شنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۷ - Nov 12, 2005
اجلاس سه وزير خارجه عدم تعهد به
ميزباني تهران برگزار شد
متكي: بايد دستيابي به انرژي هسته  اي در مذاكره با ايران تضمين شود
فارس: اجلاس تروئيكاي وزراي خارجه عدم تعهد به ميزباني تهران و با شركت وزيران خارجه مالزي و كوبا و معاون وزير خارجه آفريقاي جنوبي ديروز برگزار شد.
حامد البار وزير خارجه مالزي كه كشورش رياست كنوني جنبش عدم تعهد را به عهده دارد در سخنراني خود در اين اجلاس با تشكر از ابتكار به عمل آمده براي جلسه وزراي خارجه جنبش عدم تعهد، مشورت و تبادل نظر اعضاي عدم تعهد براي مشاركت فعال در صحنه تحولات بين المللي و ايفاي نقش جنبش عدم تعهد را ضروري برشمرد.
وزير خارجه مالزي موضوع هسته اي ايران را يكي از موضوعات مطرح كه جنبش عدم تعهد مي تواند و بايد درباره آن ايفاي نقش نمايد برشمرد.
حامد البار در اين سخنان تصريح كرد: اقدامات داوطلبانه ايران نبايد حق ايران براي دستيابي به دانش هسته اي را تضعيف كند.وي با اعلام حمايت از حق ايران براي دستيابي به تكنولوژي هسته اي، ابراز اميدواري كرد روند اعتمادسازي و مذاكره تداوم يابد.
وزير خارجه مالزي تصريح كرد: همكاري ايران با آژانس مثبت بوده است و اين روند بسيار مهم مي باشد.
متكي در اين جلسه با تشريح روند فعاليت و مذاكرات هسته اي جمهوري اسلامي ايران با سه كشور اروپايي گفت: ما از ابتدا معتقد بوده ايم كه مذاكرات بايد هدفمند، مفيد و زمان دار باشد و ما هرگز مذاكرات را براي مذاكرات نمي خواهيم.وزير امور خارجه كشورمان درخصوص پرونده هسته اي ايران اضافه كرد: ما به دنبال اعتمادسازي نسبت به برنامه هسته اي صلح آميز كشورمان بوده ايم و در اين راه گامهاي بلندي برداشته ايم و به آن ادامه خواهيم داد، اما تسليم فشارها نخواهيم شد.
وزير خارجه كشورمان با اشاره به بيانيه وزارت امور خارجه مبني بر اعلام آمادگي كشورمان براي مذاكره با سه كشور اروپايي و نامه دبير شورايعالي امنيت ملي به سه وزير اروپايي گفت: در هر گونه مذاكراتي بايد حق جمهوري اسلامي ايران براي دستيابي به انرژي هسته اي صلح آميز تضمين گردد.
معاون وزير خارجه آفريقاي جنوبي نيز در اين اجلاس با اشاره به فن آوري هسته اي ايران گفت: آفريقاي جنوبي از حق مشروع و مسلم كشورهاي عضو NPT و از جمله ايران براي دستيابي به استفاده از فناوري هسته اي حمايت مي كند.
پهد خاطر نشان كرد:ما معتقديم بايد مسير اعتمادسازي و مذاكره تداوم يابد.
معاون وزير خارجه آفريقاي جنوبي در اين جلسه مواضع كشورش درخصوص لزوم ايفاي نقش موثر جنبش عدم تعهد را بيان كرد و گفت:امروز چندجانبه گرائي تضعيف شد و بايد با همكاري هر چه بيشتر و نزديك تر چندجانبه گرائي را تقويت كنيم.
فليپ پرز وزير امور خارجه كوبا در اين جلسه با اعلام استقبال و آمادگي كشورش براي تحرك هر چه بيشتر جنبش عدم تعهد گفت:كوبا از حق مسلم و مشروع جمهوري اسلامي ايران در استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي حمايت مي كند.
وي با اشاره به معاهده عدم اشاعه NPT گفت: براساس NPT نبايد حق مسلم هيچ كشوري ناديده گرفته شود.
وزير خارجه كوبا با تأكيد بر اينكه ايران به همه تعهدات خود عمل كرده است، اضافه نمود: شرايطي كه برخي كشورها با ارجاع احتمالي پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت ايجاد كرده اند، غير واقعي است.

گزارش سفر رئيس جمهوري به خراسان جنوبي
007407.jpg
007404.jpg
فارس: رئيس جمهوري در سفر به خراسان جنوبي با تشريح برنامه هاي دولت براي اجرايي شدن عدالت در كشور از منطقه اي شدن تسهيلات بانكي، تقسيم بودجه ساليانه متناسب با محروميت ها، توزيع سهام عدالت، هزينه كرد سود منابع دولتي در استانها براي فعاليتهاي مردمي، توسعه صنايع استانها از محل سهم فروش نفت و ارائه تسهيلات ويژه براي توسعه مسكن روستايي خبر داد.
گزارش خبرنگاران اعزامي از ديدارها و سخنان محموداحمدي نژاد به شرح زير است:
محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران چهارشنبه شب در جمع برگزيدگان و منتخبين صنوف و اقشار مختلف استان خراسان جنوبي در سالن تربيت بدني دانشگاه بيرجند، ساختن كشور را نيازمند ايجاد فرصت شكوفايي استعدادها براي همه به يك ميزان دانست و بيان داشت: بايد منابع و امكانات كشور به طور عادلانه توزيع شود و تمامي  مناطق كشور بتوانند به يك ميزان از خدمت رساني بهره مند شوند.
رئيس جمهوري با اشاره به اينكه برپايي عدالت بايد از حيطه شعار به حيطه عمل تداوم يابد، گفت: براي تقسيم عادلانه منابع كشور بايد توسعه صنعت و خدمات به طور متناسب در كشور استمرار يابد تا شاهد رشد فزاينده بي كاري در برخي مناطق كشور از جمله خراسان جنوبي نباشيم.
احمدي نژاد با بيان اينكه منابع بانكي موتور محرك اقتصاد كشور است، به اختصاص سالانه ۴۰ هزار ميليارد تومان تسهيلات بانكي به مردم و دولت اشاره كرد و افزود:  در حالي كه اين تسهيلات بايد عادلانه تقسيم شود ولي متاسفانه عمدتاً در مراكزي خاص و تنها براي بخش كمي از مردم مصرف مي شود.
وي به برنامه هاي دولت براي توزيع عادلانه منابع و بودجه به ويژه در مناطق محروم اشاره كرد و گفت: دولت سهم هر استان از منابع بانكي را از اين پس در اختيار استانها قرار مي دهد تا از طريق مديريت منطقه اي در اختيار مردم قرار گيرد.
خدمتگزاري به مردم معيار احترام
و منزلت مسئولان است
رئيس جمهوري با تأكيد بر ضرورت خدمت رساني به مردم گفت:مسئولان، مديران و مقامات كشور هيچ وظيفه اي جز خدمتگزاري ندارند و خدمتگزاري آنها معيار احترام و منزلت آنان نزد مردم است.
محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري در دومين روز از سفر خود به استان خراسان جنوبي صبح پنج شنبه وارد شهرستان سرايان شد و مورد استقبال گرم مردم صميمي و مهربان اين منطقه قرار گرفت.
رئيس جمهور پس از ورود به سرايان در اجتماع مردم اين منطقه با تأكيد بر اينكه مردم با ايمان، صبور، قانع و زحمتكش  شرق كشور استوارتر از هميشه به آرمانهاي بلند اسلام و انقلاب پايبند هستند، بر توزيع عادلانه و هماهنگ امكانات، رفاه و ثروت كشور به مناطق محروم تأكيد كرد و گفت: سياست دولت برآمده از اراده ملت است و خواست تاريخي ملت ايران نيز استقرار عدالت بطور متناسب در تمامي نقاط كشور است.
مرزنشنيان شرق كشور الگوي وحدت ملي هستند
رئيس جمهوري در جمع مردم منطقه مرزنشين درميان گفت: صيانت از مرزهاي فرهنگي، سياسي، اقتصادي و جغرافيايي ما بر دوش مرزنشينان است و آنان الگوي وحدت ملي كشور هستند.
هيچ قدرتي نمي تواند مانع خواست و اراده ملت ايران شود
رئيس جمهوري گفت: اراده ملت و پيوستگي خدمتگزاران مردم با آ نان همه توطئه ها را در هم مي شكند و هيچ قدرتي نمي تواند مانع خواست و اراده ملت ايران شود.
محمود احمدي نژاد رئيس جمهور اسلامي ايران صبح ديروز وارد شهرستان قائنات شد و در ورزشگاه شهيد امين زاده اين شهر مورد استقبال پرشور قرار گرفت. وي در سخناني تلاش دولت را براي حضور و پشتيباني از مردم در تمامي عرصه ها، زمينه ساز رشد و تعالي كشور دانست و بيان داشت: دولتمردان امروز هيچ شأني جز خدمتگزاري به مردم ندارند و تك تك وزراء بايد در بطن زندگي مردم حضور داشته باشند.
رئيس جمهوري در نماز جمعه بيرجند حضور يافت
محمود احمدي نژاد رئيس  جمهوري  اسلامي ايران  ظهر جمعه  پس  از سخنراني  در جمع  مردم  قائن  به  بيرجند مركز استان  خراسان  جنوبي  بازگشت  و در نماز جمعه اين  شهر حضور يافت .
رئيس  جمهوري  پيش  از حضور در مسجد امام  حسين  (ع ) بيرجند، محل  برگزاري نماز جمعه ، با حضور در گلزار شهداي  اين  شهر با آرمان هاي  امام  خميني (ره )و شهدا تجديد پيمان  كرد.
رئيس  جمهوري  همچنين  پنجشنبه شب  گذشته  با جمعي  از دانشجويان  بيرجندي  ديدار و گفت  وگو كرد.در اين  نشست  صميمي ، دانشجويان  مسايل  و مشكلات  خود را مطرح  كردند.رئيس  جمهور عصر ديروز بيرجند را به مقصد تهران ترك كرد.

جوادي آملي : ايران هرگز تابع تصميم هاي
بي جاي متحدين اروپا نخواهد شد
خطيب جمعه  قم دربار ه استفاده  صلح آميز از انرژي هسته اي گفت: هرگز ايران تابع تصميم هاي بي جاي متحدين اروپا كه از آمريكا و انگليس دستور مي گيرند، نخواهد شد.
جوادي آملي طي سخناني در خطبه هاي نماز جمعه  قم گفت: تقوا بهترين توشه  آخرت است. در دنيا هم انسان سير الهي دارد و چون سير الهي بدون توشه نمي شود، پس تقوا هم ذات دنيا و هم ذات آخرت است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به استفاده  ايران از انرژي صلح آميز هسته اي تاكيد كرد و گفت: جواب هايي كه آن ها به ايران مي دهند كليشه اي است و آن ها جواب حقوقي و عالمانه  ايران را نمي دهند؛ در حالي كه ايران تمام موارد حقوق بشر را رعايت كرده و حتي داوطلبانه آن را تعليق كرد. اين ملت براي رسيدن به استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي جنگيد و پيروز شد.
وي گفت: اگر مي خواهيد ايران آزاد باشد و به شعار اصلي خود برسد همان طور كه تاكنون آزاده ايستاده ايد، هم اكنون هم مردانه بايستيد. هرگز ايران تابع تصميم هاي بي جاي متحدين اروپا كه از آمريكا و انگليس دستور مي گيرند، نخواهد شد.

تحرك تازه  بين المللي پيرامون فعاليتهاي هسته اي ايران
اجلاس سه وزير خارجه عدم تعهد به ميزباني تهران برگزار شد
گروه سياسي: با سفر تروئيكاي عدم تعهد به تهران و تحرك جديد اروپا و آمريكا در پرونده هسته اي ايران در آستانه اجلاس نوامبر شوراي حكام، تحركات بين المللي وارد مرحله جديدي شده است. در همين رابطه خبرگزاري رويتر گزارش داد كه رايس خبر مربوط به توافق آمريكا و اروپا براي اعطاي حق انجام محدود فعاليت هاي هسته اي به ايران را تكذيب كرد.
رايس در آغاز سفر دوره اي به خاورميانه گفت: مي خواهم با قاطعيت بگويم كه هيچ پيشنهادي از سوي آمريكا - اروپا براي ايران وجود ندارد.
رايس مدعي شد كه آمريكا براي ارجاع ايران به شوراي امنيت از آراي كافي در شوراي حكام برخوردار است.رايس اين احتمال را هم مطرح كرد كه ممكن است آمريكا پذيراي راه حلي باشد كه كنترل چرخه سوخت هسته اي را از دست ايران خارج مي كند.
وزير امور خارجه آمريكا افزود: اين راهي بسيار خوب براي كشورها است تا نيازهايشان به سوخت راكتور غيرنظامي را بدون نوعي خطر اشاعه كه با غني سازي و فرآوري همراه است، به طور كامل برآورده سازند.
اين اظهارات درحالي صورت مي گيرد كه در تازه ترين خبرها از تحولات هسته اي ايران روزنامه نيويورك تايمز به نقل از مقامات آمريكايي و اروپايي نوشت:دولت بوش و دولت هاي اروپايي پيشنهاد جديدي را براي ارايه به ايران به عنوان آخرين تلاش براي جلوگيري از رويارويي با اين كشور برسر برنامه هسته اي اش پذيرفته اند.اين روزنامه آمريكايي به نقل از مقاماتي كه نام آنها را نبرده است افزود: رايس در نشستي با البرادعي درخصوص اين پيشنهاد روز سه شنبه گذشته به تفصيل گفت وگو كرده است.
براساس اين گزارش مقامات اروپايي و آمريكايي گفته اند كه پيشنهاد جديد تلاشي براي ارايه راه حل آبرومندانه به ايران براي خروج از بن بست در اين خصوص است. براساس اين طرح ايران اجازه نخواهد داشت فرآوري اورانيوم به Uf6 را ادامه دهد.
براساس اين طرح ايران اجازه دارد بخشي از برنامه توليد سوخت هسته اي را حفظ و بخش غني سازي به روسيه منتقل شود و پذيرش اين طرح از سوي ايران مستلزم آن است كه تهران از غني سازي اورانيوم صرف نظر كند.
گزارش رويتر از اظهارات البرادعي مبني بر اينكه اميدوار است معامله اي با هدف رفع بن بست در روند مذاكرات بر سر برنامه هسته اي ايران ظرف روزهاي آينده انجام شود خبر روزنامه نيويورك تايمز را تقويت كرد.رويتر نوشت: آژانس بين المللي انرژي اتمي روز پنجشنبه در بيانيه اي اعلام كرده است، محمد البرادعي مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي اميدوار است كه ظرف روزهاي آينده جامعه بين المللي قادر باشد به راه حلي كه براي تمامي طرف ها از جمله ايران قابل پذيرش باشد، دست يابد.
درهمين حال انگليس اين پيشنهاد را به طور كامل منتفي ندانسته است.
از طرفي سخنگوي دولت روسيه هم به خبرگزاري فرانسه گفته است روسيه با اين پيشنهاد جديد به ايران نزديك شده است اما هنوز پاسخي دريافت نكرده است.
لاريجاني: براي ايران تنها داشتن غني سازي اورانيوم
در خاك خودش مطرح است
لاريجاني گفت: در صورتي كه روسيه پيشنهاد غني سازي اورانيوم در خاك اين كشور را به طور رسمي ارايه دهد، بحث اش را انجام مي دهيم.
دكتر علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان ظهر ديروز در ديدار با تروئيكاي جنبش عدم تعهد در محل دبيرخانه شوراي امنيت ملي جلسه  مذكور را يكي از نشست هاي اين جنبش كه به طور معمول براي همفكري در مورد مسائل مختلف صورت مي گيرد عنوان كرد و افزود: در اين جلسه مسائل مختلف از جمله مسائل هسته اي بحث و بررسي شد و وزراي خارجي سه كشور مالزي، كوبا و آفريقاي جنوبي كه به نمايندگي از جنبش عدم تعهد حضور يافته بودند به تفصيل مسائل مربوط به مسئله هسته اي ايران با آنها در ميان گذاشته شد. لاريجاني در مورد طرح روسيه براي انجام غني سازي اورانيوم در خاك كشور ابراز داشت: از طرف روسيه هيچگونه طرح مدوني به ايران ارائه نشده است اما اينكه غني سازي اورانيوم در خاك كشور ديگري صورت گيرد براي آن كشورها مسائلي را دربر خواهد داشت، اما براي ايران تنها داشتن غني سازي اورانيوم در خاك خودش مطرح است. وي اضافه كرد: ما با غني سازي اورانيوم در خارج از مرزهاي خودمان براي كشورهاي ديگر چنان كه در راستاي مقاصد صلح آميز باشد مخالفتي نداريم. دبير شوراي امنيت ملي كشورمان ادامه داد: پيشنهاد مطرح شده از سوي روسيه رسانه اي است.
وي در پاسخ به اينكه اگر چنين پيشنهادي به طور رسمي به ايران شود چه تصميمي خواهيم گرفت؟ گفت: چنانچه چنين پيشنهادي به طور رسمي صورت گيرد بحث اش را انجام مي دهيم. در عين حال معتقدم كساني كه اين پيشنهاد را مطرح مي كنند بايد آن را دقيق تر مطرح كنند.

جنتي: دولت براي انجام وعده ها مدت تعيين كند
ايرنا: احمد جنتي  امام  جمعه  موقت  تهران  با اشاره  به  راي  اعتمادمجلس  به  سه  وزير پيشنهادي  آموزش  و پرورش ، تعاون ، رفاه  و تامين  اجتماعي ، از مجلس  شوراي  اسلامي به  دليل  دقت  نظر قدرداني  كرد.
وي  در خطبه  دوم  نماز جمعه  در جمع نمازگزاران  تهراني  در دانشگاه  تهران  افزود: از چهار وزيري  كه  مانده  بود سه  نفر از آنان  راي  اعتماد گرفتند اما متاسفانه  وزارت  نفت  كه  مهمترين وزارت  ماست ، زمين  مانده  است .
خطيب  جمعه  تهران  گفت : از مجلس  تشكر مي كنيم  كه  دقت  كرد. مجلس  در عين اينكه  نظر رئيس  جمهوري  را بايد تامين  كند ولي  بايد دقت  كند و اينكه  دربست  و چشم  بسته  بخواهند تأييد كنند، به  صلاح  مجلس ، دولت  و مردم  نيست .وي  تصريح  كرد: مجلس  بايد بررسي  كند، توانايي ها و صلاحيت ها را ببيند، آن  وقت  كسي  را كه  واجد شرايط باشد، تأييد كند.
امام  جمعه  موقت  تهران  اظهار اميدواري  كرد كه  عاقبت  كسي  تصدي  وزارت نفت  را به  عهده  گيرد كه  عظمت  كار را درك  كند، توان  انجام  اين  مسئوليت  را داشته  باشد و جلوي  كارهاي  زشت  گذشته  را بگيرد. وي  افزود:البته  يكبار ديگر نيز گفتم  كه  در وزارت  نفت شبه  امپراتوري وجود دارد كه  بعضي ها ناراحت  شدند.
جنتي  به  سفر رئيس  جمهوري  و هيات  دولت  به  استان  خراسان  جنوبي  اشاره كرد و گفت : اصل  اين  عمل  يعني  سركشي  به  استانهاي  محروم،  كار خوبي  است  و اثرمعنوي  آن بيشتر از اثر مادي  است .
دبير شوراي  نگهبان  در عين  حال  گفت : البته  بايد هر وعده اي  كه  مي دهند، عملي  شود. براي  وعده ها مدت  و ضرب  الاجل  بگذارند تا وعده ها پا در هوا نباشد و انتظار مردم  روز به  روز بيشتر شود.
خطيب  جمعه  تهران  همچنين  با اشاره  به  ناآرامي هاي  اخير در فرانسه  گفت : غرب  اگر آبرويي  داشت ، آن نيز از بين  رفت .

لاوروف: روسيه ، اروپا و آمريكا درباره
برنامه هسته اي ايران همكاري مي كنند
ايسنا: وزير امور خارجه روسيه اعلام كرد كه مسكو، اتحاديه  اروپا و آمريكا به همراه يكديگر براي حل مساله  برنامه  هسته اي ايران فعاليت مي كنند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه  روسيه كه در كنفرانسي خبري صحبت مي كرد، از اظهار نظر درباره گزارش هايي كه مي گويند طرف ها به توافقي در خصوص پيشنهاد به ايران دست يافته اند خودداري كرد. لاوروف اظهار داشت كه روسيه با اتحاديه  اروپا، آمريكا و نمايندگان آژانس بين المللي انرژي اتمي در راستاي رسيدن به راه حلي سياسي در خصوص مسايل مربوط به برنامه هسته اي ايران همكاري مي كند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |