پنجشنبه ۳ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۸ - Nov 24, 2005
حضرت رسول اكرم(ص): كسي كه از پي مال مشروع برود براي آن كه آبروي خود را از ذلت سؤال مصون دارد، عائله خويش را اداره كند و به همسايه خود كمك نمايد، در پيشگاه الهي سربلند و روسفيد است و صورتش همانند ماه تمام،  مي درخشد.
مستدرك ،۲ ص ۴۲۴
امروز با حافظ
كار چراغ خلوتيان باز درگرفت
ساقي بيا كه يار ز رخ پرده برگرفت
وين پير سالخورده، جواني زسر گرفت
آن شمع سرگرفته دگر چهره برفروخت
گزارش همشهري از تأخير در اعلام وصول كتابها
سرمايه هاي ناشران راكد مانده است
گروه ادب و هنر: تحولات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سخنان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره بررسي تمامي كتابهاي تجديد چاپي، سبب شده است تا اعلام وصول كتابها با تأخيرهاي ۱۰ و ۲۰ روزه و حتي بيشتر انجام شود كه همين امر، بر راكدشدن سرمايه ها و افزوده شدن بر حجم انبارهاي ناشران و صحافان دامن زده است.
به گزارش همشهري؛ پيش از اين، اعلام وصول كتابها در ظرف ۴۸ ساعت انجام مي شد، اما اينك عمده كتابها تا ۱۰ روز و برخي تا ۴۰ روز براي برگه اعلام وصول و ترخيص از چاپخانه در انتظار مي مانند.
در اين باره، سايت كتاب ميراث خبر هم در گفت و گو با جلال فهيم هاشمي_ از اعضاي هيأت مديره اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران، ضمن تأييد اين تأخيرها مي گويد: «با نظر وزير ارشاد، مجوزهايي كه در دوره پيشين داده شده است، دوباره بررسي مي شود و به همين علت، اعلام وصولها با تأخير زيادي روبرو شده است» .
از سوي ديگر، گروهي از ناشران در گفت و گو با همشهري، تأخير در اعلام وصول كتابها را عاملي براي راكدماندن سرمايه هاي ناشران مي دانند و معتقدند در اين وضعيتي كه نشر كشور دچار بحران كمبود و نبود نقدينگي است، نگهداري اين كتابها در انبارها، ناشراني را كه چك ها و تعهدات مالي فراواني دارند، با دشواريهاي فراواني روبرو مي سازد.
يكرنگيان مدير مسئول انتشارات خجسته نيز در گفت و گو با ميراث خبر ضمن ابراز نگراني از تأخير فراوان در اعلام وصول مي گويد: «بيش از يك ماه است كه هر روز پيك مي فرستيم تا شايد اعلام وصول كتابهاي خود را دريافت كنيم، اما هنوز موفق به انجام اين مهم نشده ايم. هزينه اين پيكها به دليل آنكه ارشاد با تلفن به مخاطبان و ناشران جواب درستي نمي دهد، بسيار بالاست. »
يكي از دلايل نگهداري كتابهاي تجديد چاپي، نگراني از اضافه كردن صفحاتي از سوي ناشران در چاپهاي بعدي است كه به گفته يكرنگيان وقتي كتابي براي اولين بار به چاپ مي رسد، از ناشران تعهد مي گيرند كه بعد از آن تغييري در كتابها انجام ندهند و كارت دائم نشر را براي آنها صادر كنند. كه در چنين وضعيتي چرا از ما ناشران تعهد مي گيرند كه چيزي به كتابهاي قبلي اضافه نكنيم.»
از سوي ديگر از صنف صحافان هم خبر مي رسد كه تأخير در اعلام وصول، حجم فراواني از كتابها را در كارگاههاي صحافي باقي گذاشته است.
مدير صحافي ايرانمهر در گفت و گو با ميراث خبر گفت: «اغلب صحافي ها با محدوديت جا مواجه هستند، دو عنوان كتاب كه در كارگاه بماند، نمي توانيم كارهاي ديگر را تحويل بگيريم.»
مدير صحافي سپيدار نيز در گفت و گويي، به توافق با وزير قبلي ارشاد مبني بر شمارش كتابها در انبارهاي ناشران و خارج از صحافي اشاره كرده و مي گويد: «دوباره قانون بر اين شده كه شمارش در صحافي ها انجام شود» .
گزارش همشهري حاكي است با توجه به اينكه در سال نزديك به ۴۰ هزار عنوان كتاب مجوز نشر مي گيرند، ماهانه بيش از سه هزار عنوان كتاب براي دريافت مجوز به ارشاد ارسال مي شود كه اگر ميانگين قيمت هر كتاب را يك ميليون تومان برآورد كنيم، رقمي نزديك به سه ميليارد تومان از سرمايه ناشران به خاطر تأخير در اعلام وصول راكد مي ماند.

برگزاري مراسم تقدير از خادمان نشر
008517.jpg
مراسم تقدير از خادمان نشر امروز و همزمان با روز «كتاب و خادمان نشر كشور» با هدف فراهم كردن زمينه هاي مشاركت بيشتر دست اندركاران حوزه چاپ، افزايش سطح توانمندي ها و تقدير از پيشكسوتان و تلاشگران نشر كشور در محل سالن اجتماعات خانه كتاب برگزار مي شود.
در اين برنامه از پيشكسوتان، خادمان و تلاشگران صنعت نشر تقدير مي شود.
برگزيدگان اين جشنواره در چهار حوزه با استفاده از آراي صاحب نظران هر حوزه انتخاب شده اند. اين حوزه ها عبارت است از: حوزه مؤلفان، مترجمان، مصححان، ويراستاران، منتقدان، كتابداران، حوزه ناشران و كتابفروشان، حوزه چاپخانه داران، ليتوگرافان، صحافان و مشاغل وابسته به صنعت چاپ و بخش ويژه.
در بخش ويژه از مديران دولتي كه در امر توسعه فرهنگ كتابخواني تلاش كرده اند، تقدير خواهد شد.

به پيشنهاد ايران صندوق حمايت جهاني
در سينماي كودك تاسيس مي شود
بررسي  پيشنهاد ايران  مبني  بر تاسيس  صندوق  جهاني  حمايت  از توليدات  سينماي كودك  در دستور كار مركز بين المللي  سينماي  كودك  و نوجوان  (سيفژ) قرار گرفت .
به گزارش  روابط عمومي بنياد سينمايي  فارابي ، پيشنهادهاي  ايران  براي  تدوين  منشور جهاني  سينماي  كودك  و نوجوان  و تاسيس  صندوق  حمايت جهاني  از توليدات  سينماي  كودك  در راس  برنامه هاي  مركز بين المللي  سينماي كودك  و نوجوان  (سيفژ) قرار گرفت .
اين  تصميم  به  دنبال  برپايي  جلسه  هيات  مديره  اين  سازمان  در آفريقاي  جنوبي اتخاذ شد.
ايران  در جريان  برپايي  مراسم  پنجاهمين  سالگرد تاسيس  سيفژ در سال  گذشته پيشنهادهاي  يادشده  را به  هيات  مديره  اين  سازمان  ارايه  كرده  بود.
همچنين  در جريان  جلسه  هيات  مديره  در آفريقاي  جنوبي  امير اسفندياري  نماينده  ايران  در سازمان  سيفژ و عضو هيت  مديره  اين  سازمان  به  عنوان  نايب رئيس  سيفژ انتخاب  شد.
سيفژ درسال  ۱۹۵۵در جريان  برگزاري  نشست  يونسكو در ادينبرو تاسيس  شد و به  عنوان  يكي  از مهمترين  سازمان هاي  بين المللي  فعال  درعرصه  سينماي  كودكان و نوجوانان  نقش  مهمي در هدايت  و تاثير بر اين  گونه  سينمايي  دارد.

دانشكده مجازي علوم حديث امروز افتتاح مي شود
دانشكده مجازي علوم حديث امروز طي مراسمي در تالار شيخ صدوق با حضور وزير علوم، تحقيقات و فناوري افتتاح مي شود.
سيدحميد حسيني معاون پژوهشي دانشكده علوم حديث در اين باره گفت: در حال حاضر ۵۰۰ دانشجو از نقاط مختلف جهان در دانشكده علوم حديث پذيرفته شده اند و هر روز دروس خود را به صورت چندرسانه اي و تعاملي و از طريق شبكه اينترنت مشاهده مي كنند.
وي آغاز دوره الكترونيكي دانشكده علوم حديث را يكي از تحولات بزرگ عرصه آموزش و نشر علوم و معارف در كشور توصيف كرد و اظهار داشت: دانشجويان دانشكده مجازي علوم حديث در پايان دوره مدرك رسمي مورد تأييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري دريافت خواهند كرد.

تجليل از محمدعلي شيرازي در همايش ترانه هاي آسماني
در دومين همايش ترانه هاي آسماني از استاد محمدعلي شيرازي به پاس ترانه هاي ماندگارش تجليل مي شود.
در اين همايش كه پنج شنبه سوم آذرماه ساعت ۱۷ در تالار شهيد آويني فرهنگسراي بهمن برگزار خواهد شد، تعدادي از خوانندگان سرشناس كشور كه ترانه هاي استاد شيرازي را خوانده اند به اجراي برنامه خواهند پرداخت و ترانه سرايان نام آشناي كشور آخرين آثار خود را قرائت خواهند كرد.
در اولين همايش ترانه هاي آسماني كه ماه مبارك رمضان سال گذشته برگزار شد از زنده ياد استاد سيداسماعيل نواب صفا تجليل به عمل آمد.
به گزارش مهر، محمدعلي حافظ الكتب معروف به شيرازي متولد ۱۳۱۹ شهر شيراز است. وي در اين سالهاي پربار ترانه هاي ارزشمندي را خلق كرده است كه مي توان به ترانه هاي روزي تو خواهي آمد با صداي محمد اصفهاني، زير آسمان شهر با صداي امير تاجيك، وقف پرونده ها با صداي قاسم افشار، گمشده با صداي مسعود خادم و ايران با صداي فريدون بيگدلي اشاره كرد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
ايثارگران در صندلي داغ
ويژه برنامه صندلي داغ شبكه دو ، در هفته بسيج با حضور سرلشگر فيروز آبادي و ايثارگران دفاع مقدس پخش مي شود.اين برنامه از روز جمعه چهار آذرماه، با حضور فاطمه ناهيدي،  نخستين زن اسير ايراني در دفاع مقدس آغاز مي شود.
شنبه پنجم آذرماه، سرلشگر بسيجي دكتر فيروز آبادي، رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح و يكشنبه،  ششم آذر ماه، سعيد صادقي، عكاس جنگ و مدير فيلمبرداري سريال ها و فيلم ها در اين برنامه حضور مي يابد. همچنين محسن رضايي هم بالاخره تن به مصاحبه با صندلي داغ داده است.
عكاسخانه سوم در شبكه دوم
بخش سوم سريال عكاسخانه با روايت قصه هاي مردم كوچه و بازار و ارائه آداب و رسوم آنها از شبكه دو سيما پخش خواهد شد.بخش سوم اين مجموعه كه در قالب ۴۵ قسمت ۳۰ دقيقه اي در گروه كودك و نوجوان شبكه دو سيما تهيه شده است. فرهنگ و آداب و سنن زندگي روزمره مردم را در فضايي سنتي براي نوجوانان بازگو مي كند.مجموعه تلويزيوني عكاسخانه از ساختاري طنز برخوردار است كه در هر قسمت قصه اي مستقل، عكاسخانه ميرزا حبيب الله و شاگردش را روايت مي كند.
زلزله و ايمني در شبكه آموزش
به منظور آگاهي بيشتر و جلوگيري از تلفات زلزله برنامه زلزله و ايمني از شبكه آموزش پخش مي شود.در اين برنامه طراحي سازه هاي مقاوم در برابر زلزله، شريان هاي حياتي و زلزله، نظارت بر ساخت سازه و تطابق با استاندارد و ساير موارد مرتبط با ساخت و ساز مورد بررسي قرار مي گيرد.به گزارش روابط عمومي شبكه آموزش برنامه زلزله و ايمني همه روزه ساعت ۲۰/۱۷ از اين شبكه تلويزيوني پخش مي شود.
«درد» در شبكه فرهنگ
رمان «درد» اثر مارگريت دوراس، نويسنده نامدار فرانسوي شنبه ۵ آذرماه تا پنجشنبه ۱۰ آذرماه در راديو، خوانده مي شود.اين اتفاق در برنامه «روايت شب» از شبكه فرهنگ روي خواهد داد و زمان خوانش رمان، هر شب ۲۲ تا۲۲‎/۳۰ دقيقه است. جمعه ۱۱ آذرماه نيز رمان «درد» با حضور آرش نقيبيان در همين برنامه نقد و بررسي مي شود. بازنويسي راديويي كتاب «درد» را ياسر نوروزي بر عهده داشته است. راوي آن نيز فاطمه ركني است و گويندگي اش را بهروز رضوي انجام مي دهد.
محسن حكيم معاني سردبير اين برنامه و حميدرضا مقدسي تهيه كننده آن است.
حكيم معاني در هفته آينده، سردبير اين برنامه و حميدرضا مقدسي تهيه كننده آن است.حكيم معاني در هفته آينده، سردبيري برنامه گفتگو با ادبيات را نيز در شبكه فرهنگ انجام خواهد داد. وي در اين برنامه به گفتگو با مصطفي جمشيدي، نويسنده خواهد پرداخت. اين بخش از برنامه گفتگو با ادبيات طي روزهاي دوشنبه تا چهارشنبه، ۸ تا ۱۰ آذرماه از راديو پخش خواهد شد.
برنامه گفت و گو با ادبيات از ساعت ۳۰/۲۱ تا ۲۲ پخش مي شود.

گلستان
شعري ديگر از لوركا
«چكامه اي براي سالوادور دالي» نام شعر بلندي است از فدريكو لوركا، شاعر معروف اسپانيايي كه توسط سياوش روشندل ترجمه شده است.شعر هنگامي سرود شده كه «دالي» بيست و يك ساله، دوستي يگانه براي لوركاي بيست و هفت ساله است. دوستي دالي و لوركا دوستي جانانه ايست كه بي شك تأثير متقابل روي كار هردو داشته است.متن اين كتاب به سه زبان اسپانيايي، انگليسي و فارسي است و نشر «هاديان» ناشر آن است.
بال هايش را كنار شعرم جاگذاشت و رفت
مجموعه شعر «بال هايش را كنار شعرم جاگذاشت و رفت» سروده واهه آرمن منتشر شد.اين كتاب از سه بخش تشكيل شده است. بخش نخست، «مشتم خالي است» نام دارد و شامل شعرهايي نوستالژيك از كودكي شاعر است.«دزدي از باغ خدا» عنوان بخش دوم كتاب است. آرمن در اشعار اين بخش، با ذهني دغدغه مند و جستجوگر، در پي پاسخ دادن به سئوالاتي ازلي و ابدي، همچون چيستي عشق و مرگ است.
سومين بخش كتاب، «سكوت فرشتگان» است كه تألمات و تأملات شاعر را دربر مي گيرد. در اين بخش، آرمن با نگاهي اندوهناك، به مرور تنهايي خود مي پردازد و اشعاري را پيش روي مخاطب مي گذارد كه بيشتر بيانگر حالات و احوالات شخصي او هستند. با اين همه، از آن جا كه اين تنهايي مختص او نيست، مي تواند خواننده را با خود همراه كند.
«بال هايش را كنار شعرم جاگذاشت و رفت» ۹۶ صفحه است و با بهاي ۱۴۰۰ تومان در ۲۰۰۰ نسخه از سوي نشر «مشكي» به بازار كتاب راه يافته است.

برگي از تاريخ
انتشار روزنامه مجلس
پس از صدور فرمان مشروطيت و تشكيل مجلس شوراي ملي و ازدياد قدرت روحانيت، از طرف مظفرالدين شاه قاجار، فرماني مبني بر تأسيس و انتشار روزنامه اي به نام مجلس صادر شد. در اين ميان صريحاً امر داده شده بود كه دولت حق سانسور مندرجات روزنامه را ندارد. اين روزنامه يكي از روزنامه هاي معتبر و پرمطلب دوران مشروطيت به شمار مي رود. روزنامه مجلس كه به صورت خبري، سياسي و اجتماعي، در هشت صفحه با چاپ سربي، هفته اي چهار شماره منتشر مي شد، علاوه بر درج اخبار داخلي و خارجي، كليه مذاكرات مجلس شوراي ملي ايران را منعكس مي كرد. سردبيري اين روزنامه برعهده اديب الممالك فراهاني از ادبا، شعرا و نويسندگان مشهور آن زمان بود.
تعطيلي مسجد جاويد تهران
در زماني كه سالياني از تبعيد حضرت امام خميني(ره) به نجف اشرف مي گذشت و اختناق حاكم بر كشور اجازه فعاليتي عليه رژيم پهلوي را به كسي نمي داد، آيت الله دكتر محمد مفتح از روحانيان شاخص و مبارز پيرو امام علاه بر فعاليت هاي پراكنده در مجامع مذهبي و علمي، امامت مسجد جاويد تهران را برعهده گرفت. وي اين مكان را به صورت محلي براي تجمع و تشكل نيروهاي مسلمان و مبارز تبديل كرد و آن را به سنگري ديگر در راه دفاع از ارزش هاي اسلامي و انقلابي قرار داد. در اين زمان، شهيد مفتح يك هسته مقاومت را متشكل نمود و مبارزان سرشناسي از قبيل آيت الله شهيد مرتضي مطهري و دكتر باهنر و... را براي سخنراني به مسجد جاويد دعوت مي كرد. در اين مسجد، جوانان مذهبي و نسل تحصيلكرده دانشگاهي، علاوه بر استفاده از محضر سخنرانان، از كتابخانه مجهز و پربار آن و نيز كلاس هاي گوناگون كه در رشته هاي تفسير قرآن، نهج البلاغه، اصول عقايد، اقتصاد اسلامي، تاريخ اديان و جامعه شناسي و... بهره مي بردند.
حضور شورانگيز و پرنشاط نسل جوان، سخنراني هاي روشنگرانه انقلابيون، فعاليت هاي وسيع ضد رژيم و انتشار اعلاميه هاي گوناگون از اين مكان، بر رژيم طاغوت گران آمد و باعث شد تا سرانجام در سوم آذر ۱۳۵۳ ش، پس از سخنراني آيت الله خامنه اي در آن، مسجد جاويد با هجوم مزدوران ساواك تعطيل گردد و امام جماعت آن( آيت الله شهيد مفتح) دستگير و زنداني شود.
درگذشت آيت الله سيدمهدي روحاني
آيت الله سيدمهدي روحاني در سال ۱۳۰۳ ش (۱۳۴۳ ق) در بيت علم و تقوا و فضيلت در شهر مقدس قم به دنيا آمد. ايشان پس از دوران كودكي و نوجواني، در اوج استبداد رضاشاهي كه كيان حوزه هاي علميه در خطر بود و كمتر كسي به علوم ديني رغبت مي كرد، به فراگيري دانش ديني روي آورد و در محضر پدر دانشمندش، مقدمات را فرا گرفت. آيت الله روحاني در ۱۹سالگي جهت ادامه تحصيل علوم ديني راهي نجف گرديد و در طي حدود هشت سال، بخش عمده سطوح عاليه را فرا گرفت. ايشان سپس در قم به درس حضرات آيات عظام سيدحسين بروجردي، سيدمحمد محقق داماد، سيدمحمد حجت كوه كمره اي، سيد محمدتقي خوانساري و علامه طباطبايي حضور يافت و مدارج علمي را پيمود. آيت الله روحاني از آن پس به تدريس سطوح عاليه و خارج فقه و اصول همت گماشت و بيش از پنجاه سال به مباحثه فقه و حديث و تفسير با ديگر استادان مشغول بود.
در طول ساليان نهضت اسلامي ضد رژيم، ايشان نقش حساس و بنيادين خود را در اين راستا ايفا كرد و گسترش پيام مرجعيت و روحانيت در گوشه و كنار كشور شركت مستقيم داشت كه نام روحاني در تمام اعلاميه هاي ضد رژيم و از جمله اعلاميه تاريخي خلع شاه از سلطنت ديده مي شود. ايشان پس از پيروزي انقلاب اسلامي در جهت تقويت و حمايت از نظام، از هيچ كوششي فروگذار نكرد و سرانجام اين يار وفادار امام و انقلاب در سوم آذر ۱۳۷۹ ش برابر با ۲۶ شعبان ۱۴۲۱ ق در ۷۶ سالگي به ديدار معبود شتافت.

معرفي كتابداران نمونه و خادمان فرهنگ
مراسم تقدير از كتابداران نمونه، خادمان فرهنگ و خيرين كتابخانه ساز، همزمان با روز «كتاب، كتابدار و اطلاع رساني» بعدازظهر ديروز در سالن سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد.در اين مراسم پس از سخنراني ملك احمدي، دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور و اشعري، رييس كتابخانه ملي، بيانيه اين مراسم توسط عربشاهي، نماينده معاونت امور كتابخانه ها و انجمن ها قرائت شد.در پايان اين مراسم، از برگزيدگان اين مراسم تقدير شد.

كوتاه از هفت هنر
۲۲ فيلم در جشنواره زيتون تلخ
آثار ارسالي به دبيرخانه جشنواره فيلم زيتون سرخ به مرز ۲۲۲ فيلم رسيد.
مجتبي خشايارفرد دبير اين جشنواره درمورد آثار رسيده گفت: اين آثار در دو بخش پويانمايي (انيميشن) و داستاني و با موضوع فلسطين، انتفاضه و تفكر شوم صهيونيسم در دو قسمت يك دقيقه اي و يك تا پنج دقيقه اي به اين دبيرخانه رسيده است.
وي تعداد آثار رسيده به دبيرخانه را در مقايسه با سال گذشته با ۵۴ درصد رشد بسيار مطلوب ارزيابي و آن را نشان از حضور چشمگير فيلمسازان در اين عرصه دانست.
۴۰ عكس در جشنواره رضوي
دبير جشنواره عكس رضوي گفت: تاكنون ۴۰ قطعه عكس با مضمون دعا، نيايش، برگزاري مراسم مذهبي، زيارت و معماري به دبيرخانه جشنواره عكس رضوي در بيرجند ارسال شده است.
مريدي افزود: جشنواره عكس رضوي امسال در ۳ بخش اصلي، ويژه و جنبي برگزار مي شود كه در بخش اصلي موضوعاتي با درونمايه معنوي آن حضرت پرداخته مي شود.
جشنواره عكس رضوي از نوزدهم تا بيست و يكم آذرماه در شهرستان بيرجند برگزار مي شود.
«فرياد ققنوس» در نياوران
ساعت ۱۷ شنبه و يكشنبه ۵ و ۶ آذر دومين جلسه نمايشنامه خواني موضوعي بنياد آفرينش هاي هنري نياوران با خوانش اثر ملودرام «فرياد ققنوس» نوشته «تنسي ويليامز» با كارگرداني «هومن زندي» در سالن گوشه فرهنگسراي نياوران برگزار مي شود.
محسن فيض، شادي ساغري، آزاده غمامي و هومن زندي نقش خوان هاي اين اثر خواهند بود و «ميلاد اخگر» دستياري كارگردان و «برديا زندي» مشاور كارگرداني را برعهده دارند.
توحيدي رئيس كانون فيلمنامه نويسان شد
در اولين نشست شوراي مركزي جديد كانون فيلمنامه نويسان فرهاد توحيدي با آراء قاطع اعضاي شوراي مركزي به عنوان رييس شوراي مركزي كانون فيلمنامه نويسان براي دو سال آينده انتخاب شد.
در اين جلسه همچنين حسين ترابي به عنوان نايب رييس و خزانه دار كانون تعيين و نيز مسووليت كميته ارتباطات كانون به كامران ملكي سپرده شد و جابر قاسمعلي به عنوان مسوول كميته فرهنگي كانون انتخاب گرديد.
نقد و بررسي ۱۱ نمايش
۱۱ نمايش  در دهمين  جشنواره  تئاتر استان  تهران  با حضور كارشناسان  وهنرمندان  از دوم  تا چهارم  آذرماه  در سالن  شقايق  شهرستان  شهريار مورد نقد و بررسي  قرار مي گيرد.
نمايش هاي  آواز ستاره ها، آگهي  و غريبه  تراب  روز دوم  آذر و نمايش هاي  نيلوفر آبي ، عكس  تازه ، آدم كش  و جمبو نيز روز سوم  آذر و نمايش هاي  هفت  بند از هذيان  هفتاد من ، بم ، طومار نقالي  خسرو و شيرين  و موعود من  هم  چهارم  آذرماه  نقد و بررسي  مي شوند.
برگزاري دومين جشنواره نقد كتاب
دومين جشنواره نقد كتاب با حضور محمدحسين صفارهرندي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، محمدعلي شعاعي، معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي از منتقدان و صاحب نظران، شنبه پنجم آذرماه، در سالن اجتماعات خانه كتاب برگزار مي شود.امسال وزارت ارشاد طي فراخواني از كليه علاقه مندان دعوت كرد تا با آثار منتشره خود در سال ۸۳ در اين جشنواره شركت كنند .
در سال جاري در اين جشنواره، كتاب هايي كه در زمينه نقد هستند و همچنين مطبوعاتي كه صفحه مخصوص كتاب دارند در اين جشنواره شركت داشتند.
برپايه اين گزارش، از مديران مسئول و ناشران و منتقدان نيز پس از اتمام مهلت فراخوان ۳۰ كتاب و ۱۸۰ اثر به دبيرخانه جشنواره رسيد كه در مرحله اول ۲۵ اثر و كتاب به مرحله بعدي رسيد.
آثار رسيده به دبيرخانه در تمام حوزه هاي رده بندي قابل تقسيم بندي بود اما هيأت داوران در تمامي حوزه ها برنده اعلام نكرده اند.
دكتر كريم مجتهدي و سخنراني درباره كانت و وحدت وجود
دكتر كريم مجتهدي در ساعت ۱۷ روز ۸ آذر درباره «كانت و نزاع بر سر مسئله وحدت وجود» سخنراني مي كند.
به گزارش همشهري در اين برنامه كه در مجموعه نشستهاي كتاب ماه ادبيات و فلسفه برگزار مي شود، بخشي از آراء كانت (نزاع بر سر وحدت وجود) كه كمتر درباره آن بحث و بررسي شده، مورد بررسي و بحث قرار مي گيرد.
خوشنويسي قرآن و شمايل در موزه پول
نمايشگاهي از آثار خوشنويسي قرآني و شمايل از شنبه ۱۲ آذر تا ۲۲ آذر در محل تماشاگه پول برپا است.سومين مجمع عمومي كانون سازسازان خانه موسيقي در ساعت ۱۳ روز ۵ آذر در سالن رودكي برگزار خواهد شد.
به گزارش همشهري؛ در صورت به حد نصاب رسيدن اين مجمع، گزارش هيات مديره و بازرسان قرائت شده و در ادامه رأي گيري براي انتخاب هيات مديره و بازرسان دوره بعدي انجام مي گيرد.
در صورتي كه اين مجمع به حد نصاب نرسد، ۱۵ روز بعد مجمع نهايي و دوم تشكيل خواهد شد.
«گرفتار» در شبكه تهران
سريال «۹ قلوهاي آقاي گرفتار» كه مدتي از ساخت آن به كارگرداني اكبر منصور فلاح مي گذرد از اين پس جمعه ها از شبكه تهران مي شود.
به گزارش سرويس تلويزيون ايسنا، سريال «گرفتار» كه هفت سالگي ۹ قلوهاي آقاي گرفتار را به تصوير مي كشد، به سفارش شبكه استاني اصفهان ساخته شده و در آن بازيگراني چون حسن اكليلي، فروزان كربلايي، آزاده رياضي، كيوان داريان و رضا جورابچي ايفاي نقش مي كنند.
تصويربرداري اين اثر بيست و پنجم اسفند ماه سال گذشته به پايان رسيد و خرداد ماه آماده  پخش  شد.

آموزش داستان نويسي در خانه داستان ايران
گروه ادب و هنر: خانه داستان ايران وابسته به منطقه شمال سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران اقدام به برگزاري دوره هاي آموزش اصول داستان نويسي و كارگاه نقد داستان  كوتاه كرده است.
اين دوره ها شامل آموزش اصول داستان نويسي و نقد و بررسي آثار هنرجويان مي باشد كه توسط محمدرضا بايرامي  سه شنبه هر هفته از ساعت ۱۷-۱۵ به صورت رايگان برگزار مي گردد.
علاقه مندان مي توانند جهت شركت در اين دوره هاي آموزشي به خيابان شريعتي، روبروي بهار شيراز، پائين تر از بيمارستان خانواده، خانه داستان ايران مراجعه كنند.

برگزيدگان جشنواره فيلم و عكس گيلان
برگزيدگان  دومين  جشنواره  فيلم ، فيلمنامه  و عكس  دانشجويي  دانشگاههاي استان  گيلان  در مراسمي در سالن  شهيد مطهري  دانشكده  كشاورزي دانشگاه  گيلان  معرفي  شدند.
در اين  جشنواره  فيلم  قرمز جيگري  به  كارگرداني  سميرا برادري ، سمانه  زندي نژاد و ياسمن  ريزان ، فيلم  رنگ ، رنج  و زندگي  به  كارگرداني  زهرا عبداللهي  و فيلم  دانشگاه ، استاد و دانشجو به  كارگرداني  شاهين  پويا به عنوان  بهترين  فيلم هاي  جشنواره  انتخاب  شدند.
همچنين  فيلمنامه  رنگ ، رنج  و زندگي  به  كارگرداني  زهرا عبداللهي ، اينجاخورشيد ندارد به  كارگرداني  هوتن  باباپور و فيلمنامه  به كارگرداني  نواب  محمدي  به  عنوان  بهترين  فيلمنامه هاي  اين  جشنواره  برگزيده شدند.
در بخش  عكس  همايون  رضايي  زاده  و فاطمه  اسدي  هريس  عنوان  دوم  و سوم را كسب  كردند، اين  بخش  عنوان  اول  نداشت .
همچنين  حديث  جهاني  به  عنوان  عكاس  برتر معرفي  شد و از فرشته  سعيدي در بخش  عكس  تقدير شد.
در پايان  اين  جشنواره  به  برگزيدگان  بخش هاي  فيلم ، فيلمنامه  و عكس  جوايزو لوح  و تنديس  اهداء شد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
پنج شنبه ها
مرد به ساعتش نگاه كرد، دير شده بود. دسته گل سرخ و زيبايي در دست داشت. وقتي رسيد، گلي را تقديمش كرد و گفت: «عزيزم منو ببخش دير كردم. پنج شنبه ها مسير خيلي شلوغه» و به آرامي گلاب را روي قبر ريخت و با دست ديگر سنگ قبر را شست.
حسن واشقاني فراهاني

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و۵۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و۱۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۲۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۵۰ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
*نگارخانه آشيان نقش و مهر: نمايشگاه نقاشي نازلي منصوري فر/ ۴ تا ۱۰ آذر/ ميدان آرژانتين، بخارست، خيابان ،۱۸ پلاك ۴/ تلفن: ۸۸۷۳۲۹۸۷
*نگارخانه آبي: نمايشگاه نقاشي روي سفال علي اصغر قلعه نويي/ خيابان ۱۷ شهريور، خشكبارچي، پارك خيام/ تلفن: ۹-۳۳۳۵۸۶۸۸
*گالري ثروت: نمايشگاه صنايع دستي سهيلا جامي و نفيسه مهدوي/ تا ۶ آذر/ خيابان آفريقا، بابك مركزي، پلاك ۳۵ / تلفن: ۸۸۷۹۸۷۰۷
*نگارخانه شمس: نمايشگاه نقاشي پشت شيشه مهين عظيما/ ۱۰ تا ۱۶ آذر/ خيابان آفريقا، كوچه كمان، پلاك ۴ / تلفن: ۸۸۷۷۴۵۷۱
*گالري هفت ثمر: نمايشگاه زهرا رسول زاده نمين / ۴ تا ۹ آذر/ خيابان مطهري، كوه نور، كوي پنجم،  شماره ۲۵ / تلفن: ۸۸۷۳۱۴۰۳

گل و گياه
سانويتاليا
008514.jpg
نام علمي: Sanvitalia Procumbens Mandarin Orange'
خانواده: COMPOSITAE
گياه يكساله و نسبتا سريع الرشد كه بصورت خوابيده رشد مي كند بطوريكه بلندي آن ۱۵ و گستردگي اش به ۳۰ سانتيمتر مي رسد. برگها تخم مرغي نوك تيز به رنگ سبز روشن و گلها مينايي شكل و نارنجي رنگ با مركز سياه قطر ۵/۲ سانتيمتر هستند كه در اواخر تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: مكان آفتابي، خاك حاصلخيز و داراي زهكش خوب كه در فصل تابستان نسبتا مرطوب نگهداشته شود. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق تهيه و كاشت بذر در بهار يا اول پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |