چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۰ - Nov 2, 2005
فوتبال ليگ برتر
ذوب آهن، فارغ از جنگ رنگ ها در صدر مي ماند
پرسپوليس و استقلال، نمره اخلاق براي فوتبال
006600.jpg
جهانگير كوثري: تقدير چنين بود كه در هفته دهم دو تيم پرطرفدار پرسپوليس و استقلال با يكديگر تلاقي كنند تا براي التيام زخم ها و درمان تلفات فرصت داشته باشند. حكايت اين دو تيم نيز براي خود جالب است. گاهي باد در جهت رنگ هاي سرخ مي وزد و گاه براي آبي ها آسماني به وسعت خاك ايران صاف مي شود. اين بار نيز اين دو تيم در مسير نه چندان هموار به يكديگر رسيده اند، اما فضا و موقعيت آنگونه نيست كه طي دهه هاي مختلف شاهدش بوديم، يعني تيم پيروز اين بازي نيز در امان نخواهد بود و مدعيان زيادي از تهران و شهرستان ها در انتظار اين بازي اند تا بر سرعت خود بيفزايند. تيم پاس پنج شنبه در خانه خود كه در همسايگي راه آهن است به ديدار اين تيم مي رود. راه آهن كه استقلال اهواز را برده و پاسي كه به استقلال اهواز باخته. اينها ملاك و قاعده نتيجه نيست. پاس در صورت پيروزي بر راه آهن به صدر مي رود، اگر ذوب آهن در اصفهان به فولاد ببازد، در غير اين صورت خود ذوب آهن يك تنه در صدر خواهد ايستاد و استقلال تهران هم در صورت پيروزي بر پرسپوليس به اين تيم نمي رسد. اما براي پاس اين بازي تدوين برنامه اي است كه قهرماني را هدف قرار داده است. راه آهن نيز در رده نهم ماجراهاي خود را دارد، هر لحظه شكست پايه هاي ماندن را براي كريمي سست خواهد كرد، نه به دليل فني!
صباباتري در ورزشگاه درخشان ميزبان شموشك است صبا بارقه هايي از اميد را در بازي پرسپوليس از خود نشان داد. پيروزي در مقابل شموشك در تهران چندان سخت نيست. ابومسلم براي فرار از انتهاي جدول ميزبان فجر سپاسي است، يك بازي از جنس برابر با تمام نامرادي هايي كه اين دو تيم پذيرفته اند. ابومسلم در صورت پيروزي در اين ميدان جاي فجر را در جدول مي گيرد و خود را از همسايگي برق نجات مي دهد. برق تيره روز در شيراز از شهيد قندي ميزباني مي كند. موقعيت خوبي كه برقي ها مي توانند، آزردگي هاي هفته هاي جاري را فراموش كنند. برق در صورت پيروزي هم امتياز قندي مي شود و اين خود مايه اميد است.
استقلال اهواز با گمالوويچ اين بار به ديدار سپاهان مي رود تا شايد نقش مديريت را در بخش فني كم كند. گمالوويچ فوتبال را خوب مي فهمد. اگر شرايط برايش مساعد شود، او قادر است از استقلال اهواز حتي يك قهرمان بسازد. سپاهان نيز با شرايط عالي (۱۶)امتيازي مي خواهد از آبادان يك سكوي پرش بسازد و دوباره به صدر جدول برود.
در اصفهان صدرنشين از پس فولاد برخواهدآمد و صدرنشيني خود را فارغ از بازي بزرگ هفته بين پرسپوليس و استقلال ادامه خواهد داد؟ فولاد حريفي نيست كه آسان تسليم شود، شايد فولاد به كمك سپاهان يا استقلال و پاس بيايد.
در انزلي، اوضاع براي ايراندوست تغيير خواهد كرد ملوان قادر است سايپاي خوش تركيب را كه بهترين مربي ليگ را دارد شكست دهد. ذوالفقارنسب پس از سال ها فرصت پيدا كرده است تا دانش خود را در اختيار شاگردانش قرار دهد. او فوتبال را چون علم امروز ورزش مي شناسدو مي داند چگونه بياموزد، اگر شرايط برايش مساعد باشد. بهترين تيم را روانه ميدان مي كند، سايپا اگر در انزلي از پس ملوان برآيد، به بالاي جدول پرواز خواهد كرد.
... و پس فردا پنجاه و نهمين ديدار پرسپوليس و استقلال انجام مي شود. مبداء آغاز از سال ۱۳۴۷ است كه در دي ماه دو تيم به نتيجه مساوي بدون گل رسيدند. ۳۷ سال از آن تاريخ گذشته است. نزديك به چهار دهه كه دو سال آن پر از خاطره است. از گلهاي علي جباري و حق ورديان گرفته گل قرباني كه آخرين در سال گذشته بود. شرايط فعلي پرسپوليس به ظاهر چندان مساعد نيست، اما هميشه قهرمانان در شرايط سخت قدرت مضاعف پيدا مي كنند و انگيزه بيشتري بدست مي آورند. مگر اينكه منطق فوتبال و تيمداري به اندازه اي قوي باشد كه يك تيم استراتژي خود را بر پايه اصول و تمرين و تاكتيك تعريف كرده باشد. استقلال بهترين پيروزي خود را در سال ۱۳۵۶ با نتيجه سه بر صفر بدست آورد كه بهترين تيم دوران خود را داشت و پرسپوليس در سال ۱۳۵۲ كه شش بار دروازه استقلال را فروريخت و يكي از نتايج عجيب تاريخ فوتبال ايران است.
در مجموع ۵۸ بازي استقلالي ها ۱۹ پيروزي و پرسپوليس ۱۵ پيروزي به دست آورده اند و ۲۴ تساوي نيز حاصل آمده است. اما بازي جمعه كه مي تواند استقلال را به بالاي جدول پرتاب كند و پرسپوليس را به سوي يك جنجال داخلي سوق دهد. آنچه اين روزها باعث سرزنش پرسپوليس مي شود. (پرتاب هاي اوت) شايد در بازي جمعه به كمك پرسپوليس و پروين بيايد، استقلال از اين تاكتيك ضربه خواهد خورد. استقلال تيم خودساخته اي است طالب لو، قرباني، صادقي، فكري، و يك خط جلوتر مجيدي، منصوريان، كاظمي، اميرآبادي، نيكبخت و در خط حمله هم سياوش اكبرپور و رضا عنايتي. پرسپوليس در نوسان آرايش خود به سر برده است و براي بازي جمعه مسلماً به سمت احتياط خواهد رفت و براساس تركيبي فشرده در دفاع و خط مياني استراتژي خود را بنا خواهد نهاد. فرشيد كريمي در بازي با صبا باتري مطمئن بود. انصاريان، شيث رضايي و حاجي زاده خوب جواب دادند. كريم باقري، معدنچي، كاويانپور، عليزاده به كمك كاظميان در خط مياني بازي خواهند كرد و انتظاري و اولادي نيز به خط حمله خواهند رفت.
اين بازي جدا از بحث فني كه بر دوش مربيان و كادر فني است مي تواند ميداني باشد براي بازي جوانمردانه و آزمايشي براي نمره اخلاق فوتبال كه اين روزها بحث آن بطور جدي مطرح است. قضاوت بازي در دست داوري است كه مي گويند در كارت دادن رحم ندارد و با اين پشتوانه ديداري را قضاوت مي كند كه شايد قوانين فوتبال كمي درآن به غلط انجام شده باشد. ولفگانگ اشتارك اين بازي را به سلامت تا پايان پيش مي برد، اگر تماشاگران بافرهنگ ما با آن همراه باشند،اين بازي به فوتبال نمره قبولي مي دهد.

فقط ۷۰ هزار بليت فروخته مي شود
گروه ورزشي: براساس هماهنگي هاي به عمل آمده بين مسئولان فوتبال و شوراي تامين استان، با توجه به ظرفيت ورزشگاه و رعايت مسائل ايمني براي اياب و ذهاب تماشاگران حدود ۷۰ هزار بليط براي مسابقه ديدار استقلال و پرسپوليس در نظر گرفته شده كه علاقه مندان مي توانند نسبت به تهيه آن اقدام كنند.
اين بليط ها با مبالغ ۵ ، ۱۰ و ۲۰هزار ريالي تنها در روز مسابقه در محل ورزشگاه آزادي از طريق باجه هاي بليط فروشي در اختيار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.
گفتني است، ديدار تيمهاي استقلال و پرسپوليس ساعت ۱۵ روز جمعه ۱۳ آبان ماه در ورزشگاه آزادي تهران برگزار خواهد شد.

ليگ برتر فوتبال با نام شهداي دانش آموز
گروه ورزشي: هفته  دهم رقابت هاي ليگ برتر با نام «شهداي دانش آموز سراسر كشور» و تجليل از خانواده  شهيد فهميده برگزار مي شود. بر اساس تصويب سازمان ليگ فوتبال رقابت هاي هفته  دهم ليگ برتر با نام شهداي دانش آموز و با هدف تجليل از خانواده  شهيد فهميده در سراسر كشور برگزار خواهد شد. همچنين با تلاش معاونت فرهنگي فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ برتر پيش از اين ديدار استقلال و پيروزي با نصب تمثال شهيد فهميده، بازيكنان دو تيم با تقديم گل ،ياد و خاطره  آن شهيد را گرامي مي دارند. قرار است از سوي فدراسيون فوتبال نيز لوح يادبود و هديه اي به خانواده  شهيد فهميده اهدا شود.

برنامه هفته دهم
پنجشنبه ۱۲/۸/۸۴
پاس _ راه آهن (۱۵ _ دستگردي)
صباباتري _ شموشك (۱۵ _ درخشان)
ابومسلم _ فجر سپاسي (۱۵ _ مشهد)
برق _ قندي (۱۵ _ حافظيه)
استقلال اهواز _ سپاهان (۳۰/۱۵ )
ذوب آهن _ فولاد (۱۵ _ فولادشهر)
ملوان _ سايپا (۱۵ _ تختي انزلي)
جمعه ۱۳/۸/۸۴
استقلال _ پرسپوليس (۱۵ _ آزادي)

برنامه هفتم ليگ برتر بسكتبال ايران
گروه ورزشي: فدراسيون  بسكتبال  برنامه  هفته  هفتم  از دور رفت  مسابقات  بسكتبال  قهرماني دسته  اول باشگاه هاي  برتر ايران  را اعلام  كرد.
ديدارهاي  اين دور پنجشنبه  هفته  جاري  در تهران  و شهرهاي  مختلف  برگزار مي شود.
دانشگاه  آزاد تهران  - پتروشيمي  بندر امام  تهران  سالن  آزادي  ساعت  ۱۷
صبا باتري  تهران  - پيكان  تهران  تهران سالن آزادي ساعت ۱۹
ذوب  آهن  اصفهان  - صنام  تهران  سالن  ملت  اصفهان  ساعت ۱۷
پگاه  فارس  - گل  گهر سيرجان  خانه  بسكتبال  شيراز ساعت ۱۷
شهرداري  گرگان  - فرش  مشهد سالن  امام  خميني  (ره ) ساعت ۱۷
هيات  بسكتبال  خوزستان  - مهران  تهران  شهرك  آب و برق  اهواز ساعت ۱۷
پگاه  همدان  - آذرپيام  ارتباطات  اروميه  سالن  ابن  سينا همدان  ساعت ۱۶
هيات  بسكتبال  شهركرد - تربيت  بدني  اصفهان  سالن  تختي  شهر كرد ساعت ۱۷

ليگ برتر واليبال ايران
برق - پتروشيمي، رقابتي داغ در تمامي سطوح
خبرنگار همشهري: هفته پنجم ليگ برتر واليبال ايران امشب با سه بازي در تهران آغاز مي شود.
در بازيهاي امشب تهران ديدار اول برق و پتروشيمي در هفته اي كه مدعيان قهرماني به جز آذرپيام كه فردا درگير «دربي» شهر اروميه خواهد بود ،  بيشترين رنگ و بوي يك رقابت داغ را مي توان در اين بازي جستجو كرد. برق با دو باخت ميلي متري در چهار هفته نخست، در اين بازي چاره اي جز پيروزي ندارد. يك لغزش ديگر برق را كاملا از كورس قهرماني دور مي كند.
برنامه بازيهاي هفته پنجم
چهارشنبه ۱۱ آبان: سالن ۷ تير
ساعت ۱۹: برق _ پتروشيمي
ساعت ۲۱: پيكان _ گل گهر
ساعت ۲۳: پرسپوليس _ نئوپان
پنج شنبه ۱۲ آبان
پيام مخابرات گلستان _ صنام
آذرپيام _ پگاه اروميه
اتكا قم _ سايپا
آيدانه چالدران _ ذوب آهن

اطاعتي:  مجبور به استعفا شدم
خبرنگار همشهري : ديروز عزيز الله اطاعتي رئيس كميته داوران فدراسيون كشتي در اقدامي غيرمنتظره استعفا كرد كه گويا اين استعفا به دنبال اختلاف نظر وي با رئيس فدراسيون در رابطه با سفر فردي ديگر به كلينيك داوري رم با هزينه شخصي آن فرد بوده است كه رئيس كميته داوران با آن مخالف بوده است.
در پي اين استعفا بلافاصله «محمدرضا طالقاني» رئيس فدراسيون كشتي كشور طي صدور حكمي «محمد ابراهيم امامي» را به عنوان سرپرست كميته داوران اين فدراسيون منصوب كرد.
روابط عمومي فدراسيون كشتي ديروز علت اين انتخاب را انجام امور اين كميته تا زمان انتخاب رئيس جديد اعلام كرد.خود اطاعتي در رابطه به استعفايش مي گويد: با توجه به سياست و روند كنوني فدراسيون كشتي به اين نتيجه رسيدم كه نمي توانم با اين فدراسيون ادامه همكاري داشته باشم و مجبور به استعفا شدم.

منشور اخلاقي فوتبال در هيأت رئيسه  سازمان ليگ
گروه ورزشي: هيات رئيسه سازمان ليگ با اتفاق كامل راي به حفظ حرمت هاي اسلامي و اخلاقي در باشگاه هاي فوتبال و رعايت منشور اخلاقي داد.
هيات رئيسه سازمان ليگ با حضور دكتر دادكان تشكيل جلسه داد و با ابراز نگراني از وضعيت فرهنگي باشگاه هاي فوتبال، كميته  انضباطي و معاونت فرهنگي باشگاه ها را ملزم كرد تا با دقت نظر بيشتر مسايل فرهنگي را پيگيري كند. حجت الاسلام عليپور در اين زمينه گفت: هيات رئيسه  سازمان ليگ از آنچه كه در باشگاه هاي فوتبال مي گذرد به شدت ابراز نگراني كرد و با تصويب بيانيه اي در قالب رعايت منشور اخلاق اسلامي خواستار دقت نظر بيشتر مديران باشگاه ها در اين خصوص شد. وي افزود: از كميته  انضباطي و معاونت فرهنگي باشگاه هاي ورزشي خواسته ايم كه به ناهنجارهاي رفتاري مربيان، بازيكنان و هواداران خود توجه بيشتري داشته باشند.

جام قهرمانان باشگاه هاي اروپا
گورخرهاي زخمي  تورين در انتظار ژرمن ها
006597.jpg
خبرنگار همشهري: اروپا ۴۸ ساعت در تب و تاب باشگاههاست. نام آوران آلماني، ايتاليايي، اسپانيايي، انگليسي، فرانسوي، هلندي، يوناني و ... امشب همچون شب گذشته تمام دستاوردهاي علمي و فني فوتبال را در ميدان سخت حريف پياده مي كنند تا فوتبال نوين را در قالب هاي تاكتيكي خود نشان دهند. گل سرسبد بازيهاي امشب در ورزشگاه دل آلپي انجام مي شود. يوونتوس، گورخر زخمي دو هفته اخير پس از شكست در بازي رفت و در شهر مونيخ و ضربه هولناكي كه در فوتبال ايتاليا از ميلان خورد امشب به اردوي ژرمن ها مي تازد تا آثار اين دو شكست تلخ را به فراموشي بسپارد. كاپلو اعتبار خود را در اين بازي و صعود به مرحله يك هشتم مي داند تا نام اين باشگاه از ذهن ها پاك نشود. ماگات و كاپلو جنگ فكري خود را به بازيكنان بزرگ سپرده اند تا آنها اين سرنوشت را رقم بزنند. در ليل فرانسه نيز منچستر يونايتد روزگار سختي را بايد پشت سر بگذارد تا فوتبال انگلوساكسونها را به تماشا بگذارد. نام سر الكس فرگوسن بارهاي مثبت توأم با موفقيت دارد، آيا اين بار نيز الكس شانس مي آورد؟
بازيهاي امشب
گروه اول: بروژ _ راپيدوين
يوونتوس _ بايرن مونيخ
گروه دوم: آرسنال _ اسپارتا پراگ
تون _ آژاكس
گروه سوم: بارسلونا _ پاناتينايكوس
وردربرمن _ اودنيزه
گروه چهارم: بنفيكا- ويارئال
ليل- منچستريونايتد

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |