چهارشنبه ۹ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۶۲ - Nov 30, 2005
زمين در يك چاله چرخان قرار گرفته است
در جست وجوي خميدگي فضا ـ زمان
فضاپيماي كاوشگر گرانش B تمام اطلاعات مورد نياز فيزيك دانان براي آزمايش پيشگويي عجيب نظريه نسبيت عام اينشتين را جمع آوري كرده است
008964.jpg
گروه دانش و فناوري: آزمايش فيزيكي مشتركي بين سازمان فضايي آمريكا (ناسا) و دانشگاه استنفورد، به نام كاوشگر گرانش (Gravity Probe B) اخيرا به نخستين نتايج رسيده است. اكنون اولين سال جمع آوري اطلاعات اين ماهواره در مدار زمين به پايان رسيده است. نتايج ، كه تجزيه و تحليل آن ها يك سال ديگر طول خواهد كشيد، قرار است شكل انحناي فضا ـ زمان را در نزديكي زمين مشخص كند.
زمان و فضا ـ طبق نظريه نسبيت اينشتين ـ به يكديگر بافته شده اند و ساختار تار و پودي چهاربعدي اي به نام فضا ـ زمان را به وجود آورده اند. اجرام، اين ساختار را به شكل يك گودي درمي آورند. مانند گوي سنگيني كه وسط يك تشك بادي افتاده باشد. هر چند كه چنين خميدگي هاي فضا ـ زمان را اغلب در محيط اطراف اجرام بسيار پرجرم  و فشرده  اي مانند سياهچاله ها، ستاره هاي نوتروني، و كوتوله هاي سفيد سراغ داريم، اما اگر با دقت كافي محيط اطراف اجرام بسيار كم جرم تري مانند زمين را نيز بررسي كنيم، خميدگي فضا ـ زمان ناشي از جرم زمين را مي توانيم ببينيم.
طبق نظريه نسبيت عام اينشتين، حركت اجسام در ساختار تار و پودي فضا ـ زمان صورت مي گيرد. يعني جسم در حال حركت، تابع شكل فضا ـ زماني است كه در آن است. بر اساس اين نظريه، گرانش باعث تغيير شكل ساختار فضا ـ زمان مي شود و در نتيجه حركت جسم نيز بر اثر ميدان گرانشي تغيير مي كند. مي توان گفت كه به زبان اينشتين، گرانش، حركت اجسام در مسير خميدگي ساختار فضا ـ زمان در اطراف جسم پرجرم است. يعني وقتي زمين در مداري به دور خورشيد در گردش است، از ديد نسبيتي به دليل انحنايفضا ـ زمان اطراف خورشيد در اين مسير هدايت مي شود. اما نكته جالب اين جاست كه چون زمين در حال چرخش به دور خود است، اين خميدگي نيز بايد همراه با زمين بچرخد. زمين با پيچ و تاب دادن ساختار فضا ـ زمان به دور خود به آرامي آن را به صورت يك ساختار چرخشي  چهار بعدي درمي آورد. اين همان چيزي است كه ماهواره كاوشگر گرانش(GP-B) براي آزمايش آن به فضا فرستاده شده است.
اين آزمايش براساس فكر بسيار ساده اي انجام مي شود: يك ژيروسكوپ (گردش نما) در حال چرخش در مداري در نزديكي زمين قرار مي دهند، در حالي كه محور چرخش آن به سمت يك ستاره بسيار دور ـ در نقش يك مرجع ثابت و بدون حركت ـ نشانه رفته است. بدون وجود نيروهاي خارجي، محور ژيروسكوپ بايد تا ابد به سمت همان ستاره ثابت بماند. ولي چون فضا ـ زمان در نزديكي زمين خميده است، جهت محور ژيروسكوپ به مرور زمان تغيير مي كند. با اندازه گيري بسيار دقيق تغييرات جهت محور ژيروسكوپ نسبت به ستاره، مي توان ميزان خميدگي فضا ـ زمان را در نزديكي زمين اندازه گرفت.
اما در عمل اين آزمايش بسيار دشوار است. 4 ژيروسكوپي كه در GP-B كار گذاشته شده اند، كامل ترين كره هايي هستند كه تا به حال به دست بشر ساخته شده اند. اين كره ها كه هر كدام به اندازه يك توپ پينگ پونگ اند (به قطر حدود 4 سانتي متر)، از جنس سيليكون و كوارتز هستند. اگر ژيروسكوپ ها كاملا كروي نبودند، محور چرخش آن ها حتي بدون اثرات نسبيتي ، تغيير مي كرد.
طبق محاسبات فضا ـ زمان انحنا پيدا كرده در نزديكي زمين، باعث مي شود تا محور ژيروسكوپ در طول يك سال به اندازه 041/0 ثانــيه قـــوسي جابه جا شود. براي اندازه گيري دقيق اين زاويه، كاوشگر گرانش B به دقت سنجش فوق العاده 0005/0 ثانيه قوس نياز دارد. اين عمل مانند آن است كه بخواهيم قطر يك ورق كاغذ را از فاصله 150 كيلومتري اندازه بگيريم. فناوري هاي كاملا جديدي براي اين اندازه گيري اختراع شده است. ماهواره كاوشگر گرانش را كاملا كبدون لرزش» ساخته اند تا در هنگام حركت ماهواره در لايه هاي بالايي جو به ژيروسكوپ ها لرزشي وارد نشود.
در مرحله بعدي آن ها بايد اطلاعات گرفته شده را به طور دقيق و كامل بررسي كنند. اين كار در سه مرحله انجام مي گيرد: در مرحله اول اطلاعات را به صورت روز به روز بررسي مي كنند تا بي نظمي هاي موجود در آن ها را بيابند. سپس اطلاعات را به صورت ماه به ماه درمي آورند و در نهايت آن ها را به صورت يك مجموعه كامل به دست آمده در طول يك سال، تحليل مي كنند. بدين ترتيب دانشمندان ايرادات موجود در اطلاعات را كه از طريق يك روش تجزيه و تحليل ساده نمي توان پيدا كرد، مي يابند.
اگر كاوشگر گرانش بتواند به طور دقيق چاله فضا ـ زماني را كه انتظار مي رود مشخص كند، بدين معني است كه بر اساس باور عمومي فيزيك دانان نظريه اينشتين حقيقت داشته است، ولي اگر اين گونه نشود، چه اتفاقي رخ خواهد داد؟ شايد ايرادي در نظريه نسبيت عام اينشتين يافته شود. اختلاف كوچكي كه ظهور انقلابي بزرگ را در فيزيك عصر جديد اعلام خواهد كرد.
منبع: Nojum.ir
008955.jpg
كاوشگر گرانش B پيش از پرواز:
اين ماهواره يكي از شاهكارهاي مهندسي است.20 سال پژوهش و پس از آن 20 سال عمليات اجرايي آن طول كشيد. از سال 1963 كه پروژه به راه افتاد 3 بار ناسا آن را به دليل كمبود بودجه متوقف كرد. اما سرانجام اين ماهواره مأموريت خود را آغاز كرد. مأموريتي كه پس از يك سال، هفته گذشته به انجام رسيد

چشم زنبور، دقيق تر از پيشرفته ترين رايانه ها
008937.jpg
گروه دانش و فناوري ـ ذوالفقار دانشي: پژوهش تازه در دانشگاه كالج لندن (UCL) نشان داده است دستگاه بينايي زنبورها بسيار پيچيده تر و پيشرفته تر از آني است كه تاكنون تصور مي شد. در اين تحقيقات، دانشمندان توانسته اند بفهمند مغز چگونه مي تواند سطوح يا اجسام مختلف را تحت نورپردازي هاي رنگ، مختلف تشخيص دهد. اين يافته مي تواند بشر را يك گام به سوي ساخت سامانه هاي روباتيكي مستقل نزديك  كند.
متخصصان انستيتو چشم پزشكي UCL براي اين آزمايش ها، زنبورهاي عسل را طوري آموزش دادند كه گل هاي مصنوعي با يك رنگ خاص را پيدا كنند. شيوه آموزش هم از اين قرار بود كه اگر زنبور گل مورد نظر را درست پيدا مي كرد، شهد گل جايزه مي گرفت. در مرحله بعدي، محل آزمايش را با چهار رنگ سبز، آبي، زرد و فرابنفش روشن كردند و به ارزيابي توانايي زنبورها در يافتن گل هاي مصنوعي پرداختند.
بيو لوتو، از محققان انستيتو چشم پزشكي مي گويد: كما مي دانستيم كه زنبورها مي توانند در نورهاي عمومي مختلف گل ها را شناسايي كنند. اما نمي دانستيم آيا مي توانند در شرايط پيچيده  تري هم اين كار را انجام دهند؟ در طبيعت معمولا شرايط ساده اي وجود ندارد. كف جنگل را در نظر بگيريد كه پرتو خورشيد از لابه لاي شاخه ها و برگ ها عبور مي كند و پس از بازتاب از چند سطح رنگي متفاوت به زمين مي رسد. زمين جابه جا روشن و تاريك است و نورهاي بازتابيده با رنگ هاي مختلفي محيط را روشن مي كنند.»كهنگامي كه يك صحنه با نور عمومي روشن مي شود، تشخيص يك جسم يا يك سطح خاص در صورت تغيير نور عمومي، كار نسبتا ساده اي است؛ كافي است چشم، خودش را با نور متوسط محيط  سازگار كند. اين كار تقريبا شبيه همان فرايندي است كه چشم انسان به محيط تاريك سينما عادت مي كند. دشوارتر از آن، اين است كه بخواهيم جسم يا سطح مورد نظر را در چند نورپردازي همزمان تشخيص دهيم. در اين شرايط، سازگاري با رنگ متوسط محيط جواب نمي دهد.» پژوهشگران فكر مي كردند زنبورها با نور و رنگ متوسط محيط سازگار مي شوند و اجسام را تشخيص مي دهند. از اين رو حدس زده بودند زنبور بايد محيط را بر اساس نوع نورپردازي و رنگ غالب آن تقسيم كند، در هر محدوده چشم خود را سازگار كند و در نهايت گل هاي مصنوعي را در هر بخش پيدا كند. اما اين حدس درست نبود.
مغز كوچك زنبور اندكي بيشتر از يك ميليون نورون (سلول عصبي) دارد، ولي مي تواند فرايندي به اين دشواري را انجام دهد. در حالي كه پيشرفته ترين رايانه ها هنوز از انجام چنين كاري (ديدن در نورهاي مختلف) عاجزند. هدف نهايي دانشمندان اين است كه روباتي كاملا مستقل توليد كنند كه در ديدن و تشخيص اجسام نيازي به بشر نداشته باشد.
منبع: ScienceDaily.com


قوي ترين هارد ديسك ها در بازار
گروه دانش و فناوري ـ عليرضا سزاوار: يك شركت كره اي جديدترين درايوهاي خود را كه از سري M405 هستند، توليد نمود و با اين كار، بازار كامپيوترهاي كيفي را هدف قرار داد. اين  هارد ديسك ها داراي گنجايش 80 گيگابايت، 100 گيگابايت و 140گيگابايت بوده و نيز داراي 10 مگابايت حافظه پنهان هستند و از نظر حجم بسيار كوچك اند. (2/2 اينچ ضخامت) و از 2 تكنولوژي، محافظ نويز و Silent Seek بهره مي برند كه باعث كاهش شديد نويز و عملكرد عالي آن ها مي باشد.

افزايش امنيت و رديابي توسط پرينترها
گروه دانش و فناوري ـ عليرضا سزاوار: از اين پس اكثر پرينترهاي ليزري مي  توانند با بر جاي گذاشتن كدهاي نامرئي خاصي روي كاغذ، به پليس در رديابي جاعلين پول و اسناد مهم كمك كنند. به گفته يك شركت معتبر آمريكايي، پرينترها نقاط نامرئي زردرنگي روي كاغذ باقي مي گذارند كه شامل يك باركد است كه شماره سريال پرينتر، تاريخ و ساعتي كه آن كاغذ چاپ شده است را در خود نگه مي  دارد و اين نقاط فقط توسط ليزر آبي رنگ در ذره بين هاي قوي اي كه در مراكز مهم دولتي هستند، ديده مي شوند.
منبع: PCWorld.com

آلزايمر، عامل اصلي فراموشي
گروه دانش و فناوري: دبير نخستين كنگره بين  المللي آلزايمر گفت: هر چند بيماري فراموشي بيش از 100 علت دارد، اما حدود 60 تا 70 درصد آن به دليل بيماري آلزايمر است. دكتر مريم نوروزيان كه به بهانه برپايي نخستين كنگره بين المللي آلزايمر (24 تا 25 آذرماه) سخن مي گفت، با اعلام اين خبر افزود: بيماري آلزايمر يكي از انواع بيماري  فراموشي (دمانس) است. آلزايمر عبارت است از اختلال و اضمحلال تدريجي قواي عقلاني و كاركردهاي عالي مغز به ويژه حافظه، به حدي كه در اعمال اجتماعي و زندگي فرد ايجاد اختلال كند. سكته هاي مغزي، بيماري پاركينسون و غيره مي توانند به بيماري آلزايمر منجر شوند. استعداد ژنتيكي، افزايش سن، بي سوادي، ضربات شديد مغزي و بيماري پاركينسون، بالا بودن كلسترول و فشار خون، كمبود اسيد فوليك خون، اعتياد به الكل و اشتغال به فعاليت هايي كه كمتر با خلاقيت و تفكر سر و كار دارند، از علل ابتلا به بيماري آلزايمر محسوب مي شوند. ويتامين هاي E و C و ساير آنتي اكسيدان ها بر مغز تأثير مثبتي دارند و از ابتلا به آلزايمر پيشگيري مي كنند.
در اين كنگره علاوه بر بررسي نقش ويتامين ها و آنتي اكسيدان ها در درمان اين بيماري، به راه هاي كشف زودرس بيماري آلزايمر اشاره خواهد شد كه مبحث اخير، توسط محققان كشورهاي سوئد و انگليس ارائه خواهد شد. رفتارهاي بيماران مبتلا به آلزايمر شامل بي قراري، توهم، سوءظن و پرخاشگري در اين كنگره بررسي شده و در مورد درمان دارويي و غيردارويي اين بيماري، يافته هاي جديدي ارائه خواهد شد. آخرين دستاوردهاي درمان هاي آينده آلزايمر و بازتواني حافظه از ديگر مباحث اين كنگره خواهد بود.

جست وجوي اينترنتي در مقام دوم
گروه دانش و فناوري ـ محمدتقي رسولي: طبق تحقيقات انجام شده توسط يك مؤسسه آمريكايي در نيويورك، تعداد افرادي كه در طول روز از موتورهاي جست وجوي اينترنتي استفاده مي نمايند، داراي رشد چشمگيري بوده است و پس از استفاده از پست الكترونيك، رتبه دوم را در بين كارهاي اينترنتي كاربران به خود اختصاص داده است.
از بين 94 ميليون نفر كه در اين تحقيق لحاظ شده اند، در پاييز سال 2005 حدود 63 درصد هر روز از موتورهاي جست وجو استفاده كرده اند. اين رقم در سال 2004 حدود 56 درصد بوده است. تا قبل از پاييز، استفاده از پست الكترونيك با 77 درصد زمان متوسط استفاده هر كاربر از اينترنت در رتبه اول بوده و استفاده از موتورهاي جست وجو و خبر به صورت تقريبا يكسان در مقام سوم و دوم بودند. استفاده از موتورهاي جست وجو در بين افراد حرفه اي و آموزش ديده، رواج بيشتري دارد. بر اساس گزارش ديگري از Metrix در طول روز، كاربران به طور متوسط 24 دقيقه را صرف كار با اي ميل و حدود 4دقيقه را صرف جست وجوي اينترنتي مي نمايند. تحقيقات نشان مي دهد كه زمان كار و استفاده از اي ميل افزايش يافته، ولي درصد كساني كه اي ميل جديد ثبت مي كنند، كاهش يافته است. دليل آن نيز اشباع اكثر كاربران در ثبت اي ميل مي باشد. زيرا معمولا به اين نتيجه مي رسند كه يك يا دو پست الكترونيكي براي هر فرد كافي است و ثبت بيشتر از آن، عملا هدر دادن وقت و احتمالا پول مي باشد. با توجه به آمار استفاده روزانه كاربران، متوجه مي شويم كه چرا اكثر هكرها از طريق اي ميل اقدام به انتشار ويروس يا كرم خود مي نمايند.
منبع: ComputerWorld.com

نمايشگاه اينترنتي صادرات
گروه دانش و فناوري ـ محمدتقي رسولي: سوئدي ها قصد دارند با راه اندازي يك سايت بين  المللي به صورت مجازي، نمايشگاه بين المللي صادرات راه اندازي كنند و به صورت مجازي به شركت ها و توليدكنندگان كشورهاي مختلف غرفه (فضا) اجاره دهند تا محصولات خود را به مشتريان ارائه دهند.
دولت سوئد قصد دارد با انجام اين پروژه زير نظر سازمان BIE (دفتر نمايشگاه هاي بين المللي سوئد) با حذف مسافرت هاي بي مورد براي تجار كشورهاي مختلف، امكان صادر و وارد كردن انواع كالا را ميسر نمايد. اين پروژه كه در راستاي قرار گرفتن كليه كشورهاي جهان در پروژه سازمان تجارت جهاني مي باشد، تا 3 سال آينده به پايان خواهد رسيد.
دولت سوئد براي راه اندازي اين پروژه 200 هزار يورو اختصاص داده است و سوئدي ها پيش بيني مي كنند كه حداقل 100 كشور جهان عضو اين پروژه خواهند شد و محصولات توليدي خود را به كشورهاي ديگر عرضه خواهند كرد.
در حال حاضر نمايشگاه تجارت جهاني هر 5 سال يك بار برگزار مي شود. در سال 2005 اين نمايشگاه در كشور ژاپن برگزار گرديد كه 22 ميليون ملاقات كننده حضوري داشت و زمان آن 6 ماه بوده است. در آينده اين نمايشگاه در سال 2010 در شانگهاي چين برگزار خواهد شد و انتظار مي رود 70 ميليون بازديدكننده داشته باشد. راه اندازي نمايشگاه اينترنتي تجارت جهاني (Internet World Expo) علاوه بر حذف بسياري از مسافرت ها داراي ويژگي هاي ديگري نيز هست كه از آن جمله مي توان به امكان تغيير  آني و اضافه يا كم نمودن محصولات در زمان دلخواه، تغيير ساختار و ظاهر سايت، امكانات جانبي (پخش موزيك هاي ملي، آموزش، بازي هاي محلي هر كشور) اشاره نمود. اين امكانات باعث كاهش هزينه ها، صرفه جويي در زمان و... خواهد شد كه همگي مسائل بسيار مهمي در تجارت جهاني هستند. مسوولان BIE اعتقاد دارند كه اين سايت پس از راه اندازي، روزانه 40 ميليون بازديدكننده خواهد داشت و محدود به گروه سني خاصي نخواهد بود.
منبع: AP.org

نشاط بعد از ناهار با نعنا
گروه دانش و فناوري ـ صدف كوهكن: در تمدن هاي باستان نعنا براي افزايش نشاط ذهن و فكر به دليل بوي مطلوب آن به كار مي رفت و درحقيقت كلمه mint از اسم لاتين mente به معني فكر است و در بين گياهان، سمبل نيروبخش جاوداني است.
نعنا علاوه بر كمك به هضم غذا باعث مي شود كه شخص حالت هوشياري و بيداري خود را حفظ كند. چون معمولا پس از سيري، عارضه خواب آلودگي وجود دارد. استعمال خارجي نعنا هم بي تأثير نيست. هرچه بوي نعنا قوي تر باشد، خواص و اثرات آن بيشتر است. اگر برگي از نعنا را در بين انگشتان خود ماليده و آن را بو كنيم، اثر فوري در ايجاد هوشياري و سرزندگي و ايجاد آرامش و سبكي در خود خواهيم كرد. نعنا به خصوص براي افرادي كه دائم در حال مطالعه يا مرور درس براي امتحان هستند و يا كارشان نيازمند تمركز و هوشياري است، استفاده هاي فراواني دارد.
اگر احساس خستگي مي كنيد و مغز شما ديگر كشش فراگيري مطالب را ندارد، استفاده از نعنا، نيروبخش است. اگر احساس عصبانيت يا فشار رواني مي كنيد، حالت آرام بخش دارد. به علت تأثير زياد نعنا بر روي اعمال فكري و هوشياري، نعنا را بالابرنده توانايي انسان در درك و فهم عقايد به شمار مي آورند. بنابر اين هنگامي كه مي خواهيد آمادگي و هوشياري ذهني خود را حفظ كنيد يا اگر مي خواهيد بعد از خوردن غذا خواب آلودگي عارض نشود يا اگر خواهان تمركز ذهني علي رغم خستگي ناشي از شركت در جلسه يا سخنراني هستيد، مكيدن قرص نعنا (البته بدون قند) بسيار مفيد است.

امنيت شبكه با آشوب
گروه دانش و فناوري ـ مريم جعفراقدمي: گروهي از دانشمندان اروپايي نشان داده اند كه مي توان از آشوب (chaos) براي رمز كردن و ارسال اطلاعات در فيبرهاي نوري استفاده كرد. قبلا ارتباطات آشوبناك در آزمايشگاه شبيه سازي شده بود، اما اين اولين بار است كه از آن در يك شبكه واقعي استفاده مي شود. هدف اين كار بالا بردن امنيت ارسال اطلاعات است. كلاديو ميراسو از دانشگاه اسپانيا و همكارانش در ديگر نقاط اروپا نشان داده اند كه مي شود داده ها را روي يك سيگنال آشوبناك سوار كرد و به فاصله 120 كيلومتري فرستاد، در مقصد مي شود اين سيگنال ها را رمزگشايي كرد. فعاليت  اين تيم مربوط به بخشي از پروژه اي مخابراتي است كه هزينه آن را اتحاديه اروپا تامين كرده است. آن ها توانسته اند در آتن داده ها را در شبكه اي با سرعت 4/2 گيگابايت برثانيه منتقل كنند.
ميراسو و همكارانش از دو ديود ليزري استفاده كرده اند. كه فيد بك آن ها غيرخطي است و بنابراين خروجي آن ها آشوبناك است. داده ها را در خروجي ليزر فرستنده وارد كردند تا امكان استراق سمع به حداقل برسد. سيگنال هاي آشوبي، به اين دليل كه شامل گسترة وسيعي از فركانس ها هستند، در مقابل آثار تداخل امواج مقاوم مي شوند. معني اش اين است كه نويز و اختلال كمتري در جريان اطلاعات به وجود مي آيد. در دستگاه گيرنده، خروجي آشوبناك ليزر دوم را از سيگنال كم مي كنند تا داده هاي اوليه به دست آيد. در واقع سيگنال ها را در مقصد، رمز گشايي مي كنند. جذابيت اين پروژه يعني استفاده از عملكرد آشوبي به اين دليل است كه هم با فيبرهاي نوري و هم با روش معمولي انتقال اطلاعات سازگار است. نتايج اوليه اين تحقيقات نشان مي دهد كه امنيت اين روش خيلي بالاست، اما هنوز نتوانسته اند آنرا كم كنند. هدف اصلي گروه براي آينده اين است كه امنيت سيستم را آزمايش و كم كنند.
منبع: PhysicsWeb.com

سن ماه تعيين شد
008961.jpg
ايرنا: پژوهشگران دانشگاه آكسفورد و دانشگاه هاي كلن و مانستر براي اولين بار به طور دقيق سن ماه را 527/4 ميليارد سال تعيين كرده اند. اين محاسبه كه با استفاده از جديدترين فناوري انجام شده است دقيق ترين محاسبه سن ماه در تاريخ بشر محسوب مي شود. اين محققان مركب از فلزشناسان آلماني و انگليسي تاريخ تولد احتمالي ماه را از طريق بررسي سنگ هايي كه فضانوردان آپولو با خود به زمين آوردند مشخص كردند. آنها ميزان تجزيه يك ايزوتوپ خاص ماده معدني تنگستن (تنگستن 182) را كه در سنگ هاي كره ماه فراوان است اندازه گرفتند تا دريابند چقدر از عمر اين سنگ ها گذشته است. تمام ايزوتوپ هاي راديواكتيو متلاشي مي شوند و با گذشت زمان به فرآورده هاي مختلف هسته اي تبديل مي گردند. محققان نسبت مقدار ايزوتوپ والد راديواكتيو را به مقدار فرآورده هسته اي فرزند پيدا كردند و با دانستن سرعت تجزيه ايزوتوپ والد توانستند عمر اين سنگ را مشخص كنند. اين محاسبه درحال حاضر بهترين محاسبه تعيين عمر ماه محسوب مي شود.

نانوموبايل
ستاد ويژه توسعه فناوري نانو: شركت هاي بزرگ فناوري تلفن همراه همچون نوكيا و موتورولا در حال افزايش دانش خود در زمينه فناوري  نانو هستند تا بتوانند در بازار رقابتي تلفن هاي همراه همچنان پيشتازي خود را حفظ نمايند.
تقاضا براي گوشي هاي كوچك با كارايي بيشتر، شركت ها را بر آن داشته است تا به فناوري هاي ابتكاري روي بياورند. فناوري  نانو، شركت هايي همچنون نوكيا را ترغيب كرده است تا در زمينه مزاياي پوشش ها، مواد و ابزارهاي الكترونيكي نانومقياس به بررسي بپردازند. ابزارهاي الكتروني قابل چاپ مي توانند مدارات موجود را با جوهرهاي الكترونيك كه با استفاده از نانوذرات فلزي، رسانا شده اند، جايگزين نمايند. استفاده از نانولوله هاي كربني باعث مي شود اندازة آنتن ها كاهش يافته و در عين حال قدرت دريافت آن ها افزايش يابد. با راه يافتن اين مزيت ها به گوشي هاي تلفن همراه، راه حل مشكلات مربوط به ظرفيت حافظه و مصرف انرژي نيز با فناوري  نانو پيدا خواهد شد.
در حالي كه نوكيا و موتورولا در حال تلاش براي توسعه تحقيقات درون سازماني در زمينه فناوري  نانو هستند، شركت هاي ديگر نيز بيكار ننشسته اند. شركت هايي همچون Cabot Crop مي توانند ابزارهاي الكتروني قابل چاپي ارائه دهند و شركت Toshiba بر روي گوشي هاي يون ليتيم كار كرده است كه مي توانند با سرعت زيادي شارژ شوند. احتمالا نوكيا در چند سال آينده (5 تا 7 سال) از اين فناوري ها براي توليد استفاده خواهد كرد. اين شركت ها بر اين باورند كه احتمالا اين امر سريع تر از 5 سال اتفاق مي افتد. انتظار مي رود تعداد گوشي هاي تلفن همراه در كل جهان بين سال هاي 2005 تا 2010 به ازاي هر سال، 19 درصد افزايش يابد.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |