چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۰ - Nov 2, 2005
دعاي روز بيست و نهم ماه مبارك رمضان
اَللّهُمَّ غَشِّني فيهِ بِالرَّحمَهِ وَ ارزُقني فيهِ التَّوفيقَ وَ العِصمَهَ وَ طَهِّر قَلبي مِن غَياهِبِ التُّهمَهِ يا رَحيماً بِعِبادِهِ المُؤمِنينَ.
اي خدا در اين ماه مرا سراپا به رحمت خود در پوشان و هم توفيق و حفظ از گناهان روزي فرما و دلم را از تاريكي هاي مشكوك و اوهام پاك دار، اي خداي مهربان بر اهل ايمان.

دعاي روز سي ام ماه مبارك رمضان
اَللّهُمَّ اجعَل صِيامي فيهِ بِالّشُكرِ وَ القَبُولِ عَلي ما تَرضاهُ وَيَرضاهُ الرَّسوُلُ مُحكَمَهً فُرُوعُهُ بَالاُصُولِ بَحَقّ سَيِّدِنامُحَمَّدٍ وَالِهِ الطاهِرينَ وَ الحَمدُلِلّهِ رَبِّ العالَمينَ.
اي خدا در اين ماه مرا با جزاي خير و مقبول حضرتت قرار ده كه پسند حضرتت و پسند رسولت گردد و فروغ آنرا به واسطه اصول آن كه ايمان و توجه به تو است محكم اساس گردان بحق سيد ما حضرت محمد و آل اطهارش و ستايش خداي را كه پروردگار عالميان است.
امروز با حافظ
زهر هجري چشيده ام كه مپرس
درد عشقي كشيده ام كه مپرس
دلبري برگزيده ام كه مپرس
گشته ام در جهان و آخر كار
روز جمعه طي مراسمي در خانه هنرمندان معرفي مي شود
آثار برگزيده اولين دوسالانه تايپوگرافي
با مضامين اسماءالحسني
گروه ادب و هنر: اولين نمايشگاه دوسالانه تايپوگرافي پوستر ايران عصر جمعه سيزدهم آبان ماه طي مراسمي با معرفي برگزيدگان به كار خود پايان خواهد داد. در اين مراسم كه در تالار بتهوون خانه هنرمندان برپا خواهد بود برترين هاي نمايشگاه جوايز خود را دريافت خواهند كرد.
اين نمايشگاه كه هشتم آبان گشايش يافت در طول يك هفته برگزاري ۱۱۴ اثر با مضامين اسماء الحسني را در يك مجموعه زيبا و ديدني به تماشا گذاشت. در آستانه ورود به نمايشگاه اثري از مينا اخوان به چشم مي خورد. اين اثر ظاهراً برگرفته از آيه نور در قرآن مجيد بود كه با طراحي زيبايي تصوير شده بود. حسين درخشان نيز اثري به نام اياك نعبد را در اين نمايشگاه ارائه داده بود. بيشتر آثار نمايشگاه را اسماء الحسني تشكيل مي دادند. يا رحمن يا رحيم اثري از روح الله شفيعي بود كه در نمايشگاه حضور داشت. اميرحسن نوري فرد هم آيه يا طيب القلوبنا را به شكل پوستر در نمايشگاه در معرض ديد مخاطبان گذاشته بود.
علي وزيريان دبير اولين نمايشگاه دوسالانه تايپوگرافي پوستر ايران در گفت و گو با همشهري درباره مدت كوتاه برگزاري اين نمايشگاه گفت:ابتدا قرار بود نمايشگاه در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار شود كه به دليل تغيير مديريت موزه برنامه ها عملي نشد و به خاطر مضمون و ويژگي  نمايشگاه كه ماه مبارك رمضان مناسب برگزاري آن بود، ناگزير خانه هنرمندان براي نمايشگاه انتخاب شد اما از آنجا كه خانه هنرمندان داراي برنامه هاي منظم و از پيش تعيين شده اي است فقط اين هفته فرصت برپايي اين نمايشگاه بود و علي رغم تقاضاي مكرر علاقه مندان تمديد آن نيز امكان پذير نيست.
وزيريان مي گويد: اين نمايشگاه به صورت گروهي در سراسر كشور برگزار خواهد شد و در چند كشور خارجي نيز براي علاقه مندان به نمايش در خواهد آمد.
دبير نمايشگاه درباره برپايي نمايشگاه در تهران مي گويد :اگر امكان مناسبي در تهران براي برگزاري اين نمايشگاه باشد و بتوان آثار را بخوبي ارائه داد آثار اين نمايشگاه و دو نمايشگاه پوستر ديگر با عنوان پوستر عاشورا و پوستر فلسطين براي علاقه مندان به نمايش خواهيم گذاشت.

مسابقه داستان نويسي و نقاشي كودكان در تبريز
ايسنا: حوزه هنري آذربايجان شرقي مسابقه داستان و نقاشي كودك و نوجوان ويژه استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي را برگزار مي كند.در اين مسابقه كه با عنوان از پشت پلك هاي سارا خواب ببينيم برگزار مي شود، داستاني به صورت نيمه تمام ارايه شده و شركت كنندگان بايد با كامل كردن آن در مسابقه شركت كنند.همچنين مسابقه نقاشي با همين موضوع در ۱۱ پايگاه شهر تبريز و شش پايگاه در شهرهاي مرند، جلفا، مراغه، اهر، آذرشهر و شبستر برگزار مي شود.
مهلت ارسال آثار براي مسابقه داستان نويسي ۱۰ آذرماه سال جاري اعلام شده است و مسابقه نقاشي نيز روز ۲۹ آبان ماه جاري برگزار خواهد شد.

ايجاد فضاي امن براي خانواده ها در سينما ضرورت دارد
معاون  امور سينمايي  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي بر لزوم  ايجاد فضايي  امن براي  خانواده ها در محيط (سالن ) و انطباق  موضوع  فيلم  با فرهنگ  و اعتقادات مردم  تأكيد كرد.
محمدرضا جعفري  جلوه  در مراسم  معارفه  مديران  و مشاوران  جديد حوزه  معاونت سينمايي  همچنين  از تشكيل  هسته  كارشناسي  و مشورتي  اكران  خبر داد.
طرح  ايجاد كميته  كارشناسي  اكران  براي  بررسي  دقيق  نمايش  فيلم هاي  سينمايي ايران  توسط معاونت  سينمايي  پيشتر با واكنش  نمايندگان  اصناف  مختلف  سينمايي  روبروشد.اين  كميته  قراراست  با دريافت  نظرات  تهيه كنندگان ، كارگردانان ، سينماداران  و اعضاي  شوراي  صنفي  نمايش  خانه  سينما به  مطالعه  شيوه  اكران  و پخش  فيلم  در كشورهاي  صاحب  نام  سينما و مقايسه  آن با ايران  پرداخته  و ساز و كار مناسب براي  اكران  عادلانه  آثار سينمايي  و مخاطب  خاص  و كودك  را ارايه  كند.
جعفري  جلوه ابراز اميدواري  كرد كه  با تعامل  شوراي  صنفي  نمايش ، اتحاديه  تهيه كنندگان ، انجمن  سينماداران  و ساير دست اندركاران  سينماي  كشور زمينه  شكل گيري  يك اكران  پرمخاطب  فرهنگي  - اقتصادي  كه  به  نياز، مصلحت  و سليقه  مخاطبان  توجه كند، فراهم  شود.

حسين پارسايي:
ارتقاي هنر نمايش بدون توجه به تئاتر
شهرستان ميسر نيست
مدير كل  هنرهاي  نمايشي  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي نبود وفاق ، همدلي  وهمراهي  را مهم ترين  مشكل  اداره  كل  هنرهاي  نمايشي  دانست  و گفت  كه  ارتقاي هنر نمايشي  بدون  همراهي  صاحب نظران  ميسر نيست .
به  گزارش  روابط عمومي اداره  كل  هنرهاي  نمايشي  وزارت  فرهنگ  وارشاد اسلامي ، حسين  پارسايي  امكانات  تئاتر كشور را شايسته  هنرمندان  اين حوزه  ندانست  و افزود: از بيست  سال  گذشته  تاكنون  امكانات  جديدي  به ويژه  درزمينه  تالارها در حوزه  تئاتر اضافه  نشده  و ارتقايي  در بودجه  تئاتر كشورنيز صورت  نگرفته  است .
پارسايي  با بيان  اين  كه  حوزه  تئاتر در اين  سال ها به  دلايل  مختلف  آسيب پذير شده ، اظهار داشت : مديريت  تئاتر در اين  دوره ها به  دلايل  مختلف  با فرازو نشيب هايي  روبرو شده  كه  امروز بيش  از گذشته  احتياج  به  اعتمادسازي  دارد.
وي  درخصوص  علت  حذف  جشنواره  آييني  سنتي  وعروسكي  ازبرنامه  جشن  بزرگ  تئاترفجر گفت : اگر زماني  كه  طرح  و ايده  جشن  ملي  تئاتر فجر شكل  گرفت ، ستادهاي اجرايي  و عوامل  دست اندركار بطور جدي  فعاليت  خود را ادامه  مي دادند، شاهدتصميم گيري  جديدي  نبوديم .

بهارستان
اسلام آوردن عبدالله بن سلام
عبدالله بن سلام، امام اهل تورات بود به شام؛ چون خبر پديدآمدن مصطفي (ص) شنيد، برخاست از شام و با كاروان مي آمد. و او نعت و صفت رسول در تورات خوانده بود و بدانسته كه اكنون وقت او است. مي آمد تا رسول را ببيند و از او مسائل بپرسد، تا نبوت و رسالت او به علم يقين بداند.
... چون به مدينه آمد به نزديك رسول (ص)، از او چهل مساله بپرسيد تجربت را. رسول عليه السلام همه را به وحي جواب داد. و آمده است كه هزار مساله از رسول بپرسيد؛ و اسلام آورد.آنگه رسول را گفت كه: «يا رسول الله، قوم من از پي من مي آمدند و به طلب من مي آيند؛ چون دررسند، تو ايشان را به اسلام خوان، باشد كه به سبب من مسلمان شوند» (چون بيامدند، پيغمبر عليه السلام عبدالله بن سلام را در خانه كرد و ايشان را پرسيد كه: «چون گوييد در حق عبدالله بن سلام، وي چه مردي است در ميان شما؟» (ايشان براو ثناهاي نيكو كردند. رسول گفت: «اگر او اسلام آرد، شما بگرويد؟» . ايشان گفتند. «او هرگز از دين موسي برنگردد» رسول گفت: «اگر او ايمان آرد، شما آريد؟» گفتند: «اين محال است. ما دانيم كه او هرگز ايمان نيارد» . عبدالله از خانه بيرون آمد و گفت: «يا قوم، معلوم شماست كه من چند جاي در تورات نعت و صفت محمد بني عربي هاشمي قرشي بر شما خواندم و شادي مي كرديم به آمدن او، اينك اين اوست: و (تشهد خواند) چون ايشان بشنيدند روي بدو نهادند به جفا و شتم. رسول گفت:« اي عجب، تا اكنون ثناي او مي گفتي، اكنون بدان كه حقي بگفت، او را هم بدان زبان جفا مي گوييد، شرم نداريد؟»ايشان گفتند:« ما بر او ثنا از آن كرديم كه او از ما غايب بود، اكنون كه حاضر است ما او را آن گوييم كه سزاي اوست »و بسيار افراط كردند بر او و برفتند.
تفسير سورآبادي، جلد نخست، ص ۳۰

كوتاه از هفت هنر
هوشنگ مرادي كرماني از سينما و ادبيات مي گويد
هوشنگ مرادي كرماني، داستان نويس، كه تعدادي از نوشته هاي او به فيلم تبديل شده اند، پانزدهم آبان ماه در نخستين روز برپايي هم انديشي سينما و ادبيات، پيرامون «بررسي متون مناسب براي اقتباس» در محل دانشكده صدا و سيما سخنراني مي كند. در اين روز، همچنين بهمن فرمان آرا كارگردان و تهيه كننده سينما، محمدمهدي حيدريان معاون فرهنگستان هنر و محمود اربابي دبير علمي هم انديشي، درباره تعامل سينما و ادبيات سخنراني خواهند كرد. پس از آن، فيلم «چارلي و كارخانه شكلات سازي» ساخته تيم برتون به نمايش درخواهد آمد. دانشكده صدا و سيما، در خيابان ولي عصر، ابتداي اتوبان نيايش، جنب مجموعه ورزشي انقلاب واقع شده است.
«شاعر زباله ها» در جشنواره كره جنوبي
فيلم  شاعر زباله ها ساخته  محمد احمدي  در جشنواره  سينماي  مستقل  آسيا به نمايش  گذاشته  مي شود.جشنواره  سينماي  مستقل  آسيا از ۱۲ تا ۱۷ آبان  ماه  در كره  جنوبي  برگزارمي شود.اين  فيلم  كه  با استفاده  از طرح  محسن  مخملباف  ساخته  شده ، داستان  رفتگري است  كه  از طريق  جمع آوري  زباله ها پي  به  اسرار دروني  منازل  مي برد و درگيرمسايل  اجتماعي  و عاطفي  مي شود.شاعر زباله ها پيشتر در جشنواره هاي  بين المللي  فيلم  شيكاگو و پوسان  حضورداشت .
دو فيلم كوتاه در مجموعه فرهنگي تهران
«خراسان» و «خانه سياه شد» از آثار پژمان فخاريان كه در جشنواره هاي داخلي و خارجي به نمايش درآمده و جوايزي نيز نصيب خود كرده، دوشنبه ۱۶ آبان ساعت ۳۰/۱۷ در پاتوق فرهنگي واقع در شريعتي، تقاطع بهار شيراز، مجموعه فرهنگي هنري تهران به نمايش گذاشته مي شود.

فرصت دوستي
يك كليد كوچك براي قفل هاي بزرگ
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند:
هر كس در اين ماه با خويشان خود پيوند و رابطه نزديك داشته باشد، خداوند در روز قيامت او را به رحمت خود پيوند مي دهد.
***
خيلي وقت ها در زندگي مشكلات بزرگي داريم و در به در دنبال راه حل مي گرديم، اما غافليم كه كليد اين قفل هاي سخت پيش پايمان هست و نمي بينيم. بسياري از آن قفل هاي بزرگ، يك كليد كوچك دارند كه گاهي از آن غافل مي شويم. حفظ روابط خويشاوندي و تقويت ارتباط با بستگان نزديك، دري است كه به باغ رحمت ها و عنايات ويژه خداوند باز مي شود. بايد باور كنيم در نظام خلقت، عوامل و اسباب گوناگون پنهان از چشم ما آثار وضعي گوناگوني را در زندگيمان رقم مي زنند. پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند. صله رحم سريع ترين نتيجه و ثواب را در ميان كارهاي نيك دارد. با بستگان خود رابطه داشته باشيد، حتي با سلام كردن.
در روايات اولياي دين، صله رحم عامل مؤثر در افزايش و طول عمر و وسعت رزق و بركت مال و رفع بلا دانسته شده است. از امام هادي عليه السلام نقل كرده اند كه حضرت موسي بن عمران از خدا پرسيد: خدايا، كسي كه صله رحم كند، چه پاداشي دارد؟ خداوند فرمود: اي موسي، مرگ او را به تأخير مي اندازم و جان كندن را بر او آسان مي سازم...
راستي، چند نفر از بستگان نزديك ما هستند كه مدتها چشم انتظار ديدار و احوالپرسي ما مانده اند! خاله، عمه، عمو، دايي، مادربزرگ يا پدربزرگ ما با شنيدن صداي ما حتي از پشت تلفن چه حالي پيدا مي كنند؟ پس چرا در جلب عنايت هاي خداوند براي زندگي خود و عزيزانمان سستي مي كنيم؟

تازه هاي دنياي رسانه ها
عيد فطر، فيلم هاي سينمايي، تلويزيون
شبكه هاي تلويزيوني كه در روزهاي پاياني هر هفته فيلم هاي سينمايي در ژانرهاي مختلف را به روي آنتن مي برند، با همزماني عيد سعيد فطر بر تعداد فيلم هاي خود افزوده اند.
فيلم سينمايي «ما فرشته نيستيم» پنجشنبه ساعت ۲۲ در قالب برنامه  «سينما يك» از تلويزيون پخش مي شود.اين فيلم محصول كشور آمريكا است كه توسط نيل جردن كارگرداني شده است.شبكه  اول سيما همچنين فيلم سينمايي «دوبلكس» را براي پخش در عيد سعيد فطر (ساعت ۱۶) در نظر گرفته است.اين فيلم كمدي به كارگرداني دني دويتو محصول سال ۲۰۰۳ است و بازيگراني چون بن استيلر، درو بريمور و آيلين اسل در آن به ايفاي نقش پرداخته اند.داستان دوبلكس درباره  يك زوج به نام هاي آلكس و نانسي است كه به دنبال خانه اي براي اسكان مي گردند.اما خانه  دوبلكس جديد آنها تبديل به كابوس اصلي اين زوج مي شود.
شبكه  دوم سيما نيز سه شنبه، ساعت ۲۱ فيلم هندي «لاله ي آتشين» را پخش خواهد كرد.اين فيلم روز پنجشنبه ساعت ۱۴ تكرار خواهد شد.
شبكه  سه سيما، جمعه ساعت ۲۲و۳۰ دقيقه فيلم سينمايي «ژنرال» به كارگرداني جان بورمن را به روي آنتن مي برد. اين فيلم محصول مشترك دو كشور انگلستان و ايرلند است كه در سال ۱۹۹۸ساخته شده است.
اين شبكه  نيز فيلم سينمايي «خط زمان» را به كارگرداني ريچارد دانر براي پخش درنظر گرفته است.اين فيلم با بازي، پل واكر، جرالد بالر، راسيس اوكانر محصول كشور آمريكا است ودر سال ۲۰۰۳ ساخته شده است.فيلم سينمايي «پسران بد (۲)» نيز پنجشنبه ساعت ۲۲و۳۰ دقيقه از شبكه  سه سيما به روي آنتن مي رود.اين فيلم محصول كشور آمريكا است كه توسط ميشل باي كارگرداني شده است.
برنامه  سينما چهار، جمعه ۱۳ آبان ماه، فيلم سينمايي «بارش سنگ ها» به كارگرداني كن لوچ را به روي آنتن مي برد.اين فيلم محصول سال ۱۹۹۳ است كه به مانند ديگر كارهاي كن لوج، طبقات فرودست انگلستان را موضوع خود قرار داده است و البته بر خلاف ديگر آثارش با نگاهي آميخته به طنز، رئاليسم اجتماعي هميشگي اش را به نمايش درمي آورد. اين فيلم ساعت ۲۰و۳۰ دقيقه جمعه شب پخش وتكرار آن پنجشنبه  هفته آينده خواهد بود.اين شبكه همچنين، پنجشنبه (۱۲ آبان ماه)، ساعت ۱۳و۳۰ دقيقه، تكرار فيلم سينمايي «فرمانده» به كارگرداني اليور استون را پخش مي كند.اين فيلم مستند زندگي فيدل كاسترو رهبر كوبا را به تصوير مي كشد.
پخش نماز عيد سعيد فطر از راديو تهران
شبكه راديويي تهران نماز عيد سعيد فطر را از مصلاي تهران مستقيم گزارش مي كند.
روابط عمومي اين شبكه با عنوان اين كه يك ماه مهمان خدا بوديم.لحظه لحظه هايمان را با ياد او سپري كرديم در كنار سفره هاي رنگين افطار با او سخن گفتيم، شب هاي قدرش را زنده داري كرديم و هم اكنون كه به پايان اين ماه مهرباني و بركت رسيده ايم جشن خواهيم گرفت كه نشان دهنده به هم تنيدن قلوب تمامي مسلمان جهان است. به همين مناسبت شبكه راديويي تهران در اين روز نماز شكرگزاري عيد سعيد فطر را به طور زنده از مصلاي تهران پخش مي كند.

۱۰۲ فيلم سينمايي داخلي در مرحله توليد قرار دارند
۱۰۲ طرح  سينمايي  در مراحل  مختلف  توليد اعم  از پيش  توليد، فيلمبرداري  و مراحل  فني  تا آبان  ماه  قرار دارند.
به  گزارش  بنياد سينمايي  فارابي ، از اين  تعداد طرح ، ۱۰ فيلم آماده  نمايش ، ۲۱ طرح  در مرحله  صداگذاري  و ميكس ، ۱۵ فيلم  در مرحله  تدوين ، ۸ طرح  سينمايي  در مرحله  فيلم برداري  و ۴۸ طرح  در مرحله  پيش توليد و تداركات  هستند.
فيلم هاي «نقاب» از كاظم  راست گفتار، «فرياد در مرداب» ساخته  هوشنگ  درويش پور، «طلا» از جعفر پناهي ، «شب  كايت ها» به  كارگرداني  حبيب الله  بهمني ، «كافه ستاره» ساخته  سامان  مقدم ، «ماه  شب  چهارده» از محمدعلي  طالبي ، «محكومين بهشت» از حجت الله  سيفي ، «نگاه» ساخته  سپيد فارسي ، «سرتوبدزد رفيق» از علي عبدالعلي زاده  و «جمشيد و خورشيد» ساخته  بهروز يغمائيان  از آثار آماده نمايش  است .
«سوگند» ، «محفل  ايكس» ، «اين  ترانه  عاشقانه  نيست» ، «تك  درخت ها»، «بنام  پدر» ، «رقص  با رويا» ، «جايي  در دور دست» ، «شوريده» ، «چهارشنبه سوري» ، «شبانه» ، «آرامش  در حضورمردگان» ، «مواجهه» ، «پرونده  هاوانا» ، «تقاطع» ، «ستاره ها» و «صبحي  ديگر» ازفيلم هاي  در مرحله  صداگذاري  و ميكس  قرار دارند.
«گاهي  واقعي» از رامين  لباسچي ، «هوو يك» ساخته عليرضا داودنژاد، «ته  دنيا» ساخته  بهروزافخمي ، «سفر به  شوشتر» از مجتبي  راعي ، «قلقلك» از مسعود نوابي ، «سرگيجه» از محمد زرين  دست ، «خانه  روشن» ساخته  وحيد موسائيان ، «قاعده بازي» از احمدرضا معتمدي  و «دره  زاگرس» ساخته  محمدعلي  نجفي  از فيلم هاي  در مرحله  تدوين  به  شمار مي روند.
«مريم» به  كارگرداني  اسماعيل  براري ، «فرزند صبح» به  كارگرداني  بهروزافخمي ، «آخرين  ملكه  زمين» از محمدرضاعرب ، «عروسك  فرنگي» از فرهاد صبا، «رامي» از بابك  شيرين  صفت ، «روياي  خيس» از پوران  درخشنده ، «دختر ميليونر» از محمدباقر خسروي  و «آتش  بس» از تهمينه  ميلاني ، طرح هاي  در حال  فيلمبرداري  هستند.

بازار كتاب فرانسه در تسخير «هري پاتر»
006585.jpg
فارس: ناشر فرانسوي رمان «هري پاتر و شاهزاده دورگه» از فروش بيش از دوسوم نسخه هاي چاپ اول اين كتاب در كمتر از يك ماه در اين كشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، رمان «هري پاتر و شاهزاده دورگه» از اول اكتبر (نهم مهر) در دو ميليون نسخه منتشر شد.
اين رمان كه از همان ساعات اوليه با استقبال بسيار گرم خوانندگان فرانسوي روبرو شد، در ۲۴ ساعت اوليه انتشار خود در بيش از ۸۰۰ هزار نسخه به فروش رسيد و طي آخرين آمار بدست آمده طي مدت كمتر از يك ماه بيش از دوسوم نسخه هاي چاپ شده فروخته شد.
مجموعه كتاب هاي «هري پاتر» كه تاكنون در شش نسخه به منتشر شده است همگي نوشته «جي.كي.رولينگ» است و تاكنون بيش از ۳۰۰ ميليون نسخه آن در سطح جهان به فروش رسيده است.

ساعات كار كتابخانه ملي افزايش يافت
از روز شنبه ۱۴ آبان ماه، ساعات كار كتابخانه ملي افزايش خواهد يافت. براساس اين گزارش، بخش اطلاع رساني همگاني و اطلاع رساني تخصصي كتابخانه ملي، از تاريخ ۱۴ آبان ماه، از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ شب پذيراي مراجعه كنندگان خواهد بود.همچنين بخش اطلاع رساني كتابخانه ملي نيز روزهاي پنج شنبه و جمعه باز خواهد بود و مراجعه كنندگان مي توانند از خدمات آن مانند روزهاي كاري هفته استفاده كنند.
عضويت در كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران رايگان است و علاقه مندان به عضويت در اين كتابخانه، مي توانند با مراجعه به پايگاه اينترنتي www.nlai.ir از شرايط عضويت اطلاع حاصل نمايند.

برگي از تاريخ
آغاز سلطنت سردار سپه
رضاخان پهلوي پس از مدت ها تلاش در راه كسب قدرت بيشتر و موفقيت در خلع قاجار، دو روز پس از رأي مجلس شوراي ملي در اعلام انقراض قاجار و آغاز رياست وي، براي تثبيت موقعيت سياسي و سلطنت دائمي خود، با انتشار اعلاميه اي، ضمن برشمردن خدمات به اصطلاح بزرگ و درخشان خويش، اهداف آينده اش را اجراي عملي احكام شرع مبين اسلام و تأمين رفاه عمومي اعلام كرد. علاوه بر آن دستور داد تا قيمت نان كاهش يافته، مشروب فروشي ها تعطيل شوند. تأكيد سردار سپه بر اجراي احكام اسلام و تعطيل شدن مشروب فروشي ها صرفا نوعي تظاهر براي مردم فريبي بود. چراكه او در سال هاي بعد، پرچمدار اسلام زدايي و نابودي مظاهر دين در كشور شد و خدمات زيادي به غربيان نمود .
تيرباران طيب حاج رضايي و برادرش
در دفاع از امام(ره)
شهيد حاج اسماعيل رضايي و شهيد طيب حاج رضايي، از بارفروشان ميدان بار تهران بودند كه در برپايي قيام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ نقش مؤثري داشتند. پس از واقعه ۱۵ خرداد، طيب حاج رضايي به عنوان يكي از محركان اصلي تحت تعقيب قرار گرفت به طوري كه فرماندار نظامي تهران طي گزارشي ويژه به شاه اعلام كرد شخص طيب حاج رضايي مسئول اصلي اين اقدامات است. از آن پس، طيب حاج رضايي و اسماعيل رضايي دستگير شدند و به مدت ۵ ماه در زندان رژيم منفور پهلوي زير شكنجه ها مقاومت كردند. پايمردي آنان به حدي بود كه شهادت را بر عفو شاه خائن ترجيح دادند. شهيد طيب كه از كوثر وجود خميني بت شكن سيراب شده و زنده دست روح خدا بود، در برابر همه شكنجه ها و سختي هاي زندان مقاومت كرد و مردانه ايستاد. او حاضر نشد از راه جديدي كه انتخاب كرده بود جدا شود و عليه نهضت اسلامي موضعي بگيرد. به همين دليل نيز وي به همراه اسماعيل رضايي، در دادگاه نظامي به اعدام محكوم و در يازدهم آبان ۱۳۴۲ تيرباران شدند. شهيد حاج اسماعيل رضايي در ذيل ورقه دادگاه چنين نوشت: اگر صد سال زندگي كنم، مرگ به اين سعادتمندي نخواهم داشت چرا تقاضاي عفو كنم و از اين سعادت درگذرم؟ رژيم با معرفي، محاكمه و اعدام طيب حاج رضايي و برادرش اسماعيل رضايي كه در بين مردم داراي نفوذ و محبوبيت بودند، قصد داشت تا قيام بزرگ مردمي و برخاسته از اعتقادات مذهبي مردم در ۱۵ خرداد ۴۲ را كه در راه دفاع و حمايت از يك مرجع ديني ابراز شده بود، يك جنجال وابسته به بيگانه و ايادي وابسته آنان در داخل تلقي كرده و عاملان آن را مشتي فرصت طلب و قلدر معرفي نمايد.
درگذشت آيت الله سيدرضا صدر
استاد برجسته حوزه علميه قم
آيت الله سيدرضا صدر در سال ۱۲۹۹ ش (۱۳۳۹ ق) در بيت علم و تقوا و مرجعيت در مشهد مقدس به دنيا آمد. پدر ايشان، آيت الله العظمي سيدصدرالدين صدر، از علما و مراجع بزرگ زمان بود و پس از رحلت حاج شيخ عبدالكريم حائري يزدي، اداره حوزه علميه قم را به همراه دو تن از مراجع عصر برعهده گرفت. ايشان همچنين برادر بزرگ امام موسي صدر، مرجع و رهبر بزرگ لبنان است. سيدرضا مقدمات و سطح را در مشهد فراگرفت و در ۲۵ سالگي به همراه پدر بزرگوارش به حوزه قم عزيمت كرد. ايشان در قم از محضر آيات عظام سيدشهاب الدين مرعشي نجفي، سيدمحمد حجت كوه كمره اي، سيدحسين بروجردي و حضرت امام خميني(ره) استفاده برد و از چهل سالگي به تدريس دروس خارج پرداخت. اين عالم بزرگوار بر علوم معقول و منقول مانند تفسير، حديث، فقه، اصول، كلام، تاريخ، ادبيات عرب و عجم، حكمت و فلسفه و اخلاق و عرفان مسلط بود و با زبان هاي فرانسه و انگليسي نيز آشنايي داشت. قدرت ضبط و حافظه اش شگرف و از ويژگي هايش، زهد، تعبد، تهجد، تواضع، صراحت لهجه، قلم زيبا و جذاب بود. همچنين اجتهاد و تقليد، تفسير سوره حجرات، قرآن شناسي، بانوي كربلا و ده ها كتاب ديگر از آثار ارزشمند آن عالم رباني مي باشند. آيت الله سيدرضا صدر سرانجام در يازدهم آبان سال ۱۳۷۳ ش برابر با ۲۶ جمادي الاول ۱۴۱۵ ق در هفتاد و سه سالگي در تهران بدرود حيات گفت و پس از تشييعي باشكوه، در صحن مطهر حرم حضرت معصومه(س) به خاك سپرده شد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
روي بال فرشته
در آغوشش كشيد و همان طور كه گونه كوچكش را مي بوسيد، زمزمه كرد: «دختر شيرينم» . در چارچوب در با ابهت ايستاده بود. گوشه چادر مادر را بوسيد و باز به دخترك نگاهي انداخت.
چشمانش در هواي رنگ پريده سحر، چه برقي مي زد و بعد به اندازه پلك زدني در مه كوچه گم شده بود، اما چكمه هايش هنوز كنار ديوار منتظر بودند و چفيه اش بوي ياس مي داد. انگار با بال آن فرشته رفته بود.
نيكي اميدي

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و ۴۸ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و۲۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۲۸ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
*نگارخانه نقش جهان: نمايشگاه آثار هنري گلهاي شيشه اي و تزئيني صديقه جهانشاهي/ ۱۳ تا ۱۸ آبان/ نياوران، مژده، زماني، آيت الله محمودي ،۲ پلاك ۵۹/ تلفن: ۲۲۷۱۶۲۲۰
* نگارخانه بانو: نمايشگاه نقاشي راحله صافي / تا ۱۴ آبان/ خيابان ولي عصر، ضلع شمالي پارك ساعي، فرهنگسراي بانو/ تلفن: ۸-۸۸۷۸۶۲۷۶
* نگارخانه بهاران: نمايشگاه نقاشي گروهي / ۱۳ تا ۱۸ آبان/ ملاصدرا، انتهاي شيراز جنوبي، كوچه بهاران، پلاك ۱/۲ / تلفن: ۸۸۲۱۱۵۳۴
* نگارخانه سوره: نمايشگاه آثار نگارگري و خوشنويسي هنرمندان شهرستان كرج با عنوان «نگار مكتوب» / تا ۱۹ آبان / ميدان انقلاب، جنب سينما بهمن/ تلفن: ۶۶۶۱۸۸۲۳
* نگارخانه والي: نمايشگاه نقاشي ترانه خسروشاهي/ ۱۲ تا ۱۷ آبان/ ميدان ونك، خيابان خدامي، پلاك ۸۶/ تلفن: ۸۸۰۴۷۶۹۸
* نگارخانه گل: نمايشگاه نقاشي شادي جهانباني/ ۱۳ و ۱۴ آبان/ ميدان فاطمي، جويبار، جنب مسجد نور، پلاك ۶۰/ تلفن: ۸۸۹۵۹۲۱۶
* نگارخانه بهزاد: نمايشگاه نقاشي و عكاسي گروهي /۱۴ تا ۱۹ آبان/ بلوار كشاورز، نبش ۱۶ آذر، پلاك ۳۱۲- ۳۱۶/ تلفن: ۸۸۹۶۰۴۵۳

گل و گياه
آنمون
006582.jpg
نام علمي:Anemone hupehensis ,Hadspen Abundance,
خانواده: RANUNCULACEAE
گياه دائمي با برگهاي پايه اي، مدور تا تخم مرغي و داراي سه لوب كه در حاشيه دندانه دارند و طول آنها به ۲۰-۱۰ سانتيمتر مي رسد و برگهاي ساقه اي كه كوچكتر و داراي دانه هاي مشخص بوده و سطح زيرين آنها كركدار است. در فصل تابستان گلها شامل ۶-۵ گلبرگ صورتي رنگ روي ساقه هاي منشعب ظاهر مي شوند كه سطح زيرين گلبرگهاي خارجي آن صورتي مايل به قرمز مي باشد.
نيازها: مكان آفتابي يا نيم سايه، خاك غني از هوموس، حاصلخيز و مرطوب، در نواحي سرد در بهار و آخر پاييز سطح خاك اطراف گياه را با مالچ مي پوشانند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر درون گلدان در شاسي سرد و درون ماسه خشك و يا تقسيم گياه در بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |