يكشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۲ - Nov 6, 2005
حضرت امام محمد باقر عليه السلام:
تلخ رويي و گرفتگي رخسار باعث جلب دشمني مردم
و دوري از پروردگار است.
بحارالانوار ،۱۷ ص۱۶۴
امروز با حافظ
مهر بر لب زده خون مي خورم و خاموشم
من كه از آتش دل چون خم مي در جوشم
تو مرا بين كه درين كار به جان مي كوشم
قصد جان است طمع در لب جانان كردن
عضو كميسيون فرهنگي مجلس:
ايران از نظر توليد فيلم، چهارمين كشور دنياست
عضو كميسيون فرهنگي مجلس گفت: وظيفه اين كميسيون ارايه ارزش ها و سرمايه هاي غني فرهنگي به جامعه و مردم و به جريان انداختن آن است.
سيدجلال يحيي زاده در گفت وگو با ايسنا در مورد مباحث مورد بررسي كميسيون فرهنگي مجلس اظهار داشت: موضوع فرهنگ وابسته به يك يا چند سازمان نيست، بلكه همه ارگانها و سازمانها به نوعي با آن درگير هستند و بايد نقش خود را نسبت به فرهنگ در جامعه ايفا كنند؛ و كميسيون فرهنگي مجلس نيز به عنوان جزء نه چندان كوچك در اين زمينه برنامه هايي دارد.
نماينده مردم تفت و ميبد در مجلس به طرح مفتوح ماهواره در كميسيون فرهنگي مجلس اشاره كرد و گفت: در جلسات متعدد با كارشناسان و همچنين جلسه مشترك با هيات دولت به اين نتيجه رسيديم مسدود كردن ماهواره كاري عبث و نشدني است، بنابراين بايد به دنبال حذف مسائل مبتذل و آسيب رسان باشيم كه با كمك دولت و اعتبارات آن كه در برنامه  چهارم توسعه تصويب شده است، موارد مناسب را در رسانه ملي پخش كنيم.
يحيي زاده تصريح كرد: طبق آمار، كشور ما در مرتبه چهارم توليد فيلم سينمايي در دنيا قرار دارد و از لحاظ توليد فيلم جايگاه خوبي داريم، ولي آيا اين فيلم ها با اين كميت توانسته فرهنگ ارزشي كه انقلاب به دنبال آن بود را در جامعه حاكم كند، كه جواب منفي است.
بر همين اساس در جلسه مشترك با دولت قرار شد به جاي رويكرد كمي گرايانه به سمت رويكرد كيفي گرايانه نه فقط در سينما، بلكه در بخش هاي مختلف هنري پيش رويم.
اين نماينده مجلس با اشاره به هنر موسيقي افزود: با اين همه نوع موسيقي كه در دنيا مطرح است هنوز موسيقي سنتي بيشترين طرفدار را در كشور داراست، كه بايد براي توسعه آن برنامه ريزي خاص خودش را داشت.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس با اشاره به بودجه سال ۸۴ اظهار داشت: بودجه در نظر گرفته شده براي فرهنگ كمي بيشتر از ۲ درصد مي باشد و اين براي انقلاب، نظام و مردم فاجعه محسوب مي شود.

سيد حسين نصر دوران نقاهت را مي گذراند
006858.jpg
گروه ادب و هنر: دكتر حسين نصر، دين پژوه نامي ايراني كه كرسي مطالعات اسلامي دانشگاه جرج واشنگتن را برعهده دارد، پس از انجام موفقيت آميز عمل قلب دوران نقاهت پس از عمل را مي گذراند.به گزارش همشهري، نصر كه بنيانگذار انجمن حكمت و فلسفه ايران است، آثار متعددي در زمينه هاي مختلف فرهنگ، دين و عرفان اسلامي تأليف و تدوين كرده است و از چهره هاي شناخته شده ايراني در حوزه هاي دين پژوهي و شناخت عرفان اسلامي در غرب به شمار مي رود.نصر ده ها اثر تأليفي دارد كه عمده اين آثار به زبان انگليسي نوشته شده اند و بيشتر آنها در چند سال اخير برگردان فارسي شده اند.
كتاب جوان مسلمان و دنياي متجدد / با ترجمه زنده ياد مرتضي اسعدي
(طرح نو)، و دو كتاب «معرفت و معنويت» و «تنگناهاي انسان متجدد» با ترجمه انشاءالله رحمتي  از جمله آثاري است كه از اين عرفان پژوه ترجمه و در بازار منتشر شده است.

قاليباف:
جشنواره فيلم دفاع مقدس بايد باشكوه تمام برگزار شود
دكتر محمدباقر قاليباف صبح ديروز از ستاد برگزاري جشنواره فيلم دفاع مقدس بازديد كرد و با دست اندركاران آن به گفتگو نشست. در اين برنامه كه با حضور محمدرضا شرف الدين دبير جشنواره، حبيب الله كاسه ساز رئيس شوراي سياست گذاري، محمد صنعتي قائم مقام دبير جشنواره، محمد خزاعي مشاور دبير و معاونت ارتباطات و تبليغات و مقصود جباري دبير اجرايي و جمعي از مديران و كاركنان بخش هاي مختلف ستاد برگزاري جشنواره برگزارشد اهداف، ابعاد و برنامه هاي دهمين جشنواره و روند فعاليت و تداوم آن تشريح شد.
دكتر قاليباف، در اين نشست، ضمن استقبال از برگزاري جشنواره با تاكيد بر لزوم اهتمام به فرهنگ و سينماي دفاع مقدس و تقويت و احياي آن گفت: شايسته است كه اين حركت با پويايي و شكوه تمام به اجرا درآيد.وي با اشاره به همكاري شهرداري تهران از جشنواره فيلم دفاع مقدس تاكيد كرد: بايد جشنواره به شكل تاثيرگذار و هدفمندي برگزار شود.شهردار تهران با اشاره به ابعاد تاثيرگذار جشنواره فيلم پليس يادآورشد: همچنان شاهد نتايج گرانبارآن حركت فرهنگي و اجتماعي هستيم.وي اظهار اميدواري كرد جشنواره فيلم دفاع مقدس نيز در مقياس وسيع و به شكل ثمربخش و اثرگذاري برگزار شود و متناسب با شأن و جايگاه موضوع دفاع مقدس وفرهنگ پايداري و استقامت و ارزش هاي جنگ به اجرا درآيد.

برگزاري نخستين دوره كتاب سال رضوي در مشهد
در نخستين دوره انتخاب كتاب سال رضوي در مشهد مقدس از پديدآورندگان بيشترين و بهترين تاليف و اشعار درباره زندگي و ابعاد مختلف زندگي هشتمين امام شيعيان جهان، حضرت رضا (ع) تقدير مي شود.
موسسه خدمات مشاوره اي، جوانان و پژوهشهاي اجتماعي آستان قدس رضوي، با هدف تجليل از اهل قلم و تشويق نويسندگان و شاعراني كه به خلق آثار ادبي درباره هشتمين امام رئوف براي نوجوانان و جوانان همت گمارده اند ، نخستين دوره انتخاب كتاب سال رضوي ويژه جوانان را برگزار مي كند.براساس اين گزارش، دست اندركاران نخستين كتاب سال رضوي، شناخت و معرفي بهترين آثار منتشر شده درباره امام رضا(ع) براي نوجوانان و جوانان را در برگزاري جشنواره مذكور مد نظر قرار داده اند.
اين جشنواره در بخش هايي چون انتخاب آثار ادبي برتر شامل: كتابهاي شعر و نثر ادبي، كتابهاي داستان و تجليل از نويسنده برگزيده جشنواره كه بيشترين و بهترين تاليفات را درخصوص زندگي و سيره امام رضا ( ع ) براي جوانان و نوجوانان نگاشته است، فعال خواهد بود و همزمان با ميلاد آن امام همام، برگزيدگان شناخته و تقدير خواهند شد.
مهلت ارسال آثار مكتوب توسط ناشران و مولفان تا سي ام آبان ماه امسال به صندوق پستي ۱۶۶۹ / ۹۱۳۷۵ تعيين شده است. چاپ اول آثار ارسالي بايد از سال ۱۳۷۰ يا بعد از آن باشد.

ناامني تئاتر شهر برگزاري جشنواره فجر
را با مشكل روبرو خواهد كرد
حسين مسافر آستانه، ضمن اظهار نگراني از وضعيت «تئاتر شهر» گفت: اگر شهرداري سريع براي حل مشكل تئاترشهر اقدام نكند، نه تنها برگزاري بيست وچهارمين جشنواره تئاتر فجر با مشكل مواجه مي شود، بلكه به بدنه كلي تئاتر كشور، لطمه جبران ناپذيري وارد مي شود.
دبير بيست وچهارمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر، همچنين درادامه افزود: اكنون هيچ اطمينان و امنيتي وجود ندارد و در ورودي تالار قشقايي كه محل رفت و آمد تماشاگران است، كاملا بسته شده است.
وي همچنين ميراث فرهنگي را براي پي گيري مشكل تئاتر شهر موظف دانست و افزود: بايد ميراث فرهنگي از اين ساختمان تاريخي دفاع كند.
وي با اشاره به خطرناك بودن وضعيت سالن قشقايي افزود: به نظر من حضور جمعيت در اين تالار هنوز درست نيست، چون ممكن است سقف نشست كند و بر روي سر تماشاگران بريزد.دبير جشنواره تئاتر فجر متذكر شد: اگر درمورد جلوگيري از اين اتفاق سهل انگاري كنيم و اين موضوع در رسانه هاي خارجي انعكاس جهاني پيدا كند، اصلاً شكل درستي ندارد.
دبير بيست وچهارمين جشنواره تئاتر فجر، با اعلام اين مطلب كه تاريخ برگزاري جشنواره تئاتر فجر، همان ۳۰ دي ماه است، متذكر شد: اما ممكن است اين اتفاق در زمان برگزاري جشنواره تئاتر فجر، خلل ايجاد كند.

مدرسه عشق، مسابقه اي اينترنتي براي كودكان
مدرسه عشق، مسابقه اي اينترنتي است كه با هدف بزرگداشت ياد و خاطره ۳۶ هزار شهيد دانش آموز بر روي پايگاه اطلاع رساني كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان قرار گرفته است.در اين مسابقه، كودكان و نوجوانان به ۱۳ سئوال اين رقابت اينترنتي در مدت ۲۰ دقيقه پاسخ مي دهند. كاربران اينترنت با مراجعه به نشاني www.kanoonparvaresh.com مي توانند دراين مسابقه شركت كنند.

بهارستان
پايان دلگرمي
جواني در زمان رسول خدا(ص) حركات ناپسندي انجام مي داد و بر انجام زشتي ها اقدام مي كرد. چون خبر يافت كه رسول خدا(ص) رحلت كرده است، توبه كرد و به عبادت مشغول شد. كسي سئوال كرد: «چگونه شد كه توبه كردي و پشيمان شدي؟» جوان پاسخ داد: «تا زماني كه پيامبر(ص) در حيات بود، به اين بخش از آيه دلگرم بودم: و ما كان الله ليعذبهم و انت فيهم(۱)؛ (اي پيامبر!) تا تو در ميان آنها هستي، خداوند آنها را مجازات نخواهد كرد، اكنون كه رسول خدا(ص) از دنيا رفته است، به قسمت ديگري از آيه پناه آورده ام: و ما كان الله معذبهم و هم يستغفرون(۲): تا زماني كه از نافرماني خدا استغفار كنند، خدا عذابشان نمي كند.»
به انتخاب: حسين كريمشاهي بيدگلي، ماهنامه باران، آبان ۱۳۸۴.
۱ و ۲. سوره انفال، آيه ۳۳.

كوتاه از هفت هنر
۲۴سيمرغ براي ۲۴  سينماگر
بنياد سينمايي  فارابي  اعلام  كرد كه  ۲۴ سيمرغ  بلورين  در بيست  و چهارمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  فجر به  برترين هاي  اين  رويداد هنري  اهدا مي شود.
بهترين هاي  فيلم ، هيات  داوران ، فيلم  نامه ، فيلم نامه  اقتباسي ، هنر و تجربه ، بازيگر زن  نقش  اول  مرد و زن  و فيلم  كوتاه  داستاني  در جشنواره  فجر معرفي  مي شوند.
جشنواره هاي جهاني در عرصه سينما
كتاب «جامع  جشنواره هاي  جهاني» سينمايي  شامل  حوزه  فيلم هاي  بلند، كوتاه ، مستند و انيميشن  توسط بنياد سينمايي  فارابي  منتشر شد.
اين  كتاب  در قالب  ۲۲۴ صفحه  به  معرفي  رويدادهايي  سينمايي  جهان  از منظر رقابتي ، غيررقابتي ، موضوعي ، منطقه اي ، بين الملل ، سالانه  و دوسالانه  مي پردازد.
ناصر تقوايي و فرايند اقتباس
كارگاه  آموزشي  سينما و ادبيات  با عنوان «تبديل  فرهنگي  در فرآيند اقتباس» با حضور «ناصر تقوايي» كارگردان  مطرح  سينما، ۱۵ آبان  ماه  در حاشيه  هم انديشي  سينما و ادبيات  در دانشكده  صدا و سيما برگزار مي شود.برنامه  هم انديشي  سينما و ادبيات  از ۱۵ آبان  براي  دو روز با حضور صاحب نظران  و كارشناسان  برگزار مي شود.
اجراي نمايش ويژه هنرمندان و منتقدان
نمايش «سحر و گامبالو» به كارگرداني علي فرحناك كه از ۲۴ مهر در تالار هنر به روي صحنه رفته روز ۱۷ آبانماه ساعت ۱۸ اجراي ويژه هنرمندان و منتقدان خود را با حضور حسين پارسايي، مدير كل هنرهاي نمايشي و جمعي از كارمندان و هنرمندان آن مجموعه برگزار مي كند. در اين روز ورود براي عموم آزاد است. تالار هنر جنب ورزشگاه شهيد شيرودي واقع شده است.
هيأت انتخاب قلم طلايي
هيأت انتخاب بخش قلم طلايي سينمايي جشنواره فيلم دفاع مقدس معرفي شدند.
«انسيه شاه حسيني» ، «مظفر متين پور» و «حسن امجدي مقدم» انتخاب آثار اين بخش را بر عهده دارند. حدود ۲۰۷ عنوان طرح سينمايي، خلاصه فيلم نامه، فيلم نامه متقاضي بخش هاي مختلف سينمايي، سينمايي ويديويي، نيمه بلند، كوتاه و نماهنگ جشنواره فيلم دفاع مقدس هستند.
جايزه جشنواره صربستان براي سينماي ايران
فيلم مستند ايراني «مشي و مشيانه» ساخته حسن نقاشي جايزه بهترين فيلم نامه جشنواره بين المللي «بار» صربستان و مونته نگرو را دريافت كرد. يازدهمين جشنواره بين  المللي بار از دوم تا ششم آبان ماه در صربستان و مونته نگرو برگزار شد.
داستان ناتمام در سينماهاي هلند
فيلم داستان ناتمام، ساخته حسن يكتا پناه، اواخر پاييز توسط سازمان عفو بين الملل در هلند به نمايش عمومي درمي آيد. يكتا  پناه گفت: نمايش عمومي اين فيلم در هلند به خاطر دريافت جايزه سازمان عفو بين الملل جشنواره بين الملل رتردام هلند در سال گذشته است. يكتا پناه قصد دارد جديدترين فيلم خود را با عنوان پرنده آبي با تهيه كنندگي كامل كمپاني ايرلندي لبوكي در ايرلندجنوبي توليد كند.
تعطيلي تنها سينماي پارس آباد
تعطيلي تنها سينماي شهرستان پارس آباد موجب نارضايتي مردم شده است.
جمعي از نوجوانان و جوانان اين شهرستان با گلايه از كمبود امكانات فرهنگي مناسب در اين شهرستان خواستار راه اندازي مجدد سينما شدند. كمبود اماكن فرهنگي در اين منطقه مرزي موجب روي آوردن جوانان به كانال هاي تلويزيوني خارجي مي شود.
كنسرت گروه آرمان در دانشگاه صنعتي شريف
گروه موسيقي آرمان به آهنگسازي پرويز خمسه پور در ساعت ۱۶ روزهاي ۱۵ و ۱۶ آبان در آمفي تئاتر مركزي دانشگاه صنعتي شريف قطعاتي را اجرا خواهد كرد. در اين گروه سه خواننده تنور، ۶ خواننده سوپرانو و سه نوازنده سازهاي غربي اجراي برنامه دارند.
پنجمين دوره جايزه بزرگ معمار برگزار مي شود
جوايز پنجمين دوره جايزه بزرگ معمار، كه مؤسسه معمار نشر هر ساله برگزار مي كند، روز جمعه ۲۰ آبان اهدا مي شود. موضوع رقابت اين دوره ساختمانهاي عمومي (جز گونه هاي درماني و تجاري كوچك) بوده است و شركتهاي سوپر پايپ اينترناشنال، نارسنگ، كناف ايران، پرشين استاندارد و آلوتايل از برگزاري اين رقابت حمايت مالي كرده اند، هيئت داوران اين دوره عبارتند از: بهروز احمدي (ايران)، كامران افشار نادري (ايران)، هادي تهراني (آلمان)، نسرين سراجي (فرانسه) و مهدي عليزاده (ايران).
رتبه هاي اول تا پنجم به ترتيب ۱۰۰ ، ۳۰ ، ۲۰ ، ۱۰ و ۱۰ ميليون ريال به همراه لوح تقدير دريافت خواهند كرد. به دارنده رتبه اول نشان معمار ۸۴ نيز اهدا خواهد شد.

برگي از تاريخ
اعتصاب مطبوعات
اوج گيري نهضت اسلامي و به وقوع پيوستن حوادث خونيني همچون ۱۷ شهريور و ۱۳ آبان ۱۳۵۷ باعث شد تا محمدرضا پهلوي به حربه ديگري متوسل گردد. از اين رو، برپايي كابينه نظامي به رياست ارتشبد غلامرضا ازهاري، به عنوان تلاشي اساسي در راه سركوبي نهضت و حفاظت از نظام پوسيده شاهنشاهي در دستور كار شاه قرار گرفت. شاه در يك نطق تلويزيوني، انتصاب ازهاري را اعلام كرد و دولت ازهاري در اولين اقدام خود، مراكز خبري و جرايد را به اشغال نيروهاي نظامي خويش درآورد. اولين واكنش نسبت به اين مسأله، اعتصابي فراگير و همگاني در مطبوعات بزرگ و سابقه دار ايران بود. مطبوعات اعلام كردند: «از لحظاتي كه قلم اسير سرنيزه شد، سوگند ياد كرديم و شرافت قلم را وثيقه قرار داديم كه در حكومت نظاميان به اين دليل كه آزادي انسان ها پايمال است، دست از كار بكشيم و چنين كرديم.» با پايان دوره حاكميت دولت نظامي و آغاز به كار دولت بختيار، امام خميني(ره) در پيامي خطاب به مطبوعات فرمودند: «از متصديان مطبوعات محترم كه زير بار سانسور ديكتاتوري نرفتند تشكر مي كنم». ايشان در ادامه ضمن اشاره به ادعاي دولت جديد مبني بر رفع سانسور فرمودند: «آقايان به كار ادامه دهند و از اعتصاب بيرون آيند تا تكليف ملت با دولت غيرقانوني معلوم شود» .بر اين اساس، جرايد پايتخت پس از اعتصابي دو ماهه، از روز ۱۶ دي ماه ۵۷ با محتوايي دگرگون شده در راستاي اطلاع رساني به ملت و پخش اخبار انقلاب منتشر گرديدند.
استعفاي دولت موقت
پس از تسخير سفارت آمريكا در تهران به دست دانشجويان پيرو خط امام و تأييد اين حركت دانشجويي توسط حضرت امام خميني(ره)، دولت موقت درصدد آزاد ساختن گروگان ها و حل مشكل به وسيله مذاكرات سياسي بود كه با مخالفت دانشجويان مواجه شد. به دنبال اوج اين مخالفت، دولت موقت به طور دسته جمعي استعفا كرد كه با موافقت حضرت امام روبرو گرديد. استعفاي بازرگان در پي اعتراض و حملات شديد حوزه علميه قم، دانشجويان مسلمان پيرو خط امام و گروه هاي اسلامي ديگر به مذاكره وي با مقام هاي آمريكايي در الجزاير صورت گرفت. پس از اين استعفا، بلافاصله امام امت، امور اجرايي كشور را به شوراي انقلاب واگذار كردند تا زمينه را جهت انتخابات رياست جمهوري فراهم كنند. طول عمر دولت موقت از نيمه بهمن ۵۷ تا نيمه آبان ۵۸ تنها نه ماه به طول انجاميد. ماموريت شوراي انقلاب، تا شكل گيري دولت شهيد رجايي در مرداد ۱۳۵۹ ادامه يافت.
درگذشت عطاءالله زاهد
عطاءالله زاهد شيرازي در سال ۱۲۹۴ ش به دنيا آمد و از خردسالي، بازي در نمايش را آغاز كرد. وي پس از اتمام دوره موسيقي، دوره هنرپيشگي را پشت سر گذاشت و سپس در رشته ادبيات دانشگاه تهران فارغ التحصيل گرديد. از حدود سال ۱۳۲۷ ش به صورت جدي وارد كار بازيگري و صداگذاري شد و در چند اثر، همكاري نمود. زاهد شيرازي از مؤسسان حسينيه ارشاد بود و مدتي در آن جا، كلاس هاي تئاتر و سينما را اداره مي كرد. وي از بنيانگذاران انجمن هنرمندان نيز بود. عطاءالله زاهد شيرازي سرانجام درآبان ۱۳۷۰ در ۷۶ سالگي بر اثر سكته قلبي در تهران درگذشت.

گلستان
محمدعلي فروغي و بنيان هاي مدني نوين
علي اصغر حق دار كه به تازگي كتاب مجلس اول و نهادهاي مشروطيت را از سوي انتشارات مهرنامك به بازار كتاب عرضه كرده بود، در گفت وگويي كوتاه با همشهري از انتشار قريب الوقوع كتاب «محمد علي فروغي و بنيان هاي مدني نوين» از سوي انتشارات كوير خبر داد. به گفته حق دار اين كتاب در مجموعه انديشه هاي ايراني تدوين شده است كه تاكنون ۴ مجلد آن، «فريدون آدميت» ، «سيد جواد طباطبايي» ، «داريوش شايگان» و «فروغي» از سوي وي تاليف و دو كتاب «ملكم»و «انديشه هاي فرديد» از سوي ديگر پژوهشگران نوشته شده است.
چاپ يازدهم مهمترين كتاب در حوزه اقتصاد سياسي
كتاب «اقتصاد سياسي» دكتر محمدعلي همايون كاتوزيان به اذعان و اعتراف اكثر افرادي كه در حوزه هاي اقتصاد و اقتصاد سياسي فعاليت قلمي و پژوهشي دارند، جدي ترين منبع به شمار مي رود و تاكنون اثري كه بتواند، بر اين كار پژوهشي پيشي بگيرد، به بازار نشر راه نيافته است. همين اهميت و اقبال سبب شده است تا اين اثر چاپ دهم خود را نيز پشت  سر بگذارد و نشر مركز براي يازدهمين بار نيز آن را روانه بازار كتاب كند.

تازه هاي دنياي رسانه ها
پخش سريال هاي هفتگي از شبكه هاي تلويزيوني
پخش برنامه سينما يك و سريال هاي شبانه شبكه اول و سوم سيما كه همزمان با آغاز ماه مبارك رمضان متوقف شده بود، طي اين هفته مجددا از سرگرفته مي شود.
شبكه  اول سيما كه در ماه رمضان پخش تمامي سريال هاي هفتگي خود را متوقف كرده و در ساعت ۲۲ سريال مناسبتي «مرده متحرك» را به روي آنتن مي برد، از پنج شنبه ۱۲ آبان ماه با پخش برنامه  سينما يك برنامه  هفتگي خود را آغاز كرد. شبكه اول همچنين، از ديشب  قسمت چهاردهم سريال «مزرعه  كوچك» را با عنوان «گله  بيمار» پخش كرد. پخش قسمت دهم از سريال «ماموران مخفي پليس» با عنوان «گروه تندرو» نيز يكشنبه ۱۵ آبان ماه انجام مي شود. شبكه اول سيما، دوشنبه  شب ساعت ۲۲ ، سريال تاريخي «روزهاي به يادماندني» به كارگرداني همايون شهنواز را پخش خواهد كرد.
همچنين اين شبكه قسمت اول از سري جديد سريال «پرستاران» را با عنوان «لحظه هاي دزدكي» ، سه شنبه، بر روي آنتن مي برد. با پايان يافتن سريال «فصل زرد» ، شبكه  اول سيما چهارشنبه  ۱۸ آبان ماه، خلاصه اي از تمامي قسمت هاي اين مجموعه تلويزيوني را پخش خواهد كرد. شبكه اول سيما كه پيش از ماه رمضان دو قسمت از سريال خارجي «افسانه  عقابها» را پخش كرده بود،  با وقفه اي يك ماهه در پخش اين سريال ، جمعه اين هفته قسمت نخست آن را مجددا پخش مي كند. بنا بر اين گزارش، شبكه دو سيما كه در ماه مبارك رمضان به پخش سريال هاي هفتگي خود ادامه داده بود، ديروز ساعت ۲۱ قسمت پنجم از سريال «جاسوسان» را پخش  كرد. قسمت هفتم از سريال «پيله هاي پروانه» نيز امروز ساعت ۲۰ و ۴۵ دقيقه از شبكه دو سيما پخش مي شود.
اين شبكه روز دوشنبه به پخش چهارمين قسمت از مجموعه تلويزيوني سينماي ديگر ادامه خواهد داد. قسمت نوزدهم سريال «تا غروب» و قسمت نهم از سريال «پرده  عشق» نيز به ترتيب در روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه ۱۸ و ۱۹ آبان ماه از شبكه دو سيما پخش مي شود.
شبكه  سه سيما نيز كه به غير از سريال «ريحانه» در روزهاي شنبه، پخش ساير سريال هاي خود را در ماه مبارك رمضان متوقف كرده بود، از اين پس يكشنبه ها سريال «گارد ساحلي» را به روي آنتن مي برد. قسمت پنجاه و ششم از سريال خارجي «مامورين پرونده هاي راكد» نيز سه شنبه از شبكه  سه سيما پخش مي شود. «شبي از شبها» عنوان سريال روزهاي چهارشنبه شبكه سه سيماست كه اين هفته قسمت پانزدهم آن به روي آنتن مي رود.
سلمان هراتي در امتداد دريا
مجموعه تلويزيوني در «امتداد دريا » با هدف پرداختن به زندگي و شخصيت شاعر معاصر،  سلمان هراتي امروز و فردا پخش مي شود.
به گفته عباس سجادي تهيه كننده ، اسفندماه سال گذشته همزمان با برگزاري مراسم يادواره سلمان هراتي در شهر تنكابن، زادگاه وي، كلنگ اوليه ساخت مقبره اين شاعر،  زده شد كه از اين مراسم تصويربرداري كرده ايم.وي، درباره ساير بخش هاي برنامه در امتداد دريا خاطرنشان كرد: گفت وگو با خانواده، نزديكان و دوستان سلمان هراتي ازجمله عبدالجبار كاكايي، م.مؤيد (حسين مهدوي) و عليرضا قزوه درباره  شخصيت و زندگي سلمان هراتي بخش هاي ديگر اين مستند گزارشي را شامل مي شود. همچنين در اين مجموعه تلويزيوني بخش هايي از شعرهاي سلمان هراتي خوانده مي شود و موسيقي اي كه براي پخش در نظر گرفته شده، براي استفاده روي اين شعرها ساخته شده است.
سجادي گفت: سالگرد درگذشت سلمان هراتي، ۱۳ آبان بود و اين برنامه قرار بود در اين روز پخش شود، اما به دليل تقارن با عيد سعيد فطر، پخش آن به تعويق افتاد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
طاقت
نمي تونست سر از سجده برداره، اما سجاده خيس خيس شده بود.
تصميم گرفت سبك تر بشه و دردشو كه فقط به خدا گفته بود، بنويسه و از ديگران بپرسه: آيا پاسخ ده سال ايثار عاشقانه مي تونه اين باشه؟!
اما تا شروع كرد به نوشتن، اشكهاش جاري شد و كلمه به كلمه رو شست. انگار تنها خدا طاقت شنيدن درد بزرگشو داشت.
پوران حجت انصاري

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و ۴۸ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و۲۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۳۲ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
*نگارخانه ثروت : نمايشگاه نقاشي گروهي عسل بخشنده و فاطمه سليماني / ۱۵ تا ۲۰ آبان / خيابان آفريقا، بابك مركزي، شماره ۳۵ / تلفن: ۸۸۷۹۸۰۷
*نگارخانه ماه: نمايشگاه نقاشي گروهي/ ۲۰ آبان تا چهارم آذر / خيابان افريقا، بلوار گلستان، پلاك ۸۹ / تلفن: ۲۲۰۴۵۸۷۹
*نگارخانه آتشزاد: نمايشگاه نقاشي محمدرضا آتشزاد / تا ۱۹ آبان / خيابان ولي عصر، نرسيده به ميدان ونك، خيابان توانير، ساختمان ۴۳ / تلفن: ۸۸۸۸۴۵۷۲
*گالري كمال الملك: نمايشگاه نقاشي داود منصوري / ۲۰ تا ۲۵ آ بان / پاسداران، نبش گلستان سوم، پلاك يك / تلفن: ۲۲۵۶۵۴۳۴
*نگارخانه الهه: نمايشگاه نقاشي الهام تجلي / ۱۸ تا ۲۷ آبان / خيابان آفريقا، گلفام، شماره ،۴۷ تلفن: ۲۲۰۵۴۱۲۸

گل و گياه
اورسينيا
006855.jpg
نام علمي: Ursinia anthemoides
خانواده: COMPOSITAE
گياه بوته اي و يكساله، نسبتاً سريع الرشد با برگهاي پرمانند به رنگ سبز روشن، گلهاي كوچك، مينايي شكل و زردرنگ آن با مركز ارغواني رنگ در فصل تابستان و اوايل پاييز ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۳۰ سانتي متر و گستردگي آن به ۲۰ سانتي متر مي رسد.
نيازها: مكان پرنور و خاك داراي زهكش خوب، در فصل بهار و تابستان خاك را نسبتاً مرطوب نگه مي دارند. حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |