چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۵ - Nov 9, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام :
آداب و رسوم زمان خودتان را با زور و فشار به فرزندان خويش تحميل نكنيد، زيرا آنان براي زماني غير از زمان شما آفريده شده اند.
شرح ابن ابي الحديد، جلد ۲۰
امروز با حافظ
چون بشد دلبر و با يار وفادار چه كرد
ديدي اي دل كه غم عشق دگربار چه كرد
واه از آن مست كه با مردم هشيار چه كرد
آه از آن نرگس جادو كه چه بازي انگيخت
۴۰ كشور جهان با ۳۵۷ فيلم در جشنواره فيلم كوتاه تهران
گروه ادب و هنر: بيست ودومين جشنواره فيلم كوتاه تهران از ۲۴ آبان ماه در سينما فلسطين تهران آغاز مي شود و گزيده اي از فيلم هاي جشنواره نيز گذشته از تهران در شهرستان هاي ساري، شاهرود و زاهدان به نمايش درمي آيد.
مجتبي اقدامي دبير جشنواره صبح ديروز در جمع خبرنگاران جزئيات برگزاري جشنواره را اعلام كرد و به پرسش هاي خبرنگاران پاسخ گفت.
به گفته دبير جشنواره، امسال از ميان ۲۶۱۳ فيلم متقاضي در جشنواره ۳۵۷ فيلم از ۴۰ كشور جهان براي حضور در بخش هاي مختلف جشنواره انتخاب شده اند كه ۲۱۲ فيلم در بخش رقابتي و بقيه در بخش هاي غيررقابتي جشنواره به نمايش درمي آيند.
محمود اربابي، مرتضي رزاق كريمي، عزيزالله حميدنژاد، كاوه بهرامي مقدم و نادره تركماني گروهي بودند كه فيلم هاي جشنواره را انتخاب كردند.
دبير جشنواره كيانوش عياري، حبيب الله كاسه ساز، رضا ميركريمي، بيژن ميرباقري و حميد خضوعي ابيانه را داوران بخش سينماي ملي و فيلچتا فرارو از ايتاليا، كارل ياكوبي از آلمان و دكتر حسن بلخاري از ايران را به عنوان داوران بخش خارجي جشنواره اعلام كرد.
در اين نشست شهنام صفاجو مدير روابط عمومي انجمن سينماي جوان با اشاره به برنامه هاي جنبي جشنواره، برپايي نشست هاي تخصصي، نقد و بررسي فيلم ها و بازاريابي فيلم كوتاه را از ديگر برنامه هاي موضوعي جشنواره فيلم كوتاه تهران خواند و گفت: مرور آثار يك فيلمساز جوان امسال به بيژن ميرباقري اختصاص دارد و در مرور آثار يك فيلمبردار ۶فيلم مستند مرتضي پورصمدي به نمايش درمي آيد. بيست و دومين جشنواره سينماي جوان با همكاري شبكه يك سيما، سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري برگزار مي شود و ۲۹ آبان با معرفي آثار برتر به كار خود پايان خواهد داد.

برگزاري مراسم ويژه يكصدودهمين
سالگرد تولد نيما يوشيج
007137.jpg
همزمان با يكصد و دهمين سالگرد تولد نيما يوشيج، فردا نوزدهم آبان ماه، مراسمي  در مجتمع فرهنگي سينمايي شهرستان بابل برگزار مي شود .
در اين برنامه كه با عنوان ققنوس از طرف نگارخانه آبي از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در اين مجتمع برگزار خواهد شد اسماعيل جنتي عطايي به خوانش بخشي از شعرها و نامه هاي نيما همراه با اجراي موسيقي سه تار مي پردازد.همچنين در اين مراسم تمام آثار نيما كه توسط جنتي به صورت اسكن و فيلم در قالب cd تهيه شده اند به همراه فيلمي از روستاي يوش و خانه نيما و نيز فيلمي از كتابهايي كه درباره او و آثارش نوشته شده اند هر كدام به مدت ۲۰ دقيقه نمايش داده مي شوند.در اين برنامه كه برخي شاعران و نويسندگان نيز در آن حضور خواهند داشت درباره تصوير در شعر نيما نيز بحث مي شود.

«بيمه توزيع كتاب در ايران»
منتظر تأييد وزارت ارشاد است
مهر: اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران، آذر ماه سال گذشته طرحي را به منظور بهبود مشكلات توزيع كتاب در ايران آماده و به تصويب رساند كه بنا به گفته طراحان، اجراي آن بخشي از مشكلات توزيع را رفع مي كند.
به گزارش مهر، طرح مذكور با هدف ايجاد تضميني براي بازگشت سرمايه ناشران و توزيع كنندگان كتاب پيشنهاد شده بود.
همين گزارش حاكيست كه در توزيع كتاب شهرستان ها مهمترين مشكل صدماتي است كه در حمل و نقل كتاب و بازپرداخت سرمايه ناشر به صورت فروش كتاب به وجود مي آيد كه با ايجاد صندوق بيمه توزيع كتاب بخشي از اين ضررها و صدمات جبران خواهد شد.
اين طرح در زمستان سال ۱۳۸۳ از سوي اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پيشنهاد شد و با تغيير و تحولاتي كه در سطح اين وزارتخانه و دولت بوجود آمد هنوز به مرحله تصميم گيري نرسيده است، اما بنا به دلايلي از هرگونه اطلاع رساني درباره آن پرهيز شده است.در طرح پيشنهادي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، اين وزارتخانه مبلغي را به عنوان يارانه كتاب در اختيار اين اتحاديه قرار مي دهد تا ضررهاي ناشي از توزيع كتاب و عدم باز گشت سرمايه در كشور را براي ناشران جبران و هزينه توزيع كتاب در شهرستان ها را كمتر كند.
امكانات ايجاد اين شبكه از سال گذشته در اتحاديه ناشران فراهم شده است و با استفاده از ظرفيت هاي موجود توزيع در اتحاديه بعد از تخصيص اعتبار كافي براي اين طرح، فعاليت هاي بيمه توزيع كتاب ايران آغاز خواهد شد.

نمايشگاه آثار برگزيده مسابقه طراحي
معماري باغ موزه دفاع مقدس
گروه ادب و هنر: اقدامات مشترك شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران و بنياد حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس، درمورد هنر دفاع مقدس وارد مرحله جديدي شده است.
به گزارش خبرنگار ما، در ادامه اين فعاليت ها، از ديروز به مدت يك هفته، در محل نگارخانه دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران، نمايشگاهي از ۱۳ اثر برگزيده مسابقه طراحي معماري باغ موزه دفاع مقدس، براي بازديد علاقه مندان و دانشجويان برگزار شده است. همچنين روز دوشنبه ۲۳ آبان ماه، در پايان نمايشگاه، جوايز برگزيدگان مسابقه، در مراسم اختتاميه اهدا مي شود.اين نمايشگاه از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ عصر در محل نگارخانه دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران واقع در خيابان قدس از ديروز داير شده است.

نگاه
برنامه ريزي فرهنگي!
مرتضي مجدفر
در روزهاي گذشته، چند خبر مربوط به حوزه هاي فرهنگي و هنري را در مطبوعات خوانديم:
*گروه برگزار كننده جشنواره فيلم فجر اعلام كرد امسال به دليل تقارن ايام دهه فجر با ماه محرم، اين جشنواره از ۳۰ دي ماه تا ۱۲ بهمن برگزار خواهد شد.
* همچنين مسئولان برگزاري جشنواره تئاتر فجر هم اعلام كردند اين جشنواره به دليل ايام ماه محرم، در زمان ديگري برگزار خواهد شد.
* علاوه بر اين دو خبر، متوليان برگزاري جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان كه برگزاري اين جشنواره دوسالانه را به هفتمين دوره رسانده اند و همواره در دوره هاي قبل، جشنواره در بهمن برگزار شده است، بدون اعلام قبلي، مصاحبه مطبوعاتي گذاشتند و از گشايش جشنواره در ۲۱ آبان ماه خبر دادند. البته در حاشيه اين نشست مطبوعاتي اعلام شد كه دليل برگزاري زودهنگام جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان، جلوگيري از عدم تقارن اين جشنواره با ماه محرم است.
البته هنوز متوليان جشنواره موسيقي فجر، مسئولان برگزاركننده مسابقه هاي فرهنگي ورزشي و بسياري از سازمان ها و نهادهاي ديگر كه در طي ماه محرم، فعاليتي انجام مي دهند، خبر تعويق يا تعجيل فعاليت ها و برنامه هاي خود را اعلام نكرده اند. احتمالاً در تقويم هايي كه اين مؤسسات دراختيار دارند، ماه هاي قمري و چگونگي تقارن آن ها با ماه هاي شمسي قيد نشده است!
واقعاً  چه شده است ما را كه در برنامه ريزي ها فرهنگي خود، حتي نيم نگاهي ساده به تقويم روميزي يا سررسيد تاريخ دار كيفي خودمان نمي اندازيم و آن گاه كه خبر ايام برگزاري فعاليت ها و اقداماتمان را در اختيار رسانه ها قرار داديم و عده اي به ما يادآور شدند كه اين برنامه با ماه محرم، عيد فطر، فلان روز ماه رمضان و... تقارن دارد، تاريخ برگزاري برنامه را تغيير مي دهيم و....
اگر نگوييم تقارن ماه هاي قمري و شمسي را مي توان به  راحتي و از روي تقويم هاي سال هاي قبل محاسبه كرد، لااقل مي توانيم مدعي شويم كه از چند روز مانده به آغاز سال شمسي جديد، همه مسئولان ،تقويم و سررسيدهاي سال جديد را تهيه مي كنند (البته عمدتاً به آن ها اهدا مي شود!) و با يك نگاه ساده به تقويم، مي توان از بسياري آسيب هاي فرهنگي اجتماعي ناشي از تغييرات مكرر در زمان برنامه ها جلوگيري كرد.

«اورهان پاموك» ، برنده جايزه برتر ادبيات فرانسه
007140.jpg
«اورهان پاموك» ، نويسنده سياسي و جنجال برانگيز تركيه برنده يكي از برترين جوايز ادبي فرانسه در بخش آثار خارجي شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «اورهان پاموك» نويسنده ترك براي نوشتن رمان پرفروش «برف» برنده جايزه فرانسوي و ادبي «پريكس مديسيس» شد.
رمان «برف» داستان يك شخصيت ترك است كه حدود يك دهه در فرانكفورت آلمان مي زيسته است و اكنون قصد بازگشت به كشور خود تركيه را دارد و بسياري او را به عنوان يكي از مخالفان فرهنگ اسلامي مي شناسند.
«جان دوگال» ، منتقد ادبي روزنامه «ساندي تايمز» در يكي از شماره هاي اين روزنامه به بررسي رسانه هاي پرفروش ايالات متحده و اروپا پرداخته است و ضمن آنكه اين رمان را به عنوان صدرنشين رمان هاي پرفروش اروپا معرفي مي كند، درباره اين رمان مي نويسد:رمان به دو بخش عاشقانه و ترسناك تقسيم شده است. فكر مي كنم قرار دادن دو مقوله ترس و عشق در كنار هم، مي تواند يك رمان خوب را تشكيل دهد.
رمان برف، ظرافت خاصي دارد و آن وارد نشدن به حيطه ادبيات پليسي و جنايي است. البته سوژه كتاب، تا حد ممكن دست و پاي نويسنده را بسته و به او اجازه نداده اين اشتباه را مرتكب شود. زمان، در اين كتاب از يك روال غيرمنطقي بهره مي برد و  پاموك در آن تحت تأثير ادبيات آمريكاي لاتين است.

گلستان
مهدوي راد و سير نگارش هاي علوم قرآني
حجت الاسلام محمدعلي مهدوي راد را بايد، در زمره جدي ترين محققان چند سال اخير در حوزه پژوهش هاي قرآني لقب داد.
وي علاوه بر جمع كردن گروهي از پژوهشگران شاخص قرآني و نيز شكل دهي كتابخانه اي تخصصي در اين زمينه و علاوه بر آن نشريه در نقد جدي و بي پرواي متون حديثي و قرآني، خود نيز دستي چيره در نوشتن دارد. تازه ترين تاليف اين قرآن پژوه «سير نگارش هاي علوم قرآني» نام دارد كه نشر هستي نما در ۳۰۸ صفحه آن را به بازار كتاب عرضه كرده است.
پنجمين كتاب تاريخ شفاهي شعر
در ميان تمامي مجموعه هايي كه در حوزه تاريخ شفاهي ادب و هنر كار شده است، مجموعه تاريخ شفاهي شعر دقيق تر و منسجم تر است.
اين مجموعه كه زيرنظر محمد هاشم اكبرياني و با حضور جمعي از روزنامه نگاران كم ادعاي حوزه ادبيات انجام و پنج مجلد آن منتشر شده است كه آخرين آن، گفت وگوي مفصل اردوان اميري نژاد با م. آزاد شاعر درگذشته است كه اين اثر چند ماهي پيش از درگذشتش انجام و اكنون از سوي نشر روزنگار به بازار كتاب عرضه خواهد شد.
جهانبگلو و «بين گذشته و آينده»
رامين جهانبگلو از معدود چهره هاي فرهنگي است كه از تمامي ابزارهاي ارتباطي، چون گفت وگو، مقاله، يادداشت و سخنراني براي رساندن منظور خود بهره كافي مي برد و البته به دليل نظم و پي گيري دقيق و مناسبش در اندك فرصتي اين آثار را به شكيل ترين شكل خود به دست چاپ و عرضه عمومي مي رساند.
تازه ترين تاليف جهانبگلو كه دغدغه هاي وي در حوزه هايي چون رابطه ميان سوژه مدرن و فضاي مدرن، شكل گيري نهادهايي چون دانشگاه و دموكراسي و نقش روشنفكران در شكل گيري، نقد و بقاي آ نهاست، با عنوان «بين گذشته و آينده» از سوي نشر ني به بازار كتاب عرضه شده است.
نشر ني پيش از اين از جهانبگلو ۷ كتاب ديگر به چاپ رسانده بود كه بحث برانگيزترين آنها، «موج چهارم» نام داشت.

مجيد مجيدي:
تقسيم بندي سينما به ديني و غيرديني كاردرستي نيست
مجيد مجيدي، عضو هيات داوران جشنواره فيلم «رويش» گفت: زماني كه نگاه سطحي به مقوله دين در سطح مديريت كلان مي شود، وجود اين نوع نگاه در آثار فيلمسازان چندان دور از انتظار نيست.
به گزارش ايسنا، وي كه در نشست شبانه جشنواره كوتاه ديني «رويش» سخن مي گفت، تصريح كرد: وجود اين نوع نگاه در مديريت باعث شده نگاه فيلمسازان نيز در همين راستا باشد كه يك نوع نگاه بخشنامه اي است در صورتي كه هنر نمي تواند بخشنامه اي باشد.
وي تأكيد كرد: مخالف تقسيم بندي سينما به سينماي ديني و غيرديني هستم چرا كه هيچ چيز خارج از مسايل ديني در زندگي اتفاق نمي افتد.
وي گفت: يكي از دلايل برگزاري جشنواره فيلم كوتاه ديني، رسيدن به نگاهي تازه درمورد آثار ديني است. اين نگاه تازه، نگاهي است كه به ظواهر ديني و مسايل معنوي پرداخته نشود.
مجيد مجيدي اظهارداشت: علت عدم موفقيت سينماي ديني در ايران، نگاه كليشه اي نسبت به آن است و اين نگاه كليشه اي سطحي نگر باعث دور شدن مخاطبان از سينما شده است.
وي با اشاره به اين كه تكنيك و محتوا در سينما در هم تنيده شده و جدايي ناپذيرند، افزود: مضمون و محتوا در سينما در عرض هم پيش مي روند و رشد مي كنند.
مجيدي تأكيد كرد: مضمون حتما بايد قالب و زبان خود را پيدا كند اگر تكنيك و باور وجه معرفت شناسانه و قالب تاثيرگذار هم براي ارايه آن انتخاب نكرده ايم.

دوسالانه ونيز به كار خود پايان داد
ايرنا: پنجاه و يكمين دوسالانه ونيز پس از پنج ماه نمايش آثار هنرمندان كشورهاي مختلف جهان به مخاطبان و هنردوستان سرانجام ديروز درهاي خود را به روي علاقه مندان بست.
دوسالانه ونيز معتبرترين و قديمي ترين نمايشگاه دوره اي آثار هنري جهان به شمار مي رود كه با بيش از يكصد و ده سال قدمت توانسته است جايگاه خود را در بين رويدادهاي هنري جهان تثبيت كند.
گزارش ها حاكي از آن است كه اين دوسالانه روزانه بيش از يكهزار و۷۰۰ بازديدكننده داشته است.
در اين دوره دوسالانه، ايران با اعزام ماندانا مقدم و بيتا فياضي دو هنرمند جوان، در رديف شركت كنندگان در اين رويداد مهم قرار گرفت.
منتقدان ايتاليايي با بازديد از غرفه ايران آثار هنرمندان ايراني را نمونه هايي همانند هنر اروپا با فاصله اي حدود يك دهه خوانده اند.
غرفه هاي كشورهاي جهان در دوسالانه ونيز با هدف نمايش روند هنري كشور از ديد مديران و دست اندركاران هنري برپا مي شود و منتقدان و هنردوستان جهان با بازديد از اين غرفه ها به قضاوت كلي درباره هنر آن كشور دست مي يابند.
دوسالانه ونيز محل ارزيابي رويدادهاي هنري جهان، بررسي رويكرد هنرمندان كشورهاي گوناگون در دو سال گذشته و پايگاهي براي جهت گيري هنر در دو سال آتي به شمار مي رود.

بهارستان
الماس نباتي
محمدتقي تاجر عباس آبادي تاجر باشي، مردي بود عالي همت و صاحب مروت و فاعل الخيرات و المبرات بوده.
از آن جمله كارهاي مرغوب و دلكشي كه از وي صادر شده، يكي اين است كه شخص حكاكي، فقير و محتاج و مضطر شده بود. قطعه نبات مصري سفيد صافي شفاف را شبيه به الماس تراشيده و در پنبه پيچيده و در حقه نهاده و نزد ميرزاتقي تاجرباشي مذكور برده، چون مشاراليه آن شيفته به الماس را ملاحظه نمود، امر بر او مشتبه گرديده و از آن بسيار خوشش آمد و قيمت آن را به مبلغ سه هزار تومان، گفتگو نموده و او را به اين قيمت مذكوره راضي نموده و شروع نمود به شمردن نقد و تسليم حكاك مضطر نمودن، چون به پانصدتومان رسيد، ميرزا محمد تقي مذكورالماس نباتي مذكور را در دهان خود انداخت و از آن نبات مصري  دهان خود را شيرين نمود.
آن شخص حكاك چون آن حال ديد، از خجالت و انفعال غرق عرق گرديده به ميرزا تقي مذكور، عرض نمود، همين قدر نقد كافيست مرا و چون ميرزا تقي مذكور فهميده بود كه آن حكاك فقير است و از راه فقر و فاقه و اضطرار اين شعبده و نيرنگ را به كار برده، در جوابش گفت پوچ مگو كه سخن مردان برنمي گردد و قيمت الماس تو بيشتر از اين مي باشد، الحمدالله كه سه هزار تومان نقد داديم و دهان خود را شيرين نموديم و مبلغ سه هزار تومان با بهجت و خرمي و بشاشت، خواهي نخواهي تسليم آن مرد حكاك نمود و عذر بسيار از وي خواست.
رستم التواريخ، نوشته محمدهاشم آصف (رستم الحكما)
به اهتمام محمد مشيري، صفحه ۹۵

كوتاه از هفت هنر
بزرگداشت دو سينماگر زن ايراني در هند
در يازدهمين جشنواره بين المللي فيلم «كلكته» بخشي ويژه به بزرگداشت تهمينه ميلاني كارگردان و نيكي كريمي بازيگر و كارگردان سينماي ايران اختصاص يافته است.
در اين بخش فيلم هاي «واكنش پنجم» ، «نيمه پنهان» ، «سارا» و «بوي پيراهن يوسف» به روي پرده مي رود.
يازدهمين جشنواره كلكته از امروز تا ۲۶ آبان در هندوستان برگزار مي شود.سينماي ايران در اين جشنواره با فيلم هاي «تهران ساعت هفت صبح» ، «زندان زنان» ، «باد ما را خواهد برد» و «بهشت جاي ديگري است» حضور دارد.
بازخواني ۱۵ نمايشنامه دفاع مقدس
برنامه هاي دوره دوم نمايشنامه خواني تئاتر مقاومت همزمان با جشنواره تئاتر بسيج در مجتمع فرهنگي و هنري اسوه آغاز مي شود.
در دوره دوم ۱۵ نمايشنامه از ۶۰ متن ارسالي انتخاب شده و اولين روز هر هفته بازخواني مي شود. برنامه هاي نمايشنامه خواني تا بيستم اسفند ادامه دارد و نمايشنامه هاي برگزيده در مراسم اختتاميه مورد تقدير قرار مي گيرند.
باغ هاي كندلوس در كانون فيلم معناگرا
چهاردهمين نشست «كانون فيلم معناگرا» روز جمعه بيستم آبان ماه در سينما فرهنگ با نمايش فيلم «باغ هاي كندلوس» به كارگرداني «ايرج كريمي» برگزار مي شود.پرسش و پاسخ اين جلسه با حضور ايرج كريمي، عليرضا شجاع نوري، محمدرضا فروتن (بازيگر فيلم) برگزار خواهد شد.
نمايشنامه سه قطعه در نياوران
چهارمين دوره جلسات نمايشنامه خواني موضوعي فرهنگسراي نياوران شنبه ۲۱آبان آغاز مي شود. اين جلسات همچون دوره هاي گذشته ساعت ۱۷شنبه و يكشنبه هرهفته در سالن گوشه برپا خواهد شد و در روز يكشنبه پس ازاجرا، جلسه نقد و بررسي برگزار مي شود. در نخستين هفته، نمايشنامه سه قطعه به نويسندگي و كارگرداني نصيرملكي جو اجرا مي شود. در اين نمايشنامه خواني شايسته ايران، نصيرملكي جو و پگاه كاظمي نقش خواني مي كنند.
يك شب در جشنواره ايتاليا
فيلم «يك شب» به كارگرداني نيكي كريمي در بخش مسابقه جشنواره هاي فيلم تورين و تسالونيكي به نمايش درمي آيد. اين فيلم كه نخستين تجربه كارگرداني نيكي كريمي است، پيش از اين در جشنواره هاي متعددي همچون مونترال، ونكوور، اوكراين، مونيخ، هند، تركيه، بانكوك و... به نمايش درآمده است. فستيوال تورين بعد از ونيز معتبرترين فستيوال فيلم در ايتاليا است. نيكي كريمي اظهار اميدواري كرد اين فيلم ظرف چند ماه آينده در ايران اكران شود.
لادن مستوفي در صحنه تئاتر
پيش فروش بليتهاي نمايش «نمايش هاي همراه» به كارگرداني محمود عزيزي، صبح ها در گيشه تئاتر شهر انجام مي شود.
اين نمايش قرار بود از ۱۵ آبان ماه در تالار چهارسو اجرا شود اما به دليل عدم آمادگي تالار، اجراي آن به مدت ۵ روز به تعويق افتاد. «نمايش هاي همراه» شامل سه نمايشنامه از مجموعه «تئاتر بي حيوان» نوشته ژان ميشل ريب است كه توسط شهلا حائري ترجمه شده است. در اين نمايش بازيگراني همچون داوود   رشيدي، رضا بابك، مجيد جوزاني، ليلي تجدد و لادن مستوفي به ايفاي نقش مي پردازند.
كبوتري ناگهان در تالار نو
نمايش «كبوتري ناگهان» به نويسندگي محمد چرم شير و كارگرداني عباس غفاري آذرماه در تالار نو روي صحنه مي رود.نمايش «كبوتري ناگهان» ، داستان زندگي نزهت، زني از دوران قاجار است كه به گناه ناباروري دردالان تاريك رها شده است.نگار عابدي، مريم معيني، مريم سرمدي، شبنم مقدمي، آتيه جاويد، نسرين درخشان زاده و ندا مقصودي بازيگران اين نمايش اند.

برگي از تاريخ
اعدام سيدحسين امامي
پس از برگزاري انتخابات فرمايشي مجلس مؤسسان، شاه دستور برگزاري انتخابات دوره شانزدهم مجلس شوراي ملي را صادر كرد. اما دربار در اين انتخابات دست برد و از مخالفان كسي به مجلس راه نيافت. جمعيت فدائيان اسلام كه بنا به درخواست آيت الله كاشاني از مليون حمايت مي كردند، اين عمل را دسيسه عبدالحسين هژير، وزير دربار پهلوي مي دانستند. بنا بر اين سيدحسين امامي، از اعضاي فعال جمعيت فدائيان اسلام مأمور اعدام انقلابي هژير شد و امامي، هژير را در ۱۳ آبان ماه ۱۳۲۸ ترور نمود. امامي در جريان ترور بازداشت شد و از آن پس شكنجه هاي شبانه روزي او آغاز گرديد. بي پروايي امامي در اعتراف به قتل هژير سبب شد كه دادگاه، دو روز پس از ترور تشكيل جلسه دهد و حكم اعدام امامي را صادر كند. سرانجام رژيم از ترس اقدام فدائيان اسلام براي آزاد ساختن امامي، وي را در ساعت ۲ بامداد روز ۱۸ آبان، پنج روز پس از ترور هژير، اعدام كرد و بدين ترتيب، فدائيان اسلام، اولين شهيد خود را در راه آرمان بلند اسلامي خويش تقديم نمود.
مبادله اسرا
با گذشته كمتر از سه ماه از پايان جنگ تحميلي عراق عليه ايران و آغاز مذاكرات صلح دو طرف، ايران و عراق براي اولين بار به نشانه پيشرفت مذاكرات صلح به بن بست رسيده خود، ظاهراً بر سر تبادل گروهي از اسراي جنگي به توافق رسيدند. وزير امور خارجه عراق در اين مذاكرات به پيشنهاد ايران مبني بر آزادي اسراي معلول و مجروح پاسخ مثبت داد و اعلام كرد كه كشورش آماده است تمامي اسراي مريض و مجروح را آزاد و به كشورشان بازگرداند. در نهايت پس از اعلام اسامي اسراي مجروح و معلول دو طرف توسط كميته بين الملل صليب سرخ، مبادله اين اسرا از روز اول آذر ۱۳۶۷ آغاز شد و ظرف سه هفته اين كار صورت گرفت.
پاكسازي خليج فارس
با پايان جنگ، اجلاس فوق العاده شوراي وزيران منطقه خليج فارس با حضور ايران، عربستان سعودي، امارات عربي متحده، عراق و بحرين در روزهاي نهم تا يازدهم آبان ۱۳۶۷ در كويت برگزار شد. در اين اجلاس، به بررسي مسائل آلودگي آب هاي خليج فارس و علل اين آلودگي در زمان جنگ پرداخته شد. در ابتدا قرار بر اين گرديد تا به كمك كارشناسان خارجي، خليج فارس از اين آلودگي ها پاك شود. اما به پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران و با توجه به توان كارشناسي و عمليات اعضا براي پاكسازي مناطق دريايي خليج فارس با همكاري كشورهاي منطقه بدون كمك كشورهاي خارجي، توافق شد كه اين امر با همكاري چهار كشور ايران، كويت، بحرين و عراق صورت پذيرفت.

با فراخوان ارسال آثار
زنگ هفتمين جشنواره بين المللي
برنامه هاي راديويي به صدا درآمد
دبير هفتمين جشنواره بين المللي برنامه هاي راديويي، تعامل سالم انديشه، انتقال تجربيات حرفه يي، ايجاد رقابتي پويا و ارج نهادن به توانمنديهاي برنامه سازان راديويي جهان را از مهمترين اهداف اين جشنواره دانست.
به گزارش ايسنا، دكتر شهرام گيل آبادي گفت: مسابقه جشنواره امسال در دو بخش موضوعي  با محورهاي: محيط زيست، خانواده، صلح، فرهنگ و هنر و نيز دين و گسترش اخلاق در جامعه و بخش ديگري با محور «معرفي يك ايستگاه راديويي» برگزار خواهد شد.
گيل آبادي افزود: آخرين مهلت ارسال برنامه هاي راديويي اول بهمن ۸۴ (۲۱ ژانويه ۲۰۰۶) است.
دبير هفتمين جشنواره بين المللي برنامه هاي راديويي تصريح كرد: جوايز نفرات برگزيده، تنديس ويژه جشنواره، لوح تقدير و ۲۰۰۰ دلار براي نفر اول، ۱۵۰۰ دلار براي نفر دوم و ۱۰۰۰ دلار براي نفر سوم در هر رشته خواهد بود.
او همچنين گفت: مرحله پاياني اين جشنواره با حضور برنامه سازان راديويي جهان و اساتيد بزرگ راديو، ارديبهشت سال آينده در زيبا كنار استان مازندران برگزار خواهد شد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
زمانه
وقتي جوان بود، هميشه از همه ايراد مي گرفت و از پيرها اصلاً خوشش نمي آمد. الان كه پير شده و بچه هايش او را در خانه سالمندان گذاشته اند، فكر مي كند كه زمانه چه بد است و جوان ها چه كم عقلند.
ترمه ميرهادي زاده

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و ۴۸ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و۲۱ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۳۵ دقيقه

گل و گياه
سرخس
007134.jpg
نام علمي: Nephrolepis exaltata
خانواده: POLYPODIACEAE
نيازها: مكاني روشن و پرنور دور از تابش مستقيم آفتاب، رطوبت بالا، مي توان گلدان را درون سيني حاوي ريگهاي مرطوب و يا درون گلداني بزرگتر كه حاوي پيت ماس مرطوب است قرار داد. مخلوط خاك پرنفوذ هوموسي (اسيدي) براي آن مناسب است، خاك آن را هميشه مرطوب نگهداريد ولي غرقابي نكنيد. از فروردين تا شهريور ماه هفته اي يكبار ۱ گرم در ليتر كودمايع، حداقل دماي مورد تحمل آن ۱۲-۱۰ است.
ازدياد: از طريق تقسيم بوته همراه با استولون (ساقه رونده) در بهار نهالها را بايد در محلي با حرارت ۱۳درجه نگهداري نمود.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |