يكشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۲ - Nov 6, 2005
كدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان شد
فارس: يك مقام مسئول در شوراي نگهبان از انتخاب عباسعلي كدخدايي استاد حقوقدان شوراي نگهبان به عنوان سخنگوي اين نهاد خبر داد.
وي گفت: كدخدايي كه در حال حاضر قائم مقام دبير شوراي نگهبان است در جلسه اخير شورا به عنوان سخنگو تعيين شده است.
اين منبع آگاه افزود: با انتخاب كدخدايي به عنوان سخنگوي شوراي نگهبان جلسات منظمي ميان وي و خبرنگاران رسانه ها برقرار مي شود.

يك مقام مطلع در وزارت امور خارجه:
سفر عنان به پيشنهاد ايران به تأخير افتاد
گروه سياسي: يك مقام مطلع در وزارت امور خارجه ايران بعدازظهر جمعه اعلام كرد كه وزارت امور خارجه به نمايندگي ايران در سازمان ملل اطلاع داده است از كوفي عنان دبيركل سازمان ملل بخواهد سفر خود به تهران را در فرصت مناسب تري در آينده انجام دهد.
اين منبع  آگاه به ايرنا گفت: قبل از اعلام انتشار اخباري مبني بر لغو و يا تعويق سفر كوفي عنان به تهران، نمايندگي ايران در سازمان ملل از كوفي عنان خواسته بود تا اين سفر را در فرصت مناسب تري در ماه آينده انجام دهد.
دبيركل سازمان ملل پيشتر ابراز علاقه كرده بود در ديداري از تهران در خصوص مسائل منطقه اي و جهاني با مقام هاي جمهوري اسلامي ايران گفت و گو كند.
اين در حالي است كه برخي رسانه هاي غربي لغو سفر كوفي عنان به تهران را درخواست تعدادي از اعضاي كنگره آمريكا از دبيركل سازمان ملل متحد در اعتراض به صحبت هاي اخير رئيس جمهوري ايران در همايش جهان بدون صهيونيسم دانستند.
در همين راستا برخي رسانه هاي خارجي به تاسي از فشار شماري از نمايندگان مجلس آمريكا با بهانه قراردادن موضوع تعويق سفر كوفي عنان به تهران تلاش كردند تا با فضاسازي جديدي عليه ايران انجام تغييراتي در اين سفر را كه به درخواست ايران صورت گرفت، به سخنان ضد صهيونيستي اخير محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري نسبت دهند.
با اين حال، دبيركل سازمان ملل متحد روز پنج شنبه گذشته گفت كه با وجود درخواست تعدادي از نمايندگان مجلس آمريكا براي لغو سفرش به ايران، مايل است تا اين سفر را كه برنامه آن از قبل پيش بيني شده است، انجام دهد.
كوفي عنان گفت: علاقمند است در ديداري از تهران در خصوص مسائل مهم منطقه اي و بين المللي با مقامات جمهوري اسلامي ايران گفت و گو و تبادل نظر كند.
دبيركل سازمان ملل همچنين بدون تاثيرپذيري از جوسازيهاي برخي رسانه هاي غربي و درخواست نادرست شماري از نمايندگان كنگره آمريكا به خبرنگاران در نيويورك گفت كه برنامه سفرش به ايران نهايي شده است و به زودي اعلام خواهد شد.
در همين حال استفان دوجاريچ سخنگوي سازمان ملل نيز روز جمعه گفت كه ديدار دبيركل سازمان ملل به ايران با توافق طرفين به تعويق افتاده است.

اتحاديه اروپا خواهان ازسرگيري مذاكره با ايران است
ايرنا: شوراي وزيران خارجه اتحاديه اروپا قرار است در نشست ماهانه فردا در بروكسل، سياست تعامل اين اتحاديه با جمهوري اسلامي را  بررسي كند.
كريستينا گالاچ، سخنگوي خاوير سولانا مسئول سياست خارجي و امنيت اتحاديه اروپا عصر جمعه در بروكسل به خبرنگاران گفت: اتحاديه اروپا كه ۲۵كشور درآن عضويت دارند، نگرش سازنده اي نسبت به ايران دارد. وي تأكيد كرد:اين اتحاديه خواهان فعاليت با تهران است و مي خواهد ايران نقش كامل خود را در منطقه ايفا كند.
ايران اوايل ماه اوت، پيشنهاد اتحاديه اروپا را براي روابط نزديكتر سياسي و همكاري اقتصادي در ازاي تعليق دايم فعاليت هسته اي تهران رد كرد.
ايران مي گويد، اين كشور طبق معاهده منع اشاعه جنگ افزارهاي هسته اي از حق مسلم داشتن يك چرخه سوخت هسته اي كامل برخوردار است.

بررسي صلاحيت و برنامه وزراي پيشنهادي
در فراكسيونهاي مجلس آغاز شد
گروه سياسي: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي روز چهارشنبه صلاحيت و برنامه ۴ وزير پيشنهادي براي تصدي وزارت نفت، آموزش و پرورش، رفاه و تامين اجتماعي و وزارت تعاون را كه در روز يازدهم آبان طي نامه اي از سوي رئيس جمهوري به مجلس معرفي شده اند را بررسي مي كنند. بنابراين روز چهارشنبه مجلس سخنراني پيش از دستور نخواهد داشت و در آغاز بحث رأي اعتماد ابتدا رئيس جمهوري به مدت يك ساعت در دفاع از چهار وزير پيشنهادي خود صحبت خواهد كرد.
سپس براي بررسي صلاحيت و برنامه هاي پيشنهادي هر وزير دو مخالف و دو موافق هر يك به مدت ۱۵ دقيقه ديدگاههاي خود را بيان و سپس وزير پيشنهادي نيم ساعت برنامه هاي خود را تبيين و از آنها دفاع مي نمايد. كميسيونهاي تخصصي مجلس از امروز تا قبل از روز چهارشنبه سوابق وزرا را بررسي مي كنند. از طرف ديگر فراكسيونهاي اصولگرايان، وفاق و كارآمدي و اقليت مجلس هر يك در نشست هايي جداگانه به بررسي سوابق وزراي پيشنهادي خواهند پرداخت.
حسين نجابت، سخنگوي فراكسيون اصولگرايان در اين باره گفت: شوراي مركزي فراكسيون صبح امروز، كميته سياسي فراكسيون صبح دوشنبه و مجمع عمومي فراكسيون عصر سه شنبه رأي اعتماد به وزرا را بررسي مي كنند. غلامرضا ميرزايي، نماينده بروجن و عضو فراكسيون اكثريت گفت: اگرچه وزراي پيشنهادي تا حدود زيادي براي مجلس ناشناخته هستند اما نمي توان از مجلس انتظار داشت كه آنها را رد كند زيرا در حال حاضر دولت با وضعيت مبهمي روبه رو است و در صورت رد مجدد آنها سردرگمي براي وزارتخانه ها به وجود مي آيد.
حسن كامران، نماينده اصفهان و يكي ديگر از اعضاي اين فراكسيون هم بر اين باور است كه نمايندگان مجلس بايد به ۴ وزير باقيمانده رأي اعتماد دهند تا دولت زودتر كار خود را آغاز كند.
اميررضا خادم و سعيد ابوطالب نمايندگان تهران و از ديگر اعضاي اين فراكسيون معتقد هستند كه وزراي پيشنهادي رئيس جمهور ناشناخته هستند لذا بررسي وزرا را نيازمند بررسي جامع دانستند.
رضا طلايي نيك، سخنگوي وفاق و كارآمدي اعلام كرد، چهار وزير پيشنهادي امروز در فراكسيون حضور مي يابند و از آن جا كه اعضاي اين فراكسيون همانند ساير نمايندگان، از وزراي پيشنهادي شناخت كافي ندارند، در اين نشست به بررسي توانايي ها و برنامه هاي چهار وزير پيشنهادي خواهند پرداخت و موضع خود را خارج از مشكلات سياسي و جناحي و فقط بر مبناي كارآمدي و كارآيي اعلام خواهد كرد. طلايي نيك بر اين باور است كه ارزيابي نيمه راي اعتماد به وزراي پيشنهادي به دليل مشخص نبودن فضاي حاكم بر مجلس در چگونگي راي اعتماد به وزرا، وجود ضعف تعامل و مشورت رئيس جمهور با نمايندگان و به علت فقدان انسجام دروني مجلس، امكان پذير نيست.
علي دانش منفرد، نايب رئيس فراكسيون وفاق و كارآمدي اظهار كرده است احتمال عدم رأي اعتماد به وزراي پيشنهادي رئيس جمهور وجود دارد زيرا نمايندگان پايبند به مباني جمهوري اسلامي و متعهد به آينده مردم و مملكت هستند لذا اگر معيار مديريت را در وزراي پيشنهادي نبينند قطعا كوتاه نخواهند آمد.
وي فضاي مجلس را در روز معرفي وزرا با تعجب و شگفتي توصيف كرد و عدم شناخت و نبود سوابق كاري وزيران پيشنهادي در وزارتخانه هاي مربوطه را مهم ترين عوامل مخالفت نمايندگان با وزيران پيشنهادي عنوان كرد.
همچنين فراكسيون اقليت مجلس نيز امروز با وزيران پيشنهادي تعاون و رفاه و تامين اجتماعي به بحث و گفتگو خواهند پرداخت.
اسماعيل جبارزاده، عضو هيأت رئيسه اين فراكسيون گفت: معمولا مجلس دوبار پياپي به وزيران پيشنهادي رئيس جمهور رأي عدم اعتماد نمي دهد.
قدرت الله عليخاني، از اعضاي اين فراكسيون معتقد است به نظر مي رسد پس از گذشت مدت زمان طولاني از معرفي كابينه چهار وزير پيشنهادي توقع نمايندگان را برآورده نساخته است.وي براساس رايزني ها با همفكرانش و ساير نمايندگان مي گويد: گزينه معرفي شده براي وزارت نفت نمي تواند برآورده كننده انتظارات باشد و بعيد مي دانم رأي اعتماد بياورد.

مصوبه هيأت دولت براي همكاري جهاني
در فرايند غني سازي در نطنز ابلاغ شد
فارس : با ابلاغ مصوبه هيات دولت براي ايجاد تسهيلات جهت مشاركت سرمايه گذاران داخلي و خارجي در فرآيند غني سازي هسته اي در نطنز، زمينه همكاري كشورها و شركتهاي جهان در فرآيند فعاليتهاي هسته اي كشورمان فراهم شد.بر اساس اين مصوبه كه يازدهم آبان ماه با شماره «۴۷۰۷۲/ت۳۴۰۵۴ه» از سوي پرويز داوودي معاون اول رئيس جمهور به غلامرضا آقازاده رئيس سازمان انرژي اتمي ايران ابلاغ شده است، سازمان انرژي اتمي ايران مجاز است نسبت به جلب مشاركت سرمايه گذاران داخلي و خارجي (اعم از دولتي و خصوصي) در پروژه فرآيند غني سازي نطنز اقدام نمايد.شيوه هاي اجرايي و سهم هركدام از شركاي فعال در غني سازي هسته اي در نطنز بايستي بنا به پيشنهاد سازمان انرژي اتمي ايران به تصويب هيات وزيران برسد.هيات وزيران اين مصوبه را اول آبان ماه بنا به پيشنهاد سازمان انرژي اتمي ايران به تصويب رسانده بود.

هاشمي شاهرودي:
بايد فرهنگ نگاه به سرمايه گذار و سرمايه
در كشور تغيير پيدا كند
فارس: رئيس قوه  قضاييه با بيان اينكه بايد از سرمايه هاي مولد و حفظ حريم سرمايه گذاران ايراني حمايت شود، گفت: فرهنگ نگاه به سرمايه گذار و سرمايه در كشور بايد با همكاري قواي سه گانه تغيير پيدا كند.
سيد محمود  هاشمي شاهرودي ديروز در ديدار نمايندگان مردم استان كرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي افزود: بايد با همدلي و همكاري قواي سه گانه و همه مسئولان فرهنگ نگاه به سرمايه گذار و سرمايه در كشور تغيير پيدا كند و در اين بحث دچار شعارزدگي نباشيم.هاشمي شاهرودي با اشاره به تاثيرات مخرب فرار سرمايه ها و فراهم شدن رونق اقتصادي در دوبي و ساير كشورها خاطرنشان كرد: همه مسئولان در دولت، مجلس و قوه قضاييه بايد اين مساله را يك خطر جدي تلقي كنند و تسهيلات لازم براي سرمايه گذاري در كشور و بازگشت سرمايه هاي ايرانيان فراهم شود.
رئيس قوه  قضاييه گفت: بايد اولويت ها را درنظر بگيريم و آگاه باشيم كه رونق اقتصادي را يك شبه مي توان خراب كرد اما براي برگرداندن آن به حالت اوليه به چندين سال زمان نياز است. لذا از امروز بايد چاره انديشي هاي لازم صورت گيرد.وي با تأكيد بر وجود مقررات سخت در امر سرمايه گذاري و ضرورت اصلاحات و عوض شدن فضا در اين بخش گفت:كار اقتصادي مولد حرمت دارد و اين نوع سرمايه گذاري خدمت به خلق خداست كه همه ما در برابر آن مسئوليت داريم.

به مناسبت عيد سعيد فطر؛
مقام معظم رهبري با عفو و تخفيف مجازات ۲۱۸۵ نفر
از محكومان دادگاههاي سراسر كشور موافقت كردند
ايسنا: به مناسبت عيد سعيد فطر رهبر معظم انقلاب اسلامي با عفو و تخفيف مجازات تعداد دو هزار و يكصد و هشتاد و پنج نفر از محكومان دادگاه هاي عمومي، انقلاب، نظامي و تعزيرات حكومتي سراسر كشور موافقت كردند.
عفو و تخفيف مجازات اين زندانيان را آيت الله هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضائيه در نامه اي از حضرت آيت الله خامنه اي درخواست كرده بود كه مورد موافقت ايشان قرار گرفت.

در جلسه فوق العاده به رياست احمدي نژاد تصويب شد:
۶ دستورالعمل جديد شوراي اقتصاد
براي تنظيم بازار اقتصادي كشور
فارس: شوراي اقتصاد در جلسه فوق العاده به رياست رئيس جمهور ۶ دستورالعمل جديد براي تنظيم بازار اقتصادي كشور تصويب نمود.
جلسه فوق العاده شوراي اقتصاد عصر روز پنجشنبه به رياست رئيس جمهور تشكيل گرديد.
در اين جلسه درخواست وزارت جهاد كشاورزي درخصوص تعيين تكليف قيمت فروش كود شيميايي به كشاورزان مورد بحث و بررسي قرار گرفت كه اعضاي شورا ضمن مخالفت با پيشنهاد افزايش قيمت انواع كود شيميايي مقرر نمودند انواع كودهاي شيميايي با قيمت سال گذشته عرضه و دستگاه هاي اجرايي ذيربط نيز درخصوص تامين انواع كود با استفاده از امكانات داخل كشور اقدام نمايند.
همچنين درخواست وزارت بازرگاني درخصوص جبران ضرر و زيان كارخانجات توليدكننده روغن از دانه كلزا مطرح شد كه شوراي اقتصاد ضمن موافقت با پرداخت بخشي از زيان كارخانجات مذكور مقرر نمود موضوع جهت بررسي بيشتر در ستاد بررسي و كنترل قيمت ها مطرح و نتيجه آن جهت اتخاذ تصميم به اين شورا ارايه شود.
در اين جلسه همچنين درخواست وزارت نيرو درخصوص احداث پروژه هاي پست ۲۰/۱۳۲كيلو وات خراسان و ۲۰/۱۳۲/۴۰۰ كيلو ولت ابوطالب خراسان مطرح شد كه شوراي اقتصاد با استفاده از تسهيلات مالي خارجي براي اجراي پروژه هاي مذكور موافقت كرد.
پروژه هاي مذكور به منظور كاهش افت ولتاژ منطقه، كاهش تلفات شبكه و افزايش قابليت اطمينان و پايداري شبكه خراسان اجرا مي گردد.
در اين جلسه درخواست وزارت نيرو درخصوص استفاده از خدمات فني و مهندسي مشاور خارجي براي رفع مشكلات سد سفيدرود مطرح و مورد موافقت قرار گرفت.
در اين جلسه همچنين اعضاي شوراي اقتصادي پس از بررسي درخواست وزارت بازرگاني درخصوص تامين هزينه هاي بدهي و زيان ناشي از تنظيم بازار گوشت مرغ و تخم مرغ با تامين و پرداخت يارانه مذكور موافقت نمودند.
شوراي اقتصاد همچنين با تمديد مهلت مقرر در مصوبات قبلي شورا جهت استفاده از تسهيلات مالي خارجي براي اجراي قطار شهري شيراز و اجراي طرح نيروگاه تلمبه ذخيره سياه بيشه موافقت نمود.
در اين جلسه درخواست هاي برخي دستگاه هاي اجرايي در زمينه قيمت گذاري و تامين و پرداخت يارانه به منظور بررسي بيشتر به ستاد بررسي و كنترل قيمت ها ارجاع گرديد تا پس از انجام بررسي هاي لازم، مجددا به شوراي اقتصاد ارايه گردد.

وزير دفاع : وحدت  عمل  نيروهاي  مسلح 
موجب  تحكيم  اقتدار ملي  است
ايرنا: وزير دفاع  و پشتيباني  نيروهاي  مسلح ، تعامل ، هماهنگي  و وحدت  عمل  نيروهاي  مسلح  را موجب  تحكيم  اقتدار ملي  دانست .سردار محمدمصطفي  نجار در مراسم  معارفه  رئيس  سازمان  حفاظت  اطلاعات  و معاون  هماهنگ كننده  وزارت  دفاع  تأكيد كرد: اهتمام  به  سرمايه هاي  ارزشمند انساني  در نيروهاي  مسلح  رمز نشاط، پيشرفت  و پايداري  نيروهاي  مسلح  است .
وي  با اشاره  به  نقش  مهم  و ممتاز وزارت  دفاع  در پشتيباني  از نيروهاي مسلح  و دفاع  از ميهن  اسلامي اظهار اميدواري  كرد: با تلاش  و همت  همه  مديران ، متخصصان  و كاركنان  وزارت  دفاع  اين  وزارتخانه  همچنان  در خدمتگزاري  به نيروهاي  مسلح  و مردم ، پيشتاز باشد.

متكي در ديدار با چلبي:
نيروهاي بيگانه بايداز عراق خارج شوند
ايسنا: احمد چلبي، معاون نخست وزير عراق كه در تهران بسر مي برد ديروز با منوچهر متكي، وزير امور خارجه كشورمان ملاقات كرد.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، طي اين ديدار روند مناسبات و همكاريها ميان دو كشور همسايه و آخرين تحولات عراق متعاقب همه پرسي اخير قانون اساسي اين كشور مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.
متكي در اين ديدار تصريح كرد: تهران خواستار اداره امور عراق به دست مردم اين كشور است و معتقديم همه امور عراق بايد هر چه سريعتر به دست مردم اين كشور اداره شود.وزير امور خارجه ،آراي مردم عراق و نتيجه همه پرسي قانون اساسي را نشانگر خواست عمومي  ملت عراق براي تقويت روند ايفاي نقش در شكل دهي به سرنوشت خود دانسته و ابراز اميدواري كرد با مشاركت سازنده و همكاري كليه كشورهاي منطقه اين روند به خوبي پيشرفت نمايد.
متكي هم چنين در اين ديدار با اشاره به روند خودباوري ملتهاي مسلمان در قريب سه دهه گذشته اضافه كرد: آمريكا راهي جز پذيرش خواست ملت عراق نداشته و بايد نيروهاي بيگانه از خاك عراق خارج شوند.احمد چلبي، معاون نخست وزير عراق نيز در اين ملاقات خاطرنشان كرد: روابط با ايران از اولويت هاي سياست عراق است و علاقمنديم مناسبات دوستانه با ايران را حفظ كرده و هرچه بيشتر تقويت نماييم.

وزير كشور: ايران در خصوص بيداري ملل جهان
حرف اول را در دنيا مي زند
ايرنا: وزير كشور گفت : ايران  اسلامي در زمينه  توليد نرم افزار براي  سيراب كردن تمايلات  و خواسته هاي  انساني  و بيداري  ملل  امروز حرف  اول  را در دنيا مي زند.مصطفي  پورمحمدي  روز گذشته در آيين معارفه  استاندارقم  افزود: دنياي  امروز براساس  اعتقاد نخبگان،  مسايل  سياسي ، دنياي  ارتباطات و افكاري  عمومي است .وي  قدرت  نظامي ، اقتصادي  و تكنولوژي  را در شرايط كنوني  و آينده  جهان  موثر ندانست  وگفت :سرزمين  و جغرافيا، نفوس ، قدرت  نظامي و تكنولوژي  ديگر منشا اعتبار نيست  بلكه  فضاي  جديدي  شكل  گرفته  است .
وي  با اشاره  به  اين  مطلب  كه  دردنياي  امروز ديگر مرزها برداشته  شده  است گفت :درشرايط كنوني  اگر كسي  بتواند در مسير قلب  و فكر انسان  حركت  و براساس نياز آنان  علم  توليد كند، موفق  خواهد بود.
وي  در تبيين  اين  فضا به  لشگركشي  آمريكا به  عراق  اشاره  كرد و گفت :با وجودي  كه  بزرگترين  لشگركشي  درتاريخ  به اين  كشور و بيشترين  تجمع  ابزارآلات  جنگي طي  چندسال  گذشته  درمنطقه  خليج فارس  بوجود آمد، اما نتايجي براي  آمريكا نداشته  است .وزير كشور افزود:بعد از گذشت  سه  سال ، در حال  حاضر در عراق  يك  حادثه بزرگ  اتفاق  افتاد و چند گام  به  جلو براي  جمهوري  اسلامي در اين  كشور برداشته شد.وزير كشور اين  روند را محصول  توليدات  نرم افزاري  انقلاب  اسلامي دانست  و گفت : ثمرات  ايثارگري هاي  مردم  غيور ايران  اسلامي امروز باعث  شده  كه  پژواك آن  در دل  بغداد شنيده  شود.پورمحمدي  با اشاره  به  گران  و ارزشمند بودن  اين  توليدات  نرم افزاري ، نقش قم  در اين  زمينه  را اساسي  و مهم  دانست  و گفت : امروز قم  اگرچه  درخصوص  مسايل اقتصادي  و اجتماعي  با مشكلاتي  روبرو است  اما به  دليل  منابع  غني  نيروي انساني  و موسسات  و مراكز ديني  و پژوهشي ، پيشرفت هاي  خوبي  داشته  است .دراين  مراسم  ضمن  معرفي  امير دريادار عباس  محتاج  به  عنوان  استاندار قم ،از تلاش هاي  مهندس  سيد حميد طهايي  تقدير شد.

بررسي لايحه تأمين كسري يارانه واردات بنزين
در جلسات علني مجلس
فارس:مجلس در هفته جاري تكليف لايحه تامين كسري يارانه واردات بنزين و خريد گندم را مشخص مي كند.نمايندگان در هفته جاري به بررسي طرح تسهيلات ازدواج جوانان، لايحه مبارزه با جرم پولشويي و لايحه اصلاح قانون برنامه چهارم توسعه به منظور تامين يارانه مورد نياز براي واردات بنزين و كسري يارانه خريد گندم از كشاورزان مي پردازند.در جلسات هفته جاري مجلس همچنين لايحه جامع خدمات رساني به ايثارگران، لايحه مديريت خدمات كشوري، لايحه الحاق موادي به قانون تاسيس وزارت اطلاعات و سئوال الياس نادران نماينده تهران از وزير كار و امور اجتماعي مطرح و مورد رسيدگي قرار مي گيرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |