پنجشنبه ۳ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۸ - Nov 24, 2005
مجلس، به سومين وزير پيشنهادي نفت رأي نداد
صندلي كابينه بازهم خالي ماند
008562.jpg
008565.jpg
گروه سياسي: ديروز مجلس شوراي اسلامي براي سومين بار جلسه بررسي رأي اعتماد به وزير پيشنهادي براي تصدي وزارت نفت را پشت سر گذاشت؛ اما اين بار نيز سيدمحسن تسلطي، همانند دو وزير پيشنهادي ديگر، از بين ۲۶۱ نماينده حاضر، ۲۵۴ آراء مأخوذه، ۷۷ رأي موافق، ۱۳۹ رأي مخالف و ۳۸ رأي ممتنع، رأي اعتماد براي تصدي اين وزارتخانه را از مجلس كسب نكرد.
اين رأي در حالي داده شد كه رئيس جمهور سه ماه براي معرفي وزير پيشنهادي فرصت داشت كه وي را به مجلس پيشنهاد كند؛ اما با اتمام اين فرصت، در قانون اساسي هيچ ابزاري در اين زمينه  در نظر گرفته نشده است و به گفته يكي از اعضاي هيأت رئيسه بايد منتظر تفسير شوراي نگهبان بود.
محمود احمدي نژاد رأس ساعت ۳۰/۹ وارد جلسه شد و در آغاز جلسه بررسي رأي اعتماد، گفت: گرچه در قانون به لحاظ ظاهري قوا از هم منفك هستند؛ اما ما يك مجموعه واحد هستيم و همه يك هدف را دنبال مي كنيم و از اين رو نيازمند همراهي و همدلي بيش از گذشته هستيم و بايد همه راه هايي كه همدلي را بيشتر مي كند،  دنبال كنيم.
وي افزود: امروز يك وظيفه تاريخي به عهده داريم و بايد جامعه نمونه اسلامي را پايه گذاري كنيم و اين يك وظيفه بزرگ و سنگين است كه بايد براي تحقق آن دولت و مجلس در كنار هم حركت كنند. ايران اسلامي در داخل و خارج با چالش هاي زيادي مواجه است . بنابراين بايد هر روز دستهايمان را بيش از گذشته به هم پيوند و دل هايمان را به هم گره بزنيم.
رئيس جمهور اظهار داشت: ۳ ميليون بيكار، ۱۶ هزار ميليارد تومان بدهي به بانك هاي داخلي و فاصله بسيار زياد فقير و غني ازجمله مشكلاتي است كه بايد براي رفع آنان تلاش كنيم. بايد گرد فقر و محروميت را از چهره كشور بزدائيم و اين نيازمند همدلي، همراهي و همفكري است.
احمدي نژاد گفت: نمي توان كشور را با مديريت هاي جزيره گونه اداره كرد بايد عدالت را در اين سرزمين مقدس برپا كنيم و اين نيازمند همدلي و همراهي است.
وي با برشمردن برخي تصميمات و جهت گيري هاي دولت گفت: جهت گيري هاي دولت در بخش اقتصاد بسيار روشن و مترقي است و معتقديم مردم سالاري ديني زماني تحقق كامل مي يابد كه سياست و اقتصاد ما توسط متن مردم انجام شود و برنامه ريزي ها به گونه اي باشد كه متن مردم بتوانند در اقتصاد فعال شوند.
رئيس جمهور خاطرنشان كرد: ساماندهي منابع و تسهيلات بانكي ازجمله تصميمات بزرگ مجلس است ما بيش از ۴۰ هزار ميليارد تومان تسهيلات بانكي داريم كه موتور محرك اقتصاد ماست. با ساماندهي آن مي توان زمينه يك توسعه همه جانبه را در كشور فراهم آورد و دولت با همراهي بانكها به اين نتيجه رسيد كه تسهيلات بانكي بايد ساماندهي شود. وي هم چنين كنترل توسعه سرمايه گذاري را از ديگر تصميمات مهم دولت ياد كرد.
احمدي نژاد هم چنين در دفاع از تسلطي وزير پيشنهادي نفت گفت: ايشان با ۱۷ سال حضور در وزارت نفت به نظر ما فرد شايسته اي براي تصدي وزارت نفت است.وي گفت: قضاوت درباره افراد بايد به گونه اي باشد كه اگر فردا ديگران درباره ما قضاوت كردند راضي باشيم و ناراحت نشويم.
رئيس جمهور تصريح كرد: دولت تابع تصميمات مجلس است اما با همه احترامي كه براي شما قائل هستم با تواضع به شما عرض مي كنم كه در محضر الهي بايد پاسخگوي تمام اعمالمان باشيم اين حوادث خواهد گذشت اما خدا نكند منوال ها و روندها ماندگار شود.
پس از اظهارات احمدي نژاد، ستار هدايت خواه نماينده بويراحمد و دنا به عنوان مخالف گفت: صلاحيت ها و كفايت هاي مديريتي تسلطي مورد سئوال است. وزارتخانه نفت يك وزارتخانه اقتصادي، تجاري سياسي و صنعتي است كه متأسفانه ايشان در هيچ يك از حوزه ها تخصص و تجربه ندارد.
وي افزود: رشته تحصيلي ايشان هيچ سنخيتي با اين حوزه ندارد. وي همچنين عدم موضع شفاف نسبت به چالش ها و مشكلات وزارتخانه نفت، عدم برخورداري از ديدگاه روشن و مستقل و ناشناخته بودن تيم كاري وي را از ديگر نقاط ضعف او عنوان كرد.
رجب رحماني نماينده تاكستان در جايگاه موافقت افزود: آقاي تسلطي نزديك به ۲۸ سال سابقه مؤثر داشته كه ۱۷ سال آن در زمينه پتروشيمي بوده است.
وي گفت: وزارت اطلاعات بسياري از موارد مطرح شده درباره تسلطي ازجمله گرين كارت داشتن وي را رد كرده است.
نماينده تاكستان افزود: تخصص به اين معناست كه يك فرد با همه بخش هاي نفت آشنا باشد و در گذشته نيز سابقه داشته كه وزير نفت تحصيلات راه و ساختمان داشته است.
حسن كامران نماينده اصفهان از وقت رحماني استفاده كرد و در دفاع گفت: چرا در هفته بسيج گفته نمي شود كه آقاي تسلطي برادر شهيد است و متعلق به خانواده شهداست ما از يك وزير اجراي برنامه مي خواهيم آقاي تسلطي ۱۷ سال اداره يك منطقه اقتصادي را برعهده داشته است و اين كم نيست.
دومين مخالف وزير پيشنهادي نفت، علي سرافرازي يزدي نماينده مشهد بود كه در سخناني اظهار داشت: شايد در تاريخ بعد از انقلاب اين شرايط فعلي هم براي دولت و هم براي مجلس بي سابقه باشد تجربه به روي كار آمدن دولت با رأي مردمي تجربه مباركي بود و مجلس اصولگراي هفتم نيز كه با تأكيد بر مقوله اصولگرايي حركت مي كند در ميان مجالس گذشته برجسته و نمونه است.
وي افزود: آقاي تسلطي از خانواده شهدا است و فردي متدين است اما مدير درجه چهارم وزارت نفت است در دولت نهم كه اساس بر تحول، عدالت و پويايي است ما به وزير قدرتمندي نيازمنديم و اين توقع به جايي از رئيس جمهور است.
در ادامه جلسه، احمد بزرگيان نماينده سبزوار با استفاده از ادامه وقت سرافراز در جايگاه مخالف گفت: انتظار مي رفت انتخاب سومين فرد براي تصدي وزير نفت با الهام از دلايل رد دو وزير پيشنهادي گذشته باشد اما اين مشاهده نمي شود و فرد جديد اگر از دو نفر قبلي از لحاظ مديريتي كم توان تر نباشد بهتر نيست.
احمد گرانمايه پور نيز در جايگاه موافقت با وزير پيشنهادي صحبت كرد. پس از اظهارات نمايندگان موافق و مخالف سيدمحسن تسلطي وزير پيشنهادي نفت به دفاع از خود پرداخت.
وي نفت را نعمتي الهي و متعلق به تمامي ملت ايران دانست و گفت: نفت متعلق به مردماني است كه بعد از جنگ به رغم تحريم هاي بين المللي آن را توسعه دادند و ما نيز امروز موظفيم كه آن را توسعه و تحويل آيندگان دهيم.
تسلطي در دفاع از خود گفت: من متعلق به يك خانواده مذهبي هستم و با آمادگي به اين ميدان آمده ام.
وي افزود: چگونه گفته مي شود كه من در صنعت نفت از تجربه كافي برخوردار نيستم درحالي كه ۱۷ سال در اين بخش حضور داشته ام.
من تحصيلاتم را در يكي از بهترين دانشگاه ها گذرانده ام و حداقل مي توانم بگويم كه در يك بخش متخصص هستم و رشته ام را در نفت به عنوان يك رشته فني پذيرفته اند.
حاشيه 
* حدادعادل در هنگام نطق هدايت خواه، خطاب به نمايندگان گفت: وزرا براي گوش دادن به صحبت ها به مجلس مي آيند. نمايندگان براي صحبت با آنها نيايند.
به نظر مي رسد نمايندگان در صف مراجعه به رئيس جمهور نشسته اند. اجازه دهيد رئيس جمهور به سخنان گوش دهد.
*ساعت ۱۱‎/۵۵بعد از پايان سخنان تسلطي احمدي نژاد و وزراي حاضر در صحن علني جلسه را ترك كردند.
*حدادعادل اسامي بروجردي (اكثريت)، فتاحي (وفاق)، گرامي مقدم (اقليت)، موسوي نماينده اليگودرز (اكثريت) را براي شمارش آراء به جايگاه هيأت رئيسه دعوت كرد و گفت: منشي ها آراء را شمارش مي كنند و شما (نمايندگان) هم مثل دسته گل حضور داشته باشيد تا آراء شمارش شود. وقتي خانم ها به اين كار اعتراض كردند حدادعادل گفت: از خانم ها دفعه بعدي دعوت مي كنيم.
*برخلاف دفعات قبل، رئيس جمهور روز گذشته در جمع خبرنگاران صحبت نكرد.
*جايگاه هيأت رئيسه در زمان شمارش آراء خيلي شلوغ بود.
ضمن اين كه در جايگاه سخنرانان مجلس نيز تعداد زيادي از نمايندگان حضور داشتند.
*وقتي خبرنگاران در جايگاه خود عليخاني را صدا كردند و از نتيجه آراء سئوال كردند، گفت: تسلطي افتاد، ۷۷ رأي آورد و وقتي خبرنگاران گفتند اين ۷۷ را اقليت داد، گفت: اقليت از اين راي ها نمي دهد.
*در زمان اظهارات رحماني به عنوان موافق تعداد زيادي از نمايندگان عدد ۲ (به معناي مخالف) را صدا مي زدند.
*در حين سخنان رحماني، حدادعادل نمايندگان را به برقراري نظم دعوت مي كرد.
*وقتي حدادعادل به كامران اعلام كرد ۷ دقيقه صحبت كرده است، گفت: سه دقيقه از رئيس جمهور مي گيرم كه اين با اعتراض نمايندگان مواجه شد.
*قبل از زمان رأي گيري، فراكسيون وفاق در نوشته اي كه در اختيار خبرنگاران گذاشت اعلام كرد كه در جلسه اين فراكسيون از بين ۹۷ فرم افكارسنجي درمورد رأي اعتماد به تسلطي، با توجه به ۳۵ درصد پاسخ ممتنع و عدم حد نصاب موافق و مخالف، امكان موضع گيري قطعي ميسر نشد.
*اداره اخبار و رسانه هاي گروهي مجلس شوراي اسلامي ديدار غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي به همراه سه نفر از نمايندگان با محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري و مذاكره درباره سيدمحسن تسلطي وزير پيشنهادي نفت را تكذيب كرد.

پرونده ايران به شوراي امنيت نمي رود
مذاكره ايران و اروپا از سر گرفته مي شود
008574.jpg
008571.jpg
گروه سياسي: عصر امروز اجلاس پاييزه شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين پايتخت اتريش آغاز مي شود. مهمترين دستور كار اين اجلاس همچون ده اجلاس قبلي در دو سال گذشته بررسي گزارش دبيركل از روند فعاليت هاي هسته اي جمهوري اسلامي ايران است.
روز گذشته و در آستانه اين نشست منابع خبري غربي ازجمله خبرگزاري فرانسه به نقل از منابع آگاه اعلام كردند كه سه كشور اروپايي براي ازسرگيري مذاكرات بدون پيش شرط با ايران در آينده نزديك اعلام آمادگي كرده اند. اروپايي ها ششم دسامبر (۱۵ آذرماه) را به عنوان زمان آغاز مذاكرات پيشنهاد كردند.
انتشار اين اخبار در آستانه جلسه شوراي حكام نشانه تغيير موضع بلوك غرب در اين نشست نيز بود. در دو ماه گذشته كشورهاي اروپايي و آمريكا پيوسته ايران را به طرح پرونده اش در شوراي امنيت پس از اجلاس پاييزه تهديد مي كردند كه اين اخبار حاكي از انصراف آمريكا و اروپا از تلاش براي ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت است.
روزنامه فايننشيال تايمز چاپ لندن نيز ديروز نوشت: دولت هاي اروپايي آماده اند تا مذاكرات مقدماتي با تهران را ازسر بگيرند و بازگشت به مذاكرات هسته اي را بررسي مي كنند.
يك ديپلمات غربي به اين روزنامه گفت: ما انتظار داريم روسيه نشستي را در ماه دسامبر سازماندهي كند كه طي آن اروپايي ها و ايراني ها كنار يكديگر بنشينند.
اين روزنامه محور اصلي مذاكرات آتي را هم طرح پيشنهادي روسيه دانست. براساس اين طرح مراحل نهايي تهيه سوخت هسته اي و اورانيوم غني شده در خاك روسيه و با همكاري ايران انجام مي شود و ايران مجاز است فقط تا مرحله توليد UF6 در اصفهان پيش برود و كارخانه غني سازي اورانيوم در نطنز تعطيل خواهد شد.
اين طرح هنوز به صورت رسمي به ايران ارايه نشده است اما توانسته حمايت كلي مقامات اروپايي و آمريكايي را جلب كند. هفته گذشته كاندوليزا رايس وزير امورخارجه آمريكا از اين طرح حمايت كرد. اين حمايت ديروز نيز از سوي گريگوري شولت نماينده آمريكا در آژانس بين المللي انرژي اتمي تكرار شد.
سخنگوي وزارت امورخارجه فرانسه نيز ديروز اين پيشنهاد را راه حلي پايدار براي مساله هسته اي ايران توصيف كرد.
در كنار رسانه هايي كه مذاكرات آينده ايران و اروپا را بدون پيش شرط خواندند و فقط محور آن را پيشنهاد روسيه اعلام كردند بي بي سي آغاز اين مذاكرات را مشروط به پذيرش ابتدايي طرح روسيه جهت انتقال غني سازي اورانيوم ايران به روسيه از سوي تهران دانست.
موضع ايران نسبت به پيشنهاد ازسرگيري مذاكرات
ايران طي سه ماه گذشته با ارسال دو نامه رسمي به مقامات ديپلماتيك سه كشور اروپايي خواستار ازسرگيري مذاكرات شده بود. منوچهر متكي وزير امورخارجه كشورمان نيز ديروز در حاشيه گفت وگوهاي خود با وزير امورخارجه افغانستان احتمال آغاز مجدد مذاكرات هسته اي ايران و آلمان، فرانسه و انگلستان را تاييد كرد.
وي با اشاره به اينكه اين مذاكرات بعد از اجلاس شوراي حكام خواهد بود تصريح كرد: هنوز پيشنهاد رسمي از سوي اين كشورها به ما نشده است اما در گفت وگوي تلفني كه سه شنبه شب با جك استراو وزير خارجه انگلستان داشتم در مورد كليت ازسرگيري مذاكرات توافق حاصل شد اما زمان و مكان دقيق انجام آن هنوز مشخص نيست.
علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي و مسئول پرونده هسته اي ايران هم در اين مورد گفت: آنچه مطرح شده بيشتر رسانه اي است و بايد منتظر بود تا بحث ازسرگيري به صورت رسمي به ما ارائه شود.
وي تاكيد كرد: در صورت از سرگيري مذاكرات موضوع آن بايد غني سازي و چرخه سوخت  هسته اي از سوي ايران باشد.
متكي نيز در گفتگوي ديروز خود در مورد پاسخ ايران به پيشنهاد روسيه گفت: ما از سوي روسيه طرحي وصول نكرده ايم. ما برخورداري از فناوري هسته اي صلح آميز را حق خودمان مي دانيم و معتقديم اين حق قانوني بايد در قلمرو كشورمان انجام گيرد.
آرامش حاكم بر اجلاس وين
پس از طرح موضوع از سرگيري مذاكرات ايران و اروپا در رسانه ها، تحليلگران داخلي و خارجي فضاي نشست شوراي حكام را آرام پيش بيني كردند.
ظهر ديروز ديپلماتهاي آلمان، انگليس و فرانسه به نمايندگي از اتحاديه اروپا با ديپلماتهاي مالزي، كوبا و آفريقاي جنوبي به نمايندگي از گروه غيرمتعهد هاي عضو شوراي حكام (نم) پشت درهاي بسته مذاكرات مهمي داشتند.
اروپايي ها در اين گفتگو اعلام كردند كه در نشست پيش روي شوراي حكام قطعنامه اي عليه ايران ارائه نخواهند كرد و اتحاديه اروپا در اين نشست به بيانيه رئيس شورا اكتفا خواهد كرد و پيش نويسي را عليه ايران براي تصويب ارائه نخواهد كرد. يك ديپلمات ايراني حاضر در وين نيز در گفتگو با ايسنا احتمال ارائه پيش نويس قطعنامه عليه ايران را بسيار كم دانست. يك ديپلمات نزديك به آژانس نيز به خبرگزاري فارس گفت: در نشست روز پنجشنبه شوراي حكام قطعنامه اي درباره ايران صادر نمي شود.
به گفته كارشناسان، نشست شوراي حكام پنجشنبه با سخنان محمد البرادعي دبيركل آژانس آغاز مي شود. البرادعي در سخنان ابتدايي خود به طور مختصر به گزارشش از فعاليتهاي هسته اي ايران كه هفته پيش منتشر شد اشاره مي كند و پس از آن شورا وارد دستور جلسات مي شود.
اين دوره از اجلاس شوراي حكام دستور كار زيادي ندارد و پرونده ايران كه در بخش «پادمانها» مورد بررسي قرار مي گيرد و احتمالا روز جمعه در دستور كار قرار مي گيرد كه طبق برآوردهاي اوليه بدون بررسي قطعنامه و با بيانيه نهايي به امضاي رئيس ژاپني شوراي حكام از آن گذر مي شود.گريگوري شولت نماينده آمريكا در شوراي حكام نيز ديروز گفت كه واشنگتن به حل بحران هسته اي ايران خوش بين است.
شولت علت خوش بيني اش را مربوط به طرح پيشنهاد روسيه به ايران دانست.
جنبش عدم تعهد نيز ديروز بيانيه ابتدايي خود در شوراي حكام را نهايي كرد كه در آن خواستار خروج فوري پرونده ايران از حالت اضطرار در شوراي حكام شده اند.
گروه نم ضمن تاكيد بر عادي  سازي وضعيت پرونده هسته اي ايران، حل و فصل  نهايي اين پرونده در آژانس انرژي اتمي را درخواست كرده اند.اين بيانيه عصر امروز در شوراي حكام قرائت مي شود.
با اين همه محمد مهدي آخوندزاده نماينده ايران در آژانس به ايرنا گفت: ايران خود را براي مواجهه يا مقابله با هر تصميم احتمالي در شوراي حكام آماده كرده است.وي با تاييد برخي رايزني ها با اتحاديه اروپا اظهار اميدواري كرد نشست شوراي حكام در يك فضاي عاري از تشنج برگزار شود و به نتايج مورد رضايت طرفهاي ذي ربط برسد.
گزارش از ابوالفضل عمويي

مخالفت هند با ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت
ايرنا: قائم مقام وزارت خارجه هند گفت: نمي خواهيم هيچ لطمه اي به منافع جمهوري اسلامي ايران وارد شود.
شيام ساران در ديدار با سياوش زرگر يعقوبي سفير جمهوري اسلامي ايران در هند و در آستانه نشست شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي اين مطلب را بيان كرد.
اين مقام ارشد هندي با اشاره به اينكه روابط هند و ايران از اهميت ويژه اي برخوردار است، تأكيد كرد: هر اقدامي كه موجب به خطر افتادن صلح و ثبات منطقه باشد، پيامدهاي منفي براي تمام منطقه خواهد داشت.
ساران با اشاره به اينكه هند مخالف ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل است، درباره نشست قريب الوقوع شوراي حكام در وين گفت: هند تمام تلاش خود را براي يافتن راهكاري كه مورد قبول طرفين و در چارچوب آژانس بين المللي انرژي اتمي باشد، به كار خواهد گرفت.

وزير خارجه جديد آلمان:
پرونده اتمي ايران ،بيشترين توجه را مي طلبد
ايرنا:فرانك والتر اشتاين ماير وزير جديد امور خارجه آلمان گفت:پرونده اتمي ايران بيشترين ميزان توجه را مطالبه مي كند.
اشتاين ماير روز گذشته در برلين در مراسم آغاز كار خود و توديع يوشكا فيشر وزير سابق امور خارجه آلمان افزود: فكر مي كنم كه نامنتظره نخواهد بود اگر بگويم پرونده ايران در روزها و هفته هاي آينده بالاترين ميزان توجه را طلب مي كند.
وزير امورخارجه آلمان همچنين بر استمرار سياست خارجي اين كشور تأكيد كرد و گفت: اين استمرار براي سياست امنيتي نيز صدق مي كند. يك اروپاي خودآگاه و قوي مي تواند براي دوستان آمريكايي نيز يك دوست و شريك مورد اعتماد باشد.

تشريح طرح ابتكاري رئيس جمهور
در زمينه مسائل هسته اي براي مسئولين نروژ
فارس: معاون اروپا و آمريكاي وزارت امور خارجه كشورمان در ديدار با ريموند يوهانسان معاون وزير امور خارجه نروژ در اسلو به تشريح طرح ابتكاري محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور كشورمان در سازمان ملل مبني بر مشاركت ساير كشورها در فعاليت هاي هسته اي كشورمان پرداخت.
دو معاون وزير امور خارجه در اين مذاكرات كه در چارچوب مذاكرات دوره اي ساليانه معاونين وزراي خارجه دو كشور صورت مي گيرد، به تحولات سياسي دو كشور كه به طور همزمان دولت هاي جديد بعد از برگزاري انتخابات، در پايتخت هاي دو كشور روي كار آمده اند پرداخته و سپس طرفين به بحث در مسايل سياست خارجي و روابط دوجانبه پرداختند.
سعيد جليلي در مباحث مربوط به مسايل هسته  اي ضمن طرح استقبال از مذاكرات به اقدامات شفاف سازي و ايجاد اعتماد از سوي كشورمان اشاره داشت.
همكاري هاي دوجانبه و استقبال جمهوري اسلامي ايران از سرمايه گذاري و مشاركت شركت هاي نروژي در صنايع نفت، در چارچوب برنامه هاي توسعه اي كشورمان و در راستاي تداوم همكاري هاي مثبت دوجانبه، در اين ديدار مورد تأكيد قرار گرفت.

محمدباقر ذوالقدر به سمت معاون امنيتي - انتظامي و
قائم مقام وزارت كشور منصوب شد
به گزارش روابط عمومي وزارت كشور، حجت الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي، دكتر محمدباقر ذوالقدر را به سمت جانشين وزير و معاون امنيتي و انتظامي وزارت كشور منصوب كرد.
در اين حكم آمده است: «اميدوارم با عنايات رحماني و توجهات حضرت ولي عصر ارواحنا له الفداء و با همت و درايت و تجارب مديريتي كه از شما سراغ داريم شاهد تحول در شاخص هاي امنيتي و اجتماعي كشور باشيم.»
همچنين وزير كشور در اين حكم آورده است: «بي شك در ايفاي اين نقش از همراهي و مساعدت مجموعه هاي نظامي، انتظامي، امنيتي و قضايي برخوردار خواهيد شد.»
محمدباقر ذوالقدر ۵۰ ساله متولد شيراز، پس از انقلاب نخستين فعاليتهاي خود را در پاسداري از انقلاب از كميته هاي انقلاب اسلامي آغاز نمود و سپس به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي پيوست و در دوران جنگ، مسئوليت آموزش سپاه را برعهده داشت و سپس فرماندهي قرارگاه جنگ هاي نامنظم سپاه را عهده دار گرديد.
ذوالقدر كه پس از جنگ مدت ۸ سال رئيس ستاد مشترك سپاه بود و ۸ سال نيز جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بود، قبل از انقلاب ليسانس اقتصاد را از دانشكده اقتصاد دانشگاه تهران دريافت نمود و پس از آن كارشناسي ارشد مديريت دولتي را در دانشكده مديريت دانشگاه تهران به پايان رساند و آخرين مقطع تحصيلي وي دكتراي مديريت راهبردي بوده است.
روابط عمومي وزارت كشور اعلام كرد چون سردار ذوالقدر با حكم فرمانده كل قوا و رهبر معظم انقلاب در سمت جانشين فرماندهي كل سپاه فعاليت داشت، با كسب مجوز از معظم له به سمت جديد منصوب گرديد.

احمدي نژاد در سومين گزارش خود به مردم:
نخستين «سهام عدالت» از دهه فجر امسال واگذار مي شود
008568.jpg
رئيس جمهور گفت : تصويب مقررات «توزيع سهام عدالت» كار بزرگي است كه بايد صورت گيرد و ما اميدواريم از دهه فجر امسال نخستين سهام عدالت واگذار شود.
محمود احمدي نژاد سه شنبه شب در گفتگو با شبكه اول سيما سومين گزارش ۴۵ روزه خود به مردم را ارائه كرد.
وي در اولين بخش از اين گزارش به مسئله توزيع سهام به مردم اشاره كرد و افزود: در امر واگذاري سهام عدالت هيچ كارمزدي گرفته نخواهد شد و اين سهام با اولويت قشرهاي كم درآمد و طبقه پايين جامعه، به همه مردم واگذار مي شود و بازپرداخت آن نيز از محل سود سالانه اين سهام خواهد بود.
رئيس جمهوري همچنين به ساماندهي تسهيلات بانكي كشور اشاره كرد و گفت: دولت براي ۴۰ هزار ميليارد تومان تسهيلات بانكي برنامه ريزي كرده است كه تا پايان امسال ۲۰ درصد آن را در اختيار چند وزارتخانه قرار مي دهد كه براي بخش توليد و صادرات در اختيار مردم قرار گيرد و الباقي اين تسهيلات در اختيار بانكها مي باشد تا به تعهدات خود عمل كنند.
وي تصريح كرد: تا پايان سال آينده ميزان اين تسهيلات ۳۵ درصد خواهد بود و اميدوارم در سالهاي بعد به ۵۰ درصد برسد.
وي محروميت را يكي از معيارهاي انتخاب استانها براي سفر هيات دولت دانست و گفت: بارها تأكيد كرده ايم كه سفرهاي استاني نافي سفرهاي وزيران و مسئولان ديگر به استانها نيست و وزيران به عنوان خدمتگزاران مردم بايد دائم به شهرهاي مختلف سفر كنند و از نزديك با مشكلات مردم آشنا شوند.
رئيس جمهور در پاسخ به انتقادات افرادي كه سفرهاي استاني را موجب واردكردن هزينه هاي بسيار به دولت مي دانند، گفت:ما هزينه ها را در بخش هاي مختلف كاهش داده ايم و معتقد هم نيستيم كه با اين سفرها هزينه هاي دولت افزايش مي يابد.
احمدي نژاد تأكيد كرد: اقتصادي پايدار، پويا و ماندگار است كه نقش آفرين هاي اصلي آن متن مردم باشند.احمدي نژاد با تأكيد بر اينكه كساني كه سرمايه گذاري هاي كلان انجام مي دهند، مسلماً از حمايت هاي قانوني دولت برخوردارند، تصريح كرد:در عين حال، تمركز بر فعاليت و حمايت از فعاليت هاي خرد است، چرا كه بايد همه مردم كار مثبت و مفيد انجام دهند تا اقتصاد ما فعال تر شود.
رئيس جمهور با بيان اينكه نگاه ما به توليد بايد صادراتي باشد، گفت: بايد كيفيت توليد را بالا ببريم كه يكي از راهكارهاي آن اصلاح مديريت است و برخي ازآن هم به ساز و كارهاي اداري بر مي گردد كه بايد اصلاح شود.
وي همچنين به مطالبات زودهنگام از دولت نهم اشاره و تصريح كرد كه برخي از اين مطالبات به دليل اميدواري بسيار زياد مردم به فرزندان خود در دولت جديد است كه البته ارزشمند و مثبت است، اما بسياري از مطالبات هم واقعي نيستند چرا كه دولت دو ماه و بيست و شش روز است كه مستقر شده و بايد فرصت يابد تا با همفكري، مسائل مختلف را پيگيري و رفع كند.
رئيس جمهور با اشاره به برخي اتهامات درخصوص تبليغاتي بودن تصميمات دولت نهم گفت: در دولت حتي يك نفر نيست كه يك درصد ذهنيتش آن باشد كه تصميم هاي تبليغاتي اتخاذ كنيم و تعيين نكردن سخنگوي دولت تا به امروز، نشان مي دهد كه كار كردن براي دولت هم مهم تر از تبليغات است.
رئيس جمهور سياست خارجي كشورمان را جدي و فعال توصيف كرد و گفت: در عرصه بين المللي نيز فعاليت دولت جدي بوده و سياست عمومي ما در اين زمينه گسترش همكاري ها و روابط در همه زمينه ها با همه كشورها جز يكي دو كشور است.
رئيس جمهور به طرح مشاركت كشورها در توليد سوخت هسته اي ايران اشاره كرد و گفت: اين پيشنهاد با استقبال بسياري از كشورها روبه رو و موجب فعال شدن بيش از پيش ديپلماسي كشورمان شده است.
رئيس جمهور با بيان اينكه مساله هسته اي باعث شد، ديپلماسي ما فعال تر شود، تأكيد كرد: دولت در اين زمينه با حوصله، تدبير و البته با استحكام و طراحي حركت مي كند و در عين حال بايد بدانيم اين مسير، مسير آساني نيست اما پيمودني است.
احمدي نژاد موضع بسياري از كشورها در قبال مساله هسته اي كشورمان را مثبت ارزيابي كرد و گفت: با مقامات بسياري از كشورها كه صحبت مي كنيم. مي گويند حق صددرصد با ملت ايران است و برخي كشورها نيز مي گويند حق با شماست، اما كوتاه بياييد.

وزراي امور خارجه ايران و افغانستان
راه هاي تقويت مناسبات را بررسي كردند
منوچهر متكي و عبدا... عبدا... وزراي امور خارجه جمهوري اسلامي  ايران و افغانستان روز گذشته در تهران درخصوص ابعاد مختلف مناسبات دو كشور و راههاي تقويت همكاريهاي منطقه اي و بين المللي بحث و تبادل نظر كردند.
دو طرف در اين ديدار نسبت به برگزاري اجلاس كميسيون همكاريهاي مشترك اقتصادي ميان دو كشور و تنظيم ساز و كارهاي لازم براي دايركردن اين اجلاس در زمان مناسب تفاهم كردند.وزيران امور خارجه ايران و افغانستان با تأكيد بر اراده سياسي موجود در تهران و كابل براي افزايش همه جانبه همكاريها و تنظيم رفت و آمدها در سطح عالي ميان دو كشور، تماس هاي منظم را موجب تسهيل و تسريع روند اجراي توافقات و گسترش همكاريهاي فيمابين اعلام كردند.
متكي نيز در ديدار با وزير امور خارجه افغانستان با تأكيد بر حفظ مناسبات از هرگونه تاثيرات خارجي گفت:سياست راهبردي جمهوري اسلامي ايران حمايت همه جانبه از تحكيم صلح و ثبات و تقويت وفاق ملي در افغانستان است.
وزير امور خارجه گفت: با امضاي اسناد و تفاهمات جديد ميان دو كشور در آينده مشكلات سفر تجار و تردد كاميونها و فعاليت بخش خصوصي مرتفع و تسهيل مي شود.وي همچنين از تقويت فعاليتها در زمينه مبارزه با مواد مخدر استقبال و آمادگي تهران را براي رفع اين معضل و تبعات و هزينه هاي هنگفت و تلخ ناشي از آن ابراز نمود.وزير امور خارجه افغانستان درخصوص مناسبات با ايران تصريح كرد:سياست كابل مبتني بر گسترش همه جانبه مناسبات با كشور دوست و همسايه ايران و تداوم روند مثبت كنوني و تقويت هر چه بيشتر اين همكاريها است.

غلامحسين الهام سخنگوي دولت شد
خبرگزاري آريا روز گذشته خبر از انتصاب غلامحسين الهام به سمت سخنگويي دولت داد.الهام كه درحال  حاضر رئيس دفتر رئيس جمهور است به دليل آشنايي با فعاليت هاي دولت به عنوان سخنگوي دولت جديد تعيين شده است.وي پيش از اين در مسئوليت هايي چون معاون اداري و مالي دانشگاه تهران و رئيس مركز تحقيقات شوراي نگهبان قانون اساسي به فعاليت پرداخته است.

يادداشت
دو نكته
مجتبي قائمي مهر
در كنار تقنين به عنوان اصلي ترين وظيفه مجلس شوراي اسلامي، بررسي صلاحيت و برنامه وزراي پيشنهادي دولت از مهمترين مباحثي است كه براساس نظرسنجي مورد توجه دقيق مردم قرار مي گيرد.
اهميت اين موضوع ضروري مي نمايد كه نمايندگان مخالف و موافق در بررسي صلاحيت و برنامه وزرا اظهاراتشان را بر ارايه نظرات دقيق و عميق كارشناسانه استوار نمايند تا شائبه هاي منفي در اذهان شنوندگان و يا خوانندگان نسبت به مجلس برجاي نگذارد. درست است كه مخالف و موافق براساس تقدم و تاخر در ثبت نام مشخص مي شوند اما حساسيت موضوع و اهميت آنان تا حدي است كه مي توان براساس مصلحت بزرگتر اين روند دموكراتيك را تعديل نمو د و همه پذيراي اين واقعيت باشند كه ضرورت ايجاب مي نمايد شيوه كار تغيير يابد. و اظهارات بر اساس نظر تخصصي و كارشناسانه ارائه شود.
در بررسي صلاحيت و برنامه وزير پيشنهادي نفت كه موفق به كسب راي اعتماد از مجلس نشد خلاء بي توجهي به اين مهم كاملا مشهود بود و اثر آ ن هم به همان سرعت در ميان مردم نمود داشت. قطعا نمايندگان مجلس دلايل كارشناسي عميقي هم درخصوص برنامه و هم درمورد صلاحيت تخصصي وزير پيشنهادي داشته و براساس آن راي داده اند. سخن ما اين است كه چرا نبايد اين دلايل در همان چارچوب كارشناسانه در قالب مخالف و موافق ارايه شود؟ توصيه مي شود اين نكته در آينده موردتوجه جدي قرار گيرد.
نكته دوم اينكه در شرايطي كه نگاه مشترك زيادي بين دولت و مجلس وجود دارد و اكثريت مجلس و دولت تعلق به يك ديدگاه سياسي داشته و اصولگرا هستند بايد در عمل ارايه دهنده نگاه تعاملي در امور باشند و اين تعامل مهم بايد دوطرفه باشد ،از سوي دولت با مشورت و از سوي مجلس هم با تعامل خوب، در غير اين صورت آنچه كه مي سوزد و از بين مي رود فرصت ها است. نبايد بگذاريم فرصت هايي كه راحت به دست نيامده اند به آساني از دست بروند. آتش سياسي  تر و خشك را با هم مي سوزاند.به راستي اگر تعامل در قالب مشورت دوطرفه وجود داشت وزارت نفت تاكنون بدون وزير بود؟

احمدي نژاد در بدرقه طالباني:
ديدگاههاي دو كشور كاملاً مشترك است
ايرنا: رئيس  جمهوري  ديروز  پس  از آيين  بدرقه  رسمي  جلال  طالباني  رئيس  جمهوري  عراق  در جمع  خبرنگاران  در تهران  افزود:ما عزت  و پيشرفت  عراق  را عزت  و پيشرفت  ايران  مي دانيم .احمدي نژاد  با اشاره  به  جلسات  كاري  در زمينه  همكاريهاي  دوجانبه  و كارهاي آينده  گفت : ديدگاههاي  دو كشور در مسائل  فيمابين ، منطقه اي  و جهاني  كاملا مشترك  است .رئيس  جمهوري  گفت :هر دو طرف  از مصائبي  كه  امروز بر ملت  مظلوم  عراق  مي رود به  شدت  نگران  و ناراحت  هستيم  و اميدواريم  با استقرار دولت  برآمده از اراده  ملت  عراق ، امنيت  كامل  در اين  كشور استقرار يابد.وي ، اتصال  شبكه هاي  حمل  و نقل  و گاز در چند نقطه  را از ديگر موارد مورد بحث  بين  رؤساي  جمهوري  دو كشور دانست  و اظهار داشت :در اين  مذاكرات  درباره  توسعه  مبادلات  تجاري  و توسعه  زيارت  و سياحت  بين  دو كشور تصميمات  خوبي  اتخاذ شد.

حداد عادل: براي اداره وزارت نفت ،
شوراي نگهبان و مجمع تشخيص بايد اظهارنظر كنند
ايرنا: غلامعلي  حدادعادل  رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي با اشاره  به  اينكه  در اصل  ۱۳۵قانون  اساسي  تأكيد شده  است  كه  هيچ  وزارتخانه اي  بيش  از سه  ماه  نبايد ازطريق  سرپرست  اداره  شود، گفت : در اين  زمينه  بايد شوراي  نگهبان  و يامجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  اظهار نظر كنند.وي  در جمع  خبرنگاران  بااشاره  به  اينكه  اتفاقي  كه  روز گذشته در مجلس افتاده ، اتفاقي  نادر است ، اظهار داشت البته  در گذشته  هم  در دولت  آقاي  خاتمي موردي  مشابه  پيش  آمد وقتي  مجلس منتظر معرفي  وزير راه  بود و وزير پيشنهادي  نيز راي  نياورد تا معرفي  وزيربعدي  چند روزي  بيش  از سه  ماه  به  طول  انجاميد، اما نيازي  به  استفسار ازشوراي  نگهبان  احساس نشد.حدادعادل  در عين  حال  تأكيد كرد: رئيس  جمهوري  مي تواند از شوراي  نگهبان در اين  زمينه  تفسير بخواهد.حداد عادل  علت  به  نتيجه  نرسيدن  مجلس  و دولت  بر سر وزير نفت  را تفاوت تشخيص  در مصداق ها عنوان  كرد و گفت : رئيس  جمهوري  مي خواهد دايره  انتخاب مديران  را از دايره  شناخته  شده  كنوني ، فراتر ببرد كه  اين  امر في  نفسه پسنديده  است .

خاتمي: صلح پايدار تنها با بازگشت
مردم فلسطين به وطنشان ممكن است
اولين مراسم سالگرد درگذشت ياسر عرفات، رئيس سابق و موسس تشكيلات خودگردان ديروز در تهران برگزار شد. در اين مراسم كه از سوي سفارت دولت فلسطين در تهران برگزار شد، سيد محمد خاتمي رئيس جمهور سابق كشورمان نيزبا حضور غيرمنتظره در اين مراسم سخنراني كرد.
خاتمي با اشاره به اين كه در سفر اخيرش به خارج از كشور با شخصيت هاي برجسته اروپايي و شخصيت هاي گوناگون درباره مسايل مختلفي به خصوص در ارتباط با فلسطين صحبت كرده است، تأكيد كرد: بارها اعلام كرده ايم كه به لحاظ حقوقي آن چه كه در فلسطين مي گذرد را قبول نداريم، نه تنها به اين دليل كه مردم فلسطين، ملتي تحت ظلم هستند، كه به ويژه، به اين دليل كه در اين جريان بنايي خطرناك گذارده مي شود كه به رسميت شناختنش براي كل بشريت فاجعه آميز است و براين اساس اشغال، سركوب و نفي، مبناي مصونيت مي شود و كساني كه با زور امري را به دست آورده و صاحبان حقي را از حق خود ممنوع كرده اند، مصونيت مي يابند. اين امر بسيار خطرناك است و نبايد از نظر اخلاقي، براي اخلاقي بودن سياست در عرصه بين المللي مورد پذيرش قرار گيرد.
خاتمي در ادامه سخنانش طرح هاي مختلفي كه تاكنون براي ايجاد صلح در خاورميانه مطرح شده است را مورد قبول ندانست و افزود: مگر مي شود طرح صلحي موجود باشد اما طرفش به كلي ناديده انگاشته شود و در آن مردم رانده شده از سرزمينشان هنوز حق ابتدايي و ساده براي بازگشت به وطنشان را نداشته باشند، چگونه مي شود كه با اين شرايط صلح پايدار فراهم شود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |