دوشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۶۶ - Dec 5, 2005
جايزه استثنايي سال
نگران فرمت هاي دي وي دي باشيد!
اگر فيلمي داريد كه نمي توانيد با هر دستگاهي آن را باز كنيد حتما شركت هاي بزرگ شما را فريب داده اند
009276.jpg
گروه دانش و فناوري ـ زهرا بخشي: چه كسي دي وي دي ها را دوست ندارد؟ آن ها نه تنها ارزان و در دسترس هستند، بلكه بسيار خوب كار مي كنند. يكي از دلايل موفقيت چشمگير دي وي دي ها اين است كه برخلاف فيلم هاي ويديويي، شما نبايد نگران آن باشيد كه دي وي دي  اي كه مي  خريد با فرمت دستگاه شما كار مي  كند يا نه.
دي وي دي ها را مي توان در همة دستگاه هاي دي وي دي خوان
(DVDPlayer) ديد. اما اكنون آماده يك شوك باشيد: نسل  بعدي دي وي دي ها، كه براي نشان دادن فيلم هاي كيفيت بالا طرح ريزي شده اند را نمي توان در همه دستگاه  هاي دي وي دي تماشا كرد. در كنار همه نگراني هاي موجود، در دنياي امروز از اين پس بايد نگران اين نيز باشيم كه دي وي دي كه مي خريم را مي توان در يك دستگاه
B lu-ray خوان كه توسط شركت سوني، دل و هيولت پاكارد حمايت مي شود تماشا كرد يا در يك دستگاه اچ دي -دي وي دي كه توسط شركت هاي توشيبا، مايكروسافت و يا اينتل.اين بازي جديد (اين، با آن كار نمي كند) را شركت ها براي بالا بردن بهره مالي به وجود آورده اند. براي مثال، آيا حمايت شركت مايكروسافت از
اچ دي-دي وي دي به دليل استفاده شركت سوني از Blu-ray در پلي استيشن هاي 3 نيست؟ و آيا اگر فرمت Blu-ray در اين دستگاه كار نكند، شركت مايكروسافت كه در رقابت با X-Box است پيروز نخواهد بود؟
به افتخار اين سنت پولكي، اجازه بدهيد سه جايزه اول را كه به گناهكاران اصلي ايجاد كننده اين ناسازگاري ها تعلق مي گيرند معرفي كنيم.
جايزه سوم به ســرويس هاي راديويي Sirius و XM داده مي شــود. ايده خـوب در اين ســـرويس ها دعوت مردم به آبونه شدن و تبليغات مجاني است. اما نكته بد در مورد اين سيستم ها اين است كه اين دو سيستم (XM و Sirius) با هم كار نمي كنند. اگر شما باب ادوارد را دوست داريد و از XM استفاده مي  كنيد شنونده برنامه هاي بيسبال خواهيد بود و اگر هوارد استرن سازنده سيستم Sirius را دوست داريد، شنونده برنامه هاي فوتبال خواهيد بود.
ـ جايزه  دوم به شركت اپل، فروشنده آهنگ هايي از منبع موسيقايي آي تيونز كه در آي پاد اجرا مي شوند، تعلق مي گيرد.متأسفانه اين آهنگ ها فقط در آي پاد اجرا مي شوند و در دستگاه هاي خانگي نمي توان آن ها را اجرا كرد. علاوه بر اين شركت اپل چنان در سيستم آي پاد دست برده است كه موسيقي هاي خريداري شده از ديگر منابع اينترنتي را نمي توان در آي پاد اجرا كرد. شركت اپل مدعي است كه مشتريان هيچ درخواستي مبني بر اجراي موسيقي هاي ديگر در آي پاد ندارند. اما سؤال اين است: آيا واقعا مردم نمي خواهند آهنگي را كه خريداري كرده اند در همه دستگاه ها قابل اجرا باشد؟!
ـ و اما برنده جايزه اول، شركت آمريكايي آن لاين (AOL) است. در مسنجر اي او ال استفاده كنندگان نمي توانند به افراد ديگر در سيستم هاي ارسال مسنجر ديگر مانند ياهو،... متصل شده و پيام بفرستند. اي او ال نيز همان دليل ناموجه كه استفاده كنندگان، درخواستي براي وصل شدن به سيستم هاي ديگر ندارند، را دارد. آيا مسخره نيست كه فكر كنيم مردم نمي خواهند با دوستان خود، در سيستم هاي ديگر در ارتباط باشند؟! اما مشكل بزرگ تر اي او ال اين است كه اين شركت، زماني كه از مركز بازرگاني آمريكا درخواست همكاري با شركت تايم وارنر را داشت، قول داد كه برنامه اي براي اتصال به همه سيستم هاي ارسال پيام ديگر ايجاد كند، اما پس از امضاي اين قرارداد، اين شركت قول خود را فراموش كرد.
به همه اين  برندگان تبريك مي گوييم
هر سه اين شركت ها به جشن ويژه اي دعوت شده اند و جوايزي به آن ها اهدا خواهد شد. اين جوايز جام هايي دو قسمتي هستند كه اين دو قسمت به هم وصل نمي شوند، مطمئنا ما مي توانستيم جوايز سالم و يكپارچه براي اين شركت ها تهيه كنيم، اما برندگان ما چنين درخواستي نداشته اند.
منبع: Newsweek,21 Nov 2005

افزايش كيفيت تصاوير تلفن هاي همراه
009282.jpg
ايرنا: يك شركت آمريكايي در حال آزمايش تراشه رايانه اي جديد به منظور استفاده در تلفن هاي همراه است كه مي تواند كيفيت نسل سوم گوشي هاي موبايل را به ميزان قابل توجهي افزايش داده و قيمت آن ها را كاهش دهد. فناوري جديد كه توسط شركت تگزاس اينسترومنتس ابداع شده از تركيب يك مودم با يك پردازنده استفاده كرده و قابليت تصويري و گرافيكي گوشي هاي تلفن همراه را به ميزان قابل توجهي بهبود مي بخشد و حتي ممكن است سبب پيشي گرفتن شركت تگزاس اينسترومنتس از شركت هاي صاحب نام سازنده تراشه هاي مورد استفاده در تلفن هاي موبايل نظير فيليپس، فري اسكيل و اينتل شود. به گفته مقامات تگزاس اينسترومنتس، تراشه جديد اين شركت موجب پيشرفت قابل توجه توانايي هاي تصويري تلفن هاي موبايل از جمله قابليت نمايش تصاوير ويديويي با 30 فريم در ثانيه و همچنين اجراي بازي هاي رايانه اي سه بعدي پيشرفته شده و از سوي ديگر هزينه ساخت گوشي هاي موبايل را نيز كاهش مي دهد. شركت تگزاس اينسترومنتس كه هم اكنون نيز يكي از تأمين كنندگان اصلي برخي تراشه هاي مورد استفاده در گوشي هاي موبايل محسوب مي شود، مذاكره با دو شركت نوكيا و سوني اريكسون را به منظور فروش نسل جديد تراشه هاي خود آغاز كرده است.

ابزارهاي اپتيكي از جنس ماهي
009279.jpg
يك گروه از دانشمندان آمريكايي دي ان اي حاصل از ضايعات ماهي را در ساختن اجزاي اپتيكي به كاربرده اند. اين گروه (به سرپرستي جيمز گروت از آزمايشگاه پژوهشي نيروي هوايي ايالات متحده) مي گويد با استفاده از اين ماده مي شود موج بر ديود نورگسيل ساخت. آن ها ادعا مي كنند دي ان اي ماهي (كه سازگار با محيط زيست و فراوان است ممكن است كارايي اش هم نسبت به ابزارهاي پليمري ديگر بهتر باشد. ويژگي هاي الكترونيكي و اپتيكي دي ان اي منحصر به فرد است. تلف اپتيكي دي ان اي در گستره وسيع از طول موج ها كم است. مقاومت الكتريكي ويژه آن هم سه تا پنج مرتبه بزرگي كمتر از كميت مشابه در پليمرهاي ديگر است. به علاوه، مقاومت الكتريكي ويژه دي ان اي را مي شود با تغيير دادن جرم مولكولي آن تنظيم كرد.به گفته گروه گروت (كه پژوهشگراني از دانشگاه هاي ديتن و سينسيناتي را هم شامل مي شود) با اين ماده مي شود ابزار موج بري اي ساخت كه نسبت به پليمرهاي ديگر تلف اپتيكي كمتري داشته باشد.اين گروه ابتدا به ماده اوليه (ضايعات ماهي) آنزيم هايي افزود كه پروتئين هاي اضافي را حذف كند. بعد ماده حاصل را در يك حلال آلي حل كردند و از يك غشا گذراندند تا خالص شود. سرانجام، با استفاده از روش نشاندن اسپيني روي يك زيرلايه، لايه هاي نازك دي ان اي درست كردند اين لايه ها تا دماي 200ْC پايدارند. با ايجاد پيوند شيميايي بين مولكول هاي همسايه توانستند اين ماده را سخت كنند و ساختارهاي چند لايه درست كنند.
منبع: staff.alzahra.ac.ir/mamwad

پاي پياده تا قطب
009285.jpg
ايسنا: يك تيم هفت نفره متشكل از دانشمندان چيني به زودي در برنامه تحقيقاتي و پژوهشي اين كشور درخصوص قطب جنوب فعاليت شان را آغاز مي كنند. اين برنامه پژوهشي به عنوان بخشي از برنامه  7+2 چين در دسامبر سال جاري ميلادي برگزار خواهد شد. اين افراد به قطب جنوب سفر كرده و رؤياي اين كشور در خصوص فتح اين سرزمين يخي با پاي پياده را تحقق خواهند بخشيد. براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته اين دانشمندان در اول دسامبر، پكن را به مقصد قطب جنوب ترك خواهد كرد. گفتني است اخيرا نيز حدود 150 تن از دانشمندان برجسته چيني، بيست و دومين سفر علمي تحقيقاتي اين كشور به قطب جنوب و مناطق يخي آن را آغاز كرده اند. اين دانشمندان با استفاده از يك كشتي ويژه تحت عنوان اژدهاي برفي سفر به مناطق قطب جنوب را آغاز كرده اند. در همين خصوص يكي از مقامات عالي رتبه مركز تحقيقات قطب در چين گفت: اين تيم علمي ـ پژوهشي، تحقيقات و بررسي هاي گسترده خود را براساس اطلاعات به دست آمده از ايستگاه هاي چانگ چن و ژونگ شان طي سفر 130 روزه خود انجام خواهند داد. از جمله اهداف اين سفر تحقيقاتي مي توان به نظارت و كنترل وضعيت زيست محيطي قطب جنوب و مناطق يخي اطراف آن، بررسي دقيق زمين در مناطق بدون يخ قطب جنوب و در نهايت آزمايش هاي مشترك GPS و همچنين تحقيقات در زمينه يخ ها و بيولوژي در اين منطقه اشاره كرد. چين نخستين ايستگاه تحقيقاتي علمي را در مناطق يخي جنوب در سال 1985 ميلادي تأسيس كرد. گفتني است كه برنامه 7+2 چين در حقيقت يك برنامه تحقيقاتي اكتشافي جهت بررسي نقاطي همچون قطب شمال و قطب جنوب است.

ارتباط بهره هوشي با هورمون رشد
ايرنا: ظاهرا علت عدم موفقيت تحصيلي كودكان كوتاه قد را در مدرسه پيدا كرده اند. محققان دانشگاه بريستول دريافتند پايين بودن ميزان هورمون رشد با بهره هوشي پايين مرتبط است. براساس اين پژوهش با كمك تغذيه مي توان ميزان هورمون رشد را در بدن افزايش داد. برخي كارشناسان مي گويند هر چند هورمون رشد در اين زمينه نقش دارد اما تنها عامل نيست و عوامل ديگري نيز دخالت دارند. دانشمندان از ديرباز مي دانستند كودكاني كه با وزن كم به دنيا مي آيند رشد كندي دارند، ديرتر به اوج رشد خود مي رسند و بهره هوشي آن ها از كودكاني كه با وزن طبيعي به دنيا آمده اند اندكي پايين تر است. كوتاهي قد كه با تغذيه و رشد نامناسب ارتباط دارد با عملكرد ضعيف در آزمون هاي رشد عقلاني و موفقيت هاي تحصيلي نيز مرتبط شناخته شده است. محققان به اين منظور فاكتور رشد انسولين IGF-I را مورد توجه قرار دادند. ميزان فاكتورهاي رشد شبه انسولين تحت تأثير عوامل مختلفي مانند تغذيه است و تأثير هورمون رشد را بر بافت ها كنترل مي كند. IGFنقش مهمي در رشد جسمي و رشد و نمو اندام ها در دوران كودكي ايفا مي كند. همچنين اين ماده بر رشد مغز تأثير مي گذارد. در اين پژوهش محققان از 547 كودك هشت ساله آزمون هوش گرفتند و ميزان IGF-I را در خون آن ها آزمايش كردند. آن ها دريافتند به ازاي هر 100 نانوگرم در ميلي ليتر افزايش ميزان، IGF-I بهره هوشي كلامي اين كودكان سه امتياز بالاتر مي رود. پروفسور ديويد گانل سرپرست اين مطالعه مي گويد اين تحقيق شواهد مقدماتي ارائه مي كند كه IGF-I نقش مهمي در رشد مغز انسان ايفا مي كند و ارتباط ميان وزن زمان تولد و قد را با بهره هوشي بيان مي كند. ميزان اين ماده از طريق تغذيه و ديگر عوامل محيطي قابل تغيير است و شرايط محيطي دوران كودكي از اين طريق بر رشد و نمو عصبي تأثير مي گذارد. نتايج يك تحقيق جديد كه نشان داد 74 كودك كه با وزن كم به دنيا آمده بودند و با هورمون رشد تحت درمان قرار گرفته و تا دو سال تحت نظر بودند اين ارتباط را اثبات مي كند. اين درمان علاوه بر بهبود رشد، بهره هوشي آن ها را نيز افزايش داد. اين پژوهش بين هورمون رشد و بهره هوشي ارتباطي را نشان مي دهد. با اين حال اين ارتباط يك ارتباط علت و معلولي نيست بلكه احتمالا هر دو آن ها تحت تاثير يك عامل سوم قرار دارند.

بيماري فراموش شده
009273.jpg
گروه دانش و فناوري ـ محمدتقي رسولي: عدم مديريت صحيح، بوروكراسي هاي موجود و سرمايه گذاري سهم، انسان ها را از مقابله با ويروس خطرناك اچ آي وي و روش هاي مقابله با آن رفع مشكلات 3 ميليون ايدزي بازداشته است.به گزارش خبرگزاري آسوشييتدپرس از ژوهانسبورگ، سازمان جهاني بهداشت( WHO) در سال 2003 اقدام به انتشار روش هاي مقابله و پيشگيري براي كشورهاي مختلف نمود كه هدف از آن جلوگيري از اشاعه اين ويروس بوده است. به نظر مي رسد كه روش هاي ارائه شده توسط سازمان جهاني بهداشت به خوبي اجرا نشده است و در طول حدود 2 سال تعداد ايدزي ها سه برابر شده اند.
بنابر همين گزارش سازمان جهاني بهداشت، عدم رضايت خود را از عدم وجود يك رهبري در سطح ملي هر كشور، عدم همكاري بين كشورها، كوتاهي بخش هاي پزشكي، كمبود سرمايه و تاخيرهاي موجود در نگهداري و محافظت از ايدزي ها اعلام نموده و آن ها را عوامل اشاعه ويروس مي داند.اين گزارش پس از تحقيق بر روي 6 كشور جمهوري دومينيكن، هند، كنيا، نيجريه، روسيه و آفريقاي جنوبي منتشر شد.
كريس كالينز، سخنگوي سازمان جهاني بهداشت، اين گزارش را دليل شكست  كامل پروژه سازمان جهاني بهداشت نمي داند بلكه شروع يك گفت وگوي جهاني با ملل و دول مختلف در مورد اين ويروس را ضروري دانسته و ارسال گروهي از سوي سازمان ملل براي نظارت بر عملكرد دولت ها را مفيد مي داند.در اكثر كشورها مردم نحوه رفتار با افراد داراي ويروس اچ آي وي را نمي دانند و معمولا پس از اطلاع با آن ها قطع رابطه مي كنند و يا اين كه از دانش كافي براي نحوه برخورد و رفتار برخوردار نيستند. در جمهوري دومينيكن، مشكلات سياسي و اقتصادي باعث شده است كه راه اندازي مكاني براي نگهداري و مراقبت از افراد مريض ماه ها به تاخير بيفتد. در هند بسياري از افراد مريض به اجبار از شهرهاي خود رانده شده و به مكان هاي دورافتاده منتقل شده اند كه امكانات معمولي زندگي نيز براي آن ها وجود ندارد. در روسيه به دليل عدم همكاري توليدكنندگان، سيستم توليد داروهاي موردنياز دچار اختلال شده و عملا متوقف شده است.در آفريقاي جنوبي نيز دولت عملا كاري به افراد مريض ندارد و فقط با آن ها زندگي مي كند. رئيس  جمهور و وزير بهداشت آفريقاي جنوبي نيز تاكنون موضع روشني در مورد ايدز اعلام نكرده اند.
به نظر مي رسد مشكلات سياسي، اقتصادي و بيماري هايي نظير آنفلوانزاي پرندگان باعث شده است كه اكثر كشورهاي جهان از اين ويروس خطرناك غافل شوند در حالي كه اين ويروس در حال گسترش است.
منبع:AP.org

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |