دوشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۴
ليگ برتر واليبال
از نگاه كاپيتان ها
003861.jpg
علي شاكري
ليگ برتر واليبال ايران با پشت سر گذاشتن ده هفته از بازي هاي رفت خود تنها چند گام به پايان بازي هاي نيم فصل خود دارد.   با بر رسي بازي هاي همين ده هفته هم مي توان سايه روشن هاي آن را به ارزيابي نشست و پيرامون نقاط قوت و ضعف آن سخن گفت. واقعيت آن كه ليگ برتر اين فصل واليبال برتري هاي غيرقابل انكاري نسبت به سال هاي پيش دارد، اما براي آن كه نگاهي عميق تر به آن داشته و نكات ظريف و كاستي هاي موجود را ناديده گرفته باشيم به سراغ مرداني رفتيم كه ستون هاي استوار تيم هاي شركت كننده اند و به عنوان فرماندهان داخل زمين همه چيز را بهتر مي بينند. گفت وگوي ما را با كاپيتان هاي تيم هاي حاضر در ليگ برتر بخوانيد تا بيشتر در فضاي حاكم بر بازي هاي اين فصل قرار بگيريد. آنچه از صحبت هاي كاپيتان هاي تيم هاي مورد گفت وگو برداشت شد حاكي از آن بود كه ليگ برتر اين فصل پيشرفت زيادي كرده اما سطح داوري ها همپا با ليگ نبوده و انجام دو بازي در هفته نيز باعث مشكلات عديده اي براي تيم هاي شركت كننده شده است. جمع بندي اين نظرات مي تواند باعث ترميم و اصلاح ليگ برتر شده و به ارتقاي سطح آن كمك ارزنده اي نمايد.
003855.jpg
پيمان اكبري (پيكان)
ليگ برتر اين فصل برتري هاي خاصي نسبت به گذشته پيدا كرده و بسيار بهتر شده و با افزايش مدعيان ديگر هيچ تيم مدعي از حاشيه امنيت برخوردار نيست. جذب بازيكنان خارجي كه از نظر فني از شرايط ايده آل تري برخوردارند موجب شد تا با افزايش تيم هاي مدعي، رقابت هاي نزديك تري را شاهد باشيم. شايد تنها نقطه منفي ليگ برتر فصل جاري برگزاري دو بازي در هفته باشد كه اجازه برطرف كردن ضعف هاي تكنيكي و تاكتيكي را در تمرينات نمي دهد. مطلب ديگر كه به عنوان يك تهديد جدي تيم ها را در معرض صدمه قرار مي دهد، نداشتن بدنسازي خوب است كه به احتمال فراوان در هفته هاي پاياني گريبان بسياري از آنها را خواهد گرفت.داوري ها نيز در مجموع خوب است، اما بدعت غلطي كه در حال اتفاق افتادن است اين كه داوران برخلاف قوانين اجازه صحبت كردن را به كاپيتان ها نمي  دهند و هر حركت را سريع با كارت زرد جريمه مي كنند.داوران ايراني يك سروگردن نسبت به همتاهاي آسيايي خودسرترند و من نيز هميشه به اين واقعيت اشاره داشته ام، اما نبايد فراموش كرد كه آنان بايد مجري قانون باشند و قوانين اين اجازه رابه كاپيتان ها داده است تا در مواقع لزوم در مورد مشكلات به سراغ داوران بروند، بهتر است در اين مورد داوران توجيه شوند.
003858.jpg
محمد شريعتي (سايپا)
ليگي كه ۸ الي ۹ تيم آن با فاصله اي نزديك به هم حركت مي كنند خود گوياي اين واقعيت است كه تاكنون ليگي با اين كميت در نزد مدعيان و با اين كيفيت نداشته ايم. جوانان و نوجوانان ملي پوش در اين ليگ ميدانداري مي كنند، با تجربه ها هم فاصله نزديك رقبا را به خوبي حس كرده اند و براي عقب نماندن از جوانان بر تلاششان افزوده اند. اين ليگ مي تواند كمك شاياني به تيم ملي كند. داوران جوان سالهاي گذشته در كنار داوران با تجربه به بالندگي رسيده اند و اين خود به فضاي آرام ليگ برتر بسيار كمك مي كند.در مورد برگزاري دو بازي در هفته كسي را نمي توان مقصر شمرد، مشكل از نبود زمان كافي است و در اين ميان تيم هايي متضرر خواهند شد كه براي چنين بازي هاي فشرده اي بدنسازي مناسب نداشته اند.
003840.jpg
عباس قاسميان (برق)
تقسيم بازيكنان در تيم هاي مختلف وضعيتي كاملاً  متفاوت به ليگ برتر اين دوره بخشيده است. به لحاظ كيفي من خود طي چندين دوره حضور در ليگ برتر هرگز شاهد در گرفتن چنين رقابت فشرده اي ميان نيمي از تيم هاي شركت كننده نبوده ام. حتي اتكا، پرسپوليس و پيام مخابرات گلستان را هم نمي توان ناديده گرفت. بازي هاي فشرده هم به دليل درگيري تيم ملي با مسابقات مختلف گريزناپذير است، با بدنسازي حساب شده و تمرينات پرفشار مي توان با آن كنار آمد. مشكل ترانسپورت با جو نامساعد زمستاني، شايد تيم ها را آزار دهد.
داوري ها هم تاكنون بد نبوده است، اما طبيعي است با توجه به رقابت  نزديك تيم ها احتمال اشتباهات هم مي رود كه داوران بايد دقت بيشتري مبذول دارند.
003867.jpg
حسين معدني (آيدانه چالدران)
ليگ برتر امسال با آمدن بازيكنان خارجي كه نسبتاً برتر از سال هاي قبل هستند و جوانان بسيار پرانگيزه حاضر در بدنه تيم ها بهتر از قبل شده است. اگر با تجربه هاي واليبال زده هم با ليگ برتر همراه شوند مطمئناً روزهاي بهتري هم در انتظار واليبال خواهد بود. البته هنوز ليگ برتر با يك ليگ ايده آل فاصله دارد و تيم ها از ديد من واليبال بازي نمي كنند. در حقيقت از واليبال زيبا خبري نيست و همه نتيجه گرا شده اند. فكر مي كنم تيم ها در آموزش مشكل دارند.
داوران قوانين را مراعات نمي كنند و بارها شاهد بودم كه آنها در مقابل جاروجنجال نتيجه را عوض كردند. دو بازي در هفته هم به دليل فاصله زياد شهرها به تيم صدمه زده است، ليگ بايد حداقل ۷ ماه تيم ها را مشغول كند، تمرين بدون مسابقه هم عوارضي چون عدم پيشرفت و آسيب ديدگي را به همراه دارد. در ايران تنها ملي پوشان در اكثر ماههاي سال درگير مسابقات هستند.
003864.jpg
عليرضا نادي(صنام)
اصلاً  فكرش را نمي كرديم كه ليگ برتر امسال تا بدين حد متحول شود.درجدول،صنام قهرمان دوره پيش درمكان چهارم جدول قرار دارد. در اين دوره تيم هاي شهرستاني سرمايه گذاري خوبي انجام داده اند. كيفيت داوري هم اندازه با واليبال رشد نداشته و اشتباهات داوري در بسياري از بازي ها فاحش است.
با توجه به درگيري تيم ملي با رويدادهاي بين المللي چاره اي جز فشردگي بازي ها نيست، متأسفانه در حرف همه حرفه اي اند، اما در عمل همه جا مي زنند و صدايشان درمي آيد. در اكثر نقاط دنيا تيم ها هفته اي سه روز هم به ميدان مي روند و در ليگ برتر امسال تيمي موفق خواهد شد كه با مشكلات راحت تر كنار بيايد. مشكل فشردگي بازي ها براي همه تيم هاست و طبيعي است كه تهراني ها به دليل داشتن سهميه بيشتر در ليگ برتر از موقعيت مناسب تري نسبت به شهرهايي كه يك سهميه دارند برخوردارند.
003873.jpg
بهروز عطايي (پرسپوليس)
ليگ برتر خوبي براي اين فصل تدارك ديده شده است. تيم هاي حاضر را مي توان به دو دسته مدعي و غيرمدعي تقسيم كرد. هفت تيم بالاي جدول شرايطي كاملاً  نزديك به هم دارند و هفت تيم ديگر هم تفاوت آنچناني با هم ندارند. فشردگي بازي ها زياد است، واليبال ما هنوز همانند كشورهاي صاحب واليبال قابليت انجام چند بازي در هفته را ندارد. خيلي از تيم ها با سرمايه گذاري ضعيف در قالب تيم هاي حرفه اي نمي گنجند و برخي هم كه بالاي سيصد ميليون تومان تيم بسته اند مثل چالدران و پتروشيمي روحيه آماتوري دارند. تفاوت اين دسته از تيم ها با تيم ما پرسپوليس كه حتي يك ريال هم به بازيكنانش نپرداخته است در جدول بازي ها تنها يك پله است. داوري ها هم خوب بوده است ولي متأسفانه در بعضي از شهرها مسئولان واليبال استاني ها روي خط نگهدارهاي محلي تأثيرگذارند كه بايد فكري كرد.
003846.jpg
مجيد تابش نژاد (پگاه اروميه)
با افزايش بازيكنان خوب و سرمايه گذاري تيم ها، امسال ليگ برتري در شأن واليبال ايران و تماشاگران اين رشته ورزشي داريم. ديگر بازي ها يك طرفه نيست و همين اروميه صاحب دو تيم قدرتمند شده است.افزايش تيم هاي مدعي نيز جذابيت هاي ليگ برتر را بيشتر كرده و هر بازي حكم فينال را يافته است. انجام دو بازي در هفته شايد براي تيم هاي تهراني چندان مشكل ساز نباشد ولي براي تيم هاي شهرستاني دستاوردهاي خوبي نداشته است. به عنوان مثال ما هر دو بازي مقابل سايپا و صنام را به دليل نبود زمان كافي براي تمرين و استراحت پس از بازگشت از سفرهاي سيرجان و ماهشهر باختيم. داوري ها هم در مجموع بد نيست ولي در بازي هاي سنگين شاهد اشتباهاتي هستيم. داوران هم همانند تيم ها و بازيكنان بايد بيشتر دقت و تمرين كنند. حيف است در بعضي از بازي ها زحمات تيم هايي را كه با زحمت هزينه كرده اند با اشتباه داوري از بين برود.
003843.jpg
محمدرضا تابعي (گل گهر سيرجان)
ليگ برتر امسال با سال هاي پيش تفاوت هاي عمده اي پيدا كرده است. تيم ها بهتر شده اند و يك گروهي شدن ليگ هم به بالا رفتن كيفيت مسابقات كمك كرد. براي فشرده نشدن بازي ها مي بايد ليگ را زودتر شروع نمود تا تيم ها فرصتي براي بازگشت به شرايط مسابقه پيدا كنند. هفته دو بازي آن هم براي تيم هاي شهرستاني كه هر هفته مجبور به سفر به مسيرهاي دوري هستند واقعاً  مشكل است. داوري ها امسال را تا اين لحظه خوب ديدم.
003870.jpg
عرفان نواز (نئوپان گنبد)
ليگ ايران پيشرفت زيادي نسبت به گذشته كرده است. من به عنوان كاپيتان تيم ملي پاكستان كه از اكثر ليگ هاي واليبال كشورهاي آسيايي باخبرم، ليگ ايران را بعد از ليگ ژاپن در قاره آسيا بهترين مي دانم. موفقيت هاي واليبال ايران در همه رده هاي سني در آسيا در ارتقاي سطح ليگ برتر شما بي تأثير نبوده است. تيم هاي خوبي را در ليگ برتر اين فصل ديدم، برق، سايپا، آذرپيام و پگاه توجه من را به خود جلب كرده اند. فكر مي كنم اگر بازي هاي ليگ در هر هفته با يك ديدار دنبال شود ، تيم ها فرصت بيشتري براي بازسازي خواهند داشت. داوري ها در ايران خوب است، اشتباهات هم جزيي از بازي است.

نگاهي به نخستين دوره بازي هاي سالني آسيا(تايلند )
فوتسال ،موتاي ودووميداني نمايندگان موفق ايران
003852.jpg
نخستين دوره بازي هاي سالني آسيا موسوم به (ايندورگيم) طي روزهاي ۱۲ تا ۱۹ نوامبر برابر ۲۱ تا ۲۸ آبان ماه به ميزباني شهر بانكوك تايلند برگزار شد.
پيشنهاد اين بازي ها را همانند بازي هاي غرب آسيا كه ايران داده بود تايلندي ها پيشنهاد دادند و خود ميزبان نخستين دوره شدند. موافقت شوراي المپيك آسيا باعث شد تا از ماه ها پيش تايلندي ها با سازماندهي قوي در انديشه برگزاري موفق اين بازي ها باشند. به گزارش مهر در نخستين دوره رشته هاي دووميداني، موتاي (بوكس تايلندي)، آيروبيك، دوچرخه سواري، فوتسال، دوچرخه سواري فلت لند، شنا و هوپ تاكرا و سنگ نوردي شركت داشتند كه يكصد و بيست و يك مدال بين ۴۴ كشور شركت كننده توزيع شد. دولت تايلند براي برپايي اين مسابقات و مراسم افتتاحيه و اختتاميه بودجه اي درحدود ۱۰ ميليون بات معادل چهار ميليون دلار اختصاص داد. برگزاري اين مسابقات در تايلند موجب شد تا ميزبان چندين رشته از ورزش هاي بومي خود را در زمره بازي هاي نخستين دوره بگنجاند. رشته هايي نظير هوپ تاكرا، موتاي، آيروبيك و اسكيت از آن جمله بود. تايلندي ها براي آن كه بتوانند با استفاده از امتيازات ميزباني گوي سبقت را از ساير كشورها بربايند نيز به هركدام از قهرمانان خود كه موفق به كسب مدال طلا شدند مبلغ يك ميليون بات جايزه دادند.
۸ كشور چين، كره جنوبي، هنگ كنگ، ژاپن، كره شمالي، ماكائو، مونگليا، چين تايپه ازشرق آسيا، ۱۱ كشوربرونئي، ميانمار، اندونزي، لائوس، مالزي، فيليپين، سنگاپور، تايلند، ويتنام، كامبوج و تيمور ازجنوب شرقي آسيا، ۸ كشور افغانستان، بنگلادش، بوتان، هند، مالديو، نپال، پاكستان و سنگاپور از جنوب آسيا، ۵ كشورقزاقستان، قرقيزستان، تاجيكستان، تركمنستان و ازبكستان ازمركزآسيا و ۱۳ كشور بحرين، اردن، ايران، عراق، كويت، لبنان، عمان، فلسطين، قطر، عربستان، سوريه، امارات و يمن ازغرب آسيا دراين مسابقات حضور داشتند.
تيم ملي فوتسال ايران قهرمان شد
تيم ملي فوتسال كشورمان عنوان قهرماني اولين دوره مسابقات سالني آسيا را از آن خود كرد.
ديدار پاياني رقابتهاي فوتسال اولين دوره بازيهاي سالني آسيا در شهر بانكوك برگزار شد كه تيم كشورمان موفق شد با نتيجه ۳ برصفر بر تيم تايلند ميزبان رقابتها غلبه كند و عنوان قهرماني اين دوره از مسابقات را به خود اختصاص دهد.
براي تيم كشورمان در اين بازي وحيد شمسايي و محمد هاشم زاده (۲گل) گلزني كردند تا اين تيم براي دومين بار در طول يكسال عنوان قهرماني آسيا را از آن خود كند.
در پايان رقابتهاي فوتسال اولين دوره بازيهاي سالني آسيا وحيد شمسايي كاپيتان تيم ملي كشورمان موفق شد با ۱۷ گل زده عنوان آقاي گلي را به خود اختصاص دهد. اين هشتمين عنوان آقاي گلي آسيا براي وحيد شمسايي بود. او با شكستن ركورد بهترين گلزن فوتسال جهان كه تنها ۳۱ گل فاصله دارد. ركورد بهترين گلزن جهان با ۳۰۲ گل در اختيار مانوئل توبياس از تيم ملي فوتسال برزيل است. وحيد شمسايي تاكنون ۲۷۱ گل به ثمر رسانده است.
دووميداني ايران به مقام پنجم دست يافت
تيم ملي دووميداني كشورمان درنخستين دوره مسابقات سالني آسيا به عنواني بهتراز پنجم دست نيافت.
در روزپاياني مسابقات دووميداني تيم كشورمان موفق شد سه مدال نقره ديگر را كسب كند.
در رشته ۴ در۱۰۰ متر دوي امدادي تيم كشورمان با تركيب خزايي، دهنوي، پياهو وعاكفيان به مقام دوم تيمي دست يافت.دراين بخش تيم تايلند عنوان قهرماني را از آن خود كرد و قطرسوم شد.دربخش مسابقات هفت گانه سپهرزاده نماينده كشورمان موفق شد عنوان نايب قهرماني ومدال نقره را ازآن خود كند. دراين ماده دوندگان قزاقستان وتايلند اول وسوم شدند.درپرتاب وزنه شاهرخي ديگر نماينده كشورمان با پرتاب ۲۰/۱۸ به مقام نايب قهرماني رسيد. دراين ماده پرتابگران هند و چين اول و سوم شدند. در پايان مسابقات دووميداني نخستين دوره بازيهاي سالني آسيا تيم ملي دووميداني كشورمان با يك مدال طلا ( محمد عاكفيان ) سه مدال نقره ( تيمي دوامدادي، سپهرزاده وشاهرخي ) و تنها مدال برنز رباني درميان ۲۵ تيم شركت كننده به مقام پنجم دست يافت.
003849.jpg
بازتاب قهرماني ايران
تيم فوتسال ايران موفق شد در ديدار نهايي نخستين دوره رقابت هاي داخل سالن آسيا با نتيجه ۳ بر صفر بر تايلند ميزبان رقابت ها غلبه كند كه اين موضوع در روي سايت كنفدراسيون فوتبال آسيا بازتاب داشت.
سايت كنفدراسيون فوتبال آسيا پيرامون اين ديدار گزارش داد: اين پيروزي انتقام تساوي ۳ بر ۳ ايران مقابل تايلند در رقابت هاي قهرماني آسيا در سال جاري بود.
تيم هاي ازبكستان و چين نيز ديدار رده بندي را برگزار كردند كه ازبك ها موفق شدند با نتيجه ۴ بر ۲ بر تيم چين غلبه كنند.
رضايت از عملكرد دو و ميداني و فوتسال
ميزباني تايلندي در نخستين دوره رقابت هاي داخل سالن آسيا ميزباني خوب و كم نظير بوده كه اين موضوع سبب ارتقاي سطح كيفي رقابت ها شده است.سرپرست كاروان اعزامي به رقابت هاي داخل سالن آسيا ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: عملكرد تيم هاي ورزشي ما طبق پيش بيني پيش رفته و ما از كار آنها رضايت خاطر داريم. سطح مسابقات با وجودي كه اين رقابت ها در سالن برگزار مي شد بالا بود كه اين موضوع مي تواند از آينده روشن رقابت هاي سالني در آسيا حكايت داشته باشد.
نصرالله سجادي در ادامه تصريح كرد: تيم هاي دو و ميداني و فوتسال عملكرد قابل قبولي در اين رقابت ها از خود نشان داده اند. دو و ميداني با توجه به اينكه تيم دوم خود را به اين رقابت ها اعزام كرده با اين حال نتايج خوبي كسب كرده كه جاي تقدير دارد.وي افزود: جورانديرو در اين رقابت ها دست به جوانگرايي زده و با صبر و حوصله به دنبال انتخاب بهترين تركيب ممكن براي رقابت هاي بين المللي است.او در اين دوره از رقابت ها به بازيكنان جوان ميدان داده تا در نهايت از تلفيق جوانان و باتجربه ها تيمي يكدست و نيرومند بسازد.
يك مدال برنز براي سنگ نوردي
در پايان مسابقات سنگ نوردي سهم تيم ۶نفره ايران يك مدال برنز بود. تنها مدال برنز كشورمان را سنگ نورد كرماني محمد جعفري به دست آورد. يك عنوان ششمي هم داشتيم كه توسط پيرويسي سنگ نورد همداني به دست آمد.
دو طلا و يك نقره براي موتاي
قرار گرفتن رشته موتاي يا همان بوكس تايلندي كه پا هم همانند ضربه هاي مشت امتياز مي آورد، در بازي هاي آسيايي دوحه باعث اعزام تيمي از كشورمان به اين رقابت ها شد. اين تيم در مجموع با كسب ۲ طلا و ۱ نقره نتيجه درخشاني از خود بر جاي گذاشت .

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |