چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۵ - Nov 9, 2005
تجزيه صداي موش ها نشان مي دهد اصوات موسيقي توليد مي كنند
موش هاي آواز خوان
مطالعات نشان مي دهد كه آواز خواندن موش ها يك مهارت اكتسابي است
007143.jpg
گروه دانش و فناوري ـ مريم جعفراقدمي: شايد ميكي موس در اوايل ورودش به سينما ساكت و صامت بوده باشد، اما به نظر مي رسد دوستانش در آزمايشگاه علاقه زيادي به آواز خواندن دارند. اين موضوع با تجزيه امواج مافوق صوت كه موش هاي نر حين جفت گيري توليد مي كنند، كشف شده است. سال هاست كه متخصصين رفتارشناسي حيوانات مي دانند موش ها صداهايي از خود درمي آورند كه فركانسي بسيار زيادتر از آن دارند كه گوش انسان آن ها را بشنود. براي مثال موش ها هنگام سرما يا پريشاني، صداهايي درمي آورند و موش هاي نر هم در حضور موش هاي ماده و در پاسخ به محرك هاي جنسي، صداهاي مافوق صوت توليد مي كنند. تا به حال پژوهشگران اين صداها را از لحاظ الگوهاي موسيقايي بررسي نكرده بودند. اما اخيرا تيموتي هولي و ژانگ شنگ گو از دانشگاه واشنگتن، برنامه اي كامپيوتري نوشته اند كه مي تواند از عهده اين كار برآيد.
با استفاده از اين برنامه صداي موش ها را به اصواتي بم تر تبديل مي كنند كه براي گوش انسان قابل شنيدن شوند. قبلا كسي اين كار را نكرده بود و اين دانشمندان اولين بار كه صداي موش ها را شنيدند بسيار غافلگير شدند. صداي آن ها درست مثل آواز پرندگان بود. هولي و همكارانش با ضبط صداي موش ها سعي كردند الگوهايي منظم در اصواتي كه آن ها توليد مي كنند كشف كنند. آن ها با اين تحقيقات كشف كرده اند كه صداي جيرجير فركانس بالاي جانوران ويژگي هاي آواز را دارد. يعني از نت هايي تشكيل شده اند كه در الگوهايي تكرار مي شوند. هولي آواز موش ها را به آواز پرندگان تشبيه كرده است كه پيچيدگي الگوهاي موسيقايي را دارد. در حالي كه صداي حشرات و قورباغه ها بسيار ساده تر از اين اصوات هستند. محققان حدس مي زنند اين آواز ها حاوي اطلاعاتي درباره كيفيت موش هاي نر هستند. هر چه موش نر قوي تر باشد، آوازش هم بهتر است. آن ها اميدوارند بتوانند صداي موش هاي وحشي را هم ثبت كنند و هدفشان پاسخ به اين سؤال است كه آيا آواز موش هاي وحشي از موش هاي آزمايشگاهي پيچيده تر است يا نه؟ سؤال مهمي كه در مورد آواز موش ها وجود دارد اين است كه آيا موش ها اين آوازها را از موش هاي ديگر ياد مي گيرند يا به طور غريزي چنين صداهايي را توليد مي كنند. اگر مشخص شود كه موش ها به موش هاي ديگر آواز خواندن ياد مي دهند، آن ها به گروه منحصر به فردي از جانوران تعلق خواهند گرفت. جانورشناسان اين گونه مهارت ها را تنها در انسان، وال ها و پرندگان شناسايي كرده اند. اما گروه بزرگ تري از جانوران هستند كه صداهاي نا آموخته توليد مي كنند. بعضي حشرات مثل جيرجيرك به طور غريزي صداهايي را كه هيچ گاه ياد نگرفته اند، درمي آورند. اين اطلاعات نشان مي دهد كه اگر صداي موش ها غريزي نباشد، توانايي مهمي در اين پستانداران به شمار مي رود.
نكته جالب توجه در مورد آواز موش ها اين است كه هر كدام از آن ها آواز ويژه و منحصر به فردي دارند. حتي در موش هايي كه از لحاظ ژنتيكي كاملا به يكديگر شباهت دارند اين پديده مشاهده شده است. احتمالا اين موضوع بهترين شاهد براي اين فرضيه است كه موش ها آواز را ياد مي گيرند. اما محققان حدس مي زنند كه نقش يادگيري در موش ها بسيار كمتر از پرندگان است. آن ها بيشتر به دنبال آن هستند كه از طريق يافته هاي جديد درباره موش ها، رازهاي مغز انسان را كشف كنند. شواهدي وجود ندارد كه نشان دهد مهارت هاي موسيقايي ما مستقل از ساير گونه ها تكامل يافته است. به اين ترتيب مي توان اميدوار بود كه آواز موش ها بتواند اصول بنيادي را درباره مغز و همين طور اختلالات ارتباطي آشكار كند.
منبع: Nature.com

چهاردهمين كنگره علمي سالانه پروتز دندان
چهاردهمين كنگره علمي سالانه پروتز دندان از سوي جامعه دندان سازان ايران و با همكاري اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در راستاي اهداف عالي صنفي و آموزش هاي دانشگاهي، 9 تا 11 آذرماه امسال در تهران برپا مي شود. هدف از برگزاري اين كنگره، دستيابي تكنولوژي  هاي پروتز دندان به جديدترين دستاوردهاي علمي پيشرفته جهان و تكنيك هاي آزمايشگاهي ساخت انواع پروتزهاي دنداني و نيز آشنايي با مواد و تجهيزات نوين لابراتواري و نحوه كار با آن هاست.
برنامه هاي آموزشي اين كنگره در سه بخش آموزش هاي نظري (سخنراني علمي)، بازآموزي و آموزش هاي علمي دور ميز (Tabelciline) برگزار مي شود. براي شركت كنندگان در كنگره گواهينامه با احتساب امتياز به منظور تمديد پروانه تأسيس صادر خواهد شد. علاوه بر مسائل علمي و آموزشي، مشكلات و مسائل صنفي نيز در قالب سمپوزيوم بررسي مي شود.
در اين كنگره كتاب ايمني و بهداشت حرفه اي پروتز دنداني براي نخستين بار توسط جامعه دندان سازان ايران و با همكاري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي (اداره سلامت دهان و دندان) چاپ و بين همكاران و مراكز دندان پزشكي و لابراتواري شركت كننده توزيع خواهد شد.

آرامگاه كوپرنيك در لهستان پيدا شد
007149.jpg
پارس اسكاي: باستان شناسان لهستاني قبر نيكولاس كوپرنيك، اخترشناس قرن شانزدهم و نظريه پرداز ايده منظومه خورشيدي را در يك كليسا در لهستان پيدا كردند. كوپرنيك در سال 1543 در سن 70 سالگي درگذشت. او اين عقيده باستاني كه خورشيد به دور زمين مي چرخد را به چالش كشاند. جسد وي در كليساي جامع كاتوليك در شهر فرومبورك در 300 كيلومتري شمال ورشو، دفن شد. جرزي گاسوسكي سرپرست يك مؤسسه باستان شناسي و انسان شناسي در پولتسوك لهستان مي گويد كه گروه چهار نفره وي در ماه آگوست (مرداد) پس از يك سال تحقيق در مورد قبرهاي زير كف پوش كليسا، توانسته جمجمه اي كه ظاهرا متعلق به اخترشناس و روحاني لهستاني است را پيدا كند. گاسوسكي گفت: ما تقريبا 100 درصد مطمئن هستيم كه جمجمه متعلق به كوپرنيك است. وي اضافه كرد كه متخصصين شناسايي جسد با استفاده از اين جمجمه چهره اي را بازسازي كرده اند كه به خصوصيات ظاهري كوپرنيك ـ شامل بيني شكسته و اثر زخم بالاي چشم چپ ـ در تابلوي نقاشي شده از صورت وي بسيار شباهت دارد. متخصصين همچنين مشخص كردند كه جمجمه، متعلق به مردي است كه حدود سن 70 سالگي فوت كرده است. گاسوسكي گفت: قبر در وضعيت بسيار بدي بوده و تمامي بقاياي جسد يافت نشد. اين گروه تلاش خواهد كرد تا بازماندگان كوپرنيك را پيدا كند تا با استفاده از آزمايش DNA شناسايي دقيق تري صورت گيرد.

از ترس آنفلوانزاي طيور
استراليا مرزهاي خود را مي بندد
007146.jpg
گروه دانش و فناوري ـ مرتضي اسلام زاده: الكساندر داونر وزير امور خارجه استراليا اعلام كرد كه اين كشور براي جلوگيري از شيوع ويروس آنفلوانزاي طيور، مرزهاي خود را مي بندد.
وي كه در همايش آنفلوانزاي مرغي، اضطراب جهاني شركت كرده بود، ادامه داد البته بحث مسدود كردن مرز اين كشور در صورتي به اجرا در مي آيد كه آنفلوانزاي طيور به طور گسترده در منطقه شيوع پيدا كند. در اين همايش كه هفته گذشته در شهر بريس بين استراليا برگزار گرديد، نمايندگان بسياري از كشورهاي آسيايي در مورد چگونگي مقابله با شيوع بيماري آنفلوانزاي مرغي در منطقه به بحث و تبادل نظر پرداختند. همچنين قرار است در نيمه دوم ماه جاري نيز بسياري از مقامات كشورهاي عضو Apec با سفر به بوسان در كره جنوبي در مورد چگونگي متوقف كردن اين بيماري مهلك تصميماتي را به كار ببرند. در همين حال قرار است رئيس جمهور ايالات متحده هم از انستيتوي ملي بهداشت آن كشور ديدن كند تا برنامه هاي ايالات متحده را براي مبارزه با بيماري آنفلوانزاي طيور در اين كشور اعلام كند. لازم به ذكر است كه شيوع ويروس H5N1 از سال 2003 تاكنون منجر به كشته شدن دست كم 62 نفر در آسيا شده است كه از اين تعداد چهل نفر در ويتنام مرده اند. برخي از كشورهاي شرق آسيا تاكنون بسياري از طيور خود را به منظور جلوگيري از شيوع ويروس آنفلوانزاي مرغي معدوم كرده اند. آنفلوانزاي طيور، ويروسي است كه در ميان پرندگان شيوع مي يابد و از طريق تماس از پرندگان به انسان نيز قابل سرايت است و مي تواند مرگ آور باشد.
منبع: CNN.com

سيستم عامل مك به روز شد
اپل، سيستم عامل مك او اس ايكس معروف به ببر را به روز كرد. در نسخه جديد اين سيستم  عامل تعدادي از ايرادهاي برنامه نويسي نگارش قبلي برطرف شده و چند قابليت جديد بدان افزوده شده  است. اين سيستم عامل با شماره 3 ، 4 و۱۰ عرضه شده است. امكان رمز كردن متون تايپ شده iChat از جمله امكانات اضافه شده به نگارش جديد است. مرورگر سافاري هم به اين نگارش اضافه شده است. سيستم عامل تايگر قابليت جست وجويي به نام اسپات لايت دارد كه با آن كاربران مي توانند به جست وجوي اطلاعات مورد نظر در هارد ديسك رايانه خود بپردازند كه در نگارش جديد سيستم عامل تايگر، قابليت اسپات لايت را بهبود بخشيده  است. يكي از مهمترين مواردي كه اپل در به روز نگاري سيستم عامل خود به آن توجه داشته، برطرف كردن آسيب پذيري ها و ايرادهاي امنيتي سيستم  عامل مك او اس ايكس است. به گفته توماس كريستنسن محقق شركت ارائه دهنده خدمات امنيتي سكونيا، اپل در چند سال گذشته سياست هاي حفاظتي خود را به ميزان چشمگيري بهبود بخشيده و محصولات خود را از لحاظ امنيتي به حد مطلوبي رسانده است كه همين سياست هاي بهبود يافته اپل در نسخه به روز نگاري شده سيستم عامل تايگر اين شركت به چشم مي خورد.
منبع: Newsfactor.com

سرويس جديد ياهو براي ارسال عكس
ياهو در حال آزمايش خدمات اي ميل جديد، ويژه ارسال عكس هاي ديجيتالي به نام فوتوميل است كه استفاده از آن، ارسال عكس در اينترنت را بسيار تسهيل خواهد كرد. اين خدمات جديد ياهو به صورت رايگان راه اندازي شده و كاربران مي توانند با مراجعه به آدرس اينترنتي زير آن را آزمايش كنند:
http://photomail.mail.yahoo.com.
با استفاده از فوتوميل، كاربران مي توانند تا 300 عكس را به صورت كوچك شده براي تعداد نامحدودي از دريافت كنندگان، ارسال كنند .در واقع هنگامي كه يك كاربر، اي ميلي حاوي تعدادي عكس براي كاربري ديگر ارسال مي كند، اين عكس ها در رايانه هاي مركزي ياهو ذخيره شده و تنها نمونه هاي كوچك و كم ظرفيت شده آن ها براي كاربر دوم ارسال مي شود كه او مي تواند روي هر عكس كوچك دلخواه كليك كرده و عكس بزرگ شده مربوط به همان تصوير را از سرورهاي ياهو دانلود كند.
منبع: mypoints.com

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |