دوشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۶۶ - Dec 5, 2005
۳۰۰ هزار خانوار روستايي تا پايان سال
بيمه اجتماعي مي شوند
وزير رفاه و تامين اجتماعي با اشاره به ثبت نام ۲۳ هزار بيمار خاص شامل بيماران هموفيلي، دياليزي و تالاسمي براي دريافت كارت هوشمند دارو اعلام كرد: بيماران مبتلا  به MS، سرطاني و رواني مزمن نيز به عنوان بيماران صعب العلاج و دير درمان مشمول طرح كارت هوشمند مي شوند.
مهندس پرويز كاظمي ديروز در حاشيه سالروز تصويب قانون بيمه همگاني، گفت: دولت سالانه مبالغ بسياري را به عنوان يارانه  براي بيماران صعب العلاج هزينه مي كند كه در صورت شناسايي دقيق اين افراد ضمن هدفمندي يارانه ها و رفع همپوشاني امكان بهبود وضع اين بيماران وجود دارد.
وي درخصوص افزايش حقوق مستمري بگيران و بازنشستگان تا سقف ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان اظهار كرد: براي بهبود و تغيير حقوق اين افراد كار كارشناسي در حال انجام است ولي بعيد به نظر مي رسد كه حقوق مستمري بگيران و بازنشستگان به اين رقم برسد و پيش از انجام كارشناسي نمي توان رقمي را اعلام كرد.
كاظمي خاطرنشان كرد: عوامل مختلفي در افزايش حقوق مستمري بگيران مؤثر است و تبعا اگر اعتبار لازم وجود داشته باشد، بايد در جهت افزايش رفاه حال بازنشستگان و مستمري بگيران هزينه شود؛ اما متاسفانه اين مطالب بدون انجام كار كارشناسي به محافل عمومي كشيده و موجب ايجاد انتظار مي شود كه اگر محقق نشود نارضايتي به دنبال خواهد داشت.
وي درخصوص طرح فقرزدايي وزارت رفاه گفت: فقرزدايي مربوط به يك وزارتخانه نيست و به كل نظام بر مي گردد چرا كه آيين نامه ها و قوانين كه در مجلس و دولت به تصويب مي رسد، بايد از سوي وزارتخانه هاي ذيربط اجرا شود تا شاهد اين تغيير باشيم.
كاظمي خاطرنشان كرد: نمي توان بحث فقر را مطرح كرد ولي به درآمد سرانه كشور و رونق صنعت كاري نداشت. اگر دو هزار و ۵۰۰ دلار درآمد سرانه ملي است بايد انتظار هم در همين حد باشد؛ مگر اين كه اين درآمد افزايش يابد كه اين موضوع به رونق اقتصادي و صنعتي كشور بر مي گردد.
به گفته وي، بايد به عنوان سياستگذاران سلامت و تامين اجتماعي به گونه اي سياستگذاري كنيم كه سلامت، اشتغال، آرامش و آسايش در جامعه فراهم شود.
به گزارش ايسنا وزير رفاه و تامين اجتماعي با تأكيد بر لزوم مديريت منابع و مصارف در كشور، گفت: ماهانه ۱۵۰ ميليارد تومان در سازمان تامين اجتماعي صرف پرداخت هزينه هاي درمان مي شود كه اگر تنها يك درصد هزينه ها را مديريت كنيم، ماهانه يك ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان و در سال ۳۰ ميليارد تومان صرفه جويي مي شود.
كاظمي با اشاره به ثبت نام ۱۵ ميليون روستايي براي دريافت دفترچه بيمه روستائيان و عشاير در قالب نظام ارجاع گفت: ۸ ميليون روستايي تاكنون دفترچه بيمه درمان روستاييان را دريافت كرده اند كه اميدواريم تا دهه فجر انقلاب اسلامي تمامي روستاييان از مجموع ۲۳ ميليون روستايي تحت پوشش اين طرح قرار گيرند.
وي اظهار كرد: ۵۰ هزار خانوار روستايي به عضويت صندوق بيمه اجتماعي روستاييان درآمده اند و اميدواريم تا پايان سال اين رقم به ۳۰۰ هزار خانوار برسد.

وزير امور اقتصادي و دارايي:
سالانه يك ميليون شغل در كشور ايجاد مي شود
مهر: وزير اموراقتصادي و دارايي گفت: با اجراي سياست هاي اشتغالزايي دولت، سالانه يك ميليون شغل جديد در كشور ايجاد خواهد شد.
داوود دانش جعفري ديروز در جمع خبرنگاران افزود: دراين طرح امكانات ويژه اي براي اعطاي تسهيلات بانكي به بنگاه هاي كوچك ومتوسط در نظر گرفته شده وبا تصميم شوراي پول واعتبار سهم هر يك از بانك هاي كشور از ميزان در نظرگرفته شده تعيين خواهد شد.
وي هدف اصلي اين طرح را افزايش فرصت هاي شغلي دراستان هاي كشور با هدف حل مشكلات فعلي و آينده اشتغال كشور اعلام و اضافه كرد: برهمين اساس، در سال اول ۲۰ درصد منابع بانكي به اين طرح اختصاص داده مي شود ودر سال هاي آتي با افزايش ظرفيت جذب استانها ۵۰ درصد منابع به طرح هاي كوچك و متوسط تخصيص خواهد يافت. وي تأكيد كرد: ديروزجلسه اي با حضور رياست محترم جمهور، تيم اقتصادي دولت و روساي بانك ها در استان هاي كشور دربانك مركزي تشكيل و راه كارهاي اجرايي اين طرح بررسي گرديد. وي با اعلام اين كه دولت يك ميليون شغل در هر سال ايجاد خواهد كرد، خاطرنشان ساخت: بيشتر اين فرصت هاي شغلي غيردولتي خواهد بود و شغل هاي دولتي به ۵۰ درصد بازنشستگان مشاغل دولتي محدود مي شود.
۵درصد يارانه تسهيلات بانكي
در همين حال، رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي اعلام كرد: سازمان مديريت و برنامه ريزي موظف شده ۵درصد از نرخ سود ۱۶درصدي تسهيلاتي كه بانكها به طرح هاي اقتصادي با زمان اتمام مشخص، اعطا مي كنند به عنوان يارانه پرداخت كند.
فرهاد رهبر افزود: سازمان مديريت و برنامه ريزي اين يارانه را براساس آيين نامه اعطاي تسهيلات بانكي به واحدهاي صنعتي كوچك و متوسط پرداخت خواهد كرد. طبق قانون برنامه چهارم توسعه سالانه بايد ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار شغل در كشور ايجاد شود تا نرخ بيكاري تك رقمي شود و دولت با تسهيل دريافت منابع براي سرمايه گذاران در اين جهت حركت مي كند.
وي تاكيد كرد: دولت به تدريج با تصويب آيين نامه هاي ديگر ساير مشكلات سرمايه گذاران را نيز حل خواهد كرد.
رهبر از ابلاغ دستورالعمل مربوط به صرفه جويي هزينه هاي غير عملياتي به شركت هاي دولتي خبر داد و افزود: تا مجامع اين شركت ها تشكيل و رقم صرفه جويي آنها مشخص نشود، نمي توان در خصوص تحقق هزار ميليارد تومان درآمد مالياتي ازمحل ۴ هزار ميلياردتومان صرفه جويي در هزينه هاي شركت هاي دولتي در بودجه سال جاري، اظهارنظر كرد.

معاون آموزش وزير علوم:
كميته ساماندهي و واقعي كردن شهريه دانشگاه
آزاد تشكيل مي شود
نتايج و نظرات نهايي كار كارشناسي وزارت علوم در رابطه با شهريه دوره هاي شبانه،  علمي كاربردي، پيام نور و غير انتفاعي - غيردولتي تا اواخر همين هفته اعلام مي شود
009315.jpg
گروه علمي فرهنگي: معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از تشكيل كميته ساماندهي و واقعي كردن شهريه دانشگاه آزاد اسلامي خبر داد.
دكتر خالقي، معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران، در خصوص اقدامات صورت گرفته براي ساماندهي و واقعي تر كردن شهريه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي كشور،  اظهار كرد: روز گذشته جلسه هيات امناي دانشگاه آزاد با حضور وزير علوم و معاون آموزشي وزارت علوم به عنوان نماينده اين وزارتخانه در هيات امناي دانشگاه آزاد تشكيل شد و طي آن دانشگاه آزاد گزارشي از وضعيت شهريه اين دانشگاه در سالها، مقاطع و دوره هاي مختلف تحصيلي را ارايه كرد.
وي افزود: همچنين وزارت علوم نيز گزارشي از وضعيت شهريه دوره هاي شبانه، غيرانتفاعي و پيام نور و همچنين مدلي كه بر اساس آن شهريه را تعيين مي كند، ارايه كرد.
وي با اشاره به اقدامات صورت گرفته در اين راستا، خاطر نشان كرد: مقرر شد كميته اي متشكل از سه نفر از اعضاي هيات امناي دانشگاه آزاد ( معاون آموزشي وزارت علوم، رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي و استاندار تهران) با هدف ساماندهي و واقعي تر كردن شهريه دانشگاه آزاد اسلامي تشكيل شود.
به گفته وي، اولين جلسه اين كميته روز چهارشنبه ۱۶ آذر ماه تشكيل و سپس تصميم گيريهاي نهايي اين كميته به هيات امناي دانشگاه آزاد اسلامي براي تصويب نهايي ارسال مي شود. احتمالا اين كميته ظرف دو هفته آينده به جمع بندي نهايي مي رسد و نتايج جمع بندي حداكثر تا يك ماه آينده براي تصويب نهايي در هيات امناي دانشگاه آزاد مطرح مي شود.
دكتر خالقي با اشاره به محورهاي اصلي كار كميته ساماندهي و واقعي كردن شهريه دانشگاه آزاد، اظهار كرد: تعيين شهريه متناسب با امكانات آموزشي، پژوهشي و رفاهي واحدهاي مختلف دانشگاه آزاد يكي از محورهاي اصلي كار اين كميته است چرا كه شهريه دانشجويان در واحدهاي  مختلف نبايد ضرورتاً يكسان باشد.
معاون آموزشي وزارت علوم در خاتمه در خصوص تعيين وضعيت دوره هاي شهريه اي وزارت علوم،  تصريح كرد: نتايج و نظرات نهايي كار كارشناسي وزارت علوم در رابطه با شهريه دوره هاي شبانه،  علمي كاربردي، پيام نور و غير انتفاعي - غيردولتي تا اواخر همين هفته اعلام مي شود.

دومين كارگاه جمعيت و توسعه برگزار شد
009309.jpg
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار: دومين كارگاه جمعيت و توسعه، توسط گروه جمعيت شناسي دانشگاه تهران و همكاري نمايندگي صندوق جمعيت سازمان ملل در ايران در دانشكده علوم اجتماعي تهران برگزار شد.
دكتر محمد جلال عباسي، مدير گروه جمعيت شناسي دانشگاه تهران و مدير پروژه جمعيت و توسعه در اين كارگاه گفت: اين كارگاه ها با هدف بررسي بر روي چگونگي رشد و كاهش جمعيت و تأثيرات آن بر مسائل اجتماعي و اقتصادي و فرهنگي برگزار مي شود كه طي آن از نتايج تحقيقاتي كه به صورت علمي بر روي جمعيت صورت مي گيرد، استفاده مي شود.
وي گفت: تحقيقي كه در چهار استان، گيلان، اصفهان، يزد و تهران با همكاري چندين دانشگاه معتبر كشور صورت گرفته، تلاش ما بر اين بوده كه با بررسي روندي كه در اين استان ها صورت گرفته، بررسي هم بر روي ديگر استان ها داشته باشيم كه طبيعتاً روندي مشابه داشتند. در اين تحقيق پيامدهاي توقف زودرس فرزندآوري در ايران در گروه هدف كه زنان بوده اند بررسي شده است.
دكتر عباسي همچنين اظهار داشت: روند فرزندآوري در سالهاي اخير رو به كاهش بوده و در اين استانها به طور متوسط به ۵/۱ رسيده است.
در اين تحقيق به اين نكته كه سن فرزندآوري از چه زماني شروع و در چه زماني متوقف شده اشاره شده است. كه بر اساس نتايج به دست آمده متوسط سن زنان در هنگام باروري رشدي ۵۰ درصدي داشته و از ۱۶- ۱۷ سال در سال ۱۹۹۰ به حدود ۲۱ سال رسيده است.
وي همچنين گفت: نكته قابل توجه در اين تحقيق اين است كه طول دوره فرزندآوري از ۵/۱۷ سال كاهش يافته و به ۵/۶ سال رسيده است و اين توقف زودرس فرزندآوري در ايران عليرغم افزايش سن ازدواج زنان قابل تأمل است و با توجه به اين كه در اكثر خانواده ها تعداد ايده آل ۲ فرزند است، افراد خواسته يا ناخواسته در فاصله تقريبي ۵ ساله فرزندان خود را به دنيا مي آورند و تا سن ۳۲ سالگي آخرين فرزند خود را به دنيا آورده و فرزندآوري متوقف مي شود.
مدير پروژه جمعيت و توسعه همچنين گفت: نكته ديگري كه در اينجا بايد مورد بررسي قرار گيرد اين است كه اكثر زناني كه در اين گروه قرار دارند زناني هستند كه در سن جواني اند و از تحصيلات بالا و دانشگاهي برخوردارند. در اين دوره پيامدهاي اجتماعي، اشتغال، اقتصاد وغيره را براي اين گروه از زنان به دنبال دارد كه مستلزم برنامه ريزي دولتمردان براي آنان مي باشد.
دكتر عباسي همچنين گفت: پيام ما اين نيست كه كاهش باروري متوقف شود بلكه سياست هاي جمعيتي بايد جامع نگر باشد و به گونه اي دقيق تنظيم شود، با توجه به اين كه نقاط روستايي ما هم به حدي رسيده كه كاهش باروري در آن كاملاً محسوس است.
پروفسور فيليپ مورگان رئيس دپارتمان جامعه شناسي دانشگاه ديوك آمريكا و رئيس سابق انجمن جمعيت شناسي آمريكا نيز در اين كارگاه گفت: ما به دنبال توسعه مدل هاي جديد در مورد مفهوم خانواده هستيم تا بتوانيم يك مدل كلي ارائه دهيم كه در آن مسائل مختلف مربوط به خانواده، نقش بيولوژي، فرآيند باروري، توسعه فردي در طول زندگي و نقش زمينه ها در شكل گيري خانواده در آن مورد توجه قرار گيرد.
وي افزود: پروژه بزرگي در آمريكا به دنبال اين است كه به يك تئوري مشخصي برسند كه تحولات خانواده را به شكل دقيق تبيين كند و رابطه بين فرهنگ و تكامل بيولوژيكي در آن در نظر گرفته شود.
وي افزود: اين مدلي است كه بتواند براي خانواده ها ثبات و دوام بهتري به وجود بياورد و در آن توضيح داده شود كه چرا بعضي جنبه ها در خانواده اي ثابتند و برخي ديگر تحت شرايط مختلف تغيير مي كنند.
وي همچنين اظهار داشت: يكي از ضعف هاي علوم اجتماعي اين است كه ما مي خواهيم همه عوامل را به شكلي ساده ارائه كنيم در حالي كه عوامل علمي و پيچيده نيز در آن دخيل هستند.

۴۶ هزار كارت شناسايي ملي براي ايرانيان
خارج از كشور صادر  شد
گروه اجتماعي: معاون حقوقي و سجلي ثبت احوال كشور گفت: براي بيش از ۴۶ هزار ايراني مقيم خارج از كشور كارت شناسايي ملي صادر شد.
به گزارش فارس، سعيد عبودي با اشاره به نياز ايرانيان مقيم خارج از كشور به گذرنامه تاكيد كرد: ايرانيان مقيم خارج از كشور براي پيشگيري از مشكلات احتمالي، ناشي از كاربردي شدن شماره ملي در اولين فرصت با مراجعه به نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در محل اقامت خود تقاضاي صدور كارت شناسايي ملي كنند.
معاون حقوقي و سجلي ثبت احوال كشور در ادامه گفت: اين افراد مي توانند با مراجعه به نمايندگي محل اقامت خود تقاضاي صدور كارت شناسايي ملي كرده تا نمايندگي مربوطه تمامي تقاضاها را جمع آوري و به اداره ثبت احوال امور خارجه در تهران ارسال و اداره ثبت احوال نيز پس از صدور كارت ملي آن را به محل اقامتشان ارسال كند. وي خاطرنشان كرد: حدود ۵۰ هزار تقاضاي كارت ملي از ايرانيان مقيم خارج از كشور داشته ايم كه تاكنون براي بيش از ۴۶ هزار نفر آنها كارت ملي صادر شده است. عبودي اظهار داشت: ايرانيان مقيم آلمان، هلند، امارات عربي، كانادا، آمريكا و فرانسه بيش از ايرانيان مقيم ساير كشورها تقاضاي صدور كارت شناسايي ملي داشته اند. وي در پايان يادآور شد: براي صدور كارت شناسايي ملي ارائه شناسنامه، دو قطعه عكس و تكميل فرم درخواست الزامي است.
صدور شناسنامه مكانيزه در تهران همزمان با دهه فجر
همچنين به گزارش ايلنا، صدور شناسنامه مكانيزه در تهران همزمان با دهه فجر آغاز مي  شود.
به گفته احمد قشمي، رييس ثبت احوال استان تهران سند سجلي نوزادان از مهرماه سال گذشته به صورت مكانيزه صادر مي  شود و اين كار با سرعت زياد و دقت بالا در ادارات ما انجام مي  شود. وي افزود: امكانات سخت  افزاري و نرم  افزاري براي صدور شناسنامه مكانيزه فراهم شده و آموزش  هاي لازم نيز به متصديان ثبت احوال ارائه شده است. قشمي تصريح كرد: در حال حاضر مشكلي براي افتتاح سيستم صدور شناسنامه مكانيزه در تهران وجود ندارد؛ اما منتظر فرصت مناسب براي افتتاح اين سيستم هستيم.

از ششم تا نهم دي ماه
فارغ التحصيلان دانشگاه شريف گرد هم مي آيند
گروه اجتماعي: گردهمايي فارغ التحصيلان دانشگاه صنعتي شريف به مناسبت چهل و چهارمين سالگرد تأسيس اين دانشگاه طي روزهاي ششم تا نهم دي ماه در جزيره كيش برپا مي شود.
به گزارش روابط عمومي اين گردهمايي، دكتر فرانك قهرمان پور دبير اجرايي و دبير كميته امور اجتماعي فارغ التحصيلان دانشگاه صنعتي شريف، گفت: انجمن فارغ التحصيلان دانشگاه برنامه هاي متعددي را در طول سال برگزار مي كند كه يكي از آنها گردهمايي فارغ التحصيلان دانشگاه مي باشد.وي افزود: يكي از اهداف اين گردهمايي، نگاهي به دستاوردهاي فارغ التحصيلان دانشگاه در حوزه هاي علمي و صنعتي كشور است.دكتر قهرمان پور همچنين به شركت فارغ التحصيلان غيرساكن در ايران اشاره كرده و گفت: آن دسته از فارغ التحصيلان كه در خارج از ايران سكونت دارند نيز براي ايراد سخنراني و ديدار دوستان به كيش خواهند آمد.
گفتني است انجمن فارغ التحصيلان دانشگاه صنعتي شريف نزديك به ۳ هزار نفر عضو دارد كه فعاليت اين انجمن علاوه بر اعضاء، كليه فارغ التحصيلان را دربرمي گيرد كه حدود ۲۲ هزار و ۸۳۵ نفر مي باشند.
فارغ التحصيلان دانشگاه شريف براي اطلاع بيشتر از اين گردهمايي مي توانند با شماره تلفن هاي ۲۲۰۴۸۸۵۹ و ۲۲۰۳۷۳۸۳ تماس بگيرند.

رييس سازمان حج و زيارت:
زائران ايراني از ۲۵ آذر ماه به حج تمتع اعزام مي شوند
گروه علمي فرهنگي: سازمان حج و زيارت كشور اعلام كرد: امسال بيش از ۵۳۰ كاروان شامل ۹۸ هزار زائر ايراني از ۲۵ آذر ماه براي شركت در كنگره  بزرگ حج به عربستان سعودي اعزام مي شوند.
سيد احمد زرهاني در حاشيه  مراسم افتتاحيه  موزه  حج به ايسنا، گفت: قرابت قرآن و سنت، شعار محوري حج امسال است. بنابر اين بعثه  مقام معظم رهبري در سازمان حج و زيارت به روحانيون، مديران كاروان ها و زائران توصيه كرده است كه با ره توشه اي از  آيات و احاديث به اين سفر بروند و وقت خود را به آموزش نكات مورد نظر اولياي دين صرف كنند.
وي در خصوص امكانات حمل و نقل زائران، عنوان كرد: در حج امسال حدود ۶۰۰ اتوبوس براي پوشش زائران ايراني در مكه و مدينه اختصاص يافته است.
رئيس سازمان حج و زيارت افزود: بيشتر اين اتوبوس ها در مكه مستقر مي شوند و شبانه روز زائران را پوشش مي دهند و در مدينه چون زائران در اطراف حرم هستند بنابر اين مشكل رفت و آمد نيز وجود ندارد. وي با اشاره به ارزشيابي سازمان حج و زيارت از زائران حج تمتع سال ۸۳ ، اظهار كرد: بر اساس ارزيابي از جامعه  آماري شش هزار نفره از زائران حج تمتع سال ۸۳ ، حدود ۸۷ درصد زائران از حج سال گذشته ابراز رضايت كرده اند.
زرهاني اين آمار را اميدوار كننده دانست و افزود: اين آمار نيز نشان دهنده  كاستي هايي است كه بايد مرتفع شود بنابر اين ۱۷ روز پس از پايان مراسم حج سال گذشته جلسه  نقد و بررسي برگزار شد. وي گفت: تلاش سازمان حج و زيارت بر اين است كه بر اساس نقاط ضعف و قوت شناسايي شده، حج سال ۸۴ را بهتر برگزار كند. رئيس سازمان حج و زيارت تاكيد كرد: تلاش بر اين است تا مشكلات هر سال كمتر و شرايط بهتر براي زيارت زائران ايراني فراهم شود.

حجم پرونده هاي قضايي در حال افزايش است
مهر: حجم پرونده هاي حقوقي و قضايي روز به روز در محاكم و دادگاهها در حال افزايش است، اما همچنان با كمبود قاضي به خصوص در استانهاي جرم خيز كشور مواجه هستيم و اين مساله قضات را با توجه به حجم بالاي كاري، مستاصل كرده است.
در حالي كه نحوه توزيع و تقسيم قضات در محاكم قضايي بايد بر اساس نياز و كمبود نيروي هر استان انجام گيرد اما عملا اين امر در دستگاه قضايي رعايت نمي شود و تقسيم قضات براساس مشخصه هايي كم اهميت و بدون در نظر گرفتن نياز منطقه   اي، صورت مي گيرد.
گرچه در حال حاضر كمبود قضات ، داديار و بازپرس در تمامي مجتمع ها، محاكم و دادسراها وجود دارد اما اين روند در برخي استانهاي جرم خيز كه ميزان جرايم و در مقابل حجم پرونده هاي آن بيش از ساير استانهاي كشور است بيشتر قابل توجه است.
شنيده ها حاكي است در برخي مجتمع هاي قضايي در شهرستانها و استانهاي كشور تنها يك داديار و بازپرس فعاليت مي كند كه اين امر با حجم گسترده پرونده ها همخواني ندارد.
در حال حاضر حدود ۶ هزار قاضي در دادگاهها و مجتمع هاي قضايي كشور فعاليت مي كنند كه به طور حتم اين تعداد نمي تواند جوابگوي حجم زياد پرونده هاي قضايي و حقوقي انباشته در محاكم باشد.
گرچه درصد بالايي از مردم ما به دليل عدم آشنايي به مسائل حقوقي اينگونه تصور مي كنند كه بايد تمامي مشكلات خود را از طريق مراجع قضايي حل نمايند و اين امر حجم پرونده ها و در مقابل حجم كاري قضات را تا حد بسياري افزايش داده اما بايد گفت حجم بالاي پرونده ها و كمبود نيرو باعث شده مردم بسياري ، سالها براي اعلام نتيجه پرونده خود بلاتكليف بمانند.

رئيس جمهور در پيامي به مناسبت روز جهاني معلولان:
معلوليت ، توانمندي مضاعف است
گروه اجتماعي: دكتر محمود احمدي نژاد رييس جمهوري ايران در پيامي به مناسبت روز جهاني معلولان ، گفت: خداوند را شاكرم كه به من فرصت داد تا اين روز را به عزيزان معلول ايران اسلامي تبريك و تهنيت بگويم.
به گزارش خبرگزاري مهر در پيام رييس جمهوري خطاب به معلولان كشور آمده است: اكنون كه به لطف و عنايت پروردگار تلاش و كوشش جمعي مديران كشور به عنوان خدمتگزار بر مهرورزي، خدمت مخلصانه و تعالي مادي و معنوي ايران عزيز قرار گرفته است، از خداوند متعال مي خواهم تا با الطاف خويش، به دولتمردان فرصت عدالت گستري به معناي واقعي را بدهد و قطعا اين اتفاق نخواهد افتاد تا حقوق اقشاري مانند معلولان عزيز نيز به طور كامل رعايت شود.در ادامه پيام احمدي نژاد عنوان شده: امروز ما شاهد درخشش معلولاني هستيم كه با وجود نقص جسماني در عرصه هاي گوناگون پيشتاز و افتخار آفرينند. كساني كه اين تفكر را از ذهن هر كسي پاك كرده اند كه معلوليت، ناتواني است. معلوليت توانمندي مضاعف است، شور و تلاش انسانهايي كه سعي مي كنند در شرايط سخت جسمي، نقشي پر رنگ و بسيار برتر از ديگر شهروندان سالم را از خويش بر جاي بگذارند. زندگي همراه با معلوليت، هنر است و آنان كه با وجود معلوليت، سختي هاي زندگي را ناديده گرفته و با تلاش فراوان رشد و پيشرفت را تجربه مي كنند، بر دولت و خدمتگزاران خويش حق و حقوقي دارند.
رييس جمهور تأكيد كرده است: اميدوارم با دعاي خير شما عزيزان بتوانيم در حوزه اشتغال و تأمين خواسته هاي اوليه معلولان كه در قوانين موجود نيز پيش بيني شده به گونه اي عمل كنيم كه دولت رضايت معلولان عزيز را كسب نمايد.

منتظر تغيير مديران هلال احمر هستيم
009312.jpg
مهر: نايب رييس كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از عملكرد جمعيت هلال احمر در كشور، تصريح كرد: منتظر تغيير مديران اين سازمان هستيم.
علي عسگري با اشاره به رسيدگي به شكايات رسيده از جمعيت هلال احمر ، در حاشيه نشست خبري پرونده هسته اي و چالش هاي آن، افزود : كارمندان هلال احمر كشور در نامه اي به كميسيون اصل نود از عملكرد جمعيت هلال احمر شكايت كرده اند.وي خاطر نشان كرد: به شكايات كارمندان هلال احمر خراسان رسيدگي شد و به رييس جمعيت هلال احمر نيز تذكر داديم و اميدواريم همه مديران هلال احمر تغيير كنند.عسگري با اشاره به شكايات كارمندان خراسان رضوي از نحوه مديريت دكتر حسيني، تصريح كرد : دكتر رياض از جانب كميسيون اصل نود در مصاحبه اي عملكرد مديران هلال احمر را به شدت مورد انتقاد قرار داد.نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي افزود : دكتر نور بالا رييس جمعيت هلال احمر نيز پاسخ ها و طرح خدمات خود را ارائه داد.

پرداخت ۱۵ ميليارد تومان از وام شهريه دانشگاه ها
فارس: عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با تأكيد بر اينكه هنوز وام شهريه دانشگاه ها به طور كامل به صندوق رفاه دانشجويان پرداخت نشده است،  گفت: تا كنون ۱۰ تا ۱۵ ميليارد تومان از اعتبار وام شهريه دانشگاه ها پرداخت شده و مابقي آن مانده است. عباسعلي رستمي با اشاره به اينكه وام شهريه دانشگاه ها ۶۰ ميليارد تومان است،  افزود: به دليل عدم پرداخت وام شهريه دانشگاه ها تا كنون در صحن علني مجلس تذكراتي داده شده است و در حال حاضر نيز كميسيون آموزش و تحقيقات در حال پيگيري پرداخت آن است.

موزه  حج افتتاح شد
موزه  حج همزمان با آغاز هفته   حج در سازمان حج و زيارت با حضور نماينده  مقام معظم رهبري در بعثه، حجت الاسلام و المسليمن محمدي ري شهري و احمد زرهاني، رييس سازمان حج و زيارت، افتتاح شد.
حجت الاسلام و المسلمين محمدي ري شهري در حاشيه  مراسم افتتاحيه  اين موزه در جمع خبرنگاران ضمن گرامي داشت هفته  حج و ميلاد حضرت معصومه (س) گفت: امور فرهنگي حج بر اساس رهنمودهاي مقام معظم رهبري هر سال به يك عنوان از معارف اسلامي اختصاص مي يابد و محور كار برنامه ها و سمينارهاي مختلف قرار مي گيرد. نماينده  مقام معظم رهبري در بعثه با بيان اين كه پيوند قرآن و عترت محور فرهنگي حج امسال است، ابراز اميدواري كرد: در سال جاري زمينه پيوند قرآن سنت و عترت با برگزاري برنامه ها و همايش هاي مختلف فراهم شود. وي افزود: در نشريه هاي داخلي بعثه نيز به اين موضوع پرداخته مي شود.
حجت الاسلام والمسلمين محمدي ري شهري در باره  تقريب مذاهب مختلف گفت: از سال ۷۰ يكي از برنامه هاي منظم برگزاري برنامه هايي با حضور علماي مذاهب مختلف به منظور تقريب است. وي با اشاره به تاكيد امام راحل به عنوان احياگر حج ابراهيمي  مبني بر اين كه «كليد حج اسلام وحدت كلمه است» گفت: بايد با تبليغات دامنه دار فعاليت در اين زمينه آغاز شود و همچنين هر سال در سمينارهاي با هدف تقريب از علماي جهان اسلام دعوت مي شود.
به گزارش ايسنا ، موزه  حج با ارايه  تصاوير و تابلو فرش هايي از هنرهاي اسلامي قران هاي نفيس و كتب خطي در زمينه  حج و مناطق و اماكن سرزمين وحي از ۱۳ تا ۱۹ آذر ماه همزمان با هفته  حج در سازمان حج و زيارت برپا است. همچنين فعاليت اين موزه دائمي خواهد بود.
علاقه مندان نيز مي توانند در اين هفته از ۹ صبح تا ۱۱ و ۳۰ دقيقه و همچنين از ۱۳ تا ۱۶ از اين نمايشگاه بازديد كنند.

آثار تاريخي  چهار هزار ساله 
كنار سد منجيل  گيلان  كشف شد
009306.jpg
گروه علمي فرهنگي: سرپرست  اداره  تبليغات  و اطلاع  رساني  سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  استان  گيلان  از كشف  آثار تاريخي  چهار هزار ساله  در كناره  رودخانه  بزرگ  سفيد رود و سد منجيل  خبر داد.
حميدرضا آذرپور به ايرنا گفت : گروه  كارشناسان  باستان  شناسي  سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  گيلان  توانسته اند اين آثار تاريخي را كشف كنند.
ولي  جهاني  كارشناس  ارشد باستان  شناسي  سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  گيلان  نيز گفت : بررسي ها در كرانه هاي  سد سپيد رود از وجود تمدن  غني  در گذشته  در اين  منطقه  حكايت  دارد.وي  اظهار داشت : اين  محوطه  باستاني  از جمله  وسيع ترين  محوطه هاي  استقراري  در اين  منطقه  بوده  است .به گفته  وي ، تنوع  سفالينه هاي  كشف  شده  در كناره هاي  سد منجيل  نشانگر فعاليت  گروههاي  مختلف  مردم  و وجود صنايع  متنوع  در اين  منطقه  است .اين  كارشناس  سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  يادآورشد: وسعت  اين  محوطه  باستاني  كه  به  بيش  از سه  هكتار مي رسد بر روي  دشتي  هموار و در غرب  شهرك  تاريخي  منجيل  در ارتفاع  ۲۳۰ متري  نسبت  به  سطح  آب  درياهاي  آزاد قرار دارد.وي  اضافه  كرد: با كشف  محوطه  استقراري  هنوز آثار و بقايايي  از گورستان  اين  اقوام  بدست  نيامده است ، اما اميدواريم  با بررسي هاي  مختلف  در آينده  بتوانيم  به  گورستان  باستاني  اين  اقوام  دست  يابيم .

افزايش سلامتي با آواز خواندن
ايسنا:  محققان اعلام كردند آواز خواندن موجب قاطعيت  بيشتر افراد و ارتقاي سطح سلامتي آنها مي شود. آواز خواندن شرايطي همچون توليد آنتي بادي ها در بدن فراهم مي كند كه موجب افزايش سيستم ايمني بدن و در نتيجه بهبود سلامتي افراد مي شود. به گفته آنها، آواز خواندن تأثيري همچون تأثيري «مديتيشن» (ورزش فكري) دارد. اين تحقيقات نشان داد: افرادي كه به طور مرتب آواز مي خوانند داراي سيستم تنفسي بهتري هستند.

پروژه بين المللي اندازه گيري ويروس ايدز
ايسنا: رئيس سازمان انتقال خون ايران از اندازه گيري ميزان ويروس ايدز در مبتلايان ايراني به HIV در قالب پروژه بين المللي خبر داد و گفت: تخصيص بودجه براي اجراي اين طرح از مدتها پيش عنوان شده اما تا كنون محقق نشده است. دكتر حسن ابوالقاسمي با بيان اين مطلب اظهار كرد: چنانچه دستگاه مورد نياز براي اندازه گيري بار ويروس ايدز در مبتلايان خريداري شود اين سازمان به خوبي توانايي اندازه گيري را دارد؛ اين در حاليست كه اين شاخص بيشتر كاربرد باليني دارد.

خشونت عليه زنان ترك
فارس: مطابق اظهارات يكي از روانشناسان مشهور ترك از هر سه زن در كشور تركيه يكي با خشونت جسمي مواجه است و يك زن هم از آزارهاي عاطفي رنج مي برد.روزنامه تركي زبان زمان گزارش داد، فريد يلدريم روانشناس معروف تركيه بعد از انجام تحقيقي گفت: مسائل عاطفي هم مانند آزارهاي فيزيكي به انسان صدمه مي  زند.

توليد داروهاي ضدسرطان در كشور
فارس: معاون غذا و داروي وزارت بهداشت گفت: چند شركت داروسازي مشغول اجراي پروژه هاي توليد داروهاي سرطاني در كشور هستند كه امسال اين پروژه ها به پايان مي رسد و در واقع سال آينده به توليد داروي ضد سرطان در كشور دست مي يابيم.رسول ديناروند افزود: توليد داروهاي ضد سرطان مقوله جديدي است و توليد آن از ساير داروها جداست و شرايط خاصي دارد به همين علت اين پروژه به صورت خاص دنبال مي شود و بر اساس آن سال آينده توليد انواع داروهاي ضد سرطان را به صورت قرص خوراكي و تزريقي در كشور خواهيم داشت.

توزيع قرص هاي روان گردان ۱۰ برابر قيمت بازار
مهر:  يك آسيب شناس اجتماعي از فروش قرص هاي روان گردان بدون نسخه پزشك با ۱۰ برابر قيمت بازار در برخي داروخانه هاي كشور خبر داد. دكتر حسين فرجاد گفت : قرص هايي كه در مجموعه قرص هاي روان گردان قرار دارد و معتادان مصرف مي كنند، در برخي داروخانه ها با قيمت معادل ۱۰ برابر قيمت بازار خريد و فروش مي شود و اين در حالي است كه مسئولان نسبت به كنترل و نظارت اين داروخانه ها كم توجهي مي كنند.

بي توجهي شركتهاي بيمه به مقررات
ايسنا: رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي تأكيد كرد: بر اساس قانون بيمه همگاني شركت هاي بيمه تجاري ملزم به تبعيت از مقررات شوراي عالي بيمه هستند، در صورتي كه اين شركت ها كاملاً آزادانه عمل مي كنند. دكتر اميدوار رضايي در همايش سازمان بيمه خدمات درماني همزمان با سالروز تصويب قانون بيمه همگاني افزود: قانون بيمه همگاني در سال ۷۳ به تصويب رسيد و بر اساس آن مقرر شد كه در طول ۵ سال تمامي افراد جامعه تحت پوشش بيمه خدمات درماني قرار گيرند، اين در حاليست كه عليرغم گذشته بيش از ۱۰ سال به جاي كاهش سهم مردم در هزينه هاي درمان، ۶۰ درصد هزينه ها از جيب مردم پرداخت مي شود.وي تصريح كرد: نابساماني نظام تعرفه درمان و واقعي نبودن سرانه درمان در كشور موجب كاهش سهم سازمان هاي بيمه گر از هزينه هاي درمان و افزايش سهم مردم از اين هزينه ها شده است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |