چهارشنبه ۹ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۶۲ - Nov 30, 2005
راهبرد ايران در دور تازه مذاكرات هسته اي
تكميل چرخه سوخت هسته اي در داخل ايران
محور مذاكره با اروپا خواهد بود
008880.jpg
گروه سياسي: به دنبال موافقت سه كشور اروپايي با ادامه مذاكرات بدون قيد و شرط كه پاسخي به نامه لاريجاني به اين كشورها براي ادامه مذاكرات بود راهبرد ايران در دور تازه مذاكرات با اروپا از سوي بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي و وعيدي سرپرست تيم مذاكره كننده هسته اي كشورمان اعلام گرديد.
سرپرست تيم مذاكره كننده هسته اي كشورمان در اين خصوص تصريح كرد: اصول، مباني و دستور كار و زمان بندي مذاكره با اروپا، در جلسات اوليه سلسله مذاكرات _ كه از آن به عنوان جلسات رايزني و ساماندهي مذاكرات مي توان نام برد _ تعيين خواهد شد.
جواد وعيدي با اشاره به پاسخ نامه سه كشور اروپايي به دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان گفت: در پي نامه دكتر لاريجاني به سه كشور اروپايي در تاكيد بر پذيرفته بودن و پيگيري اصل و روش مذاكره براي تكميل چرخه سوخت ايران، سه كشور انگليس، فرانسه و آلمان به فاصله سه روز بعد از نشست شوراي حكام براي از سرگيري مذاكرات بدون هيچ پيش شرط اعلام آمادگي كردند.
معاون امنيت بين الملل شوراي عالي امنيت ملي درخصوص متن نامه سه كشور اروپايي در خصوص آغاز مذاكرات نيز گفت: در نامه سه كشور اروپايي بر آمادگي اروپا براي از سرگيري مذاكرات «بدون پيش شرط» تاكيد شده است.
معاون امنيت بين المللي شوراي عالي امنيت ملي، زمان پيش بيني شده براي مذاكرات و مكان آن را منوط به هماهنگي هاي چهار كشور خواند و گفت: اين مذاكرات در ماه دسامبر و در يك كشور اروپايي جز اين سه كشور خواهد بود.
وي تاكيد كرد: از نظر طرف ايراني چارچوب مذاكرات ضوابط و مقررات آژانس است كه براي ساير كشورهاي عضو جاري است.
وعيدي اعلام كرد: ما معتقديم در دور جديد مذاكره با اروپايي ها نتيجه و حاصل مذاكرات نبايد وضع كردن يا بار كردن ضوابط و مقررات اضافي و جديد و خاص بر ايران باشد
وي با تأكيد بر اينكه از نظر ايران فرايند مذاكرات بايد در مسير عادي شدن پرونده ايران در آژانس معنا شود، افزود: اگر قرار باشد در اجلاس بعدي شوراي حكام همچنان پرونده ايران به صورت غيرعادي و با تهديد ارجاع پرونده به شوراي امنيت و عنوان ساختن عدم پايبندي پيگيري شود، اساساً مذاكرات معنا و مفهوم نخواهد داشت.
سرپرست تيم مذاكره كننده هسته اي خاطرنشان كرد: تا وقتي قطعنامه ۲۴ سپتامبر بخواهد به عنوان شمشيري توسط اروپايي ها بالاي سر مذاكرات هسته اي نگاه داشته شود، روال مذاكرات غيرطبيعي است و طبيعتاً ادامه آن مفيد فايده نخواهد بود.
معاون امنيت بين الملل شوراي عالي امنيت ملي همچنين تاكيد كرد: عادي شدن موضوع هسته اي ايران در آژانس نبايد به نتيجه مذاكرات موكول شود، بلكه عادي شدن پرونده ايران را يكي از لوازم پيش برد مذاكرات مي دانيم.
وعيدي در پاسخ به اين سئوال كه آيا در نامه سه كشور اروپايي موضوع خاصي از جمله آنچه از آن به عنوان طرح روسيه ياد مي شود به عنوان محور مذاكرات مطرح شده است، گفت: از نظر طرف ايراني صرفاً تضمين عيني براي تحقق توليد سوخت هسته اي در خاك ايران موضوع مذاكره است و لذا ساير موضوعات مربوط به فناوري هسته اي مانند فراوري اورانيوم و يا تحقيقات و توسعه از نظر ما جزو موضوعات مذاكره نيست.
وي همچنين تاكيد كرد: اصل ديگر ما در مذاكره اين است كه ما «مذاكره براي مذاكره» را غيرقابل قبول مي دانيم و در واقع معتقديم مذاكرات بايد زمانبندي و دستور كار مشخص داشته باشد.
معاون شوراي عالي امنيت ملي يادآور شد: ما پيشنهاد  اروپا مبني بر برچيدن چرخه سوخت را از كشور در ۵ اوت نپذيرفتيم و در پاسخ به آن تعليق را از تأسيسات يو سي اف اصفهان برداشتيم تا اعلام كنيم كه ايران به هيچ عنوان از حق خود در دسترسي به انرژي صلح آميز هسته اي نخواهد گذشت.
وعيدي سه اصل را به عنوان اصولي كه بايد در ارائه طرح هاي پيشنهادي به عنوان تضمينات عيني براي غني سازي اورانيوم در ايران مورد توجه اروپا قرار گيرد برشمرد و گفت: اولين اصل پذيرش طرح توسط ايران اين است كه متضمن اعمال حق ايران در توليد سوخت اتمي در خاك كشور باشد.
وي تاكيد كرد: همچنين هر طرح و پيشنهادي كه در آن حذف كل چرخه سوخت اتمي در ايران يا بخشي از آن را در ايران دنبال كند، غيرقابل پذيرش است.
وعيدي در عين حال تأكيد كرد: جمهوري  اسلامي ايران هر طرح و پيشنهادي را كه معنا و مفهومش مشاركت واقعي در غني سازي اورانيوم با كشورهاي ديگر باشد را خواهد پذيرفت.
وي درخصوص برخي اخبار حاكي از برنامه ريزي ايران براي آغاز به كار نطنز در آينده اي نزديك، گفت: با توجه به اينكه غني ساي اورانيوم موضوع مذاكرات آتي ايران و اروپاست، طبيعي است كه اگر مذاكرات روند رفع تعليق را تسهيل كند تحقق اين موضوع را در مسير مذاكرات جستجو مي كنيم و اگر مذاكرات در اين مسير مانع تراشي كند، تكميل چرخه سوخت و از سرگيري غني سازي را محدود به مذاكرات نخواهيم كرد.
وعيدي در بخش ديگري از گفتگو با «مهر» درخصوص درخواست نماينده انگليس در نشست شوراي حكام مبني بر ارائه اسناد هسته اي ايران به ۵ كشور هسته اي جهان گفت: اين درخواستي كاملاً غيرقانوني است؛ چرا كه اسناد همكاري كشورها با آژانس كاملاً محرمانه است و اگر قرار باشد چنين اتفاقي بيفتد فلسفه همكاري هاي كشورها با آژانس بين المللي انرژي اتمي زير سئوال مي رود.
وي در خصوص ادامه همكاري هاي ايران و آژانس در پاسخ به اين سئوال كه ايران به درخواست هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي مبني بر بازديد از ساير مراكز كشور چه پاسخي خواهد داد گفت: هر درخواستي كه به معناي نقض امنيت ملي و حاكميت ملي ايران بوده و بر معيارهاي سه گانه ان پي تي اساسنامه آژانس و پادمان هسته اي و پروتكل الحاقي كه به صورت داوطلبانه در حال اجراي آن هستيم مغايرت داشته باشد، به هيچ عنوان قابل پذيرش نخواهد بود.
اروپا دريافته كه ملت ايران از خواست ملي هسته اي خود كوتاه نمي آيد
بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي هم در خصوص ادامه مذاكرات ايران و اروپا گفت: تكميل چرخه سوخت هسته اي محور اين مذاكرات خواهد بود. اميدواريم در آن طبق معاهدات بين المللي و مقررات آژانس، جمهوري اسلامي ايران بتواند از حقوق خود برخوردار شود.
وي افزود: گام بعدي بحث، مكان غني سازي است كه ما مصر هستيم اين مكان در ايران باشد چون سرمايه گذاري هاي عظيمي در نظنز انجام داده ايم و طبيعتا نمي خواهيم سرمايه از بين برود.
نماينده بروجرد ادامه داد: افق انرژي هسته اي ايران با توجه به شرايط كنوني روشن و روند اعتمادسازي ايران مثبت ارزيابي مي شود.
وي در مقايسه عملكرد تيم مذاكره كننده فعلي و گذشته تصريح كرد: در مقطعي شرايط اقتضا مي كرد ايران براي اعتمادسازي از خواسته هاي به حق خود، عقب نشيني كند و تيم هسته اي دولت گذشته از اين تاكتيك بهره گرفت، اما در شرايط كنوني با توجه به اينكه اعتمادسازي و شفافيت فعاليت هسته اي ايران به اثبات رسيده، بايد بر مواضع خود پافشاري كنيم.
واكنش مطبوعات جهان به
008883.jpg
دور جديد مذاكرات ايران و اروپا
دور جديد مذاكرات ايران و اروپا درخصوص پرونده هسته اي ايران كه بدون قيد و شرط از سوي اروپا در پاسخ به نامه لاريجاني مورد موافقت قرار گرفت بازتاب گسترده اي در مطبوعات جهان داشت.
روزنامه فيگارو از سرگيري مذاكرات هسته اي اروپا با ايران را به منزله آزموني دوباره براي ديپلماسي اين اتحاديه خوانده كه راهبردي در برابر سياست هاي ايران ندارد.
واشنگتن تايمز هم مي نويسد: ايران مي داند كه غرب ضعيف تر از آن است كه بتواند عليه اين كشور كاري انجام دهد.
اين روزنامه آمريكايي  عدم توانايي واشنگتن و همتايان اروپايي اش در ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت را تأييدي بر مواضع رئيس جمهوري ايران دانسته و به نقل از يك نماينده مجلس مي نويسد: اين عقب نشيني نشان مي دهد هرگاه ايران در مواجهه با آمريكا و اروپا بر مواضع خود مصر بوده آنها مجبور به عقب نشيني شده اند.
روزنامه روسي كامرسانت هم نوشته است: ايران قصد ندارد چرخه توليد سوخت هسته اي را از كشور خود خارج سازد. اين روزنامه مي افزايد: به اين ترتيب ايران اعلام كرد كه مايل نيست در مسائل اصولي برنامه هسته اي خود گذشت كند.
روزنامه گازتا هم نوشته است: مقامهاي ايراني عليرغم اتهامات اروپا به عدم رعايت تعهدات خود اصرار دارند كه چرخه كامل توليدات هسته اي را در داخل كشور خود داشته باشند.

هاشمي رفسنجاني در كنگره «مردان آسماني»
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام نسبت به فراموشي دستاورد هاي دوران دفاع مقدس هشدار داد و گفت: اميدوارم با تكريم ياد و خاطره شهدا و جانبازان اين قطعه از افتخارات انقلاب فراموش نشود، چون با تكريم اين يادگاران دفاع مقدس انقلاب جاودان خواهد ماند.
 هاشمي  رفسنجاني در اولين كنگره سرداران و شهداي باقرشهر با عنوان مردان آسماني اظهار داشت: صحنه هاي تاريخي و فراموش نشدني دفاع مقدس يادآور رشادت ها و ايثارگري هاي رزمندگان است كه بايد پيش روي نسل امروز باشد.
وي ادامه داد:  هيچ كس نمي تواند منكر عظمت و فضيلت شهدا شود. خانواده هاي شهدا بزرگترين پناهگاه انقلاب و نظام اسلامي هستند.

البرادعي از پيشنهاد روسيه به ايران پشتيباني كرد
ايرنا: روزنامه  ژاپني  آساهي  ديروز نوشت : محمد البرادعي  دبير كل  آژانس بين المللي  انرژي  اتمي در مصاحبه  با اين  روزنامه  از پيشنهاد تازه  اتمي روسيه  به  ايران  پشتيباني  كرده  است .به  نوشته  آساهي ، البرادعي  در اين  مصاحبه  گفته  است  كه  پيشنهاد روسيه  درباره  دادن  تضمين  به  ايران  براي  تامين  سوخت  اتمي اين  كشور، در برابر نپذيرفتن  كار غني سازي  اورانيوم  در ايران  را آغاز خوبي  براي  حل  مساله  اتمي  ايران  مي داند.البرادعي  در اين  مصاحبه  افزوده  است : در زمينه  بنيانگذاري  بانك  سوخت  اتمي  با هدف  تضمين  براي  تامين  سوخت  اتمي كشورهايي  كه  در غني سازي  اورانيوم  و چرخه  سوخت  اتمي خويشتنداري  مي كنند، آمريكا، روسيه  و برخي  ديگر از كشورها پيشنهاد فعالانه اي  را داده اند كه  فكر مي كنم  در سال  آينده  اين  پيشنهاد جامه عمل  بپوشد.

متكي:
هيچ نيرويي نمي تواند ايران را از حق غني سازي
اورانيوم محروم كند
ايرنا: به گزارش خبرگزاري فرانسه از باكو وزير امور خارجه ايران، گفت: ايران به عنوان بخشي از برنامه انرژي هسته اي خود، از حق غني سازي اورانيوم برخوردار است و هيچ نيرويي  نمي تواند آن را از انجام اين كار باز دارد.منوچهر متكي وزير امورخارجه ايران در يك نشست خبري در جريان ديدار خود از جمهوري آذربايجان گفت: «غني سازي اورانيوم مربوط به امور داخلي ايران است.»وي افزود: اين حق هر كشوري است و هيچ نيرويي نمي تواند مانع اعمال اين حق شود.

انتخابات پارلماني عراق در هشت شهر
ايران برگزار مي شود
مهر: دفتر كميسارياي عالي مستقل انتخابات عراق در ايران با انتشار اطلاعيه اي اعلام كرد: انتخابات پارلماني عراق در هشت شهر ايران از جمله قم برگزار مي شود.در بيانيه مطبوعاتي دفتر كميسارياي عالي مستقل انتخابات عراق در ايران آمده است: انتخابات (پارلماني) خارج از عراق در هشت شهر تهران، قم، اصفهان، اهواز، كرمانشاه، مشهد، ايلام و اروميه برگزار خواهد شد.
انتخابات پارلماني عراق قرار است ۱۵ دسامبر، ۲۴ آذرماه برگزار شود.

نشست هيأت دولت امروز در ايلام تشكيل مي شود
ايرنا: رئيس  ستاد استقبال  از هيات  دولت  و استاندار جديد ايلام  گفت : دومين  نشست هيات  دولت  در خارج  تهران  با حضور محمود احمدي نژاد رئيس  جمهوري  امروز در اين  استان  تشكيل  مي شود.علي محمد آزاد ديروز گفت : براساس  برنامه  قبلي با توجه  به  برگزاري  دومين  نشست  هيات  دولت  دراين  استان  اكنون  كليه  تمهيدهاي لازم  براي  استقبال  از هيات  دولت  در ايلام  انديشيده  شده  است . وي  اظهار داشت : رئيس  جمهوري  نيز در طول  اين  سفر سه  روزه  به  استان  ايلام با مردم  شهرستانهاي  مهران ، دهلران ، دره شهر، آبدانان ، ايوان ، ايلام  وشيروان چرداول  ديدار مي كند.

پيام تسليت سلطان قابوس به رئيس جمهوري اسلامي ايران
ايرنا: «قابوس بن سعيد» پادشاه عمان با ارسال پيامي براي رييس جمهوري اسلامي ايران، كشته شدن شماري از هموطنان در زمين لرزه جزيره قشم را تسليت گفت. سلطان قابوس در اين پيام از واردشدن خسارات مالي و جاني در اين زمين لرزه اظهار تاسف كرده است.

آيت الله جوادي آملي:
دريافت شهريه سنگين از جوانان به نفع نظام نيست
ايرنا: آيت  الله   جوادي  آملي  از اساتيد برجسته  حوزه  علميه  قم  گفت : اگرنظام آموزش  ما جوانان  را به  خاطر پرداخت  شهريه  سنگين  تحت  فشار قرار دهد اين مساله  به  نفع  نظام  نيست .وي  در ديدار وزير آموزش  و پرورش  در قم  افزود: كسي  كه  با فشاردرس  بخواند هنگام  فارغ التحصيلي  تمام  تلاش  خود را براي  انتقام  جويي  ازنظام  به  كار مي گيرد.آيت الله  جوادي  آملي  اظهار داشت : ما افراد زيادي  داريم  كه  براي  پرداخت شهريه هاي  خود مادرش  بايد رخت  شويي  كند و پدرش  نيز بايد كارگري  نمايد، مسئولان  بايد اين  مساله  را با حساسيت  دنبال  كنند.
وي  گفت : مگر در قانون  اساسي  ما موضوع  رايگان  بودن  آموزش  و پرورش  مطرح نشده است  پس  چرا بايد عده اي  با فشار درس  بخوانند.وي  افزود: اگر آموزش  و پرورش  ديني  نداشته  باشيم  توان  مقابله  با هجمه هاي  بيگانه  را نخواهيم  داشت .

سفير آمريكا در بغداد: بزودي گفت و گو با ايراني ها آغاز مي شود
گروه سياسي: سفير آمريكا در بغداد گفت  كه  به زودي  گفت  و گو و تماس  با ايراني ها را آغاز مي كند.زلمي خليل  زاد در نشستي  خبري  در بغداد با تأييد اخبار اخير درمورد مأموريت  وي  براي  گفت  و گو با ايران  افزود:در زماني  كه  سفير آمريكا در افغانستان  بودم ، با ايراني ها گفت  و گو كرده ام . وي  تصريح  كرد: اين  گفت  وگوها نه  تنها براي  آمريكا و ايران  بلكه  براي كل  منطقه  سودمند است .
سفير آمريكا در بغداد در اين  نشست  خبري  كه  رئيس  جمهور عراق  در آن حضور داشت،  گفت  كه  جرج  دبليو بوش  رئيس  جمهور آمريكا او را مامور انجام اين  گفت  و گوها كرده است .سخنگوي وزارت خارجه آمريكا هم با تأييد ماموريت  جديد سفير خود در عراق  براي  ديدار و مذاكره با مقام هاي  ايران ، اعلام  كرد: اختيارات  صادره  بسيار محدود و به  طور مشخص در ارتباط با عراق  است .
شان  مك  كورمك  سخنگوي  وزارت  خارجه  آمريكا اين  موضوع  رابه  خبرنگاران  گفت ، در عين  حال  از احتمال  برقراري  چنين  ديدارهايي  يااحتمال  موافقت  ايران  با ملاقات  مقام هاي  رسمي خود در بغداد با سفير آمريكا، ابراز بي اطلاعي  كرد.
مك  كورمك  در نشست  خبري  روزانه  خود در واشنگتن  براي  كم  اهميت  نشان  دادن اين  موضوع  تلاش  كرد.كاندوليزا رايس  وزير خارجه  آمريكا نيز ۲۶ مهر ماه  گذشته  در كميته روابط خارجي  مجلس  سنا گفته  بود كه  دولت  بوش  سرگرم  بررسي  امكان  تماس مستقيم  با جمهوري  اسلامي ايران  در چارچوب  ترتيبات  چند جانبه  براي  گفت  وگو درباره  عراق  است . سخنگوي  وزارت  خارجه  آمريكا در نشست  امروز خود گفت  كه  واشنگتن  براي تبادل  پيام  با ايران  از مجاري  سازمان  ملل  يا سفارت  سوييس  در تهران  نيزاستفاده  مي كند.مك  كورمك  با اعلام اينكه  اگر موضوع  خاصي  براي  گفت  وگوي  خليل زاد با مقام هاي ايران  وجود داشته  باشد، مدعي  شد در آن صورت  حتما ملاقاتي  نيز صورت  خواهدگرفت .

معاون رئيس جمهور عراق با رئيس مجلس
شوراي اسلامي ديدار كرد
مهر: عادل عبدالمهدي معاون رئيس جمهور عراق ديروز با غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفتگو كرد.
در اين ديدار حداد عادل رفت و آمد مقامات عالي رتبه دو كشور را بيانگر سطح عميق مناسبات دو ملت دانست و اظهار داشت: وجود عتبات عاليات در عراق و دلبستگي مردم ايران به ائمه هدي (ع) سبب شده ملت ايران علاقه زيادي به ملت عراق و بويژه حوزه هاي نجف و كربلا داشته باشند. رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه با اشاره به انتخابات پارلماني آتي عراق و پيش بيني حضور گسترده مردم اين كشور در انتخابات افزود: حضور مردان و زنان عراقي در پاي صندوقهاي راي و در صحنه هاي مختلف سياسي و اجتماعي از بسياري از كشورهاي عربي بيشتر است و اين درسي نيست كه عراقي ها از آمريكايي ها گرفته باشند، بلكه درسي است كه از اسلام گرفته اند.

تقدير داوودي از رأي منفي الجزاير به پيش نويس
قطعنامه كانادا
پرويز داوودي معاون اول رييس جمهور در گفت و گوي تلفني با احمد اويحيي نخست وزير الجزاير، از راي منفي اين كشور به پيش نويس قطعنامه كانادا درخصوص نقض حقوق بشر در ايران قدرداني كرد. پرويز داوودي معاون اول رييس جمهور در گفت و گوي تلفني با احمد اويحيي نخست وزير الجزاير، پيام محمود احمدي نژاد رييس جمهور به رييس جمهور آن كشور را ابلاغ كرد.
داودي همچنين راي بالاي مردم الجزاير به طرح ميثاق آشتي ملي در اين كشور را تبريك گفت و از راي منفي الجزاير نسبت به پيش نويس قطعنامه كانادا درخصوص نقض حقوق بشر در ايران قدرداني كرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |