سه شنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۴ - - ۳۸۳۹
تفرج در باغ بسم الله
004872.jpg
پنجمين دوره جشنواره هزار و يك بسم الله از صبح امروز با عنوان باغ بسم الله آغاز مي شود.
جشنواره هزار و يك بسم الله به خوشنويسي، خط در نقاشي، خط در گرافيك، حجم سازي و گرافيك اختصاص دارد. نخستين دوره از اين جشنواره تنها در يكي از مراكز آموزشي سوره انجام شد و دوره به دوره گسترش يافت و امسال علاوه بر مراكز آموزشي سوره، تمام حوزه هاي هنري، دانشگاه هاي هنر تهران، سيستان و بلوچستان، الزهرا (س) ، دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران و فرهنگسراهاي قرآن، قانون، ملل، خاوران و مدرسه نيز درهمايش شركت دارند.
در سال هاي گذشته استادان خوشنويسي كشور به عنوان داوران همايش حضور داشتند و در اين بين حميد عجمي حضوري چشمگيرتر داشته است.
در همايش هزار و يك بسم الله هنرمندان سراسر كشور در يك روز به نگارش عنوان اسماءالحسني يا بسم الله الرحمن الرحيم مي پردازند.
امروز، دهم آبان ماه كه مصادف با 28ماه رمضان است، جشنواره برگزار مي شود، ولي تنها شركت كنندگاني مي توانند در آن شركت كنند كه حداكثر تا تاريخ 5آبان حضور خود را اعلام و شيوه ارائه كارشان را در بخش هاي هنرجويي، دانشجويي و آزاد مشخص كرده باشند.
محل انجام مسابقه براي خانم ها دانشگاه سوره در خيابان آزادي و براي آقايان حوزه هنري در خيابان حافظ است. مسابقه از ساعت 8:30 صبح آغاز مي شود و تا اذان مغرب ادامه مي يابد.پس از داوري نتايج مسابقه 21 تا 29 دي ماه اعلام مي شود و قرار است نمايشگاهي از آثار برگزيده درحد فاصل دو عيدقربان و غدير، در دو سطح شهرستان ها و ملي برگزار شود.
در دور گذشته جشنواره از ميان هفت هزار نفر شركت كننده، 70 برگزيده داشت، اما هادي بهرامي دبير جشنواره پنجم پيش بيني كرده تعداد برگزيدگان امسال به 120نفر برسد.
دبير جشنواره باغ بسم الله از بين المللي شدن جشنواره در دوره هاي آتي خبر داد و با اشاره به برپايي نمايشگاه هزار و يك بسم الله در سوريه از انتقال نمايشگاه ياد شده به كويت و روسيه سخن گفت.
بخش آزاد جشنواره از امسال راه اندازي شده و در آن به هنرمنداني كه پيشتر آثاري در اين زمينه خلق كرده اند، فرصت داده مي شود آثار خود را به مراكز حوزه هنري تحويل دهند تا در بخشي جداگانه داوري  شود.
براساس اعلام مسئولان جشنواره، جايزه نفرات نخست در هر بخش پنج سكه، نفرات دوم سه سكه و نفرات سوم يك سكه بهارآزادي ست.

سفره رمضان
پيشنهاد دايي سرآشپز
سفره رمضان، دوروز مانده به عيد فطر، به آش جو اختصاص دارد، آن هم آشي كه دستور پخت آن را دايي گفته است و نوشته ايم. اصغررضوان معروف به دايي كه سال هاست هر شب افطار در ماه رمضان و در ماه هاي ديگر هر غروب در خيابان سپهسالار(صف)آش جو معروفش را مي فروشد، در توضيح دستور پخت اين آش هم مثل پختن آن وسواس و دقت دارد.
آش جو تركيبي ست از برنج نيمه، جو پرك شده، سبزي آش، نخود، لوبيا و عدس. سبزي آن هم شامل تره و جعفري و گشنيز واسفناج (يا برگ چغندر) است. جعفري از انواع سرطان پيشگيري مي كند و اسفناج آهن دارد.
دايي توضيح مي دهد كه تره هم خواص هضم كننده دارد اما اگر بعد از خوردن آن دندان ها شسته نشود به دندان ها آسيب مي رساند. بعد با خنده مي گويد كه حتي بعضي ها مي گويند اگر شكم زيپ داشت زيپ آن را باز مي كردند و تره را توي آن مي ريختند. بگذريم.
دستور پخت اين آش را براي 4نفر مي نويسيم بنابراين 150گرم لوبيا چيتي لازم است۱۰۰، گرم نخود، 150گرم عدس، 200 گرم جو پوست كنده(پرك شده)۲۰۰، گرم برنج نيمه و يك كيلو از انواع سبزي هاي گفته شده به طوري كه وقتي سبزي ها پاك شود نيم كيلو از آن به دست بيايد.
و اما دستور پخت: برنج و بلغور جو را با هم شسته و خيس مي كنيم. نخود و لوبيا را هم از شب قبل در آب خيس مي كنيم تا راحت  تر پخته شود. روز بعد كه نخود و لوبيا كمي نرم شد آنها را در آب جوشانده و عدس وجو و برنج را به آن اضافه مي كنيم. وقتي كه آنها پخته شد سبزي را به آن اضافه مي كنيم و آش را هم مي زنيم. آنقدر آش را به هم مي زنيم تا خوب جا بيفتد. نكته مهم در مورد اين آش اين است كه موقع پخته شدن بايد خوب هم بخورد. پختن اين آش حدود 4ساعت زمان مي برد.
داشت يادم مي رفت. بعد از اضافه كردن همه مواد به آش، كمي خلال پياز سرخ شده (طلايي) را در حالي كه زردچوبه را هم به آن اضافه كرده و تفت داده ايم به آش اضافه كرده و هم مي زنيم. مي ماند پيازداغ، نعنا داغ، سيرداغ و كشك. پياز و سير را جداگانه تفت مي دهيم تا طلايي شود، اما داغ كردن نعنا روش ديگري دارد. نعنا خشك را در روغني كه داغ شده و از روي چراغ برداشته شده مي ريزيم و به هم مي زنيم. بايد مواظب بود كه روغن نعنا خيلي داغ نباشد وگرنه نعنا مي سوزد. از اينها به همراه كشك در تزئين روي آش و طعم دادن به آن موقع خوردن استفاده مي كنيم.
در مورد كشك اين نكته را بايد بدانيد كه كشك خوب نبايد شور يا تلخ باشد چون كشك شور كشكي ست كه قبلا فاسد شده و بو مي داده و به همين خاطر به آن نمك زده اند.

كلينيك
درد مشترك ميليون ها آدم
سرگيجه هاي ناگهاني، از دست دادن توان بدني، رنگ پريدگي پوست، ريزش شديد مو، سردردهاي طولاني و... مي توانند علت خوني داشته باشند، با اين حال معمولا جدي گرفته نمي شوند. افراد يا با نوشيدن ليواني آب قند يا با دراز كشيدن و استراحت سعي مي كنند اين عوارض را برطرف كنند و به محض بهتر شدن حال عمومي، فراموش مي كنند پي قضيه را بگيرند. با اينكه آمارهاي سازمان بهداشت جهاني نشان مي دهد كه يك چهارم جمعيت دنيا به بيماري كم خوني مبتلا هستند، اما از جمله بيماري هايي ست كه كمتر در مورد آن صحبت مي شود. كم شدن خون بدن باعث بيماري كم خوني نمي شود، بلكه به زبان ساده  مي توان گفت كيفيت خون كاهش پيدا مي كند؛ يعني خون نمي تواند وظايف خود را بخوبي انجام دهد. در بيماري كم  خوني، شمار دسته اي از سلول هاي خوني كه به گلبول هاي قرمز معروف هستند، كاهش پيدا مي كند. گلبول هاي قرمز  از مهمترين سلول هاي تشكيل دهنده خون هستند كه در خون شناورند. در بيماري كم خوني به علت كاهش تعداد گلبول هاي قرمز، تبادل اكسيژن و دي اكسيد كربن بين سلول ها و خون دچار اختلال مي شود. كاهش تعداد گلبول هاي قرمز مي تواند دلايل مختلفي داشته باشد.
اين نوع كم خوني، كم خوني ناشي از فقر آهن ناميده مي شود كه مهمترين علت ابتلا به بيماري كم خوني در كشورهاي در حال توسعه است. دريافت ناكافي آهن به علت دسترسي نداشتن به مواد غذايي حاوي آهن،  ساخت گلبول هاي قرمز را كاهش مي دهد. مواد غذايي پروتئيني مثل گوشت قرمز، مرغ، ماهي، جگر، تخم مرغ و حبوبات مثل عدس و لوبيا و سبزي هايي مثل اسفناج، آهن فراواني دارند. آهن موجود در پروتئين هاي حيواني مثل گوشت قرمز بهتر توسط بدن جذب مي شوند، در حالي كه جذب آهن پروتئين هاي گياهي مانند اسفناج كمتر است. ميزان نياز بدن به عنصر آهن براساس سن و جنس افراد متفاوت است. افرادي كه به خون سازي بيشتري نياز دارند، بايد آهن بيشتري مصرف كنند. زنان باردار، دختران جوان و كودكان بخصوص كودكان زير دو سال از جمله اين افراد هستند. درنتيجه مي توان گفت اين افراد بيشتر مستعد ابتلا به بيماري كم خوني هستند، اما اين بيماري در هر سني ممكن است بروز كند و در هر دو جنس زن و مرد ديده مي شود. بي توجهي به بيماري كم خوني بخصوص در مورد كودكان با عواقب جبران ناپذيري همراه است. كودكان به علت رشد سريع، نياز بيشتري به خون سازي دارند و بايد به ميزان كافي آهن دريافت كنند. فقر آهن و كم خوني در كودكان باعث كاهش بهره هوشي و كاهش قدرت يادگيري مي شود و به رشد مغزي كودكان صدمه مي زند. اين نوع آسيب ها را به هيچ وجه نمي توان با درمان هاي بعدي جبران كرد. داشتن يك رژيم غذايي مناسب، بهترين راه پيشگيري ست.

آب و هوا
تعطيلات آفتابي
004866.jpg
ماه مبارك رمضان اين هفته به پايان مي رسد و احتمالا روز پنج شنبه عيد فطر است. اگر اين طور باشد دو روز تعطيلي پشت هم فرصت مناسبي ست براي سفر. پس آخر هفته را در خانه نمانيد. اگر خواستيد به شمال كشور برويد توجه داشته باشيد كه بسياري از مردم (بخصوص تهران) آنجا را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب مي كنند پس در جاده ها نكات ايمني را رعايت كنيد و از سوي ديگر به ياد داشته باشيد كه احتمالا تنها نقاطي در كشور كه آخر هفته اي ابري و باراني دارند، شهرهاي شمال هستند. پس اگر سرپناه مشخصي نداريد، شايد بهتر باشد قيد سفر به شمال را بزنيد. نقاط ديگر كشور آب و هوايي مناسب تر براي سفر و اقامت دارند و حداكثر تغيير جوي كه در آنها مي توان ديد، هواي نيمه ابري ست، البته به ياد داشته باشيد كه اكثر شهرها هوايي بسيار سرد در شب دارند به جز شهرهاي جنوبي كشور كه همچنان آب و هوايي تابستاني دارند. آب و هواي پايتخت هم مانند روزهاي قبل تغيير خاصي نخواهند داشت و همه چيز به افزايش يا كاهش يك درجه اي دما خلاصه مي شود. اگر نمي توانيد به هر دليلي به سفر برويد، تهران هم جاهايي براي گشتن و گذراندن دو روز تعطيلي دارد.

رباعيات ديروز
به انتخاب جواد هاشمي
از بار گنه، شد تن مسكينم، پست
يا رب! چه شود اگر مراگيري دست
گر در عملم آنچه تو را شايد، نيست؛
اندر كرمت، آنچه مرا بايد، هست
منسوب به ابوسعيد ابوالخير

از صبح تا شب
حميد رضا پور نصيري
امشب به  روال شب هاي گذشته، پس از افطار مي توانيد سريال هاي ويژه ماه مبارك رمضان را تماشا كنيد. اگر هم شب گذشته نتوانسته ايد آنها را ببينيد بعدازظهر تكرارشان برايتان پخش مي شود؛ حدود ساعت 13:45 از شبكه 2 تكرار او يك فرشته بود نمايش داده مي شود و بعد از آن در ساعت 14:30 نوبت به پخش تكرار متهم گريخت مي رسد. حدود ساعت 15:15 هم به طور همزمان مي توانيد تكرار مجموعه هاي براي آخرين بار و مرده متحرك را از شبكه هاي تهران و اول تماشا كنيد. ساعت 16 هم زماني ست كه شبكه 3 شب هاي برره را براي طرفدارانش نمايش مي دهد. از برنامه هاي هفتگي تلويزيون هم مي توانيد ساعت 9 شب از شبكه 2، فيلم سينمايي اش را تماشا كنيد كه مثل هفته هاي گذشته از نام آن اطلاعي در دست نيست! همين شبكه حدود ساعت 23:15 برنامه سينماي حرفه اي را هم پخش مي كند كه براي طرفداران سينما گزينه جذابي ست، چون هر قسمت آن اختصاص به پخش پشت صحنه يكي از فيلم هاي روز هاليوودي دارد. درضمن اگر هم از طرفداران ماموران پرونده هاي راكد و قل سوم هستيد، مي توانيد از هفته بعد ادامه اين مجموعه ها را تماشا كنيد، چون امشب هم خبري از اين سريال ها نخواهد بود. اما در عوض اين مجموعه ها، هر روز دو سريال عربي از شبكه هاي 2 و تهران پخش مي شود كه هرجوري به آنها نگاه كنيد از بدترين سريال هاي ايراني هم بي كيفيت تر هستند. يكي از آنها مجموعه روزهاي شورش است كه ساعت 16 از شبكه 2 پخش مي شود و ديگري بازگشت به حيفا ست كه شبكه تهران ساعت 11 هر شب آن را نمايش مي دهد.
طرفداران شبكه 4 هم امروز مي توانند ساعت 18:45 مستند خارجي را از اين شبكه ببينند يا اگر علاقه اي به طبابت و پزشكي دارند، حدود ساعت 20:30 به تماشاي مجله پزشكي بنشينند.اما فوتبالي ها هم امشب سرشان بدون كلاه نمي ماند و با توجه به برگزاري  بازي هاي ليگ قهرمانان اروپا مي توانند حدود ساعت 23:15 يكي از بازي هاي امشب را تماشا كنند. از شنيده ها هم اين طور برمي آيد كه بازي بتيس و چلسي براي پخش انتخاب مي شود، هرچند كه باز هم با قطعيت نمي توان در اين مورد سخن گفت و بهتر است خودتان به زيرنويس هاي شبكه 3 توجه كنيد. درضمن ساعت 7 صبح هم بسكتبال نوين از شبكه 3 پخش شده كه چون به احتمال زياد خواب بوده ايد آن را از دست داده ايد، نتيجه اينكه اگر به تماشاي بازي هاي NBA علاقه داريد هفته آينده، ساعت 7 صبح سه شنبه را فراموش نكنيد، هرچند كه جمعه ها هم در همين ساعت اين برنامه برايتان پخش مي شود.

تهرانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |