كودكان و رسانه ها ـ ديدگاه ها و چشم اندازها
تأليف و تنظيم: سيسيليا فون في ليتزن و كاتارينا بوكت؛ ترجمه معصومه عصام، تهران: سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، مركز تحقيقات، مطالعات و سنجش برنامه اي، ۱۳۸۴
دفتر مبادلات بين المللي كودكان و خشونت در رسانه ها، چهارمين كتاب سال خود را با عنوان «كودكان و رسانه ها- ديدگاه ها و چشم اندازها» در اختيار علاقه مندان قرار داده است. اولين كتاب سال اين دفتر با عنوان «كودكان و خشونت رسانه اي» در سال ۱۹۹۸ به چاپ رسيده است.پيشگفتار؛ حقوق كودكان؛ محيط تحول رسانه اي، برنامه هاي تلويزيوني كودكان- روند كنوني؛ آگهي هاي تجارتي (تبليغات)؛ بيم ها و اميد ها؛ دسترسي كودكان به رسانه ها؛ كودكان تا چه اندازه از رسانه ها استفاده مي كنند؟؛ تفاوت هاي فزاينده در استفاده از رسانه ها؛ كودكان چه محتوايي را در رسانه ها ترجيح مي دهند؟ با تصوير كودكان؛ پذيرش و تأثير رسانه ها؛ آگاهي جهاني رو به رشد؛ آموزش رسانه اي- سواد رسانه اي- ارتباطات؛ كودكان، مدرسه و كار؛ آفريقا؛ آسيا؛ استراليا؛ اروپا؛ آمريكاي لاتين؛ آمريكاي شمالي؛ سازمان ها و شبكه هاي ذي ربط (نمونه ها)؛ تأثيرات خشونت رسانه اي؛ نظارت و خودنظارتي؛ پيمان نامه ها و قطعنامه هاي بين المللي و منطقه اي كودكان و رسانه ها و ضميمه ها.كتاب حاضر در آبان ۱۳۸۴ در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به چاپ رسيده و از مركز تحقيقات، مطالعات و سنجش برنامه اي صدا و سيما قابل دسترسي است.
|
|
ادبيات فولكلور ايران
اين كتاب بيشتر حاصل پژوهش و يافته هاي تحقيقي ايران شناس برجسته چك، پروفسور يان ريپكا است كه در سال ۱۹۵۶ با عنوان «تاريخ ادبيات ايران» به زبان چكي منتشر شده است. اين مجموعه ارزشمند قبلاً در بخش هاي ششگانه مختلف، تاريخ ادبيات اوستايي، تاريخ ادبيات فارسي از پيدايش تا آغاز سده بيست، ادبيات نوين ايران در قرن بيستم، ادبيات تاجيكي، ادبيات فولكلوري ايران و نگاهي به سلسله هاي پادشاهي ايران منتشر شده است اما بخش ادبيات فولكلور ايران به همت محقق توانمند چك آقاي پيري سيپك با همت محمد اخگري از زبان آلماني به فارسي برگردانده شده است.يان ريپكا در مقدمه ترجمه آلماني اين كتاب افزوده است كه نتايج پژوهش هاي ايران شناسي در روسيه و بلوك شرق انجام پذيرفته و البته به آثار و پژوهش هاي ايران شناسان غربي نيز اهميت داده شده است. چاپ اول اين كتاب در سال ۸۴ با ترجمه محمد اخگري و در ۱۴۰ صفحه با شمارگان ۲ هزار نسخه با همياري مركز تحقيقات، مطالعات و سنجش برنامه اي صدا و سيما و انتشارات سروش منتشر شده است.