دوشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۴
نگاهي به بخشنامه بودجه ۸۵
بخشنامه خوش خط و خال
003837.jpg
محمد ابراهيمي
اشاره: بودجه هاي ساليانه به طور قطع مهمترين زمينه ساز حركت سالم اقتصادي كشور است و در اين بين هر دولتي با توجه به معيارهاي خود راهكارهاي خاصي را براي تدوين بودجه ترسيم مي كند. برخي دولتها بودجه بر مبناي عملكرد سال گذشته را بهترين و سهل ترين راه انتخاب كرده اند و اين در حالي است كه دولت جديد، بودجه برمبناي «برنامه» و با هدف عملياتي شدن را راهكار كليدي برگزيده است. براين اساس اگر قرار است دستگاهي بودجه اي به خود اختصاص دهد بايد بيان كند كه قرار است از اين بودجه در چه محلي و براي چه منظوري استفاده خواهد كرد و هزينه تمام شدن انجام خدمات چقدر است. اگر اين هدف محقق شود، مسلما گام مهمي براي اصلاح ساختارهاي اقتصادي كشور برداشته شده است. اما با توجه به اين كه بخشنامه بودجه با تاخير از سوي رئيس جمهوري به دستگاههاي اجرايي ابلاغ شده، سوال اين است كه در سال دوم برنامه چهارم يعني در سال ۱۳۸۵ چقدر مي توان به اين هدف رسيد. در اين گزارش با توجه به بخشنامه بودجه، نمايي از وضعيت اقتصاد ايران در سال آينده مورد بررسي قرار مي گيرد.
نگاهي به گذشته
روند بودجه نويسي در كشور تقريبا رويه تكراري است كه هر ساله شاهد آن هستيم. در اين بين ابلاغ بخشنامه بودجه گام نخست براي تدوين بودجه است. بخشنامه بودجه تنها دربرگيرنده اصول كلي است كه از سوي رئيس جمهوري به دستگاه هاي اجرايي ابلاغ مي شود و اين دستگاهها موظفند در قالب رهنمودهاي رئيس جمهور بودجه هاي ساليانه را تدوين كنند. بعد از اين مرحله بودجه دستگاهها به سازمان مديريت ابلاغ مي شود و سازمان مديريت نيز با تشكيل كميسيون تلفيق با كمي دستكاري در بودجه دستگاهها آن را متناسب با اهداف بخشنامه سر و سامان داده و بالاخره لايحه بودجه به مجلس تقديم شده و پس از تصويب مجلس و شوراي نگهبان به عنوان قانون بودجه ابلاغ مي شود. اما تجربه سالهاي گذشته يك حقيقت را به اثبات مي رساند و آن عدم هماهنگي لايحه بودجه با بخشنامه است. نگاهي به گذشته نشان مي دهد كه اهدافي كه در بخشنامه بودجه و از سوي رئيس جمهور ابلاغ شده محتوي آرمانهايي است كه در نهايت كشور از رسيدن به آنها محروم مانده است.
يكي از نمونه هاي بارز اين مسأله را مي توان در سهم بودجه عمومي دولت از توليد ناخالص داخلي، توجه به انضباط مالي و يا كوچك كردن حجم تصدي گريها دانست.
در حالي كه هر ساله شاهديم در بخشنامه بودجه اعلام مي شود كه مثلا حجم دولت از طريق بودجه بايد ۲ درصد كاهش پيدا كند اما در نهايت و در قانون بودجه مشاهده مي شود كه بودجه نسبت به سال قبل از آن ۱۰ تا ۱۵ درصد افزايش يافته است. اين مسأله امسال نيز در بخشنامه بودجه مشاهده مي شود، اما بايد ديد كه پايان كار چه خواهد شد.
آيا باز هم شاهد خواهيم بود كه بودجه ۸۵ نسبت به ۸۴ از رشد ۱۵ درصدي برخوردار خواهد شد.
آيا حجم بودجه شركتهاي دولتي قرار است مانند روند سالهاي گذشته ادامه پيدا كند و به توليد ناخالص داخلي كشور نزديك شود و دهها اما و اگر و سوال ديگر كه بايد منتظر ارايه لايحه بودجه بود تا جواب اين سوالها را پيدا كرد.
جهت گيري ۹ گانه
نگاهي گذرا به بخشنامه بودجه نشان مي دهد كه اين بخشنامه داراي ۹ محور اساسي است كه عدالت اجتماعي، رشد سريع اقتصادي، نوسازي دولت، حفظ محيط زيست، توسعه اشتغال، امنيت ملي و توسعه مبتني بر دانايي از جمله محورهاي اساسي بخشنامه بودجه است.
همان طور كه پيش بيني مي  شد عدالت اجتماعي به عنوان محور اول بخشنامه بودجه مطرح شده است.
آنچه در اين بين حائز اهميت است توجه جدي دولت به تأسيس صندوق مهر رضا (ع) است. دولتمردان فكر مي كنند با توجه به مشكلات فعلي قشر جوان مانند ازدواج و مسكن مي توان با تأسيس صندوق مهر رضا (ع) به جنگ با اين مشكلات رفت.
هر چند فرهاد رهبر رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي اعلام كرده است كه صندوق مهر رضا (ع) صندوق خيريه نيست اما به نظر مي رسد معضلات موجود در كشور دولت را به سمتي هدايت خواهد كرد كه خواه يا ناخواه صندوق مهر رضا (ع) به يك صندوق خيريه تبديل شود.
يكي از مهمترين نكاتي كه در بخشنامه بودجه به چشم مي خورد توجه جدي به هدفمند كردن يارانه هاست.
جالب است كه بحث مربوط به هدفمند كردن يارانه ها در سر فصل اول بخشنامه بودجه يعني همان بحث عدالت اجتماعي مطرح شده است.
البته در بخشنامه به يك نكته كليدي براي هدفمند كردن يارانه ها اشاره شد كه به نظر مي رسد اگر بودجه سال آينده تنها همين يك دستاورد را داشته باشد، براي كشور گام مهمي جهت تحقق عدالت اجتماعي برداشته شود.
رئيس جمهور در بخشنامه بودجه و بعد از توجه به بحث ايجاد صندوق مهر رضا (ع) آورده است: بودجه ۸۵ بايد به گونه اي باشد كه ۲۰ درصد يارانه مستقيم از دهك هاي بالا به دهك هاي پايين جامعه و به نفع اقشار آسيب پذيرد ضعيف هدفمند شود. آنان كه با فضاي موجود در اقتصاد كشور آگاهي دارند به خوبي واقفند كه اين مورد از بخشنامه بودجه از جمله مواردي است كه با كمي شك و ترديد نسبت به عملي شدن آن نگاه كرد.
هدفمند كردن يارانه ها بحق از جمله اقدامات اساسي است كه تاكنون نسبت به آن غفلت شده است، غفلتي كه مسلماً از روي جهالت نبوده ، زيرا كم نيستند مسئولان دولتي كه از معايب روش فعلي پرداخت يارانه ها آگاهند اما متأسفانه تاكنون راهكار مناسبي براي مقابله با اين روشها انديشيده نشده است. نگاه كوتاهي به برنامه سوم توسعه نشان مي دهد كه بخشي از اين برنامه به بحث هدفمند كردن يارانه ها اختصاص داشته است.
اما اكنون با پايان يافتن برنامه سوم بخوبي مشخص شده است كه اين هدف تنها در حد اعداد و ارقام و در قالب برنامه سوم بوده كه هيچگاه عملي نشده است.
نكته مهم آن است كه عملي كردن هدفمند شدن يارانه ها نيازمند راهكاري است كه داراي آثار كوتاه مدت منفي است كه در بلندمدت كشور از مزاياي آنها بهره مند خواهد شد و از آنجا كه دولتها قرار نيست در بلندمدت صاحب منصب حكومت باشند لذا راه حلهاي كوتاه مدت بر بلندمدت ارجحيت دارد.
به هر حال، بايد منتظر ماند تا دي ماه سال جاري و ديد كه فرهاد رهبر و تيم جديد وي در سازمان مديريت و برنامه ريزي از جمله دكتر طيب نيا چگونه مي خواهند دولت نهم را در دستيابي به هدف هدفمند كردن يارانه هاي ياري كنند.
برخي ديگر از موارد خوش خط و نشان بخشنامه بودجه كه در ارتباط با عدالت اجتماعي است، به شرح زير مي باشد:
۱ _ كارآمد كردن صندوق هاي بازنشستگي و تأمين  اجتماعي.
۲ _ حركت به سوي توزيع عادلانه فرصت هاي شغلي و دسترسي برابر به عوامل توليد.
۳ _ ساماندهي تهيه و اجراي طرح هاي هادي روستايي در جهت گسترش عدالت اجتماعي در روستاها و مناطق كم برخوردار به نحوي كه در حداقل ۱۵۰۰ روستاي بالاي ۱۰۰ خانوار و ۵۰۰ روستاي بين ۵۰ تا ۱۰۰ خانوار، طرح هادي به اجرا درآيد.
و چندين مورد ديگر كه تأكيد مي شود براي بررسي ميزان تحقق آنها بايد چند ماهي به انتظار نشست.
انضباط مالي
يكي ديگر از موارد ذكرشده در بخشنامه بودجه كه مسلماً يكي از چالش هاي آينده نه چندان دور دولت و سازمان مديريت است، بحث انضباط مالي و به قول معروف جمع و جور كردن فعاليت هاي دولتي است. مروري به بخشنامه بودجه ۸۵ كه نسبت به سال هاي گذشته تقريباً مفصل تر نيز نوشته شده است، چندين نكته قابل توجه را نشان مي دهد. از جمله اين موارد مي توان به كاهش حجم بودجه عمومي و بودجه شركتهاي دولتي به كل توليد ناخالص داخلي كشور اشاره كرد.
در اين خصوص، دكتر احمدي نژاد به دستگاه هاي اجرايي ابلاغ كرده است كه سهم بودجه عمومي دولت و بودجه شركت هاي دولتي از توليد ناخالص داخلي به ترتيب به ميزان ۲ درصد و ۵ درصد نسبت به سال ۸۴ كاهش يابد.
البته در اينجا نكته ظريفي است كه دست دولت را براي افزايش بودجه دولت و شركتهاي دولتي باز گذاشته است و آن كاهش ۲ درصدي نسبت به قيمت جاري و يا قيمتهاي ثابت است. همين يك نكته مي تواند منجر به افزايش ۱۵ درصدي بودجه شود، در حالي كه اين ميزان با توجه به تورم ۱۵ درصدي در حقيقت  رشد صفر درصدي مي باشد، به نظر مي رسد از اين نكته مهم در بخشنامه بودجه غفلت شده است.
البته در بخشنامه به يك نكته مهم ديگر برخورد مي كنيم كه عبارت است از كاهش ۳ درصدي تصدي هاي دولتي در سال ۸۵ نسبت به سال ۸۴ .
اين مطلب هم از نكات مهمي است كه در صورت تحقق واقعاًگام اساسي در كاهش حجم دولت ارزيابي مي شود.
در پايان، مي توان اشاره كرد كه با توجه به مطالب گفته شده و تجربه سال هاي گذشته، بخشنامه بودجه ۸۵ حاوي نكات بسيار مهمي است كه البته سالهاست در اقتصاد كشور به آنها اشاره مي شود، اما تاكنون دولتي نتوانسته به آنها جامه عمل بپوشاند.

سايه روشن اقتصاد
دولت ۲ هزار و ۴۲ ميليارد تومان از درآمد ماه هاي آينده را هزينه كرد
در هفت ماهه اول امسال دولت ناچار شد براي تامين و پرداخت هزينه هاي ضروري كشور مبلغ ۲۰ هزار و ۴۲۰ ميليارد ريال درآمد ماههاي آتي را به مصرف برساند كه دو سوم از اين مبلغ در دوران دولت قبلي مصرف شده است.
موجودي حساب درآمد عمومي كشور نزد بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران در پايان مهر ماه ۱۳۸۴ مبلغي در حدود ۳۵ هزار و ۹۴۴ ميليارد ريال است و اين در حالي است كه اين رقم در مدت مشابه سال قبل مبلغي در حدود ۱۴ هزار و ۱۵۷ ميليارد ريال بوده است. يك مقام آگاه درخصوص چگونگي پيش خور شدن درآمد ماه هاي آتي دولت توضيح داد: طي شش ماهه اول امسال تمام معادل ريالي مبلغ ۱۴ هزار و ۱۲۸ ميليون دلار اجازه مصرف ارزي درآمد حاصل از صادرات نفت خام در قانون بودجه سال ۱۳۸۴ تحت عنوان رديف ۲۱۰۱۰۱ به حساب درآمد عمومي كشور واريز شده است.
نرخ خريد هر دلار در چهارماهه اول سال جاري به طور متوسط مبلغ ۶/۸۸۶۲ ريال بوده است. براساس اين گزارش، مجموع در آمدهاي نفتي كشور تا پايان مهرماه سال جاري به حدود ۲۴ ميليارد و ۲۸۱ ميليون دلار افزايش يافته است.
همچنين در هفت ماهه سال جاري معادل ريالي مبلغ ۱۵ ميليارد و ۷۹۵ ميليون دلار از درآمدهاي حاصل از صادرات نفت خام با نرخ هر دلار ۸۸۶۹ ريال به خزانه واريز شده است.
ايران دومين قدرت اقتصادي خاورميانه و شمال آفريقا
فارس: بر اساس گزارش واحد اطلاعات اكونوميست، ايران از نظر توليد ناخالص داخلي، توليد ناخالص داخلي سرانه و رشد توليد ناخالص داخلي ميان كشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا در سال ۲۰۰۴ به ترتيب حائز رتبه هاي دوم، يازدهم و ششم شد. عربستان با توليد ناخالص داخلي معادل ۲۳۷ ميليارد دلار در سال ۲۰۰۴ به عنوان نخستين قدرت اقتصادي منطقه خاورميانه و شمال آفريقا در اين سال شناخته شد.
پس از اين كشور، ايران با توليد ناخالص داخلي ۱۵۱ ميليارد دلاري در جايگاه دومين قدرت اقتصادي منطقه خاورميانه و شمال آفريقا در سال ۲۰۰۴ جاي گرفت.
بر اساس اين گزارش، امارات متحده عربي، مصر، الجزاير، مراكش، كويت، عراق، قطر، تونس،  ليبي، سوريه، عمان، سودان، لبنان، يمن، اردن و بحرين به ترتيب در مراتب بعدي از نظر توليد ناخالص داخلي قرار دارند.
ايران از نظر رشد قيمت كالاهاي مصرفي دوم شد
براساس گزارش واحد اطلاعات اكونوميست، قيمت كالاهاي مصرفي در ايران طي سال ،۲۰۰۴ ۹/۱۴ درصد افزايش يافت كه بدين ترتيب اين كشور در ميان ۱۸ كشور خاورميانه و شمال آفريقا در رتبه دوم از اين نظر قرار گرفت. قيمت كالاهاي مصرفي طي سال ۲۰۰۴ در عراق ۱/۱۵ درصد افزايش يافت كه بدين ترتيب اين كشور به عنوان كشور نخست خاورميانه و شمال آفريقا از نظر رشد قيمت كالاهاي مصرفي در سال ۲۰۰۴ شناخته شد. پس از عراق، جمهوري اسلامي  ايران با رشد ۹/۱۴ درصدي در رتبه دوم و يمن با رشد ۲/۱۲ درصدي در رتبه سوم قرار گرفته است.

اقتصاد انرژي
پالايشگاه هاي جديد  با مشاركت بخش خصوصي و تعاوني ساخته مي شود
فارس: پالايشگاه هاي جديد به صورت مشاركت شركت ملي نفت ايران با بخش خصوصي و تعاوني
از طريق پذيره نويسي عمومي  احداث مي شود.
در بخشنامه بودجه سال آينده كه چندي پيش رئيس جمهور آن را به دستگاه ها ابلاغ كرد، به ارائه طرحهاي بيع متقابل تمامي دستگاه هاي اجرايي به همراه بودجه پيشنهادي نيز اشاره شده است.
در اين بخشنامه موضوع كاهش برنامه ريزي شده وابستگي بودجه عمومي  به درآمد نفت و اختصاص درآمد نفتي به توسعه سرمايه گذاري در كشور نيز آمده است.
طبق بخشنامه بودجه سال ۸۵ كل كشور، كاهش بدهي دولت به سيستم بانكي از طريق بودجه عمومي دولت نيز پيش بيني شده است.
مخالفت سناي آمريكا با افزايش ماليات شركت هاي نفتي
مجلس سناي آمريكا پيشنهاد نمايندگان دموكرات مبني بر افزايش ماليات بر سود شركت هاي نفتي اين كشور را رد كرد.
به گزارش رويترز گزارش داد: طرح نمايندگان دموكرات مبني بر افزايش ماليات بر سود شركت هاي نفتي به منظور كمك بيشتر به خانوارهاي كم درآمد آمريكايي با مخالفت اكثريت نمايندگان جمهوري خواه رو به رو شد.
نمايندگان دموكرات آمريكا پيش از اين پيشنهاد افزايش ۵۰ درصدي ماليات بر سود شركت هاي نفتي اين كشور را مطرح كرده بودند. اين طرح با ۶۴ رأي مخالف در برابر ۳۵ رأي موافق رد شد. اين طرح براي تصويب به بيش از ۶۰ رأي مثبت نياز داشت.
اورين  هاچ، نماينده جمهوري خواه ايالت يوتا در اين باره گفت:  در صورت تصويب احتمالي اين طرح، ديگر از اين پس امكان سرمايه گذاري بيشتر در بخش توسعه و توليد نفت و گاز در آمريكا وجود نداشت.
شايان ذكر است، افزايش بي سابقه قيمت انرژي طي ماه هاي اخير، فشار اقتصادي زيادي را بر قشر فقير و كم درآمد آمريكا وارد آورده است.
آغاز طرح صادرات LNG قطر به آمريكا
قطر قصد دارد در حدود ۱۴ ميليارد دلار در پروژه جديد گاز طبيعي مايع «راس لنان» سرمايه گذاري كند.
وزير انرژي و صنعت قطر در مراسم افتتاح اين پروژه در اين رابطه اظهار كرد: اين پروژه اولين گام براي فروش گاز طبيعي مايع قطر به آمريكا در بلندمدت خواهد بود كه موافقتنامه آن در سال ۲۰۰۳ به امضا رسيده بود.
به گزارش روزنامه انگليسي زبان خليج تايمز، گاز طبيعي مايع قطر LNG به يك ترمينال در مرز تگزاس و لوئيزياناي آمريكا منتقل مي شود و پس از آن، از طريق خطوط لوله به نقاط مختلف اين كشور توزيع مي شود.
به گزارش ايسنا، شركت راس گاز قطر در بيانيه اي اعلام كرد:اين پروژه بزرگترين قرارداد گاز طبيعي مايع جهان به ارزش ۱۴ ميليارد دلار مي باشد و پس از اجرا از سال ،۲۰۰۸ گاز مايع به مدت ۲۵ سال عمدتاً به آمريكا صادر خواهد شد.

اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |