چهارشنبه ۹ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۶۲ - Nov 30, 2005
گزارش بانك جهاني و فائو؛
برداشت بي رويه چوب
از جنگل هاي رو به زوال ايران
008877.jpg
بانك جهاني در تازه ترين گزارش خود از روند تخريب جنگل هاي ايران اعلام كرد: سالانه ۱۲۵ هزار هكتار جنگل در ايران نابود مي شود.
انتشار آمار نگران كننده بانك جهاني از تخريب جنگل ها در ايران در حالي صورت مي گيرد كه سازمان جهاني خواربار و كشاورزي نيز ديروز گزارش داد: ايران با توليد يك ميليون متر مكعب چوب صنعتي از جنگل هاي رو به زوال خود در سال ۲۰۰۴ عنوان شانزدهمين توليدكننده چوب در سطح آسيا را كسب كرده است.
بر اين اساس علاوه بر توليد يك ميليون متر مكعب چوب صنعتي از مناطق جنگلي محدود و در حال زوال ايران در سال ۲۰۰۴ بيش از ۱۰۶ هزار متر مكعب چوب اره شده و ۲۵۷ هزار متر مكعب چوب سوخت از جنگل هاي ايران در اين سال برداشت شده است.
اين در حالي است كه جنگل هاي شمال ايران تنها جنگل هاي باقي مانده مربوط به دوران سوم زمين شناسي بر روي زمين هستند
كه به گفته كارشناسان بين المللي در اكثر نقاط جهان اين جنگل ها نابود شده و تنها در نوار جنوبي ايران باقي مانده است با اين حال به گفته انوشيروان نجفي معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست تنها ۱۰۰ هزار هكتار از مجموع كل جنگل هاي شمال كشور بكر و دست نخورده باقي مانده و برداشت صنعتي از گونه هاي مرغوب تنوع درختان اين جنگل ها را در سال هاي اخير از بين برده است.
اما به رغم تمامي اين هشدارها، در ميزگردي كه به منظور بررسي اهداف توسعه هزاره با موضوع پايداري محيط زيست بعدازظهر ديروز در دفتر سازمان ملل برگزار شد، وضعيت جنگل هاي ايران مثبت ارزيابي شد. به گزارش خبرنگار همشهري اولين گزارش اهداف توسعه هزاره ايران كه با ۴ سال تأخير منتشر شده است (!) نسبت پوشش جنگلي در ايران به عنوان يكي از شاخص هاي توسعه  پايدار در سال ،۶۹ به ميزان ۵/۴ درصد از مساحت كشور و در سال ۸۰ نيز مجدداً همان ۵/۴ درصد عنوان كرده است. اما وقتي شاخص بين اين آمار با آمارهاي جهاني توسط خبرنگار همشهري مورد سئوال واقع شد مدير طرح هاي توسعه گروه انرژي و محيط زيست مانع از ادامه بحث و پاسخگويي نماينده سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري در ميزگرد نشد.در اين نشست همچنين گزارش اهداف توسعه هزاره ايران در بخش محيط زيست به دليل فقر آمار و اطلاعات، نامطلوب ارزيابي شد در حاليكه ۵ شاخص از جمله نسبت پوشش جنگلي، نسبت سطح مناطق تحت حفاظت زيست محيطي، انرژي مصرفي، سرانه انتشار دي اكسيد كربن و نسبت جمعيتي كه همچنان سوخت جامد مصرف مي كنند به عنوان اولين هدف تضمين پايداري محيط زيست در جهت تحقق اصول توسعه پايدار در سياست ها و برنامه هاي كشور لحاظ شده است.
در بخش ديگري از اين ميزگرد، معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست شاخص هاي تخريب سرزمين در كشور را بسيار نگران كننده اعلام كرد و با اشاره به تلاش هاي صورت گرفته براي بالا بردن سطح مناطق حفاظت شده، سرعت توسعه كيفي را كندتر از توسعه كمي مناطق عنوان كرد و افزود: كمبود سوخت هاي فسيلي، سالانه ۸۰۰ هزار هكتار از مراتع كشور را از بين مي برد و از طرف ديگر با وجود ۷۵ هزار خانوار ساكن در جنگل هاي شمال، هر ساله ۱۳ هزار هكتار جنگل قطع يكسره مي شود. همچنين هر سال ۱۰۰ هزار هكتار جنگل در زاگرس به دليل عدم دسترسي مردم به سوخت نابود مي شود.در عين حال بانك جهاني خسارات ناشي از قطع درختان جنگلي در منطقه شمال كشور را سالانه ۹۰۶ ميليون دلار آمريكا برابر با ۷ ميليارد و ۲۱۲ ميليون ريال و ۰‎/۸درصد از توليد ناخالص داخلي است.
اين در حاليست كه آخرين مطالعات صورت گرفته توسط سازمان جنگلها و
008931.jpg
مراتع و آبخيزداري كشور براي تعيين ارزش اقتصادي كاركردهاي عمده جنگل حداقل ارزش غير تجاري جنگل ها واقع در كشور در هر سال معادل ۴۲ هزار و ۷۵۲ ميليارد تومان برآورد شده است كه اين مقدار معادل ۴۳ درصد كل توليد ناخالص ملي كشور است اما چون اين خدمات به طور كامل در بازارهاي تجاري جذب نمي شوند و يا به نحو شايسته اي برحسب اعداد  وارقام قابل مقايسه با ساير خدمات نظام اقتصادي و سرمايه هاي مصنوعي بيان نمي شوند در تصميم گيري هاي كلان كشور اهميتي به آن داده نمي شود. از عمده ترين كاركرد غيرتجاري جنگل ها، كنترل سيل توسط نواحي جنگلي است كه براساس آخرين برآوردهاي صورت گرفته در سال ۱۳۸۰ خسارات مالي و جاني ناشي از وقوع سيل در هر سال ۴۹۴ ميليارد ريال تخمين زده شده است.
گزارش ها حاكي است تنها ۷۴ درصد از ۴۲۱ سيل اتفاق افتاده در سه دهه اخير مربوط به ۲۰ سال گذشته بوده است به طوري كه وقوع سيل در شمال كشور در مقايسه با ۴ دهه قبل ۷برابر افزايش يافته است كه گواه آن سيل هاي مرگبار گلستان از سال ۸۰ تاكنون است و وسعت تخريب و خسارات آن هر سال بيش از سال قبل است.با اين اوصاف حجم واردات انواع چوب در ايران طبق گزارش فائو ۱۳۵ هزار متر مكعب در سال ۲۰۰۴ بوده است در حاليكه كشوري همچون ژاپن كه ۶۷ درصد از خاك كشورش را جنگل پوشانده، ۸۰ درصد چوب مورد نياز خود را از طريق واردات تأمين مي كند.در حال حاضر فائو سطح كل عرصه هاي جنگلي ايران را ۳/۷ ميليون هكتار برآورد كرده است كه اين رقم  براساس اعلام همين سازمان در سال ۱۳۵۶ معادل ۲۱ ميليون هكتار بوده است.

معاون خدمات شهري اعلام كرد :
تدارك گسترده شهرداري براي روبرو شدن با
مشكلات فصل زمستان
گروه شهري: آغاز دوباره فصل سرما براي شهروندان تهراني يادآور خاطره تلخ و شيرين بارش برف سنگيني است كه بهمن ماه سال گذشته به ارتفاع ۱۰۰ سانتي متر به ويژه مناطق ۵ تا ۱ شهر تهران را به مساحت يكصد كيلومتر و با حجم ۲۳ ميليون مترمكعب سفيدپوش كرد.
به گزارش خبرنگار ما برفي كه حجم آن به گفته برخي كارشناسان هواشناسي در ۳۵ سال گذشته بي سابقه بود قفل ترافيكي ۵۰ درصد معابر داخل شهري، از دست رفتن عملكرد بزرگراهي اتوبانهاي كرج، قم، ساوه، متوقف ماندن چندساعته فعاليتهاي فرودگاه مهرآباد، يخ زدگي و لغزندگي معابر، كمبود وسايل نقليه حمل و نقل عمومي و بازماندن بسياري از شهروندان از حضور به موقع بر سر كار را به دنبال داشت به طوري كه شهر تهران در زمستان سال گذشته يكي از بحراني ترين روزهاي تاريخ خود را تجربه كرد.
به نظر مي رسد زمستان غافلگير كننده سال ۸۳ علي رغم همه تلخي هايش براي مديريت شهري حامل تجربيات ارزنده اي به ويژه در حوزه خدمات شهري باشد به طوري كه دكتر مسعود كرباسيان معاون خدمات شهري شهرداري تهران در اين باره به خبرنگار ما مي گويد: امسال به منظور برف روبي مناسب و جلوگيري از بروز مشكلات ناشي از بارش برف اقدام به خريد مجموعه  اي از تيغه هاي برف روبي ،خودروهاي شن پاش و... كرده ايم.
وي با اشاره به مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران و دستور دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران در مورد لزوم آمادگي كامل براي مواجهه با بارشهاي سنگين احتمالي افزود: در همين راستا حدود ۸۰۰ دستگاه از خودروهاي سازمان خدمات موتوري اعم از ماشين آلات خدماتي، كاميون كمپرسي ،لودر و گريدر و... آماده سازي و در خدمت پروژه برف روبي قرار گرفته  اند.معاون خدمات شهري شهرداري تهران خبر داد: شوراي اسلامي شهر تهران امسال ۱۴ ميليارد تومان اعتبار براي برف روبي و تجهيز ناوگان خدمات شهري اختصاص داد.
در اين خصوص قراردادهاي خريد ماشين آلات مورد نياز نيز منعقد شده است.
به گفته دكتر كرباسيان تعداد ۲۰۰ تيغه برف روبي تخصصي خودروها سنگين، ۱۵۰ دستگاه تيغه ويژه خودرو هاي سبك، ۶۰ دستگاه شن پاش و نمك پاش جديد خريداري شده است كه به زودي تحويل گرفته مي شود.
وي اظهار داشت: همچنين دستكم حدود ۲۰ هزار تن شن و ماسه و نمك ذخيره سازي و آماده توزيع در دپوهاي تعبيه شده در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران است تا با پخش مداوم شن و نمك و برف روبي معابر مانع از يخ زدگي و لغزندگي خيابانهاي اصلي شهر شويم.

نگاه
جمال رحمتي
008928.jpg

ديدار عضو شوراي شهر با شهروندان منطقه ۲۲ تهران
گروه شهري: حبيب كاشاني، عضو شوراي اسلامي شهر تهران امروز (چهارشنبه) در منطقه ۲۲ با شهروندان ديدار خواهد داشت.شهروندان مي توانند جهت ثبت نام ديدار با كاشاني به روابط عمومي شهرداري منطقه ۲۲ مراجعه كنند.

دفن اموات در ۱۴۰ گورستان متروكه
تهران غير قانوني است
مدير عامل سازمان بهشت زهرا شهرداري تهران گفت: در شهر تهران ۱۴۰ گورستان متروكه وجود دارد كه دفن اموات در آنها بصورت غير قانوني انجام مي شود.
محمود رضاييان افزود: به منظور جلوگيري از فعاليت گورستان هاي متروكه، سازمان بهشت زهرا شهرداري تهران طرح ساماندهي گورستان هاي متروكه را در دست اجرا دارد.
وي در ادامه گفت:تمامي گورستان هاي متروكه، متبركه و تاريخي شهر تهران با اجراي اين طرح ساماندهي مي شود.
رضاييان اظهار داشت: شهرداري هاي مناطق بر فعاليت گورستان هاي متروكه در شهر تهران نظارت دارند ولي به طور كلي تدفين در اين گورستانها غير قانوني است.
مديرعامل سازمان بهشت زهرا در پايان خاطرنشان كرد: تنها گورستان فعال و قانوني در شهر تهران گورستان بهشت زهراست و الباقي گورستانها غيرقانوني هستند و با اجراي طرح ساماندهي گورستانها جلوي فعاليت اين گورستان هاي متروكه گرفته خواهد شد.

اتوبوس هاي ۱۰۰ توماني
008919.jpg
خبرگزاري فارس:مديرعامل شركت اتوبوسراني شهرداري تهران گفت:در صورتي كه خطوط شبانه اتوبوسراني قبل از ساعت ۳۰/۹ شب فعاليت خود را آغاز كنند شهروندان از طريق تماس با شماره هاي ثبت شده پشت بليطهاي اتوبوس فعاليت غير مجاز آنها را به بازرسين اتوبوسراني اطلاع دهند. مصطفي نوريان تعداد اتوبوس هاي فعال در خطوط شبانه را ۸۰ تا ۱۰۰دستگاه عنوان كرد و گفت: فعاليت رانندگان اتوبوس هاي اين خطوط از ساعت ۳۰/۹ شب آغاز و ۵ صبح خاتمه مي يابد. وي نرخ تردد با اين اتوبوس ها را ۱۰۰ تومان عنوان كرد و افزود: اتوبوس هاي شبانه در ۱۰ خط و در ميادين اصلي، ترمينال ها و گلوگاه هاي مسافري فعاليت مي كنند.

استفاده نادرست از وسايل گرمايشي
008925.jpg
گروه شهري: معاون سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني اعلام كرد: در دو ماه گذشته، علي رغم استفاده موردي شهروندان از وسايل گرمايشي، ۴۱ مورد حريق و حادثه بدنبال استفاده نادرست از اين وسايل روي داده است.مهندس سميعي ضمن هشدار به شهروندان نسبت به رعايت نكات ايمني در استفاده از وسايل گرمايشي در فصل زمستان اظهار داشت: ايمني اغلب وسايل گرمايي كه در كشور استفاده مي شود بسيار پايين است و شهروندان در استفاده از آنها بايد مسايل ايمني را رعايت كنند.وي گفت: طي مهرماه وآبان ماه امسال علي رغم نوسانات هوا و به كارگيري موردي از وسايل گرمايشي، ۴۱ مورد حريق و حادثه روي داده است.

ساماندهي كارتن خواب ها
008922.jpg
ايسنا: رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اين كه بي توجهي دولت به كارتن خوابها همچنان ادامه دارد، گفت: عليرغم پيگيري هاي متعدد، هنوز دولت بودجه اي ويژه به ساماندهي بي خانمانها اختصاص نداده است.
رسول خادم افزود: هم اكنون ۲۸۴ كارتن خواب و بي خانمان در مركز نگهداري اسلامشهر حضور دارند و با تكميل ظرفيت، اين مركز ديگر پاسخگو نيست، درحالي كه بايد نيمي از اين مددجويان به بهزيستي تحويل شوند.وي افزود: اين در حاليست كه سازمان بهزيستي به دليل نبود اعتبارات لازم، توانايي ساماندهي و تحت پوشش قرار دادن اين مددجويان را ندارد كه اين روند، جمع آوري كارتن خوابها را با مشكل مواجه مي كند.

معلولان در انتظار مناسب سازي فضاهاي شهري هستند
گروه شهري: در حال حاضر معابر و فضاهاي شهري براي عبور و مرور معلولان جسمي و حركتي مناسب نيست و به رغم قوانين و آيين نامه هاي موجود هنوز اقدام قابل توجهي در اين زمينه انجام نشده است.دكتر حمزه شكيب عضو كميسيون شهرسازي شوراي اسلامي شهر تهران در گفت وگو با خبرنگار ما، فراهم ساختن تسهيلات براي تردد معلولان را از وظايف مديريت شهري مي داند و مي گويد: شهرداري براساس مصوبه چند ماه قبل شوراي شهر بايد يك سري اقدامات را براي تسهيل عبور و مرور معلولان جسمي و حركتي در تهران انجام مي داد ولي با گذشت چند ماه هنوز هيچ اقدام عملي و اجرايي در اين رابطه انجام نداده است.براساس لايحه اي كه تير ماه گذشته در يكصد و پنجاه و هشتمين جلسه علني شوراي شهر به تصويب رسيد، برخورداري از حقوق مدني متناسب با شأن انساني كم توانايان جسمي و حركتي و جانبازان براي تحرك و دسترسي ايمن به خدمات ،فضاها و تأسيسات عمومي شهرها با هدف برقراري و اعطاي استقلال نسبي فردي و اجتماعي به اين افراد، در رديف وظايف مسلم حاكميت به ويژه متوليان مديريت شهري مي باشد.به گفته وي در مصوبه مذكور به شهرداري يك ماه مهلت داده شده بود تا كميسيوني را به منظور پيگيري و انجام اين مهم تشكيل دهد ولي متأسفانه به رغم گذشت چند ماه هنوز هيچ اقدام اجرايي در اين زمينه انجام نشده است.شكيب مناسب سازي فضاها و تأسيسات شهري را براي معلولان در همه ابعاد آن اعم از معابر، مراكز عمومي و حتي خصوصي ضروري دانسته و مي گويد به موجب مصوبه شوراي شهر، در ساختمان هاي جديد نيز بايد تسهيلات مورد نياز براساس «آيين نامه» مربوط به مناسب سازي فضاهاي شهري براي عبور و مرور معلولان جسمي و حركتي در نظر گرفته شود و شهرداري بر اجراي آن نظارت كند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |