شنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۳ - Nov 19, 2005
گزارش البرادعي از فعاليت هسته اي ايران
به اعضاي شوراي حكام ارائه شد
گروه سياسي: محمد البرادعي دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي عصر ديروز آخرين گزارش خود از فعاليت هسته اي جمهوري اسلامي ايران را به نمايندگان كشورهاي عضو شوراي حكام آژانس در وين ارايه كرد.
بنابر روال پيشين يك هفته مانده به آغاز جلسات رسمي شوراي حكام دبيركل گزارش خود از موضوعات ويژه مورد بررسي در نشست را به اعضاء ارايه مي كند تا مورد بررسي لازم براي موضعگيري هاي رسمي قرار بگيرد.
البرادعي همچون گزارش هاي پيشين خود در گزارش نشست پاييزه شوراي حكام نيز موضعي دوپهلو اتخاذ كرد. وي در اين متن ۵ صفحه اي عمدتا به روند بازرسي هاي آژانس از تاسيسات هسته اي ايران از زمان تصويب قطعنامه ماه سپتامبر (شهريورماه) شوراي حكام پرداخته است.
دبيركل دراين گزارش ضمن تمجيد از افزايش سطح همكاري هاي ايران با آ ژانس به ويژه در آماده كردن زمينه بازرسي از سايت نظامي پارچين و امكان گفت وگو با دو تن از افراد مطلع خواستار ادامه اين همكاري ها شد.
البرادعي در اين گزارش يادآور شده است كه هنوز در موقعيتي نيست كه وجود فعاليت هسته اي اعلام نشده در ايران را رد بكند و در اين خصوص به وجود ابهاماتي درمورد سانتريفيوژهاي P2 ايران اشاره كرده است.
وي براي ادامه بررسي پرونده هسته اي ايران جهت دستيابي به نتيجه نهايي خواستار فراهم  كردن امكان بازرسي هاي بيشتر از محل هاي موردنظر، نمونه برداري از مراكز مختلف به ويژه نمونه برداري از محيط هاي نظامي چون سايت لويزان و مصاحبه با افراد موردنظر شده است.
در اين گزارش درمورد موضوع منشأ آلودگي هاي قطعات هسته اي ايران آمده است: آژانس منشأ اورانيوم غني شده در تجهيزات ايران را بررسي كرده است كه در اين رابطه نشانه اي به دست نيامده و صحت اظهارات ايران به اثبات رسيده است.
گزارش مذكور تعليق فعاليت هاي غني سازي در ايران را تاييد مي كند و يادآور مي شود نظارت آژانس بر فعاليت هاي مركز UCF اصفهان ادامه دارد و ايران همچنان ساخت راكتور هسته اي تحقيقاتي آب سنگين اراك را پي مي گيرد.
البرادعي دريافت اطلاعات جديد از ايران درمورد سانتريفيوژهاي P1 و P2 و مصاحبه با دو تن از دانشمندان هسته اي را كمك بزرگ ايران مي خواند و ضمن درخواست زمان براي تحليل اين اطلاعات اين كمك ها را ديرهنگام مي خواند.
وي خواستار دراختيارگرفتن اطلاعاتي در زمينه استفاده از تجهيزات و مواد دومنظوره كه مي تواند هم در مصارف صلح آميز و هم غيرصلح  آميز استفاده  شود و نيز اسنادي درمورد امكانات ايران درباره ريخته گري و ماشين كاري اورانيوم شده است و مدعي مي شود ايران اسنادي دارد كه مربوط به مونتاژ تجهيزات ساخت تسليحات هسته اي است و آنها را دراختيار آژانس قرار نداده است.دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در خاتمه گزارش خود تاكيد كرده است كه آژانس به تحقيقات خود براي دستيابي به اطلاعات براي رفع ابهامات ادامه مي دهد و نتايج حاصل توسط آژانس گزارش خواهد شد.
البرادعي در اين گزارش جديد همچنين ابراز اميدواري كرده است كه مسايل باقي مانده مربوط به پرونده هسته اي ايران با همكاري و اعتمادسازي بيشتر ايران در داخل آژانس حل و فصل شود.
اين گزارش در اجلاس پاييزه شوراي حكام كه از سوم آذرماه در وين برگزار مي شود مورد بررسي قرار خواهد گرفت و مبناي اصلي صدور قطعنامه بعدي شورا درمورد ايران خواهد بود.
به نظر مي آيد گزارش مذكور هرچند به صورت كامل منافع ايران را تامين نمي كند ولي درصورتي كه موردتوجه جدي قرار بگيرد زمينه ادامه همكاري با ايران از سوي آژانس را فراهم مي كند.
البته بايد درنظر داشت قطعنامه هاي شوراي حكام بيش از آن كه از مستندات حقوقي ازجمله گزارش دبيركل متاثر باشد از رايزني هاي سياسي به ويژه مواضع قدرت هاي بزرگ تاثير مي گيرد.

رشوه ليبي به ايتاليا
براي تغيير حقايق پرونده امام موسي صدر
ايلنا: يك منبع آگاه كه دوستي نزديكي با سيف  الاسلام فرزند ژنرال معمر القذافي رهبر حكومت ليبي داشته است از رشوه ۱۲ ميليون يورويي مقامات ليبيايي به مقامات ايتاليا براي دستكاري در حقايق پرونده امام موسي صدر پرده برداشت.
م.ر كه يك عرب آفريقايي  تبار و داراي گذرنامه يكي از كشورهاي جنوب خليج  فارس است، مبلغ توافق شده سيف  الاسلام با دو تن از مقامات ايتاليايي را بيش از دوازده ميليون يورو اعلام و فاش كرد: «تاكنون دو سوم از اين مبلغ به مقامات ايتاليايي پرداخت شده و مابقي آن نيز قرار است پس از اعلام رسمي دستگاه قضايي رم مبني بر تبرئه القذافي درمورد ربودن امام موسي صدر، پرداخت شود.»
وي در توضيح اين معامله گفت: «بر اساس اين معامله پنهاني، قرار است مقامات امنيتي و قضايي ايتاليا با پرداخت يك دهم اين مبلغ، وارد ماجرا شوند و سناريويي ديگري طراحي شود.»
م.ر ادامه داد: «بر اساس اين طرح كه با هدف انحراف افكار عمومي و نقض حكم قطعي دادستاني و دادگاه رم در سال ۱۹۷۹ طراحي شده است، قرار است دادستان كنوني رم بار ديگر اين پرونده مختومه را بگشايد و با افزودن اسناد جعلي ارسالي از سوي دستگاه اطلاعاتي ايتاليا، پرونده را قابل  بررسي مجدد اعلام كند و سپس پرونده را براي صدور حكم تبرئه القذافي به دادگاه تحقيق به رياست يك خانم قاضي كه از مشاوران سابق سيلويو برلوسكوني است، ارجاع دهد.» اين منبع افزود: «بر همين اساس بود كه خبرگزاري رسمي ايتاليا (آنسا) به تازگي ادعا كرد كه تحقيقات انجام شده نشان مي  دهد كه امام موسي صدر به اتفاق دو همراه خود در سال ۱۹۷۸ از ليبي وارد شهر رم شده و در اين شهر مفقود شده است.» وي گفت: «نكته تعجب  برانگيز اينكه خبرگزاري ايتاليا در گزارش خود تأكيد كرده كه هيچ مدركي دال بر دست داشتن ليبي در اين ماجرا وجود ندارد!»اين منبع آگاه در ادامه با يادآوري سوابق معاملات پنهاني حكومت ليبي با مقامات ايتاليايي؛ به مذاكرات مربوط به خريد گاز ليبي از سوي ايتاليا اشاره و تصريح كرد: در آن هنگام كسي گمان نمي  كرد كه هدف از تأخيرهاي مكرر ليبي در صدور گاز به ايتاليا، گرفتن امتيازات سياسي و قضايي باشد.

معاون عمراني و مسكن بنياد شهيد و امور ايثارگران اعلام كرد:
ساماندهي گلزار شهدا در كشور
008040.jpg
معاون عمراني و مسكن بنياد شهيد و امور ايثارگران، گفت: تاكنون ۱۹ هزار و ۶۰۰ گلزار شهدا در سطح كشور ساماندهي و مناسب  سازي شده است و طبق پيش  بيني  هاي انجام شده تا آخر سال، ۲۰ هزار مزار شهيد ديگر نيز در سراسر كشور ساماندهي خواهد شد.مهندس حبيب  الله بوربور، معاون عمراني و مسكن بنياد شهيد و امور ايثارگران، در گفت و گو با خبرنگار ايلنا، با اشاره به ساماندهي گلزار شهدا، گفت: اعتباري كه بنياد شهيد و امور ايثارگران براي ساماندهي گلزار شهدا اختصاص داده، حدود ۴ ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان و اعتبار وزارت كشور، ۳ ميليارد و ۷۰۰ ميليون تومان و اعتباري نيز كه كميته كارگروه گلزارها يادمان  ها در استان  ها اختصاص داده، ۱۰ ميليارد تومان بوده است.
وي تصريح كرد: در حال حاضر بيش از ۲۲۰ هزار مزار شهيد در سراسر كشور وجود دارد كه براي هر يك از آنها اگر يك ميليون تومان اعتبار اختصاص داده شود، حدود ۲۲۰ ميليارد تومان اعتبار نياز است؛ در صورتي كه طبق پيش  بيني  هاي انجام شده تا آخر سال ۲۰ ميليارد تومان اعتبار براي ساماندهي و مناسب  سازي گلزار شهدا تامين مي  شود.
معاون عمراني و مسكن بنياد شهيد و امور ايثارگران افزود: تاكنون ۱۹ هزار و ۶۰۰ مزار شهيد در سطح كشور ساماندهي و مناسب  سازي شده است و پيش  بيني مي  شود تا آخر سال ۲۰ هزار مزار ديگر نيز ساماندهي شود.
وي تصريح كرد: بنابراين ۴۰ هزار مزار شهيد تا آخر سال ۸۴ ساماندهي و مناسب  سازي خواهد شد.بوربور افزود: در حال حاضر ۱۸۰ هزار مزار شهيد در سراسر كشور داريم كه برخي از آنان توسط خانواده  ها، سرمايه  گذاري و مناسب  سازي شده ولي بايد با عزم ملي ظرف سه سال آينده تمام مزار شهدا مناسب  سازي و ساماندهي شود.
وي يادآور شد: در سال ۸۵ نيز ۶۰ هزار مزار شهدا ساماندهي خواهد شد و تا سال ۸۷ بايد ساماندهي گلزار شهدا به اتمام برسد.

هيأت دولت تا پايان سال به ۹ استان سفر مي كند
فارس: رئيس جمهور و اعضاي هيات دولت تا پايان سال جاري در ۹ استان كشور حضور پيدا كرده و جلسات هيات دولت را در اين استانها تشكيل خواهند داد.رئيس جمهوري يكي از وعده هاي اصلي انتخاباتي خود براي تشكيل جلسات هيات دولت در استانها را محقق كرده و هجدهم و نوزدهم آبان براي ديداري سه روزه و بررسي مشكلات استان خراسان جنوبي به بيرجند سفر نمود.احمدي نژاد و اعضاي هيات دولت همچنين هفته آينده به استان محروم ايلام سفر كرده و با تشكيل جلسات دولت در اين استان براي رفع مشكلات اساسي اين استان اقدام خواهند كرد.بر اساس برنامه ريزي انجام شده رئيس جمهور و اعضاي هيات دولت تا پايان سال جاري در ۹ استان كشور حضور پيدا كرده و جلسات هيات دولت را در اين استانها تشكيل خواهند داد كه پس از استان خراسان جنوبي و ايلام، سيستان و بلوچستان در نوبت بعدي حضور هيات دولت است.

ايران خواستار عدالت اطلاعاتي در جهان شد
گروه اجتماعي: وزير ارتباطات  و فناوري  اطلاعات  ايران  صبح  ديروز ، در آخرين  روز از برگزاري  اجلاس  سران  جامعه  اطلاعاتي  درشهر تونس ، به  عنوان  رئيس هيات  ايراني  شركت كننده  در اجلاس ، سخنراني  كرد.
به  گزارش  خبرنگار اعزامي ايرنا، دكتر محمد سليماني  طي سخناني در اين اجلاس گفت: توسعه  ارتباطات  و فناوري  اطلاعات  از اولويتهاي  خاصي  در جمهوري  اسلامي ايران  برخوردار است .
با اجراي  سه  برنامه  پياپي  پنج  ساله  توسعه ، توانسته ايم گام  مهمي در ايجاد زيرساختهاي  مناسب  مخابراتي  برداريم  و تا پايان  برنامه چهارم  توسعه ، ضريب  نفوذ تلفن  ثابت  و همراه  را به  ۱۰۰ درصد و اينترنت  رابه  حداقل  ۳۵ درصد برسانيم .
وي افزود: افزايش  شكاف  ديجيتالي  در شرايطي  كه كاهش  اين فاصله  بايد با ايجاد مكانيزمهاي مناسب  حاصل  شود، آينده  مبهمي را براي  ايجاد يك  جامعه  اطلاعاتي  رقم  زده است  كه  مي تواند به  دنياي  يك  قطبي  نامتوازن  با تمامي عواقب  سوء آن منجرشود.
به  منظور كاهش  آلام  بشري ، جامعه  بين المللي  بايد گفتار و تعهدات  را به عمل  تبديل  كند.اين  مهم  تنهااز طريق  اتخاذ رويكردي  جامع ، عدالت  محور و غيرتبعيض آميز براي  دسترسي  به  ارتباطات  و فناوري  اطلاعات  ميسر مي شود.
تحميل  موانع  ديجيتالي  جديد، تنها مي تواند مردم  جهان  را از فوائد بسيارارتباطات  و فناوري  اطلاعات  محروم  سازد.
وزير ارتباطات در ادامه گفت: اكنون  كه  اراده  جهاني  بر شفافيت ، دمكراتيك  و چند جانبه  بودن  حاكميت اينترنت  تعلق  گرفته  است ، ما بايد مكانيزمهاي  ضمانتي  كافي  را براي  دسترسي برابر و ارزان  و ارتقاي  فرصتهاي  برابر براي  مشاركت  در تمامي  شبكه هاي  دانش  و اطلاعات  فراهم  آوريم .
سليماني در پايان افزود: تلاشهاي  مستمر و سرمايه گذاريهاي  جامعه  جهاني  در توسعه  و گسترش  اينترنت  نبايد مورد اغماض  قرار گيرد زيرا اينترنت  امروز به «تسهيلاتي  جهاني» تبديل شده  است  كه  تعلق  به  همه  جوامع  بشري  دارد و لذا اين  حق  مسلم  همه  كشورهاست كه  در حاكميت  آن مشاركت  داشته  باشند.
شيرين عبادي بانوي ايراني نيز در اجلاس سران جامعه اطلاعاتي سخن گفت. عبادي در سخنان خود به مسئله مورد توجه كشورهاي در حال توسعه، يعني حاكميت بر اينترنت نيز اشاره كرد.
او با يادآوري اين نكته كه بسياري از خدمات دهندگان اينترنتي در كشورهاي غربي مستقر هستند، گفت: چه تضميني وجود دارد كه حكومت اين كشورها (ي غربي) هر لحظه كه بخواهند بنا به دلايل سياسي و يا تحريم هاي اقتصادي برخي از مردم جهان را از دسترسي به اينترنت محروم نكنند؟اشاره خانم عبادي به مواردي است كه برخي از ارائه دهندگان ميزباني وب ( وب هاستينگ) در آمريكا، بر اساس تحريم هاي اين كشور عليه ايران، از ارائه خدمات به سايت هاي ايراني خودداري كرده اند و اين سايت ها را با مشكل مواجه ساختند.
شيرين عبادي در بخش پاياني سخنان خود به مشكل سانسور كه گريبانگير كاربران اينترنت است اشاره كرد: برخي از حكومت ها به بهانه حفظ امنيت ملي، مبارزه با فساد اخلاقي يا جلوگيري از تجارت هاي نامشروع مبادرت به فيلترينگ كرده اند و هر سايتي را كه مايل باشند به دلخواه خود فيلتر مي كنند و مانع مي شوند كه مردم به آساني بتوانند به اطلاعات مورد نياز خود دسترسي يابند و صداي خود را به مخاطبان برسانند. از آن بدتر در صدد تنبيه وبلاگ نويساني بر مي آيند كه كوچك ترين انتقادي به عملكرد سياسي حكومت خود مطرح كرده اند.اين گزارش حاكي است: تلويزيون تونس سخنراني «ساموئل اشميت» ، رئيس جمهور سوييس را به دليل انتقادات شديد اللحن وي درمورد فقدان اختيارات وآزادي هاي معنوي، سانسور كرد.
سخنان «اشميت» در اجلاس جهاني جامعه ي اطلاعاتي به گونه اي بود كه باعث شد مخاطبان وي در سالن اجلاس، شديدا وي را مورد تشويق خود قرار دهند.اشميت گفت: با صراحت تمام مي گويم كه براي سازمان ملل غيرقابل قبول است كه اعضاي اين سازمان شهروندانشان را به دليل انتقاد عليه دولت درمورد اينترنت و رسانه ها روانه ي زندان كنند.
نگران بودم كه اين مساله در تونس اعلام نشود، همه بايد بتوانند با آزادي بيان سخن بگويند و اين يكي از شرايط لازم براي موفقيت يك كنفرانس بين المللي است.
وي افزود: هر جامعه بايد همان طور كه به حقوق انساني احترام مي گذارد، براي استقلال رسانه هايش نيز احترام قائل شود.

وزير رفاه: اعتبارات بهزيستي افزايش مي يابد
مهر:وزارت رفاه پس از انجام كار كارشناسي و بررسي هاي بيشتر ، اعتبارات مربوط به اجراي طرحها و برنامه هاي سازمان بهزيستي را افزايش مي دهد. وزيررفاه و تامين اجتماعي با اذعان به اين مطلب كه بهزيستي براي اجراي طرحها و برنامه هاي خود دچار كسري اعتبار و بودجه است گفت : با توجه به اينكه بهزيستي يكي از زير مجموعه هاي وزارت رفاه است بنابراين اين وزارتخانه مي تواند در صورت نياز و تاييد كسري بودجه براي اجراي طرحها و برنامه هاي بهزيستي از سوي كارشناسان و متخصصين ، بودجه بهزيستي را افزايش دهد.پرويز كاظمي خاطر نشان كرد: تمام اين اقدامات مستلزم تهيه اطلاعات و آمار جامع و درستي از تعداد افراد تحت پوشش و ميزان مستمري اختصاص يافته به آنان است .

معاونان حقوقي و آ موزش وزارت خارجه منصوب شدند
ايسنا: دكتر منوچهر متكي، وزير امور خارجه كشورمان طي حكمي، دكتر سيد عباس عراقچي و دكتر منوچهر محمدي را به ترتيب به سمت معاون حقوقي و امور بين الملل و معاون آموزش و پژوهش وزارت امور خارجه منصوب كرد.دكتر عراقچي پيش از اين رئيس و استاد دانشكده روابط بين الملل وزارت امور خارجه، سفير جمهوري اسلامي ايران در فنلاند، مديركل دفتر مطالعات سياسي و بين الملل وزارت امور خارجه و سرپرست دفتر نمايندگي جمهوري اسلامي  ايران نزد سازمان كنفرانس اسلامي  در جده بوده  است.دكتر محمدي نيز كه هم اكنون دانشيار دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران مي باشد پيش از اين عهده دار سمت هاي مهمي  چون معاونت دانشجويي وزارت فرهنگ و آموزش عالي، معاون نخست وزير و سرپرست دفتر خدمات حقوقي، استاندار سيستان و بلوچستان، فرماندار خرمشهر و معاونت حقوقي و پارلماني وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح بوده  است.

طرح ايران براي تشكيل كشور واحد فلسطين به سازمان ملل
ايسنا: مدير كل امور خاورميانه و شمال آفريقا در وزارت امور خارجه ايران اعلام كرد كه تهران در آينده نزديك طرحي را در مورد برپايي كشور يكپارچه و واحد فلسطين تقديم سازمان هاي بين المللي خواهد كرد.محمد سبحاني گفت: مسئولان جمهوري اسلامي ايران سازمان هاي بين المللي را در جريان اين طرح كه توسط بسياري از شخصيت هاي فكري و سياسي ايراني تهيه شده است، قرار خواهند داد.از سوي ديگر صلاح الزواوي، سفير فلسطين در تهران از اين طرح استقبال كرد و گفت: طرح ايران به دليل درخواست بازگشت آوارگان فلسطيني جهت اجراي همه پرسي عادلانه براي رسيدن به يك دولت عادل كه نسبت هاي جمعيتي را مراعات مي كند، از ديگر طرح ها متمايز است.وي در همين حال اظهار داشت كه اين طرح خطري براي اشغالگران اسرائيلي خواهد بود.

قائم مقام جديد توليت آستان قدس رضوي منصوب شد
ايسنا: طي حكمي از سوي آيت الله واعظ طبسي، سيد احمد علوي به عنوان قائم مقام توليت آستان قدس رضوي منصوب شد.در اين حكم، توليت آستان قدس رضوي با اشاره به تنظيم سند چشم انداز ۲۰ ساله آستان قدس رضوي خطاب به سيد احمد علوي آورده است: جنابعالي را كه در خانواده اي برخوردار از فضل و تقوا تربيت شده ايد و يافته هايي از حوزه و دانشگاه همراه داريد و موصوف به پايبندي نسبت به مباني فكري و اعتقادي و ارزش هاي والاي اسلامي  هستيد، براي مدت چهار سال به عنوان قائم مقام خويش در آستان قدس رضوي منصوب مي نمايم. در ادامه اين حكم، آيت الله واعظ طبسي از تلاش ها و زحمات علي كريمي كه در يك دوره بلندمدت به عنوان قائم مقام توليت آستان قدس رضوي خدمت كرده تشكر و براي وي آرزوي توفيق كرده است.علوي از سال ۱۳۵۹ با مسئوليت روابط عمومي آستان قدس رضوي خدمت خود را در اين نهاد آغاز كرد و در سمت هاي مدير كل روابط عمومي، مشاور قائم مقام و معاونت اماكن متبركه و امور زايران آستان قدس رضوي تجربه هايي كسب كرد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |