شنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۳ - Nov 19, 2005
تأكيد باهنر بر همراهي ايران
با ژاپن در مبارزه با سلاحهاي هسته اي
ايرنا: «محمدرضا باهنر» نايب  رئيس  اول  مجلس  شوراي  اسلامي روز گذشته در توكيو باوزيران  امور خارجه  و اقتصاد، تجارت  و صنعت  (متي ) ژاپن  ديدار و مذاكره كرد.
باهنر در ديدار با «تارو آسو» وزير امور خارجه  ژاپن ، با اشاره  به بازديدش  از شهر هيروشيما گفت : همانگونه  كه  ژاپن قرباني  سلاح  كشتارجمعي  مي باشد، ايران نيز قرباني  سلاح  كشتار جمعي  از سوي  رژيم  صدام بوده  است .
نايب رئيس اول  مجلس  شوراي  اسلامي افزود: همواره  مخالف  توليد، انباشت  و استفاده  از سلاح  كشتارجمعي  بوده ايم  و در موضوع  خلع  سلاح  عمومي  تسليحات  انهدام جمعي  در كنار ژاپن  و ساير كشورهاي  صلح دوست  خواهيم  ايستاد.وي  همچنين  استمرار گفت  وگوهاي  مقامات  پارلماني  دو كشور را مورد تأكيدقرار داد و روابط ايران  و ژاپن  را با توجه  به  سابقه  ديرينه  تاريخي  و فرهنگي  آن حايز اهميت  دانست .
تارو آسو وزير امور خارجه  ژاپن  نيز با ابراز خرسندي  از سفر هيأت  پارلماني  ايران  به  ژاپن ، از گسترش  فراگير روابط توكيو و تهران  استقبال  ونقش  مجالس  دو كشور را در توسعه  و تحكيم  روابط مهم  توصيف  كرد.
نايب  رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي در ديدار «توشي هيرونيكاي» وزير اقتصاد، تجارت و صنعت  ژاپن ، نيز تشريح  و تبيين  برنامه  چهارم  توسعه  و چشم انداز۲۰ ساله  كشور و مفاد و اهداف  اين  دو سند، طرح ها و برنامه هاي  آتي  ايران  را براي  وزير اقتصاد ژاپن  تشريح  و بر آمادگي  تهران  براي  گسترش  همكاري ها با توكيو در چارچوب  اهداف  برنامه هاي  توسعه  و چشم انداز تأكيد كرد.
باهنر در ديدار پنج روزه خود از ژاپن با «يوهه كونو» رئيس مجلس نمايندگان و «چيكاگله اوگي» رئيس مجلس مشاوران ژاپن هم ديدار و گفتگو كرد.باهنر و هيات  همراه  در جريان سفر خود از شهر هيروشيما و پارك  و موزه  صلح  اين  شهر هم بازديد كردند.
باهنر در پايان  اين  ديدار با امضاي  دفتر يادبود موزه  در اين  دفتر نوشت :مردم  هيروشيما قرباني  جنايت  عظيمي شده اند كه  برايشان  طلب مغفرت  مي كنيم  . پيام  اين  جان باختگان  به  انسان  امروز اين  است  كه  هيچ زماني  نبايد چنين  جنايتي  تكرار شود و همه  بشريت  بايد فرياد زنند، تهيه ، توليد و نگهداري  هرنوع  سلاح  كشتارجمعي  ممنوع  است  و تلاش  خود را بايد براي انهدام  اين  سلاح ها به  كار گيرند.

رئيس جمهور در ديدار مشاور امنيت ملي عراق:
عراق مقتدر و پيشرفته بهترين دوست براي ماست
ايسنا: دكتر محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور چهارشنبه شب موفق الربيعي مشاور امنيت ملي عراق را به حضور پذيرفت.رئيس جمهور در اين ديدار حمايت قاطع ايران را از استقرار امنيت، اقتدار و پيشرفت در عراق خاطرنشان كرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران تمام تجربيات خود در زمينه هاي مورد نياز را در اختيار ملت و دولت عراق قرار خواهد داد تا اين كشور بتواند در مسير پيشرفت و آباداني سربلند و سرافراز شود.وي با ابراز نگراني از ناامني هاي تحميلي بر ملت عراق، اين ناامني ها را بهانه اي براي حضور اشغالگران دانست و اظهار اميدواري كرد با استقرار امنيت كامل، تحت حاكميت دولت عراق، صلح و آرامش به اين كشور بازگردد.
احمدي نژاد بر ضرورت وجود رابطه اي مبتني بر حسن همجواري و دوستانه، و لزوم هوشياري و وحدت نظر كشورهاي منطقه تأكيد كرد و افزود: يك عراق مقتدر و پيشرفته بهترين دوست براي جمهوري اسلامي ايران است.
موفق الربيعي، مشاور امنيت ملي دولت عراق نيز با اشاره به پيوند هاي تاريخي دو كشور ضمن قدرداني از حمايت همه جانبه دولت و ملت جمهوري اسلامي  ايران به ويژه در شرايط سختي كه كشور عراق با آن روبرو بوده است، خواستار ارتقاي سطح روابط در زمينه هاي اقتصادي، امنيتي و سياسي شد.

معاون حقوقي و امور مجلس رئيس جمهور:
همگرايي مجلس هفتم و دولت نهم يك فرصت استثنايي است
ايسنا: معاونت حقوقي و امور مجلس رئيس جمهور از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي جهت راي اعتماد به ۳ وزير پيشنهادي رئيس جمهور تقدير و تشكر كرد.
حجت الاسلام والمسلمين سيداحمد موسوي طي گفت وگويي اظهار اميدواري كرد وزراي معرفي شده با همدلي و هماهنگي كه با ساير اعضاي كابينه دارند در انجام وظايف قانوني و اجراي اصول چهارگانه رياست  جمهوري با بهره گيري از نظرات مجلس شوراي اسلامي موفق باشند.
وي همچنين خاطرنشان كرد: گرچه برخي حقوقدانان نظرشان اين بود كه با توجه به انصراف محصولي از نامزدي وزارت نفت، رئيس جمهور مي توانست از تاريخ انصراف وي به مدت ۳ ماه ديگر براي وزرات نفت سرپرست تعيين نمايد، ليكن از روز اين انصراف رئيس جمهور رايزني و مشورت را براي معرفي وزير كارآمد و مقتدر كه همسو با سياست هاي دولت باشد آغاز و فرد مورد نظر را به مجلس معرفي كرد.
جايگاه مجلس از منظر دولت اين است كه مجلس نقطه اتكاء و امن ملت بزرگ اسلامي است، مجلس يك يار و يك مددكار و يك حامي بسيار ارزشمند دولت است.
البته اين را بايد بدانيم كه همگرايي مجلس هفتم و دولت نهم يك فرصت استثنايي است كه هم مجلس و هم دولت بايد قدر آن را بدانند چراكه آرمان ها و دغدغه هاي مجلس و دولت كاملا بر هم منطق و توفيق دولت و مجلس مشترك است.وي سپس اظهارداشت: جهت هماهنگي و تبادل نظر بيشتر دولت و مجلس هر دو هفته يكبار شوراي عالي دولت و مجلس با حضور تعدادي وزرا و معاونين رئيس جمهور و نواب رئيس مجلس و برخي روساي كميسيون هاي مجلس در دفتر معاون اول رئيس جمهور تشكل مي شود كه بعضا جلسات مذكور با حضور رياست محترم مجلس و رياست محترم جمهوري برگزار شده است.
موسوي همچنين بر عزم دولت مبني بر لزوم اجراي دقيق قوانين مصوب مجلس تأكيد كرد و اظهار داشت: كليه وزارتخانه ها و سازمان ها موظف شده اند در اسرع وقت آيين نامه هاي اجرايي برنامه چهارم را كه تاكنون به تصويب نرسيده جهت بررسي و تصويب نهايي به دولت ارايه كنند و مقرر شده هر يك از وزارتخانه ها هر ۶ ماه يك بار گزارشي از نتايج اجراي قوانين را كه به حوزه آن وزارت مربوط مي شود جهت اطلاع و اقدام مقتضي به دولت ارايه كنند.
معاون پارلماني رئيس جمهور همچنين در رابطه با گلايه برخي نمايندگان از عدم هماهنگي در انتصاب استانداران خاطرنشان كرد:وزارت كشور بيشترين نظرخواهي را از نمايندگان مجلس داشته است، البته بديهي است با توجه به اختلاف نظري كه برخي نمايندگان مجلس در انتصاب استانداران دارند جلب رضايت كليه نمايندگان يك استان در انتصاب استاندار امكان پذير نيست.
موسوي دستور عدم مصاحبه اعضاي دولت با رسانه ها را يك شايعه دانست و با رد آن اظهار داشت: مصاحبه اينجانب دليل خوبي براي رد اين شايعه است.
در رسانه ها نيز مصاحبه هاي مختلف اعضاي دولت به وضوح قابل مشاهده است.
آنچه اعضاي دولت از آن منع شده اند طرح وعده هايي است كه امكان تحقق آنها وجود ندارد.

پيام مقام معظم رهبري
به كنگره بزرگداشت شيخ ابوالفتوح رازي
ايسنا : مقام معظم رهبري در پيامي به كنگره شيخ  ابوالفتوح رازي، تجليل از وي را تجليل از شخصيتي دانستند كه هم از جهت تفسير، هم زبان و نثر آن دوران و هم موقعيت تاريخي ري، اهميت دارد.
متن اين پيام به اين شرح است: تجليل از بزرگان و دانشمندان، كار بسيار ارزنده و باارزشي است، به خصوص كساني كه از شهرت كمتري ميان عموم مردم برخوردارند و اين حركت يعني احياي نام دانشمندان و بزرگان ري كه در دستور كار آستان حضرت عبدالعظيم و مؤسسه دارالحديث قرار دارد، كار مغتنمي است و تجليل از شخصيتي چون ابوالفتوح رازي، هم از جهت تفسير، و هم زبان و نثر آن دوران و هم موقعيت تاريخي ري، اهميت دارد.چون وقتي تاريخ آن دوره را مطالعه مي كنيم، مي بينيم در همان زمان كه ابوالفتوح بوده، بزرگاني هم مثل شيخ منتجب الدين كه شاگرد اوست و او هم رازي است و يا كمي بعد از آن دوره، فخر رازي يا شمس قيس رازي و يك مقدار قبل از اين ها، باز كسان ديگري هم هستند كه اينها همه جزء بزرگان ري بوده اند.
يا عبدالجليل قزويني رازي كه به نظرم كاملا معاصر ابوالفتوح است.چون وفات ابوالفتوح به دقت معلوم نيست؛ ولي وفات عبدالجليل قزويني كاملا مشخص است، حدود ۵۵۰ و ۵۶۰ است و اين دو در يك زمان بوده اند.
البته قزويني كه گفته مي شود، معناي آن اين است كه اصلش قزويني بوده، ولي ساكن ري بوده، كما اين كه ابوالفتوح، نيشابوري است؛ ولي ساكن ري بوده است.
يا سيد مرتضي رازي - كه اتفاقا او هم علم الهدي است _ يعني سيد مرتضي داعي رازي و برادرش سيدمجتبي، آنها هم در همين زمان بوده اند.يعني شما وقتي از نظر تاريخي درباره ابوالفتوح بررسي مي كنيد، كانه تاريخ قرن پنجم و ششم ري را احياء مي كنيد.
درمورد تفسير و شرح حال ابوالفتوح، يك نكته مهمي وجود دارد، كه البته من در اين چند جلد كتاب چاپ شده، نديدم درمورد تأثيراتي كه ابوالفتوح گذاشته يا تأثيراتي كه از تفاسير ديگر گرفته، مطلبي باشد و آن نكته اين است كه حاجي نوري مي گويد تفسير مجمع البيان طبرسي برگرفته از تفسير روض الجنان و روح الجنان ابوالفتوح است . اين مطلب مهمي است كه ما در نظر نداشتيم.
تأليف مجمع البيان، سي چهل سال بعد از تأليف تفسير ابوالفتوح رازي است و اين خيلي نكته مهمي است كه ما فكر كنيم كه مثلا ترتيب خاصي كه در مجمع البيان وجود دارد، برگرفته از كتاب تفسير ابوالفتوح است، در حالي كه معروف، اين است كه مطالب مجمع البيان، همان مطالب تبيان شيخ طوسي است، منتها طبرسي، آنها را تبويب كرده، البته اين سخن هم نيست كه تفسير كبير فخر رازي هم حول و حوش تفسير ابوالفتوح نوشته شده؛ ولي فخر رازي، براي اين كه نسبت انتحال به او داده نشود، تشكيك هاي خود را وارد متن كرده است.اين نكته مهمي است كه ما تفسيري داريم كه تفاسير بزرگي مثل مجمع البيان و تفسير كبير يا از آن متخذ است يا ناظر به آن است.ما قدر اين تفسير را بايد بدانيم.
البته متأسفانه اين تفسير، به خاطر زبانش، امروز خيلي مورد استفاده قرار نمي گيرد.اگرچه نثر استوار، قوي و پاكيزه اي دارد و اعوجاج و تعقيد ندارد، اما بالاخره نثرش قديمي است و از لحاظ كساني كه به جهات ادبي به آن نگاه مي كنند، اهميت دارد.بنابراين، تجليل از ابوالفتوح، تجليل مهمي است.
شما كه به اين بزرگان ري مي پردازيد، به اين نكته نظر داشته باشيد كه تاريخ ري را از اين ميانه از آب دربياوريد؛ يعني اين كه ري در آن زمان، در چه وضعي بوده است و چه بزرگاني در آن زمان، زندگي مي كرده اند.
مثلا يكي ابوالفتوح است كه تفسير مي نويسد و ديگري عبدالجليل رازي قزويني است كه كتاب كلامي النفض را مي نويسد، يا سيدمرتضي رازي كه او هم متكلم بوده يا شمس قيس رازي كه بهترين كتاب در عروض و قافيه را او نوشته است كه تا الان هم ما كتاب به جامعيت كتاب المعجم في معايير اشعار العجم نداشته ايم؛ يعني در عروض و قافيه كتابي به اين اتقان و مفصلي نداريم.اينها نشان دهنده اهميت و موقعيت و تاريخ فرهنگ ري است.ابوالفتوح، تنها مفسر نبوده بلكه فقيه هم بوده است.تعبيري كه از او در جايي ذكر شده، الامام الفقيه است.ايشان شاگرد مفيد ثاني يعني ابوعلي مفيد (پسر شيخ طوسي) بوده و مفيد ثاني از پدرش كه شيخ طوسي است نقل مي كند، شيخ طوسي متوفاي سال ۴۶۰ است و ابوالفتوح، متوفاي حدودا ۵۶۰ است و با وجود اين فاصله حدودا صدساله، تنها با يك واسطه _ كه همان ابوعلي مفيد ثاني است _ از شيخ طوسي نقل مي كند.
به هر حال، تجليل از چنين بزرگاني، كار باارزشي است و اين كتاب هايي كه درباره تفسير بود، به دستم رسيد و تورقي كردم.خيلي خوب به نظرم آمد كه از ابعاد مختلفي تفسير را مورد توجه قرار داده اند.هم از لحاظ حديث شناسي، هم از لحاظ زبان و هم از لحاظ نكات تفسيري، و به نظرم كار بسيار پاكيزه اي آمد.
ان شاءالله خداوند به شما كمك كند و توفيق دهد اين كار خوب و مفيد را ادامه دهيد.

معاون اول رئيس جمهور:
دولت جلوي افزايش قيمت ها را مي گيرد
008037.jpg
ايسنا:معاون اول رئيس جمهور با انتقاد از منتقدان دولت اظهار كرد:ما نمي گذاريم افزايش قيمت ها به دوش مردم بيفتد.
پرويز داوودي ظهر روز پنجشنبه در مراسم آغاز به كار رزمايش رزمي  و فرهنگي عزت و اقتدار در قم اظهار كرد: آنهايي كه به دولت مي گويند طي اين دو ماه و اندي چه كرده كارنامه ي هشت ساله ي خود را نشان دهند و توضيح دهند كه اين اسراف ها، واگذاري ناعادلانه ي ثروت ها و اين نابساماني ها از كجا آمده است؟ داوودي با بيان اينكه «اولين مسئوليت دولت اين است كه خود بسيجي باشد» گفت:ما براي اين كار منشور داريم، همان طور كه حضرت امام(ره) گفت همه ي اهداف و افكارمان بايد خدايي باشد و ما بايد نوكر ملت باشيم.وي ادامه داد: دولت نهم مي خواهد بسيجي باشد، كه هست و خواهد بود.
داوودي با انتقاد از سياست هاي ۱۷-۱۸ سال گذشته گفت: ما نمي خواهيم مانند سال هاي پيش قطب هاي بزرگ اقتصادي ايجاد شوند.دولت نهم مي خواهد اين سياست ها را با تمام توان برگرداند.عده اي مي گفتند منابع عظيم بانكي را نمي شود دست زد، اين در حالي است كه طي سال هاي گذشته ميلياردها تومان به فاسدان اقتصادي وام داده شده است اما براي جواني كه براي ازدواجش نياز به ۱۰۰ هزار تومان دارد وامي پرداخت نشده است.
با تمام توان تلاش مي كنيم اين منابع را به سمت محرومان سوق دهيم.
طرح هاي بعدي ما مسكن روستاييان و مواردي از اين دست خواهد بود.
وي ادامه داد: دولت با تمام توان جلوي افزايش قيمت ها را مي گيرد، هرچند برخي جاها دست ما نيست و سيستم طوري طراحي شده است كه نمي شود آن را كنترل كرد اما به هر حال دولت مصمم به اجراي شعارهاي خود خواهد بود.
معاون اول رئيس جمهور با انتقاد از منتقدان دولت گفت: آنهايي كه دولت را مخاطب قرار مي دهند و مي گويند در اين دو ماه و اندي چه كرده است عملكرد ۱۶ ساله ي خود را جلو بياورند و بگويند چه كرده اند؟ وي در ادامه با مخاطب قراردادن بسيجيان اظهار كرد: نبايد به گونه اي عمل شود كه به خاطر مشكلات شخصي مصالح مملكت را ناديده گرفت.
بسيجيان نبايد يك لحظه به خودشان نگاه كنند بلكه هميشه بايد در جهت خدا حركت كنند، بسيجيان نبايد مايوس شوند چرا كه دشمن با هزاران ترفند براي معيوب كردن بسيج برنامه دارد و در واقع مي توان گفت اولين نقطه ي شكست هر فرد و مجموعه اي مايوس شدن است.دشمن مي خواهد قويترين ابزار ما را كه بسيجيان هستند از ما بگيرد.
وي در پايان عنوان كرد كه اگر عقلانيت را كنار بگذاريد منحرف شده ايد.
پيش از سخنان معاون اول رئيس جمهور، حجت الاسلام فصيحي فرمانده ي سپاه قم در سخناني با ارائه ي توضيحاتي درباره ي رزمايش رزمي - فرهنگي عزت و اقتدار كه شامل بسيجيان مناطق بسيج اداري و كارگري و طلاب مي شود، اظهار كرد كه در روز پنج آذرماه ، روز حماسه ي حضور، ۵۰ هزار تن از بسيجيان استان قم در اين مراسم شركت خواهند كرد.

امامي كاشاني: دولت بايد با آرامش كار كند
ايسنا: امامي كاشاني خطيب نماز جمعه  اين هفته  تهران با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري در جمع ائمه جمعه  سراسر كشور، گفت: بالاترين وظيفه  ائمه جمعه حفظ وحدت ملي و ترويج ارزش هاي انقلاب اسلامي  است.امامي كاشاني همچنين خطاب به كساني كه مطرح مي كنند علي رغم گذشت ۲۷ سال از انقلاب، اسلام هنوز پياده نشده است، گفت:بايد بدانيد كه تمام اسلام زماني پياده خواهد شد كه امام عصر(عج) ظهور كند.
خطيب نماز جمعه  اين هفته  تهران با تأكيد بر اين كه افرادي كه در قوه  مجريه، قضاييه و يا مقننه مي خواهند اظهارنظر كنند بايد حساب شده حرف بزنند، در عين حال به اين گفته  اميرالمؤمنين(ع) كه بايد خوب فكر كرد و درست قدم برداشت، اشاره كرد و گفت: امروز كشور ما حقيقتا به ترويج انقلاب اسلامي نياز دارد؛ چراكه همه  دنيا عليه انقلاب است و اين مسأله به اين دليل است كه اسلام امروز در حال تبيين و صادرشدن است.
امامي كاشاني همچنين تأكيد رهبر معظم انقلاب بر حمايت از دولت را مورد توجه قرار داد و افزود: تأكيد رهبر بر حمايت از دولت بسيار قابل توجه است؛ چراكه با توجه به بحران و مشكلاتي كه كشور را تهديد مي كند، بايد قواي سه گانه و به ويژه دولت با آرامش كار كنند.

هاشمي رفسنجاني: تا رسيدن به نقطه مطلوب فاصله داريم
ايسنا: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار داشت: «كار حكومت ها باز كردن راه است نه ايجاد مانع، حكومت بايد بگذارد مردم با سلايق خودشان تجمع برگزار كنند تا از اين طريق خواسته هاي خود را اعلام كنند.»
 هاشمي  رفسنجاني كه عصر روز پنجشنبه در كنگره سراسري حزب اسلامي كار سخنراني مي كرد، با بيان اين مطلب اظهار داشت: «انسانها براي تصميم گيري بايد از مسائل مطلع باشند و هرچه كه جلوتر مي رويم دموكراسي در جهان واقعي تر مي شود.»وي ادامه داد : «هرچه جلوتر مي رويم، واقعيت نياز به حضور در صحنه هاي سياسي براي مردم ملموس تر مي شود و به موازات گسترش ارتباطات جوامع انساني، اين نياز بيشتر احساس مي شود.»رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه در ايران به هر دليلي حزب جا نيفتاده است، افزود: «در همان ابتداي انقلاب تصميم  گرفتيم كار حزبي انجام دهيم، اما به همان دليل كه تاكنون حزبي به معناي واقعي در ايران به وجود نيامده، حزب جمهوري هم منحل شد و در مقطعي به اين نتيجه رسيديم كه فتيله حزب را پايين بكشيم. البته حزب جمهوري به لحاظ قانوني هنوز هم وجود دارد ولي نيروهايش متفرق شده اند.» وي در ادامه سخنانش اظهارداشت: « ايران از نظر جغرافيايي از آبادترين سرزمين هاي جهان است و امروز همه شرايط پيشرفت را دارد.اگر از نعمت هاي خدادادي استفاده كنيم مي توانيم در تاريخ بشريت سربلند و سرافراز باشيم؛ اما هنوز تا رسيدن به نقطه مطلوب فاصله داريم و اميدوارم با آگاه شدن و وظيفه شناس شدن مردم به نقطه مطلوب برسيم.»

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |