يكشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۲ - Nov 6, 2005
كرم هاي شب تاب بر روي نسل جديد داروهاي ضد سرطان نور مي افشانند
موش شب  تاب و درمان سرطان
انتقال ژن نورافشاني كرم هاي شب تاب به موش اثر دارو
روي سلول هاي سرطاني را مشخص مي كند
006801.jpg
گروه دانش و فناوري ـ ذوالفقار دانشي: تاكنون كرم هاي شب تاب فقط بلد بودند پس از غروب آفتاب پرواز كنند و آسمان عصرگاهي تابستان را نورافشان كنند ، اما پژوهشگران دانشكده پزشكي دانشگاه واشنگتن موفق شده اند استفاده ديگري براي اين موجودات تابناك بيابند: روشن كردن سلول هاي موش هاي آزمايشگاهي.
ديويد پلونيكاورمز موفق شده است ژن لوسيفراس را كه به كرم هاي شب تاب قابليت نورافشاني بخشيده است، در بدن يك موش سفيد آزمايشگاهي فعال كند. نوري كه اين سلول ها از خود تابش مي كنند ضعيف  است و اگر اين نور بخواهد از اعماق بدن جانور به سطح بدن بيايد، از پوست و پشم جانور عبور كند و در نهايت به عدسي دوربين وارد شود، آن قدر ضعيف مي شود كه با ابزارهاي معمولي قابل مشاهده نيست. ولي پلونيكاورمز دوربين مخصوصي ساخته كه مي تواند اين نور ضعيف زردرنگ را مشاهده كند. با اندازه گيري شدت نور، او و همكارانش مي توانند بفهمند تاثير يك دارو بر بدن و واكنش بدن نسبت به آن چقدر است؟
پژوهشگران دانشگاه واشنگتن، ژن لوسيفراس را در مولكول هاي IKK كه در سطح سلول قرار دارد، تزريق كردند. اين مولكول ها نقشي كليدي در تنظيم ارتباط سلول ها با يكديگر دارند و مي توانند با تاثيرگذاري بر سطح فعاليت ژن  ها، واكنش هاي درون سلول را مختل كنند يا در جهت هاي ديگري پيش ببرند. يكي از كانال هاي ارتباطي سلول ها كه IKK آن را كنترل مي كند، NFKappaB نام دارد كه محرك ها را احساس مي كند. پاسخ سلول ها به آن هم توقف يا ادامه رشد است.
در حالت عادي كه اين كانال ارتباطي تنظيم است، سلول ها هميشه پيغام هايي مبني بر حفظ حالت پايدار خود دريافت مي كنند. ولي اگر كانال ارتباطي از تنظيم خارج شود، انواع ناهنجاري ها مانند سرطان، بيماري هاي حاد عصبي و اختلالات سيستم ايمني بدن به وجود مي آيند؛ مثلا سلول ها مي توانند پيغام هايي مبني بر رشد بي رويه دريافت كنند و بدون هيچ كنترلي، مرتب تقسيم شوند. اين همان چيزي است كه ما سرطان مي ناميم.
پژوهشگران دانشگاه واشنگتن مي خواهند با استفاده از اين موش، عملكرد داروها را بر بدن بررسي كنند. در روش سنتي آزمايش  داروها، به  خصوص داروهاي ضدسرطان، پزشكان مقدار مشخصي دارو به موش تزريق مي كنند و چند روز تا چند هفته صبر مي كنند و روند تغييرات رشد تومور را بررسي مي كنند. اين روش سنتي نمي تواند مشخص كند آيا دارو به همان شيوه اي اثر كرده است كه از قبل پيش بيني شده بود يا خير. در بهترين حالت، فقط مي توان فهميد كه رشد تومور متوقف شده است، كه البته اين نتيجه هم چندين روز تا چند هفته زمان برده است.در روش جديد، ژن لوسيفراس بر مناطقي از سلول اثر مي كند كه داروها با آن واكنش مي دهند. با بررسي مقدار نور تابيده شده مي توان فهميد چقدر طول مي كشد دارو اثر كند، چقدر طول مي كشد دارو به تومور برسد، كدام تركيب بهتر جواب مي دهد و خلاصه چه راه حل هايي براي بهبود عملكرد دارو مناسب است.
از سوي ديگر، در روش هاي سنتي، دانشمندان مجبورند جانور را تشريح كنند تا از نتيجه درمان با داروي آزمايشي مطمئن شوند؛ در حالي كه در روش اندازه گيري نور معمولا هيچ جانوري از هستي ساقط نمي شود. يك آزمايش سنتي فارماكودايناميك با سيصد موش و شش ماه تلاش به نتيجه مي رسد، در حالي كه در روش موش شب تاب با سي موش و پنج روز زمان مي توان به نتيجه رسيد. روش جديد، ابزاري به مراتب دقيق تر را براي فهم چگونگي تاثير داروها فراهم كرده است.
منبع: Scincentral.com

كاوشگر ناهيد در پي علائم زندگي
حيات در سياره خواهر
006816.jpg
ايسنا: در حالي كه به زودي كاوشگر ناهيد به سوي اين سياره پرتاب خواهد شد، دانشمندان و ستاره شناسان سراسر جهان همچنان چشم به اين سياره مرموز و بي شمار نكات مبهم در خصوص جو و محيط آن دارند. ناهيد پس از خورشيد و ماه، سومين جرم آسماني نزديك به كره زمين محسوب مي شود، از همين  رو اين سياره از دوران هاي بسيار دور همچون دوران مايا ها و مصر و يونان باستان مورد توجه ستاره شناسان و مردم بوده است.
بابلي ها در 1800 سال پيش از ميلاد به ثبت رويدادهاي مربوط به تحركات اين سياره در فضا مي پرداخته اند؛ با اين حال در دوران معاصر، نزديك ترين سياره به زمين ناديده گرفته شده و تاكنون تنها سه مأموريت فضايي براي بررسي و مطالعات دقيق در اين سياره پوشيده از ابر صورت گرفته است. اطلاعات بسيار كمي در خصوص محتواي اتمسفر، سرعت چرخش و تركيبات سطح زهره وجود دارد كه اين مسأله بر دامنه سؤالات مربوط به اين سياره عجيب افزوده است. از همين  رو، آژانس فضايي اروپا در صدد برآمده تا ماهواره كاوشگر ناهيد، موسوم به سريع السير ناهيد (Venus Express) را به سوي جو اين سياره پرتاب كند. قرار است كه اين ماهواره تحقيقاتي به مدت دو سال به دور اين سياره بچرخد. در طول مدت اين مأموريت مهم فضايي، ماهواره تحقيقاتي ياد شده، امواج راديويي را به سطح اين سياره مي فرستد و همچنين تصاوير ارزشمندي از سطح مواج آن تهيه خواهد كرد؛ همچنين قرار است كه در اين مأموريت دماي ابرهاي ناهيد به دقت بررسي شود. بررسي دقيق حوزه مغناطيسي اين سياره از ديگر اهداف اين مأموريت مهم فضايي است.
تمامي اين اطلاعات به دانشمندان كمك خواهد كرد تا به درك دقيق تر و روشن تري از فرم زمين گونه ناهيد دست يافته و حتي به سرنخ هايي از احتمال وجود حيات بر روي آن برسند. با اين حال بررسي اين اطلاعات حاوي نكات مقايسه  اي جالبي هم خواهد بود. در حال حاضر وجود آسماني روشن و صاف، دماي حدود 80 درجه فارنهايت و نور متعادل خورشيد از مشخصه هاي بارز حيات بر روي زمين است. با اين حال به سختي مي توان چنين شرايطي را در سطح سياره ناهيد نيز پيدا كرد.
در ناهيد نمي توان آسمان صاف و روشني همچون زمين مشاهده كرد. تمام سطح اين سياره به وسيله لايه اي از ابرهايي به ضخامت 40 مايل پوشيده شده است همچنين اتمسفر اين سياره آن چنان غبارآلود است كه پياده روي بر روي سطح آن همچون پياده روي در عمق هزار متري آب هاي روي زمين خواهد بود كه در اين شرايط بدن انسان به طور حتم، له خواهد شد. اين سياره 80 درصد از تابش نور خورشيد را منعكس مي كند و اين در حالي است كه زمين ميزان بيشتري از نور خورشيد و تشعشعات خورشيد را به خود جذب مي كند. همچنين اتمسفر سياره زهره از حدود 95درصد دي اكسيدكربن تشكيل شده و بدين ترتيب گرماي زيادي را از تشعشعات خورشيدي جذب كرده و دماي ميانگين سطح آن به بيش از 860 درجه فارنهايت مي رسد. اين مسأله موجب مي شود كه سطح زهره حتي از عطارد هم گرم تر باشد، گرچه فاصله اش تا خورشيد دو برابر فاصله عطارد تا خورشيد است و تنها 25 درصد از تشعشعات خورشيدي را دريافت مي كند. اين كاوشگر قرار بود چند روز پيش به فضا پرتاب شود كه آژانس فضايي اروپا به دليل پاره اي اشكالات پرتاب كاوشگر را به مدت چند روز به تأخير انداخت. سريع السير ناهيد قرار است به وسيله كپسول سايوز روسيه از مركز پرتاب هاي بايكانور در قزاقستان به فضا پرتاب شود.

ساخت ديود با كمك نانولوله
006807.jpg
ستاد ويژه توسعه فناوري نانو:ديود جديدي با استفاده از نانولوله هاي كربني ساخته شده است. مشخصه جريان- ولتاژ اين وسيله، ماكزيمم مقدار ممكن براي يك ديود است. اين ديود جديد مي تواند كاربردهايي در زمينه هاي الكترونيك، حسگرها و فتوولتائيك ها داشته باشد.
در آينده، اندازه ها در مدارهاي مرسوم ميكروالكترونيك كوچك و كوچك تر شده و به نظر مي رسد به دليل ويژگي هاي بنيادي سيليكون در آينده، دچار محدوديت شوند. با توجه به نيمه  هادي بودن نانولوله هاي كربني مي توان آن ها را به عنوان جايگزين براي سيليكون در نظر گرفت. اين نانولوله ها هم اكنون براي ساخت بسياري از قطعات الكترونيكي شامل ديودها و ترانزيستورهاي اثر ميداني، مورد استفاده قرار مي گيرند. ديودها ابزار بنيادي نيمه هادي هستند كه اجزاي اصلي بسياري از ابزارهاي الكترونيكي مثل ترانزيستورها و ديودهاي نور گسيل (LED) را تشكيل مي دهند. معمولا يك ديود با اتصال يك نيمه هادي نوع P – كه داراي حفره هاي الكتروني است- با يك نيمه هادي از نوع n - كه مقدار اضافي الكترون دارد- به وجود مي آيد ، ولي تقريبا چنين كاري در نانولوله ها غيرممكن است.
جي يونگ لي از مركز تحقيقات GE Global در نيويورك، اين مشكل را با ايجاد نواحي n و p توسط يك ميدان الكتريكي برطرف نمود. او دو گيت جداگانه را در زير يك نانولوله تك ديواره قرار داد. بنابراين يك گيت با نيمي از نانولوله ها و گيت ديگر با نيم ديگر از نانولوله ها جفت شد. او با باياس نمون يك گيت با يك ولتاژ منفي و ديگري با ولتاژ مثبت، اتصال p-n را ايجاد كرد. اين اتصال تقريبا همانند يك ديود ايده آل عمل مي كرد.
لي اين وسيله  را با استفاده از روش ليتوگرافي نوري و قرار دادن نانولوله ها روي بستري از دي اكسيد سيليكون كه به عنوان دي الكتريك گيت عمل مي كند، ساخت. هم اكنون او اين ساختار را با معلق نمودن نانولوله در لايه هاي دي اكسيد سيليكون به يك ديود ايده آل تبديل نموده است.

جهان در التهاب آنفلوانزا
006813.jpg
گروه دانش و فناوري ـ مرتضي اسلام زاده: اگر بگوييم آنفلوانزاي طيور، جهان را به وحشت انداخته است چيز گزافي نگفته ايم. از شرق تا غرب كره  خاكي همه در التهاب اين بيماري  اند در حتي در ايالات متحده هم به تازگي تحقيقات وسيعي صورت گرفته است. مناطقي از ايالات متحده نيزكه قرق گاه پرندگان مهاجر فصلي است، پژوهشگران دانشگاه ايالتي يوسي ديويس در كاليفرنيا دست به اقدامي فراگير جهت مقابله با اين بيماري زده اند تا پرندگان را كه ناقل ويروس H5N1 هستند را شناسايي نمايند.پروفسور والتر بويس، استاد و پژوهشگر دانشگاه يوسي ديويس و رئيس تيم تحقيقاتي اين مجموعه مي گويد: هدف از اين پژوهش گسترده، يافتن ويروس هايي است كه ممكن است پرندگان مهاجر ناقل آن باشند و اعلام هشدار زود هنگام در مورد احتمال سرايت بيماري. هر چند در مرغداري هاي خصوصي ايالات متحده قوانين بهداشتي به دقت رعايت مي شود، اخبار مربوط به گسترش ويروس H5N1 مرغداران را نيز نگران نموده است. هوبي بارهان، رئيس بنياد ماكيان در دره ويرجينيا شنندوا (بزرگ ترين مركز پرورش ماكيان) مي گويد: شرايطي كه موجب بروز و گسترش بيماري در آسيا شده از جمله تماس پرندگان با حيوانات وحشي، انواع دام و انسان، در ايالات متحده وجود ندارد چرا كه در اين جا طيور اكثرا در محل هاي سرپوشيده به دور از ديگر دام ها پرورش داده مي شود و حتي تماس آن ها با انسان نيز بسيار كم است.
در تايپه پايتخت تايوان نيز وضع ناخوشايندي پديد آمده است، چرا كه تايوان از ديرباز يكي از مراكز عمده تجارت انواع پرنده بوده است و آنفلوانزاي طيور به صادرات اين تجارت پرسود لطمه سختي وارد كرده است. بازار خريد و فروش طيور كساد است و توليدكنندگان از اين كه فعاليت شان به طور كلي از بين برود بسيار هراسانند. البته با وجود همسايگي تايوان با كشورهاي درگير با آنفلوانزاي طيور حتي يك مورد مبتلا به اين بيماري در تايوان گزارش نشده است.
با توليد داروي جنريك درمان آنفلوانزاي طيور در تايوان، مقامات دولتي اميدوارند بتوانند مجوز توليد داخلي آن را از سازنده داروي Tami Flu كه شركت داروسازي روشه سوئيس است دريافت نمايند. در روسيه، وزارت امور اضطراري روسيه اعلام كرد هفتاد پرنده در منطقه تامبوف كه مركز اصلي پرورش طيور در روسيه است و در چهارصد كيلومتري جنوب شرقي مسكو پايتخت روسيه قرار گرفته است مبتلا به آنفلوانزاي مرغي شده اند كه بلافاصله جهت از بين بردن آن  ها اقدام مقتضي صورت گرفت. در بروكسل پايتخت بلژيك جاناتان تاد، سخنگوي اتحاديه اروپا اعلام كرد كه روند قانوني كردن منع واردات پرندگان خوراكي و زينتي و فرآورده هاي ماكيان از كشور كرواسي در حال جريان است. آقاي تاد افزود: احتمال دارد اين قانون در جلسه پيش روي كميسيون اتحاديه اروپا به تصويب برسد كه اگر چنين شود ضربه سختي به اقتصاد شكننده كشور كرواسي وارد خواهد كرد.
منبع: يورونيوز

هويگنز روي تايتان پيدا شد
006810.jpg
ايرنا: فضاپيماي بدون سرنشين كاسيني كه در مدار سياره كيوان قرار دارد، در مأموريتي جديد از محل فرود كاوشگر هويگنز در سطح قمر تايتان عكس برداري كرد. دانشمندان حاضر در مأموريت فضايي كاسيني ـ هويگنز اميدوارند فضاپيماي كاسيني كه روز جمعه از كنار قمر تايتان عبور كرد، بتواند با ارسال تصاوير جديد از محل فرود كاوشگر هويگنز، جزئيات بيشتري را در مورد عكس هايي كه اين كاوشگر در لحظات فرود خود از سطح اين قمر ارسال كرده، روشن سازد.
فضاپيماي بدون سرنشين كاسيني، ژوئن سال 2004 و پس از سفر هفت ساله از كره زمين، وارد مدار سياره كيوان شد و در تاريخ 25 دسامبر همان سال، كاوشگر هويگنز را به سوي بزرگ ترين قمر تايتان پرتاب كرد. اين كاوشگر موفق شد به كمك چتر نجات روي سطح تايتان فرود آمده و در لحظات پرواز درون جو تايتان، از سطح اين قمر عكس برداري كند. كاسيني روز جمعه و به هنگام پيمودن مدار خود به دور سياره عظيم كيوان، از فاصله هزار و 353 كيلومتري قمر تايتان عبور كرد و با كمك رادارهاي خود به بررسي سطح تيره اين قمر و محل فرود كاوشگر هويگنز پرداخت. طرح 2/3 ميليارد دلاري كاسيني ـ هويگنز، برنامه مشترك سازمان هوانوردي و فضايي آمريكا ناسا، سازمان فضايي اروپا و سازمان فضايي ايتاليا است.

درمان بيماري با الگوگيري از همانندسازي
006804.jpg
موسسه اطلاع رساني توسعه فناوري زيستي: پس از همانندسازي يك گاو در سال 1999، يك خوك در سال 2000 و در نهايت جنين انسان در ماه مي سال 2005 ميلادي، هوانگ ووساك استاد برجسته علوم حيواني دانشگاه ملي سئول، نخستين سگ همانندسازي شده دنيا را به عالم علم و تحقيقات حيواني ارائه كرد.
هوانگ ووساك ـ خالق نخستين سگ همانندسازي شده در جهان ـ در گفت وگو با مجله نيوزويك در پاسخ به اين سوال كه چرا يك سگ را براي همانندسازي انتخاب كرده و اصولا چه تفاوتي ميان سگ ها و ساير حيواناتي كه همانندسازي شده اند وجود دارد، گفت: سگ ها فيزيولوژي بسيار متفاوتي نسبت به ساير حيواناتي كه تاكنون همانندسازي شده اند، دارند. سلول  هاي تخم سگ در رحم اين حيوانات بارور نمي شوند در حالي كه سلول هاي تخم ساير حيوانات در رحم آن ها باردار مي شوند. از اين رو ما مجبور شديم كه از 1095 سلول تخم سگ استفاده كرده و آن ها را در 192 سگ مختلف بكاريم. اين تحقيقات درخصوص ساختن نسخه دومي از حيوانات خانگي نيست بلكه تلاش ما در جهت درمان بيماري هاي انساني با گرفتن الگوهاي متفاوت از سگ ها است.
خالق نخستين سگ همانندسازي شده همچنين درباره چالش هاي اخلاقي فراروي اين طرح ها و نحوه مواجهه با آن ها نيز گفت: تمامي تحقيقات علمي همواره با برخي نگراني هاي اعتقادي و اخلاقي همراه هستند. من به نظرات مردم و جامعه جهاني درخصوص نگراني هاي اخلاقي شان احترام مي گذارم. من اعتقاد دارم كه دانشمندان بايد درخصوص موارد اخلاقي اين گونه تحقيقات با مردم صحبت كنند تا اين كه آن ها از محدوديت هاي موجود در تحقيقات دانشمندان آگاهي بيشتري پيدا كنند.هوانگ در پايان درباره پيشرفت هاي علمي حاصل شده در اين تحقيقات نيز گفت: آزمايشگاه ما در دو حوزه كاشت اندام هاي انساني و تحقيقات مربوط به سلول هاي بنيادين فعاليت دارد كه در هر دو حوزه نياز به انجام مطالعات بيشتر داريم كه در اين راستا مي توان از مبحث بررسي علمي حيوانات نيز استفاده كرد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |