سه شنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۴ - - ۳۸۴۴
در كتاب خاطرات هلموت كهل مطرح شده است:
انتقادات صدراعظم از بانوي آهنين
005247.jpg
آرش نهاوندي
اقدامات مارگارت تاچر همواره مرا دچار سردرد مي كرد، اين حالت بويژه در زمان اتحاد دو آلمان و به دليل نقش غيردوستانه اي كه مارگارت تاچر در آن ايفا كرده، به من دست داد .
با خواندن جملات بالا از جلد دوم كتاب خاطرات (memoirs) متوجه مي شويم كه هلموت كهل صدراعظم پيشين آلمان در كتاب جديد خود كاملا بي پرده برخي از مسائلي كه با آن روبه رو بوده را به رشته تحرير درآورده است.اين كتاب در واقع بخشي از خاطرات صدراعظم پيشين آلمان طي سال هاي 1982 تا 1990 را دربرمي گيرد.از جمله مسائل اصلي كه در اين كتاب مطرح شده اند، مي توان به مبارزه عميقي كه منجر به نصب تجهيزات موشك هاي پرشينگ آمريكا در دهه 1980 درآلمان شد و اتحاد دو آلمان در سال 1990 اشاره كرد.
اما در اين كتاب همچنين به مباحثه و رويارويي هلموت كهل با ساير سران جهان پرداخته شده كه در اين ميان مارگارت تاچر و انتقاد از سياست هاي وي، بخش زيادي از كتاب را به خود اختصاص داده است.كهل درباره نخست وزير اسبق بريتانيا اينچنين مي نويسد: او (مارگارت تاچر) اهداف خويش را با خونسردي بسيار خاص و مانند كوهي از يخ پيگيري مي كرد . اشاره هلموت كهل به مسئله مبارزه مارگارت در جريان تعيين سهم بودجه بريتانياست. هلموت كهل در اين باره مي نويسد: مارگارت تاچر پس از دست نيافتن به نتيجه اي قطعي، اجلاس سران اتحاديه اروپا را ترك كرد و تا به دست نياوردن پيروزي در اين مبارزه سياسي به اجلاس بازنگشت، او همچنين پس از پيروزي در برابر سران اروپايي، حتي به رسم ادب ديپلماتيك نيز تشكري نكرد .
درگيري ها
مسئله بودجه بريتانيا و سهم اين كشور و ساير كشورهاي جامعه اروپا در اجلاس فونتن بلو در سال 1984 به بررسي گذاشته شد و در پايان اين اجلاس، كشورهاي عضو به توافق جامعي در اين باره دست يافتند.هلموت كهل درباره عملكرد و حالات روحي و رواني مارگارت تاچر در اين اجلاس مي نويسد: نخست وزير بريتانيا به دليل موضع گيري خود كاملا در اجلاس منزوي شده بود. او در برخي از مواقع كنترل خود بر اعصابش را از دست مي داد و در پاره اي ديگر از اوقات بشدت با من از نظر لفظي درگير مي شد، او براي اين رفتار خود با من دلايل غيرمنطقي داشت، مثلا مي گفت به دليل آنكه نيروهاي بريتانيايي در آلمان مستقر هستند، اين كشور بايد از مواضع انگلستان حمايت كند .
به رغم آنكه در پايان، بريتانيا بر سر سهم خود در بودجه اروپايي به پيروزي دست يافت، اما همچنان مشكلات و درگيري ها ادامه يافتند .كهل كه به كرات در اين كتاب از مارگارت تاچر نام برده، در بخش ديگري از كتاب (100 صفحه جلوتر) مي نويسد: حتي پس از پيروزي بريتانيا در فونتن بلو، روابط ميان من و نخست وزير اين كشور تغيير نكرده بود و حتي در مواقعي نيز بدتر از سابق مي شد. با وجود آنكه هلموت كهل در پايان كتاب خويش، مارگارت تاچر را به دليل صداقت در سياست، ستوده است .در بخشي ديگري از كتاب آمده است: داشتن رقيبي سياسي مانند مارگارت تاچر بسيار ناخوشايند است. در واقع رويارويي با تاچر، فرجامي ندارد و مخالفت با وي مي تواند تا غروب ادامه پيدا كند و حتي صبح روز بعد را نيز دربرگيرد .كهل مي افزايد: بنابر تجربه شخصي خود، من در بسياري از مسائل مهم با وي (تاچر) اختلاف ديدگاه داشتم، ما در واقع نسبت به مسائل مشابه، داراي برداشت هاي بسيار متفاوتي بوديم .
اما اگر كهل با مارگارت تاچر مشكل داشت، فرانسوا ميتران رئيس جمهور سابق فرانسه- در رويارويي با مارگارت تاچر دچار خشمي زائدالوصف ناشي از اختلافات ريشه اي ميان دو كشور مي شد.
كهل در اينباره مي نويسد: واقعيت آن بود كه ميتران كمتر مي توانست خويشتنداري خود را در قبال رفتار كاملا سرد مارگارت تاچر حفظ كند، البته اين مسئله به ديدگاه هاي نخست وزير بريتانيا نيز بازمي گشت، زيرا مارگارت تاچر اروپايي هاي قاره نشين (در قياس با جزيره بريتانيا) را در مورد همه مسائل و اختلافات، مقصر مي دانست .كهل مي نويسد: البته ميتران در اغلب موارد عصبانيت خويش را كنترل مي كرد و بيشتر تلاش مي كرد با طعنه و كنايه بانوي آهنين را مورد خطاب قرار دهد، در واقع ميتران سعي مي كرد اينگونه با زدودن غبار كينه و خشم، خويش را سرگرم سازد، اما مارگارت تاچر در اينگونه موارد نمي توانست تسلط بر اعصابش را حفظ كند و گاه وبي گاه ما را تحت عنوان اعضاي كلوب مردانه اي كه قصد ندارند وي را جدي بگيرند، توصيف مي كرد .اين اختلافات در حالي ميان اكثر سران اروپايي با مارگارت تاچر بروز پيدا مي كرد كه در زمان اتحاد دو آلمان، هلموت كهل با هر دو اين رهبران اختلاف پيدا كرده بود.هلموت كهل در بخش ديگري از كتاب خود با اشاره به سفر خويش به پاريس پس از سقوط ديوار برلين، بخشي از خاطرات ناخوشايند خود در تقابل سياسي با تاچر را بازگو مي كند.
او مي نويسد: زماني كه من سر ميز شام (در پاريس) به پيش نويس ناتو- تنظيم شده به سال 1970 - درباره اتحاد دو آلمان اشاره كردم و با خونسردي گفتم مفاد اين پيش نويس همچنان قابل قبول و اجرايي هستند، گفته هاي خويش را اينچنين تكميل كردم كه حتي مارگارت تاچر نيز مردم آلمان را نمي تواند از پيگيري سرنوشتشان محروم كند .كهل مي افزايد: پس از اينكه سخنان من پايان يافت، ماگارت تاچر كه وي نيز در پاريس حضور داشت- در حالي كه چهره اش از فرط خشم به تيرگي گراييده بود، پا را زمين كوبيد و طي سخناني با صداي لرزان گفت: اين آن تصوري (باطلي)ست كه در ذهن شما شكل گرفته است.اما اين بار و برخلاف گذشته ميتران نيز با نظر نخست وزير بريتانيا موافقت كرد .
شانس
اتخاذ سياست دو پهلو از سوي ميتران سبب شد تا هلموت كهل وي را در كتابش متهم به حمايت ظاهري از اتحاد دو آلمان و مخالفت باطني با آن بكند. با اين حال روابط وي با رئيس جمهور فرانسه بسيار بهتر از مارگارت تاچر بود.كهل در كتاب خويش همچنين بخش هايي را به چگونگي مجادلات خود با فرانسوا ميتران كه در نهايت به تغيير ديدگاه وي در مورد اتحاد دو آلمان منجر شد، اشاره مي كند. او مي نويسد: در ماه ژانويه و در پياده روي هاي روزانه اي كه در ويلاي اختصاصي رئيس جمهوري در بردو انجام مي داديم، توانستيم نظر مساعد وي را نسبت به اتحاد دو آلمان جلب كنيم .كهل در پايان كتاب خويش با اشاره به اينكه در زمان تصدي مقام صدارت اعظمي آلمان شانس بزرگي به وي روي كرده بود، سران اروپايي آن زمان را سياستمداران برجسته و قابل اعتماد توصيف كرده است.او در كتاب خاطرات خويش به مراسم تشييع جنازه فرانسوا ميتران نيز پرداخته است.او در توضيح آن لحظات مي نويسد: هنگامي كه من در كليساي نتردام دوپاري نشسته بودم، آنچه كه مرا بيش از همه چيز متاسف كرده بود،  به خاكسپاري يك رئيس جمهوري نبود، بلكه از دست دادن يك دوست بود .
دلايل نگارش
دلايل بسيار زيادي هلموت كهل را به نوشتن كتاب خاطراتش واداشته اند كه از جمله آنها مي توان به درخواست همسرش هلنور اشاره كرد.هلنور، همسر كهل پيش از خودكشي در نامه اي از وي خواسته بود تا خاطرات خويش را به رشته تحرير درآورد.كهل همچنين گفته من اين كتاب را در پاسخ به جعلياتي كه در تاريخ درباره زمان تصدي گري صدارت اعظمي من منتشر شده بود، نوشته ام.هلموت كهل اينك نيز در حال نوشتن جلد سوم خاطراتش است كه در آن به مباحثي نظير آنچه كه در دهه 90 ميلادي اتفاق افتاد و پيمان ماستريخت، اشاره خواهد كرد.پيمان ماستريخت پيماني بود كه در جريان آن سران اتحاديه اروپايي بر سر پول واحد (يورو) به توافقي تاريخي دست يافتند.
او همچنين در جلد سوم به كنار رفتن خويش از قدرت به دليل جنجال مالي اشاره خواهد كرد.

پرواز صدراعظم از فراز ديوار
عصر زمامداري كهل را مي توان به دو دوره آرامش پيش از وقوع توفان و آرامش پس از وقوع توفان تقسيم كرد و او را از جمله سياستمداراني دانست كه توانسته در برابر تندبادها بايستد و دو عصر كاملا متفاوت را در راس قدرت تجربه كند. از اين روست كه كتاب خاطرات (Memoirs) وي از جهات سياسي، اقتصادي و ژئوپلتيكي از اهميت خاصي برخوردار است. در واقع هلموت كهل تلاش كرده است در اين كتاب سه جلدي، بخشي از ابهامات زمانه خويش را با لحاظ كردن ديدگاه هاي خود آشكار سازد.

معضلي به نام فاضلاب
معصومه سميعي - ساخت كانال براي هدايت آب هاي جاري و فاضلاب شهري از ديرباز بشر را به خود مشغول داشته است، از همين رو انسان ها، بويژه در تمدن هاي ايران و روم باستان، حفر قنات و ساخت كانال هاي مخصوص هدايت آب (Acueducto) را مهم شمردند. امروز نيز در بسياري از كشورهاي دنيا تونل هاي مخصوص دفع فاضلاب (اگو) حفر شده تا از آلودگي هاي زيست محيطي، بويژه در شهرها جلوگيري شود.
در اسپانيا نيز توجه ويژه اي به اين امر شده و اكثر شهرهاي اين كشور توريستي امروزه داراي كانال هاي فاضلاب و مسيرهاي هدايت آب هستند.
در واقع اين امر به توسعه بهداشت در شهرها و نظافت عمومي كمك شايان ذكري كرده است.
سرپوشيده  بودن مجاري آب و فاضلاب، جلوه ديگري به نماي ساختمان ها و درختاني كه در حاشيه خيابان ها كاشته شده اند، بخشيده است. استفاده از تكنولوژي نوين براي تصفيه و دفع فاضلاب، سبب جلوگيري از شيوع بيماري هاي همه گير و عفوني شده و از ديگر مزيت هاي كانال هاي زيرزميني حفظ زيست بوم است.
تهران
اما در ايران و بويژه تهران، به رغم تدابيري كه براي ساخت كانال هاي زيرزميني فاضلاب انديشيده شده، همچنان جوي هاي سر بازي مشاهده مي شوند كه امروزه به جاي آب قنات، آب فاضلاب در آنها جريان دارد.
تاكنون نيز تلاش هاي بسياري براي حفر كانال هاي فاضلاب انجام شده كه به دلايلي چند از جمله سست بودن خاك بسياري از مناطق شهري در تهران، سرانجام خوشي نداشته اند و با گذر چند كاميون از سطح فوقاني آنها، پوشش بالاي آن فرو مي ريزد و درنتيجه طرح كانال كشي در منطقه حادثه ديده كاملا با بن بست مواجه مي شود.
از ديگر معضلاتي كه در اين ميان وجود دارد گسترده بودن فضاي شهري ست.
اين گستردگي سبب شده است تا فعاليت هاي حفاري به كندي انجام گيرد و معضلات عديده اي براي شهروندان ساكن مناطق حفاري شده، پديد آيد.
علاوه بر اين، سخت بودن سطح زمين بويژه در مناطق كوهستاني سبب كند شدن روند اجراي طرح هاي فاضلاب شده است. اما از اين مشكلات كه بگذريم مسئله جوي هاي سر باز مهمترين معضلي ست كه امروز زندگي شهروندان را تهديد مي كند. در حالي كه در گذشته اي نه چندان دور 40 يا حتي 30 سال پيش آب قنات در اين جوي ها جاري بود، امروزه نبودن كانال هاي فاضلاب و گنجايش نداشتن چاه هاي منازل سبب شده تا ساكنان بسياري از منازل مسكوني در كلانشهر تهران با زدن كانال هايي آب چاه منزل خود را به جوي هاي سر باز سرازير كنند و درنتيجه آب جاري در جوي ها كه در گذشته از برف كوه تامين مي شد، امروزه با فاضلاب تركيب شده و همين مسئله زيان هاي شديدي را به محيط زيست وارد كرده و علاوه بر آن بوي شديد تعفن جوي ها، بخصوص در تابستان، شهروندان را بشدت كلافه مي كند. تنها در مواقع بارش برف و باران شديد است كه شهروندان براي مدت كوتاهي از بوي تعفن در امان مي مانند، اين مسئله همچنين به زيست بوم شهري بشدت آسيب وارد كرده و بسياري از درختاني را كه در حاشيه جوي هاي آب كاشته شده اند، خشك كرده است.
اينگونه معضلات، تكميل طرح هاي حفاري كانال هاي فاضلاب را ضروري مي سازد، گرچه بايد توجه داشت كه مسئله كانال هاي فاضلاب و حفر آنها عزم ملي و برنامه ريزي دقيق را مي طلبد و صرفا نمي توان با منطقه اي كار كردن، طرحي ملي را به سرمنزل مقصود رساند.
طرح كندن كانال فاضلاب در تهران با دستگاه ها و لوازم پيشرفته امروزي آسانتر از حفر قنات هايي ست كه طي قرون متمادي، توسط اجدادمان، آن هم با وسايل كاملا ابتدايي در سراسر كشور ساخته شده اند.
در واقع مي توان گفت طرح حفر فاضلاب تهران تنها بخشي از افتخارات عصر طلايي را زنده مي كند كه ايران در طرح هاي آبخيز مقام اول را دارا بود.

شهرهاي جهان
اسكاتلند - گلاسكو
سينا خاكياني- گلاسكو، مهمترين شهر اسكاتلند است؛ شهري شلوغ، پرانرژي و دوست  داشتني كه مملو از گالري  ها و موزه  هاي كم  نظير و البته رستوران  هاي فوق  العاده است.
گلاسكو يكي از بزرگترين شهرهاي شبه جزيره بريتانياست و به خاطر زيبايي  هايي كه دارد، يكي از پرطرفدارترين شهرهاي آن نيز به شمار مي  رود. معماري بسياري از ساختمان  هاي شهر به سبك دوران ويكتوريايي ست و اين موضوع بر جذابيت شهر افزوده است.
براساس آخرين آمارگيري كه در سال 2001 ميلادي صورت گرفت، جمعيت گلاسكو به 690 هزار نفر كاهش پيدا كرده است. در حال حاضر جمعيت محدوده شهري گلاسكو به همراه حومه  ها و شهرهاي كوچك اطرافش، به مرز 2 ميليون نفر رسيده كه تقريبا معادل نيمي از جمعيت كل اسكاتلند است.
گلاسكو سومين شهر بريتانيا از لحاظ تعداد گردشگران خارجي اين كشور است. رتبه اول از اين لحاظ در اختيار لندن است و بعد از آن ادينبرگ، پايتخت اسكاتلند در جاي دوم قرار دارد. گلاسكو اگرچه پايتخت اسكاتلند نيست، اما مهمترين شهر اين كشور از لحاظ اقتصادي و تجاري محسوب مي  شود. اين شهر بعد از لندن، مهمترين شهر اقتصادي كل انگلستان نيز به شمار مي  رود.
گلاسكو در زبان محلي مردم اسكاتلند به معني گودال سبز است، اما بسياري به غلط نام آن را سبز دوست  داشتني معني مي  كنند. گلاسكو در كنار رودخانه زيباي كلايد و تقريبا در مركز اسكاتلند واقع شده است. رودخانه كلايد، يكي از زيباترين رودخانه  هاي بريتانيا محسوب مي  شود و شهرتي جهاني دارد.
گلاسكو شهري فرهنگي ست . موزه  هاي فراوان و بعضا كم  نظيري در اين شهر وجود دارد و علاقه  مندان به رشته  هاي مختلف هنري بدون ترديد روزها مي  توانند در آن سرگرم باشند. بزرگترين كتابخانه مرجع اروپا به نام كتابخانه ميتچل در اين شهر ساخته شده است. گلاسكو در طول سال شاهد برگزاري نمايشگاه  هاي هنري بي  شماري ست و علاقه  مندان به هنر همه ساله براي شركت در اين برنامه  ها به اين شهر سفر مي  كنند. گلاسكو در سال 1990 به عنوان پايتخت فرهنگي سال اروپا انتخاب شد كه اين موضوع خود بر حضور پررنگ فرهنگ و هنر در اين شهر دلالت مي  كند.
ديدني  ها
موزه بارل: اين موزه، مجموعه كم  نظيري از آثار مختلف هنري ست كه توسط شخصي به نام سرويليام بارل جمع  آوري شده و سپس به صورت موزه درآمده است. در اين موزه آثار مختلفي از ظروف زيباي چيني گرفته تا اشياي مربوط به قرون وسطي و حتي تابلوهاي نقاشي از نقاشان بزرگ دنيا مثل سزان به معرض نمايش بازديدكنندگان گذاشته شده است.
كليساي جامع گلاسكو: اين كليسا يكي از نمونه  هاي بارز معماري قديمي در اسكاتلند است و تنها كليساي جامع اين كشور است كه در طول ساليان گذشته و در هنگام ايجاد تغييرات و اصلاحات در بافت شهر، همچنان پابرجا مانده است.
مدرسه هنر گلاسكو: اين مدرسه به خاطر بناي تاريخي  اش شهرتي جهاني دارد و كمتر كسي ست كه از ساختمان آن بازديد كند و تحت تاثير زيبايي  هاي آن و معماري فوق  العاده  اش قرار نگيرد.
موزه سنت مانگو: اين موزه، مشهورترين موزه مذهبي در اروپاست. اين موزه از سه گالري مختلف تشكيل شده كه شامل مذهب به عنوان هنر، زندگي همراه با مذهب و مذهب در اسكاتلند مي  شود.
گلاسكو دو فرودگاه بزرگ دارد. فرودگاه بين  المللي گلاسكو در 16 كيلومتري غرب شهر و فرودگاه پرست ويك در 48 كيلومتري جنوب غربي آن ساخته شده  اند و تمام پروازهاي داخلي و بين  المللي شهر را پوشش مي  دهند.گلاسكو تنها يك ترمينال اتوبوس دارد و تمام اتوبوس  ها از طريق آن از شهر خارج يا به آن وارد مي  شوند.

پيشخوان
005295.jpg
دالاس مورنينگ نيوز
روزنامه دالاس مورنينگ نيوز تايمز خبر اول خود را به اجلاس سران آمريكايي در آرژانتين اختصاص داده است. به نوشته اين روزنامه چاپ ايالات متحده، اجلاس سران كشورهاي قاره آمريكا بدون دستيابي به نتيجه خاصي پايان يافت. نشست سران كشورهاي آمريكايي آن طور كه سران كاخ سفيد انتظار داشتند، نتوانست اميدهاي تازه اي را براي ايجاد منطقه آزاد تجاري در نيمكره غربي ايجاد كند. اين در حالي ست كه حضور بوش در آرژانتين موج عظيمي از تظاهرات ضد آمريكايي را در پي آورده است.
005286.jpg
ساندي تايمز
روزنامه ساندي تايمز، آشوب هاي فرانسه را براي موضوع خبر اول خود برگزيده است. شورش هاي شهري در فرانسه پس از گذشت 10شب با موج تازه اي از آتش سوزي در مناطق حومه پاريس و ساير نقاط فرانسه ادامه يافته است.
طي اين شورش ها بيش از 900 دستگاه خودرو در شهرهايي همچون نيس، ليل، مارسي و دژون به آتش كشيده شدند.
با وخامت اوضاع در فرانسه دومينيك دوويلپن، نخست وزير فرانسه با 8 وزير كليدي دولتش با دليل بوباكر، امام جماعت پاريس ديدار كرد.
005250.jpg
هندوستان تايمز
هندوستان تايمز نيز مانند ساير روزنامه هاي معتبر جهان موضوع اجلاس سران آمريكايي را براي عكس اول خود برگزيده است.
شايان ذكر است كه مارادونا با پوشيدن تي شرتي كه روي آن لفظ بوش را متوقف كنيد ، حك شده بود مخالفت خود را با سياست هاي آمريكا به صورت نمادين نشان داد.
005298.jpg
ميامي هرالد
روزنامه ميامي  هرالد، موضوع ديدار دو خانواده كره  اي را براي عكس اول خود برگزيده است.در اوايل اين هفته 440 نفر از اتباع كره جنوبي به كره شمالي سفر كردند تا در آن كشور ديداري با ساير اعضاي خانواده خويش داشته باشند.پس از تلاش  هاي دو كره به منظور بهبود روابط دوجانبه، اين دوازدهمين باري ست كه خانواده  هاي جداافتاده كره  اي درمناطق مرزي با يكديگر ملاقات مي  كنند. پس از فرآيند جداسازي دو كره در سال 1945 ميليون  ها خانواده كره  اي از يكديگر جدا افتاده  اند.

جهانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |