پنجشنبه ۳ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۸ - Nov 24, 2005
به دليل عدم همكاري مطلوب شهروندان براي بيرون گذاشتن زباله در ساعت ۲۱
زباله هاي تهران ۳ بار در شبانه روز جمع آوري مي شود
008502.jpg
008499.jpg
گروه شهري _ جمشيد پوراسكندر: معاون خدمات شهري و فضاي سبز شهرداري تهران اعلام كرد عدم توجه شهروندان به توصيه شهرداري مبني بر بيرون گذاشتن زباله بعد از ساعت ۹ شب، موجب هدررفت ميلياردها ريال از سرمايه شهر و شهروندان مي شود.
دكتر مسعود كرباسيان مي گويد:روزانه حدود ۷ هزار تن زباله در تهران توليد مي شود و شهرداري مجبور است به دليل عدم توجه برخي شهروندان به توصيه شهرداري مبني بر گذاشتن زباله به بيرون از محيط زندگي و كار خود بعد از ساعت ۹ شب، آنها را در سه نوبت جمع آوري كند و اين مسئله موجب افزايش هزينه ها مي شود.
وي مي افزايد: شهرداري براي جمع آوري زباله هاي رهاشده در حاشيه معابر و داخل جوي ها، ۳۰۰ درصد بيش از حد متعارف هزينه مي كند.
دكتر كرباسيان تصريح كرد: رهاسازي زباله توسط برخي شهروندان در سطح معابر، موجب نازيبايي سيماي عمومي شهر، بي اعتنايي به حقوق ساير شهروندان، كاهش ضريب بهداشت محيط، فراهم سازي بستر مناسب براي زندگي جانوران موذي نظير موش، افزايش هزينه مربوط به جمع آوري زباله و درنتيجه افزايش هزينه هاي ناخواسته خدمات و عوارض شهري و هدررفت ميليون ها ساعت از زمان نيروي انساني حوزه خدمات شهري مي شود.
معاون خدمات شهري شهرداري تهران، عمل شهروندان به توصيه شهرداري مبني بر بيرون گذاشتن زباله ها را ضرورتي اجتناب ناپذير خواند و افزود: مشاركت شهروندان با مديريت شهري در اين  باره موجب افزايش سطح بهداشت محيط و شهروندان و در نتيجه برخورداري شهروندان از فضاي زندگي سالم و عاري از آلودگي ها و نيز كاهش هزينه هاي مربوط به جمع آوري، حمل و دفن زباله ها مي شود.
وي تأكيد كرد: صرفه جويي هاي حاصل از توجه و عمل شهروندان به توصيه شهرداري صرف ارتقاء كمي و كيفي خدمات شهري ازجمله نوسازي ناوگان جمع آوري و حمل زباله و اجراي طرح هاي فرهنگي و زيست محيطي مي شود.براساس اظهارات برخي مديران شهرداري هم اينك سازمان خدمات موتوري سالانه ۱۰۰ ميليارد ريال صرف جمع آوري حمل و انتقال زباله به مراكز بازيافت يا دفن آن مي كند.
دكتر كرباسيان با بيان اين مطلب كه متأسفانه برخي شهروندان و صاحبان صنوف، زباله ها را در جوي ها رها مي كنند و موجب گرفتگي جوي ها و نفوذ آب ها به سطح معابر مي شوند، افزود: طرح نصب مخازن زباله در حاشيه معابر عمومي و واحدهاي صنفي نظير عرضه كنندگان ميوه و تره بار و اغذيه فروشي ها در دست اجراست و افزون بر آن شهرداري در راستاي صيانت از حقوق شهروندان و شهر، موظف است با عوامل رهاكننده زباله در معابر عمومي، مطابق قوانين و ضوابط برخورد كند.
وي در ادامه به شهروندان توصيه كرد بهنگام گذاردن زباله به خارج از محيط كار و زندگي شان را مهم تلقي كرده و با رعايت توصيه هاي اعلام شده، مديريت شهري را ياري كنند.

معاون انتظامي راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ:
طرح كنترل شبانه كمربند ايمني خودروها اجرا مي شود
008511.jpg
ايلنا: معاون انتظامي راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ،گفت: گشت  هاي ويژه كنترل استفاده از كمربند و طرح تك  سرنشين در صندلي جلوي خودرو در تهران آغاز به كار كرد.
سرهنگ حاتم محمدي - معاون انتظامي  راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ گفت: گشت  هاي ويژه كنترل كمربند و تك  سرنشين بودن خودروها در صندلي جلو، از ساعت ۹ تا ۱۲ شب مشغول فعاليت هستند و اين گشت  ها در نقاط حساس شهر حضور مي يابند.
وي افزود: در حال حاضر، در معابر اصلي حدود ۹۸ درصد و در معابر فرعي ۹۵ درصد سرنشينان جلوي خودرو از كمربند ايمني استفاده مي  كنند.
وي تصريح كرد: تنها برخي از مسافران تاكسي  ها در مسيرهاي كوتاه از كمربند ايمني استفاده نمي  كنند؛ اما در مسيرهاي طولاني قطعاً هيچ تاكسي بدون بستن كمربند ايمني در خيابان  ها و معابر شهري تردد نمي  كند.
محمدي با اشاره به اينكه طرح بستن كمربند ايمني در تهران روند بسيار مناسبي را طي كرده است، افزود: رانندگان و مردم در بستن كمربند ايمني كاملاً توجيه شدند و تخلفات موجود در اين زمينه بسيار محدود است.
معاون انتظامي  راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ گفت: در برخي مناطق جريمه  هايي به دليل نبستن كمربند ايمني اعمال شده است؛ اما تعداد آنها چندان قابل توجه نيست. وي، درخصوص اجراي طرح برخورد با تخلفات موتورسيكلت  ها از ۱۵ آبان  ماه افزود: رسيدگي به تخلفاتي مانند عبور از چراغ قرمز، حركات غيرمتعارف، كلاه ايمني و... در دستور كار قرار دارد كه اميدواريم با ساماندهي موتورها، عدم تخلف توسط آنها نيز مانند استفاده از كمربند ايمني نهادينه شود.

پيگيري تخريب و تصرف جنگل هاي نكا
008508.jpg
ايسنا: به دنبال انتشار خبر تخريب و تصرف چندين هكتار از جنگل هاي نكا توسط يكي از نمايندگان مجلس، رئيس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور از پيگيري ويژه اين موضوع توسط اين سازمان خبر داد.
مهندس خداكرم جلالي گفت: اين نماينده خود شخصاً جنگل را تخريب نكرده و تصرفي انجام نداده، بلكه او اين اراضي را از شخص ديگري خريداري كرده و سازمان ثبت اسناد هم براي اين زمين سند صادر كرده است كه فعلاً موضوع در دست بررسي است.
او اظهار كرد: بازرسان سازمان ۲ هفته قبل، از محل بازديد و گزارش تهيه كرده اند و موضوع فعلاً از طريق قانوني و قضايي در دست پيگيري است.

افزايش روند مراجعه به مراكز فني خودرو
008505.jpg
بنا به گفته مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروروند صعودي مراجعه خودروها به مراكز معاينه فني همچنان ادامه دارد؛ به طوري كه طي هفته گذشته ۸۸۴۰ دستگاه خودرو به اين مراكز مراجعه كردند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، محمدرضا اميري صفت با بيان اين مطلب افزود: به اين ترتيب، بيش از ۵۰ درصد ظرفيت مراكز معاينه فني در اين مدت فعال بوده است.به گفته  مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودرو در هفته گذشته مراكز معاينه فني الغدير و آبشناسان به ترتيب با يك هزار و ۶۳۸ و يك هزار و ۱۰۸ مراجعه بيشترين و كمترين مراجعات را از سوي شهروندان تهراني داشته اند.

مشكلات زلزله
008496.jpg
خبرگزاري فارس:  رئيس دانشكده معماري وشهرسازي دانشگاه شهيد بهشتي گفت: هنگامي كه شروع به برنامه ريزي براي بازسازي پس از زلزله مي كنيم، آشكار مي شود كه حداقل ۹۰ درصد مسايلي كه پيش رو داريم قبل از سانحه به خوبي نمايان بوده است.
علي غفاري سده افزود:بايد به شرايط ويژه و منحصر به فرد كلانشهر تهران از سه زاويه حوادث، ساخت و بلاياي طبيعي نگريست؛ شهري كه قريب به ۲۰ درصد جمعيت و بالغ بر نيمي از منابع و امكانات مالي و اقتصادي و موسسات سياسي كشور را در خود جاي داده است، در صورت وقوع حادثه خسارت هاي زيادي خواهد ديد.

گستره
نفر پنجم
با گذشت بيشتر از يك قرن از آوردن نخستين اتومبيل به تهران، اين نخستين بار است كه گرايش جمعي تهراني ها به پذيرش كمربند ايمني به مثابه بخشي از رفتار درست شهروندان با خودرو، تجلي مي يابد.
اين موفقيت در شرايطي كه همچنان بخشي نگري از آفات مهم برنامه ريزي در كلانشهر تهران و مملكت ماست، نمود بيشتري پيدا مي كند اما با گذشت بيش از دو هفته از اجباري شدن كمربند ايمني براي راننده و تك سرنشين جلو خودروها، به دليل پاره اي اختلاف نظرها ميان دستگاه هاي ذيربط كه همچنان زائيده بخشي نگري است، مسئله اي به نام «نفر پنجم» اين كاميابي كم نظير را تحت الشعاع قرار داده است.
نفر پنجم؛ همان مسافري است كه در رديف جلو، علاوه بر تك سرنشين كنار راننده سوار مي شد و در هفته هاي اخير با اجباري شدن كمربند ايمني از شمار مسافران تاكسي ها و سواري هاي مسافربر كاسته شده است.
رانندگان تاكسي ها از اينكه، رقمي معادل كرايه يك مسافر را از دست داده اند گله مندند و متوليان اجراي طرح كمربند ايمني هم فارغ از اين نارضايتي بر اجراي طرح به عنوان مقررات حمل و نقل شهري مصر مي باشند.
برخي مسئولان از جمله شوراي شهر تهران، تأكيد بر اين دارند كه طرح كمربند ايمني و تك سرنشين جلو بايد همزمان با تعيين نرخ جديد تاكسي ها اعلام مي شد تا از بروز مشكلات كنوني جلوگيري كند.
در بررسي نهايي اين مسئله، آن مشكل ديرين در تشكيلات اداري و ديوانسالاري كشور ما رخ برمي كشد؛ همان كه به عنوان بخشي نگري شهرت يافته است. نفر پنجم شايد به صورت نمادين، وجود بخشي نگري در سامانه مديريت شهر تهران را آشكار مي كند، اما مي توان نشانه هاي آشكار وجود اين معضل كهنه و ريشه دار را در ساير مشكلات شهري از جمله خودروهاي فرسوده، ساخت و سازهاي عنان گسيخته و... نيز يافت. راه  چاره كلان نگري و تعامل جمعي است.
بهارزاد

سرپرست معاونت محيط زيست انساني سازمان محيط  زيست هشدار داد:
سرعت خروج خودروهاي فرسوده ناچيز است
ايسنا: سرپرست معاونت محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست با انتقاد از اينكه متأسفانه برخي مسؤولان براي مردم خود ارزش چنداني قائل نيستند، گفت:  بيش از دو دهه است كه مردم جنوب شهر تهران از آب آلوده به نفت استفاده مي كنند.
دكتر ميرنيا افزود: نبايد كاري انجام دهيم كه بعد از آن مشاور ژاپني گرفته و به دنبال رفع آلودگي باشيم.  وي با انتقاد از صرف هزينه هاي ميلياردي در قالب طرح جامع كاهش آلودگي هوا گفت:  خروج خودروهاي فرسوده امري ضروري است؛ ولي متاسفانه هم اكنون روزانه تنها ۵۰ تا ۱۰۰ خودروي فرسوده درمقابل حجم عظيمي از خودروها از رده خارج مي شوند.
اين در حاليست كه اين رقم درمقابل ۲ ميليون دستگاه خودرو فرسوده كه براساس تكليف دولت بايد تا پايان برنامه چهارم از رده خارج شود، رقم ناچيزي است.
وي با تأكيد بر اينكه بايد از تجربه ديگران به سرعت استفاده كنيم، گفت:  تكنولوژي بازيافت خودرو تكنولوژي مصرفي است و بايد بدون حتي يك دقيقه تأخير از آن براي خروج خودروهاي فرسوده بهره  گيريم.

درجلسه توجيهي پنجمين مانور زلزله تأكيد شد
آموزش شهروندان براي مقابله بازلزله
008493.jpg
گروه شهري: در جلسه توجيهي انجام پنجمين مانور زلزله در تهران كه در شهرداري منطقه ۴ تهران برپا شده بود، برنامه هاي اجرايي اين مانور و ضرورت تعامل و هماهنگي سازمان هاي امدادي و خدمات رسان و مسئولان استان معين (مازندران) مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و ضرورت و اهميت آموزش شهروندان هنگام وقوع حوادث، همكاري و تعامل شوراياري ها، استفاده از نيروهاي بسيج و پايگاه نيروي مقاومت و مساجد به عنوان اصلي ترين شاخه امدادرساني مورد تأكيد واقع شد. در اين جلسه، مهندس زارع شهردار منطقه ۴ و رئيس ستاد مديريت بحران اين منطقه همكاري و تعامل شوراياري هنگام وقوع حوادث را از مهم ترين  حلقه هاي اتصال شهروندان به دستگاه هاي امدادرسان دانست.
وي خاطرنشان كرد: به دليل وجود بافت هاي فرسوده در سطح تهران اين امكان وجود دارد كه نحوه امدادرساني با مشكلات عمده اي روبه رو شود؛ لذا يكي از عوامل مهم در كاهش حوادث، مقاوم سازي و بهسازي بافت هاي فرسوده و نظارت دقيق و كارشناسانه بر ساخت و سازها مي باشد.
زارع گفت: امنيت در زمان وقوع بحران بسيار ضروري و حايزاهميت بوده و حضور به موقع نيروهاي انتظامي لازمه امدادرساني سريع و با كيفيت بالا به مجروحين حادثه مي باشد.
وي به تشكيل ستاد مديريت بحران در اماكن امن جهت امنيت شهروندان اشاره كرد و تصريح كرد: در حال حاضر از ۱۲۰ سوله هاي چندمنظوره بحران در شهر تهران ۹ سوله در منطقه ۴ شهرداري در دست اقدام است و تا پايان سال ۷۰ درصد از سوله هاي چندمنظوره به بهره برداري مي رسد.
در ادامه،مهندس مسعود اميري مهر قائم جانشين ستاد مديريت بحران شمال شرق تهران با تأكيد بر استفاده از ارتباطات الكترونيكي مهمترين عامل تسريع در امدادرساني و تعامل مطلوب بين نيروهاي امدادرسان است كه شهرداري منطقه ۴ در نظر دارد، به منظور تقويت نيروها و آموزش امدادرسانان مانوري در زمينه نحوه ارتباط الكترونيكي برگزار كند.
پنجمين مانور سراسري مديريت بحران شمال شرق تهران با حضور ستادهاي مديريت بحران مناطق ۱ ، ۳ ، ۷ ، ۸ ، ۱۳و استان معين (مازندران) به زودي برگزار مي شود.

نگاه
008490.jpg
مانا نيستاني

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |