سه شنبه ۸ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۶۱ - Nov 29, 2005
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست:
نيروهاي بسيج به محيط بانان كشور ملحق مي شوند
008784.jpg
گروه شهري: رئيس سازمان حفاظت محيط زيست اهداف و برنامه هاي اين سازمان را در جمع خبرنگاران تشريح كرد.
خبرنگار ما مي نويسد: سرانجام پس از سه ماه و اندي كه از انتصاب رئيس جديد سازمان حفاظت محيط زيست مي گذرد، وي با تاخير ۵۰ دقيقه اي در جمع خبرنگاران حاضر شد تا به پرسش هاي انباشته آنان پاسخ گويد. دكتر فاطمه واعظ جوادي دانش آموخته زمين شناسي، دومين زني است كه توانسته است بر كرسي رياست سازمان حفاظت محيط زيست تكيه زند.
وي در آغاز با اشاره به چشم اندازهاي زيبا و تنوع زيستي كشور، فعال كردن بحث اكوتوريسم را يكي از برنامه هاي سازمان متبوع خود ذكركرد و افزود: اين هدف با بسترسازي از طريق آموزش قابل دستيابي است از اين رو، ضروري است با فعال شدن آموزش در همه سطوح، رسانه هاي جمعي به كمك سازمان بشتابند و عموم شهروندان را نسبت به مسايل زيست محيطي حساس كنند به طوري كه محيط زيست دغدغه روزانه مردم شود.
وي آلودگي خاك و فرسايش آن بر اثر سيل، پسماندها، سموم، آفات و زباله هاي شهري را يكي ديگر از مسايل مورد توجه سازمان دانست و گفت: رويكرد ما اين است كه با خاك به عنوان يك مساله جدي برخورد كنيم و از آنجا كه بسياري از بيماري هاي قرن ۲۱ ناشي از خاك ناسالم است به زودي مبحث زمين پزشكي با كمك دستگاه هاي ذي ربط ازجمله وزارت بهداشت فعال مي شود.
واعظ جوادي وضعيت حفاظت از عرصه هاي تحت پوشش سازمان را اسفبار خواند و گفت: درحال حاضر براي حفاظت از هر ۶ تا ۱۳ هزار هكتار فقط يك محيط بان وجود دارد كه اين با استاندارد جهاني كه براي هر ۱۵۰۰ تا ۳ هزار هكتار يك محيط بان به كار گرفته مي شود، بسيار فاصله دارد، از همين رو، تفاهم نامه اي با فرمانده بسيج در شرف امضاشدن است كه براساس آن، نيروهاي بسيجي براي حفاظت از عرصه هاي موردنظر به كمك محيط بانان مي آيند. از سوي ديگر براي بهبود معيشت محيط بانان با سازمان مديريت و برنامه ريزي مذاكراتي صورت گرفته كه نتايج آن به زودي آشكار مي شود.
وي درخصوص وضعيت سرخه حصار و پروژه شهرك زيتون با تاكيد بر اين كه سرخه حصار بدون هيچ شك و ترديدي عرصه محيط زيست است گفت:  در بهترين حالت رفع اين معضل براي دولت ۲۰۰ ميليارد تومان هزينه خواهد داشت كه بتوان با اين اعتبار زمين جايگزين براي اعضاي تعاوني زيتون خريداري و به آنها تحويل داد كه در اين خصوص پس از جلسات متعدد سازمان با معاون اجرايي و بازرس ويژه رئيس جمهور، وزير مسكن و كشاورزي، دو پيشنهاد تنظيم و براي تصميم گيري نهايي به رئيس جمهور عرضه شده است.وي با اشاره به اينكه سازمان ميراث فرهنگي اجازه ندارد بدون هماهنگي با سازمان محيط زيست در مناطق چهارگانه، دهكده توريستي احداث كند، گفت: ظرف ۱۰ روز گذشته، نمايندگان سازمان ۲ بار به منطقه آشوراده مراجعه كرده اند و مساله به طور جدي پيگيري مي شود چرا كه اگر بحث اكوتوريسم است هر اقدامي در منطقه بايد بر مبناي اصول و ضوابط علمي صورت پذيرد.

تا پايان امسال آغاز مي شود:
بهره برداري از خط شرقي، ۴۰۰ هزار نفر
افزايش ظرفيت و كارت هوشمند به جاي بليت در مترو
گروه شهري: ظرف يك ماه آينده يكصد هزار و از اول سال ۸۵ ۳۰۰، هزار نفر به ظرفيت جابه جايي مسافر در ناوگان حمل و نقل متروي تهران اضافه خواهد شد بنابراين طي مدت ۴ ماه آينده با نصب واگنهاي جديد امكان جابه جايي ۴۰۰ هزار مسافر علاوه بر ظرفيت موجود در مترو تهران ميسر خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما مهندس مهرداد تقي زاده معاون جديد حوزه حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در نخستين مصاحبه مطبوعاتي خود با خبرنگاران خبر داد: در اواخر اسفند ماه امسال شاهد راه اندازي متروي شرق تا ايستگاه دردشت خواهيم بود و در بهمن ماه امسال نيز كارتهاي هوشمند با قابليت محاسبه مسافت، جايگزين بليتهاي مترو شده كه متعاقب آن شاهد رفع مشكلاتي نظير تشكيل صفهاي طولاني براي تهيه بليت، رفع معضل كمبود پول خرد و امكان اعمال عدالت در محاسبه قيمت بليت براي مسافران مسيرهاي كوتاه و بلند خواهيم بود.
تقي زاده ادامه داد: همچنين به منظور افزايش سرعت،ناوگان اتوبوسراني فعلي اضافه خواهد شد و متعاقب آن طول خطوط مسيرهاي ويژه اتوبوس به يكصد و ده كيلومتر افزايش خواهد يافت.
وي با اشاره به اجراي طرح آزمايشي اجازه تردد خودروهاي پرسرنشين (۵ نفر) در مسيرهاي ويژه اتوبوس در اواخر سال جاري گفت: در صورت موفقيت اين طرح شاهد قطعي شدن آن از اوايل سال ۸۵ خواهيم بود.
تقي زاده در حاليكه با احتياط از ورود تعداد زيادي اتوبوس با شكل و شمايل جذاب در نيمه اول سال ۸۵ سخن مي گفت تحقق اين امر را مشروط به تأمين بودجه توسط دولت كرد اما با قطعيت از نوسازي ناوگان ميني بوسراني و تاكسيراني با مشاركت بخش خصوصي تا ارديبهشت ماه سال ۸۵ خبر داد.
از ديگر برنامه هاي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران افزايش تعداد محل پارك (پاركبان) از ۲۲۰۰ به ۱۲ هزار جاي پارك و ساماندهي چراغهاي راهنمايي و رانندگي چشمك زن و تبديل آن به چراغهاي فرماندهي بود.
تقي زاده در يك اظهار نظر متفاوت شكل ترافيك تهران را در تعداد زياد خودروهاي سواري ندانست و در توضيح آن گفت: در كشور به ازاي هر ۱۶ نفر و در تهران به ازاي هر ۶ نفر يك خودرو سواري وجود دارد. اين در حالي است در كشورهاي پيشرفته اين رقم به ازاي هر ۲ نفر يك خودروي سواري است. به گفته تقي زاده در دنيا ميزان مصرف بنزين به ازاي طي هر ۱۰۰ كيلومتر مسافت حدوداً ۷ ليتر و در تهران ۱۵ تا ۱۸ است كه اين امر ناشي از توقفهاي طولاني در ترافيك، حركت با دنده سنگين، تنظيم نبودن موتور و فرسودگي خودروهاست.
وي قيمت ارزان سوخت در ايران كه يك دهم قيمت سوخت در ساير كشورهاست را عامل استفاده بي رويه شهروندان از خودروي شخصي اعلام كرد.
اين مقام مسئول در توضيح راهكارهاي محوري مديريت شهري براي حل معضل ترافيك تهران به تقويت كمي و كيفي ناوگان حمل و نقل همگاني، افزايش ميانگين ضريب سرنشين خودروها از طريق اجراي طرحهايي همچون طرح تقدم عبور خودروهاي چند سرنشين (HOV) طرح استفاده از خودروهاي جمعي (VAN) به جاي تاكسي اشاره كرد و از مديريت تقاضا، افزايش احداث مجتمع هاي تجاري و پاركينگ هاي ارزان قيمت در مجاورت ايستگاههاي مترو، تقويت سيستم هايي كه شهروندان را از مراجعه حضوري به ادارات جهت انجام پيش پا افتاده ترين كارهاي اداري باز دارد (ايجاد دولت الكترونيك) علاوه بر آن از ايجاد مناطق ويژه عابران پياده، تغيير زمان آغاز به كار اصناف، بازار، بانكها و تغيير محل نمايشگاه بين المللي، احداث گورستانهاي جديد در اطراف تهران و اجراي طرح هاي عابر مدار با محوريت عابر پياده سخن گفت.

قاليباف: براي هميشه رزمنده و مجاهد باقي خواهم ماند
گروه شهري: شهردار تهران گفت: با كمك بسيجيان و كاركنان شهرداري تهران به دور از هرگونه تزوير، نيرنگ و دورويي به عشق خدمت كردن به مردم، فرهنگ بسيجي را در شهرداري تهران احيا مي كنيم.
دكتر محمد باقر قاليباف طي سخناني با تبريك هفته بسيج در جمع بسيجيان و كاركنان شهرداري تهران گفت: برخي سليقه ها و نگاه هاي بسته و محدود ظلم بزرگي به بسيج و فرهنگ بسيجي مي كنند زيرا اين تفكر بسيج را منحصر به يك ارگان، سازمان و مجموعه نظامي مي داند.
وي با تاكيد بر اينكه منحصر شدن بسيج به يك ارگان نظامي محدود ترين نگاه به اين نهاد است، تصريح كرد: بسيج در اولين آزمون يا همان جنگ تحميلي كه سخت ترين عرصه امتحان اين نهاد نيز بود موفق عمل كرد زيرا تبلور عيني از اراده يك ملت براي تحقق احكام الهي و فرهنگ اسلامي بوده است.
به گفته شهردار تهران متاسفانه برخي ها آگاهانه و يا از روي نگاه محدودي كه دارند امروز مي گويند بسيج را بايد در عرصه نظامي نگه داشت و اجازه نداد بسيج در ديگر عرصه هاي سازندگي، اجتماعي، اقتصادي، سياسي و مديريتي هم حضور يابد.
وي بسيج را يك فرهنگ و تفكر دانست و افزود: انقلاب ما انقلاب فرهنگي بود و بسيج به عنوان عصاره فرهنگ دفاع مقدس بايد توليدات فرهنگي خود را در جامعه افزايش دهد.
دكتر قاليباف در ادامه فاصله گيري هر نهاد اجتماعي، گروه و جرياني را از فلسفه وجودي اش را خطرناك دانست و تصريح كرد: بسيج نهادي مستقل و مردمي است و نبايد هرگز خود را وابسته به جريان يا تفكري بداند و بسيجي هم نبايد دلبسته به امتيازات مادي، اداري، رانت و فرصت ها شود و با اين هدف وارد اين نهاد شود .در دوران جنگ بسيجي ها سخت ترين كارها را بدون هيچ چشمداشتي انجام مي دادند و معمولا خط شكن ها و... يك فرد بسيجي بود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه نبايد به جوانان امروز تصوير نادرستي از بسيجي و رزمندگان دوران دفاع مقدس داد، اظهار داشت: براي جوانان امروز از جنگ اينگونه تصوير سازي مي كنند كه افراد حاضر در اين نبرد تافته جدا بافته اي بودند در حاليكه هرگز اينگونه نبود ، لذا نبايد تصويري از بسيجي ساخت كه جوانان امروز فكر كنند اين فرهنگ دست نيافتني است.دكتر قاليباف فرهنگ بسيجي را مملو از ارزش هايي چون ايثار، گذشت، برادري، صداقت، همدلي، راست گويي، دوري جستن از نفاق، زد و بندها و اعمال زشت و... دانست و تصريح كرد: امروز يكايك سازمان هاي دولتي و غير دولتي و افراد موظفند اين فرهنگ را زنده كنند.وي اضافه كرد: به چفيه بعنوان يكي از نمادهاي بسيج افتخار مي كنيم ولي درون انسان با نماد بسيج بايد هماهنگ باشد و بسيجي در مديريت، كار، شجاعت، شهامت و... نيز بايد سرآمد همه باشد.به گفته شهردار تهران بسيجي در هر سازمان و جغرافيايي كه هست بايد حفظ ارزش ها، صيانت از اصول اسلامي، تلاش، كار، صداقت و صميميت را سرلوحه فعاليت ها قرار دهد و هر جا كه بسيجي حضور دارد روحيه خدمتگزاري نيز بايد گسترش يابد لذا بسيجيان شهرداري نيز بايد تحولاتي اساسي در اين عرصه ها ايجاد كنند.
قاليباف خود را تربيت شده و وابسته به فرهنگ بسيجي خواند و اضافه كرد: از لحظه اي كه به تكليف رسيده ام در خدمت اين نظام، اسلام و مسلمين بودم و به اين بهانه كه توفيق نداشتم يا فرصت به ما نداده اند ميدان را خالي نكردم، اصلا مگر مي شود فردي خود را بسيجي بداند ولي براي يك روز هم جان خود را در اختيار اين فرهنگ نگذاشته باشد.
وي افزود: امروز افتخار مي كنم كه زائيده فرهنگ بسيجي هستم و اگر گفتم نظامي نيستم درست گفته ام زيرا از مدرسه و بدون اينكه عضو هيچ سازماني باشم راهي جبهه شدم لذا نظامي نيستم اما براي هميشه رزمنده و مجاهد هستم.

فروشگاه مجازي شهروند
008775.jpg
مديرعامل شركت فروشگاههاي زنجيره اي شهروند از راه اندازي فروشگاه مجازي (الكترونيكي) شهروند و انجام فروش مجازي از طريق تلفن، فاكس و اينترنت خبر داد.احمد صيفي كاران تاكيد كرد: با توجه به لزوم جلوگيري از سفرهاي زائد درون شهري و درنتيجه كاهش ترافيك و آلودگي هوا، شركت فروشگاههاي زنجيره اي شهروند ساز و كار ارائه كالا، جلوي در منازل را بصورت صحيح و با ايجاد واحدهاي متخصص و منظم فراهم كرده است.وي تصريح كرد: با اجراي اين سيستم شهروندان بدون در نظر گرفتن محدوديت مكاني در هر لحظه از شبانه روز مي توانند كالاهاي مورد نياز خود را انتخاب نمايند.

انتقال خطوط راه آهن به زيرزمين
008778.jpg
معاون  فني  و عمراني  شهرداري  تهران  گفت : انتقال  خطوط راه آهن  جنوب  تهران به  زير زمين  منتفي  نشده  است .احمد دنيامالي افزود: اجراي  اين  طرح  براي  رهايي  ساكنان  جنوب  تهران  از وجود خطوط راه آهن  در ميان  منازل  آنها ضروري  است  و بايد اجرا شود.
وي  افزود: البته  به  دليل  پيش  بيني  نشدن  اعتبارات  لازم  جهت  اجراي اين  طرح ، فعلا اجراي  آن در اولويت هاي  كاري  شهرداري  تهران  قرار ندارد، اما به  محض  تامين  اعتبارات  لازم ، طرح  اجرا خواهد شد.وي گفت : عبور راه آهن  از ميان  بافت  مسكوني  شهر مشكلات  روحي  و رواني  بسياري  براي  شهروندان جنوب  تهران  دارد .

دكل ۴۰۰ تني بر روي برج ميلاد
008781.jpg
مديرعامل سازمان مهندسي و عمران شهرداري تهران از آغاز عمليات نصب دكل برج ميلاد تهران خبر داد. نصب اين دكل از هفته جاري آغاز شده و با صرف حداقل هشت ماه زمان، اوايل تابستان سال ۸۵به اتمام مي رسد. اين دكل با بيش از۴۰۰ تن وزن، يكي از بزرگترين دكل هاي مخابراتي دنيا است و به وسيله دستگاه هاي مدرن مكانيكي به بالاي برج منتقل مي شود. نصب دكل برج ميلاد به دلايل مختلف مالي و فني چند بار به عقب افتاد اما با انعقاد قرارداد نصب دكل با يكي از شركت هاي داخلي، نصب آن از روز گذشته آغاز شد. با نصب اين دكل، بخش اعظمي از فعاليت هاي عمراني - مخابراتي برج ميلاد به پايان رسيده و برج، آماده بهره برداري در سال آينده خواهد شد.

نگاه
008772.jpg
داود كاظمي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |