چهارشنبه ۹ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۶۲ - Nov 30, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام:
پندپذيري انسان عاقل به وسيله ادب و تربيت است، چهارپايان
و حيوانات هستند كه تنها با ضرب و شتم، تربيت مي شوند.
غررالحكم ص ۶۴۵
امروز با حافظ
گرچه ماه رمضانست بياور جامي
زان مي عشق كزو پخته شود هر خامي
صحبتش موهبتي دان و شدن انعامي
روزه هرچند كه مهمان عزيز است اي دل
۱۲ تا ۱۹ آذر با رهبري لوريس چكناوريان برگزار مي شود
دويست و پنجاهمين سالمرگ موتسارت در تالار وحدت
008913.jpg
008916.jpg
گروه ادب و هنر: همزمان با دويست و پنجاهمين سال درگذشت موتسارت نابغه موسيقي، براي نخستين بار ركوييم «مرثيه براي مردگان» اين هنرمند نامي با ارگ كليسايي در تالار وحدت اجرا خواهد شد.
لوريس چكناوريان، رهبر نامي اركستر سمفونيك در گفت و گويي با همشهري ضمن اعلام اين خبر گفت: امسال از سوي يونسكو به عنوان سال موتسارت نامگذاري شده است و به جهت آن كه سالروز تولد آن در ايران (۷ بهمن) با ايام محرم مصادف شده است، لذا ما تصميم گرفتيم كه همزمان با سالمرگ اين موزيسين نامي برنامه هايي را در ايران اجرا كنيم.
به گفته چكناوريان، دست اندركاران سال موتسارت در وين نام ايران را در كتاب رسمي موتسارت قرار داده اند و از اين جهت اين مراسم و برگزاري آن در ايران براي موسيقي و فرهنگ ايران بسيار افتخارآميز است.
چكناوريان درباره ويژگي هاي اين مراسم كه در پنج شب متوالي برگزار مي شود گفت: براي اجراي اين برنامه از هنرمندان درجه يك ايراني و خارجي دعوت كرديم كه در گوتليپ والش (پيانو) و توماس فئودروف (ويلن) مي نوازند و همچنين خانم دكتر آذين موحد هم كنسرتوفلوت موتسارت را اجرا خواهد كرد.
چكناوريان اجراي كوارتت از سوي گروه آني از ارمنستان را از ديگر بخشهاي اين برنامه ذكر كرد و گفت در بخش دوم اين برنامه ها ركوييم معروف موتسارت با ارگ كليسايي اجرا مي شود و نيز قطعه تاجگذاري نيز با گروه كر نوري به سرپرستي آقاي شفقي نژاد اجرا خواهد شد. اين موزيسين نامي درباره چگونگي انتخاب گروه كر نوري براي اجراي قطعات كورال ساخته موتسارت گفت: ابتدا مي خواستم از گروه هاي كر خارجي براي اين بخش استفاده كنم كه وقتي با گروه كر نوري به سرپرستي آقاي شفقي نژاد آشنا شدم، قابليت و پتانسيل آنها مرا شگفت زده كرد و به اين جمع بندي رسيدم كه همين گروه مي توانند به خوبي از عهده كاربرآيند.
چكناوريان در پايان گفت و گو از موتسارت به عنوان حافظ موسيقي ياد كرد و گفت: همچنان كه حافظ در اشعارش عصاره و چكيده بسياري از مفاهيم را در زيباترين وجه بيان مي كند، موتسارت نيز با كمترين جملات و موتيفهاي موسيقي زيباترين قطعات را ساخته است.

«مولاتيه» و «دوبيك» كاريكاتوريست هاي برجسته
و عضو هيات داوران دوسالانه كاريكاتور تهران:
تهران، پايتخت كاريكاتوريست هاست
گروه ادب و هنر:«ژان مولاتيه» كاركاتوريست برجسته فرانسوي و عضو هيات داوران هفتمين دوسالانه كاريكاتور تهران در گفت وگو با همشهري با ابراز شگفتي تحسين آميز از رشد هنر كاريكاتور در ايران و گرايش وسيع جوانان ايراني به اين هنر و موفقيت چشمگير آنها در مسابقات جهاني گفت: به نوعي مي توان تهران را امروزه پايتخت كاريكاتوريست ها ناميد.
مولاتيه كه در هنر كاريكاتورچهره جهان از نام هاي شناخته شده و سرشناس است، رشد كمي و كيفي هنر كاريكاتور چهره در ايران را قابل توجه توصيف كرد و گفت: به طور كلي در كاريكاتور، استعداد و قابليت هنرمندان ايراني كمتر از استعدادهاي اروپايي نيست. وي با اشاره به آثار «حسين صافي» هنرمند كاريكاتوريست چهره، كار او را ستود و گفت: آثار اين هنرمند از لحاظ گرافيكي و بهادادن به رنگ جالب توجه است، چون اغلب كاريكاتوريست ها به رنگ بهاي لازم را نمي دهند.
دوبيك هنرمند كاريكاتوريست بلژيكي و عضو هيات داوران هفتمين دوسالانه كاريكاتور تهران ايراني ها را بسيار خونگرم و مهمان پذير توصيف كرد و هنر كاريكاتور ايران را ستود.
يان اوپ دوبيك كه خود از معروف ترين هنرمندان كاريكاتوريست چهره جهان به شمار مي آيد با اشاره به گردش كوتاه نيمروزي كه در تهران ازجمله پارك لاله تهران داشته است، گفت: مردم ايران و فضاهاي شهري تهران و مناسبات اجتماعي شهروندان اين كشور را درست متفاوت با آنچه كه براساس شايعات شنيده بودم، يافتم. هيچ غريبه اي در ميان ايراني ها احساس غربت نمي كند.
وي، ترافيك سنگين و آزاردهنده شهر تهران را ازجمله مسايلي برشمرد كه زيبايي ها و ديگر خصوصيات مثبت اين شهر را تحت الشعاع آثار منفي قرار داده است. دوبيك وضعيت عابران پياده در ترافيك سنگين تهران را نيز ناايمن برشمرد و گفت: اگر رفت و آمد خودروها و عابران پياده در تهران سامان پيدا كند، اين شهر از لحاظ فضاهاي شهري و زيبايي در مقايسه با شهرهاي زيباي جهان، چيزي كم نخواهد داشت.

معرفي برگزيدگان داستان هاي خيلي كوتاه دانشجويان
گروه ادب و هنر: اختتاميه جشنواره تخصصي داستان هاي خيلي كوتاه دانشجويان امروز چهارشنبه ساعت ۱۶ در دانشگاه الزهرا برگزار مي شود. در اين مراسم كه با حضور شخصيت هاي ادبي و علاقمندان به ادبيات برپا خواهد شد، برگزيدگان داستان هاي خيلي كوتاه جوايز خود را دريافت خواهند كرد.
اين جشنواره كه به همت جمعي از دانشجويان راه اندازي شده جهت اهداي جوايز از سوي برخي ناشران مورد حمايت قرار گرفته است.
حسين گودرزي، دبير جشنواره، در اين باره گفت: با بيش از بيست ناشر فعال در حوزه ادبي رايزني شد كه در نهايت انتشارات آميتيس، روزنگار، قطره، ققنوس، مركز، نيلوفر و هرمس با اهداي كتاب به برگزيدگاني از اين جشنواره حمايت كردند.

اعلام مراسم بزرگداشت براي مرحوم مميز
گروه ادب و هنر: مراسم يادبود مرحوم استاد مرتضي مميز روز جمعه ساعت
۳۰/۱۵ در مسجد نور واقع در ميدان فاطمي برگزار مي شود.
همچنين مراسمي ديگر روز شنبه ۱۲ آذر ساعت ۳۰/۱۰ از سوي پرديس هنرهاي زيباي دانشگاه تهران در مسجد دانشگاه تهران به همين مناسبت برپا خواهد شد.
موزه هنرهاي معاصر تهران نيز پنج شنبه ۱۰ آذر ساعت ۱۷ مراسمي به اين منظور برگزار مي كند.
فرهنگستان هنر هم مراسم بزرگداشت استاد گرافيك نوين ايران را متعاقبا اعلام خواهد كرد.

جايزه ويژه براي صالحي در فستيوال
فرهنگي گلاويژ كردستان عراق
مهر: در نهمين فستيوال فرهنگي گلاويژ كه از ۲۸ آبان تا ششم آذر ۸۴ در شهر سليمانيه كردستان عراق برگزار شد، سيد علي صالحي شاعر ايراني تقدير و لوح سپاس گرفت.
مجموعه اشعار اين شاعر نيز كه از سوي انتشارات نگاه چاپ شده است، به عنوان كتاب برگزيده اين جشنواره معرفي شد. مسئولين اين بخش: عبداله طاهر برزنجي، ملاح محمد، محي الدين محمود و ستارقادر، مجموعه اشعار صالحي را كتاب برگزيده از حيث كيفي و غناي كلام فارسي اعلام كردند. خبر اين گزينش در خبرنامه خه لاتي كتيب منتشر شده است. شيركوبي و محمد رئوف شاعران كردستان نيز برنده جايزه مدال ابداع از سوي كانون ادبيات بغداد شدند، دو سال پيش از اين محمود دولت آبادي و سيد علي صالحي برنده اين جايزه شده بودند. محمود دولت آبادي كه نتوانسته بود در نهمين فستيوال گلاويژ شركت كند پيام ويژه اي فرستاد كه در روز افتتاحيه جشنواره، بعد از سخنراني رئيس جمهور اقليمي كردستان، توسط سيد علي صالحي خوانده شد.

خاطرات شفاهي «م.آزاد» و «علي باباچاهي» هم مكتوب شدند
ايسنا: شماره هاي ۵ و ۶ از تاريخ شفاهي ادبيات معاصر ايران به خاطرات علي باباچاهي و م.آزاد اختصاص يافت.مجموعه تاريخ شفاهي ادبيات معاصر ايران به همت و مديريت محمدهاشم اكبرياني - شاعر و روزنامه نگار - برمبناي اين باور شكل گرفته است كه بايد بخش هايي از تاريخ فرهنگ معاصر را كه در معرض هجوم فراموشي است، به شكلي نجات داد.چراكه چگونگي كاركرد نهادهاي فرهنگي در ايران معاصر به دلايل متعدد به گونه اي بوده است كه بايد سراغ جريان هاي واقعي ادبي و فرهنگي را از زبان اهل آن گرفت.سه شماره تاكنون منتشرشده از چهار شماره پيشين اين مجموعه، به صادق هدايت، صمد بهرنگي و هوشنگ گلشيري اختصاص يافته بود.شماره مربوط به باباچاهي، تاليف سيدعبدالله سادات مدني است كه در ۳۰۰ صفحه و دو هزار و ۲۰۰ نسخه، به بهاي ۳۱ هزار ريال ازسوي نشر روزنگار منتشر شده است.همچنين شماره مربوط به م.آزاد، تاليف اردوان اميري نژاد، در ۱۹۲ صفحه و دو هزار و ۲۰۰ نسخه، به قيمت ۲۴ هزار ريال، از سوي همين ناشر انتشار يافته است.

بهارستان
صفت چاكران
عارفي گفت: رفتم در گلخني تا دلم بگشايد، كه گريزگاه بعضي اوليا بوده است. ديدم رئيس گلخن را شاگردي بود. ميان بسته بود، كار مي كرد. واولش مي گفت كه اين بكن و آن بكن. او چست كار مي كرد. گلخن تاب را خوش آمد از چستي او در فرمان برداري.
گفت: آري، همچنين چست باش. اگر تو پيوسته چالاك باشي و ادب نگاه داري، مقام خود به تو دهم و تو را به جاي خود بنشانم. مرا خنده گرفت و عقده من گشاده. ديدم رئيسان اين عالم را همه بدين صنعتند با چاكران خود.
گزيده فيه مافيه _ تلخيص دكتر الهي قمشه اي

كوتاه از هفت هنر
كنگره تئاتر به تاخير افتاد
كنگره بزرگ تئاتر ايران كه قرار بود امروز برگزار شود، به هفته آتي موكول شد.
روابط عمومي مركز هنرهاي نمايشي اعلام كرد كنگره تئاتر به منظور اطلاع رساني مناسب و حضور پررنگ صاحب نظران با يك هفته تاخير در تالار وحدت برگزار مي شود.
۱۰۸ فيلم در جشنواره زيتون سرخ
از بين ۲۲۲ فيلم رسيده به دبيرخانه جشنواره، پس از بازبيني، ۱۰۸ فيلم به بخش مسابقه راه پيدا كردند كه ۵۰ فيلم در بخش آثار يك دقيقه اي و ۵۸ فيلم در بخش آثار يك تا پنج دقيقه اي حضور دارند كه در مقايسه با سال پيش ۳۸ درصد رشد داشته است.
فيلم ايراني خواب ممنوع در آنكارا
فيلم ايراني «خواب ممنوع» به كارگرداني «فيصل سويسال» در نخستين جشنواره فيلم هاي كوتاه آماتور آنكارا موسوم به «جشنواره بين فرهنگ ها» روي پرده مي رود.
اين فيلم از توليدات دفتر انجمن سينماي جوانان قزوين است.
همايش والت ديزني در خانه هنرمندان
به مناسبت سالروز تولد والت ديزني پدر نقاشي متحرك جهان روز ۱۴ آذر همايشي با حضور استادان و دانشجويان در خانه هنرمندان برگزار مي شود.در اين همايش بخشي از توليدات اين هنرمند به نمايش درمي آيد و چند تن از صاحب نظران درباره او و آثارش سخن خواهند گفت. ورود براي عموم علاقه مندان آزاد است.
بيدارشور آرزو بهترين فيلم جشنواره رم
فيلم سينمايي بيدارشو آرزو به كارگرداني كيانوش عياري جايزه بهترين فيلم بلند ششمين جشنواره فيلم هاي آسيايي آسيا تك شهر رم را به خود اختصاص داد.
داوران از ميان ۴۳ فيلم كوتاه و بلند شركت كننده در اين جشنواره، بيدارشو آرزو را بهترين فيلم بلند جشنواره شناختند.
نمايش هاي كوتاه در خانه تئاتر
توسط انجمن كارگردانان خانه تئاتر، نمايش هاي كوتاه «كابارت» در خانه تئاتر روي صحنه مي روند.زمان اجراي اين نمايش ها از ۱۰ دقيقه تجاوز نمي كند و اجراي اينگونه نمايش ها مي تواند بهانه اي براي بحث و بررسي پيرامون نمايش كوتاه باشد.
سومين نمايشگاه بين المللي كتاب كاربردي و دانشگاهي
سومين نمايشگاه بين المللي كتب كاربردي و دانشگاهي، امسال همزمان با هفته پژوهش در تهران برگزار مي شود.در نمايشگاه امسال بيش از ۷۰۰ ناشر بزرگ و معتبر بين المللي، نزديك به سي و پنج هزار عنوان از كتاب هاي خود را در موضوعات: مهندسي، علوم انساني، علوم پزشكي، هنر، كشاورزي و ساير رشته هاي مرتبط عرضه خواهند كرد.
۳۰ سكه سيما فيلم براي بهترين هاي دفاع مقدس
مركز سيما فيلم ۳۰ سكه بهار آزادي به برترين هاي جشنواره فيلم دفاع مقدس اهدا كرد.اين جوايز به حسين قناعت، پيام زين العابديني، پيمان عباسي، محمدعلي باشه آهنگر، محمدرضا گوهري و حبيب احمدزاده اهدا شد و در بخش خلاصه فيلمنامه هاي سينمايي ويديويي به سيد رحيم حسيني، احمد كاوري، پيمان سبزه علي، صحبت الله خداياري تعلق گرفت.
برگزاري سومين جشنواره مطبوعات در حوزه شهري
با هدف بهره مندي از نظريات اهالي مطبوعات و ارج نهادن به تلاش صادقانه و هوشمندانه خبرنگاران مطبوعات و خبرگزاري ها در عرصه طرح و نقد مسايل شهري، سومين جشنواره مطبوعات در حوزه شهري از سوي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران برگزار مي شود. ارسال آثار به دبيرخانه جشنواره توسط فراخوان در روزنامه هاي كثيرالانتشار به اطلاع عموم علاقه مندان خواهد رسيد.
برگزاري نهمين نشست تخصصي فرهنگ ايثار و شهادت
نهمين نشست تخصصي فرهنگ ايثار و شهادت با هدف توليد انديشه و دانش در حوزه فرهنگ ايثار و با موضوع «زن و ايثار» با حضور خانم ها مينو اصلاني و دكتر مريم ورزدار، توسط دبير خانه شوراي هماهنگي و نظارت براي ترويج ايثار و شهادت، امروز (چهارشنبه) در تالار اجتماعات مركز آموزش وزارت ارشاد برگزار مي شود.علاقه مندان مي توانند براي حضور در اين نشست به نشاني خيابان جمهوري، خيابان ظهيرالاسلام _ بن بست خاورميانه مراجعه كنند.
شبكه سراسري صدا در فستيوال ABU
برنامه مبارك به تهيه كنندگي و سردبيري محمد اسماعيل پور، از گروه فرهنگ و ادب شبكه سراسري صدا به عنوان برنامه برگزيده و برتر بخش آموزشي و سرگرمي جشنواره ABU ۲۰۰۵ انتخاب گرديد.بنا برگزارش روابط عمومي شبكه سراسري راديو، اين برنامه با بهره گيري از ابزار و نشانه هاي راديويي به نمايش سنتي شادي آور تخت حوضي ايراني پرداخته است.جشنواره ABU همه ساله در يكي از كشورهاي عضو اتحاديه راديو تلويزيون هاي آسيا _ اقيانوسيه برگزار مي شود، امسال كشور ويتنام، ميزبان برنامه «مبارك» از شبكه سراسري صداي جمهوري اسلامي ايران است.

گلستان
تاريخ طنز در ادبيات فارسي
درباره طنز و طنزنويسي و تاريخ آن، كتاب هاي اندكي منتشر شده اند كه دو كتاب دكتر اندوهجردي و نيز دكتر علي اصغر حلبي، پژوهشي تر از ساير آثار است. اما به تازگي كتابي در همين زمينه از سوي انتشارات كاروان به بازار كتاب راه خواهد يافت كه حاصل ۲۰ سال پژوهش دكتر حسن جوادي، استاد ايراني دانشگاه بركلي كاليفرنيا است كه نخست بار به زبان انگليسي نوشته شد و سپس توسط او برگردان فارسي شد.
نويسنده در كتاب در پنج بخش مذهب، مطبوعات، رمان و داستان كوتاه، زن و نمايشنامه نويسي آثار طنزپردازان ايراني را مورد واكاوي و تحليل قرار داده است.
خواننده نكته ياب با خواندن اين كتاب، علاوه بر آشنايي با مجموعه اي از اشعار طنز، سفرنامه هاي خيالي، خواب نامه، شرح دنياي ديگر و... با ضمائمي چون فهرست مجلات و روزنامه هاي طنزآميز ايران، كتابنامه كه در آن منابع شرقي و غربي با هم آمده اند، فهرست آثار و اشخاص و... آشنا خواهد شد و مرجع بسيار خوبي را در كتابخانه اش جا خواهد داد.
جلال ستاري و عشق نوازيهاي مولانا
اگرچه كتابخوانان حرفه اي و علاقه مندان آثار مربوط به اسطوره دكتر جلال ستاري را به ترجمه و تأليف اين گونه آثار مي شناسند، اما جناب ستاري دستي هم در عرفان پژوهي دارد كه كتاب خواندني «عشق صوفيانه» حاصل تأملات اين مؤلف نام آشنا در اين زمينه است.
دكتر ستاري به تازگي كتابي با عنوان عشق نوازيهاي مولانا را از سوي نشر مركز (ناشر عمده آثارش) به بازار كتاب عرضه كرده است كه حاصل گفت وگوي شفاهي وي با استاد زنده ياد دكتر عبدالحسين زرين كوب است كه چنانكه خود نوشته است؛ قرار نبود مكتوب شود، اما در گذشت استاد زرين كوب و نيم بسمل ماندن اين گفت و گو، استاد حسرتي بر دل نهاد تا پس از نزديك به ۶ سال از درگذشت آن زنده ياد دست به قلم ببرد و كتابي كم حجم، اما خواندني درباره رابطه مولانا و شمس بنگارد كه از زاويه اي ظريف و نغز به آن پرداخته شده است.

تازهاي دنياي رسانه ها
فردا نيوز با فردا تفاوت دارد
گروه ادب و هنر:چندي قبل احمد توكلي، رئيس مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي طي بيانيه اي وابستگي سايت اينترنتي فردا را با خود تكذيب كرد. عليرغم صدور چنين اطلاعيه اي، اما همچنان برخي از افراد و گروه هاي سياسي در طرح شكوائيه هاي خود از سايت اينترنتي «فردا» نامي از احمد توكلي و همفكران وي مي برند.
عليرغم بروز اين گونه مسائل، گردانندگان سايت فردا اظهار كرده اند كه عنوان درست اين سايت «فردانيوز» است و با نام روزنامه تعطيل شده «فردا» كه سال ها پيش توسط احمد توكلي منتشر مي شد تفاوت دارد.براساس همين گزارش، گردانندگان سايت فردانيوز اعلام كرده اند كه «علي شكوهي» به عنوان سردبير فردا پيش از اين در كيهان، كيهان هوايي، هفته نامه صبح، هفته نامه ارزش ها و... فعاليت داشته است.ناگفته نماند كه لوگوي سايت اينترنتي «فردانيوز» شباهت نزديكي با روزنامه تعطيل شده فردا دارد، بنابراين احتمال مي رود كه اشتباه شاكيان از متوليان روزنامه فردا به خاطر اين تشابه آرمي باشد.
سند شماره ۳۹راديو
نمايش جوان، در پايان هفته نمايش هاي راديويي را به كارگرداني جواد پيشگر و محمد عمراني را پخش مي كند. بنابراين گزارش، نمايش «زير باران، كنار آتش» نوشته حميدرضا عباسي به كارگرداني جواد پيشگر چهارشنبه ۹ آذرماه از نمايش جوان پخش مي شود. همچنين پنجشنبه ۱۰ آذرماه، نمايش جوان «سند شماره ۳۹» را به كارگرداني محمد عمراني پخش مي كند. نمايش جوان، هر روز از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۳ و ۳۰ دقيقه پخش مي شود.
هزار دقيقه سريال براي ايرانيان
هر شبكه تلويزيوني با پخش شش سريال در هفت شب هفته، در مجموع ۱۴ سريال خارجي و ۹ مجموعه ايراني را بر روي آنتن مي برد.
بدون احتساب فيلم هاي سينمايي، برنامه هاي نمايشي شبانه و خانواده و مجموعه هاي روتين هر شب، بيش از ۲۲۰ دقيقه سريال از پنج شبكه ي اول تا تهران به نمايش درمي آيد كه اين رقم در طول سال به بيش از ۸۰۰ ساعت مي رسد. بيشترين سريال هاي ايراني از شبكه سوم ( شبكه  جوان) و بعد شبكه ي دوم سيما (شبكه  فرهنگ) پخش مي شود و شبكه  تهران و شبكه  اول ركورددار پخش سريال هاي خارجي در پاييز ۸۴ هستند.
راه اندازي راديوي حجاج
عربستان در ابتداي ماه ذيقعده الحرام سال جاري راديوي آموزش حجاج را با پخش برنامه به ۱۴ زبان راه اندازي مي كند. به گزارش وزارت فرهنگ و تبليغات عربستان سعودي «راديوي آموزش حجاج» در ابتداي ماه ذيقعده برنامه هاي خود را به چهارده زبان عربي، انگليسي، فرانسوي، فارسي، تركي، اندونزيايي، اردو، بنگلادشي، پشتو، تركستاني، سوماليايي، ساحلي و هندي، براي زائران خانه خدا، پخش مي كند. برنامه هاي اين راديو چهار منطقه مكه، مدينه، مشعرالحرام و مني و اطراف آن را تحت پوشش قرار مي دهد.
مهر بانو توقيف نيست
مدير طرح و برنامه گروه حماسه و دفاع شبكه اول سيما گفت: با وجود مشكلات مالي بسيار «مهربانو» تا مرحله تعطيل شدن هم پيش رفت ولي حتي يك روز هم متوقف نشد و به تعويق نيفتاد. هيچ برنامه سازي ملزم نيست كه به كارگردان گزارش دهد كه دارد چه كار مي كند آقاي بهمني نيز كار را تدوين اوليه كردند و كارشان را تحويل مجموعه دادند، مجموعه هم كار را بررسي كرد و ترجيح داد كه اين كار را بازنگري كند ولي باز هم تأكيد مي كنم كه گروه متعهد نيست كه به كارگردان توضيح دهد.

برگي از تاريخ
تولد آقابزرگ تهراني
آيت الله محمدجعفر بن مرتضي انصاري دزفولي معروف به شيخ آقابزرگ در سال ۱۲۷۴ ش (۱۳۱۲ ق) در خاندان علم و فضيلت و از نوادگان شيخ مرتضي انصاري در دزفول به دنيا آمد. وي در سن ۹ سالگي پدر را از دست داد و در دامن جدش، نشو و نما داشت.
آيت الله انصاري پس از طي مقدمات و سطوح، به درس خارج استادان زمان راه يافت و پس از سالياني به درجه اجتهاد نائل آمد. ايشان داراي حافظه اي نيرومند بود و قرآن، تعقيبات نماز، دعاهاي ماه مبارك رمضان و بسياري از دعاهاي ديگر را از حفظ داشت. اين فقيه اصولي و متكلم رجالي و اديب برجسته، در سال هاي پاياني عمر خويش، به عنوان مرجع تقليد مردم منطقه، محل مراجعه خاص و عام بود و به همت ايشان پانزده مسجد و مدرسه در اهواز و حومه ساخته شد. اين عالم رباني از لحاظ نيروي بيان و سخن و دقت نظر و شهامت و علاقه به درس و بحث و تأليف و تصنيف و اخلاق نيكو، بسيار مشهور بود. از آيت الله انصاري، آثار متعدد علمي برجاي مانده كه شرح بر كفايه سبزواري، حاشيه بر وسيله النجاه، الذريعه في احكام الشريعه و شرح مبسوط الفيه از آن جمله اند. اين فقيه وارسته سرانجام در نهم شهريور ۱۳۳۰ ش برابر با بيست و هشتم ذي قعده ۱۳۷۰ ق در ۵۶ سالگي وفات يافت و پس از تشييعي باشكوه، در جوار مرقد مطهر علي بن مهزيار در اهواز به خاك سپرده شد.
ناپديد شدن امام موسي صدر
امام موسي صدر در سال ۱۳۰۷ ش (۱۳۴۳ ق) در شهر مقدس قم ديده به جهان گشود. پس از تكميل دروس مقدماتي، از محضر علمي و معنوي آيات عظام سيدصدرالدين صدر (پدرش)، سيدمحمد محقق داماد، سيدحسين بروجردي و امام خميني(ره) كسب فيض نمود. سپس عازم نجف اشرف شده و از محضر عالمان و فقيهان آن ديار نيز بهره مند گرديد و به درجه اجتهاد نائل آمد. امام موسي صدر پس از وفات آيت الله سيدعبدالحسين شرف الدين، رهبري شيعيان لبنان را به عهده گرفت و آنان را از وضعيت ناهنجار فرهنگي، اجتماعي و سياسي رهايي بخشيد و در برابر دسيسه هاي دشمنان اسلام، آنان را در تشكيلات «حركت المحرومين» متشكل ساخت. اين مجاهد نستوه و خستگي ناپذير با هدف ايجاد اتحاد بين اعراب و جلب حمايت كشورهاي عربي و متقاعد ساختن آنان به منزوي كردن اسرائيل متجاوز و تحريم هرگونه رابطه با اشغالگران فلسطين و به منظور تقويت جنبش محرومين و تهيه سلاح، به كشورهاي مختلف سفر مي كرد. امام موسي صدر، به تدريج جزء بزرگترين شخصيتهاي سياسي جهان به شمار آمد و در پي دعوت رسمي دولت ليبي، به اين كشور سفر نمود، وليكن بر اثر توطئه دشمنان انقلاب اسلامي، در اين سفر ناپديد شد. گرچه اخبار ضد و نقيضي درباره زنداني بودن وي منتشر مي شود، با اين حال هنوز اطلاعات موثقي از ايشان به دست نيامده است.

«چوب خط» ، روايتگر جامعه پس از جنگ
فارس: محسن فرجي درباره مجموعه داستان «چوب خط» گفت: اين مجموعه داستاني تصويري از معضلات اجتماعي پس از جنگ، تزلزل روابط خانوادگي و پناه بردن انسان ها به انزوا را نشان مي دهد.فرجي با اشاره به اين كه مجموعه داستان «چوب خط» با محوريت مسايل اجتماعي به دفاع مقدس و تزلزل خانواده مي پردازد، گفت: در برخي از داستان هاي اين مجموعه يك صد صفحه اي تصويري از معضلات اجتماعي پس از جنگ و تاثيراتي كه آن واقعه بزرگ بر روابط انساني گذاشته است، ارايه داده ام و در ديگر داستان ها كه غير جنگي است، به تزلزل روابط خانوادگي بر اثر آسيب هاي اجتماعي و پناه بردن انسان ها به انزواي خودشان اشاره دارم.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
جاده
چاله كوچك كنار جاده پر از خونابه شده بود. تكاني به پايش داد، هنوز نيمه جاني داشت. چند بار سعي كرد از جاده عبور كند، اما رفت و آمد اتومبيل ها مانع مي شد. از تشنگي گلويش مي سوخت. صدايي شنيد. چشم هايي براق در تاريكي مي درخشيد. دست و پايش از ترس شروع به لرزش كرد. دندان هاي تيز و كج سفيد رنگش ترسناك مي نمود. نفهميد چه اتفاقي افتاد.
قورباغه وقتي چشم هايش را باز كرد، خود را آن سوي جاده ديد. گربه لنگان لنگان دور و دورتر مي شد.
هوشنگ صدفي

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و۵۳ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و۱۱ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۲۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۵۵ دقيقه

گل و گياه
كتان زينتي
008910.jpg
نام علمي: Linum arboreum
خانواده: LINACEAE
درختچه اي هميشه سبز و پرپشت با حداكثر بلندي و گستردگي ۳۰ سانتي متر كه گل هاي قيفي شكل آن در فصل تابستان در هواي آفتابي باز مي شوند.
نيازها: مكان آفتابي، خاك غني از هوموس كه داراي زهكشي خوب باشد، حداقل دماي مورد تحمل آن ۵- درجه سانتيگراد.
ازدياد: از طريق تهيه و كاشت قلمه هاي نيمه رسيده در تابستان و يا كاشت بذر در پاييز.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |