شنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۳ - Nov 19, 2005
ماده تاريك ، پديده اي كه دانشمندان را سال ها به خود مشغول كرده است
نامرئي واسرارآميز و شايد غير واقعي
به نظر مي رسد كه نسبيت عام بتواند چرخش ستاره ها را توضيح بدهد و نيازي به ماده تاريك نباشد
008016.jpg
گروه دانش و فناوري- مهدي صارمي فر: دانشمندان سال هاست به ما مي گويند كه كهكشان ها به اندازه كافي ماده يكنواخت در درون خود ندارند تا از فاصله گرفتن آن ها از هم جلوگيري كند. بنابراين بايد ماده اي نامرئي در فضا وجود داشته باشد تا اين پديده را توجيه كند. اما ماده تاريك هيچ وقت به صورت مستقيم شناسايي و مشاهده نشده و هيچ كس نمي داند كه ماهيت اين ماده چيست. برخي از دانشمندان همچنان نسبت به وجود آن شك دارند.
فرد كوپر استاك از دانشگاه ويكتوريا مي گويد: تئوري نسبيت عام اينشتين مي تواند يكپارچگي كهكشان هاي مجزا، شامل كهكشان راه شيري را توضيح دهد.
قانون گرانش نيوتن توضيح مي دهد كه چرا اجرام منظومه شمسي از هم فاصله نمي گيرند. اما سياره ها در طرح كلي گرانشي مهم نيستند و خورشيد با داشتن 86/99 درصد از كل جرم منظومه شمسي، فرمانرواي كل است. قرن هاست كه همين قوانين فيزيكي نيوتن در مورد كهكشان ها اعمال مي شود و به اين ترتيب چرخش ستاره ها قابل توضيح نبود. بنابراين ماده تاريك ابداع شد تا سرعت چرخش ستاره ها را توضيح دهد. كوپر استاك مي گويد: يك كهكشان با منظومه شمسي بسيار متفاوت است. تمركز تمامي ماده ـ ستاره ها ، سياه چاله ها، گاز و غبار ـ به طور جمعي، گرانش كهكشاني را شكل مي دهند. حتي يك سياهچاله در مركز يك كهكشان نوعا كمتر از يك درصد جرم كل كهكشان را تشكيل مي دهد. برخلاف منظومه شمسي، گرانش كل كهكشان حركت كهكشان را تغذيه مي كند.
وي مي گويد: ما در مورد كهكشان هاي دوار، مشاهده مي كنيم كه نظريه نسبيت عام پتانسيل گرانشي را به وجود مي آورد كه با چگالي ماده كهكشاني به صورت غيرخطي مرتبط است. اين بر خلاف گرانش نيوتني است اين تأثير غيرخطي قبلا ديده شده بود. نكته جالب اين است كه اين موضوع براي حركت چرخشي مداوم و ساده تر تحت گرانش در يك كهكشان هم صادق است در نتيجه حركت ستارگان در كهكشان كه تحت معادلات نسبيت عام توضيح داده مي شوند، نيازي به هاله هاي عظيم پديده اي غيرملموس و ناشناخته به نام ماده تاريك كه هيچ كس نمي تواند آن را توضيح دهد، ندارند. درصد كوچكي از چيزي كه به عنوان ماده تاريك فرض مي شود از ستاره هاي سوخته تشكيل شده كه به سختي ديده مي شوند. پيش بيني ها در مورد اين كه چه مقدار از اين ماده وجود دارد تغيير نخواهد كرد. البته اين نظريه جديد هنوز چگونگي گرد آمدن خوشه هاي كهكشاني بزرگ را توضيح نمي دهد. با اين حال ممكن است تحقيقات بيشتر توسط نظريه پردازان ديگر اين مشكل را حل كند.
منبع: ParsSُky.com

كنگره جهاني آلزايمردرايران
گروه دانش و فناوري: نخستين كنگره جهاني آلزايمر در ايران از سوي گروه حافظه مركز تحقيقات روان پزشكي و روان شناسي دانشگاه علوم پزشكي تهران در روزهاي 24 تا 25 آذرماه امسال در تالار امام خميني تهران برپا مي شود. دكتر مريم نوروزيان متخصص مغز و اعصاب و دبير اين كنگره با اعلام اين خبر افزود: هدف از برپايي اين كنگره، آشنايي پزشكان ـ به ويژه پزشكاني كه بيشتر با اين بيماري سر و كار دارند ـ با تازه هاي آلزايمر است. بررسي آلزايمر و همه گيرشناسي آن، فاكتورهاي خطرساز و درمان هاي اين بيماري از جمله ديگر اهداف برپايي كنگره مذكور است.
آشنا كردن بيشتر متخصصان با تحقيقات انجام شده در ساير كشورهاي پيشرفته نيز از اهداف اين كنگره به شمار مي رود. در نخستين كنگره جهاني آلزايمر، سخنراني هاي متنوعي از بيوشيمي حافظه و عوامل خطرساز بيماري آلزايمر گرفته تا آخرين درمان هاي اين بيماري ارائه خواهد شد. دكتر نوروزيان، شناخت زودرس مراحل اوليه آلزايمر، درمان اختلالات رفتاري و شناختي، درمان هاي غيردارويي و روش هاي رفتار با اين بيماران (حفظ منزلت سالمندان)، كنترل عوامل رواني مانند پرخاشگري و بي قراري، بدبيني، توهم و... را از عمده محورهاي اين كنگره دو روزه برشمرد. متأسفانه بيماران مبتلا به آلزايمر در كشور ما در مرحله متوسط و شديد به مراكز درماني مراجعه مي كنند و به غير از افراد تحصيل كرده كه بيشتر به مسأله اختلال حافظه خود اهميت مي دهند، بيشتر افراد اين امر را جزو لاينفك فرآيند پيري مي دانند. وي در پايان اظهار كرد، اين كنگره براي متخصصان نورولوژي، روان پزشكي، جراحي اعصاب، متخصصان داخلي، پزشكان عمومي و داروسازان داراي امتياز بازآموزي است، هر چند كه ثبت نام در اين كنگره براي كليه علاقه مندان آزاد است.

كاوشگر ژاپني گم شد
008019.jpg
گروه دانش و فناوري ـ محمدتقي رسولي: روبات ژاپني كه براي نمونه برداري از سطح يك سنگ آسماني فرستاده شده بود، گم شده است. فضا پيماي هايابوسا در حال تحقيق روي سنگ آسماني ايتوكاوا است. اين فضاپيماي بدون سرنشين ژاپني روز 12 نوامبر، روبات مينروا را به سمت اين سنگ فرستاده بود تا نمونه هايي را از سطح آن كنده و به فضا پيماي اصلي بياورد. اما به نظر مي رسد كه يك مشكل مكانيكي پيش آمده و مينروا سطح اين سيارك را تشخيص نداده و به صورت غيرقابل كنترل شروع به نمونه برداري كرده و سپس در راه بازگشت، گم شده است. مينروا كه جزو روبات هايي است كه قادر به نمونه گيري از سطح سياره ها و ستاره ها هستند، سه دوربين مختلف دارد كه مي توانند عكس رنگي بگيرند. طبق اعلام وزارت فضا نوردي ژاپن، مينروا تا آخرين ساعات روز شنبه با كاوشگر هايابوسا ارتباط راديويي داشته است ولي پس از آن از كنترل خارج شده و هيچ گونه آثاري از آن مشاهده نشده است، و تلاش ها براي پيدا كردن موقعيت آن همچنان ادامه دارد.
همچنين مسؤولان ژاپني اعلام كردند كه با استفاده از ارتفاع سنج ليزري اطلاعات مفيدي از سطح سياره كسب شده. كاوشگر هايابوسا تا ماه دسامبر در فضا باقي خواهد ماند و سپس سفر 690 ميليون كيلومتري خود براي بازگشت به زمين را آغاز مي كند. به نظر مي رسد هايابوسادر ماه ژوئن 2007 در ايستگاه زميني استراليا فرود خواهد آمد. ستاره ايتوكاوا، ستاره اي است كه بين زمين و بهرام در حال چرخش است و داراي 640 متر طول و 300 متر عرض است و جاذبه اي معادل يك صد هزارم زمين دارد و همين موضوع باعث مي شود كه كاوشگرها نتوانند به راحتي بر روي آن فرود آيند.
منبع: AP.org

چين 14 ميليارد پرنده را واكسينه مي كند
بي بي سي: دولت چين قول داده است براي جلوگيري از شيوع آنفلوانزاي پرندگان، 14 ميليارد پرنده اي را كه تخمين زده مي شود در اين كشور هست، واكسينه كند. جيا يولينگ، رئيس سازمان دامپزشكي چين، در اعلاميه خود گفت كه كليه هزينه هاي اين عمليات را دولت تامين خواهد كرد. اين حركت در پي شناسايي موارد تازه شيوع آنفلوانزاي پرندگان در چندين ناحيه چين طي يك ماه گذشته انجام مي شود.
تاكنون هيچ موردي از ابتلاي انسان به آنفلوانزاي پرندگان در چين تاييد نشده است، با اين حال چندين مورد مشكوك موضوع تحقيق است. گونه H5N1 ويروس آنفلوانزاي پرندگان از سال 2003 تاكنون جان بيش از 60 نفر را در جنوب شرقي آسيا گرفته است. آقاي جيا اين خبر را هنگام شركت در يك جلسه پرسش و پاسخ اينترنتي درباره وضعيت آنفلوانزاي پرندگان در چين اعلام كرد. چين روزانه 100 ميليون دوز واكسن آنفلوانزاي پرندگان توليد مي كند، اما به گفته وزارت كشاورزي اين كشور، برخي نواحي هنوز با كمبود واكسن روبه رو هستند.
سازمان بهداشت جهاني گفت پكن اين سازمان را از دو مورد تازه شيوع آنفلوانزا ميان پرندگان در استان غرب دور چين، شينجينگ، در روز 9 نوامبر مطلع كرده است. يك سخنگوي اين سازمان در پكن گفت بيش از 300 هزار مرغ در دو بخش اين استان كشتار شده اند. مقام هاي سازمان بهداشت جهاني همچنين سرگرم تحقيق درباره سرايت احتمالي اين بيماري به چهار نفر در استان هونان هستند.

فناوري نوين دي وي دي
008013.jpg
عليرضا سزاوار: در حالي كه هنوز مدت چنداني از عمر DVD ها نگذشته است، نسل جديد آن ها يعني DVD ـ BR و DVD ـ HD در حال ظهور هستند و مهم ترين دليل آن، محدوديت هاي DVD به خصوص براي مراكز فيلمسازي است. زيرا اكثر فيلم ها داراي صداي DTS مي باشند كه كيفيت بهتر و در نتيجه حجم بيشتري نسبت به صداي دالبي ديجيتال دارند و نيز استفادة رو به رشد از تلويزيون هاي جديد HDTV كه به وضوح بسيار بالايي از فيلم ها نيازدارند، مزيد بر علت شده است، زيرا DVD ها توانايي حجم مورد نظر را ندارند. به همين منظور كمپاني هاي بزرگ، سال ها پيش براي حل اين مشكل تلاش نموده و در نتيجه به موفقيت هايي دست يافته اند. از جمله سوني كه پايه گذار اين تكنولوژي بود، فرمت Blue-Ray را معرفي نمود كه برخي از شركت هاي بزرگ ژاپني از جمله: شارپ، پايونير و TDK از آن  حمايت مي كنند. و از طرف ديگر كمپاني توشيبا نيز فرمت جديدش را با نام HD-DVD معرفي كرد كه داراي برتري هاي بيشتري نسبت به فرمت قبلي مي باشد. در هر دو فرمت مذكور، براي ذخيره اطلاعات از ليزر آبي به جاي ليزر قرمز استفاده مي شود، زيرا طول موج آن كوتاه تر بوده و در نتيجه امكان ذخيره اطلاعات بيشتري را داردك به طوري كه در فرمت BR-DVD در هر لايه، 25 گيگابايت و در فرمت HD-DVD مقدار 15 گيگابايت اطلاعات ذخيره مي شود. در DVD معمولي در هر لايه 5 گيگابايت ذخيره اطلاعاتي است. در فرمت HD-DVD، ضخامت ديسك هاي آن 5 برابر بيشتر است و در نتيجه آسيب پذيري كمتري نسبت به رقيب خود دارد. چون فاصله بين track هاي آن اندكي بيشتر است، در نتيجه درايو آن نياز به ليزر خيلي قوي ندارد.

انزوا، تاكتيك بقاي انسان ماقبل تاريخ
موسسه اطلاع رساني توسعه فناوري زيستي: گروه هايي از دانشگاه آمستردام و دانشگاه شيكاگو داده هاي مربوط به هشت هزار دوقلوي همسان و غيرهمسان را بررسي كردند. آن ها دريافتند وراثت نقش بسيار مهمي در گوشه گيري دارد. اين نتايج نشان مي دهد كه كمك به افراد گوشه گير فقط با تغيير محيط ممكن نيست. تنهايي قبلا به ناراحتي قلبي و همچنين مشكلات روحي مانند اضطراب، كمبود اعتماد به نفس و جمع گريزي پيوند زده شده است. به نظر مي رسد كه حس تنهايي و انزوا ممكن است از رفتارهاي دوران ماقبل تاريخ، زماني كه شكارچيان عمدا از ديگران پرهيز مي كردند تا مجبور نشوند آن ها را در غذاي خود سهيم كنند، سرچشمه بگيرد. اين باعث مي شد كه اين افراد بهتر تغذيه كنند و بنابراين شانس بقا و تناسل آن ها افزايش مي يافت. اما اين تاكتيك جنبه  منفي نيز داشت و آن اين كه باعث اضطراب، گرايش به خصومت ورزي، نفي گرايي و جمع گريزي مي شد.
در اين مطالعه از دوقلوها، كه از سال 1991 (در فاصله سني 13 تا 20 سالگي) به بعد به طور منظم تحت نظارت بودند، خواسته شد به پرسش نامه اي پاسخ دهند كه حاوي گزاره هايي نظير دوستانم را خيلي زود از دست مي دهم و هيچ كس دوستم ندارد بود. پاسخ هاي دوقلوهاي بزرگسال همسان و غيرهمسان را كه در يك خانواده بزرگ شده بودند، مقايسه شد و ميان دوقلوهاي همسان اختلاف كمتري در زمينه ميزان گوشه نشيني پيدا شد. اين موضوع ممكن است بدان معني باشد كه ژن ها نقشي عمده در تعيين اين مسأله كه يك فرد در زندگي حس تنهايي را تجربه مي كند يا خير، دارد.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |