شنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۷ - Nov 12, 2005
تازه ترين گزارش بانك جهاني از مهاجرت نخبگان جهان
فرار مغزهاي آمريكا و انگليس بيش از ايران است
تحصيل كردگان ايراني كه مهاجرت مي كنند،
مانند اغلب مهاجران دركشورهاي مقصد با وضع اسفباري مواجه مي شوند
007350.jpg
گروه اجتماعي: تازه ترين گزارش منتشر شده از طرف بانك جهاني نشان مي دهد فرار مغزها از كشورهاي آمريكا، انگليس، آلمان، ايتاليا و فرانسه به مراتب بيش از ايران است.
در اين گزارش، ضمن مقايسه مهاجران تحصيل كرده و كارگران ماهر كشورهاي مختلف جهان، آمده است «فقط ۵۸ درصد مهاجران ايراني را كه حدود ۱۷۰ هزار نفر در سال مي شود، تحصيل كردگان و كارگران ماهر تشكيل مي دهند كه براي ادامه تحصيل يا در جست وجوي شرايط بهتري براي زندگي، كشورشان را ترك مي كنند.»
به گزارش خبرگزاري فارس در اين گزارش كه با عنوان «مهاجرت بين المللي و فرار مغزها» منتشر شده تعداد افرادي كه در طي سال هاي اخير از ايران خارج شده اند بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر در سال عنوان شده است.
براساس اين گزارش، جمهوري اسلامي ايران از نظر ميزان مهاجرت اتباع خود به خارج از كشور در جايگاه پانزدهم جهان قرار گرفته است.
سه كشور انگليس، فيليپين و هند به ترتيب در رتبه هاي اول تا سوم جهان از نظر حجم مهاجرت اتباع خود به خارج قرار گرفته اند.
تعداد افراد مهاجر از اين سه كشور به خارج به ترتيب ۴۴/۱ ، ۱۲/۱ و ۰۳/۱ ميليون نفر در سال عنوان شده است.
مكزيك، آلمان، چين، كره جنوبي، كانادا، ويتنام، لهستان، آمريكا، ايتاليا، كوبا و فرانسه نيز رتبه هاي چهارم تا چهاردهم را به خود اختصاص داده اند.
تعداد مهاجران فرانسوي به خارج از اين كشور ۳۱۲ هزار نفر در سال مي باشد.
براساس گزارش بانك جهاني، حجم زيادي از مهاجرت ها در سطح جهان به افراد تحصيل كرده و كارگران ماهر مربوط مي شود.
ايالات متحده آمريكا و اتحاديه اروپا مراكز مهم جذب مهاجران ايراني مي باشند.از كل افرادي كه به خارج از ايران مهاجرت مي كنند در حدود ۴۵ درصد آنها وارد ايالات متحده مي شوند و ۵۵ درصد از آنها نيز به ديگر نقاط جهان مهاجرت مي كنند.
در پايان اين گزارش نسبت به مهاجرت روز افزون شهروندان ايراني به خارج از كشور و سرنوشت نامطلوب اكثر آنها در خارج هشدار داده شده و آمده است، ايرانيان تحصيل  كرده اي كه به خارج مهاجرت مي كنند همچون مهاجران ساير كشورهاي در حال توسعه غالبا با وضعيت اسفباري در كشور مقصد خود مواجه مي شوند.
براساس اين گزارش تنها ۳۴ درصد از ايرانيان تحصيل كرده اي كه با مدرك ليسانس به خارج مهاجرت مي كنند مي توانند شغلي متناسب با تحصيلات و در شان خود پيدا كنند.در ميان كشورهاي مختلف جهان افرادي كه از هند، هنگ كنگ و ايرلند به خارج مهاجرت مي كنند موفق ترين مهاجران جهان محسوب مي شوند.
بيش از ۷۶ درصد از افراد ليسانسيه اي كه از هند به خارج مهاجرت مي كنند مي توانند شغلي متناسب با تحصيلات و شان خود پيدا كنند و اين رقم براي هنگ كنگ و ايرلند به ترتيب ۷۰ و ۶۹ درصد مي باشد.گواتمالا از اين نظر كمترين رقم را به خود اختصاص داده است.تنها ۲۱ درصد از مهاجران اين كشور با مدرك ليسانس مي توانند شغلي متناسب و شايسته پيدا كنند.

نيروي انتظامي با هلي كوپتر پشت بام ها
را براي يافتن ماهواره جست وجو نمي كند
007353.jpg
گروه اجتماعي: دستور جديدي براي جمع آوري آنتن هاي ماهواره به نيروي انتظامي ابلاغ نشده و عليرغم ممنوعيت استفاده از اين وسايل، نيروي انتظامي با هلي كوپتر روي بام ها را جست وجو نمي كند تا به صاحبان ماهواره ها تذكر دهد.
معاون انتظامي نيروي انتظامي درخصوص مبارزه با دارندگان ديش هاي ماهواره اي توضيح داد :ماموران ما در صورت علني بودن و در معرض ديد بودن آنتن ها، ضمن تذكر، نسبت به جمع آوري ديش ها اقدام مي كنند.
به گزارش ايلنا وي گفت: افراد با تذكر ناجا نسبت به جمع  آوري ماهواه  هاي خود اقدام مي  كنند و در غير اين صورت براي جريمه نقدي به دادسرا معرفي خواهند شد.
معاون انتظامي ناجا تصريح كرد: اگر آنتن  هاي ماهواره كاملاً مشهود باشد، براي آنها پرونده تشكيل شده و به دستگاه قضايي معرفي مي  شوند.مومني افزود: اگر كسي ماهواره را در خانه خود مي  گذارد يا به نوعي دور آن پرده مي  كشد، ناجا موظف نيست براي جمع  آوري ماهواره  ها وارد خانه مردم شود.گفتني است؛ چندي پيش، تعدادي از سايت  هاي خبري و روزنامه  ها از جمع  آوري ماهواره  ها توسط نيروي انتظامي خبر داده بودند.

كاهش ۵۰ درصدي مرگ و مير كودكان
ايسنا: اولين گردهمايي كشورهاي اسلامي با موضوع حمايت از كودكان در مراكش برگزار شد.دكتر محمد رضا واعظ مهدوي، معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزارت رفاه و سرپرست هيات ايراني شركت كننده در اولين گردهمايي كشورهاي اسلامي در حمايت از كودكان با بيان اين كه شاخصهاي مربوط به حقوق كودكان در كشور رشد يافته است، گفت: نرخ ثبت نام خالص در دوره آموزش ابتدايي از ۸۵ درصد سال ۱۹۹۰ به ۹۷ درصد در ،۲۰۰۲ نسبت نوزادان زير يكسال واكسينه شده در مقابل افزايش سرخك از ۸۵ درصد در سال ۱۹۹۰ به ۹۶ درصد در سال ،۲۰۰۱ همچنين كاهش ميزان مرگ و مير كودكان كمتر از ۵ سال از ۶۸ مورد در يكهزار تولد زنده در سال ۱۹۹۰ به ۳۶ مورد در سال ۲۰۰۰ رسيده و به تحقق بخش مهمي  ازاهداف توسعه هزاره منجر شده است.

شيمي درماني به قدرت باروري اغلب زنان آسيب نمي رساند
ايسنا: براساس تحقيقات انجام شده، تنها ۱۵ درصد زنان قدرت باروري خود را متعاقب شيمي درماني از دست مي دهند و سايرين مي توانند پس از اتمام دوره درمان صاحب فرزند شوند.نوع ماده اي كه در شيمي درماني استفاده مي شود با يائسگي زودرس متعاقب آن ارتباط زيادي دارد اما در نهايت مي توان اميدوار بود پس از گذشت دوره اي، فرد قدرت باروري خود را مانند سابق بازيابد.محققان معتقدند كه نبايد تنها به علت از دست رفتن توانايي باروري زنان، از انجام شيمي درماني در آنان خودداري كرد و به هورمون درماني پرداخت زيرا آمار، بيانگر اين نكته است كه روش مزبور چندين برابر بيش از شيمي درماني موجب قطع قاعدگي زنان و نازايي آنها مي شود.

هرگز نوزاد خود را هنگام گريستن تكان ندهيد
ايسنا: متخصصان اطفال هشدار دادند كه تكان دادن نوزاد به هيچ وجه عمل صحيحي نيست و بلكه باعث ابتلاي كودك به سندرم تكان دادن نوزاد (SBS) مي شود كه سلامت او را به خطر مي اندازد.به گفته متخصصان از آنجا كه ماهيچه هاي نوزاد هنوز به قدري ضعيف و ناتوان هستند كه او نمي تواند سر خود را به راحتي بالا نگه دارد در اثر تكان خوردن آسيب مي بيند. اين حالت اغلب زماني اتفاق مي افتد كه كودك شروع به گريه كردن مي كند و پرستار او براي آرام كردنش از روي خستگي و خشم شروع به تكان دادن او مي كند.

اجراي مرحله دوم طرح آمايش آوارگان افغاني
ايسنا: مرحله دوم طرح آمايش آوارگان افغاني به مدت ۲ ماه اجرا مي شود.وزارت كشور اعلام كرد مرحله دوم طرح آمايش آوارگان افغاني كه در مرحله اول طرح آمايش ثبت نام و نسبت به دريافت برگه تردد خروجي مدت دار اقدام كرده و همچنان در ايران ساكن هستند، از ۲۵ آبان ماه به مدت دو ماه در سطح كشور اجرا مي شود.

مهاجرت، مهمترين عامل تنوع اقوام انساني در ايران
مهر: كارشناس پژوهشكده باستان شناسي گروه انسان شناسي، گفت مهاجرت عامل مهم در بافت گروههاي انساني و وجود تنوع اقوام انساني به ويژه در شمال ايران بوده است.به طور كلي اساس شكل گيري اقوام ،تنوع گروه هاي انساني پراكنده اقوام و طوايف در پهنه ايران با سير مهاجرت ها، تداخل فرهنگ ها و اختلاط زيستي در مقاطع زماني مختلف ارتباط دارد.

دبير انجمن گوش و حلق و بيني خبر داد:
افزايش چشمگير متقاضيان جراحي بيني در ميان مردان
گروه اجتماعي: تعداد مراجعه كنندگان مرد براي انجام عمل جراحي زيبايي بيني از ۱۰ سال قبل تاكنون به طور چشمگيري افزايش داشته است.
اين رقم كه در ۱۰ سال قبل به ده درصد متقاضيان عمل جراحي بيني هم نمي رسيد، اكنون به رقم حيرت آور ۲۵ تا ۳۰ درصد رسيده است!
بسياري از روان شناسان، عامل اصلي گرايش به جراحي هاي زيبايي نظير جراحي بيني را در ميان افرادي كه عيوب تنفسي يا مشكلات پزشكي ندارند، كمبود اعتمادبه نفس مي دانند.
خبرگزاري دانشجويان ايران در اين باره و به نقل از دكتر شيرازي (دبير انجمن علمي گوش و حلق و بيني) گزارش داد: درباره مراجعان زير ۱۸ سال از نظر علمي نمي توان گفت كاري درست است، اگر چه يك سال بعد از بلوغ ساختمان بيني دچار تغيير نخواهد شد ولي مساله مهمتر در اين زمينه مساله بلوغ فكري و ذهني است.
اين عضو هيات علمي دانشگاه به همكاران پزشك توصيه كرد: جراحان بايد دقت داشته باشند كه هر بيماري را نپذيرند مثلا بيماراني كه براي تامين هزينه عمل خود تن به قرض يا فروش لوازم منزل مي كنند را نبايد بپذيرند چرا كه ممكن است اين بيماران انتظارات زيادي داشته باشند.
دسته اي ديگر از آسيب ها به عمل جراحي و مراقبت هاي بعد از عمل توسط جراح و بيمار بر مي گردد؛ همچنين عواملي چون جنس، سن، نژاد و حتي وضعيت روحي و زندگي اجتماعي بيمار مي تواند در نتيجه عمل تاثيرگذار باشد.
وي در ادامه با بيان اين كه در جراحي هاي كشيدن و رفع چين و چروك بخش اعظم مراجعان را زنان تشكيل مي دهند، خاطرنشان كرد:   اما در جراحي هاي تزريق چربي زير پوست تعداد مردان كمي بيشتر از جراحي كشيدن چروك است.
دكتر شيرازي درباره سن مراجعان بيان كرد: بيشتر مراجعان در سنين بين ۱۸ تا ۳۰ سال هستند اما در بين مراجعه كنندگان مردان ۶۰ ساله هم وجود دارد.

سهم مردم از پرداخت هزينه هاي درماني
بالاتر از ۷۰ درصد است
گروه اجتماعي: مسئولان نتيجه نهايي تعرفه هاي پزشكي سال ۸۴ را به زودي اعلام خواهند كرد، اين در حالي است كه مردم هنوز منتظرند تا براساس برنامه چهارم توسعه سهم مردم براي پرداخت هزينه هاي درماني با كاهش ۵۰ درصدي به ۳۰ درصد برسد.
معاون فني سازمان نظام پزشكي به ايسنا گفت: تعرفه هاي پزشكي سال ۸۴ در صورت توافق نهايي كميته پنج نفره تعيين تعرفه ها، به زودي اعلام مي شود. همچنين اين كميته در خصوص ويزيت هاي سرپايي نيز به توافقاتي رسيده است.
دكتر جمشيدي گفت: هم اكنون بيمه ها با ۱۴۴۰ تومان با پزشكان قرارداد مي بندند. اما كميته پنج نفره اي مجددا به دستور رئيس جمهور براي تعيين تعرفه ها تشكيل شد و در حال انجام كار كارشناسي هستند.
هزينه درمان، بالاي ۷۰ درصد
علي حسن زاده مشاور وزير رفاه و تامين اجتماعي نيز با انتقاد از عدم حركت به سمت يكي از اهداف برنامه چهارم توسعه كه كاهش پرداخت هزينه هاي سلامت از جيب مردم بوده است گفت: اين رقم در حال حاضر به بالاتر از ۷۰ درصد رسيده است.
امسال دولت از طرفي ميزان تعرفه هاي پزشكي را اعلام كرد و تعرفه هاي نظام پزشكي را فاقد اعتبار دانست اما در عمل تعرفه اي كه در كشور اجرا مي شود تعرفه هاي نظام پزشكي است و عملا بخش خصوصي طرف قرارداد با سازمانهاي بيمه گر، تعرفه هاي خصوصي نظام پزشكي را اجرا مي كنند.وي در ادامه گفت: دولت طبق مصوبه اي در ارديبهشت ماه امسال به سازمانهاي بيمه گر ابلاغ كرد كه در بخش خصوصي طرف قرارداد با سازمانهاي بيمه گر پرداخت ۸۰ درصد تعرفه مصوب دولت با سازمانهاي بيمه گر و ۲۰ درصد تعرفه با بيمه شده است اما چون بخش خصوصي تعرفه نظام پزشكي را اجرا كرد سهم ۲۰ درصد بيمه شده رقم بسيار بالايي شده است.
مشاور وزير رفاه ادامه داد: دولت در مصوبه خود به سمت هدف برنامه چهارم توسعه براي كاهش پرداخت از جيب مردم پيش رفته است و سهم بيمه شده را براي پرداخت تعرفه ۲۰ درصد اعلام كرده است اما اين ۲۰ درصد را با توجه به تعرفه مصوب دولت تعيين كرده است كه با اجراي تعرفه نظام پزشكي در بخش خصوصي طرف قرارداد اين رقم چندين برابر شده است.
پيش از اجراي تعرفه هاي نظام پزشكي سهم پرداخت از جيب مردم براي پرداخت هزينه هاي سلامت ۷/۵۳ درصد بوده است كه طبق اهداف برنامه چهارم توسعه بايد نزديك به ۳۰ درصد شود.
حقوق دستياران دو برابر مي شود
از سوي ديگر دبير شوراي آموزش پزشكي تخصصي وزارت بهداشت گفت: حقوق دستياران رشته هاي تخصصي پزشكي از سال آينده دو برابر مي شود.بهرام عين اللهي در ادامه گفت :دستياران رشته هاي تخصصي پزشكي در زمان حاضر در صورتي كه مجرد باشند ماهانه۸۰ هزار تومان و در صورتي كه متاهل باشند ماهانه ۱۲۰ هزار تومان حقوق مي گيرند كه اين ميزان حقوق به هيچوجه در خور شأن و موقعيت آنان نيست. به همين منظور با تصويب وزارت بهداشت حقوق دستياران از مهر ماه سال آينده حدود دو برابر افزايش مي يابد به طوري كه از سال آينده دستياران مجرد ماهانه ۱۸۰ هزار تومان و دستياران متاهل ماهانه ۲۵۰ هزار تومان حقوق دريافت مي كنند.

پليس قضايي در تابعيت نيروي انتظامي
ايسنا: فرمانده ناجا گفت نيروي انتظامي  آمادگي دارد پليس قضايي را همچون پليس راه آهن و پليس فرودگاه در تابعيت خود داشته باشد.سردار اسماعيل احمدي مقدم، افزود: در زمينه بعضي وظايف مانند ابلاغ و اجراي احكام قضايي بدرقه متهم، نيروي انتظامي آمادگي دارد تا پليس قضايي را در تابعيت نيروي انتظامي  تشكيل دهد كه در دادسراها مستقر شوند و اين خدمت را تسهيل كنند.

يادواره سرداران و ۲۶۵ شهيد رامسر برگزار شد
ايرنا: يادواره  سرداران  و ۲۶۵ شهيد رامسر   با حضور جمعي  از مسئولان  و قشرهاي  مختلف  مردم  در مصلاي  اين  شهرستان  برگزار شد.حجت الاسلام  عبدالرحمن  باقرزاده امام جمعه رامسر  خاطرنشان  كرد: وظيفه  امروز ما، انتقال  فرهنگ  شهادت  به  نسل هاي  آينده  است .سردار مهدي  سعادتي  فرمانده  منطقه  مقاومت  بسيج  سپاه  پاسداران  مازندران در اين  مراسم  اظهار داشت : تاكنون  پنج  هزار و ۸۰۰ اثر شهداي  اين  استان  جمع آوري  شده  و ۹۰ هزار قطعه  عكس  آنها نيز به  ثبت  رسيده  است .

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |