سه شنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۴ - - ۳۸۴۴
كارگران خانگي بدون متولي خدمت ارائه مي كنند
حرفه اي براي هيچ كس
005274.jpg
علي هاشمي
بيش از نيمي از شركت هاي كار در منزل هنوز به ثبت نرسيده اند. اين شركت ها اگرچه به دليل حساسيت نوع شغل و لزوم ضمانت براي كارگران به خانواده ها، نيازمند ثبت و ارائه ضمانت هايي به خانواده ها هستند، همچنان بدون اين ضروريات به كار خود ادامه مي دهند.
شركت هاي مذكور تنها با استخدام چند كارگر و بدون طي كردن ثبت شركت - كه هزينه و الزامات خاصي را بر آنها تحميل مي كند شروع به كار مي كنند. نبود آگاهي هاي لازم در ميان مردم درباره خطرات احتمالي شركت هاي ثبت نشده، مشكلاتي را براي آنان به همراه دارد. چنين نقيصه هايي و وقوع برخي حوادث منجر به بي اعتمادي و كسادي بازار كارگران منزل شده است. غير از اندكي كارگران كه حسن سابقه آنها توسط خانواد ه ها تاييد شده و از طريق سفارش، كار جديدي مي يابند، بسيار ديگر برخلاف ميل به كاري آبرومند با كسادي بازار كار مواجه مي شوند كه مهمترين دليل آن نبود ضمانت هاي اجرايي و ثبت نشدن شركت هاست.
شركت هاي كار در منزل نيز در پاسخ به اين سئوال كه چرا نسبت به ثبت و ارائه خدمات بيشتر و مهمتر اقدام نمي كنيد مشكلات پيش روي ثبت و درآمد پايين اين حرفه را بازگو مي كنند.
چندي پيش بانك جهاني در تازه ترين گزارش خود از شاخص هاي بوروكراسي در ايران اعلام كرد: تشريفات و اقدامات رسمي لازم به منظور اخذ تمامي مجوزهاي لازم توسط يك كارآفرين و ثبت در تمامي مراجع ضروري براي شروع فعاليت به طور قانوني به عنوان شاخص تعداد مراحل و تشريفات شروع كسب و كار به ترتيب براي كشور چاد 19 مرحله، ايران 9 مرحله و استراليا 2 مرحله است. همچنين كمترين هزينه ثبت شركت متعلق به كشور دانمارك است. اما گذشته از هزينه هاي ثبت شركت در ايران، مدت زمان تاسيس شركت نيز مانعي ست كه ايران را در ميان 145 كشور در رتبه 90 قرار داده است.
بنابراين نبود تسهيلات مناسب كار و ثبت شركت ها به منظور ساماندهي وضعيت كارگران منزل نشان دهنده قسمتي از مشكلات پيش رو اين قشر از جامعه است. اما جدا از مسائل اقتصادي، برخي مسائل اجتماعي و فرهنگي نيز مانعي براي شاغلان اين حرفه محسوب مي شود.
اغلب مردم كارگر منزل و پيشخدمت را بيشتر در فيلم ها و سريال هاي تلويزيوني ديده اند كه چطور با اشاره صاحبخانه حاضر شده و گوش به فرمان با دست هاي جمع شده آماده انجام كار هستند. همين اكثريت مردم تجربه  افزايش حجم كار منزل به علل مختلف را داشته اند و در اين مواقع به دنبال فردي مي گردند كه در ازاي مبلغي عادلانه كارهاي منزل را انجام دهد. چنين مقوله اي در هر گوشه از دنيا با توجه به نوع فرهنگ تفاوت هايي دارد، به طوري كه در كشورهاي غربي پيشخدمت ها براي افراد و خانواده هاي متمول حكم عضوي ثابت، اما غيرخانوادگي را دارند و در برخي موارد هم گذشت ساليان متمادي آنها را صميمي تر و نزديك تر از بستگان مي سازد. پيشخدمت ها از قرون وسطي با وسواس خاص، از ميان افراد تعليم ديده و صاحب علوم و فنون، انتخاب مي شدند.
پيشخدمت ها وكارگران خانگي در ايران شيوه و برخوردهايي متفاوت از ساير كشورها را ملاحظه مي كنند. اين حرفه براي مردم تعريف و ذهنيت صحيحي ندارد. فرد در چنين جايگاهي هدف بي مهري، بي توجهي و انواع عقده گشايي ها قرار مي گيرد كه تنها به دليل نوع نگاه فرهنگي جامعه به اين حرفه است.
ليلا زني كه سال هاست براي مردم كار منزل انجام مي دهد در رابطه با انواع برخوردها و مشكلات كارش مي گويد: برخي خانواده ها در ازاي پرداخت 5 تا 6 هزار تومان توقع دارند هر برخورد و هر بي احترامي از سوي ما بدون كوچكترين عكس العملي تحمل شود. به اين دليل من فقط براي افراد و خانواده هايي كه از آنها شناخت دارم كار مي كنم. اين خانواده ها كاملا به آبرومندانه بودن حرفه ما آگاهند و بنابراين در حد توانايي ما سفارش كار مي دهند .
ساماندهي كارگران منازل نيز موضوعي ست كه هيچ متولي و مسئولي ندارد و گذشته از آشنايي خود يا ديگران براي اطمينان از كيفيت خدمات ارائه شده يا شغل و قصد واقعي افراد، هيچ راهي غير از آگهي هاي نيازمندي روزنامه ها وجود ندارد كه آن هم به دليل نبود ثبت شركت ها آنچنان ساماندهي نشده است.
اين واقعيات دليل ورود برخي افراد با نيات جدا از كار  آبرومندانه و كسب درآمد به داخل حريم خانواده ها و سوءاستفاده از چنين اعتمادي شده است. مشاهده صفحه حوادث روزنامه ها گوياي بسياري جرائم و حواث است كه منشا آن همان افراد سودجويي بوده اند كه خود را به عنوان كارگر منزل معرفي كرده اند، بنابراين لازم است تا احتياط لازم را به منظور چگونگي انتخاب افراد براي كار در منزل داشته باشيم، اين تصميم ها چنانچه براي استخدام دائم افراد باشد، بسيار حساس تر مي شود. نمونه چنين حساسيتي در يكي از حوادث چند ماه پيش قابل مشاهده است. فردي كه اعتماد كامل به كارگر استخدامي خود داشته با بي احتياطي از ميزان و محل نگهداري پول و جواهرات خود صحبت مي كرده است و كارگر مذكور كه شوهر و برادري معتاد داشته، بدون آگاهي از اعتياد و اعمال خلاف آنها به بازگو كردن اين اطلاعات پرداخته است كه متاسفانه چنين وقايعي منجر به تحريك شوهر و برادر وي شد تا اقدام به سرقت اموال و جواهرات فرد صاحبخانه كنند.
چند سالي ست كه برخي شركت ها براي ارائه خدمات روزانه، اقدام به استخدام افراد مي كنند تا براي كار در منزل شهروندان، اعتمادسازي بيشتر و درآمدزايي داشته باشند. اين شركت ها اگرچه خدمات يكساني را ارائه مي دهند، اما هر كدام نرخ خاص خودشان را دارند. در حالي كه اكثر شركت ها براي كارگر خانم در ازاي هشت ساعت كار، 4 هزار تومان و براي كارگر آقا، 5 هزار تومان قيمت گذاري كرده اند، برخي شركت ها اين رقم را دوبرابر كرده اند.
همچنين شركت هاي مذكور با اينكه براي استخدام كارگر وثيقه دريافت مي كنند براي جبران انواع خسارات خانواده ها ضمانت اجرايي ندارند و خانواده هاي زيان ديده پس از شكايت، به دليل نبود ضمانت اجرايي از ادامه مسير قانوني منصرف مي شوند.
تمام اين فراز و نشيب ها در حالي صورت مي گيرد كه براي انجام برخي كارهاي منزل، واقعا به يك كارگر خانه نياز هست چرا كه اين افراد طي چندين سال، مهارت هاي لازم را به منظور افزايش سرعت و كيفيت كارهاي منزل به دست آورده اند و كارها را در زماني بسيار كوتاه تر از آنچه شما انجام مي دهيد، تمام كنند.
همچنين با گسترش مدرنيته و حرفه اي شدن و تخصصي شدن مشاغل، به نظر مي رسد صرفه پرداختن به حرفه و شغل شخصي در خانه بسيار بيشتر است و با اختصاص مبلغي مشخص در برنامه ماهانه هزينه ها مي توان انجام كارها را به كارگرها منتقل ساخت.
خانواده هاي مرفه، متمول و داراي خانه هاي بزرگ مي توانند با استخدام زوج ها، سرپناه آنها را نيزتامين كنند. چنانچه افرادي قابل اعتماد براي سرايداري و انجام كارها استخدام شود و گوشه اي از حياط يا خانه به اسكان آنها اختصاص يابد، مشكل بزرگي به نام مسكن از دوش آنها برداشته مي شود.خانم هاي شاغل نيز از آنجا كه روزبه روز افزايش مي يابند و برخلاف اين موضوع، همچنان كار در منزل و نگهداري از كودكان را نيز وظيفه آنها مي دانند، بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه چنانچه اشتغال آنها براي زوج دليل و استدلالي براي تقسيم كارها تلقي نشد، تذكر اين نكته الزامي مي شود كه برابر دين مبين اسلام و قانون اساسي كشور، هيچ زني اجباري به انجام كار منزل ندارد و با توجه به استطاعت مالي شوهر بايستي براي وي كارگري استخدام شود تا در كارهاي منزل به وي كمك كند.

اصلاح ديدگاهي نادرست
مفهوم كار در تمامي فرهنگ ها، مذاهب و سيستم هاي اقتصادي، عاملي براي پيشرفت و بهبود وضعيت فردي و اجتماعي محسوب مي شود، اما نحوه برخورد و ديدگاه هاي غلط اجتماع منجر به كاهش پايگاه اجتماعي برخي مشاغل شده است. در اين ميان كار در منزل از آنجا كه مشمول همان ديدگاه هاي غلط قرارگرفته، مورد اقبال بسياري از افراد جوياي كار قرار نمي گيرد و شاغلان اين حرفه را افرادي تشكيل مي دهند كه نياز مالي شديدي دارند. اين درحالي ست كه برخي افراد نيز از آنجا كه داراي تبحر و مهارت هاي فراواني در زمينه هاي گوناگون ازجمله آشپزي و ديگر مهارت ها هستند، مورد توجه مردم قرار مي گيرند تا عهده دار كارهاي منزل شوند. به نظر مي رسد رشد فضاي شهري و تخصصي شدن مشاغل و ورود بانوان به حوزه اين تخصص ها و نياز به افرادي كه جاي خالي آنها را در خانه پر كنند، كاملا محسوس است.
بنابراين تغيير ديدگاه ها و تصحيح برخوردهاي اجتماعي با بعضي مشاغل مي تواند به كارگيري نيروهاي كاردان تر را درپي داشته باشد.

دست دوم يا نو، كدام بهتر است؟
005265.jpg
آيا شما اتومبيل داريد؟ زماني كه قصد كرديد كه يك وسيله نقليه شخصي داشته باشيد را به ياد مي آوريد؟ در آن زمان چه معيارهايي براي خريد خودرو شخصي خود داشتيد. آيا اصلا معيار و متد خاصي براي خريد اتومبيل داشتيد يا فقط به اين فكر بوديد كه خيلي سريع ماشين زيرپايتان بيفتد و حالا چه مدلي و ساخت چه سالي زياد مهم نبود.
اما اگر هنوز اتومبيلي نخريده ايد، مطمئنا هنگام خريد با مسائلي مواجه مي شويد كه تمام اين معيارها براي شما مهم مي شود كه از جمله مهمترين آنها موضوع نقدينگي موجود يا به عبارت ساده تر وضع مالي شماست كه تعيين كننده و شاخص انتخاب محدود يا نامحدود شما مي شود.
مثل معروف هيچ ارزاني بي علت نيست و هيچ گراني بي حكمت نيست اينجا مصداق بارزي پيدا مي كند. اتومبيل هاي داراي امكانات بيشتر و بهتر از نظر قيمت تفاوت فاحشي با اتومبيل هاي معمولي دارند، البته در كشور ما به شكلي كه در دنيا مرسوم است، طبقه بندي اتومبيل ها رعايت نمي شود، به طور مثال اتومبيلي كه در اروپا يك خودرو كاملا معمولي و شايد از رده خارج حساب مي شود در كشور ما جزو اتومبيل هاي لوكس و نسبتا گران است، البته اين موضوع زياد جاي خرده گيري ندارد، چه اينكه شرايط ما با آنها بسيار متفاوت است.
در اينجا خودرو براي بعضي خانواده ها وسيله امرار معاش نيز محسوب مي شود و بسيارند كساني كه با رفتن زيربار قرض، اقدام به خريد اتومبيلي براي كار و جا به جايي مسافر مي كنند.
در سال هاي اخير با همه گير شدن فروش اقساطي خودرو تحت عنوان ليزينگ، تعداد افرادي كه اقدام به خريد اتومبيل قسطي مي كنند، بيشتر شده است، البته بعضي بانك ها نيز در اين زمينه فعالند كه تقريبا كار همان شركت هاي ليزينگ را انجام مي دهند.
اما ليزينگ ها تنها در قبال درخواست خريد اتومبيل نو يا به قولي صفر كيلومتر، خدمات ارائه مي دهند و اتومبيل هاي دست دوم در اين بخش، معامله نمي شوند، حال آنكه بازار معامله خودروهاي دست دوم در ايران داغ تر است؛ يعني اين نوع معامله هم عرضه كننده كافي دارد و هم متقاضي كافي.
در بخش ليزينگ يعني با خريد قسطي اتومبيل، قيمت تمام شده براي مصرف كننده بسيار بيشتر از قيمت نقدي اتومبيل در بازار مي شود و گاه در قسط هاي طولاني مدت، حتي ممكن است 50درصد گرانتر از خريد نقدي شود و با توجه به اينكه در زمان اتمام پرداخت اقساط چند سالي از عمر خودرو گذشته است، به تناسب گذر زمان و كاركرد اتومبيل ، از ارزش آن كاسته مي شود.
در جمع بندي سود و ضرر خريد اقساطي به نظر مي رسد خريد نقدي اتومبيل به صرفه تر باشد، اما باز هم درنهايت شرايط مالي مصرف كننده تعيين كننده اولويت در انتخاب است.
از طرف ديگر در خريدهاي قسطي هم متقاضي مي بايست مقداري پول نقد به عنوان پيش پرداخت در اختيار داشته باشد. در اين شرايط بعضي ترجيح مي دهند سراغ بازار خودروهاي دست دوم بروند و خود را از قيد پرداخت اقساط طولاني مدت رها كنند. حالا اينكه خريد خودرو كهنه و دست دوم به صرفه  است يا نه، باز به شرايط خودرو و استفاده اي كه خريدار از آن مي كند بستگي دارد.
اكثر كساني كه به دنبال اتومبيل كاركرده هستند، بسته به مقدار پولشان نهايت سعي خود را مي كنند تا تميز ترين و سالمترين خودرو را پيدا كنند، اما ناگفته پيداست، اتومبيل دست دوم هر چقدر هم كه سالم باشد، مدتي كار كرده و در نتيجه قطعاتش تا حدي مستهلك شده، پس خريدار مي بايست خرج تعمير و نگهداري نسبتا بيشتري در مقايسه با خريداران اتومبيل هاي صفر كيلومتر متحمل شود، در حالي كه از بعضي از خدمات پس از فروش اتومبيل هاي صفر كيلومتر هم محروم است، البته اگر خدمات پس از فروش در كار باشد.
اما به هر حال باز هم نمي توان در مورد ترجيح خريد اتومبيل نو يا كار كرده، حكم كلي صادر كرد.
صد البته آنهايي كه دغدغه مسائل مالي ندارند، روي صحبت ما نيستند، اما آنهايي كه براي هر ريال درآمد خود برنامه ريزي دارند، خودشان بايد تصميم بگيرند.
خريد اتومبيل نو آن هم به صورت نقدي شايد به صرفه ترين نوع اين معامله باشد، ولي خريد اقساطي يا خريد خودرو دست دوم بسته به شرايط مشتري بايد تحليل شود.
البته هم اكنون يكي از شركت هاي بزرگ خودروسازي داخلي قصد كرده، طرح از رده خارج  كردن خودروهاي فرسوده و جايگزيني خودروهاي صفر كيلومتر را با فرمولي جديدتر ارائه كند، يعني جايگزيني با اتومبيل هاي 3 تا 5 ساله. اين موضوع به سبب بهتر شدن شرايط براي خريداراني كه بنيه مالي كمتري دارند، مي تواند مايه اميدواري باشد.

چرتكه
۱۰ كليد طلايي بازاريابي
005217.jpg
ماهان يوسفي نژادان- اگر شما فروشنده هستيد يا اينكه توليدي داريد يا به هر شغل ديگري كه با بحث فروش سروكار دارد مشغول هستيد، مطمئنا براي فروش كالا يا خدمات خود برنامه ريزي كرده ايد. البته اگر اين برنامه مكتوب نشده باشد، مسلما در ذهن خود براي اين امر مهم يعني فروش، برنامه هايي داريد. 10 نكته اي كه در ادامه از آن به عنوان كليد ياد شده از موارد اثربخش در بازاريابي و فروش موفق هستند، اما متاسفانه در اكثر مواقع در برنامه ريزي هاي بازاريابي فراموش مي شوند. مطمئنا اكثرمواردي كه ذكر مي شود، اگر به صورت كارآمد در سازمان شما اعمال شود و با ديگر برنامه ها تطبيق داده شود، مي تواند كمك شاياني به فروش شما بكند. كداميك از موارد زير را شما به كار مي بريد؟ از كداميك غفلت كرده ايد؟
كليد اول
با زياد كردن محصولات و خدماتي كه ارائه مي كنيد خود را از خطرات تغييرات ناگهاني مصون بداريد. همچنين شما مي توانيد با داشتن روش هاي مختلف بازاريابي و فروش نيز از تاثيرات تغييرات ناگهاني در امان باشيد. در اين صورت اگر تغييري اتفاق افتاد مثلا رقيب جديدي وارد بازار شد يا سليقه مشتري تغيير پيدا كرد، شما فقط قسمت كوچكي از بازار خود را از دست خواهيد داد و صدمه قابل توجهي به كل تجارت شما وارد نخواهد شد.
كليد دوم
با مشتريانتان پيوسته در تماس باشيد. به دنبال پيدا كردن و توسعه محصولات و خدماتي باشيد كه مي توانند رضايت مشتريان كنوني شما را جلب كند. همواره فروش به كساني كه قبلا از شما خريد كرده اند بسيار ساده تر از فروش به كساني ست كه تا كنون از شما خريدي نداشته اند.
كليد سوم
از ادعاهاي مبالغه آميز پرهيز كنيد، مثلا هيچ گاه نگوييد كه ما بهترين در جهان هستيم! حتي اگر اين ادعا درست باشد بهتر است آن را به كار نبريد، زيرا مشتريانتان به راستگويي شما شك كرده و فروش شما در خطر مي افتد. سعي كنيد ازشعارهاي منطقي و قابل باور استفاده كنيد.
كليد چهارم
ادعاهاي خود را به صورت عددي به كار بريد. مثلا اينكه محصولات ما 10درصد ارزانتر از قيمت بازار است. البته اين ادعا در عمل نيز بايد اثبات شود. اينگونه شعارها قابل باورتر بوده و در ذهن مشتري تاثير بيشتري مي گذارد.
كليد پنجم
براي ايجاد يك فروش ويژه استثنايي و غيرقابل رقابت، از تركيبي از تخفيفات ويژه و امتيازات و جوايز ارزنده استفاده كنيد. معمولا تخفيف به تنهايي باعث جهش فروش نمي شود و بهتر است علاوه بر تخفيف، از قرعه كشي، اهداي جوايز و روش هاي ديگر جذب مشتري نيز استفاده كنيد.
كليد ششم
همواره چندين محصول خود را در قسمت فروش ويژه قرار دهيد و براي هر كدام از آنها تاريخ پايان فروش ويژه را مشخص كنيد. وقتي فروش ويژه محصولي به پايان رسيد، محصول جديدي را جايگزين آن كنيد. با اين كار بدون اينكه محصول جديدي را عرضه كنيد، هميشه داراي فروش مناسبي خواهيد بود.
كليد هفتم
اگر محصولات و خدمات شما مشتريان زيادي را جلب كند، هيچ سودي نخواهيد برد، در صورتي كه آنها قدرت خريد محصولاتتان را نداشته باشند، در اين حالت شما بهتر است بازار خود را تغيير داده و مشترياني كه قدرت خريد بالاتري دارند را هدف قرار دهيد. راه ديگر پايين آوردن قيمت براي مشترياني ست كه قدرت خريد كافي ندارند. اين كار مي تواند از طريق پايين آوردن سود يا پايين آوردن كيفيت و امكانات محصول انجام پذيرد.
كليد هشتم
خود را از رقبايتان متمايز نشان دهيد و با ايجاد برتري نسبي نسبت به رقبا، نام خود را در ذهن مشتري حك كنيد. البته امتيازات و برتري هاي شما بايد به شكلي باشد كه قابل تقليد توسط رقبايتان نباشد.
كليد نهم
براي كسب بهترين نتيجه از آگهي هاي تبليغاتي متن آن را به صورتي بنويسيد كه هر بيننده و شنونده اي تصور كند كه آگهي براي شخص او ساخته شده است. هنگام نوشتن چنين متوني تصور كنيد كه آگهي را براي شخص بخصوصي مي نويسيد و نه گروهي از افراد. اين موضوع كمك مي كند كه آگهي شما حالت عاميانه تري به خود بگيرد و از حالت خشك و رسمي خارج شود.
كليد دهم
معمولا فروش نهايي در اولين ديدار خريدار و فروشنده حاصل نمي شود. به همين دليل بهتر است سيستمي را پايه ريزي كنيد تا اطلاعات مشتريان بالقوه اي كه از شما هنوز خريد نكرده اند را ذخيره كنيد تا به صورت مستمر با آنها در تماس بوده و به صورت تدريجي آنها را مشتاق به خريد محصول كنيد. با اين كار بسياري از كساني كه خريدي از شما نداشته اند، تبديل به خريداران محصولات شما مي شوند.
اين 10 مورد و موارد بسيار ديگر مي تواند به هر فروشنده و هر سازماني براي فروش محصولات و خدماتش ياري رساند. از طرف ديگر بايد توجه داشت كه براي بازاريابي و فروش، به يك برنامه ريزي منسجم و يكپارچه و همسو با برنامه هاي كل سازمان نياز است و اعمال نظرياتي كه با اين برنامه ناسازگاري داشته باشد، مي تواند موفقيت كل سازمان را به مخاطره اندازد. بنابراين همواره بايد توجه داشت كه ايجاد هر تغييري در برنامه هاي بازاريابي و فروش بايد همسو با اهداف سازماني باشد. در بسياري از موارد هدف بازاريابي فقط افزايش سود و فروش نيست، بلكه مواردي همچون جلب رضايت مشتري، افزايش رفاه مشتري، افزايش سهم بازار، بيرون كردن رقيبان از بازار و ... مي تواند هدف اصلي يك برنامه بازاريابي باشد.

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |