چهارشنبه ۲ آذر ۱۳۸۴
درباره جدايي «كين» از منچستريونايتد
روز خاكستري
امير بهادري نژاد
در همان روزي كه روي  كين كاپيتان تيم منچستريونايتد پس از انتقاد از هم تيمي هاي خود در شبكه تلويزيوني باشگاه با آلكس فرگوسن و دستيارش، كارلوس كويي روز درگيري لفظي پيدا كرد، كاملا مشخص بود كه دوران بازيگري وي در اين باشگاه به پايان رسيده و بايد دير يا زود اين تيم را ترك بكند. البته كين در زمينه حمله لفظي به مربيان تيم ها سابقه ديرينه داشت. هنوز طرفداران فوتبال فراموش نكرده اند كه در آستانه رقابتهاي جام جهاني ۲۰۰۲ وي از ميك مك كارتي مربي آن زمان تيم ملي فوتبال ايرلند جنوبي به انتقاد پرداخت و به همين دليل از اين تيم جدا شد. با اين حال انتقاد روي كين از كادر فني باشگاه منچستريونايتد باعث شوكه شدن بازيكنان اين تيم شد كه سرانجام جمعه شب گذشته اعلام شد كه كين و باشگاه منچستريونايتد در توافقي دو جانبه تصميم به قطع همكاري با يكديگر گرفتند. البته بدون ترديد واژه «توافق دو جانبه» براي توصيف اين قطع همكاري مناسب نيست، چون همگان مي دانند كه روابط كين و فرگوسن در چند ماه اخير تا چه حدي تيره و تار شده بود و همين موضوع باعث شد تا كين محترمانه از منچستر اخراج شود.
003978.jpg
فرگوسن پس از انتشار خبر جدايي كين از منچستريونايتد اطلاعيه اي صادر كرد و در اين اطلاعيه به تعريف و تمجيد از كاپيتان سابق تيم خود پرداخت. فرگوسن در اين اطلاعيه كين را بهترين هافبك مياني جهان در نسل خود ناميد و او را يكي از شاخص ترين و تاثيرگذارترين بازيكنان تاريخ باشگاه منچستريونايتد معرفي كرد.
با اين وجود نمي توان اختلاف ميان كين و فرگوسن را كتمان كرد. به عبارتي ديگر شدت اختلافات ميان كين و اين مربي به حدي بود كه عملكرد بسيار مثبت كاپيتان را طي ۵/۱۲ سال حضور در منچستريونايتد زير سايه خود برد.
اما ماجرا از كجا آغاز شد؟ قرارداد روي كين با منچستريونايتد تابستان سال آينده به پايان مي رسيد كه در بهترين شرايط تصور مي شد كه مسئولان اين باشگاه قرارداد وي را به مدت يكسال ديگر تمديد كنند و يا از وي بخواهند كه در كادر مربيگري تيم به فعاليت بپردازد. اما پنجشنبه هفته گذشته هنگامي كه فرگوسن حتي نام كين را در فهرست ۱۸ نفره تيم دوم اين باشگاه براي مصاف با وست براموويچ قرار نداد كين به همراه وكيلش به ديدار فرگوسن و رئيس هيئت مديره باشگاه رفتند تا در مورد آينده با يكديگر مذاكره و بحث كنند. پيش از آغاز اين ملاقات و با توجه به انتقادات كين از فرگوسن در هفته هاي گذشته، تصور مي شد كه كين در ماه ژانويه سال آينده ميلادي (در حدود يك ماه ديگر) از منچستر جدا شود و به تيم ديگري بپيوندد اما در پايان جلسه اعلام شد كه كين بلافاصله با منچستريونايتد قطع همكاري خواهد كرد. با آنكه هنوز مشخص نشده كه آيا كين پيشنهاد قطع همكاري فوري را ارائه كرده يا مسئولان منچستريونايتد، اما عنوان شده كه رئيس هيئت مديره و وكيل كين بسيار سريع در اين مورد با يكديگر به توافق رسيدند.
بر اساس توافق صورت گرفته با توجه به اينكه از قرارداد كين ۷ ماه باقي مانده به همين دليل وي مبلغ ۸/۲ ميليون پوند از منچستر دريافت خواهد كرد و علاوه بر اين در سال آينده ميلادي بازي گرامي داشت وي در اولد ترافورد برگزار خواهد شد كه عوايد حاصل از بليت فروشي اين مسابقه به او تعلق خواهد گرفت.
با آنكه طرفداران تيم منچستريونايتد از نحوه برخورد باشگاه با كاپيتان خود بسيار گله مند هستند اما بايد اين موضوع را در نظر داشته باشند كه روابط كين و فرگوسن از ابتداي فصل جاري بسيار سرد بود و هر روز اختلاف نظر ميان آنها بيشتر مي شد.
در حاليكه هنوز فصل جاري رقابتهاي فوتبال باشگاههاي انگليس آغاز نشده بود كين به صراحت از تصميم فرگوسن مبني بر برگزاري يك اردوي تداركاتي در كشور پرتغال انتقاد كرد و از همانجا اختلاف نظر اين دو آغاز شد. همچنين يك ماه قبل زماني كه كين در مصاحبه با شبكه تلويزيوني باشگاه به شدت از برخي از بازيكنان منچستر انتقاد كرد و حتي نام آنها را به زبان آورد، فرگوسن را وادار كرد تا مقدمات اخراج كاپيتان را از تيمش مهيا سازد. البته اين مصاحبه تند هيچگاه از تلويزيون باشگاه پخش نشد اما همگان از محتواي آن آگاه شدند.
به هرحال فرگوسن پس از قطعي شدن جدايي كين به نمايندگي از باشگاه براي اين بازيكن آرزوي موفقيت در تيمهاي بعدي كرد و جالب اينكه چند دقيقه پس از انتشار اين خبر مشخص شد كه تيم هاي بسياري خواهان استخدام كين هستند.
البته كين نيز پس از ترك باشگاه، روز جمعه را يك روز غمگين ناميد و از فرگوسن تقدير و تشكر كرد. و اينگونه يكي ديگر از پيوندهاي بسيار خوشايند در فوتبال جهان با توافق دوجانبه (شما بخوانيد با كدورت) به پايان رسيد.
فاجعه در انتظار فرگوسن؟
در ميان جنجالها و هياهوهايي كه در پي جدايي كين از منچستريونايتد ايجاد شده، نبايد اين موضوع را فراموش كرد كه با وجود جدايي اين بازيكن، فرگوسن در منچستر باقي خواهد ماند. براي آنكه به ميزان علاقه واقعي تماشاگران منچستريونايتد به روي كين پي ببريم كافي بود تا در يكي از بازيهاي اين تيم در اولدترافورد حضور يابيم. كين در نزد طرفداران منچستر يك اسطوره به شمار مي آمد و آنها وي را قلب تيم خود مي پنداشتند. حالا كه فرگوسن دست به ريسك بزرگي زده و با كين قطع همكاري كرده بايد در انتظار يك فاجعه بزرگ باشد. در اين شرايط نتايج تيم منچستريونايتد در دو ماه آينده در وقوع و يا به تاخير افتادن اين فاجعه تعيين كننده خواهد بود. از اين پس موفقيت در رقابتهاي ليگ قهرمانان اروپا براي منچستر يك الزام است و اين تيم بايد به سرعت جانشيني مناسب براي كين بيابد و اگر چنين اتفاقاتي بوقوع نپيوندد آنگاه بايد در انتظار طغيان سكوها عليه فرگوسن بود.
البته پيش بيني عملكرد منچستريونايتد بدون كين بسيار دشوار خواهد بود. از يكسو ممكن بازيكنان از اينكه وي سرانجام باشگاه را ترك كرده، احساس آرامش كنند و با آزادي عمل بيشتري به بازي بپردازند اما از سوي ديگر اين احتمال نيز وجود دارد كه غيبت وي باعث تداوم ناكامي هاي اين تيم بشود.
كين هنگامي كه جوان بود يك شخصيت آرام و درون گرا به شمار مي آمد كه تنها در زماني كه در حقش ظلم مي كردند زبان به اعتراض باز مي كرد. اما هر چه وي بزرگتر و با تجربه تر مي شد به موازات آن بيشتر در زمين چمن و داخل رختكن به اعتراض و اظهار نظر مي پرداخت و بدون ترديد كين اين ويژگي ها را به دليل همكاري با فرگوسن كسب كرد. در حقيقت فرگوسن از كاپيتان خود خواسته بود كه همواره خواهان پيروزي باشد و به كمتر از آن راضي نباشد.
در بسياري از تيم ها در يك مقطع زماني، صداي مربي براي بازيكنان تكراري مي شود و به همين دليل يكي از بازيكنان تيم بايد صداي مربي را به گوش بازيكنان برساند كه در منچستريونايتد اين كار را روي كين انجام مي داد. با آنكه روابط ميان فرگوسن و كين بسيار صميمي بود اما با اين حال فرگوسن نمي خواست اقتدارش زير سايه كين محو بشود و علاقمند بود تا همواره نفر اول باشد. اما كين هم شيري نبود كه به سادگي رام شود و زير سلطه رئيس برود.
هنگامي كه كين در روزهايي كه فرگوسن درمانده شده بود و هيچ يك از تاكتيك هايش جواب نمي داد، زبان به انتقاد گشود و ساير بازيكنان تيم را زير سوال برد مشخص شد كه اقتدار كاپيتان از اقتدار مربي پيشي گرفته و زمان قطع همكاري با كاپيتان فرا رسيده است.
اين روزها گفته مي شود كه جدايي كين از منچستر بر اساس يك توافق دوجانبه بود اما همگان مي دانند كه افراد جدايي طلب مانند كين بدون سر و صدا سنگر را ترك نمي كنند. به همين دليل بايد اطمينان داشت كه كين در حين ترك باشگاه فرگوسن و يا رئيس هيئت مديره را در آغوش نگرفته و با آنها دست نداده است چون در واژه نامه رفتاري كين، چنين رفتارهايي وجود ندارد.
شايد حالا كه اين مطلب منتشر شده روي كين تيم جديدي براي خود انتخاب كرده باشد اما بدون ترديد مربي تيمي كه بخواهد كين را استخدام بكند اندكي ترديد خواهد داشت چون بايد تحمل اظهار نظرات تند او را داشته باشد و بداند كه حضور كين در هر تيمي باعث ايجاد دو دستگي داخل رختكن خواهد شد.

بازي بدون برنده
فرگوسن بارها مدعي شده كه مربي تيم در درگيري  با بازيكنانش هرگز بازنده نخواهد بود و شايد به همين دليل است كه هم اكنون از كين به عنوان بازيكن سابق تيم منچستريونايتد ياد مي شود. فرگوسن معتقد بود كه انتخاب مجدد كين براي بازي در تركيب اصلي منچستريونايتد نوعي عقب نشيني در برابر كاپيتان به شمار خواهد آمد، آنهم با توجه به انتقاداتي كه كين در مورد وي به زبان آورده بود. همانگونه كه پيش بيني مي شد حرف آخر را فرگوسن به زبان آورد و كين را از باشگاه بيرون كرد تا آنكه مربي اين بار هم بازنده نباشد هر چند كه ممكن است اين بازي در پايان هيچ برنده اي نداشته باشد.
در حال حاضر فرگوسن مربي منچستريونايتد است اما تا چه زماني حكومت وي تداوم خواهد داشت؟ به طور حتم تداوم حكمراني وي در صورتي تحقق خواهد يافت كه وي ثابت كند اخراج كين از منچستريونايتد تصميمي منطقي و صحيح بوده است.
پس از انتشار خبر جدايي كين از يونايتد فرگوسن در رختكن خطاب به بازيكنان خود گفت: كين بزرگترين بازيكني بود كه من در دوران مربيگري خود داشتم اما فراموش نكنيد كه من دوران بازيگري او را در منچستر زودتر از موعد مقرر به پايان رساندم.
پس از آن مصاحبه جنجالي با شبكه تلويزيوني منچستريونايتد كه هيچگاه پخش نشد، كين و فرگوسن در مقابل بازيكنان تيم با يكديگر مشاجره لفظي پيدا كردند، به همين دليل فرگوسن از خود سوال مي كرد كه بايد چه واكنشي در قبال اين بازيكن از خود نشان بدهد.
البته فرگوسن و كين بارها طي ۱۲ سال همكاري با يكديگر درگيري لفظي و اختلاف نظر پيدا كرده بودند اما به گفته نزديكان به منچستريونايتد درگيري اخير آنها قابل مقايسه با درگير ي هاي قبلي نبود.
فرگوسن معتقد بود كه انتقاد كين از بازيكنان منچستريونايتد به صورت مستقيم فشار روحي وارد بر بازيكنان را افزايش داد و از سوي ديگر باعث اعتراض تماشاگران به وي پس از شكست مقابل ليل در ليگ قهرمانان اروپا شد. به همين دليل هنگامي كه كين از موضع باشگاه مطلع شد تصميم گرفت كه اين تيم را ترك بكند. به اعتقاد كارشناسان، انتقادات كين از بازيكنان منچستريونايتد كاملا منطقي بود اما فرگوسن اين انتقادات را چالشي براي اقتدار خود مي دانست.
حتي كين از فرگوسن خواسته بود تا اينكه فيلم مصاحبه را به بازيكنان منچستريونايتد نشان بدهد چون به انتقاداتي كه به زبان آورده بود كاملا اعتقاد داشت. به همين دليل فرگوسن به اين نتيجه رسيد كه كاپيتان غير قابل كنترل شده است و ديگر نمي توان او را حفظ كرد.
البته برخي از منابع مطلع مدعي شده اند كه عامل اصلي جدايي كين از منچستريونايتد، كارلوس كويي روز دستيار فرگوسن بوده است. گفته مي شود كه پس از آن مصاحبه جنجالي كين با كويي روز درگيري لفظي پيدا كرده و در جريان آن درگيري كين خطاب به كويي روز گفته بود: تو ديگر در مورد تعصب با من صحبت نكن چون تو اولين نفري بودي كه به دليل دريافت پول بيشتر تيم ما را ترك كردي و به رئال مادريد رفتي.
از سوي ديگر با توجه به اينكه كين به طور مداوم در مورد آينده خود در تيمهاي ديگر صحبت مي كرد، مشاوران گليزرها (صاحبان جديد باشگاههاي منچستريونايتد) به آنها توصيه كردند كه زودتر از شر كين خلاص شوند چون اگر اين بازيكن در پايان قرارداد خود از اين تيم جدا مي شد از لحاظ رواني به سود منچستريونايتد نبود.
از سوي ديگر كارشناسان فني معتقدبودند كه با توجه به شرايط جسماني و مصدوميت هاي مداوم كين، در بهترين شرايط ممكن منچستريونايتد قادر خواهد بود ۱۰ بازي از وي بگيرد با اين حال براي اينكه تماشاگران جدايي كين را هضم كنند به زمان نياز است.
به هر حال حالا كه فرگوسن با كين قطع همكاري كرده اميدوار است كه شوك جدايي اين بازيكن باعث شود تا ساير بازيكنان از پيله اي كه اطرافشان ايجاد شده خارج شوند و به شرايط آرماني بازگردند.

۵۰۰ سال ديگر
هر بار كه با فرگوسن در مورد بازيكناني كه با جنجال و هياهو اولد ترافورد را ترك كرده اند سوال مي شود وي با نارضايتي از آنها ياد مي كند. او ديويد بكهام را يك مدل لباس مي داند و معتقد است بازيكني كه به نحوه لباس پوشيدن خود بيش از فوتبال اهميت مي دهد نمي تواند به يك بازيكن درجه يك تبديل بشود. او همچنين از دوآيت يورك به عنوان يك انسان تفريح طلب و از پل اينس به عنوان يك فرمانده خودخواه ياد مي كند.
اما به طور حتم اگر چند سال ديگر در مورد روي كين از فرگوسن سوال شود او تمام كارت هاي قرمز و اظهار نظرات تند اين بازيكن را به فراموشي خواهد سپرد و از وي به نيكي ياد خواهد كرد.
هنگامي كه روي كين در اوج بود فرگوسن وي را در كنار بازيكناني چون رابسون، كانتونا و اشمايكل جزو تاثير گذارترين بازيكنان تاريخ منچستر ناميد و حتي پشت كتاب خاطرات كين نوشت: اگر قرار باشد در يك مسابقه يك به يك، يك نفر را به عنوان سمبل باشگاه منچستريونايتد به ميدان بفرستم، كين را انتخاب خواهم كرد چون مطمئن هستم او در هر نبرد يك به يكي پيروز خواهد شد.
به عنوان مثال در روز ۱۲ آوريل سال ۱۹۹۹ تيم منچستريونايتد در بازي برگشت مرحله نيمه پاياني رقابتهاي ليگ قهرمانان اروپا در زمين تيم يوونتوس به ميدان رفت كه دو برصفر از حريف خود عقب افتاد و در آستانه حذف از دور رقابتها قرار گرفت. جالب اينكه كين در ابتداي نيمه اول از داور كارت گرفت و مشخص شد كه در صورت راه يافتن منچستر به فينال، در اين مسابقه غايب خواهد بود. به همين دليل تصور مي شد كه وي بي انگيزه شود اما خلاف اين موضوع ثابت شد و وي يك تنه منچستر را به فينال رساند.
فرگوسن پس از آن بازي گفت: من نمي توانم با كلمات نحوه بازي كين را در تورين توصيف كنم چون كاري كه وي انجام داد بيشتر شبيه يك معجزه بود. او در دقيقه ۱۸ بازي كارت گرفت و مي دانست كه در بازي فينال حضور نخواهد داشت با اين حال از جان مايه گذاشت و مانند يك قهرمان به هم تيمي هايش روحيه داد.
اما صد افسوس كه كين به دليل انتقاد صحيح و واقع بينانه از هم تيمي هاي خود مجبور به ترك منچستريونايتد شد. او از اينكه هم تيمي هايش در حد و اندازه هاي منچستريونايتد نبودند رنج مي برد و نمي توانست اين واقعيت تلخ را هضم كند.
چندي پيش فرگوسن در يك مصاحبه اعلام كرد كه تا ۵۰۰ سال ديگر از كين به نيكي در منچستريونايتد ياد خواهد شد. شايد حق با فرگوسن باشد اما حيف كه جدايي وي از تيم محبوبش با كدورت صورت گرفت.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
رسانه
سياست
فرهنگ
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  رسانه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |