سه شنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۴ - - ۳۸۴۴
فارغ از روزمرگي
005271.jpg
گاهي وقت   ها چيزهايي هست كه آدم را سرذوق مي  آورد. براي ما جماعت روزنامه  نگار هم كه هر روز با تيتر و خبر و چيزهايي از اين دست سروكار داريم، باز چيزهايي در همين زمينه وجود دارد كه فكر كنيم: نه، خيلي هم به تكرار و روزمرگي نرسيده  ايم .
خسرو نقيبي- اين دو سه خط را نوشتم تا از پيشخوان يكشنبه صبح كيوسك  هاي تهران و عملكرد سردبيران و تحريريه روزنامه  هاي ورزشي بگويم؛ كساني كه تقريبا سالي سه چهار بار بيشتر فرصت ندارند تا تيترهايي مهم درباره وقايعي اساسي و تكان  دهنده بزنند. در باقي روزها، بازي با خبرها اهميت دارد و اينكه تيتر، مخاطب بي  نياز از خبر را جذب كند. در آن روزها خب، اهميت تيتر و عكس يك بيشتر است، اما وقتي روي خبر مهم و روز، حوصله  اي صرف مي  شود و يك صفحه اول جذاب، حاصل آن، حتي مخاطب حرفه  اي هم سر ذوق مي  آيد و دوست دارد درباره حاصل كار همكارانش بنويسد. نكته ديگري هم در نيم  تاي بالاي روزنامه  هاي ورزشي پس از دربي روز شنبه ديده شد؛ اينكه بهترين عملكرد مربوط به روزنامه  هايي بود كه در سبد خريد عامه ورزشي  خوان  ها قرار ندارند و مخاطب ويژه  تري را هدف قرار داده  اند.
اگر روزنامه  هايي چون ايران ورزشي و جهان فوتبال صرفا به بازي ژورناليستي با عكس و تيتر بسنده كرده بودند يا ابرار ورزشي بيش از هر چيز سعي كرده بود به دور از تنش عمل كند، در عوض دو - سه روزنامه خاص  تر مثل هدف ورزشي، صبح ورزش و پاس جوان، صفحات و تيترهاي متفاوتي داشتند.
بگذاريد از وجود عنصر به  روز بودن در تيتر اول هدف ورزشي و صبح ورزش شروع كنم. هدف ورزشي، تيتر او يك فرشته بود را با عكسي از رضا عنايتي، گلزن دربي پنجاه و نهم همراه كرده بود؛ تيتري كه از نام پرمخاطب  ترين مجموعه تلويزيوني ماه رمضان استفاده مي  كند تا به  روز باشد و جدا از آن، به شكلي كنايه  دار براي آنهايي كه مجموعه را پيگيري كرده  اند يا به نوعي از داستانش باخبر بودند، دو سه مفهوم ديگر فراتر از اينكه عنايتي با گلش فرشته نجات آبي  ها بوده را تداعي مي  كند. صبح ورزش به عنوان يك روزنامه هوادار باشگاه پيروزي با پاره  اي از يك ترانه روز با مخاطبش همدردي مي  كند. روتيتر اشك هوادار درآمد و تيتر گريه كن، گريه قشنگه با عكسي از يك هوادار سرخ كه روي صندلي استاديوم اشك مي  ريزد، تركيب هماهنگ و جذابي  ست كه باز در هياهوي پس از دربي غريب مي  نمايد. طرح پاس جوان و تيترش هم چشمگير است؛ هرچند در اين يكي، عكس فراتر از تيتر عمل مي  كند. پاس جوان كه وابسته به باشگاه سبزپوش تهراني  هاست، در نيم  تاي اول خود عكسي از پيام پارسايي با غلبه كامل سبزي زمين چمن را به چاپ رسانده كه با خط  هاي سفيد زمين به سه بخش تقسيم شده؛ در يكي از اين سه بخش، دو بازيكن قرمز و آبي چمباتمه زده  اند و آبي، قرمز را دلداري مي  دهد؛ نوعي حس غربت و شكست براي هر دو تيم با سنگيني رنگ سبز كه اهداف باشگاه موردنظر روزنامه را هم تامين مي  كند. تيتر باران، اشك  هاي پروين را شست در كنار نتيجه بازي، تنها چيزهايي  ست كه غير از لوگوي روزنامه در صفحه اول ديده مي  شود.
ديگر صفحات اول، غافلگيركننده نيستند، اما نااميد هم نمي  كند؛ تا آن حد كه البرز، روزنامه  اي كه متعلق به گروهي از ورزشي نويسان با گرايش حمله مستقيم به گروه بازنده است، منطقي تيتر مي  زند: استقلال، بازي را در رختكن برد . بازي ايران ورزشي و جهان فوتبال با جمله  بندي در تيتر هم جذاب است، هرچند مشكل هر دو اينها و بويژه جهان فوتبال، نداشتن يك عكس جذاب براي تيترهايي  ست كه انتخاب كرده  اند. روتيتر عنايتي كار را تمام كرد و تيتر تير خلاص به پيكر پرسپوليس در ايران ورزشي و روتيتر و تيتر استقلال، يك گل براي سوم شدن؛ عنايتي، يك گل براي انكار شدن در جهان فوتبال. ارتباط مناسب ميان روتيتر و تيتر باز نمونه  هايي مناسب از توجه ويژه به ارزش تيتر در پيشخوان يكشنبه صبح روزنامه  هاي ورزشي هستند.
در روزمرگي كار روزانه و تكرار، اين نگاه، قابل توجه و تقدير است؛ نگاهي كه باعث مي  شود هنوز چيزهايي براي ذوق  زدگي و سرحال آمدن از عملكرد دوستان وجود داشته باشد.

ناي و ني
005202.jpg
نمايشگاه آثار خوشنويسي بيژن بيژني با عنوان صرير زمزمه ها از پنج شنبه 19 آبان به مدت يك هفته در گالري نگين برپا مي شود.
پرستو دوكوهكي- صرير يعني فرياد واژه و انتخابش براي اسم نمايشگاه خوشنويسي انتخابي هنرمندانه و هوشمندانه است.
بيژن بيژني را نسل ما بيشتر با آوازهايش مي شناسند. نهانخانه دل ساخته كامبير روشن روان، شايد شناخته شده ترين آلبومش باشد، اما او با ارسلان كامكار، محمد سرير و آهنگسازهاي خوب ديگري هم كار كرده است.اما بيژني پيش و بيش از خوانندگي، خطاط است. استاد ني است پيش از آنكه استاد ناي باشد.
بيژني گواهينامه ممتاز انجمن خوشنويسان ايران را درسال۱۳۵۷ گرفته و نشان درجه 2 آواز را در سال 1380 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كسب كرده است.
صرير زمزمه ها يازدهمين نمايشگاه خوشنويسي او از سال 1354 تاكنون است. جز چند نمايشگاه گروهي، او در بابل، اصفهان، رفسنجان و حتي ونكوور كانادا هم نمايشگاه داشته است.بيژني درباره صرير زمزمه ها گفته است: خوشنويسي بدون حضور ادبيات هيچ است .
قرار است در اين نمايشگاه تابلوهايي از اشعار عرفاني را با خط نستعليق ببينيم. گالري نگين از 19 تا 24 آبان، هر روز از ساعت 10 تا 13 و 16 تا 21 اين تابلوها را در معرض ديد علاقه مندان مي گذارد.
نمي دانم چه سري ست كه خوشنويسي اينقدر از نسل جوان فاصله گرفته است، اما فكر مي كنم سر زدن به نمايشگاه استادي كه بعد از گذشت سه سال از نمايشگاه قبلي اش، كارهايش را ارائه مي كند، كمي فرق كند.
بيژن بيژني اهل مازندران است. او در گفت وگويي درباره شروع به كار خوشنويسي گفته است: جدا از پدر و عمويم، استاد حسن و استاد حسين ميرخاني كه به طور مكاتبه اي خط را نزدشان ياد مي گرفتم- روي من خيلي تاثير گذاشتند. بعدها كه به تهران آمدم از محضر استاد اميرخاني استفاده كردم، اما دريچه اصلي را رضا مافي برمن گشود. كار او و مصاحبتش بشدت روي من تاثير گذاشت .
او درجاي ديگري گفته است كه تهران او را به ياد فيلم عصر جديد   چارلي چاپلين مي اندازد و دائم دنبال فرصتي مي گردد تا خود را به شمال، زادگاهش برساند.بيژني، درست به اندازه تعداد نمايشگاهايش، آلبوم موسيقي منتشر كرده؛ يعني يازده آلبوم.
او همچنين كار طراحي لوگو را براي نشريات و خوشنويسي را براي عنوان كتاب ها، پوسترها و عنوان بندي فيلم هاي سينمايي انجام داده است. يكي از پوسترهاي او جايزه جهاني هم گرفته است؛ پوستري با عنوان آي عشق... كه براي گردهمايي اديبان جهان (1367- آلمان) طراحي كرده بود.بيژني، ادبيات كهن و معاصر را خوب مي شناسد. اين را مي توان از اشعار و جمله هايي كه براي خوشنويسي انتخاب مي كند، فهميد. خودش مي گويد: شعرها خودشان تصويرهايشان را به دنبال مي آورند. تصويرهايي كه براي هر شنونده اي اختصاصي ست . خوشنويسي هاي او شايد نشان دهنده تصويرهاي ذهني او از ادبيات ما باشد.

كتابخانه
رفيق! اين انتقام من است
005205.jpg
گيرنده شناخته نشد ، كتاب كوچكي ست كه معناي اثر موجز و پايان تكان دهنده را به شما ياد مي دهد؛ داستان كوتاه و كاملي كه با صراحت، تراژدي فردي و جمعي آلمان نازي را به تصوير مي كشد.
ليلي نيكونظر- بيشتر خوانندگان رمان هاي پليسي، زنان هستند.  معروف ترين نويسندگان آنها هم زن هستند و اين جالب است. شايد زنان همانگونه كه خلق مي كنند، قادرند در ذهن و تخيلشان از بين ببرند. طرح چنين انتقامي و توطئه چنين داستاني جز از ظرافت ذهن وخلاقيت روح، انحناهاي روان و گره هاي ذهني يك زن، آن هم نويسنده اي جز كرسمن تايلور برنمي آمد؛ گيرنده شناخته نشد .
***
مارتين عزيز:
خبرهايي كه از كشورت مي رسد حسابي فكرم را مشغول كرده است. از آنجا كه اين خبرها هم ضد و نقيض است، روبه تومي آورم تا روشنم كني. حتما اوضاع به اين بدي ها هم كه مي گويند نيست. روزنامه ها از هيتلر و آدم كشي اش مي نويسند. چه خبر شده است؟
***
پشت جلد كتاب:
مارتين شولز، آلماني و دوستش ماكس ايزنشتاين، يهودي آمريكايي ست. هر دو در كاليفرنيا فروشنده تابلوهاي نقاشي هستند. بين آنها مهر وعلاقه اي ديرينه وجود دارد. مارتين شولز به آلمان بازمي گردد.آنچه در اين كتاب مي خوانيد مكاتبات اين دو بين سال هاي 1932 و 1934 است. اين كتاب كه يك زن آمريكايي آن را در سال 1938 نوشته، در همان ابتدا با استقبال پرشوري مواجه مي شود و منتقدان ادبي آمريكا از آن به عنوان يك شاهكار نام مي برند. اين مكاتبات با كلامي موجز و پاياني تكان دهنده، تاريخ را به رشته تحرير درمي آورند و مانند عكسي مستند كه از آن دوران گرفته شده، با صراحت تراژدي فردي و جمعي آلمان نازي را به تصوير مي كشد.
***
ماكس پس از بازگشتش به آلمان، از طرفداران هيتلر و نازيسم مي شود. ماكس تا جايي با ايده هاي هيتلر همسو مي شود كه نه تنها خواهر مارتين را از مخمصه نجات نمي دهد كه بي رحمانه براي مارتين از كشته شدن خواهر و گرفتار شدن او در دست پليس آلمان نازي مي گويد.
مارتين نوشتن نامه هايش را به ماكس ادامه داده و طرح انتقام را در اين نامه ها شكل مي دهد؛ نامه هايي كه مارتين مطمئن است پيش از آنكه به ماكس برسد از فيلترهاي اطلاعاتي و امنيتي هيتلر مي گذرد. مارتين تا جايي مكاتباتش را ادامه مي دهد كه آخرين نامه، برگشت مي خورد و مهر گيرنده شناخته نشد روي پاكت نامه نقش مي بندد. نقشه مارتين، شيوه نگارش و بدجنسي و انتقام شيرين او براي آنكه دوست سابق فاشيست و بي رحمش را از هستي ساقط كند، شگفت انگيز است.
***
از مقدمه كتاب:
با چنين مكاتبات حيرت انگيزي (بين يك آمريكايي كه در سان فرانسيسكو زندگي مي كند و شريك سابقش كه به آلمان بازگشته است)، يكي از انواع كمياب و بديع ادبي، پا به عرصه ادبيات آمريكا مي گذارد: داستان كوتاه كامل. داستاني كه در اينجا نقل شده در مفهوم بسيار زيركانه است، ولي در نحوه بيان بسيار ساده و بديهي مي نمايد، تا جايي كه خواننده عادي همانند نويسنده حرفه اي با تاسف و افسوس با خود مي گويد: من هم مي توانستم اين را بنويسم. چرا زودتر به فكر نيفتادم . گوته مي گويد كه در هر اثر شگفتي، هر كس افكار و آمال نافرجام خود را مي يابد.
گيرنده شناخته نشد،  كرسمن تايلور، ترجمه شهلا حائري، نشر قطره، بها: 500 تومان

مائده هاي زميني
چرا با ماهي ميانه   اي نداريد؟!
005241.jpg
روش طبخ خوشمزه   ترين ماهي قزل   آلاي دنيا؛ آن هم براي افراد با كلسترول بالا... . دست به كار شويد!
بنفشه نگارنده اگر با طعم ماهي مشكل داريد ولي ترجيح مي   دهيد كم   كم با اين غذا آشتي كنيد و آن را به برنامه و رژيم غذايي   تان اضافه كنيد و اگر ميانه   تان با ماهي قزل   آلا هم بهتر است، بهترين روش طبخ ماهي قزل   آلا به اين نحو است:
ماهي را شسته و بعد از تميز كردن، داخل شكم آن را سيرتازه بماليد و مقداري پودر زنجبيل و نمك به آن بزنيد و مقداري شويد تازه درون شكم آن قرار داده و بگذاريد يك ساعت در يخچال بماند. بعد از يك ساعت ماهي را از يخچال بيرون بياوريد و با استفاده از برس آشپزخانه، كمي روغن (حدود نصف قاشق غذاخوري روغن زيتون) روي آن بريزيد. روي كاغذ آلومينيوم چند حلقه گوجه    فرنگي بگذاريد و بعد چند حلقه ليموترش و گوجه   فرنگي روي ماهي بچينيد و سپس كاغذ را محكم ببنديد و در فر، روي ميله   هاي وسط( با درجه حرارت 250-220 درجه سانتيگراد) بگذاريد. در مدت نيم ساعت تا 45 دقيقه ماهي آماده شده، عصاره گوجه    فرنگي و ليموترش به خورد ماهي رفته و بسيار خوشمزه مي   شود.
نكته تستي مهم (قابل توجه افراد با كلسترول بالا): نبايد از پوست ماهي استفاده كنيد.
اگر همين حالا درگير خريد ماهي يا طبخش شويد، كلي برده   ايد؛ از آنجا كه مطابق يكي از آخرين آمارها، ما ايراني   ها ميانه خوبي با غذاهاي دريايي و ماهي نداريم و اين اصلا خوب نيست. اغلب مردم دنيا غذاهاي دريايي را به واسطه طعم بسيار عالي و به عنوان يك وعده كامل غذايي استفاده مي   كنند. از سويي، هر روز بر سطح آگاهي مردم از فوايد بهداشتي كه مصرف غذاهاي دريايي به دنبال دارد، افزوده مي   شود و گزارش   هاي پزشكي نشان   دهنده اين است كه در صورت عدم مصرف مقدار كافي از غذاهاي شيلاتي و ماهي، بدن با چه مشكلاتي روبه   رو مي   شود. غذاهاي دريايي نه تنها جايگزين مناسبي براي ساير غذاهايي ست كه هر روز مصرف مي   كنيم و ممكن است براي سلامتي ما مفيد هم نباشند، كه منشا عرضه بسياري از موارد ارزشمندي هستند كه در برخي موارد منبع منحصر به فرد آن، تنها غذاهاي دريايي هستند. اين مواد كه در غذاهاي دريايي به وفور يافت مي   شوند، براي سلامت جسمي و رواني بدن حياتي هستند و مصرف آنها مي   تواند تضميني براي سلامت    باشد. غذاهاي دريايي كربوهيدرات، قند و نشاسته كمي دارند يا اصلا فاقد اين مواد هستند. اين موضوع براي كساني مهم است كه نگران افزايش وزن از طريق مصرف كربوهيدرات   ها هستند و به همين خاطر اين افراد مي   توانند هرچقدر مي   خواهند غذاي دريايي مصرف كنند. ماهي   ها و غذاهاي دريايي از منابع بسيار غني براي جذب ويتامين   ها و مواد معدني و از جمله منابع منحصر   به فرد اسيدهاي چرب امگا-3 هستند كه نه تنها از ديدگاه بهداشتي مهم هستند، بلكه فوايد زيادي از نظرتغذيه   اي دارند و بسياري از مطالعاتي كه بتازگي در مراكز علمي و تحقيقاتي دنيا انجام شده نشان مي   دهد كه امگا-3 نه تنها براي فعاليت صحيح مغز و جلوگيري از ابتلا به بيماري   هاي قلبي عروقي، درد مفاصل و سرطان مفيد هستند، بلكه براساس اين پژوهش   ها مشخص شده كه ما تا چه حد به اين فوايد، ناآگاه هستيم و غذاهاي دريايي را به مقدار كافي مصرف نمي   كنيم.
پيش از آنكه از خواندن اين مطلب آنقدر خسته شويد كه خريد ماهي ومخصوصا ماهي قزل   آلا (اگر دوست داريد) را بي   خيال شويد، مطلب را تمام مي   كنيم و پيشنهاد مي   كنيم سريع دست به كار شويد. راستي مقدار مواد موردنيازتان اين است:
ماهي قزل   آلا به تعداد نفرات، گوجه   فرنگي به مقدار لازم، ليموترش تازه حلقه شده به مقدار لازم، نمك و پودر زنجبيل و سير و شويد تازه به مقدار لازم فراموش نشود. در ضمن روش طبخي كه يادتان داديم، طبخ ماهي بدون استفاده از روغن بود كه براي افراد با كلسترول بالا پيشنهاد كرديم؛ قبلا هم گفتيم!

آواي موسيقي
مرگ فرشته
قابل توجه علاقه مندان موسيقي آمريكاي لاتين. مرگ فرشته ، مجموعه اي از 10 آهنگ برگزيده آمريكاي لاتين به نوازندگي گروه زهي پارسيان به بازار موسيقي عرضه شده است.
ليلا فكور- علي جعفري، مازيار ظهيرالديني، ميثم مروستي، نيما زاهدي، محمدرضا كريمي، نگار نوراد، آيدين احمدي نژاد، پورنگ پورشيرازي و سهراب برهمندي اعضاي گروه زهي پارسيان هستند. آخرين كار مشترك اين گروه، كاستي ست با نام مرگ فرشته كه در بازار موسيقي موجود و براي علاقه مندان به موزيك بي كلام غنيمت است.
مرگ فرشته، مجموعه اي ست از آثار برگزيده آهنگسازهاي آمريكاي لاتين كه نه به صورت track و به شكل قطعه قطعه كه هر كدام با رعايت اصول اجراي موسيقي كلاسيك ضبط شده اند؛ به اين معنا كه هر كدام از آهنگسازان بتنهايي اجرا نكرده اند تا بعدا ميكس شود، بلكه هر 9 نفر گروه به همراه دو نوازنده پركاشن و ميهمان، با نام پيمان يزدانيان و همايون نصيري با هم در استوديو حاضر شده اند و از ابتدا تا انتهاي آهنگ را نواخته اند و اين نشان مي دهد گروه چه تمرين هاي دشوار و طاقت فرسايي را از سر گذرانده است.
سرپرستي گروه زهي پارسيان با مازيار ظهيرالديني ست و گروه از چهار ويولن و دو ويولا و دو ويولن سل و يك كنترباس و يك پيانو تشكيل شده است. اعضاي گروه بيشتر از استادان دانشگاه ها و هنرستان هاي موسيقي و از بهترين نوازندگان كلاسيك هستند. با اين حال اسمشان در اغلب آلبوم هاي پاپ ديده مي شود و اين گروه به نوعي تركيب چند نفر از بهترين ويولنيست هاي حال حاضر ايران است.
با اينكه گروه زهي پارسيان از 9 نوازنده و آهنگساز تشكيل شده و همواره به دنبال گسترش گروه موسيقايي خود است، اما آنها تاكيد دارند كه درپي نوازندگان و آهنگسازاني هستند كه از لحاظ فرهنگي و اطلاعاتي، در خور گروه باشند. گروه تا كنون چند اجراي خارج از كشور داشته و كنسرت هايي را در داخل كشور ترتيب داده است. گروه زهي پارسيان، بخشي از درآمد بسياري از كنسرت هاي خود را صرف امورخيريه كرده و اغلب آنها را به نفع نيازمندان برگزار مي كند. آخرين كنسرت گروه زهي به دليل نامعلومي لغو شد. با اين حال گروه به دنبال ترتيب دادن كنسرت ديگري ست.
سي دي مرگ فرشته با قيمت معمول ساير سي دي هاي بازار با تهيه كنندگي شركت پارسيان در دسترس بوده و قابل توجه تعداد زيادي از علاقه مندان به موزيك آمريكاي لاتين و موسيقي بي كلام است. علي جعفري يكي از نوازندگان اين مجموعه مي گويد از ماحصل كار راضي ست و با توجه به اينكه مرگ فرشته به صورت سي دي منتشر شده و اين كارها غالبا مخاطب خاص دارد و نه مخاطب عام، استقبالي كه از اين مجموعه انجام شده فراتر از حد انتظار بوده است.
جعفري مي گويد: شايد اين مجموعه بهترين كاري باشد كه ظرف 25سال گذشته در زمينه موسيقي كلاسيك انجام شده است .

آدم ها
سالروز درگذشت پدر داستان نويسي مدرن ايران
005253.jpg
سيد محمد علي جمالزاده، نويسنده اي ست كه تنها 13 سال در ايران زندگي كرده، اما همه تحقيقات و داستان هايش را به فارسي نوشته. براي پدر داستان نويسي مدرن ايران، امسال مجلس ختم دوباره اي گرفته نمي شود.
نگار مفيد - هشت سال مداوم در روزهاي مياني آبان ماه مراسم بزرگداشت محمد علي جمالزاده برگزار مي شد.
امسال، از اين مراسم هر ساله خبري نيست. هيات امناي دفتر چاپ آثار سيدمحمدعلي جمالزاده قرار بود طبق روال سال هاي گذشته امسال نيز در پانزدهم آبان ماه، مراسمي را در دانشكده ادبيات دانشگاه اصفهان براي پدر داستان نويسي مدرن ايران برگزار كند كه به دلايل مسكوت مانده اين برنامه لغو شده. اسم كتاب هاي سيدمحمدعلي جمالزاده را در دوره دبيرستان بايد حفظ مي كرديم؛ تلخ و شيرين ، سر و ته يك كرباس ، قصه ما به سر رسيد ، قصه هاي كوتاه براي بچه هاي ريش دار ، يكي بود، يكي نبود و ... .
در دوره دبيرستان به جز اسم كتاب هايش فقط مي دانستيم كه در اصفهان به دنيا آمده و بعد براي ادامه تحصيل به بيروت و فرانسه و سوئيس مي رود و ديپلم علم حقوق مي گيرد. در همان تاريخ ادبيات هاي سخت و پر از تاريخ به ما نگفتند نويسنده اي كه عنوان پدر داستان نويسي مدرن ايران را يدك مي كشد، از عمر 106 ساله اش فقط 13سال در ايران بوده و بقيه عمرش را خارج از ايران طي كرده، اما تمام تاليف ها و تحقيق هايش به زبان فارسي بوده.
قرار بوده همزمان با مراسم امسال، گزارش فعاليت هاي 30 ساله هيات امناي دفتر چاپ آثار جمالزاده در قالب كتابي از سوي انتشارات دانشگاه تهران منتشر شود. در اين كتاب چگونگي بخشش كتابخانه جمالزاده به دانشگاه تهران، فهرست بورس هايي كه از طرف هيات امناي جمالزاده داده شده و ... و همچنين گزارش چاپ كتاب هاي جمالزاده در 30 سال گذشته و فهرست آثار منتشر نشده و طبقه بندي يادداشت هاي پراكنده اش آمده. كتاب ديگري كه به جمالزاده مربوط مي شود و انتشارات سخن مي خواهد آن را منتشر كند، مكاتبات و نامه هاي جمالزاده است كه حاوي مكاتبات پدر داستان ايران با چهره هايي مثل محمود دولت آبادي، سيمين دانشور، مهدي اخوان ثالث، بزرگ علوي و 58 نفر ديگر از نويسندگان، متفكران و ناشران خواهد بود.

آب و هوا
تا بخواهي باران
005211.jpg
ابرهاي باران زا آسمان كشور را به تسخير درآورده اند. ظرف امروز و فردا بيشتر شهرهاي كشور حداقل يك روز باراني را تجربه خواهند كرد.
سياوش بختياري- هواي تهران ديگر واقعا پاييزي شده است. طبيعتا وقتي در شهر باران بيايد، ارتفاعات شمال تهران برف خواهند داشت. كوه ها سفيد پوش شده اند. پديده ها آلودگي هوا را كم كرده اند، اما خيابان ها به استخرهاي گاهي عميقي تبديل شده اند. جدا از چاله ها حواستان به موزائيك هاي پياده روها هم باشد كه مثل يك تله انفجاري وقتي پايتان را رويشان مي گذاريد، گل و لاي از زيرشان بيرون مي زند! اگر در جنوب كشور زندگي مي كنيد يا قصد سفر به آنجا را داريد، احتمالا رعد و برق هاي شديدي در انتظارتان خواهد بود. تبريز اين روزها تقريبا زمستاني ست. برف و باران و هواي سرد وضعيت هميشگي اين شهر شده اند. غرب كشور نيز آب و هوايي سرد دارد، البته مردم اين مناطق به سرما و برف و باران عادت دارند. در نهايت پيشنهاد ما استفاده از لباس گرم است. به آفتاب هاي پاييزي اعتماد نكنيد. در كوچه باد مي آيد.

دكه
هفت (24)
005208.jpg
شماره بيست و چهارم ماهنامه
فرهنگي - هنري هفت ويژه آبان ماه با قيمت 1200 تومان و در 84 صفحه منتشر شد.
نيما قاضي مراد - در اين شماره هفت هم مثل شماره هاي پيشين اش مي توان تقريبا از هر هفت هنر نشاني پيدا كرد، اما سينما طبيعتا سهم بيشتري از صفحات اين شماره را به خود اختصاص داده، چون مديرمسئول و سردبير اين ماهنامه، هر دو از منتقدين قديمي هستند و طبيعي ست كه بيشتر به فكر هنر هفتم باشند تا ديگر هنرها. روي جلد اين شماره تصويري از رخشان بني اعتماد است و اولين بخش مجله هم به گفت وگويي با اين كارگردان اختصاص دارد كه بيشتر حول آخرين فيلم او، يعني گيلانه مي چرخد. ديگر بخش جذاب سينمايي اين شماره هم اختصاص به فيلم تحسين شده شهر گناه (ساخته رابرت رودريگوئز و فرانك ميلر ) دارد كه مي شود علاوه بر يكي - دو مطلب درباره فيلم، گفت وگويي با فرانك ميلر و ميكي رورك (بازيگر يكي از نقش هاي اصلي فيلم) هم در آن پيدا كرد.
بخش هاي تجسمي اين شماره اختصاص به گزارشي از نمايشگاه جنبش هنر مدرن و گفت وگويي با سوسن هاشميان (نقاش) دارد و در انتهاي مجله هم مي توان مطالب و گفت وگوهايي درباره دو نمايش ويتسك و هشت لحظه پيدا كرد كه هر دو از نمايش هاي تحسين شده روزهاي گذشته تئاتر شهر بودند. اما يكي از جذاب ترين بخش هاي اين شماره، ترجمه گفت وگويي ست با كازوئو ايشي گورو نويسنده ژاپني كه در ايران هم طرفداران پرشماري دارد. در انتهاي اين گفت وگو هم ترجمه نقدي بر دو رمان آخر ايشي گورو ( وقتي يتيم بوديم و هرگز رهايم مكن ) آمده كه از نشريه معتبر نيويورك ريويو آو بوكز انتخاب شده است. لادن نيكنام هم مطلبي نوشته با عنوان واقعيتي كه با چراغ  هاي قرمز كنترل مي  شود و در آن كتاب ماهي  ها در شب مي  خوابند (نوشته سودابه اشرفي) را بررسي كرده است. ماهي  ها... يكي از كتاب  هاي تحسين  شده سال گذشته است كه در اين مدت هم براي جوايز مختلف ادبي نامزد شده است. ديگر قسمت ادبي اين شماره هم اختصاص دارد به داستان كوتاهي با عنوان گوش به فرمان كه توبياس ولف آن را نوشته و هانيه سيف آن را براي چاپ، ترجمه كرده است. ماهنامه هفت را كانون تبليغاتي نما به نما منتشر مي كند و احمد طالبي نژاد، مديرمسئول و مجيد اسلامي، سردبير آن هستند.

از صبح تا شب
حميد رضا پور نصيري
امروز ساعت 13:40 مي توانيد تكرار مجموعه گارد ساحلي را ببينيد كه شب گذشته از شبكه 3 پخش شده بود. حدود ساعت 15:10 هم نوبت به پخش تكرار روزهاي به ياد ماندني از شبكه يك مي  رسد، در حالي كه ساعت 14:30 تكرار قسمت شب گذشته شب هاي برره روي آنتن رفته است. حالا كه صحبت از شب هاي برره شد، بد نيست بگويم كه از ابتداي هفته و پايان ماه رمضان، شبكه يكي ها بنا بر وعده اي كه داده بودند، پخش مجموعه نود شبي نيمكت را آغاز كرده اند. نيمكت را محمد رحمانيان ساخته؛ كه يكي از بهترين كارگردان هاي تئاتر كشور است و تله تئاترهاي موفق و پربيننده اي هم در تلويزيون ساخته؛ نمونه اش تله تئاتر نكراسوف كه چند ماه پيش از شبكه 4 پخش مي شد و بينندگان زيادي را به خود جذب كرده بود. خلاصه اينكه هر قسمت از نيمكت حدود 15 دقيقه زمان دارد و موضوعات و فضاي آن هم الزاما طنز نيستند. داستانش هم حول يك نيمكت در يك پارك مي گذرد كه هر شب آدم هاي متفاوتي از كنار آن مي گذرند يا روي آن مي نشينند. از بازيگران اين مجموعه مي توان به علي عمراني، مهتاب نصيرپور، افشين هاشمي، شمسي فضل الهي، خسرو احمدي و دانيال كوهستاني اشاره كرد. نيمكت در فاصله مرداد تا مهر امسال، يعني زماني كه رحمانيان نمايش فنز را هم روي صحنه داشت، توليد شده و اين روزها حدود ساعت 20:30 از شبكه اول پخش مي شود. اگر نيمكت آن طور كه انتظار مي رود از كار درآمده باشد، يكي از جذاب ترين برنامه هاي اين شب هاي تلويزيون خواهد بود.
در ميان مجموعه هاي تلويزيوني هم كه امشب مي توانيد تماشا كنيد، اولين پيشنهاد مجموعه مامورين پرونده هاي راكد است كه با وقفه اي چهار هفته اي از امشب مجددا پخش مي شود. شبكه۳ اين مجموعه كانادايي را حدود ساعت 20:15 پخش مي كند. ساعت 21 هم وقتي شبكه 2 فيلم سينمايي اش را همچون شب هاي گذشته نمايش مي دهد، شبكه 3 قسمت ديگري از مجموعه شب هاي برره را نشان مي دهد. اما خبر خوشحال كننده امروز اين است كه از امشب سري جديد مجموعه پرستاران از شبكه اول پخش مي شود و نمايش اين مجموعه پرطرفدار كه يكي از بهترين مجموعه هاي خارجي تلويزيون است، از سر گرفته مي شود. نام اين قسمت از اين مجموعه لحظه هاي دزدكي ست و پيشنهاد مي كنم حتما تماشايش كنيد تا مشخصات يك سريال خوب و جذاب را با چشمان خود مشاهده كنيد.
حدود ساعت 23:15 نوبت به پخش برنامه سينماي حرفه اي از شبكه 2 مي رسد. با توجه به اينكه امشب خبري از مسابقات ليگ قهرمانان باشگاه هاي اروپا نيست، بهتر است از فوتبال به سينما پناه ببريد و همين سينماي حرفه اي را تماشا كنيد. در ضمن وقتي هم اين برنامه تمام شد سريال با من بمان را از شبكه يك ببينيد كه در ساعت 1:15 بامداد نمايش داده مي شود. فقط وقتي در ميانه خواب و بيداري اين سريال را تماشا مي كرديد، يادي هم از مامورين پرونده هاي راكد و پرستاران بكنيد تا بيشتر دست تان بيايد كه يك سريال خوب و يك سريال بد چه خصوصياتي دارند.

تهرانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |