سه شنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۴ - - ۳۸۴۴
شب آفتابي
كنگره شب آفتابي با كارگرداني بهزاد بهزادپور، شب هاي متمادي در فرهنگسراي پايداري اجرا شد؛ كنگره اي با نگاهي متفاوت به دفاع مقدس
005259.jpg
رحيم بختياري
بهزاد بهزادپور سال گذشته همين روزها نامش بر سردر سينماها بود. كارگردان فيلم خداحافظ رفيق اولين ساخته بلند سينمايي خود را به موضوع دفاع مقدس اختصاص داد. او كارش را با كارگرداني تئاتر آغاز كرد و سپس به بازيگري، فيلمنامه نويسي و تدوين پرداخت.
بهزادپور امسال برنامه اي را كارگرداني كرد كه قصد داشت نگاهي متفاوت به موضوع دفاع مقدس داشته باشد. كنگره شب آفتابي همزمان با هفته دفاع مقدس برنامه اي بود براي پاسداشت شهداي دفاع مقدس كه تا آستانه شب هاي قدر ادامه يافت.
به جز محمد حسني، رئيس فرهنگسراي پايداري كه دبير كنگره بود، بقيه عوامل همگي سابقه كار سينمايي داشتند. حسني درباره چنين انتخابي مي گويد: به نسل امروز نمي شود كم فروشي كرد. نمي توانيم به آنها چيزي را نشان بدهيم، اما چيز ديگري از آب دربيايد. اين نسل خيلي باسليقه  است. آنها در همه چيز بهترين را مي خواهند. بنابراين بايد كساني را انتخاب مي كرديم كه علاوه بر تعهد، تخصص نيز داشته باشند. بهزاد بهزاد پور، كارگردان شب  آفتابي، علاوه بر سينما سابقه اجرا در اين عرصه  را داشت. ايشان نگاه خاصي به جنگ دارد. در مورد طراح صحنه، مدير توليد و جلوه هاي ويژه نيز به همين ترتيب افراد حرفه اي انتخاب شدند. ما در انتخاب اين افراد از مشورت خود عوامل سينمايي استفاده كرديم. ضرورت ايجاب مي كرد براي جوانان خوش سليقه نسل امروز افراد خوش سليقه اين حرفه را بياوريم .
لوكيشن مراسم،مقر لشكر 27 محمد رسول الله انتخاب شد.
سردار مهتدي، فرمانده لشكر 27 درباره اين برنامه مي گويد: اين كار در برابر خوني كه شهدا دادند كار زيادي نيست. به نظرم اگر براي هر كسي اين موقعيت پيش مي آمد، حتما كمك مي كردند تا انجام شود. يكنواخت بودن كارهاي نمايشگاهي باعث كم شدن مخاطبان آنها بخصوص در ميان جوانان و نوجوانان شده. بنابراين روي آوردن به هنرهاي مفهومي مي تواند آنها را به خود جلب و با مسائل تاريخي و مذهبي كشورمان آشنا كند .
در ورودي ورزشگاه دوكوهه، در بزرگراه شهيد دوران (اسب دواني) براي تردد مردم انتخاب شده است. صف طولاني ورودي، خبر از استقبال مردم از اين كار مي دهد. طبق آمار منتشر شده توسط روابط عمومي، روزانه يكهزار و 300 تا يكهزار و 500 نفر از شب آفتابي ديدن مي كنند. اين در حالي ست كه شب هاي پنج شنبه و جمعه تعداد آنها به يكهزار و 800 نفر هم مي رسد.
با وجود آنكه ساعت برنامه 18 اعلام شده، اما تا ساعت 20 و 20:30 همچنان مردم براي اين برنامه از اقصي نقاط تهران و حومه مراجعه مي كنند كه به خاطر تكميل شدن ظرفيت، اغلب شرمنده 500 تا 600 نفري مي شويم كه بعد از زمان شروع برنامه مراجعه مي كنند . اينها را يكي از دژبان هاي در ورودي مي گويد. او كه از سربازان وظيفه لشكر 27 است، مي گويد: آن قدر مراجعه كنندگان با شور و هيجان از اين كار تعريف كردند كه من با اصرار فراوان توانستم يك شب مرخصي بگيرم و از اين مراسم ديدن كنم .
جليل شعباني، مدير توليد شب آفتابي، به همراه احسان محمد حسني، دبير كنگره در ابتداي ورودي سالن ضمن خوشامدگويي، خانم ها را به سمت راست سالن و آقايان را به سمت چپ هدايت مي كنند. شعباني (مدير توليد) در ابتداي صحبت خود درباره ساخت سوله صحبت مي كند تا بدانيم اين سالن توسط گروه توليد ساخته شده و از پيش آماده نبوده است. او مي گويد: ما زمان حدود 30 تا 40 روز را براي كل كار تا زمان اجرا در نظر گرفته بوديم. حجم زياد خاكبرداري و زيرسازي سوله زمان زيادي را به خود اختصاص داد. سوله اي كه مي بينيد توسط مهندس حسيني در ابعاد 20 و 40 متر ساخته شده و براي آنكه ستون هاي اين سازه مانع ديد تماشاگران نباشد، فاصله هاي آن را با بتن ريزي هاي خاص تغيير داديم. شايد هر كس اين سوله را ببيند، فكر كند از ابتدا آماده بوده، اما اين طور نيست .
كمي پايين تر از تپه و در تپه مجاور، كانتينر تجهيزات صحنه و چادر گروه هاي بازيگري،  نور، صدا و كارگرداني ديده مي شود. تعداد زيادي از سربازان كه بازيگران اصلي اين كار هستند در رفت و آمدند تا خود را براي اجرا آماده كنند، ولي خزايي، دستيار صحنه و مدير صحنه با صداي بلند مشغول هدايت بازيگران است. حضور حدود 500 نفر سرباز به عنوان بازيگر و سياهي لشكر در اطراف چادرها قابل رويت است. بهزاد كزازي درباره سنگيني كار طراحي صحنه و لباس مي گويد: تهيه چند صد دست لباس از صدر اسلام گرفته تا انقلاب و بعد ازجنگ تحميلي كار سنگيني بود، ولي خزايي دستيار من در اين بخش بود. در كنار او برادرم كه تجربه خوبي در كنگره هاي قبلي و فيلم هاي سينمايي دارد در زمينه آماده سازي لوكيشن به او كمك كرد .
شكل و ساختاري كه براي اجراي شب آفتابي طراحي شده، به گونه اي ست كه مردم در داخل سوله نشسته اند و صحنه نمايش در سه طرف، خارج از سوله قرار دارد. سمت راست، دكورهايي از نماي شهر است با دكان ها و خانه هاي مردم. سمت چپ كه در شيب تپه اجرا شده مربوط به صحنه هاي جنگ و دفاع مقدس است؛ سنگرهاي كيسه شني، سنگرهاي انفرادي، پدافند هوايي و تانك ها و نفربرها در اين قسمت قرار گرفته اند. درست رو به روي سالن اگر نگوييم صحنه اصلي، مهمترين صحنه قرار دارد. اين صحنه برخلاف دو صحنه ديگر در پرده هاي مختلف تغييراتي اساسي در دكور و اكسسوار مي كند. كزازي (طراح صحنه) درباره دكورها مي گويد: به دليل اينكه قصه كار از صدر اسلام تا پايان جنگ ادامه دارد، ما دكورهايي داريم كه در هر پرده از نمايش عوض مي شود. پرده هاي خاص مثل غار حرا، غزوه هاي پيامبر، منزل حضرت فاطمه (س)، شهادت حضرت علي(ع) در محراب؛ شهادت امام حسن (ع) و امام حسين (ع) و ... داريم تا از زمان طاغوت مي گذريم و به انقلاب و دفاع مقدس مي رسيم و سرانجام به رحلت امام و انتظار فرج ختم مي شود .
شروع برنامه با كليپي از نور و صدا اهميت اين دو عنصر را در كار نمايان مي كند. مسئوليت نور در اين كار به عهده لقماني ست. او كه از فيلمبرداران سينما و تلويزيون است قبل، هنگام و حتي بعد از هر اجرا سخت مشغول تنظيم و كنترل نورهاست. حجم زيادي از صحنه ها به صورت سايه روي پرده اجرا مي شود. پرده اول كه به بت پرستي و زنده به گور كردن دختران در دوران جاهليت مي پردازد، دسيسه  بزرگان قريش براي دشمني با ياران پيامبر، شهادت امام علي (ع) و امام حسن (ع)، رحلت پيامبر (ص)، مرور تاريخ بت پرستي از زمان پيامبر و بسياري از صحنه هاي ديگر، همگي با تشكيل سايه روي پرده و همراهي صدا صورت مي گيرد. صدا نيز به اندازه تصويرها و نورها حائز اهميت است. شخصيت پردازي كه با صدا ايجاد مي شود و در پرده هاي مختلف با تكرار بعضي افكت ها و ايجاد تداعي معاني، همگي بر عهده صداست؛ صدايي كه كنترل و پخش آن را مجتبي مرتضوي بر عهده دارد. او درباره خودش مي گويد: كار اصلي من صدابرداري سرصحنه فيلم و مجموعه تلويزيوني  ست. گاهي كارهايي از اين دست را كه به پخش صدا مربوط مي شود، انجام مي دهم. اما اين نوع كار خاص را براي اولين بار است كه انجام مي دهم .
مرتضوي نيز از حرفه اي هاي اين رشته است. فيلم به آهستگي ساخته مازيار ميري آخرين كار او در عرصه سينماست. او درباره شروع همكاري دراين پروژه مي گويد: جليل شعباني (مدير توليد) از دوستان قديم من است. قبلا چندين كار را با هم انجام داده بوديم. تصادفا تماس گرفتم، گفت: من داشتم دنبال شماره تلفن تو مي گشتم . به اين ترتيب از من دعوت كرد. من آمدم، ديدم دارند ستون هاي سوله را مي زنند. وقتي كار را بهزادپور (كارگردان) توضيح داد، ديدم فضايي را كه برايم ترسيم كردند جذاب است و شب آفتابي كار متفاوتي خواهد بود؛ كاري كه هر كسي دوست دارد در آن مشاركت داشته باشد. من هم به اين كار علاقه مند شدم و به رغم كاري كه در يك فيلم سينمايي به من پيشنهاد شد، تصميم گرفتم در اين كار حضور داشته باشم. خلاصه، آن شد كه بايد مي شد .
روايت نمايش كه از دوران جاهليت آغاز مي  شود در 13 پرده خود به سير تاريخ صدراسلام مي پردازد. يكي از زيباترين پرده هاي اين نمايش، بعثت رسول اكرم(ص) است. در نمايي لانگ شات، پيامر را در كوه نور مي بينيم كه به سوي غار حرا مي رود. فاصله 200 متري بازيگر اين صحنه با تماشاگران، نور موضعي روشن كننده صحنه، نور درخشان غار حرا و در نهايت پخش آيه شريفه اقرا بسم ربك الذي خلق به زيبايي، اين بزرگترين حادثه اسلامي را مجسم مي سازد. كامران ملكي - معاون مديرعامل خانه سينما - كه در ميان تماشاگران است در توصيف اين صحنه مي گويد: وقتي صحنه را ديدم ديگر نتوانستم جلو احساساتم را بگيرم . تمام صحنه هاي شب آفتابي به گونه اي طراحي شده كه شما را مانند قاب عكس هايي به دوره هاي مختلف تاريخي مي برد. پس از بعثت، هجرت و بعد از آن، غزوات پيامبر به نمايش گذاشته مي شود. فتح مكه با حجم زيادي از بازيگران و پخش صداي اشعار فتوحات مكه از ديگر پرده هاي اين نمايش است. حجه الوداع و به خلافت رسيدن حضرت علي (ع) در روز غدير و رحلت پيامبر (ص) به ترتيب پرده هاي بعدي را شكل مي دهند.
شهادت حضرت علي(ع) در محراب، دسيسه به شهادت رساندن امام حسن(ع) و حادثه كربلا و كاروان اسراي خاندان آل رسول، آخرين پرده هاي روايت تاريخ صدراسلام است. پس از اين نمايش با سايه هايي از بت هاي دوران جاهليت در كنار صليب شكسته نازي به رهبري هيتلر و تعظيم و تكريم به مجسمه محمدرضاشاه پهلوي، تصويري از تكرار بت پرستي در طول اعصار به نمايش درمي آيد.
از اينجا به بعد شب آفتابي وارد حال و هواي ديگري مي شود. پيروزي انقلاب، شروع جنگ تحميلي و اعزام نيروها به جبهه از نخستين پرده هاي اين بخش است. كشيده شدن جنگ به شهرها و بمباران شهرها اولين صحنه اي ست كه با وقوع انفجارها، ترس و هيجان را به بيننده منتقل مي كند.
يكي ديگر از عناصر اصلي پشت صحنه اين كار، اصغر پورهاجريان مسئول جلوه هاي ويژه- است. او در شاخص ترين فيلم هاي دفاع مقدس نيز اين مسئوليت را بر عهده داشته؛ اجراي جلوه هاي ويژه فيلم هايي چون وصل نيكان ، مهاجر ، پوتين ، براده هاي خورشيد و... از جمله آثار او در سينماست. حضور او شايد در طول صحنه هاي تاريخي نمايش به واسطه حضور مه ها، دودها و ديگر جلوه هاي به كار رفته خيلي محسوس نباشد، اما شروع جنگ و انفجارات، ذهن ما را ناخودآگاه به پورهاجريان معطوف مي كند. او مي گويد: فكر مي كنم شب آفتابي براي نسلي كه جنگ را نديده اند يا كمتر اهل مطالعه هستند، خيلي مفيد است .
پس از جنگ شهري كه با پخش صداي آژير خطر يا علامت قرمز از راديو به اجرا درمي آيد، شاهد اهداي
كمك  هاي مردمي به جبهه ها هستيم. پس از آن وارد ميادين نبرد مي شويم. حركت سايه وار رزم شبانه رزمندگان كه با انفجار خمپاره ها و شليك هاي دشمن به زمين مي افتند و شهيد مي شوند و سپس به غم انگيزترين و در
عين حال شيرين ترين لحظات دفاع مقدس مي رسيم. حمله نيروهاي خودي به دشمن كه از تپه ها بالا مي روند، شليك پدافند هوايي و سقوط يك هواپيما در كوه هاي مقابل، انفجارات مهيب در جاي جاي اين صحنه كه تعداد آن به بيش از 30 انفجار مي رسد، لحظات پيروزي رزمندگان را نويد مي دهد و درست بعد از اين صحنه به اسارت گرفتن جمع كثيري از لشكريان دشمن و شليك  گاهگاه منورها زينت بخش صحنه هاي دفاع مقدس مي شود. درست در همين صحنه است كه عده اي از تماشاگران با شور و هيجان به سر دادن شعار الله اكبر مي پردازند. كار به همينجا ختم نمي شود. در صحنه هاي بعدي، رحلت امام و گلزار شهدا اجرا مي شود و در نهايت درحالي كه دو طرف صحنه را تصاويري از شهدا پوشانده، صحنه پاياني شب آفتابي به انتظار ظهور ختم مي شود.
به سراغ بهزادپور مي رويم.گرچه پس از اجراي يك شب ديگر مراسم خسته است، اما مي توان چند سئوال كوتاه از او پرسيد تا اين كارگردان را بيشتر شناخت.
بهزاد بهزادپور درباره كنگره شب آفتابي كه اكنون ديگر اجرايش به پايان رسيده، مي گويد: نطفه برگزاري برنامه هايي تحت عنوان كنگره كه من خيلي با اين نام موافق نيستم در مسجد جوادالائمه در سي متري جي
بسته شد. از قبل از انقلاب و تا زمان جنگ هميشه سعي كردم برنامه هاي اجرايي را تصويري كنم نه كلامي. تصوير، منظورم سينمايي نيست بلكه حجمي ست. از استعداد تئاتر در اين كار استفاده كردم و رفته رفته فهميدم چگونه مي شود مجموعه اي از نور، صدا، تصوير و نمايش را به كار گرفت .
مراسم اربعين شهيد آويني كه در حوزه هنري برگزار شد، اولين اجراي اين نوع آثار در زمينه دفاع مقدس به شمار مي رود كه بهزادپور كارگراني آن را برعهده داشت. اين برنامه كه با عنوان شبي با مرتضي   در دو شب متوالي برگزار شد به خاطر اجراي ميادين مين و معابر و استفاده از همان فاكتورهاي نور، صدا و حركت به شب حيرت شهرت يافت. هر چند تعداد كساني كه اين كار را ديدند بسيار محدود بود، اما هيچ يك از آنان اين شب را فراموش نكردند.
بهزادپور در برنامه هاي بعدي خود يعني كنگره بزرگداشت شهداي استان خوزستان در سال 79 و شهداي سپاه حفاظت انصار المهدي در سال 81 دائما سطح كيفي كار و وسعت آن را بالا برد تا امروز كه براي كنگره شب آفتابي دعوت به كار شد. او در خصوص اين دعوت مي گويد: بعد از مراسم بزرگداشت شهداي سپاه حفاظت، احسان محمدحسني گفت مي خواهيم يك كنگره برگزار كنيم. او دعوت كرد و من قبول كردم، اما اين كار سه سال طول كشيد.
مقرلشكر 27 محمد رسول الله كه در نهايت به عنوان لوكيشن شب آفتابي انتخاب شد از ويژگي هاي خاصي برخوردار است؛ اول اينكه از محيط شهري خيلي دور نيست و به خاطر وجود راه هاي منتهي به اين منطقه براي مردم قابل دسترس است. دوم اينكه به خاطر نوع فضاي غيرشهري آن، بسادگي مي توان از تجهيزات نظامي با هر شدت صوتي استفاده كرد و نكته آخر اينكه اين مكان همان جايي ست كه در سال هاي 59 تا 67 نيروهاي بسيج و سپاه را پس از ساماندهي، به جبهه هاي نبرد اعزم مي كرد .
اكنون كنگره شب آفتابي به پايان رسيده است، اما خاطره خوب آن و انتظار ساخت چنين برنامه هايي هنوز باقي مانده است.

مردي با يك فيلم
پيش از آنكه بهزادپور خداحافظ رفيق را بسازد هم، آدم ناشناخته اي نبود. او پيش از آنكه محسن مخملباف تغيير مسير دهد با او همكاري مي كرد و مدتي نيز در فيلم هاي رسول ملاقلي پور حضور داشت،  اما در دهه هفتاد راهش از اين دو كارگردان جدا شد و به نگارش فيلمنامه هايي چون رنجر ، باشگاه سري و آخرين شناسايي روي آورد. بهزادپور همچنين كارگردان مراسم افتتاحيه هجدهمين دوره جشنواره فيلم كودكان و نوجوانان اصفهان بود.بهزاد بهزادپور در ساخت اولين فيلمش با مشكل مواجه شد. تهيه كننده فيلم تشخيص داد اپيزود چهارم را كاملا از فيلم بيرون بكشد و فيلم را با سه اپيزود روي پرده بفرستد؛ اتفاقي كه بهزادپور از آن به عنوان مميزي تهيه كننده نام برد و فيلمش را قرباني شده ناميد.

پرسوناژ
سعيده امين
كيوان ساكت
005277.jpg
خوب تار مي زند. سهراب سپهري را دوست دارد. دغدغه بچه هاي بم را دارد؛ اينها توصيف ساده مردي ست كه در اين آشفته بازار نوآوري هاي بي محتوا و ولنگاري هاي هنر موسيقي، دغدغه محتوا را دارد. كيوان ساكت آهنگسازي ست كه آثار سست و غيرهنري موسيقي را كه به نام بازآفريني و تحت عنوان تلفيق به خورد نسل جوان داده مي شود به سخره مي گيرد.
او شيفته سهراب سپهري ست و به همين دليل اثر شرق اندوه را به بازار صدا و آوا روانه كرد. او اين روزها با گروه وزيري كه موسيقي ايراني مي نوازد هم آوا شده است.
كيوان ساكت متولد 1340 در شهر مشهد مقدس است. به رسم پدرانش نواختن تار را از همان كودكي آموخت و بعد قدم در اين راه گذاشت. به مرور با سازهاي مختلف از جمله تنبك، پيانو، ويولن و كمانچه آشنايي پيدا كرد. در ارتش نوازنده ترومپت بود، اما تار را به طور اختصاصي نزد دايي اش ياد گرفت. بعد نزد استاد حميد متبسم تلمذ كرد، اما پس از انقلاب بتنهايي و با كمك آثار ضبط شده استادان، موسيقي را دنبال كرد.
اما ساكت مي خواست طور ديگري باشد؛ او در اواسط دهه 70 گروه وزيري را تشكيل داد و با آن كنسرت هاي متعددي را در ايران و ساير كشورهاي ديگر برگزار كرد. هسته اوليه گروه وزيري در سال 75 با همراهي هنرمنداني مانند محمد دلنوازي، شادروان سهيل ايواني، فاضل جمشيدي و سياوش پورفضلي شكل گرفت، اما به مرور وسعت پيدا كرد.
حسن ناهيد، شادروان ايرج بسطامي و ساير هنرمندان هر كدام در يك مقطع زماني با اين گروه همراهي كردند. او به دليل ارادتي كه به استاد مسلم موسيقي ايران كلنل علي نقي وزيري دارد اسم گروهش را وزيري گذاشت.
در اين گروه سعي كرد موسيقي امروز را از موسيقي  دوران قاجار جدا كند، چون معتقد بود كه موسيقي اين دوران لطمه بسيار زيادي به فرهنگ و هنر كشور وارد كرده است.
ساكت از آن دست موسيقيداناني ست كه علاقه شديدي به موسيقي بدون كلام دارد. به اعتقاد او اين آثار دريچه هاي تازه اي از تكنيك تار را فراروي علاقه مندان مي گشايد. ساكت با اجراي آهنگ هايي مثل ديدار شرق و غرب نشان داد كه مي شود موسيقي جهان را با تار ايراني هم اجرا كرد. او دو سال قبل به همراه راميز قلي اف از جمهوري آذربايجان قطعات بدون كلام زيادي از موسيقيدانان ايران و جهان اجرا كرد.
اين آهنگساز در حوزه گفت وگوي تمدن ها قطعه اي به نام تابلو موزيكال ساخت كه به دليل هزينه بسيار بالاي آن هرگز ضبط و اجرا نشد. اين طرح به يك اركستر بزرگ سمفونيك و يك گروه بزرگ نياز دارد. همچنين لازم است كه اركسترهاي سنتي كشورهاي ژاپن، هند و ايران هم در اين مجموعه جدا از هم بايستند. اين تابلو 4 قسمت دارد كه هر قسمت آن گفت وگوي ساز ها و موسيقي با يكديگر است. گروه كر به زبان هاي انگليسي، فرانسه، آلماني و ايتاليايي به اجراي شعر واحدي خواهند پرداخت.
ساكت ، دغدغه كودكان بم را دارد. او بخشي از درآمد فروش آلبوم شرق اندوه را به انجمني كه از كودكان از جمله از بچه هاي بم حمايت مي كند، اهدا كرد.
وي در سال  78 برنامه هايي را به سفارش واحد موسيقي صدا و سيما با نام نغمه هاي جاويدان ساخت كه پس از مدتي به دليل ناهماهنگي با سياست هاي موسيقايي صدا و سيما ادامه پيدا نكرد.
ساكت در حال حاضر چند كتاب را تاليف كرده است؛ كتاب هاي 18 قطعه و با موج تا كرانه از اين جمله اند كه بخشي از قطعات اين دو كتاب در آلبوم شرق اندوه اجرا شده است.

ابوالفضل جليلي
005199.jpg
فيلم حافظ ساخته ابوالفضل جليلي فيلم متفاوتي ست.
موضوع فيلم، زندگي يك حافظ قرآن است. جليلي در جايي گفته بود كه سناريوي او براي اين فيلم ديوان حافظ بوده: براي ساخت اين فيلم خدا و حافظ به من كمك كردند .
فيلم گل يا پوچ جديدترين ساخته ابوالفضل جليلي تاكنون در جشنواره هاي بين المللي حضور موفقي داشته است. اين فيلم كه طنز خاصي دارد، درباره زندگي يك معلم در منطقه چابهار است. روزنامه ژاپن تايمز پيش بيني كرده كه جليلي يكي از برندگان جايزه فيلمساز سال پوسان باشد. جليلي در حالي به دنبال گرفتن مجوز اكران براي گل يا پوچ است كه فيلم سابقش ابجد به بيست و دومين جشنواره فيلم فجر راه نيافت.
او پيش از اين، رئيس هيات داوران ششمين جشنواره بين المللي فيلمكس در ژاپن بوده است.
دت يعني دختر ديگر ساخته ابوالفضل جليلي، فيلم معروفي ست. فيلم گال از ديگر ساخته هاي جليلي ست كه با توجه به شرايط سخت مراكز بازپروري نوجوانان، در زمان خود سروصداي زيادي به پا كرد.
اين روزها جليلي به دنبال كسب مجوز اكران، از پله هاي معاونت سينمايي وزارت ارشاد بالا و پايين مي رود.

فرهنگسراها
خانه فرهنگ دردار: ايستگاه سنجش بينايي در خانه فرهنگ دردار راه اندازي شد.اين پايگاه تا 30 آبان ماه سال جاري، (ويژه كودكان 4 تا 6 ساله) در اين مركز برپاست. علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن 33138089 تماس گرفته يا به نشاني خيابان ري، خيابان دردار شرقي، كوچه اعتماد مراجعه كنند.
خانه فرهنگ حافظيه: كلاس هاي آموزش دوره هاي كامپيوتر در خانه فرهنگ حافظيه برگزار مي شود.اين دوره ها به صورت رايگان و با ارائه كارت خانه كارگر براي شهروندان برگزار مي شود. علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن 77475820 تماس گرفته يا به نشاني خيابان سي متري نيروي هوايي، ايستگاه سنگكي، خيابان حافظيه ،شماره 33/9، مراجعه كنند.
فرهنگسراي سالمند: سلسله جلسات مشاوره حقوقي در فرهنگسراي سالمند به صورت رايگان برگزار مي شود.اين جلسات به منظور راهنمايي شهروندان در حل مشكلات حقوقي خود با حضور وكيل پايه يك دادگستري برگزار مي شود.در جلسات مشاوره حقوقي به مراجع پيگيري شكايات، نحوه برخورد با مشكلات و همچنين راهنمايي ها و راهكارهاي لازم در زمينه هاي اختلافات ملكي، نفقه، مهريه، طلاق، اثبات نسب، چك بي محل، كلاهبرداري، مالك ومستاجر و ... ارائه مي شود. همچنين واحد آموزش فرهنگسراي سالمند با هدف توجه بيشتر به هنرهاي تجسمي و همگاني كردن رشته هاي هنري، اقدام به برگزاري دوره هاي آموزش طراحي كرده است.در اين دوره آموزشي، هنرجويان ابتدا اصول اوليه طراحي اجسام و اشيا و سپس آناتومي انسان را آموزش مي بينند.علاقه مندان جهت ثبت نام يا كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني، ميدان امام حسين(ع)، خيابان 17شهريور، خيابان خشكبارچي، پارك خيام مراجعه كنند. شماره تلفن هاي تماس: 9- 33358688
فرهنگسراي خانواده: مسابقه آشپزي با ساناز مينايي 19 آبان ماه برگزار مي شود.در اين مسابقه كه به داوري ساناز مينايي برگزار مي شود، بانوان هنرمند پس از طبخ غذا در منزل مي توانند غذاهاي سنتي خود را كه شامل حليم بادمجان، كوفته تبريزي و آش رشته است،راس ساعت 15 به فرهنگسراي خانواده آورده تا در مسابقه بزرگ آشپزي شركت كنند.علاقه مندان جهت ثبت نام مي توانند به فرهنگسراي خانواده واقع در نارمك، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان مراجعه يا جهت كسب اطلاع بيشتر با شماره تلفن 77819468 تماس حاصل كنند.
خانه فرهنگ كوثر: كلاس هاي آموزشي ترم پاييز خانه فرهنگ كوثر آغاز شد.اين كلاس ها شامل علوم قرآني و ديني، علمي، ورزشي، پيش دبستاني و مهدكودك بوده و براي تمامي مقاطع سني درنظر گرفته شده است.علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن 33569040 تماس گرفته يا به نشاني خيابان ري، پايين تر از ميدان قيام، پارك كوثر مراجعه كنند.
خانه فرهنگ امامزاده يحيي(ع): مهدزبان خانه فرهنگ امامزاده يحيي(ع) به مناسبت ترم پاييز ثبت نام مي كند.آموزش زبان به نونهالان در محيطي شاد و صرفا انگليسي همراه با بازي، شعر، داستان، فيلم و نقاشي و با ارائه نوين ترين متدها از سوي اين مركز انجام مي شود.
علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن هاي 33553228 و 33508668 تماس گرفته يا به نشاني خيابان ري، آبشار غربي، كوچه هداوند مراجعه كنند.
كتابخانه فجر: ثبت نام كتابخانه فجر آغاز شد.اين كتابخانه با 550 متر مربع مساحت داراي 8 هزار و 506 جلد كتاب و ظرفيت 150 نفر است. تعداد اعضاي فعال اين كتابخانه يكهزار و 811 نفر است. علاقه مندان براي ثبت نام مي توانند به نشاني يافت آباد، ابراهيم آباد، بوستان مينا، كتابخانه فجر مراجعه كرده يا با شماره تلفن 66817456 تماس بگيرند.
فرهنگسراي خانواده: كانون زنان خانه دار موفق فرهنگسراي خانواده از ميان علاقه مندان عضو مي پذيرد.اين كانون كه با هدف حمايت از فعاليت هاي بانوان، بويژه بانوان خانه دار تاسيس شده، فعاليت هاي مختلفي را براي بانوان خانه دار ارائه مي دهد.علاقه مندان جهت ثبت نام مي توانند به واحد كانون هاي فرهنگسراي خانواده واقع در نارمك، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان مراجعه كرده يا جهت كسب اطلاع بيشتر با شماره تلفن 77819468 تماس حاصل كنند.
نگارخانه مهتاب: نمايشگاه نقاشي كودكان محله هاشمي برگزار مي شود.نگارخانه مهتاب مجتمع فرهنگي- هنري هاشمي، نمايشگاهي از آثار كودكان اين محله را به معرض تماشاي عموم گذاشته است. اين نمايشگاه كه شامل 60 اثر با تكنيك پاستل، مداد رنگي و آبرنگ است، از تاريخ 14 لغايت 19 آبان، از ساعت 9 الي 20 ميزبان علاقه مندان است. براي بازديد از اين نمايشگاه مي توانيد به نشاني خيابان آزادي، خيابان شهيدان، ميدان هاشمي، مجتمع فرهنگي- هنري هاشمي مراجعه كرده يا با شماره تلفن 66029060 تماس بگيريد.
كتابخانه رعد: ثبت نام براي دوره جديد در كتابخانه مشاركتي رعد آغاز شد. به گزارش روابط عمومي ستاد منطقه غرب، اين كتابخانه با 100 متر مربع مساحت، هم اكنون 8 هزار و 900 جلد كتاب دارد. تعداد اعضاي اين كتابخانه 860 نفر و تعداد اعضاي فعال آن 550 نفر است. علاقه  مندان مي توانند به نشاني شهرك قدس، خيابان هرمزان، خيابان پيروزان جنوبي، شماره 74 مراجعه كنند.
فرهنگسراي علوم: كانون موسيقي فرهنگسراي علوم به منظور ايجاد زمينه اي براي رشد و شكوفايي استعداد علاقه مندان به موسيقي و آشنايي با موسيقي سنتي، اقدام به برگزاري كلاس هاي موسيقي كرده است.
علاقه  مندان جهت عضويت در اين كلاس ها مي توانند به نشاني ميدان بريانك، خيابان شهيد دعوتي، ابتداي خيابان خوش جنوبي، خيابان شهيد اميرقلي (نيكو)، فرهنگسراي علوم، واحد آموزش مراجعه كرده يا با شماره تلفن هاي 55715879 ، 55732565 و 55716776 تماس بگيرند.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |