دوشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۶۶ - Dec 5, 2005
رئيس جمهوري:
درآمد نفتي بايد در خدمت رشد توليد ،
اشتغال و آموزش باشد
گروه سياسي: متن كامل سومين مجموعه گفتگوهاي صريح و صميمي با احمدي نژاد كه از سوي دفتر رئيس جمهوري تنظيم شده است. به شرح زيراست:
سئوال: آقاي دكتر احمدي نژاد! عبارت «نفت بر سر سفره مردم» ، عبارت دوپهلويي شده كه تفسيرهاي متضاد علمي و غيرعلمي را برتافته است. صرف نظر از اينكه آيا اين تعبير، اساسا از جنابعالي بوده يا نه (و آيا نسبت دقيقي است كه به شما مي دهند يا نه؟)، جنابعالي چه تفسيري از آن را قابل قبول مي دانيد؟ به ويژه با توجه به بالارفتن قيمت نفت تا ۷۰ دلار؟
رئيس جمهور: البته قيمت نفت، مدت كوتاهي در اين مرز بود و سپس كاهش يافت و در همان موقع اوج هم، قيمت نفت ايران هيچ وقت به اين مرزها نرسيد و پيش بيني اوپك براي نفت، قيمت ۵۰ تا ۵۵ دلار در سال جديد است.
و اما شعار «نفت براي مردم» ، اولا بايد به معناي «عدالت در توزيع عائدات نفت» و سرمايه گذاري و به كارگيري دلارهاي نفتي در خدمت همه مردم در سراسر كشور باشد. ما با «اقتصاد نفتي _ وارداتي» ، مخالفيم و وقتي اقتصاد يك كشور، غالبا نفتي باشد، معنايش اين است كه اين ملت، كلا بر سر سفره نفت نشسته باشد و اين معناي بد و منفي از عبارت «نفت بر سر سفره ها» ست، چون كم كم فرهنگ ما هم نفتي مي شود و فرهنگ مصرف زدگي، واردات، وابستگي و تنبلي، ريشه مي دواند و مشكل دوم، اين است كه نبايد نفت بر سر سفره طبقات خاص در چند شهر بزرگ، و بسيار بيشتر از مناطق محروم باشد و سئوال اين است كه اگر هم قرار است بر سر سفره مردم باشد، چرا تبعيض؟ چرا ولخرجي در مورد و محروميت در مواردي؟
پس اولا ما معتقد به «نفت درخدمت توليد و كار و اشتغال» هستيم و نه «نفت در خدمت مصرف و واردات» و ثانيا با تبعيض در نحوه هزينه درآمدهاي نفتي مخالف هستيم. ما اتفاقا بايد نوعي «تبعيض معكوس» را مدتي پيگيري كنيم تا به عدالت (نفتي)، نزديكتر شويم؛ يعني بايد مدتي اين دلارهاي نفتي را بيشتر در شهرهاي محروم و روستاها و استانهاي فقيرتر سرمايه گذاري كنيم تا فاصله هاي طبقاتي را كمي مهار كنيم و اميد به زندگي و نشاط براي كار و توليد را در اقشار محروم تقويت كنيم. اميدوارم با اختصاص سهمي از درآمد نفت به همه مناطق شاهد رشد و پيشرفت همه جانبه و هماهنگ كشور باشيم.
سئوال: عده اي معتقدند كه اين سياست، روال تثبيت شده اقتصاد را برهم مي زند و آثار درازمدت خوبي ندارد.
رئيس جمهور: براي بعضي طبقات، بله. و الا اساسا ما به همين روال تثبيت شده اقتصاد، معترض هستيم. پس اولا روش ما معلوم باشد كه با شعار «نفت در خدمت مصرف و واردات» مخالفيم و شعار ما آن است كه درآمد نفت بايد حتي الامكان، در خدمت رشد توليد، ايجاد اشتغال و ايجاد مهارت و آموزش و همچنين تأمين حداقل معاش در مناطق محروم باشد. همين يك تحول بزرگ و يك تغيير انقلابي در روال تثبيت شده است و اصلا بايد گفت كه ملي شدن نفت به مفهوم واقعي تر آن، همين سياست است.
بنده از اين  آقايان مي پرسم كه چرا وقتي دلارهاي نفتي صرف واردات لوكس و خريد كالاهاي صددرصد مصرفي غيرضروري يا اسرافهاي دولتي و شركتهاي دولتي مي شود، هيچ كس اشكال نمي گيرد، ولي همين كه مي گوييم بايد عائدات نفت را در مناطق فقير و براي توليد و اشتغال و خدمت رساني سرمايه گذاري كنيم، عده اي دادشان در مي آيد كه توزيع فقر! شد و صندوق خيريه نفتي شد!!!
چرا نفت بر سفر سفره افراد خاص و ويژه خواران دولتي برود، ولي در كار و زندگي مردم و مستضعفين كه عيال الله هستند، نرود؟
اين تبعيض، عامل فساد و بي عدالتي است و ما بايد در اين چهار سال، تا مي توانيم اين فاصله طبقاتي را پر كنيم و بخشي از عوائد نفت را به امكانات كار و زندگي در ميان محرومين تبديل كنيم. اين خط مشي ماست و هر كس اين را عوامانه مي داند، ما را هم عوام بداند. ما مديون همين عوام هستيم نه خواص!!
سئوال: شما گفتيد كه تحولاتي در حوزه نفت بايد صورت گيرد و عده اي هم از مافياي نفتي سخن گفتند چه توضيحي در اين خصوص داريد؟
رئيس جمهور: بايد مسير و نحوه هزينه و بودجه نفتي كاملا قانوني، شفاف و تحت حسابرسي باشد؛ يعني متصديان نفت كاملا پاسخگو باشند و بعضي سوءاستفاده هاي حزبي يا شخصي در گوشه و كنار هم نبايد باشد و هيچ اتفاقي در تاريكي نيفتد. بعضي از احزاب دولتي، متهمند كه قبلا ويژه خواري و خاصه خرجي هايي كرده اند كه بايد روشن شود آيا چنين بوده يا نه؟ و پس از اين نبايد هيچ راه مخفي به سوي بيت المال و نفت ملت باشد. حساب اين جماعت از كاركنان وزارت نفت جداست. كاركنان صديق صنعت نفت از زحمت كش ترين كاركنان دولت مي باشند كه خود آنها نيز از اين امور ناراضي هستند.
البته با سياه نمايي و شايعه پراكني و مبالغه در اين زمينه ها هم مخالفيم، ولي نبايد هر كس انتقاد يا سئوال مي كند، فورا برچسب «سياه نمايي» بزنيم. اگر ابهامي هست، بايد برطرف شود و اگر اشكالي هست، بايد اصلاح شود. ما به اين اصل، وفادار خواهيم بود. هر چه هم مي خواهند به ما حمله و توهين كنند، بكنند، چون ارزشش را دارد. رفتن اين راه به خطرش مي ارزد. بيت المال، متعلق به ملت است و كسي حق ندارد به دلخواه و تمايلات خود با آن عمل كند.

مجلس يكشنبه آينده درباره چهارمين
نامزد وزارت نفت تصميم مي گيرد
گروه سياسي: محمود احمدي نژاد رئيس جمهور سيدكاظم وزيري هامانه سرپرست فعلي وزارت نفت و متولد ،۱۳۲۴ ليسانس مهندسي مكانيك، فوق ليسانس در مديريت و معاون وزير نفت در امور هماهنگي،به عنوان آخرين سمتش قبل از سرپرستي وزارت نفت را براي تصدي وزارت نفت به مجلس شوراي اسلامي معرفي كرد.به گزارش خبرنگار پارلماني ما متن كامل نامه رئيس جمهور به اين شرح است:
جناب آقاي دكتر حداد عادل
سلام عليكم
با استعانت از ذات باري تعالي و با اداي احترام به پيشگاه ملت بزرگوار ايران و نمايندگان معزز ملت، در اجراي اصول ۸۷ و ۱۳۳ قانون اساسي جناب آقاي سيدكاظم وزيري هامانه را به عنوان وزير پيشنهادي نفت جهت اخذ راي اعتماد به مجلس معرفي مي نمايم. محمود احمدي نژادگفتني است كه «وزيري هامانه» در حال حاضر سرپرست وزارت نفت مي باشد. وي پيش از اين مدير برنامه ريزي تلفيقي و معاون هماهنگي وزارت نفت در زمان بيژن زنگنه بوده است. پيش از وزيري هامانه، علي سعيدلو، صادق محصولي و كاظم تسلطي وزراي پيشنهادي رئيس جمهور براي تصدي وزارت نفت بودند كه موفق به كسب راي اعتماد از مجلس نشدند. مجلس شوراي اسلامي هفته آينده درخصوص صلاحيت چهارمين وزير پيشنهادي نفت تصميم گيري خواهد كرد.قرار است امروز(دوشنبه) شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان با حضور وزيري هامانه جلسه تشكيل  دهد و مباحث لازم در اين رابطه را مطرح كند.
سيدمحمدرضا ميرتاج الديني عضو شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان در جمع خبرنگاران گفت: چون هامانه در وزارت نفت بوده عملكرد گذشته و موفقيت ها و توانايي هاي وي نيز مورد بررسي قرار خواهد گرفت. وي ادامه داد: نكات ابهامي نسبت به اقدامات و تصميمات در خصوص مخازن نفتي وجود دارد؛ بيشترين قراردادها در ارتباط با حوزه هاي نفتي مستقل بوده (۹۰درصد ) در حالي كه نياز بود كه در حوزه هاي مشترك مثل پارس جنوبي سرمايه گذاري شود.
مدرس رساترين فرياد ملت از مشروطيت تا انقلاب اسلامي است
غلامعلي حدادعادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي، با تبريك فرارسيدن ۱۰ آذر روز شهادت آيت الله مدرس و روز مجلس، مدرس را الگوي نمايندگان مجلس هفتم و آرمان او را آرمان مجلس دانست و گفت: شهيد مدرس نمونه الهي عالمان رباني در جهان اسلام است.رئيس مجلس تصريح كرد: مدرس دنياي معاصر را به خوبي مي شناخت و با تحولات جهان آشنا بود و دشمن شناسي آگاه بود كه از همان آغاز ظهور رضاخان متوجه شد كه پشت سر او دست استعمار انگليس در كار است و با كمال شجاعت در برابر رضاخان ايستاد.
حداد اظهار داشت: امام راحل كه درعالم سياست بسيار دقيق النظر بود و به اين آساني از فردي تعريف نمي كرد بيش از هر كس بر شخصيت مدرس به عنوان الگوي نمايندگي مجلس تاكيد داشتند و فرمودند كه مدرس وابسته نبود چون وارسته بود و اين به دليل زهد و بي اعتنايي وي به دنيا بود.مدرس رساترين و صادقانه ترين فرياد ملت ايران، در فاصله مشروطيت تا انقلاب اسلامي بود.
وي گفت: مجلس هفتم راه مدرس را برگزيده و دفاع از استقلال و مبارزه با استعمارطلبي دشمنان در دفاع از حقوق هسته اي ملت ايران يك نمونه از آن است. اين مجلس زبان گوياي ملت بود و با تصويب قوانين راي ملت ايران را به مخالفان ملت اعلام كرد و قانون تعليق اجراي پروتكل الحاقي در صورت ارجاع يا گزارش پرونده هسته اي ايران را تصويب كرد كه به تاييد شوراي نگهبان رسيد.
تمديد اجراي آزمايشي قانون آئين  دادرسي كيفري
همچنين نمايندگان مجلس، در مصوبه اي مهلت اجراي آزمايشي قانون آئين  دادرسي دادگاه هاي عمومي و انقلاب در امور كيفري را به مدت دو سال تمديد كردند. در ابتدا نيره اخوان پيشنهاد تمديد يك سال را مطرح كرده بود كه مورد توافق نمايندگان قرار نگرفت و در نهايت پيشنهاد كميسيون حقوقي و قضايي پذيرفته شد.تصويب كليات طرح الزام دولت به توسعه متوازن روستايي در مجلس هفتم از ديگر مصوبات ديروز جلسه علني بود.در صورت تصويب جزييات اين طرح در شور دوم دولت مكلف مي شود تهيه قانوني لازم جهت تعيين متولي سياست گذاري، برنامه ريزي و نظارت بر توسعه متوازن روستايي را ظرف مدت ۳ ماه مشخص نمايد به صورتي كه سهم سرانه روستانشينان از بودجه هاي توسعه اي كشور مشخص گردد و در شوراي برنامه ريزي و توسعه استانها و مناطق زيرمجموعه، نهاد برنامه ريزي منطقه اي و نظارتي لازم را در اين زمينه به وجود آورد.
همچنين روز گذشته حسن كامران و ايرج نديمي در تذكري آئين نامه اي نسبت به ساخت ديوار شيشه اي حائل در مقابل درب ورودي نمايندگان به داخل صحن علني مجلس انتقاد كردند.كامران اين كار را اسراف و ايرج نديمي ساخت اين شيشه را منجر به محدوديت براي خبرنگاران و عكاسان پارلماني عنوان كرد.حداد در پاسخ به اين تذكرات گفت: هيچ كس به خبرنگاران بي احترامي نكرده است بلكه اين كار براي نظم در ورودي نمايندگان به داخل پارلمان گذاشته شده است.توضيحات لازم را كارپردازان مجلس مي دانند، شما مي توانيد از آنان توضيح بخواهيد تا وقت مجلس براي چنين كارها و يا توضيحاتي گرفته نشود. اين ديوار شيشه اي در مدت تعطيلات يك هفته اي مجلس گذاشته شده است.

وزير خارجه روسيه: انجام غني سازي در خارج
از ايران روي ميز مذاكره است
ايسنا: وزير امور خارجه روسيه از طرحي براي انجام غني سازي سوخت هسته اي ايران در روسيه به عنوان راهي براي حل مناقشات بر سر مسئله هسته اي ايران ياد كرد.
به گزارش آسوشيتدپرس، سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه ديروز پس از ديدار و گفت وگو با فرانك والتر اشتاين ماير، همتاي آلماني اش تأييد كرد كه طرح غني سازي خارجي يكي از طرح هاي متعدد بر روي ميز بوده است.وي گفت:روسيه آماده است تا به يافتن يك راه حل براي اين مرحله از مذاكرات (ميان اتحاديه اروپا و ايران) كمك كند.در ميان ساير ايده هايي كه بر روي ميز مذاكرات قرار دارد، يك طرح نيز براي انجام غني سازي خارج از ايران وجود دارد.
اين گزارش افزود: بر اساس اين طرح كه برخي ديپلمات ها آن را مطرح كرده اند، روسيه قادر به نظارت بر سطح و ميزان غني سازي اورانيوم ايران خواهد بود.

انتقاد سخنگوي دولت از سايت هاي اينترنتي
مهر : سخنگوي دولت با اشاره به دستاوردهاي دولت نهم و چالش هاي پيش روي اين دولت تاكيد كرد:دستهايي كه تلاش براي سلب حمايت مردم و روحيه اشرافيگري و بي توجهي به محرومين را القاء مي كنند تهديد محسوب مي شوند.
الهام در پاسخ به اين سوال كه آيا سخنگويي دولت شغل محسوب مي شود و اگر جواب مثبت است تكليف دوشغله بودن و منع قانوني آن چه مي شود، گفت: سخنگويي يك نهاد، بيان رسمي مواضع آن و طريقي براي اطلاع رساني است. ضرورت اين كار در احزاب، سازمانها و نهادهاي حكومتي آن را به يك وظيفه تبديل كرده، اما در نظام اداري هرگز به مثابه شغل تعريف نشده است و عرفا يكي از اعضاي مجموعه، اين وظيفه را عهده دار مي شود.
وي افزود: چنانچه در دولت؛ دبير، مسئول دفتر يا يكي از وزرا، در شوراي نگهبان يكي از اعضاء، در مجلس شوراي اسلامي معمولا يكي از اعضاي هيات رئيسه و در قوه قضائيه يكي از مجموعه شوراي عالي مسئولان قوه، اين امر را بر عهده گرفته اند، لذا در اين خصوص شائبه شغل بودن و مسائل حقوقي بر آن مترتب نيست.
الهام درخصوص اظهار نظر رئيس جمهور كه يكي از دلايل راي نياوردن وزيران پيشنهادي نفت را عملكرد سايت هاي اينترنتي دانسته اند، نيز اظهارداشت:البته سايت ها برخي مواقع خيلي بد عمل مي كنند، چون شايعه را جايگزين خبر مي كنند و از اين جهت صدق و راستي كه ركن اعتمادسازي رسانه اي است، از بين مي رود. البته آسيب به حقوق فردي و شخصي موضوع ديگري است، اما چنين اظهارنظري از سوي رئيس جمهور را نمي توانم تأييد كنم.

با حكم مقام معظم رهبري اميرسرتيپ معمار نهاوندي
رئيس سازمان حفاظت اطلاعات ارتش شد
ايسنا:حضرت آيت الله خامنه اي، فرمانده  كل قوا طي حكمي امير سرتيپ فرهنگ معمار نهاوندي را به رياست سازمان حفاظت اطلاعات ارتش جمهوري اسلامي ايران منصوب كردند.
متن حكم مقام معظم رهبري به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
امير سرتيپ فرهنگ معمار نهاوندي
به پيشنهاد فرمانده كل ارتش و نظر به شايستگي و حسن سوابق خدمتي، شما را به سمت رئيس سازمان حفاظت اطلاعات ارتش جمهوري اسلامي ايران منصوب مي كنم.
انتظار مي رود ماموريت هاي محوله به آن سازمان را با استفاده از كاركنان مومن و كارآمد و بهره گيري از روش هاي علمي به سطح مطلوب و شايسته برسانيد و هماهنگي لازم با دفتر عمومي حفاظت اطلاعات به عمل آوريد.
از تلاش هاي ارزنده  امير سرتيپ اكبر ديانت فر در دوره  تصدي اين مسؤوليت قدرداني و تشكر مي كنم.
توفيقات همگان را از خداوند مسئلت مي كنم.
سيدعلي خامنه اي

لاريجاني : غني سازي بايد در ايران انجام شود
ايسنا:خبرگزاري فرانسه به نقل از علي لاريجاني گزارش داد، ايران در برابر خواسته هاي غرب براي محدودكردن تلاش هايش در زمينه  سوخت هسته اي تسليم نخواهد شد و حاضر است فقط براي چند ماه ديگر به تعليق فعاليت هاي حساس هسته اي اش ادامه دهد.
علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در گفت وگو با خبرگزاري فرانسه اين گونه ارزيابي كرد كه ايران به اندازه  كافي براي منصرف ساختن منتقدانش از در نظر گرفتن اقدام نظامي عليه اين كشور قدرت دارد و افزود كه غرب هم در صورت ارجاع مساله  هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل به دردسر خواهد افتاد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان اظهار داشت:ما از هرگونه پيشنهادي كه شرط مورد نظرمان را مد نظر داشته باشد، استقبال خواهيم كرد و آن اين كه غني سازي بايد در ايران انجام گيرد، زيرا اين يك حق است.وي در بخش ديگري از اين گفت وگو اظهار داشت كه مذاكرات ميان ايران و سه كشور اروپايي با هدف بررسي راه هاي ازسرگيري گفت وگوها در سطح كارشناسي ظرف دو يا سه هفته  آينده برگزار خواهد شد.
اين خبرگزاري فرانسوي در گزارش خود آورده است: سه كشور اروپايي قصد دارند در اين مذاكرات پيشنهادي از جانب روسيه را كه بر اساس آن غني سازي بايد در خاك روسيه انجام گيرد را مطرح سازند.اين گزارش ادامه داد، با اين حال لاريجاني گفت كه ايران اين نوع توافق را كه غرب بدان اميد دارد نخواهد پذيرفت و افزود:مذاكرات درخصوص توليد سوخت هسته اي در ايران خواهد بود.هيچ چيز ديگري براي گفت وگو مطرح نخواهد بود.لاريجاني خاطرنشان كرد كه ايران در حال حاضر براي ازسرگيري فعاليت غني سازي صبر خود را از دست داده است.وي گفت كه اين گام ممكن است ظرف چند ماه آينده برداشته شود.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان ابراز داشت كه هرگونه تحقيقات و ساخت سانتريفيوژ خارج از حوزه  هرگونه مذاكرات آتي با سه كشور اتحاديه  اروپا خواهد بود و بنابراين ممكن است در هر زماني اين فعاليت دوباره آغاز شود.وي اظهار داشت: اين مساله به مذاكرات مربوط نمي شود و چگونگي و زمان ازسرگيري فقط به ما مربوط مي شود. ما در دانشگاه هاي مان در حال انجام تحقيقات هستيم.لاريجاني ادامه داد: آيا ساخت سانتريفيوژها يا انجام تحقيقات به معناي آن است كه شما مي توانيد يك بمب بسازيد؟ خير. براي اين كار به تزريق گاز به آنها نياز است.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان همچنين تأكيد كرد كه ايران حاضر است تضمين دهد كه اورانيوم قابل استفاده در سلاح هسته اي توليد نخواهد كرد.وي گفت: اروپايي ها نبايد زياده از حد ما را به ارجاع به شوراي امنيت تهديد كنند. ملت ايران شجاع است و از چنين تهديدهايي نمي هراسد.
لاريجاني ادامه داد: اين يك بازي باخت - باخت خواهد بود در حالي كه ما مذاكراتي برد - برد را خواستاريم كه بر اساس آن ما بر فن آوري هسته اي تسلط مي يابيم و اروپايي ها تضمين هاي شان را دريافت مي كنند. اروپايي ها بايد بدانند كه اگر مورد ما را به شوراي امنيت بفرستند، ما دچار مشكلاتي خواهيم شد، اما آنها برنده نخواهند شد.دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان هشدار داد:در اين صورت ايران گزينه  ديگري نخواهد داشت جز آن كه چنين گامي را با پايان دادن به تعليق هسته اي و بازرسي هاي سختگيرانه  آژانس بين المللي انرژي اتمي  تلافي كند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |