شنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۷ - Nov 12, 2005
تلاش هاي تازه براي آشكار كردن ماهيت قلب كهكشان راه شيري
سياهچاله اي در همين نزديكي
دانشمندان از مدت ها قبل مي دانستند سياهچاله اي در قلب كهكشان وجود دارد ولي از خصوصيات آن چيز زيادي نمي دانستند
007344.jpg
گروه دانش و فناوري- مهدي صارمي فر: در هسته كهكشان راه شيري يك سياهچاله پرجرم قرار دارد كه طي چند سال آينده قادر خواهيم بود سايه كلي اين سياهچاله را مشاهده كنيم. آوري برادريك از مركز اخترفيزيك هاروارد مي گويد: با پيشرفت هاي تكنولوژيك در زمينه رصد سياهچاله ها مي توانيم سايه اي كه سياهچاله بر روي ستاره هاي پشت سر خود مي اندازد مشاهده كرده و به اين ترتيب اندازه و چرخش خود سياهچاله را تعيين كنيم. هيچ چيز حتي نور نمي تواند از حوزه جاذبه شديد يك سياهچاله فرار كند. سياه چاله ديده نمي شود به دليل اين كه از خود، نور يا هرگونه شكلي از ماده منتشر نمي كند، اما همين كه ماده در اثر جاذبه زياد، به داخل سياهچاله كشيده مي شود، گرم شده و انرژي را به صورت نقاط داغ (Hot Spots) منتشر مي كند. بخشي از اين تابش فرار كرده و رديابي مي شود. اخترشناسان قبلا تابش ناشي از نقاط داغ را درست بيرون از سياهچاله رديابي كرده اند.
پژوهشگران نمي دانند كه آيا سياهچاله هم مي چرخد يا نه. بنابراين اين پژوهشگران دو حالت را در نظر گرفته اند: يكي سياهچاله بدون حركت و ديگري چرخش با حداكثر سرعت. سپس وضعيت را شبيه سازي كرده  اند. در هر كدام از حالت ها، نقطه داغ به صورت يك حباب با رنگ هاي رنگين كماني كه به دور يك صفحه آبي سخت مي چرخد نمايش داده مي شود. صفحه آبي، نمايانگر صفحه پيوسته سياهچاله است كه ماده در آن جمع و داغ مي شود تا در نهايت به درون خود سياهچاله مكيده شود. براي رؤيت اين سايه، اخترشناسان به راديوتلسكوپي نياز دارند كه به بزرگي كره زمين باشد. اما به جاي راديوتلسكوپي كه اندازه غول آساي آن، امكان ساخت را غيرممكن مي كند، اخترشناسان از مجموعه اي از تلسكوپ هاي كوچك راديويي در سراسر جهان استفاده مي كنند. قبلا از اين روش كه تداخل سنجي ناميده مي شود، براي مطالعه پرتوها و علائم طول موج بلند فضاي خارج استفاده شده است. اخترشناسان با بررسي علائم طول موج كوتاه مي تواند تصاويري با كيفيت بالا از ناحيه بيروني سياهچاله به دست آورند. اين داده ها در نهايت به اخترشناسان كمك خواهد كرد تا فرضيه نسبيت عام اينشتين را در ميان ميدان گرانشي شديدا قدرتمند يك سياهچاله مورد آزمايش قرار دهند.
اندازه سياهچاله كهكشان راه شيري
سياهچاله اي كه در قلب كهكشان ما قرار دارد بسيار كوچك تر از اندازه اي است كه قبلا براي آن تصور مي شد. بر اساس پژوهش جديد، اين سياهچاله مي تواند بين فضاي زمين و خورشيد جاي بگيرد. قبلا قطرهاي بسيار متفاوتي براي سياه چاله موجود در مركز كهكشان راه شيري تخمين زده مي شد، از كوچكي مدار عطارد تا بزرگي مدار پلوتون. سال گذشته پژوهشگران اندازه آن را به بزرگي مدار زمين به دور خورشيد برآورد كردند. اما برآورد جديد اين اندازه را كمتر نشان مي دهد. يعني حدود 148ميليون كيلومتر. قطر اين سياهچاله كه* Sgr A نام دارد با استفاده از شبكه هايي از 10 راديو تلسكوپ كه در سراسر آمريكا پراكنده هستند اندازه گيري شده است.
* Sgr Aدر مركز كهكشان راه شيري حدود 26 هزار سال نوري با ما فاصله دارد. جرم اين سياهچاله 4 ميليون برابر خورشيد است.
منبع: ParsSky.com

تشخيص ارزان و سريع ايدز
007347.jpg
بالاخره فشارهاي سياسي نتيجه داد و هزينه تشخيص بيماري هاي HIV و درمان آن ها در كشورهاي فقير كاهش يافت. البته فقدان يك روش تشخيص ارزان و ساده اين ويروس براي آغاز درمان هاي پيچيده هنوز مانعي بزرگ محسوب مي شود.
پژوهشگران در دانشگاه نيويورك اعلام كرده اند راه حلي براي اين مشكل يافته اند: يك حسگر قابل حمل كه تنها در چند ثانيه، سيستم ايمني بدن بيمار را كنترل مي كند. در حال حاضر، به دست آوردن نتايج مشابه اين دستگاه به يك هفته كار آزمايشگاهي نياز دارد و تازه اين در صورتي است كه نمونه ها گم نشوند!
به گفته گلندا گري، رئيس بخش تحقيقات HIV در دانشگاه ويتواترسند، اين حسگر، تعداد نوعي سلول ايمني كليدي به نام CD4+ را در نمونه خون بيمار شمارش مي كند. كاهش آرام آرام سلول هاي CD4+ كه پاسخ ايمني بدن را به تومورها و عفونت ها سازماندهي مي كنند، يك نشانه مطمئن بر وجود ويروس هاي HIV در بدن فرد بيمار است: در برخي تعريف هاي باليني از بيماري ايدز، آمده است زماني كه فراواني سلول هاي CD4+ پايين تر از دويست سلول در يك ميليونيم ليتر خون برسد، آن فرد مبتلا به ايدز است. پزشكان براي تصميم گيري در مورد آغاز درمان و بررسي چگونگي تأثير داروها به اندازه گيري CD4+ اتكا مي كنند.
براي ساختن اين حسگر، متخصصان دانشگاه كورنل و دانشگاه آلباني، پادتن هاي متناظر با سلول هاي+ 4+CD را روي الكترودها لايه نشاني مي كنند. هنگامي كه نمونه خون روي سطح اين الكترودها قرار مي گيرد، پادتن ها  سلول هاي CD4+ را به دام مي اندازند. اين لايه جديد، مقاومت الكترودها را تغيير مي  دهد و در جريان عبوري از الكترودها تغييراتي ايجاد مي شود. با مقياس بندي اين تغييرات مي توان مقدار سلول هاي CD4+ را اندازه گيري كرد. اين نخستين قدم براي رسيدن به تست ارزان قيمت تشخيص بيماري ايدز محسوب مي شود.
منبع: New Scientist.com

طراحي توربين هاي جديد در آمريكا
گروه دانش و فناوري ـ محمدتقي رسولي: شركت ترامويا آكوا، سازنده توربين هاي صنعتي، اعلام كرد كه توربين هاي عمودي بادي جديدي كه طراحي كرده، بسيار كارآمدتر از مدل هاي سنتي آن است. به گزارش خبرگزاري اسوشييتدپرس از شهر شاين ايالت وايومينگ آمريكا، روز گذشته مسؤولان اين شركت با معرفي اين محصول جديد خود، آن را به زودي براي استفاده داخلي و بين المللي روانه بازار خواهند كرد.
توربين هاي سنتي با توجه به نوع و كيفيت خود توانايي تبديل 25 تا 40 درصد نيروي باد به انرژي هاي انتقالي را دارند، در حالي كه مدل طراحي شده جديد به نام TMA داراي 45 درصد كارايي بيشتر نسبت به مدل هاي قديمي و سنتي است.
در طراحي مدل، بال هاي توربين به شكلي طراحي شده اند كه آرام تر از مدل  هاي سنتي مي گردند و به همين دليل آلودگي صوتي و حذف خطر كمتري براي پرندگان دارد. اين توربين ها حداكثر 46 پا، بلندي خواهند داشت.
منبع: AP.com

نسل جديد ساعت هاي اتمي دقيق
گروه دانش و فناوري ـ زهرا بخشي: بنا به گزارش مؤسسه بين المللي تكنولوژي استانداردها، دقيق ترين ساعت دنيا، ساعت NIST-F1 از چندين سال پيش تاكنون پيشرفت بسيار كرده است و در حال حاضر دقت اين ساعت تقريبا 2 برابر دقت آن در سال 1999 شده است.
بنا به گزارش چاپ شده در مجله مترولوژي در 13 سپتامبر، ساعت NIST-F1 در 60 ميليون سال نه ثانيه اي عقب مي رود و نه جلو. ساعت NIST-F1 با استفاده از تابش اتم هاي سزيم ثانيه ها را بسيار دقيق نشان مي دهد. اين ساعت نوسانات طبيعي اتم ها را اندازه مي گيرد و در يك ثانيه بيش از 9 ميليارد تيك توليد مي كند. ساعت NIST-F1 تا سال 1999، 15 بار ارزيابي شده است و در ركوردهاي حاصل از اين ارزيابي ها، دانشمندان دريافته اند كه خطاي اين ساعت در نشان دادن ثانيه برابر با 15-10*۵۳‎/۰ است.
به گفته تام پاركر، رئيس تيم تحقيقاتي استانداردهاي اتمي NIST، دقت زياد اين ساعت به سه دليل است:
۱ـ ليزرها و نرم افزارهاي قوي جديد، سيستم NIST را در كل قابل اعتمادتر كرده و باعث عملكرد طولاني تر ساعت در دوره هاي طولاني تري از زمان شده است.
۲ـ اتم هاي سزيم بيشتري در فضا پخش مي شوند تا جابه جايي فركانس كه در اثر تأثير متقابل اتم ها ايجاد مي شود، به حداقل برسد.
۳ـ امروزه ميدان هاي مغناطيسي و جاذبه دقيق تر توسط دانشمندان كنترل مي شوند و استفاده اتم ها ضريب خطاي ساعت را بسيار پايين آورده است.
استانداردهاي فركانسي پيشرفته، امروزه كاربردهاي فراواني دارند؛ براي مثال از اين استانداردها مي توان در ساعت هاي بسيار دقيق، شبكه هاي مخابراتي و ارتباطات بي سيم و... استفاده كرد. استانداردهاي فركانسي پيشرفته تر را مي توان در بررسي ميدان هاي جاذبه و مغناطيسي و براي ايجاد امنيت در اين ميدان ها، در كاربردهاي پزشكي و پيش بيني وضع هوا استفاده كرد.
منبع: Scientific American

نسخه جديدفايرفاكس به نمايش گذاشته شد
گروه دانش و فناوري ـ محمدتقي رسولي: Mozilla نسخه جديد نمايشگر اينترنتي FireFox را منتشر خواهد نمود كه مي تواند update هاي موجود در روي سايت FireFox1/5 را بر روي آن نصب كند. ضمنا اين شركت اعلام نمود كه نسخه FireFox1/5 تا آخر سال جاري ميلادي معتبر خواهد بود.
نسخه FireFox داراي قابليت هايي نظير برنامه  هاي كمكي پيشرفته، سازگاري بيشتر با استانداردهاي وب، پشتيباني از DHTML، سازگاري با Macosx، سازگاري با Java1/6Script و CSS و... مي باشد و شركت اعلام نموده است كه نسخه جديد را براي تست بر روي سايت خود قرار مي دهد ولي هيچ  گونه پشتيباني از اين نرم  افزار فعلا وجود ندارد و فقط كساني كه قصد كمك به بهبود اين نرم افزار را دارند آن را دانلود و نصب نمايند.
منبع: IDG.com

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |