پذيرش تحول و شيوه  تسلط بر اين تحول برگزار مي شود.
سيزدهمين همايش شخصيت شناسي اروپا(ECP)
۱- تاريخ برگزاري: ۲۶-۲۲ جولاي ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: يونان/ آتن
۳- پست الكترونيكي:
ecp13@triaenatours.gr
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.ecp13.gr
۵- مسئولين برگزاري: دپارتمان روانشناسي دانشگاه آتن
۶-  نيم نگاه: در اين همايش جمعي از اساتيد روانشناسي و پژوهشگران علاقه مند به بحث هاي روانشناسي به ويژه روانشناسي شخصيتي پژوهش هاي خود را در زمينه؛ اجتماع و تأثير آن بر شخصيت افراد، الگوبرداري افراد از خانواده، الگوبرداري از اجتماع، تأثير خانواده بر شخصيت افراد، كودكان و بحث شخصيت شناسي، عوامل تأثيرگذار بر شخصيت افراد به ويژه كودكان، نوجوانان و جوانان، عوامل تأثيرگذار بر شخصيت به جز رفتارهاي خانواده و اجتماع و... ارائه مي كنند.
ششمين همايش بررسي الگوي متابوليك(CHI2005)
۱- تاريخ برگزاري: ۸-۷ دسامبر ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ اورلاندو
۳- پست الكترونيكي:
peterd@healthtech.com
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.healthtech.com/2005/mbp/index.asp
۵- نيم نگاه: بررسي الگوي متابوليسم يا سوخت و ساز سلولي ابزاري است براي دستيابي به اطلاعات جديد درباره بيولوژي سلولي و كاركرد سلول هاي مختلف بدن. تصويربرداري سريع از عملكرد سلول ها در شرايط مختلف، اطلاعات ارزشمندي از ميزان تحولات سلول در شرايط مختلف فيزيولوژيكي، ورود دارو به سلول ها و يا سموم مختلف به سلول  در اختيار زيست شناسان قرار مي دهد. اين همايش با هدف افزايش اطلاعات درباره الگوي متابوليسم سلولي در شرايط عادي، متابوليسم در هنگام مسموميت، مسموميت  دارويي و يا مصرف داروهاي مورد نياز بدن؛ طراحي طرح هاي مختلف ارگانيسم ها به منظور آشنايي با ساختار سلولي و متابوليسم سلول هاي بدن انسان و گياهان، طراحي الگوهاي مختلف متابوليسم سلولي با استفاده از كامپيوتر بر مبناي اطلاعات به دست آمده، متابوليسم حيوانات و يافتن تشابه هاي آن با متابوليسم گياهان و انسان و... برگزار مي شود.
سومين همايش بين المللي ماكرو و سوپرمولكول ها در كشاورزي، ساخت مواد و نانوشيمي(MAM-06)
۱- تاريخ برگزاري: ۲۸ مه تا اول ژوئن ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: ژاپن/ توكيو
۳- مسئولين برگزاري: دانشگاه واسيداي ژاپن
۴- پست الكترونيكي: @mse.waseda.ac.jp.06
۵ - صفحه الكترونيكي:
http://www.waseda.jp/assoc-MAM-06/
۶- نيم نگاه: از آن جايي كه نانومتريال ها نقش كليدي در علم و تكنولوژي قرن بيست و يكم بازي مي كنند، از اين رو در اين همايش درباره؛ نانومتريال ها (ماكرو و سوپرمولكول ها) و كاربرد آنها، پژوهش هاي جديد درباره نانومتريال ها، توسعه و گسترش طراحي نانومتريال ها، ماكرو سوپرمولكول ها در شيمي، ماكرو و سوپرمولكول ها در كشاورزي، ساختارهاي جديد ساخته شده بر پايه نانومتريال ها در شيمي و كشاورزي و... بحث و گفت وگو خواهند كرد:  اين همايش فرصت مناسبي است براي پيوند علم و صنعت چرا كه بسياري از صاحبان صنايع نيز در اين همايش حضور دارند.
هفتمين همايش بين المللي مديريت شبكه توليد در صنعت غذا- كشاورزي (AqriFood)
۱- تاريخ برگزاري: ۳۱ مه تا ۲ ژوئن ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: هلند/ اده
۳- مسئولين برگزاري: دانشگاه وگنينگن هلند و مركز پژوهش هاي كشاورزي دانشگاه وگنينگن هلند
۴- پست الكترونيكي: Jos.bijman@Wur.nl
۵- صفحه الكترونيكي:
http://www.ChainConference.wur.nl
۶- نيم نگاه: صنعت غذا و كشاورزي اكنون دو صنعت اقتصادي و مهم به شمار مي آيند؛ به ويژه اين كه توليدات غذايي به تنهايي تأمين كننده بخش عظيمي از نيازهاي اقتصادي جوامع توليدكننده است. همايش  Agrih Food 2006 با هدف بحث و گفت وگو درباره؛ توليدات جديد صنعت غذا و كشاورزي، نحوه حضور در سطح بين المللي با صادرات و عرضه توليدات كشاورزي و غذايي، تحولات ساختاري صنعت غذا و لزوم حركت با موج نوي اين صنعت، ارتقاي كيفيت زمينه ساز حضور مؤثر، سياست هاي جديد همكاري بخش غذا و كشاورزي و... برگزار مي شود. برگزاركنندگان همايش معتقدند؛ با افزايش كيفيت توليدات غذايي و حضور در سطح بين المللي، توليدات غذايي بيش از پيش توسط مراجع صلاحيت دار چون FDA كنترل شده و اين امر به كاهش آلودگي و بيماري از طريق مصرف غذا كمك شاياني مي كند. از سوي ديگر آشنايي با ذائقه ملل ديگر كشورها را در انتخاب نوع تغذيه حساس تر كرده و كاستي هاي تغذيه اي جبران مي شود.
مهتاب خسروشاهي

نكته ها
نيلوفر آبي و خواص دارويي آن
گياهي زيبا داراي برگ هاي بزرگ و مواج به پهناي ۱۰ تا ۳۰ سانتي متر است. گل هاي آن درشت و در اواخر بهار تا اوايل پاييز ظاهر مي شود. بويي ملايم دارد و در سطح آب نيز باقي مي ماند. پراكندگي آن به نحوي است كه در تمام اروپا، آسيا و نواحي ديگر يافت مي شود. گل هاي زيباي آن معمولاً در ساعت ۷ صبح باز مي شود و ساعت ۴ بعد از ظهر شروع به جمع شدن مي كند.
تركيبات: تمام قسمت هاي نيلوفر آبي داراي تافن، اسيد گاليك و املاح مختلف است. از دانه و جوانه هاي گل آن آلكالوئيدي به نام نوفارين به دست مي آيد كه از سموم قلبي است. تحت اثر اين ماده قلب به حال سيستول يا نيمه سيستول مي ايستد. ريزوم اين گياه در حيوانات مختلف اثر ضد تشنج و آرام كننده دارد.
خواص دارويي: ريزوم و تمام اعضاي گياه داراي تافن زياد و اسيد تانيك و يك ماده رزيني است و اثر قابض و نيرودهنده دارد. با قرار دادن ريشه آن بر روي پوست بدن ايجاد التهاب و قرمزي مي شود. گل هاي آن به طور ضعيف اثر نرم كننده و رفع تحريكات جلدي دارد. همچنين داراي اثر تسكين دهنده قواي جنسي است و مصرف ۲/۰ گرم عصاره آبي توأم با مقدار كمي عصاره روان آن، در ناراحتي هاي عصبي كه همراه با بي خوابي باشد اثر مفيد نشان مي دهد.
محل رويش: اين گياه به حالت خودرو در استخرهاي طبيعي و آب هاي راكد نواحي مختلف شمال ايران خصوصاً در گيلان و لاهيجان مي رويد.
آلاله و مسموميت ناشي از آن
اين گياه يكساله و به ارتفاع ۱۵ تا ۶۰ سانتي متر است و داراي ساقه منشعب و توخالي است. برگ هاي آن داراي پهنگي است با بريدگي هاي عميق و گل هايش به رنگ زرد روشن است. فراواني آن بيشتر در گل و لاي مناطق مردابي، گودال ها، كنار استخرهاي طبيعي و در اماكني است كه غالباً به علت مجاورت به رودخانه يا استخر گاهگاه از آب و گل و لاي پوشيده مي شود. از مشخصات آن اين است كه هر پايه آن در محيط هاي مساعد، تعداد فراواني در حدود ۷۰ تا ۱۰۰ گل مي دهد.
مسموميت: اين گياه اصولاً سمي است و حتي اگر حيوانات  آن را مخلوط با علوفه مصرف كنند، تورم دستگاه هضم توأم با ناراحتي ها و اختلالات اعمال گردش خون و دستگاه تنفسي در آنها پيش مي آيد. به علاوه قوه بينايي را در آنها كاهش مي دهد و اگر گاو شيرده آن را بخورد از حجم شير روزانه اش كاسته مي شود.
سابقاً در نواحي مالاريا خيز براي رفع تب هاي نوبه به كار مي رفته است.
محل رويش: اين گياه اطراف تهران، بندر انزلي و نيز بين رشت و بندر انزلي زيادتر يافت مي شود.
002994.jpg
خواص دارويي انبه
انبه گياهي است هميشه سبز، شاخه دار و داراي حدود ۴۰-۳۰ متر ارتفاع كه بعد از ۵ تا ۷ سال گل مي دهد. اين گياه از خانواده آناكاردياسه است و ميوه آن ۴ ماه بعد از رشد، آماده چيدن مي شود، اما پس از آن ۸ الي ۱۰ روز بعد از چيده شدن، آن را نگه مي دارند تا كاملاً برسد.
از قديم از ريشه و ساقه و گل ها و ميوه هاي درخت انبه جهت درمان مواردي مانند اسهال، سيفليس، ديابت و عفونت هاي پوستي استفاده مي شد. با توجه به اين كه اين ميوه داراي مواد اوليه اي مانند پلي فنول ها، استروئيد و اسيد چرب آزاد و ميكرواسمنت ها است، با ساختن تركيبات خاصي جهت درمان انواع مختلفي از بيماري ها استفاده مي شود كه از جمله مي توان ضد پيري، ضد مالاريا، تب بر و ضد اسپاسم را نام برد. از اين تركيبات حتي مي توان در حشره كش ها استفاده كرد.
همچنين مانگو (انبه) سبب بهبود كيفيت زندگي در افراد مي شود، به خصوص اين مسأله در بيماران دچار بيماري هاي دژنراتيو نمود بيشتري دارد.
اين گياه در مناطق حاره اي و تحت حاره اي مي رويد. هندوستان ۷۰ درصد انبه جهان را توليد مي كند، اگرچه مكزيك بزرگترين صادر كننده ميوه تازه است.
درخت فندق و خواص دارويي آن
درختچه اي است به ارتفاع ۵/۱ متر كه در اماكن مساعد به ارتفاع ۶ تا ۷ متر درمي آيد و به سهولت جنگلي انبوه به وجود مي آورد. برگهاي پهن و نوك تيز با دو رديف دندانه بزرگ سبز و گل هايي بر دو نوع نر و ماده وجود دارد. قسمت مورد استفاده درخت فندق، پوست ساقه و ريشه، ميوه و سنبله نر آن است.
تركيبات شيميايي: مغز فندق ۵۰ تا ۶۰ درصد ماده روغني با بوي مطبوع دارد كه به مصارف تغذيه، روشنايي، عطرسازي و نقاشي مي رسد. به علاوه داراي فيتوسترين، ساكاروز و نوعي ماده پروتيدي به نام Coryline مي باشد.
خواص درماني: فندق طعم مطبوع دارد و از گردو سهل الهضم تر است و به نظر مي رسد كه در آن يك ماده زياد كننده فشار خون وجود داشته باشد. فندق به علت آن كه مقدار ماده هيدروكربنه آن كم است، غذاي مناسبي براي مبتلايان به بيماري قند است ضمناً چون املاح كلسيم، فسفر، پتاسيم، منيزيم، سديم، آهن و غيره دارد و نيازمندي هاي بدن را رفع مي كند. پوست درخت فندق، مخصوصاً پوست ريشه آن مواد قابض دارد و جوشانده آن از قديم جهت بند آوردن خون و درمان واريس به كار مي رفته است. سنبله نر و دانه هاي گرده آن اثر معرق دارد و مصرف آن به  منظور درمان گريپ، ذات الريه، اسهال هاي ساده و حتي صرع توصيه شده است.
محل رويش: درخت فندق در آذربايجان، قره داغ، آستارا و اردبيل مي رويد.
عاطفه لطفي جبلي

علم
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |