چهارشنبه ۹ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۶۲ - Nov 30, 2005
۱۵ ميليون دانش آموز براي مقابله با زلزله تمرين كردند
008940.jpg
گروه علمي فرهنگي: علي اصغر محمدي: بزرگترين مانور سراسري زلزله  و ايمني با شركت حدود ۱۵ ميليون دانش آموز در ۱۱۰ هزار مدرسه صبح ديروز در سراسر كشور برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما، در اين تمرين دانش آموزان و اعضاي جمعيت هلال احمر روش حمل مجروح، نحوه پناه بردن در هنگام وقوع زلزله و چگونگي كمك به آسيب ديدگان را نمايش دادند.
اين مانور كه به همت پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله و مشاركت آموزش و پرورش، وزارت علوم و تحقيقات و فناوري، سازمان صدا و سيما، وزارت كشور و جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران برگزار شد. در يكي از مدارس راهنمايي تهران نيز طي مراسم ويژه اي با حضور وزير علوم، تحقيقات و فناوري و جمعي از مسئولان كشوري پس از به صدا درآمدن آژير خطر و وقوع زلزله فرضي برگزار شد.
دكتر زاهدي، وزير علوم، تحقيقات و فناوري طي سخناني گسترش مانور را در سطح جامعه از جمله دانشگاه ها خواستار شد و بحث آموزش و ايجاد فرهنگ ايمني در جامعه را از بهترين گزينه ها براي جلوگيري از صدمات ناشي از زلزله دانست و بر تعيين روز هشتم آذرماه به عنوان روز ملي زلزله و ايمني تأكيد كرد.
وي افزود: كشور ما در منطقه زلزله خيزي واقع شده و بايد خودمان را براي مقابله با زلزله آماده كنيم و اين مانور ها اطلاع رساني است كه مردم آمادگي بيشتري در اين زمينه داشته باشند.
دكتر زاهدي با مثبت ارزيابي كردن اين گونه مانورها اظهار داشت: بايد فكري اساسي براي حوادث بعد از زلزله بكنيم و اگر تلفات انساني زياد باشد بايد در جهت دفن اجساد، پرستاري از كودكان و سالخوردگان و بازماندگان زلزله، چاره اي بينديشيم.
وي در پاسخ به سؤالي درباره مقاوم سازي دانشگاه ها گفت: مكاتبات زيادي در اين مورد با سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور داشته ايم و موارد ضعف ساختماني كه وجود دارد و نياز به مقاوم سازي دارد را گزارش كرده ايم. البته بودجه اي نيز براي اين امر در نظر گرفته شده است كه ناچيز است.وزير علوم افزود: از سازمان مديريت درخواست مي كنم براي سال آينده بودجه بيشتري براي مقاوم سازي مكان هاي آموزش عالي و دانشگاه ها اختصاص داده شود تا بتوان ايمن سازي را به نحو مطلوبي انجام داد.
۵۰درصد مدارس تهران فرسوده است
همچنين در اين مانور سراسري، رئيس آموزش و پرورش شهر تهران گفت: تاكنون تهران در استان هاي كشور، موفق ترين مانورهاي زلزله را داشته است. مجيد زنديه افزود: پژوهشگاه زلزله شناسي هر سال آماري از مانورهاي زلزله كه در استان ها برگزار مي شود، ارائه مي كند كه طبق آن، تهران در بين همه استان ها، موفق ترين مانورها را برگزار كرده است.
وي با تأكيد بر اين كه جديت و استمرار در اجراي مانور زلزله، سبب فرهنگ سازي و آموزش راه كارهاي مناسب در هنگام وقوع زلزله مي شود، گفت: در صورت جدي گرفتن اين مسئله از سوي مسئولان و استمرار مانورها و آموزش هاي عمومي، سطح آگاهي دانش آموزان و خانواده هاي آنان در خصوص اقدام مناسب در صورت وقوع زلزله افزايش مي يابد. به گفته زنديه، ۵۰ درصد ساختمان هاي مدارس تهران فرسوده است كه سازمان نوسازي و مديريت بحران تهران وظيفه بازسازي مدارس را برعهده دارد.
به گزارش خبرنگار همشهري درحالي كه اعلام شده بود اين مانور با حضور وزراي آموزش و پرورش و علوم، تحقيقات و فناوري برگزار خواهد شد، فرشيدي وزير آموزش و پروش به اين مراسم نيامد.
همچنين زاهدي وزير علوم در خصوص كاهش شهريه دانشگاه آزاد گفت: خوشبختانه در اين زمينه هيأت امناي دانشگاه آزاد هفته آينده جلسه  تشكيل مي دهد تا موضوع را بررسي كند و نتايج بررسي شهريه دانشگاه هاي دولتي نيز مراحل پاياني رامي گذراند و هفته آينده نتايج اعلام خواهد شد.
عكس: محمد كربلايي احمد

رئيس سازمان ثبت  احوال اعلام كرد
رشد ۱۶ درصدي ازدواج و ۷ درصدي طلاق
طي ۶ ماهه نخست سال
گروه اجتماعي: رئيس سازمان ثبت احوال كشور گفت: طي ۶ ماه نخست امسال ۴۰۸ هزار و ۴۰۹ فقره ازدواج در كشور ثبت شده كه اين رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته كه ۳۵۳ هزار و ۱۷۱ مورد بوده، ۶۴/۱۵ درصد رشد نشان مي دهد.
سيد محمدرضا آيت اللهي افزود: از مجموع ازدواج هاي ثبت شده در ۶ ماه نخست امسال ۲۹۰ هزار و ۴۰۵ مورد شهري و ۱۱۸ هزار و ۴ مورد روستايي بوده است كه اين ارقام در مقايسه با ۲۶۳ هزار و ۸۰۰ فقره ازدواج شهري و ۸۹ هزار و ۳۷۱ فقره ازدواج روستايي در سال گذشته به ترتيب ۰۹/۱۰ و ۰۴/۳۲ درصد افزايش نشان مي دهد.
به گزارش ايسنا، آيت اللهي با اشاره به طلاق هاي ثبت شده در ۶ ماه نخست امسال گفت: از ابتداي سال جاري تا پايان شهريور ماه، ۴۰ هزار و ۸۰۴ فقره طلاق در كشور ثبت شده كه اين رقم در مدت مشابه سال گذشته كه ۳۸ هزار و ۲۲ مورد بوده بيانگر رشد ۳۱۷/۷ درصدي طلاق است.وي تصريح كرد: از مجموع طلاق ها نيز ۳۳ هزار و ۹۸۰ مورد در شهرها و ۶ هزار و ۸۲۴ مورد در روستاها ثبت شده است كه اين رقم نسبت به ۳۳ هزار و ۵۶ فقره طلاق شهري و ۴ هزار و ۹۶۶ فقره طلاق روستايي در سال ۸۳ به ترتيب ۸/۲ و ۴۱/۳۷ درصد رشد نشان مي دهد.
رئيس سازمان ثبت احوال كشور در خصوص نرخ ولادت در كشور طي سال جاري تا كنون نيز به ايسنا گفت: در اين مدت ۶۱۵ هزار و ۶ فقره ولادت در كشور ثبت شده است كه نسبت به رقم ۵۸۴ هزار و ۹۷۰ فقره ولادت سال ،۸۳ رشد ۱۳/۵ درصدي نشان مي دهد.به گفته وي از اين تعداد، ۴۱۱ هزار و ۶۰۲ فقره ولادت در شهرها و ۲۰۳ هزار و ۳۸۶ فقره ولادت در روستاها رخ داده است.
رئيس سازمان ثبت احوال كشور خاطرنشان كرد: از مجموع كل آمار ولادت در نيمه نخست سال جاري در كشور ۳۱۴ هزار و ۹۰۳ تولد نوزاد پسر و ۳۰۰ هزار و ۱۰۳ فقره تولد نوزاد دختر گزارش شده است كه تولد مردان نسبت به مدت مشابه سال گذشته كه ۲۹۸ هزار و ۸۹۸ مورد بوده، ۳۵/۵ درصد و تولد زنان نسبت به ۲۸۶ هزار و ۷۲ فقره در سال گذشته معادل ۹/۴ درصد افزايش يافته است.معاون وزير كشور تصريح كرد: بر اين اساس، در نيمه نخست سال جاري تولد نوزادان پسر ۱۴ هزار و ۸۰۰ فقره بيش از نوزاد دختر بوده است.
كاهش يك درصدي مرگ و مير
آيت اللهي همچنين به نرخ مرگ و مير در كشور طي نيمه نخست امسال اشاره كرد و افزود: در اين مدت ۱۷۳ هزار و ۵۶۰ فقره فوت رخ داد كه نسبت به ۱۷۵ هزار و ۳۳۱ مورد سال گذشته، ۰۱/۱ درصد كاهش نشان مي دهد.
به گفته وي، از اين تعداد، ۱۱۷ هزار و ۳۵ فقره فوت در شهرها و ۵۶ هزار و ۵۲۶ مورد در روستاها رخ داده است كه ۱۰۱ هزار و ۴۵۵ مورد فوت متعلق به مردان و ۷۲ هزار و ۱۰۶ مورد متعلق به زنان بوده كه اين ارقام نسبت به ۹۹هزار و ۲۴۰ مورد فوت مردان در مدت مشابه سال گذشته و ۸۲ هزار و ۹۵ مورد فوت زنان در اين مدت به ترتيب ۲۳/۲ درصد افزايش و ۱۷/۱۲ درصد كاهش نشان مي دهد.
رئيس سازمان ثبت احوال كشور اعلام كرد: بدين ترتيب طي ۶ ماه نخست سال جاري به ازاي هر ۵/۳ مورد ولادت در كشور يك مرگ رخ داده، اين درحاليست كه اين نسبت در سال گذشته ۳/۳ بوده است.آيت اللهي ادامه داد: در حاليكه در نيمه نخست امسال با كاهش ۱۷/۱۲ درصد مرگ در ميان زنان مواجه بوده ايم، فوت در ميان مردان ۲۳/۲ درصد افزايش نشان مي دهد.

افزايش بودجه درماني تأمين اجتماعي در سال آينده
فارس: معاون درمان سازمان تامين اجتماعي از افزايش ۱۸ درصدي بودجه درمان تامين اجتماعي براي درمان بيمه شدگان در سال آينده خبر داد. سلطانعلي فلاح گفت: با اختصاص بودجه يك هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان به بخش درمان سازمان تامين اجتماعي، سال آينده بودجه اين بخش ۱۸ درصد رشد خواهد داشت.

كاهش انتقال ايدز از طريق دندانپزشكي
واحد مركزي خبر: يك  متخصص  عفوني  و نماينده  سازمان  بهداشت  جهاني  گفت : خوشبختانه  انتقال  ويروس  ايدز يا «اچ  آي  وي» از طريق  خون  و فرآورده هاي  آن  و دندانپزشكي  در كشور به  مراتب  كاهش  يافته  است  اما الگوي  ابتلا به  اين  آلودگي  در كشور از طريق  تماس  جنسي  رو به  گسترش  است. 
دكتر بيژن  صدري  زاده  افزود: البته  كاهش  راههاي  انتقال  اچ  اي  وي  از طريق  انتقال  خون  يا دندانپزشكي  به  معناي  تداوم  رعايت  نكات  بهداشتي  در اين  باره  و كاربرد وسايل  يك  بار مصرف  در دندانپزشكي  و سلماني ها و همچنين  كاربرد دستگاه  اتوكلاو به منظور ضدعفوني  وسايل  در دندانپزشكي  است .

سالانه ميليون ها دلار صرف واردات
فرآورده هاي خوني مي شود
ايسنا: معاون غذا و داروي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اشاره به اين كه دولت سالانه ميليون ها دلار صرف واردات فرآورده هاي خوني مي كند، گفت: براي خودكفايي در فرآورده هاي خوني بايد به سمت خونگيري حرفه اي برويم.
دكتر رسول ديناروند با بيان اين كه نگاه سازمان انتقال خون و معاونت غذا و دارو به پديده صنعت پلاسما مثبت است، گفت: توليد برخي از فاكتورهاي خوني تنها از طريق خونگيري حرفه ا ي قابل انجام است، زيرا براي توليد برخي از فرآورده ها بايد ابتدا آنتي ژن به افراد مورد نظر تزريق  شود تا بدن عليه آن آنتي ژن (پادتن) توليد كند و زماني كه پادتن به سطح غلظت بالايي رسيد خون از فرد گرفته و پادتن مربوطه جدا مي شود زيرا به طور طبيعي سطح بعضي از پادتن ها در خون افراد بسيار پايين است و تنها از طريق خونگيري حرفه اي قابل تهيه است.

اجراي طرح جديد دريافت كارت شناسايي ملي
ايلنا: مديركل ثبت احوال استان تهران، گفت: طرح جديد دريافت كارت شناسايي ملي از هفته گذشته در تهران اجرا شده است. احمد قشمي، مديركل ثبت احوال استان گفت: تاكنون ۳ ميليون و ۴۷۶ هزار و ۳۸۸ نفر در استان تهران و ۵۳ درصد جمعيت شهري كارت شناسايي خود را دريافت كرده  اند كه در حال حاضر جمعيت شهري، استان ۷ ميليون و ۲۷۲ هزار و ۴۵۴ نفر است. به گفته قشمي، ۴۷ درصد مردم تهران هنوز هيچ  گونه مراجعه  اي براي دريافت كارت شناسايي ملي به مراكز ثبت احوال يا پست نداشته  اند. وي افزود: در طرح جديد دريافت كارت شناسايي ملي، افراد بايد به مراكز پستي مراجعه كرده و مداركشان را تحويل دهند و كارت بعد از صدور در مراكز ثبت احوال، مجدداً از طريق پست به منازل افراد ارسال مي  شود.

خدمات دولت الكترونيك چه قدر در
تسريع امور مؤثر بوده است؟
مريم محمدي
بالاخره پس از سال ها سردرگمي در ادارات مختلف چشم ما به جمال خدمات دولت الكترونيك روشن شد و از اين كه در اكثر مناطق شهر، دفاتري براي ارايه خدمات به شهروندان داير شده تا همه مردم مجبور نباشند براي انجام اموري مانند، تمديد گواهينامه، گرفتن خلافي و صدور گذرنامه به يك مركز مشخص مراجعه و مجبور به طي مسيرهاي طولاني باشند و در اين شهر پرترافيك سرگردان شوند، احساس شور و شعف كرديم.
اما دريغ كه اين حس فقط مربوط به همان بار اولي است كه به اين مراكز مراجعه مي كني، زيرا پس از آن به دليل نرسيدن مدركي كه روزها به دنبال آن بودي؛ مجبور مي شوي بارها و بارها به دفتر مذكور، پس از آن دوباره به پست خانه و باز به دليل نبودن در پست خانه، به شهرك آزمايش و يا اداره گذرنامه مراجعه كني و خلاصه اين كه سه برابر زماني كه در گذشته به دنبال گرفتن اين مدرك بودي، وقت بگذاري و در انديشه اين كه دولت الكترونيك چگونه در امور تسريع بخشيده، هاج و واج بماني.
آنچه گفته شد حاصل درددل هاي عده زيادي از مراجعه كنندگاني است كه روزانه به مراكز دولت الكترونيك مراجعه مي كنند و براي گرفتن مدارك خود متحمل سختي هاي زيادي مي شوند است.
در اين كه راه اندازي چنين دفاتري مي تواند كمك بسيار مؤثري در كاهش سفرهاي درون شهري و جلوگيري از صف هاي طولاني و ازدحام در برخي مراكز باشد، ترديدي نيست. اما مهم ترين توقع مراجعه كنندگان و از سوي ديگر مهم ترين مشكل نحوه ارسال مدارك براي شهروندان است كه در نهايت سبب سردرگمي و نارضايتي از دولت الكترونيك مي شود.
به نظر مي رسد طراحان دولت الكترونيك چندان سخت نباشد كه مكانيزمي براي ارسال مدارك شهروندان در نظر بگيرند، كه اولاً سريع تر و يا حداقل در زمان هايي كه مراكز مشخص كرده اند، مدارك دريافت شود و درثاني براي افرادي كه در ساعت مراجعه مامور پست در منزل نيستند، پيغام يا يادداشتي گذاشته شود تا به شكل راحت تري اين مسير را طي كنند و چندين روز مجبور به پيگيري براي دست يافتن به مدرك مورد نظر نباشند.

آيت الله  جوادي آملي:
دريافت شهريه  سنگين  از جوانان  به 
نفع  نظام  نمي باشد
گروه علمي فرهنگي: آيت  الله «عبدالله  جوادي  آملي» از اساتيد برجسته  حوزه  علميه  قم  گفت : اگر نظام  آموزش  ما جوانان  را به  خاطر پرداخت  شهريه  سنگين  تحت  فشار قرار دهد اين  مساله  به  نفع  نظام  نيست .
وي  دوشنبه  شب  در ديدار وزير آموزش  و پرورش  در قم  افزود: كسي  كه  با فشار درس  بخواند هنگام  فارغ التحصيلي  تمام  تلاش  خود را براي  انتقام  جويي  از نظام  به  كار مي گيرد.
آيت الله  جوادي  آملي  اظهار داشت : ما افراد زيادي  داريم  كه  براي  پرداخت  شهريه هاي  خود «مادرش  بايد رختشويي  كند» و «پدرش  نيز بايد كارگري  نمايد» ، مسئولان  بايد اين  مساله  را با حساسيت  دنبال  كنند.
وي  گفت : مگر در قانون  اساسي  ما موضوع  رايگان  بودن  آموزش  و پرورش  مطرح  نشده است  پس  چرا بايد عده اي  با فشار درس  بخوانند.
آيت الله  جوادي  آملي  در بخش  ديگري  از سخنان  خود خواستار آن  شد كه  فضاي  آموزش  و پرورش  ديني  شود تا دانش آموز در يك  فضاي  علمي  و ديني  تغذيه  شود.
وي  افزود: اگر آموزش  و پرورش  ديني  نداشته  باشيم  توان  مقابله  با هجمه هاي  بيگانه  را نخواهيم  داشت .
آيت الله  جوادي  آملي  تصريح  كرد: بايد با اسلامي  كردن  كتابهاي  درسي ، تدريس  معارف  ديني  در مدارس  و برنامه ريزي  مناسب  فضاي  آموزش  و پرورش  را اسلامي  كنيم .
وي  در ادامه  با اشاره  به  اينكه  مسئولان  بايد از وارد شدن  به  بازيهاي  سياسي  خودداري  كنند خاطرنشان  كرد: اگر فضاي  كشور به  اين  سمت  برود جوانان  و نوجوانان  ما از اين  بازي ها تاثير مي پذيرند و اين  اقدام  به  نفع  جامعه  نيست .

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |