چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۰ - Nov 2, 2005
بررسي چشم انداز شهر تهران د ر جلسه ديروز شوراي شهر
تهران، جهان شهر سال ۱۴۰۴
شهرداري تهران موظف به تهيه طرح هادي براي چهار
روستا واقع در حريم منطقه ۱۳ شد
گروه شهري: نسخه ابتدايي «چشم انداز و جهت گيري استراتژي توسعه تهران در افق سال ۱۴۰۴» تا پايان امسال تدوين و طرح  نهايي آن تا پايان خرداد ماه سال۶- ۸۵ منتشر مي شود.
به گزارش خبرنگار ما ، مهندس عقيل ملكي فر رئيس انديشكده صنعت و فناوري در جلسه ديروز شوراي شهر با ارايه گزارشي در اين باره گفت: اين طرح دراواخر سال گذشته در شورا تصويب و انديشكده صنعت و فناوري با داشتن سابقه اي طولاني در تدوين چشم اندازها ي شهري براي تدوين چشم انداز تهران در افق سال ۱۴۰۴ انتخاب شد.
وي افزود: «تهران دانش بنيان» به عنوان پايه و اساس چشم انداز ۲۰ سال آينده تهران است زيرا با توجه به اهداف در نظر گرفته شده براي كشور، «جامعه دانش بنيان» ، «پايتخت دانش بنيان» مي خواهد.
وي افزود: براي تدوين چشم انداز تهران بايد به يك تعريف مشترك رسيد و اين درك مشترك بايد همگاني شود به طوري كه چشم انداز تهران مورد وفاق و اتفاق شهروندان تهراني باشد.
ملكي فر گفت: سند چشم انداز تهران به عنوان ميثاق شهروندان تهراني براي توسعه پا برجا و عامل انسجام بخش برنامه هاي استراتژيك در دستگاههاي متولي توسعه شهر تهران است.وي خواستار تعامل دوسويه اين چشم انداز با چشم انداز ۲۰ ساله كشور شد و گفت: تعامل چشم انداز تهران به عنوان پايتخت با چشم انداز ۲۰ ساله كشور، متفاوت از شهرهاي ديگر خواهد بود.
ملكي فر افزود: در اولين فاز اين طرح تمام اسناد مربوط به تهران بررسي شده است و در نظر داريم با تدوين و ساخت فيلمي آينده تهران را ترسيم كنيم.از سوي ديگر مهندس اميررضا آشتياني خزانه دار شوراي شهر با تاكيد بر لزوم مشخص شدن موقعيت چشم انداز نسبت به طرح جامعه و تفصيلي تهران گفت كه بايد مشخص شود كه اين دو طرح با چشم انداز چه رابطه اي دارد.ملكي فر نيز در پاسخ گفت: بايد چشم انداز تهران پايه اي براي طرح جامع و تفصيلي باشد و اگر چشم انداز را يك سند مورد وفاق بدانيم جاي آن دارد كه در موقع لازم طرح هاي جامع و تفصيلي را براساس سند اصلاح كنيم.
رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر نيز گفت: چشم انداز شهر تهران مي تواند ماندگارترين طرح شوراي شهر تهران باشد.
به گفته وي: در اين چشم انداز جايگاه شهر تهران به عنوان «جهان شهر» ديده شده است يعني براي تهران جايگاهي فراتر از مقياس هاي ملي و منطقه اي در نظر گرفته شده است.
خادم گفت: در حال حاضر ۲۳ جهان شهر در دنيا وجود دارد و براي اينكه تهران نيز به جهان شهر تبديل شود بايد بحث مشاركت ها ي اجتماعي در چشم انداز لحاظ گردد زيرا در غير اين صورت، چنين چشم اندازي، اثرگذاري چنداني در فرآيند مديريت نخواهد داشت.
از سوي ديگر دكتر نادر شريعتمداري رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر نيز با اشاره به لزوم تدوين و در نظر گرفتن چشم انداز تهران براي ساير دستگاههاي موجود در شهر تهران گفت:  چشم انداز تهران تنها چشم انداز يك شهرداري نيست بلكه يك پروژه جمعي است كه بايد نظر همه نخبگان درباره آن گرفته شود و پاي آن را همه صاحب نظران شناخته شده كشور امضاء كنند.
شوراي اسلامي شهر تهران در جلسه ديروز خود با تصويب طرحي ۲ فوريتي شهرداري را موظف ساخت كه براي روستاهاي «همه سين» ، سرخه حصار، هاشم خاني و هاجر آباد واقع در حريم شهرداري منطقه ۱۳ طرح هادي تهيه كند.
مهندس حسن بيادي نايب رئيس شوراي شهر در مخالفت با ۲ فوريتي بودن اين طرح گفت: ارايه چنين طرحي براي چند روستاي خاص قابل قبول نيست.
وي افزود: تصويب اين گونه طرح ها موجب افزايش قيمت زمين مي شود و در واقع با تصويب اين چنين طرح هايي تهران را با دست خود تخريب مي كنيم.
بيادي گفت: بايد اين گونه طرح ها قبلاً در كميسيون هاي شوراي شهر بررسي شود و سپس براي تصميم گيري نهايي به صحن علني بيايد.
مهندس چمران رئيس شوراي شهر نيز در اين باره گفت: روستاي «همه سين» داراي مسايل و شرايط حادي است كه تلاش مي كنيم اين مسائل هر چه سريعتر رفع شود.
وي تهيه طرح كالبدي را عاملي براي جلوگيري از ساخت و سازهاي بي رويه و تخريب منابع طبيعي و زمين هاي كشاورزي عنوان كرد.
رئيس شوراي شهر با بيان اينكه در صورت لزوم براي ساير روستاها نيز طرح كالبدي تهيه خواهد شد گفت: تهيه طرح براي يك روستا هيچ مغايرتي با تهيه طرح براي ساير روستاها ندارد.
نادر شريعتمداري رئيس كميسيون برنامه و بودجه نيز گفت: چرا فقط ۴ نقطه جمعيتي را براي تهيه طرح در نظر گرفته ايد، اگر تمام نقاط جمعيتي مشخص شود در اين صورت طرح ها را به صورت سه فوريتي مي آوريم.
وي تهيه اين گونه طرح ها را زمان بر دانست و گفت: تهيه طرح جامع ترافيك تصويب شده ولي با گذشت يك سال و نيم هنوز به شوراي شهر ارايه نشده است.
شريعتمداري افزود: مراقب باشيد كه ارايه اينگونه طرح ها و تصويب آن از سوي شوراي شهر، به خريد زمين شركتهاي تعاوني اعتبار نبخشد.
درخواست شفاف سازي در رابطه با عملكرد مديريت پيشين شهرداري در موضوع وام ازدواج
از سوي ديگر نايب رئيس شوراي شهر گفت: موج جديد تخريب عليه مديريت شهري به دليل توقف ثبت نام از متقاضيان وام ازدواج ايجاد شده است. وي افزود: نكته حايز اهميت در موج جديد تخريب ها اين است كه منتقدان ديروز به مدافعان امروز و معترضان توقف ثبت نام تبديل شده اند.
بيادي گفت: برخي دست اندركاران نيز كه خودشان در سياست گذاري و تصميم گيري اعطاء وام ازدواج نقش آفرين بوده اند به جاي پاسخگويي درباره پاره اي از ابهامات، با تكنيك فرار به جلو، خود به مدعي بدل شده اند.
وي با اشاره به آيين نامه اجرايي و قرارداد ميان شهرداري و صندوق انصار المجاهدين بنياد تعاون سپاه پاسداران گفت: تمام ابعاد اين خدمات رساني مشترك در اين قرارداد مشخص است از جمله ميزان سرمايه گذاري مساوي، ميزان وام، تعداد وام گيرندگان به صراحت اعلام و تأكيد شده كه مشمول هيچ بهره و كارمزدي نيست.
وي گفت: از برخي ابهامات كه اخيراً مطرح شده چنين برمي  آيد كه توافقاتي خارج از تصويب و اطلاع  شوراي شهر تهران ميان شهرداري و صندوق قرض الحسنه انصار المجاهدين بوده است كه صحت و سقم آن بايد مشخص شود. بيادي گفت: اينجانب به عنوان عضو شوراي شهر و يكي از حاميان مصوبه اعطاء تسهيلات مهم ازدواج جوانان ضمن تأكيد بر ضرورت ادامه اين خدمات رساني از شهردار محترم تهران مي خواهم با بررسي دقيق، ابعاد همكاري شهرداري با صندوق مذكور را شفاف سازي نموده و هرگونه توافق كتبي يا شفاهي را كه خارج از تصويب و اطلاع شوراي شهر تهران است اعلام نمايد. وي با اشاره به آثار و پيامدهاي اعطاي وام ازدواج شهرداري، ارايه لايحه تشكيل صندوق مهر رضا(ع) به مجلس به عنوان نخستين لايحه دولت را از تأثيرات اين اقدام دانست و گفت: اميدواريم با تصويب اين لايحه دولت ديگر هيچ عذر و بهانه اي براي بالا رفتن سن ازدواج باقي نماند.
مصوبات شوراي شهر
شوراي اسلامي شهر تهران در يكصد و هشتاد و چهارمين جلسه علني خود طرح ۲ فوريتي الزام شهرداري به تهيه و ارايه طرح هادي چهار روستاي واقع در حريم شهرداري منطقه ۱۳ را تصويب كرد.
در ماده واحده اين طرح آمده است كه شهرداري تهران موظف است حداكثر ظرف مدت ۲ ماه نسبت به تهيه طرح هادي روستاي «همه سين» واقع در حريم شهرداري منطقه ۱۳ به نحوي كه محدوده طرح صرفاً بافت قديم روستا را شامل مي شود اقدام و جهت بررسي و تصويب به شوراي شهر تهران ارايه كند.
تبصره: شهرداري همچنين موظف است ظرف مدت حداكثر ۶ ماه نسبت به تهيه طرح هادي روستاهاي «سرخه  حصار» ، «هاشم خاني» و «هاجرآباد» اقدام و براي تصويب به شوراي شهر ارايه كند.

سالم بودن كمربند ايمني
006645.jpg
گروه شهري: مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودرو با بيان اينكه درصد مجروحان و تلفات ناشي از عدم استفاده از كمربند ايمني سالم در سطح جاده ها و حتي سفرهاي درون شهري رقم قابل توجهي است، تاكيد كرد: سالم بودن كمربند ايمني خودرو از الزامات قانوني براي دريافت برگه معاينه فني مي باشد. محمد رضا اميري صفت گفت: استفاده از كمربند ايمني توسط سرنشينان خودروها از شدت ضرباتي كه به ناحيه سرو گردن وارد مي شود به شكل قابل توجهي كاسته و از پرتاب شدن به بيرون از خودرو و يا برخورد احتمالي با موانع به هنگام بروز حوادث و يا ترمزهاي ناگهاني كه احتمال مرگ مصدوم را تا چندين برابر افزايش مي دهد، جلوگيري كرده و به حداقل مي رساند.

فروشگاه شهروند محله
006639.jpg
مديرعامل شركت فروشگاههاي زنجيره اي شهروند با بيان اينكه به منظور دسترسي بهتر و آسانتر شهروندان به خدمات مورد نياز، تهران به ۳۰ فروشگاه زنجيره اي شهروند نياز دارد، گفت: اهالي منطقه ۱۹ شهر تهران (خاني آباد) تا پايان امسال صاحب فروشگاه زنجيره اي شهروند مي شوند. مهندس احمد صيفي كاران تصريح كرد: برنامه ۵ ساله ما، توسعه فروشگاههاي زنجيره اي شهروند در سه ابعاد، شهروند محلات در سطح محله ها براي تامين نيازهاي روزمره، فروشگاههاي شهروند در ابعاد فعلي براي تامين نيازهاي هفتگي و ماهيانه مانند فروشگاههاي بيهقي، صادقيه، شهرري و... و مجموعه هاي فروشگاههاي زنجيره اي شهروند در ابعاد بسيار بزرگتر از فروشگاههاي فعلي است .

اتباع  خارجي  باكسب  مجوز تا پنج  سال
  مي توانند در كيش  اقامت  كنند
گروه اجتماعي: معاون  اجتماعي  سازمان  منطقه  آزاد كيش  گفت : اتباع  خارجي  با كسب  مجوز تا پنج  سال  مجاز به  اقامت  در كيش  هستند و در صورتي  كه  اقامت  آنان  به صورت غير مجاز باشد جريمه  مي شوند.
مقصود اسعدي  ساماني  افزود: تمامي اتباع  خارجي  براي  ورود   مستقيم به  كيش  نياز به  اخذ رواديد ندارند اما در صورت  قصد اقامت  بيش  از ۱۴ روز بايد نسبت  به  تمديد اقامت  اقدام  نمايند.
وي  گفت : اجازه  اقامت  اتباع  خارجي  طبق  قانون  و مقررات  مناطق  آزاد جمهوري  اسلامي ايران  توسط نيروي  انتظامي  و براساس  موافقت  و صدور معرفي نامه  سازمان  منطقه  آزاد كيش  به  اين  نيرو، ابتدا به مدت  يك سال  تمديد و در مراحل  بعدي ، اجازه  اقامت  با تشخيص  و اعلام  سازمان  منطقه  آزاد كيش  با اعتبار دو تا پنج  سال  توسط نيروي  انتظامي صادر مي شود.
معاون  اجتماعي  سازمان  منطقه  آزاد كيش  افزود: براساس  اعلام  اداره  كل اتباع  خارجه  ناجا و اجراي  قانون  بودجه  سال  ،۱۳۸۴ اتباع  خارجي  كه  بصورت غير مجاز در كيش  اقامت  كنند مي بايست  در ازاي  هر روز اقامت  غيرمجاز۱۵۰ هزار ريال  جريمه  پرداخت  كنند.

مديرعامل سازمان بهشت زهرا : قطعه ۳۳ بهشت زهرا
بدون هيچگونه تغييري بهسازي مي شود
مديرعامل سازمان بهشت زهرا(س) شايعه تخريب، خاكريزي و فروش قبور جديد در قطعه ۳۳ بهشت زهرا(س) را تكذيب كرد.
محمود رضاييان افزود: تخريب اين قطعه كه بخشي از آن به پيكر تعدادي از مبارزين دوران رژيم ستم شاهي اختصاص دارد به هيچ وجه صحت ندارد.
وي گفت: اين سازمان بر اساس وظيفه ذاتي و شرح وظايف خود و طرح زمان بندي شده اقدام به بازسازي، بهسازي و ساماندهي قطعات قديمي مي كند.
مديرعامل سازمان بهشت زهرا(س) با بيان اين كه قطعه ۳۳ از قطعات قديمي است و حدود ۶ هزار و ۵۱۷ تن از شهروندان در آن دفن شده اند كه حدود ۱۲۰ قبر آن به مبارزان دوران رژيم ستم شاهي اختصاص دارد، افزود: اين قطعه با گذشت زمان به صورت نيمه متروكه در آمده است و به هيچ وجه مناسب اموات مسلمين و اين افراد نيست، لذا سازمان بهشت زهرا(س) بدون هيچ گونه تغييري در بافت قطعه و صرفا قصد بهسازي قبور در شان مبارزان پيشگام انقلاب اسلامي  و ساير عزيزان را دارد.وي گفت: اين اقدام در پي درخواست كتبي تعدادي از خانواده هاي مدفون اين قطعه صورت گرفته كه در ميان آنان درخواست تعدادي از اين بزرگواران نيز موجود است.رضائيان تأكيد كرد: اين اقدام در جهت تكريم از فداكاري ها و جانفشاني هاي اين افراد صورت مي گيرد و براي سازمان هزينه گزافي را تحميل مي كند.

شهردار تهران:
قوانين ساخت و ساز در تهران بايد اصلاح شود
006648.jpg
ايرنا: محمدباقر قاليباف شهردار تهران گفت: ۷۳ درصد مراجعات به شهرداري ها در زمينه شهرسازي و معماري است.قاليباف افزود: بايد بستر لازم براي از بين بردن اين مشكل اساسي از ميان رود.
وي اظهار داشت: ساخت و سازهاي شهر تهران بدون مقررات شهرسازي با رشد قارچ گونه اي روبرو شده و مشكلات بسياري را گريبانگير شهروندان تهراني كرده است.
به گفته وي، بيشتر مناطق تهران داراي بافت بسيار فرسوده است كه تخريب و نوسازي آن نياز اساسي مناطق به شمار مي رود.قاليباف تصريح كرد: با ايجاد بستر مناسب براي مراجعات مردم، تعداد سفرها، ميزان خطاها و تخلفات كاهش خواهد يافت.شهردار تهران در مورد تراكم تشويقي و نوسازي بافت هاي فرسوده افزود: شهرداري آمادگي كامل براي نوسازي بافت هاي فرسوده دارد و تنها مردم بايد پيش قدم شوند.وي تاكيد كرد: اصلاح قوانين ساخت  و ساز و شهرسازي نيز يكي ديگر از نيازهاي امروز تهران است.
وي افزود: بسياري از ساخت  و سازهاي حاشيه شهر تهران كه غيراصولي و غيرمجاز است، جلوه نازيبايي به اين شهر داده و بايد اصلاح شود.

مركز بازيافت خودروهاي فرسوده
006642.jpg
خبرگزاري مهر: معاون سازمان حفاظت محيط زيست از ايجاد ۴ مركز جديد بازيافت خودروهاي فرسوده در شمس آباد تهران، اصفهان، مشهد و اهواز تا پايان ماه جاري خبر داد و گفت: با ايجاد اين مراكز جديد، تعداد خودروهايي كه از رده خارج مي شوند از ۱۵۰ دستگاه طي روز به يكهزار دستگاه افزايش مي يابد.دكتر يوسف حجت  با اعلام اين خبر افزود: در حال حاضر كمتر از يك ميليون خودروي فرسوده در كشور وجود دارد كه برآوردها حاكي است تعداد آن تا پايان برنامه چهارم به دو ميليون دستگاه خواهد رسيد، البته در برنامه پنج ساله پيش بيني شده است كه تا پايان برنامه تعداد خودروهاي فرسوده به صفر برسد.

اختتاميه جشنواره قرآني محلات
006636.jpg
مراسم اختتاميه اولين جشنواره قرآني محلات جنوب شرق تهران روز سه شنبه دهم آبان ماه در مركز خدمات علمي اميركبير منطقه ۱۵ برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ،۱۵ محمد عزيزي معاون اجتماعي فرهنگي منطقه با اشاره به اينكه اين جشنواره براي اولين بار در منطقه و به صورت متمركز در محله كيانشهر برگزار شده است گفت: اين جشنواره با هدف نشر و توسعه فرهنگ قرآن خواني و تأمل در مفاهيم به اجرا درآمد و تلاش ما بر اين بود كه تمام اعضاي خانواده و به ويژه جوانان و نوجوانان در اين طرح مشاركت نمايند.
عزيزي خاطرنشان كرد: در اين جشنواره سئوالات قرآني طرح و جزوه هاي مربوطه به درب منازل شهروندان ارايه گرديد تا پاسخ را به دبيرخانه جشنواره ارسال نمايند. همچنين اعضاي دبيرخانه هر شب در مساجد حاضر مي شدند و با طرح سئوال همراه با اهداء جوايز انگيزه خوبي جهت حضور و مشاركت اقشار بيشتري از مردم در مسجد فراهم نمودند.
وي افزود: در اين راستا برنامه ويژه كاتبان وحي نيز جهت دانش آموزان مدارس به اجرا درآمد كه استقبال بسيار خوبي داشتند.
بنابراين گزارش، معاون اجتماعي و فرهنگي منطقه تصريح كرد: فراخوان مقالات با موضوعات قرآن و تشكيل خانواده، نقش مساجد در ترويج فرهنگ قرآني و قرآن و جوانان از ديگر برنامه هاي جشنواره بود.
وي افزود: براي كودكان هم برنامه شاد قرآن بخوان و هديه بگير در بوستان اميركبير اجرا شد و با استقبال خانواده ها روبه رو شد.
همچنين شهرداري منطقه ۱۰ تهران طي مراسمي از خادمين و مروجين فرهنگ اسلامي مساجد تقدير و تجليل كرد.

خطوط شبانه اتوبوسراني تهران افزايش مي يابد
ايسنا: مديرعامل شركت اتوبوسراني تهران وحومه با تاكيد بر اين كه در صورت اعلام نياز از سوي شهروندان، تعداد خطوط شبانه اتوبوس ها در سطح شهر تهران افزايش خواهد يافت، گفت: بر اساس نظرسنجي هاي صورت گرفته، راه اندازي خطوط شبانه اتوبوس از جمله فعاليت هاي شركت واحد است كه شهروندان به ويژه بانوان از آن رضايت دارند. مهندس مصطفي نوريان افزود: در حال حاضر ۱۰ خط شبانه با ۱۲۰ دستگاه اتوبوس در سطح شهر تهران از ساعت ۳۰/۲۱ الي ۳۰/ ۵ صبح با اخذ ۱۰۰ تومان وجه نقد از مسافران، فعاليت مي كنند.

نگاه
006633.jpg
داوود كاظمي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |