چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۰ - Nov 2, 2005
جراحي هاي آينده از درون بدن انجام خواهد شد
عمل جراحي از آن سوي اقيانوس
در آينده اي نه چندان دور، جراحي باز فقط در موزه ها پيدا خواهد شد
006654.jpg
006666.jpg
گروه دانش و فناوري ـ ذوالفقار دانشي: آيزاك آسيموف در كتاب سفر شگفت انگيز، داستان شخصيتي مهم را نقل مي كند كه طي حادثه اي، دچار ضربه مغزي مي شود و لخته بزرگي در مغزش ايجاد مي شود. پزشكان براي درمان او پيشنهاد مي كنند يك زيردريايي مجهز به  همراه سرنشينانش تا حد يك سلول بدن كوچك شوند و اين زيردريايي از درون بدن به ترميم ضايعه ايجاد شده مي پردازد.
سال ها پس از چاپ اين داستان، پژوهشگران دانشگاه نبراسكا موفق شده اند تا حدي به اين رؤياي آسيموف جامه عمل بپوشانند. آن ها روبات كوچكي ساخته اند كه مي تواند جراحي هاي ساده اي را در داخل بدن انجام دهد. سازندگان اين روبات كنترل از راه دور، اميدوارند اختراع آن ها بشر را به روزي نزديك كند كه در آن، جراحي باز سنتي به مثابه آثار باستاني در موزه پيدا شود!
اين ابزار خزنده كه فقط 8 سانتي متر طول دارد، مي تواند از درون بريدگي هاي كوچك وارد شكم بيمار شود. پس از استقرار روبات مي توان آن را از اتاق جراحي يا صدها كيلومتر دورتر هدايت كرد. روبات به چند لامپ و دوربين مجهز است و مي تواند از مناطق درون شكم تصوير تهيه كند و به رايانه هدايتگرش ارسال كند. چند ابزار مكانيكي هم براي اين روبات در نظر گرفته شده كه با گيره زدن يا سوزاندن، از خونريزي داخلي جلوگيري كند.
ديميتري اولينيكف، جراح مركز درماني دانشگاه نبراسكا و عضو تيم سازنده اين روبات مي گويد: اين تازه اول راه است. روزي فرا مي رسد كه هيچ جراحي، دستانش را درون بدن بيماران فرو نمي برد.
دستاني از آن سوي اقيانوس
جراحي به كمك روبات ها، خيلي دقيق تر و راحت تر است. كنترل عالي روبات موجب مي شود حركت هاي روبات دقيق تر از گردش دست جراح انجام شوند و اتصالات مكانيكي انعطاف پذير روبات، سبب مي شود دسترسي به برخي اندام هاي داخلي بدن به مراتب آسان تر فراهم شود.
در سال 2000، جراحان دانشكده پزشكي دانشگاه واشنگتن، نخستين جراحي قلب آزمايشي را با كمك روبات ها انجام دادند و اين، آغاز استفاده وسيع از ابزارهاي روباتيك در جراحي بود. يك سال بعد، پزشكان شهر نيويورك موفق شدند در نخستين جراحي روباتيك از راه دور كيسه صفراي يك بيمار زن را كه در استراسبورگ فرانسه بستري بود، از بدنش جدا كنند.
يكي از مهم ترين مزاياي ابزارهاي روباتيك اين است كه مي توانند از يك شكاف كوچك وارد بدن بيمار شوند و بدين ترتيب از بروز عوارض جانبي زخم هاي بزرگ جلوگيري مي كنند. اما شكاف كوچك هم مشكلاتي دارد. مثلا جراح در كاركردن با ابزار، آزادي كامل ندارد و از ديد كاملي به محل جراحي برخوردار نيست. با توجه به اين مشكلات، بهترين راه حل، استفاده از روباتي است كه خودش چشم و دست دارد.
طرح هاي باورنكردني
اين روبات ها فقط براي درمان خانگي يا بيمارستان هاي شلوغ طراحي نشده اند. جبهه هاي جنگ و خطوط مقدم نبرد، يكي از مهم ترين موارد استفاده اين ماشين ها است. پزشكان مي توانند بدون به خطر انداختن جان خود، از پشت جبهه روبات ها را هدايت كنند و به درمان مجرومان جنگ بپردازند. پژوهشگران نبراسكا در كنار اين طرح جنگي، به طرح روبات هاي بافت بردار هم علاقه  نشان داده اند. ابزارهايي كه به اعماق بدن مي روند و از بافت اندام هاي آن جا نمونه برداري كرده، با خود بيرون مي آورند. در تحقيقات فضايي هم قرار است پزشكان روباتيك نقشي بر عهده داشته باشند. بهار سال آينده، فضا نوردان ناسا به همراه چند روبات جراح به آزمايشگاه زيردريايي آكواريوس رهسپار مي شوند. پزشكان مستقر در سواحل فلوريدا مي خواهند يك جراحي شبيه سازي آپانديسيت را روي فضا نوردان صورت دهند. چنين روبات هايي در برنامه هاي طولاني مدت فضايي چون اقامت در ايستگاه فضايي بين المللي، اقامت در ماه و سفر سه ساله به مريخ، نقشي حياتي برعهده خواهند داشت. برخي متخصصان عقيده دارند استفاده از اين روبات ها فقط براي معاينات و جراحي هاي گوارشي مناسب است، زيرا آن ها مي توانند به راحتي از مقعد به داخل روده بخزند و زماني كه نياز نيست، به خارج بدن بيايند. ولي اولينيكف پيشنهاد مي دهد مي توان اين روبات را براي مدت طولاني در قفسه سينه يا حفره شكم قرار داد و در هر نوع آسيب ديدگي نيم تنه بالايي از آن ها استفاده كرد.
اگر اين روبات ها به توليد انبوه برسند، مي توان مدارهاي الكترونيكي و برخي قطعات ديگر را در ابعاد كوچك تري توليد كرد و در نهايت، ابعاد روبات را به نصف كاهش داد. ولي قبل از هر كاري و حتي آغاز آزمايش هاي انساني، بايد از اداره غذا و داروي ايالات متحده مجوز گرفت!
منبع: Nature.com

ريچارد اسمالي درگذشت
006669.jpg
گروه دانش و فناوري ـ مهدي صارمي فر: ريچارد اسمالي، برنده جايزه نوبل شيمي، استاد دانشگاه رايس، كاشف فلولرين و يكي از برجسته ترين دانشمندان در زمينه فناوري  نانو، روز جمعه پس از يك مبارزه طولاني با سرطان در سن 62 سالگي در هوستون آمريكا درگذشت. اسمالي در سال 1996 جايزه نوبل شيمي را با همكاري شيمي دان دانشگاه رايس، رابرت كارل و شيمي دان انگليسي، هارولد كورتو براي كشف باكمينسترفلولرين يا همان باكي بال دريافت كرد. تحقيقات اسمالي تا زمان مرگ وي بر روي همين مواد تمر«ز داشت. وي رهبري راه اندازي برنامه پيشگامي ملي فناوري نانو را در ايالات متحده بر عهده داشت. تحقيقات اسمالي، كارل و كورتو بود كه علوم و فناوري نانو را به وجود آورد.
منبع: Washingtonpost.com

دانستن روز عيد از دغدغه هاي اساسي
مسلمانان جهان است
عيدفطر چه روزي است؟
گروه دانش و فناوري ـ ذوالفقار دانشي: امروز همه در تب و تاب اعلام عيد فطر و پايان ماه رمضان به سر مي برند. برخي كشورهاي همسايه امروز را عيد فطر اعلام كرده اند و بعضي ها كه فكر مي كنند تقويم ما با تقويم كشورهاي همسايه يك روز اختلاف دارد، منتظرند فردا عيد اعلام شود. اما آيا اين باور درست است؟
امروزكه عيد نيست
در كشورهايي كه ماه رمضان را روز چهارشنبه سيزده مهر آغاز كرده اند، امروز بيست و نهم ماه رمضان است. ماه رمضان هم مثل بقيه  ماه هاي قمري يا 29 روزه است يا 30 روزه؛ پس در اين كشورها امروز عيد نيست.
اما در كشورهايي كه روز سه شنبه دوازده مهر ماه رمضان را آغاز كرده اند، ديروز بيست ونهم بود و مردم ديشب به استهلال رفته بودند. اگر قرار باشد در اين كشورها امروز عيد باشد، پس در اين كشورها ديشب هلال ديده شده است.
اگر صبح ديروز نگاهي به آسمان مي انداختيد، آن هم قبل از طلوع خورشيد، مي توانستيد هلال زيباي وداع ماه رمضان را با چشم مشاهده كنيد. در تمام نقاط زمين، اين هلال زودتر از خورشيد طلوع كرد و زودتر از خورشيد هم غروب كرد. بنابراين در زمان غروب خورشيد يا پس از آن، ماه در آسمان حضور نداشت. اگر كسي ادعا كرده باشد هلال را ديشب ديده است، اشتباه كرده است و ابر يا دود هواپيما را با هلال اشتباه گرفته است، شايد هم دچار توهم رويت شده است.
با فرض درست بودن مطالب بالا امروز هم نمي تواند اول ماه شوال و عيد فطر باشد. بدين ترتيب احتمالا كشورهايي كه امروز را عيد فطر اعلام كرده اند، اشتباه كرده اند.
فردا هم احتمالاًعيد نيست
اگر فردا عيد باشد، امشب هلال ماه بايد ديده شود، اما نگاهي به مشخصات ماه در غروب امشب نشان مي دهد هلال در آسيا، اروپا، آفريقا و آمريكاي شمالي قابل ديدن نيست.
ماه نو بامداد امروز ساعت 56: 4 بامداد روي داد. در اين لحظه، ماه از غرب خورشيد به شرق آمد و از آسمان صبحگاهي به آسمان شامگاهي تغيير مكان داد. در كشور ما، فاصله زاويه اي ماه و خورشيد در زمان غروب خورشيد، كمتر از حد تشكيل هلال است. از سوي ديگر در بهترين نقطه رصدي ايران، ماه تنها 7 دقيقه پس از خورشيد غروب مي كند. در ديگر نقاط ايران هم وضعيت ماه ضعيف تر است و كارشناسان مي گويند در كشورمان، اين هلال ديده نخواهد شد.
در كشورهاي شرق ايران، وضعيت هلال به مراتب ضعيف تر است و در كشورهاي جنوبي و غربي شرايط اندكي بهتر؛ ولي نه آن قدر كه براي ديدن هلال كافي باشد. نقشه رويت پذيري هلال در غروب امروز نشان مي  دهد فقط مناطقي از آمريكاي جنوبي ممكن است هلال را مشاهده كنند (مسلما آن ها روز بعد را عيد مي گيرند كه صحيح است). باز با فرض درستي نظر كارشناسان فردا نمي تواند عيدفطر باشد چون هلالي ديده نمي شود.
پس شايد جمعه عيدباشد
فردا در ايران سي ام رمضان است و بالطبع، جمعه اول شوال و عيدفطر خواهد بود. در شامگاه فردا مي توانيد هلال زيباي شب عيدفطر را مشاهده كنيد. اين هلال در مناطق مركزي و جنوبي ايران با چشم غيرمسلح ديده خواهد شد و در مناطق شمالي ايران با ابزار اپتيكي.

ويروس در نقش نانوذره
ستاد ويژه توسعه فناوري نانو: ويروس ها به واسطة ماهيت شان به عنوان نانوذرات طبقه بندي شده اند و تيم هاي مخصوص از پژوهشگران در حال الهام گرفتن از طبيعت و گسترش نانوذرات ويروسي غيرعفوني طراحي  شده براي استفاده به عنوان ابزار هاي نانومقياسي چندعاملي هستند. محققان روش هاي تغيير پوشش هاي پروتئيني ويروس ها را براي به دست آوردن عملكرد شيميايي جهت قابليت دارو رساني احتمالي اين نانوذرات گسترش دادند.
مام ريان منچستر و همكارانش در موسسة تحقيقاتي اسكرپيپكس نشان داده اند كه نانوذرات CPMV مي توانند بدون تغيير از محيط معده كه براي آن خطرناك بود، عبور كرده و از راه روده ها وارد جريان خون شوند. در نتيجه نانوذرات CPMV مي توانند به عنوان وسيله اي براي انتقال داروهاي ضدسرطان و تصويربرداري تومورها از راه دهان به كار روند. در پژوهش ديگري، محققان نانوذراتCPMV را به گونه اي توليد كردند كه فقط پروتئين هايي را كه ويروس ها در پوستة خارجي خود از آن ها استفاده مي كنند، ايجاد مي كند. اين پروتئين ها خودآرا هستند. اما براي درك اين كه چه اتفاقي براي نانوذرات CPMV هنگام ورود به دستگاه گوارش مي افتد، پژوهشگران از اشكال كامل ويروس با RNA استفاده كردند. استفاده از RNA به پژوهشگران اجازه داد از روش PCR جهت تشخيص شمار خيلي كم ذراتي كه قسمتي از بدن آنها را دريافت كرده است، استفاده كنند. در واقع پس از اين كه موش هاي تغذيه شده با Cowpea به ويروس آلوده شدند،  محققان ذرات ويروسي توزيع شدة فراواني در بدن اين حيوانات يافتند. پژوهش بعدي با استفاده از تكنيك هاي آناليزي جهت تشخيص پروتئين هاي پوستة ويروس نشان داد، ذرات ويروسي و نه فقط مواد ژنتيكي آن ها، از درون معده عبور كرده و در روده مشاهده شدند و به تكثير و توزيع خود پرداختند، نتايج مشابهي نيز هنگامي كه ويروس مستقيماً به درون جريان خون حيوان تزريق شد،  به دست آمد و اين ايده را تاييد كرد كه اين ذرات ويروسي قادرند بدون تغيير از درون روده نيز عبور كنند. آزمايشات انجام شده در محيط هاي آزمايشگاهي نشان داد كه ذرات CPMV در محيط هايي با شرايط اسيدي معده مقاوم هستند. در مجموع، اين داده ها اين نكته را بيان مي كنند كه ذرات ويروسي طراحي شده مي توانند در رهاسازي داروها و وضوح تصويربرداري از تومورها مفيد باشند. كارهاي قبلي انجام شده توسط اين گروه نشان داد ند كه احتمال اتصال مولكول هايي جهت هدف گيري تومورها، به سطح اين ذرات ويروسي طراحي شده و قرار دادن مولكول هاي دارويي داخل اين ذرات، زياد است.

مايكروسافت كره جنوبي را تهديد كرد
006657.jpg
گروه دانش و فناوري ـ محمدتقي رسولي: مايكروسافت، كره جنوبي و مسوولان IT آن را تهديد كرد كه در صورتي كه از شكايت و ادعاي خود مبني بر تغيير طراحي ويندوز و حذف MSN Messenger را پس نگيرد، سيسم عامل ويندوز را از بازار كره جنوبي جمع خواهد كرد و از ارائه سرويس به اين كشور جلوگيري خواهد كرد.
كميته تجارت كره اعلام كرده كه شركت مايكروسافت با قرار دادن Messenger در كنار سيستم عامل ويندوز خود باعث شده است اين شركت ضرر كند. كميته تجارت كره كه در سال 2001 شروع به فعاليت كرده، نرم افزارهاي پيام رسان (Messenger) توليد مي نمايد. البته اين كميته توليد نرم  افزار را به كمك شركت هاي كره اي Daum انجام مي  دهد.
در اكتبر سال 2004 نيز شكايت مشابهي از شركت مايكروسافت گرديد كه شركت Real مدعي شده بود كه مايكروسافت با قرار دادن مديا پلير در كنار ويندوز باعث ضرر و زيان اين شركت شده است و در آن موقع مايكروسافت حدودا 761 ميليون دلار پرداخت نمود.
منبع: IDG.com

گوگل بازار راه مي افتد
006663.jpg
ايرنا: گوگل در حال آزمايش خدمات جديدي به نام گوگل بيس است كه در صورت راه اندازي، رقيب جدي سايت محبوب خريد و فروش اينترنتي eBay خواهد بود. گوگل اعلام كرده است خدمات جديد اين شركت به كاربران اجازه مي دهد تا اطلاعات مربوط به دارايي هاي خود را در گوگل به ثبت برسانند و اين فرايند با روش هاي مختلف از جمله وب كرال و گوگل سايت مب انجام خواهد گرفت. گوگل سايت مب، ابزاري است كه موتور جست وجوي گوگل را در اختيار اداره كنندگان وب سايت ها قرار مي دهد تا اين افراد وب سايت خود را به طور مناسب در پوشش موتور جست وجو قرار دهند.
گوگل هنوز جزئيات چنداني در مورد خدمات گوگل بيس منتشر نكرده و تنها اعلام كرده كه به كمك اين خدمات كاربران مي توانند همه اطلاعات مربوط به دارايي ها و ساير موارد مربوط به خود را در گوگل ثبت كرده و در اينترنت در اختيار ديگران قرار دهند. با توجه به مشخصاتي كه گوگل از خدمات گوگل بيس منتشر كرده، اين سايت احتمالا داراي قابليت هايي مشابه سايت eBay بوده و با آن به رقابت خواهد پرداخت.

جاي خالي روانپزشكان در پيوند اعضا
گروه دانش و فناوري: دبير اجرايي همايش سالانه انجمن علمي روانپزشكان ايران با انتقاد از نبود روانپزشكان در بيشتر تيم هاي پيوند اعضا در كشور گفت: در هيچ جاي دنيا مانند ايران مرسوم نيست كه در تيم پيوند اعضا، روانپزشك حضور نداشته باشد.
دكتر همايون اميني، روانپزشك كه در آستانه برپايي كنگره سالانه انجمن علمي روانپزشكان ايران (1 تا 3 آذرماه) سخن مي گفت، با اعلام اين خبر افزود: در تمام دنيا روانپزشك، با هدف توجه به بعد رواني بيمار و پيشگيري از مشكلاتي كه در آينده ممكن است براي بيمار كانديداي پيوند ايجاد شود، به عنوان رابط، از همان ابتدا با گروه درماني همكاري مي  كند. وقتي بخشي از بدن كسي به عنوان عضو پيوندي در بدن فرد ديگري قرار مي گيرد يا مانند پيوند قلب كه پس از مرگ مغزي كسي، عضو او به فرد زنده اهدا مي شود، گيرنده عضو مي بايست قبل و بعد از دريافت عضو از نظر رواني آمادگي هاي لازم را كسب كند كه حضور روانپزشك در كنار بيمار براي گذر از اين دوره بحراني، بسيار ضروري است. هر بيماري مزمن، حتما داراي بعد رواني نيز هست. بيشتر بيماري هاي جسمي، بيماري هاي روان تني تلقي مي شود و عوامل روان شناختي در بروز، عود و تشديد آن موثر است. در انواع سرطان ها، نارسايي هاي كبدي، كليوي، فشار خون، ايدز و به طور كلي تمام بيماري هايي كه سير مزمن و طولاني مدت دارند، توجه به بعد رواني و در صورت نياز، مشورت با روانپزشك ضروري است.
دبير اجرايي همايش ساليانه انجمن علمي روانپزشكان ايران گفت: توجه به بعد رواني بيماري ممكن است سبب افزايش طول عمر و در كنار آن ارتقاي سطح كيفيت زندگي شود. ضروري است، به رشته رابط ـ مشاور كه در سطح كشور تاكنون جاي آن خالي بوده و همچنين به بعد رواني ـ اجتماعي بيماري هاي جسمي توجه بيشتري  شود. كنگره امسال انجمن روانپزشكان به چهار بحث اصلي روانپزشكي رابط ـ مشاور ، طيف دوقطبي، اختلالات جنسي و درمان هاي دارويي جديد در روانپزشكي مي پردازد. همچنين دو كارگاه آموزشي كه عصر روزهاي اول و دوم همايش برپا مي شود، به موضوع سوگ و اعتياد اختصاص دارند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |