چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۵ - Nov 9, 2005
مديركل محيط زيست استان تهران:
سازمان حفاظت محيط زيست با كمبود نيرو
و تجهيزات روبه روست
گروه شهري _ اسدالله افلاكي: سازمان حفاظت محيط زيست براي صيانت از عرصه هاي تحت پوشش خود با كمبود ابزار و امكانات به ويژه كمبود مأموران گارد مواجه است.
مهندس پيراسته،  مديركل سازمان حفاظت محيط زيست استان تهران، در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: طي ۳۰ ماه گذشته ۳۷۲ فقره پرونده در ارتباط با تصرف، تعرض و ساخت و ساز غيرمجاز در منطقه لواسانات تشكيل شده، همچنين در سال گذشته ۱۷۰ فقره پرونده مربوط به انواع تخلف اعم از تعرض، تخريب و ساخت و ساز غيرمجاز در حوزه آبريز كرج به مراجع ذيصلاح ارجاع گرديده است و در حال حاضر باتوجه به مصوبه شوراي عالي امنيت ملي و دستوري كه به دستگاه هاي ذيربط ابلاغ شده هيچ مورد تخلفي در عرصه هاي تحت حفاظت در حوزه آبريز كرج و لتيان وجود ندارد كه با واكنش شديد اين سازمان مواجه نشده باشد. با اين همه ،تعرضات موردي از سوي افراد فرصت طلب و سودجو در مناطق حفاظت شده لواسانات و البرز جنوبي همچنان ادامه دارد.
به گفته وي همجواري زيستگاه ها و مراكز اسكان جمعيت با مناطق تحت حفاظت سازمان در استان تهران، حساسيت اين مناطق و صيانت از آن را دوچندان كرده است چراكه گراني اين عرصه ها و ارزش قابل توجه آن، حرص و آز افراد فرصت طلب را براي تصرف آن افزايش داده است. در نتيجه صيانت از اين مناطق نسبت به ساير مناطق تحت حفاظت از اهميت ويژه اي برخوردار است. ازاين رو، مأموران سازمان به طور شبانه روزي با گشت زني، كنترل و پايش تلاش مي كنند مانع از تعرض افراد سودجو به اين عرصه ها شوند.
وي بي سيم، مأمور گارد، خودرو و موتورسيكلت را از نيازهاي فوري سازمان ذكر كرد و افزود: باتوجه به فرارسيدن فصل سرما براي رسيدگي به زيستگاه ها و حيات وحش به ويژه تأمين علوفه اين حيوانات در مناطق كوهستاني به حداقل يك فروند هلي كوپتر نياز داريم كه به رغم درخواست هاي مكرر هنوز تأمين نشده است.
پيراسته تجهيز سازمان به خودروهاي بياباني به ويژه اسنوموبيل براي پوشش مناطق برف گير را از ديگر مواردي برشمرد كه مي تواند مأموران سازمان حفاظت محيط زيست را در انجام مأموريت هاي محوله ياري رساند.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست استان تهران با اشاره به فرارسيدن فصل سرما، حيات وحش را جزيي از حيات زيست انسان دانست و گفت: باتوجه به ارزش هاي متعدد اقتصادي، علمي و زيست محيطي حيات وحش، صيانت از اين باقي مانده محدود امري ضروري است كه با مشاركت عامه مردم به ويژه ساكنان روستاها و شهرهاي همجوار مناطق حفاظت شده امكان پذير است. به خصوص از تشكل هاي زيست محيطي انتظار مي رود با جديت و تلاش پيگير مأموران گارد محيط زيست را در ارشاد و آموزش قشرهاي مختلف جامعه براي دستيابي به اين هدف ياري رسانند.
وي از شهروندان خواست هنگام حضور در طبيعت ضمن احتراز از تخريب محيط زيست و خودداري از آتش زدن مناطق پيرامون پارك هاي ملي از تخليه ضايعات و زباله هاي فسادناپذير پرهيز كنند.

انتقاد از عملكرد سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران
اجاره بهاي غرفه ها و  كيوسك هاي
ميادين ميوه وتره بار ضابطه مند شد
گروه شهري: ميزان اجاره بهاي غرف و كيوسك هاي ميادين ميوه و تره بار شهرداري با تصويب شوراي اسلامي شهر تهران ضابطه مند شد.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس مهدي چمران رئيس شوراي شهر تصويب اين لايحه را گامي درجهت ضابطه مندشدن و ساماندهي اجاره بهاي غرفه ها و ميادين ميوه و تره بار دانست و گفت اين كار از نرخ گذاري سليقه اي غرفه ها جلوگيري خواهد كرد.رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر نيز در اين باره گفت: قيمت هاي مندرج در جداول مربوط به نرخ اجاره بهاي غرفه ها كارشناسي شده است.
از سوي ديگر رسول خادم در تذكري به شهرداري از عملكرد سازمان فرهنگي و هنري شهرداري در هزينه كرد بودجه سالانه اين سازمان انتقاد كرد.
وي گفت : درحال حاضر سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران به خاطر هزينه و مخارج، صددرصد بودجه سالانه خود را در ۶ ماهه نخست امسال دريافت و هزينه كرده است به گونه اي كه درحال حاضر براي پرداخت حقوق كاركنان خود بودجه ندارد.
وي گفت: در سال ۸۴ براي برنامه هاي جاري سازمان فرهنگي هنري شهرداري ۲۵ ميليارد و براي برنامه هاي عمراني آن ۳ ميليارد تومان بودجه تصويب شد و اين درحالي است كه شهرداري در ۶ ماه نخست سال جاري با ۳۰ درصد كمبود درآ مد مواجه شده است.
وي گفت: شهرداري بايد گزارش كند كه چه اتفاقي در اين مدت ۶ ماه باعث شده تا اين سازمان ۱۰۰ درصد بودجه خود را هزينه كند.
خادم با بيان اينكه درحال حاضر معاونت فرهنگي تنها ۵ درصد بودجه اش را خرج كرده است درحالي كه سازمان فرهنگي هنري ۱۰۰ درصد بودجه خود را صرف كرده است. از اين رو بايد مشخص شود كه چه اتفاقي افتاده ، افزود: شهرداري بايد گزارشي در اين باره به شوراي شهر ارايه كند.
دكتر نادر شريعتمداري رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر با تاكيد بر رعايت شأن نظارتي شوراي شهر گفت: هم كساني كه درحال حاضر مسئوليت پذيرفته اند و هم كساني كه رفته اند بايد در اين رابطه پاسخگو باشند.
شوراي شهر همچنين لايحه مجوز به شهرداري براي ايجاد تسهيلات به منظور احداث تاسيسات گردشگري را براي بررسي بيشتر مسكوت گذاشت.

مصوبات شوراي شهر
شوراي اسلامي شهر تهران در يكصد و هشتاد و ششمين جلسه علني خود لايحه مربوط به حق بهره برداري از غرف و كيوسك هاي ميادين ميوه و بازارهاي روز شهرداري تهران را تصويب كرد.
براساس ماده واحده اين مصوبه، شهرداري تهران (سازمان ميادين ميوه و تره بار) مجاز است در اجراي قانون نحوه واگذاري اماكن و ميادين و غرفه توزيع ميوه، مبالغ كارشناسي تعيين شده را تحت عنوان حق بهره برداري از غرف و كيوسك هاي ميادين تره بار را با رعايت آيين نامه و جداول پيوست به صورت ماهانه از بهره برداران اخذ كند.
براساس آيين نامه اجرايي اين مصوبه كليه قيمت هاي مندرج در جداول اجاره بهاي غرف به تفكيك نوع كاربري در هر بازار با توافق شوراي شهر و سازمان ميوه و تره بار است.
سازمان ميوه و تره بار موظف است درآمد حاصله از اجاره بها را به صورت شفاف و موثر براي بهبود خدمات و توسعه كيفي، تعمير و بازسازي بازارها و غرف، ارتقاء سطح خدمات و غيره تا كاهش واسطه گري مضر و ساير موارد مورد توافق سازمان و شوراي شهر هزينه كند.
همچنين براساس آيين نامه اين مصوبه مقرر شد: به منظور قاعده مندنمودن فعاليت ها و ايجاد هماهنگي و  وحدت رويه در اعمال قانوني در برگزاري مزايده واگذاري غرف، نرخ هاي پيشنهادي و مصوب شورا به  عنوان نرخ پايه و مبنا محاسبه و درنظر گرفته شود.
همچنين براي توسعه بازارها و غرف مقرر شد مبلغ حق بهره برداري غرف بازارهاي جديدالاحداث به صورت ۶ ماه معادل كمترين مبلغ حق بهره برداري هر كاربري در سطح ميادين و بعد از ۶ ماه براساس برآورد كارشناسي و تصويب هيات مديره سازمان و نهايتا تا يكسال تعيين شود و پس از آن با مصوبه شوراي شهر صورت گيرد.
به موجب اين آيين نامه هرگونه افزايش يا كاهش مبلغ حق بهره برداري ساليانه و يا حسب مورد، براساس پيشنهاد و ارايه لايحه از سوي شهرداري و تصويب شوراي شهر خواهد بود.
شوراي شهر هم چنين به موجب مصوبه ديگري، به شهرداري تهران اجازه داد تا نسبت به تملك ملك پلاك ثبتي شماره ۵۴۶/۲۳۹۵ متعلق به شركت پارس الكتريك به ارزش ۳۲ميليارد و ۴۱۹ ميليون ريال براساس اعتبار مصوب در محدوده شهرداري منطقه ۱۰ به صورت تهاتر و اعطاء امتياز تراكم به ملك پلاك ثبتي شماره ۴۶۹/۲۳۹۵ متعلق به شركت مذكور برابر ضوابط و مقررات و با درنظرگرفتن صرفه و صلاح شهرداري اقدام كند.
در اين جلسه همچنين لايحه تملك بخشي از اراضي مسگرآباد شامل ۲۹۰۲ قطعه مفروز از پلاك اصلي به مساحت ۳۸۳۱۸۵ مترمربع واقع در حوزه استحفاظي شهرداري منطقه ۱۵ متعلق به كميته امداد امام خميني (ره) به دليل ناقص بودن اطلاعات آن رد شد.

كاربري چندگانه ايستگاههاي مترو
مجتمع هاي ايستگاهي همزمان
با حفر تونل مترو احداث مي شود
007092.jpg
مجري احداث مجتمع هاي ايستگاهي شركت مترو تأكيد كرد: ايجاد مجتمع هاي ايستگاهي همزمان با احداث مترو ضروري است.
مهندس محمد مهدي خورسندنيا با تأكيد بر اين كه مجتمع هاي ايستگاهي بايد همزمان با احداث ايستگاه مترو ايجاد شوند، افزود: مجتمع هاي ايستگاهي در كنار خطوط مترو مكمل كريدورهاي حمل و نقل انبوه شهري هستند، لذا مجتمع هاي ايستگاهي بايد همزمان با ايستگاه مترو احداث شوند.
وي با تأكيد بر اهميت پيش بيني كاربري هاي مورد نياز در مجاورت ايستگاه هاي مترو به منظور تامين خواستهاي مسافران، كاهش تقاضاي سفرهاي روزانه و ترافيك را از مزاياي اين اقدام دانست و افزود: بر اساس آخرين آمار خطوط مترو موجود با ۸۰ كيلومتر طول روزانه حدود يك ميليون مسافر را جابجا مي كنند، در صورتي كه با افزايش طول خطوط مترو به ۲۰۰ كيلومتر، شمار سفرهاي روزانه به ۶ ميليون سفر خواهد رسيد.
مجري احداث مجتمع هاي ايستگاهي شركت مترو تصريح كرد: اگر بتوانيم با توجه به تعداد بالاي جابجايي اين سفرها را طوري ساماندهي كنيم كه مسافران براي رسيدن به مقصد نياز به استفاده از وسيله ديگري نداشته باشند، تعداد سفرهاي روزانه به ميزان قابل توجهي كاهش مي يابد. وي افزود: به عنوان مثال اگر در مجاورت ايستگاه مترو مجموعه فرهنگي سينمايي در نزديكي مترو احداث شود، در اين صورت مراجعه كنندگان به اين مجموعه بدون نياز به انجام سفر اضافه از مترو نيز بهره مند مي شوند.

تصفيه خانه آب جنوب تهران
007095.jpg
گروه شهري: تا پايان سال آينده تصفيه خانه بزرگ آب جنوب تهران به بهره برداري مي رسد.به گزارش خبرنگار ما، وزير نيرو، در مراسم گشايش نمايشگاه فن آوري هاي نوين صرفه جويي آب و نمايشگاه نقاشي كودكان و نوجوانان افزود: كشور ما از نظر شاخص آب در بين كشورهاي جهان در حد متوسط به پايين قرار دارد از اين رو بايد نسبت به موضوع آب با حساسيت بيشتري برخورد كنيم.وي با تأكيد بر اين كه بايد آب كشاورزي از آب شرب و شهري جدا شود گفت: وزارت نيرو براي دستيابي به اين هدف برنامه هايي را در دست بررسي دارد از جمله با توجه به بهره برداري از تصفيه خانه بزرگ آب جنوب تهران در سال آينده، از هم اكنون چگونگي استفاده از پساب اين تصفيه خانه در دستور كار قرار گرفته است.

افزايش موتورسيكلت ها
007089.jpg
مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با بيان اينكه بيش از ۲ ميليون موتورسيكلت در كلان شهر تهران تردد مي كنند، گفت: در آينده نزديك تعداد موتورسيكلت ها از تعداد خودروها نيز در تهران پيشي خواهد گرفت.
مهندس كامران حاج نصراللهي توليد غير استاندارد، كنترل نشده و ارزان قيمت موتورسيكلت از يكسو و شرايط اجتماعي و اقتصادي حاكم بر جامعه از سوي ديگر را از دلايل عمده افزايش اين وسيله نقليه در سطح شهر تهران بيان كرده و اظهار داشت: هيچ شهري در دنيا به اندازه تهران موتورسيكلت ندارد و از نظر تعداد موتورسيكلت، تهران رتبه نخست جهان را دارد.

وضعيت رودخانه دارآباد
007098.jpg
زمين سبز ايران- فاضلاب هاي بسيار آلوده مسكوني منطقه لويزان و بيمارستان بزرگ مخصوص بيماران ريوي واقع در منطقه دارآباد دراين رودخانه تخليه مي شود.
آب رودخانه دارآباد كه زماني تامين كننده بسياري از نيازهاي شهري و كشاورزي مناطق همجوار خود بوده است امروزه به دليل منابع آلوده كننده از جمله مواد زائد جامد اماكن مسكوني منطقه لويزان و شمال خيابان رسالت و مناطق مسكوني دارآباد آلوده شده است. رودخانه دارآباد از ارتفاعات دارآباد و منطقه لمارك سرچشمه مي گيرد و حوزه آبريزي به وسعت ۱۱ كيلومتر مربع و دبي متوسط ساليانه ۱۳ ميليون متر مكعب را داراست.

نگاه
007086.jpg
جمال رحمتي
۳۰ تا ۳۵ هزارنفردر رشته هاي مختلف علوم پزشكي در جستجوي كار هستند

مراسم اختتاميه سومين جشنواره سراسري قرآن كريم در شرق تهران
007083.jpg
در راستاي ارتقاي فرهنگ قرائت قرآن ،مراسم اختتاميه سومين جشنواره سراسري قرآن كريم با حضور حضرت آيت الله جلالي خميني سرپرست حوزه علميه شمال شرق و جمعي از روحانيون، مهندس وحيد زارع شهردار منطقه چهار برگزار شد .
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه چهارمهندس وحيد زارع در اين مراسم ضمن تقدير و تشكر از مجريان اين طرح عظيم در شهرداري تهران و ابراز خرسندي از محور قرار گرفتن شهرداري منطقه چهار از سوي مديران سومين جشنواره سراسري قرآن كريم گفت: همه تلاش ما اين است كه مفاهيم قرآني را در بين كاركنان و خانواده كاركنان شهرداري جاري سازيم و به بهترين شيوه و زيباترين شكل قرآن پژوهي و تأمل و تعمق در اين كتاب آسماني را به فرزندانمان كه نسل پوياي جامعه هستند و سكان كشور در آينده نزديك در اختيار آنان قرار مي گيرد بياموزيم. به گفته وي سومين جشنواره سراسري قرآن در ده رشته و در دو گروه خواهران و برادران و با حضور بيش از ۸۰۰ نفر از كاركنان و خانواده كاركنان شهرداري منطقه ۴ برگزار شد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |