چهارشنبه ۹ آذر ۱۳۸۴
درباره شرايط فني و روحي تيم ملي فوتبال آرژانتين
در محاصره ارواح
004275.jpg
«خوان ريكلمه» اميد اول آرژانتين در جام جهاني
امير بهادري نژاد
چندي پيش تيم ملي فوتبال آرژانتين در جريان يك ديدار تداركاتي كه در كشور سوئيس برگزار شد، با نتيجه سه بر دو مغلوب تيم ملي فوتبال انگليس شد، آن هم در شرايطي كه تا دقايق پاياني بازي، تيم آرژانتين با نتيجه دو بر يك از رقيب ديرينه خود پيش بود. با آنكه اين نتيجه نمي تواند در عملكرد تيم ملي آرژانتين در جام جهاني ۲۰۰۶ چندان تاثيرگذار باشد، اما اينگونه به نظر مي رسد كه در آستانه رقابت هاي جام جهاني بار مشكلات خوزه پكرمن مربي تيم ملي فوتبال اين كشور در حال افزايش و سنگين شدن است.
روح سرگردان
برخي از كارشناسان فوتبال مشكلات تيم ملي فوتبال آرژانتين را به ارواحي نسبت مي دهند كه روح و روان پكرمن را آزار مي دهند. يكي از اين ارواح، مردي كوتاه قد و چاق است كه طي يك ماه اخير هر شب به خواب پكرمن مي آمد. نام اين روح سرگردان، ديه گو مارادونا است كه يك ماه قبل فدراسيون فوتبال آرژانتين پيشنهاد حضور در كادر مربيگري تيم ملي را به او داد. البته مارادونا اين روزها كه سلامت كامل خود را بازيافته و با ترك مواد مخدر مانند يك انسان عادي زندگي مي كند، اعلام كرد كه هم اكنون زمان مناسبي براي حضور در تيم ملي نيست و به اين پيشنهاد فكر نمي كند. به طور حتم پكرمن پس از شنيدن پاسخ منفي مارادونا بسيار خوشحال شده است، چون بدون كوچكترين ترديد، مارادونا و پكرمن در تيم ملي با يكديگر كنار نمي آمدند و يكي از آنها در نهايت مجبور به كناره گيري مي شد. به هر حال اينگونه به نظر مي رسد كه پروژه بازگشت مارادونا به تيم ملي حداقل تا پايان رقابتهاي جام جهاني به تعويق افتاده باشد.
باند بازي
اما دومين روح تهديد كننده براي پكرمن، انتشار خبرهايي مبني بر وجود اختلاف ميان بازيكنان تيم ملي فوتبال آرژانتين و يا وجود نوعي باندبازي در اردوي تيم ملي فوتبال اين كشور مي باشد.
جادوگر كوچك
با اين حال، بزرگترين مشكل پكرمن كه از ابتداي سال۲۰۰۴ تاكنون در اطراف وي وجود داشته است، «جادوگر كوچك» به شمار مي آيد. جادوگر كوچك در حقيقت لقب «خوان سباستين ورون» است كه از قدرت خاصي براي تهييج ساير بازيكنان تيم برخوردار مي باشد. با آنكه ورون در جام جهاني ۲۰۰۲ كاپيتان تيم ملي فوتبال آرژانتين بود اما از زماني كه پكرمن مربيگري تيم ملي را برعهده گرفته در اين تيم غايب بوده است. هم اكنون تعداد منتقدان و طرفداران ورون در آرژانتين تقريبا برابر است، اما در شرايط فعلي، اغلب طرفداران فوتبال اين كشور معتقدند حالا كه وي به شرايط آرماني بازگشته بايد به اردوي تيم ملي دعوت بشود. پيش از اين با توجه به اوضاع نابسامان ورون در تيم هاي منچستريونايتد و چلسي، اين بازيكن به اردوي تيم ملي دعوت نمي شد اما هيچ كس از اين اتفاق شكايتي نداشت اما هم اكنون نسبت به غيبت وي در تيم ملي اعتراض مي شود.
تيم اينتر ميلان ايتاليا در تابستان سال ۲۰۰۴ وي را به عنوان يار قرضي از تيم چلسي به خدمت گرفت و يكسال بعد قرارداد قطعي با او امضا كرد. در مجموع، كادر فني تيم اينتر از عملكردش رضايت دارند. البته ورون بارها اعلام كرده كه تابستان سال آينده در پايان قرارداد خود به آرژانتين باز خواهد گشت.
يكي از ويژگي هاي بارز ورون، نااميد نشدن است، به همين دليل چندي پيش در جريان يك مصاحبه به صراحت گفت: من اگر به جاي مربي تيم ملي بودم ورون را به تيم ملي دعوت مي كردم.
البته خوزه پكرمن علت اصلي دعوت نشدن ورون را به تيم ملي، حضور خوآن رومن ريكلمه بازيگردان تيم ويارئال اسپانيا در تيم ملي اعلام مي كند. با توجه به اينكه ريكلمه با ورون هم پست است و وي در شرايط آرماني به سر مي برد به همين دليل نيازي به دعوت از ورون به تيم ملي نيست.
البته نبايد به انكار اين موضوع پرداخت كه پاس هاي بلند، تخصص در نواختن ضربات شروع مجدد و همچنين مديريت ورون در داخل زمين فوق العاده است، اما ظاهراً اين ويژگي ها نيز باعث متقاعد شدن پكرمن براي استفاده از اين بازيكن نشده است. يكي از گزينه هاي پيش روي پكرمن، دعوت ورون به تيم ملي و نشاندن وي روي نيمكت ذخيره هاست، اما به طور حتم نيمكت نشيني كاپيتان سابق تيم ملي برايش خوشايند نخواهد بود و احتمالاً مشكلات حاشيه اي اردوي آرژانتين را افزايش خواهد داد.
روح «مسي»
روح ديگري كه پكرمن را به تسخير خود درآورده است «ليونل مسي» است. اين بازيكن جوان كه فوتبال خود را در باشگاه بارسلونا انجام مي دهد، دقيقاً مانند وين روني بازي مي كند و به اعتقاد بسياري از كارشناسان پديده جام جهاني آينده خواهد بود. البته اين بازيكن ۱۸ساله در اولين بازي ملي خود كه تابستان امسال برابر تيم مجارستان انجام داد تنها يك دقيقه در زمين دوام آورد و به دليل درگيري با بازيكنان حريف از زمين اخراج شد. گفته مي شود، در صورتي كه وي همين روند رو به  رشد خود را تداوم بخشد، به احتمال بسيار زياد يكي از مهاجمان خط حمله آرژانتين در جام جهاني ۲۰۰۶ خواهد بود.
در حال حاضر، به نظر مي رشد كه كرسپو با وجود اينكه به صورت چرخشي در چلسي بازي مي كند، مهاجم اول آرژانتين در جام جهاني باشد و به همين دليل، پكرمكن بايد زوج مناسبي از ميان ليونل مسي، سرجيو آگوئرو و لوسيانو فيگه روآ براي خط حمله تيمش پيدا كند.
دردسر ديگر مربي تيم ملي آرژانتين، پابلو آيمار است كه با وجود مصدوميت هاي متوالي به جام جهاني خواهد رسيد. او بازيكني است كه مي تواند در يك لحظه و با يك حركت ساده ناگهان جريان بازي را تغيير بدهد و او طي چهار سال اخير دو بار اين كار را براي والنسيا انجام داد و اين تيم را دو بار به مقام قهرماني ليگ اسپانيا هدايت كرد. با آنكه آيمار بسيار شكننده به نظر مي رسد، اما حضور وي در نزديكي محوطه جريمه حريف يك امتياز بسيار مثبت براي تيم آرژانتين به شمار مي آيد.
از سوي ديگر، استعدادهاي ديگري هم مدعي حضور در تركيب اصلي تيم ملي آرژانتين در جام جهاني هستند. يكي از اين بازيكنان  خاوير ماسكرانو است كه در قلب خط مياني بازي مي كند و نقش كليدي در قهرماني اين تيم در رقابتهاي المپيك  آتن داشت. همچنين آلدو دوشر همان بازيكني كه ۴ سال قبل پاي ديويد بكهام را شكست يكي از مدعيان حضور در جام جهاني مي باشد.
اين روزها صحبت از پيوستن دوشر به تيم منچستر يونايتد است و حتي گابريل هاينتزه هموطن وي در اين تيم انگليسي او را تشويق به حضور در اين تيم كرده است.
به هر حال، مجموع دردسرهاي مثبت و منفي، پكرمن را با گزينه هاي متعددي در آستانه رقابت هاي جام جهاني مواجه ساخته كه در صورت انتخاب بهترين گزينه ها، قهرماني اين تيم در جام جهاني دور از ذهن نخواهد بود.

سالهاي بدون مارادونا
از لحاظ آمار و ارقام اينگونه به نظر مي رسد كه تيم ملي فوتبال آرژانتين هنوز نتوانسته از زير سايه ديه گو مارادونا خارج بشود. پس از اينكه مارادونا از تيم ملي آرژانتين جدا شد همگان به دنبال ظهور يك تيم رويايي در آينده اي نزديك بودند اما عملكرد اين تيم در جام جهاني ۲۰۰۲ نشان داد كه آرژانتين پس از جدايي مارادونا پيشرفت چنداني نداشته است. اما حالا كه چندين سال از جدايي مارادونا سپري شده و اين تيم به جام جهاني راه يافته به نظر مي رسد كه تيم آرژانتين قصد پاك كردن خاطرات تلخ سالهاي بدون مارادونا را دارد.
سال آينده  هنگامي كه آرژانتين در رقابتهاي جام جهاني ۲۰۰۶ به ميدان خواهد رفت، ۲۰ سال از هنرنمايي مارادونا در جام جهاني ۸۶ مكزيك سپري خواهد شد. با توجه به اينكه در آن زمان آرژانتين در سه دوره قبلي جام جهاني دو بار قهرمان جهان شده بود تصور مي شد كه اين تيم به ركورد برزيل در كسب مقام قهرماني جام جهاني برسد، اما در جام جهاني ۱۹۹۰ اين تيم در بازي پاياني مقابل آلمان شكست خورد و اين فرصت طلايي را از دست داد.  آرژانتين در جام جهاني ۱۹۹۴ نيز همراه با مارادونا شركت كرد، اما مارادونا به اتهام استفاده از مواد نيروزا اخراج و آرژانتين در مرحله دوم حذف شد. از آن به بعد عصر بدون مارادونا آغاز شد. در جام جهاني ۱۹۹۸ تيم آرژانتين موفق به شكست دادن انگليس شد، اما در مرحله يك چهارم پاياني مغلوب گل ديرهنگام دنيس برگ كمپ شد و از دور رقابتها كنار رفت. در جام جهاني ۲۰۰۲ نيز آرژانتين وداع زودهنگام با جام داشت اما با اين وجود مسئولان فدراسيون فوتبال آرژانتين بيلسا مربي اين تيم را حفظ كردند. البته بيلسا در شرايطي كه تيم آرژانتين موقعيت خوبي در بازيهاي راهيابي به جام جهاني ۲۰۰۶ داشت و نايب قهرمان جام ملتهاي آمريكاي جنوبي شده بود از سمت خود كناره گيري كرد و سكان هدايت اين تيم به خوزه پكرمن سپرده شد. به هر حال آرژانتين با پكرمن در حالي كه سه بازي در رقابتهاي راهيابي به جام جهاني باقي مانده بود، صعود خود را مسجل كرد و نايب قهرمان جام كنفدراسيونها شد.او قصد دارد در جام جهاني آلمان يك پله بالاتر برود و به مقام قهرماني جام جهاني راه يابد.

تاريخچه فوتبال آرژانتين
004236.jpg
فدراسيون فوتبال آرژانتين در سال ۱۸۹۳ تأسيس شد و در سال ۱۹۱۲ رسميت يافت.
اين تيم تاكنون ۱۳ بار در رقابت هاي جام جهاني شركت كرده و دو بار در سال هاي ۱۹۷۸ و ۱۹۸۶ قهرمان جام جهاني و دو بار نيز در سال هاي ۱۹۳۰ و ۱۹۹۰ نايب قهرمان شده است. اين تيم در مجموع ۱۴ بار به عنوان قهرماني  رقابت هاي جام ملت هاي آمريكاي جنوبي دست يافته است.

بوي قهرماني با كرسپو
معمولاً خوزه مورينيو مربي تيم چلسي انگليس به ندرت اشتباه مي كند، اما هنگامي كه بازي هرنان كرسپو را در پيراهن تيمي بجز پيراهن تيم چلسي مشاهده مي كنيم، اين سؤال به ذهن خطور مي كند كه به چه دليل مورينيو نمي تواند از كرسپو بازي بگيرد، اما اين مهاجم در تيم ملي فوتبال آرژانتين عالي بازي مي كند.
در دقيقه ۳۵ بازي به ياد ماندني تيم هاي آرژانتين و انگليس كه چندي   پيش در كشور سوئيس انجام شد هرنان كرسپو به راحتي از غفلت ريو فرديناند استفاده كرد و يك گل مدرسه اي به ثمر رساند. با آنكه آرژانتين اين بازي را در دقايق پاياني به تيم انگليس واگذار كرد اما تيم ملي آرژانتين نشان داد كه مدعي قهرماني در جام جهاني است و كلاس اين تيم بسيار بالاتر از تيم هاي اروپايي است. با آنكه رده بندي فيفا نشان دهنده قدرت واقعي تيم هاي فوتبال جهان نيست، اما با اين حال مي توان با استناد به اين رده بندي مدعي شد كه تيم آرژانتين يكي از بهترين تيم هاي فوتبال جهان در حال حاضر است.
اگر اين موضوع را باور نداريد مي توانيد از لدلي كينگ بازيكن تيم ملي فوتبال انگليس سؤال كنيد كه در بازي با آرژانتين به عنوان هافبك دفاعي به ميدان رفت. اريكسون در اين ديدار لدلي كينگ را در پست هافبك دفاعي قرار داد و سه هافبك ديگر تيم انگليس يعني جرارد، لمپارد و بكهام يك قدم جلوتر نسبت به وي بازي مي كردند. اما در جريان اين ديدار كينگ حتي يك بار هم نتوانست دور از فشار هافبك هاي آرژانتين پاس سالم بدهد. اما به چه دليل، كينگ تا اين اندازه تحت فشار قرار داشت؟ با توجه به اينكه وي تنها هافبك دفاعي تيم انگليس بود، به همين دليل ريكلمه، كامبياسو و ماكسي رود ريگوئز سه هافبك تيم آرژانتين به صورت همزمان وي را تحت فشار قرار مي دادند و جالب اينكه در اغلب مواقع كارلوس توز نيز كه مهاجم دوم آرژانتين بود به جمع آنها اضافه مي شد و عمليات پرس را انجام مي داد. به همين دليل در نيمه دوم اريكسون از اين آزمايش خود پشيمان شد و با تعويض كينگ، جو كول را به ميدان فرستاد تا هر چهار هافبك تيم انگليس مجدداً روي يك خط بازي كنند.
البته تعويض كينگ به دليل بازي ضعيف وي نبود چون حتي اگر ماكله له كه بهترين هافبك تدافعي جهان به شمار مي آيد، به جاي كينگ در ميدان قرار مي گرفت باز هم كارايي خود را به دليل بازي با برنامه تيم آرژانتين از دست مي داد. در مركز خط مياني تيم آرژانتين خوان ريكلمه حضور دارد كه يك طراح بزرگ به شمار مي آيد و ويژگي هاي منحصر به فرد وي باعث شده تا  تهديدي جدي براي تمام تيم هاي فوتبال جهان  محسوب شود.
او در بازي با انگليس از دقيقه چهارم هنرنمايي خود را آغاز كرد كه اين هنرنمايي تا پايان ادامه داشت. در واقع او روي هر دو گل تيم آرژانتين تاثيرگذار بود. ريكلمه در اين بازي به طور مداوم جاي خود را با كارلوس توز عوض مي كرد و در همين حال رودريگوئز و كامبياسو عمل حمايت را به خوبي انجام مي دادند.جالب اينكه خوزه پكرمن جايگزين بسيار مناسبي براي اين چهار بازيكن داشت كه اين بازيكن خاوير ساوي يولا بود. حال تصور كنيد كه ليونل مسي، كه مارادوناي دوم در فوتبال آرژانتين به شمار مي آيد، به اين خط اضافه شود.
در جام جهاني ۲۰۰۲ كرسپو زير سايه باتيستوتا ، پير و خوان ورون قرار داشت اما در حال حاضر وي يكي از باتجربه ترين بازيكنان تيم ملي فوتبال آرژانتين به شمار مي آيد و او به عنوان بزرگتر تيم احساس مسئوليت مي كند. علاوه بر گلي كه كرسپو در بازي با انگليس به ثمر رساند، همواره مدافعان مركزي تيم انگليس را آزار داد و با جاگيري صحيح روي تمام ارسال ها از كناره ها تاثيرگذار بود. با كرسپو تيم آرژانتين در جام جهاني بوي قهرماني خواهد داد.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
رسانه
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  رسانه  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |