شنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۷ - Nov 12, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام:
رساترين چيزي كه به وسيله آن مي تواني رحمت الهي را به خود جلب كني اين است كه در باطن به همه مردم عطوف و مهربان باشي. خداوند دوست دارد كه مردم درباره هم خوب فكر كنند و خيرخواه يكديگر باشند.
غررالحكم ص ۲۱۲ و ۲۷۱
امروز با حافظ
بر روي ما زديده چه گويم  چها رود
از ديده خون دل همه بر روي ما رود
بر باد اگر رود دل ما زان هوا رود
ما در درون سينه هوايي نهفته ايم
جشنواره فيلم رشد،زمينه ساز حضور انديشمندان
در صحنه آموزشي كشور است
گروه ادب و هنر- خبرنگار اعزامي همشهري به مشهد: جشنواره بين المللي فيلم توانسته است به عنوان يك رسانه آموزشي تأثير مثبت و بسيار خوبي در تدوين اصول و استانداردهاي توليدات علمي _ آموزشي داشته باشد. مهندس مهدي نويد، معاون وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي در مراسم گشايش سي وپنجمين جشنواره بين المللي فيلم رشد كه در محل همايش هاي صدا و سيماي مركز مشهد برگزار شد، ضمن اعلام اين مطلب گفت: جشنواره رشد، تنها جشنواره اي است كه با ايجاد بستر مناسب براي بروز و ظهور استعدادهاي فيلمسازان بخش آموزشي از آنها حمايت مي كند.
نويد افزود: طبق نگرش گذشته، تنها مسئوليت آموزش و پرورش انتقال اطلاعات محسوب مي شود. باتوجه به اين نگرش جشنواره فيلم رشد تسهيل كننده فرايند يادگيري و ياددهي است، اما آموزش و پرورش در نگاه نوين وظيفه دارد ضمن انتقال اطلاعات و معلومات زمينه مناسبي براي رشد استعدادهاي دانش آموزان فراهم آورد و آنها را به زندگي در جامعه ترغيب كند.
وي گفت: در نگاه جديد به آموزش و پرورش جشنواره رشد زمينه ساز حضور پررنگ انديشمندان در صحنه آموزش و پرورش مي شود و صاحب نظران اين مقوله را به پويايي و تحرك وامي دارد.
به گزارش خبرنگار همشهري، درجشنواره در اين مراسم رحمت الله محرابي مديركل دفتر تكنولوژي آموزشي و دبير جشنواره فيلم رشد با تأكيد به اهميت اهداف جشنواره گفت: يكي از اهداف مهم جشنواره كمك به رشد كمي و كيفي توليد فيلم هاي علمي آموزشي و تفريحي است. وي اهداف ديگر جشنواره را استفاده از فيلم هاي به نمايش درآمده در جشنواره در نظام آموزشي كشور و تشويق فيلمسازان به ساخت فيلم هاي علمي آموزشي عنوان كرد.
محرابي افزود: فيلم هاي جشنواره در دو گروه فيلم هاي علمي و آموزشي و فيلم هاي تربيتي جاي مي گيرند كه گروه فيلم هاي تربيتي فيلم هاي دانش آموزي و اولياي مربيان را شامل مي شود. در اين دوره از جشنواره فيلم هايي كه داراي ارزش خاص تربيتي هستند اما در جشنواره هاي ديگر حضور داشته اند در بخش نمايش هاي ويژه به نمايش درمي آيند.
به گزارش خبرنگار ما در برنامه امروز جشنواره _ شنبه ۲۱ آبان _ نزديك به ۵۰ فيلم در بخش هاي مختلف به نمايش درمي آيد. معلم، دخيل، درسي براي فردا، مرثيه برف، گيلانه، دو خواهر، رضايت نامه، پيوند قلب و دهقان فداكار، عنوان تعدادي از اين فيلم هاست.

باغ هنر بم و مشاركت هنرمندان ميراث فرهنگي
رئيس انجمن هنرمندان ميراث فرهنگي در گفت وگويي با خبرگزاري فارس از حمايت و مشاركت انجمن هنرمندان ميراث فرهنگي از پروژه  باغ هنر بم، كه استاد شجريان متولي آن است خبر داد.پس از اعلام استاد شجريان براي مشاركت هنرمندان و نهادهاي مردمي، افراد بسياري از فيلم سازان و ديگر هنرمندان، وعده مشاركت و همكاري در اين پروژه را دادند. اما به گفته استاد شجريان در مراسم جشن خانه موسيقي، تمامي اين حمايت ها تا آن لحظه در حد حرف باقي مانده بود و كسي كمك مالي و مادي به اين پروژه نكرده است.

برگي از تاريخ
تولد نيما
علي اسفندياري متخلص به نيما يوشيج در دهكده يوش در مازندران به دنيا آمد. در ۱۲ سالگي به همراه خانواده به تهران رفت و پس از مدتي زبان فرانسه و عربي را فرا گرفت. او به تشويق استادش نظام وفا سرودن شعر را آغاز كرد و بر اثر آشنايي با زبان و ادبيات فرانسه، راهي تازه در برابرش آشكار شد. مطالعات و تحقيقات او در اين زمينه به ثمر نشست و سبكي تازه را در شعر در پيش گرفت. رويدادهاي اجتماعي سال هاي ۱۳۰۰ و ۱۳۰۱ ش، نيما را به كناره گيري از مردم و زندگي در ميان جنگل ها دامان طبيعت و هواي آزاد كشاند و آنجا بود كه منظومه افسانه را سرود. اين منظومه، به عنوان مهم ترين اثر نيما، حدفاصلي است بين دنياي شعر قديم و دنيايي كه نيما بعدها در شعر به وجود آورد؛ و مي توان آن را نقطه عطف و مقدمه و آغازي براي شعر فارسي معاصر دانست. در شعر نيما وزن و قافيه در همه جا با تناسب به كار گرفته شده است. شعر آزاد نيمايي، تفاوت هاي آشكاري با شعر سنتي داشته، از لحاظ عاطفي، بيشتر جنبه اجتماعي و انساني دارد. او از لحاظ زبان، هر كلمه اي را در شعر نو به كار مي برد با اين شرط كه با كلمات مجاور، مهجور، بيگانه و ناسازگار نباشد. از نيما يوشيج به غير از مجموعه اشعار، آثار ديگري نيز به چاپ رسيده كه داستان ها، اشعار و قصه براي كودكان، يادداشت ها و نامه ها و آثار تحقيقي از آن جمله  اند. اما مهم ترين اثر اين شاعر نوپرداز ايراني، افسانه نام دارد. نيما سرانجام در سال ۱۳۳۸ ش در ۶۴ سالگي در تهران درگذشت و در امامزاده عبد الله تهران دفن شد. سي و چهار سال بعد در دي ماه ۱۳۷۲ ، با تلاش مردم نور و يوش پيكر نيما از محل دفن به زادگاهش در يوش منتقل گرديد.
صدور فتواي علماي عراق بر عليه انگليس
پس از گسترش جنگ جهاني اول در شرق اروپا و قلمرو امپراتوري عثماني، انگلستان كه در صدد تجزيه اين امپراتوري بود، به دست اندازي در كشور عراق كه جزو دولت عثماني بود، پرداخت. مجتهدان بزرگ شيعه مقيم عراق، هر چند از سياست هاي عثماني نسبت به شيعيان ناخشنود بودند، در مقابل تجاوز بيگانه به پاخاستند. آخوند ملا محمد كاظم خراساني كه در حوادث لشگر كشي روسيه به ايران، حكومت وقت روسيه را تهديد به اعلام جهاد نموده بود، نقش مهمي در مبارزات شيعي بر ضد بيگانگان ايفا كرد. پس از وي بزرگاني نظير شيخ مهدي خالصي، سيد مهدي حيدري، سيد مصطفي كاشاني و شيخ محمد تقي شيرازي، رهبري مذهبي را بر عهده گرفتند و در اين ايام كه انگلستان تهاجم گسترده اي به عراق آغاز كرده بود، فتاواي كوبنده اي در لزوم جنگ و جهاد با كفار صادر نمودند. هرچند در نهايت، اين قيام ها منجر به پيروزي و دفع مهاجمان نگرديد، اما جايگاه ممتاز مرجعيت شيعه را در بسيج مردم و مقابله با نفوذ بيگانگان نشان داد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
نمايش نان و شعر در راديو
«نان و شعر» نمايشي به كارگرداني محمد عمراني است كه در قالب دو قسمت از راديو جوان پخش مي شود. اين نمايش امروز و فردا به نويسندگي نظري نسب و سردبيري مرضيه رشيد بيگي سردبير بر روي آنتن مي رود. «شاهد تنهايي» نوشته فريده دليري نمايش راديويي ديگري است كه ۲۳ آبان ماه از نمايش جوان پخش مي شود. فاطمه دليري سردبير و ميكائيل شهرستاني كارگردان اين نمايش راديويي است.
نمايش جوان هر روز ساعت ۱۳ و ۳۰ دقيقه از شبكه راديويي جوان پخش مي شود.
ماجراهاي يك وكيل در شبكه سوم سيما
تصويربرداري سريال «و خداوند عشق را آفريد» طي اين هفته به پايان مي رسد و اين مجموعه از اين پس شنبه ها بر روي آنتن مي رود. به گفته تهيه كننده سريال «و خداوند عشق را آفريد» ساخت موسيقي اين سريال توسط سعيد انصاري مدتي است كه آغاز شده است. اسماعيل عفيفه در زمينه به تعويق افتادن اين سريال گفت:  پيش از اين قرار بود پخش اين مجموعه تلويزيوني از آن جا كه داراي ساختاري اپيزوديك است همزمان با پخش اتفاق بيفتد. اما بهتر ديدم كه پخش را مدتي عقب بيندازيم تا فرصت پيدا كنيم آخرين قسمت ها نيز ساخته شوند. تهيه كننده سريال «و خداوند عشق را آفريد» پخش اين مجموعه تلويزيوني را شنبه ها اعلام كرد.
علي اكبر دهخدا در تلويزيون
ضرب المثل ها و حكايات كهن فارسي براي آشنايي بيشتر نوجوانان با ادبيات دوران معاصر و كهن زبان فارسي در قالب زندگينامه خيالي علي اكبر دهخدا در قالب يك سريال تلويزيوني براي مخاطبان به تصوير كشيده مي شود.به گزارش مهر، به تازگي برنامه اي با هدف آشنايي بيشتر نوجوانان با حكايات ها و مثل هاي فارسي براساس كتابهايي همچون امثال الحكم دهخدا و آثار جعفر شهري براي تلويزيون ساخته و روي آنتن خواهد رفت.اين برنامه به كارگرداني و تهيه كنندگي سيدمجتبي ياسيني و به سفارش گروه كودك و نوجوان شبكه اول سيما ساخته شده و زمان پخش آن روزهاي پنج شنبه پيش از خبر سراسري ساعت ۱۹ است.

معرفي برگزيدگان پنجمين دوره جايزه بزرگ معمار
گروه ادب و هنر: پنجمين دوره جايزه بزرگ معمار ۸۴ با معرفي آثار برگزيده معماري ويژه ساختمان هاي عمومي ديروز در محل سازمان ايراني مجامع بين المللي برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما، هيأت داوران اين دوره متشكل از بهروز احمدي، كامران افشار نادري، هادي تهراني، نسرين سراجي و مهدي علي زاده برگزيدگان اين مسابقه را به اين شرح اعلام كردند.
رتبه اول: نمايشگاه انبار مبلمان كار دفتر معماري بن ساز طراحي محمد مجيدي/رتبه دوم: ساختمان تله متري و كنترل از راه دور آب تهران كار شركت هسته، طراحي سام تهرانچي‎/رتبه سوم: هنرستان دخترانه پاپلي كار گروه معماري پاديا و پارت، طراحي بهرام شكوهيان‎/رتبه چهارم: ايستگاه قطار شيري گلشهر، كار مهندسان مشاوره همگروه با طراحي فرزد روز طي ‎/رتبه پنجم: به طور مشترك به مجموعه ورزشي ساري، طراحي آرش مظفري و ارشيا شعله و دفتر مركزي پاژنگ خودرو كار دفتر معماري حريرچي و همكاران، طراحي زند حريرچي.
اين جايزه توسط مؤسسه معمار نشر با حمايت از حركت هاي پيشرو و تعالي بخش معماري كشور و با همكاري سوپر پايپ، نارسنگ، پرشين استاندارد، آلوتايل و كناف برگزار شد.

انتشار مجموعه هشت جلدي «كيهان شناسي»
مجموعه «كيهان شناسي» در هشت جلد با ترجمه دكتر ليلا قاسمي، براي كودكان و نوجوانان، توسط نشر نورالثقلين منتشر خواهد شد.عناوين اين مجموعه فضا، ستارگان، خورشيد، سياره ها، زمين، ماه، صحابي و كهكشان ها، ستاره هاي دنباله دار، شهاب سنگها و شهاب ها ست. اين كتاب به تاليف ابراهيم حلمي الغوري است .همچنين مجموعه «دريا و اقيانوسها» ، عنوان كتاب ديگري براي گروه سني كودك و نوجوان است كه در هشت جلد توسط نشر نورالثقلين منتشر خواهد شد.

ياد
شير صحرا درگذشت
007401.jpg
ديروز اعلام شد مصطفي عقاد، فيلمساز مشهور سوري و خالق فيلم هاي ماندگار سينمايي، محمد رسول الله و عمر مختار (شير صحرا) بر اثر جراحات وارده از انفجارهاي اردن درگذشته است. او كه براي شركت در يك جشن عروسي، به همراه دخترش ريما به هتل هايت امان، پايتخت اردن، رفته بود، بر اثر انفجار تروريستي مجروح شد و در بيمارستان بر اثر اين جراحات درگذشت.او در طول اين سال ها، بيش از دو فيلم ماندگار نساخت، اما طرح هاي زيادي درمورد شخصيت هاي مذهبي و ملي ازجمله حضرت علي(ع)، اما م موسي صدر، جمال عبدالناصر و صلاح الدين ايوبي در سر داشت كه هيچ يك از آنان به مرحله اجرا درنيامد. وي فيلم محمد رسول الله را نيز در دو نسخه عربي و انگليسي و با بازيگران متفاوت ساخته بود.شايد در حوزه فيلم سازي ديني بين مسلمانان، وي صاحب  سبك ترين هنرمند بود. كسي نمي تواند شيوه تأثيرگذاري او را در ساخت مجموعه هاي مذهبي چون امام علي(ع)، امام حسن(ع) و ولايت عشق و ده ها فيلم كوتاه مذهبي ديگر در بين فيلمسازان ايراني كتمان كند.
يك دهه پيش، او را براي ساخت فيلمي درباره شخصيت امام خميني(ره) (سال ۱۳۷۱)، به ايران دعوت كردند، درحالي كه او علاقه مند بود درباره صلاح الدين ايوبي، فرمانده مسلمانان در جنگ هاي صليبي فيلم ماندگاري بسازد، اتفاقي كه نه تنها درمورد امام، بلكه درمورد صلاح الدين ايوبي نيز رخ نداد.
آنتوني كوئين بعدها با تأثيرپذيري از عقاد، احساس احترام انگيزي نسبت به دين اسلام پيدا كرد ، هر چند كه به دين اسلام نپيوست. ايراني ها در دهه هفتاد دوست داشتند كه او درباره امام خميني(ره) فيلمي بسازد، درحالي كه به گفته خودش سال ها پيش با تأسي از انقلاب اسلامي و امام(ره) فيلمي را ساخته بود!عقاد با اين كه موفق نشد درمورد امام خميني(ره) فيلم بسازد، اما در گفت وگويي با ميدل ايست عنوان كرده بود: «عمر مختار حتي از لحاظ صوري به آيت الله خميني شبيه است، البته اين يك تصادف است و ما نمي دانستيم كه اين تصادف به ساخته شدن فيلم كمك خواهد كرد.»
مي گويند هنگامي كه مصطفي عقاد براي ساخت فيلم «رسالت» (محمد رسول الله)، نزد قذافي رفته بود به عمد عكس عمرمختار را از ميان كاغذهاي خود روي زمين پخش كرده بود تا نظر قذافي را به اين شخصيت جلب كند و پس از پرسش قذافي از او، كليد ساخت اين فيلم نيز زده مي شود.او كه دوست داشت با فيلم صلاح الدين ايوبي خود، بار ديگر لرزه بر اندام مخالفان دين اسلام بياندازد، اين بار خود قرباني شيوه هاي غلط همرزمان دروغين صلاح الدين ايوبي شد. او برخلاف برخي مسلمانان ستيزه جو، سينما را به عنوان سلاحي تأثيرگذار در مخاطبان مي دانست، سلاحي كه به خوبي در توليد و پخش فيلم محمد رسول الله به كار گرفته شد. فقدان اين فيلمساز مسلمان را به دوستداران سينماي ديني و مسلمانان تسليت مي گوئيم.
گروه ادب و هنر

بهارستان
حسود را چه كنم
سرهنگ زاده اي را بر سراي اغلمش ديدم كه عقل و كياستي و فهم و فراستي زايدالوصف داشت. هم از عهد خردي آثار بزرگي در ناصيه او پيدا.
بالاي سرش ز هوشمندي
مي تافت ستاره بلندي
في الجملاه مقبول نظر سلطان آمد كه جمال صورت و معني داشت و خردمندان گفته اند توانگري به هنر است نه به مال و بزرگي به عقل، نه به سال. ابناي جنس او بر منصب او حسد بردند و به خيانتي متهم كردند و در كشتن او سعي بي فايده نمودند. دشمن چه زند چو مهربان باشد دوست؟
ملك پرسيد كه موجب خصمي اينان در حق تو چيست؟ گفت: در سايه دولت خداوندي دام ملكه همگنان را راضي كردم، مگر حسود را كه راضي نمي شد، الا به زوال نعمت من و اقبال و دولت خداوند باد.
توانم آنكه نيازارم اندرون كسي
حسود را چه كنم كاو ز خود به رنج در است
بمير تا برهي اي حسود كاين رنجي است
كه از مشقت آن جز به مرگ نتوان رست
گلستان سعدي، باب در سيرت پادشاهان، حكايت پنجم

كوتاه از عفت هنر
۵۰ سالگي كيهان بچه ها و تجليل از اميرحسين فردي
مراسم تجليل از امير حسين فردي، نويسنده قديمي كودك و نوجوان و سردبير كيهان بچه ها فردا يكشنبه ۲۲ آبان ماه از ساعت ۱۵ تا ۱۸ در سالن كنفرانس مركز آفرينش هاي فرهنگي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، برگزار مي شود. همچنين همزمان با تجليل از اميرحسين فردي، به مناسبت پنجاهمين سالگرد انتشار كيهان بچه ها، جشني برپا خواهد شد.
انتخاب مديركل همكاريهاي سمعي و بصري و نمايش خانگي
به پيشنهاد محمدرضا جعفري معاون امور سينمايي و سمعي و بصري و تاييد محمد حسين صفار هرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، جواد عليمرداني به عنوان مديركل همكاريهاي سمعي و بصري و نمايش خانگي معاونت امور سينمايي انتخاب شد.
برگزاري مجمع عمومي كانون كارگردانان سينماي ايران
مجمع عمومي كانون كارگردانان سينماي ايران به منظور انتخاب اعضاي شوراي مركزي و بازرسان جديد، روز شنبه پنجم آذرماه راس ساعت ۳۰/۱۷ در تالار اجتماعات خانه سينما برگزار خواهد شد. شوراي مركزي، حضور كليه كارگردانان سينماي ايران را در اين مجمع عمومي حائز اهميت و ضروري اعلام و از اعضا دعوت كرده است راس ساعت مذكور، در خانه سينما حضور به هم رسانند.
كامران ملكي در امور رسانه اي و انتشارات خانه سينما
طي حكمي از سوي سيد ضياء هاشمي، مديرعامل جامعه اصناف سينماي ايران، كامران ملكي به عنوان مشاور امور رسانه اي مديرعامل و مدير روابط عمومي و انتشارات خانه سينما معرفي شد.در اين حكم با عنايت به سوابق و تجارب موفق و كارآمد ملكي در هدايت و راهبردي كردن چنين عرصه هايي، بر استمرار تلاشهاي وي در معاونت طرح و برنامه خانه سينما نيز تاكيد شده است. مديرعامل خانه سينما همچنين در اين حكم از خدمات سيمون سيمونيان (مسئول پيشين روابط عمومي) قدرداني كرده است.
انتصاب اعضاي شوراي صدور پروانه نمايش عمومي فيلمهاي سينمايي
با پيشنهاد و معرفي محمدرضا جعفري جلوه، معاون امور سينمايي و سمعي و بصري و تاييد محمدحسين صفار هرندي، احكام انتصاب ده نفر از كارشناسان فرهنگي و هنري، صاحب نظران سينمايي و سينماگران كشور به عنوان اعضاي منتخب شوراي صدور پروانه نمايش عمومي فيلمهاي سينمايي ۳۵ ميلي متري توسط وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي صادر و اين شورا آغاز به كار كرد.
داستان خواني جواد مجابي
جواد مجابي، در كارگاه داستان نويسي موسسه كارنامه داستان خواني خواهد كرد.
به گزارش ايلنا، كارگاه داستان نويسي موسسه كارنامه كه چندي است به سرپرستي محمد محمدعلي برگزار مي شود، اين بار ميزبان جواد مجابي شاعر، نويسنده و طنزپرداز است. مجابي در اين كارگاه، علاوه بر داستان خواني درباره آخرين كتاب خود روايت محور نيز صحبت مي كند. اين جلسه فردا ۲۲ آبان ماه با حضور علاقه مندان و تني چند از نويسندگان جوان در حل موسسه فرهنگي و هنري كارنامه برگزار مي شود.
برگزاري چهاردهمين كنگره شعر دفاع مقدس در قصر شيرين
چهاردهمين كنگره شعر دفاع مقدس، ماه دي در قصر شيرين كرمانشاه برگزار مي شود. مسئولان بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس سال گذشته اعلام كردند كه اين دوره كنگره شعر دفاع مقدس در مناطق محل اسكان عشاير ايلام (احتمالا ميمك) برگزار مي شود، اما عليرضا قزوه _ دبير اين دوره كنگره از برگزاري آن از ۲۷ تا ۲۹ دي ماه در قصرشيرين خبر داد.
معرفي داوران بخش قلم طلايي جشنواره دفاع مقدس
حسين ترابي، فرهاد توحيدي، حسن خورشيدي، مهدي سجاده چي، رضا مقصودي و مرتضي سرهنگي داوري آثار بخش قلم طلايي دهمين جشنواره دفاع مقدس را برعهده گرفتند. اين هيات شش نفره كار گزينش آثار راه يافته به بخشهاي پنجگانه مسابقه فيلمنامه نويسي قلم طلايي را به زودي آغاز خواهند كرد و قرار است ۲۶ فيلمنامه و طرح برتر را معرفي كنند.دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس از يكم تا چهارم آذرماه سال جاري در تهران برگزار مي شود.
اجراي گروه طريقت و معرفي ساز نوبانگ در فرهنگسراي نياوران
گروه نه نفره طريقت به سرپرستي و آهنگسازي علي طريقت و آواز محمد قنبري در ساعت ۱۸ روزهاي ۲۵ ، ۲۶ و ۲۷ آبان در فرهنگسراي نياوران به اجراي برنامه مي پردازند.در اين اجرا قطعاتي در دستگاه نوا وراست پنجگاه نواخته و براي نخستين بار ساز «نوبانگ» كه از ابداعات اميرحسين طريقت است معرفي خواهد شد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
مجرد
جوان تر كه بود زن خوشگل مي خواست. كمي كه سنش جا افتاد، زن عاقل و تحصيلكرده خواست. الان كه پير شده، پرستاري مي خواهد كه فقط تر و خشكش كند و چيزي نگويد.
ترمه ميرهادي زاده

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و ۴۸ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و۱۹ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۱۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۳۸ دقيقه

گل و گياه
گل جعفري
007398.jpg
نام علمي: Tagetes erecta
خانواده: COMPOSITAE
گياه يكساله، افراشته و سريع الرشد با برگ هاي سبز تيره و براق و معطر كه داراي بريدگي هاي عميق هستند. گل هاي بزرگ و پرگلبرگ آن در رنگ هاي زرد و طيف هاي مختلف رنگ نارنجي در تابستان ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۶۰ و گستردگي آن به ۴۵-۳۰ سانتيمتر مي رسد. جهت استفاده به عنوان گل شاخه بريده مناسب است.
نيازها: مكان آفتابي، خاك حاصلخيز كه داراي زهكش خوب باشد، جهت ازدياد طول دوره گلدهي مرتبا گل هاي خشك را مي چينند. حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در اواسط بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |