دوشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۶۶ - Dec 5, 2005
قاليباف دستور داد:
روزانه ۳ نوبت كاري براي تكميل طرح هاي
نيمه تمام شهرداري
009372.jpg
009294.jpg
گروه شهري: شهردار تهران صبح ديروز در جريان طولاني ترين بازديد از طرح هاي در دست انجام شهر تهران، بر فعاليت شبانه روزي براي بهره برداري سريعتر از پروژه هاي عمراني در دست انجام يا نيمه تمام تأكيد كرد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران دكتر محمد باقر قاليباف در اين بازديد ۶ ساعته با همراهي معاون فني _ عمراني شهرداري و يك تيم كارشناسي به بررسي وضعيت فعلي پروژه هاي عمراني پرداخت و تصريح كرد: در شهرداري طرحي آغاز نمي شود مگر اين كه به سرعت به بهره برداري برسد. وي مسكوت ماندن پروژه ها را زمينه ساز هدر رفتن سرمايه  هاي ملي دانست و افزود: بر اثر نيمه تمام يا مسكوت ماندن پروژه ها زندگي بخشي از شهروندان دچار سرگرداني و مشكل مي شود.
شهردار تهران تأكيد كرد: يا نبايد راه مردم را به دليل اجراي طرحي ببنديم يا اگر اين كار را انجام داديم بايد با كار شبانه روزي در كوتاه ترين زمان ممكن راه مردم را باز كنيم.
در اين بازديد پيمانكاران و مجريان ۱۰ پروژه عمراني شهر تهران از عدم تأمين منابع مالي و وجود معارضين تأسيساتي و ملكي به عنوان مهمترين موانع در اجراي پروژه ها نام بردند و خواستار تأمين اعتبارات و فراهم سازي امكان فعاليت از طريق رفع معارض شدند.
دكتر قاليباف شهردار تهران نيز با طرح اين پرسش كه چرا پيش از آغاز طرح چاره اي براي رفع معارضين ملكي و تأسيساتي پروژه ها انديشيده نشده است، افزود: قبل از اجراي طرح ها بايد تمام جوانب امر بررسي شود و اگر طرح ها قابليت اجرا دارند، به سرعت و با كار شبانه روزي اجرا و به بهره برداري برسند.
وي نسبت به تأمين اعتبارات لازم قول مساعد داد و از پيمانكاران اين ۱۰ پروژه خواست پس از تزريق منابع مالي مورد نياز در ۳ شيفت كاري به فعاليت ادامه دهند تا در كمترين زمان ممكن پروژه ها به بهره برداري برسند.
دكتر قاليباف در خصوص هر يك از اين ۱۰ پروژه رهنمودها و راهكارهاي لازم را ارايه كرد و از پيمانكاران خواست تا پروژه هاي ايجاد و بازسازي ۳ كيلومتر از بزرگراه آزادگان، تقاطع هاي غيرهمسطح شهرزاد، فداييان اسلام و شهيد رجايي بر روي آزادگان، ميدان جهاد، پل شكوفه، تقاطع غيرهمسطح سه راه نعمت آباد و .. را تا پايان امسال به بهره برداري برسانند.
پروژه هاي نيمه تمام و در دست اجراي ميدان نور، تقاطع همت _ ستاري، همت _ آزاد راه شمال، آزادگان كرج و تقاطع هاي غيرهمسطح نعمت آباد، شكوفه، ميدان جهاد، رجايي _ آزادگان، شهرزاد _ آزادگان و فداييان _ آزادگان ۱۰ پروژه اي بودند كه شهردار تهران از آنها بازديد به عمل آورد و از پيمانكاران و مجريان اين طرح ها علت توقف يا كندي روند ساخت و ساز را جويا شد.
پروژه  ميدان نور
پروژه  ميدان نور در محل تلاقي سه بزرگراه رسالت، كاشاني و ستاري واقع شده است و داراي دو تقاطع زير و روگذر به همراه سه لوپ و رمپ است و تاكنون ۳۳/۹۳ درصد پيشرفت كاري داشته است و در ضمن پروژه زيرگذر ستاري در تاريخ ۳/۶/۸۴ به بهره برداري رسيده است.
تقاطع غيرهمسطح همت _ ستاري
تقاطع غيرهمسطح همت _ ستاري از ديگر پروژه هاي مورد بازديد قرار گرفته توسط شهردار تهران بود. در اين نقطه با توجه به حذف تقاطع همسطح و تردد راحت خودروها دو دستگاه پل بر روي اين تقاطع احداث شده است و اين پروژه نيز ۹۲ درصد پيشرفت فيزيكي دارد و راه اصلي به بهره برداري رسيده و هم اكنون رمپ و لوپ هاي پروژه در حال انجام است.
براساس اين گزارش تقاطع بزرگراه شهيد همت با آزاد راه تهران _ شمال در منطقه دهكده المپيك واقع شده است و شامل ۹ دستگاه پل، ساخت بخش ابتدايي مسير آزاد راه تهران _ شمال، ادامه آزاد راه كمربندي غرب تهران و بزرگراه همت، ۴ رمپ راستگرد، ۴ لوپ، يك رمپ جهتي و ۴ باند توزيع است و تاكنون اجراي اين پروژه فقط ۱۵ درصد پيشرفت فيزيكي داشته كه شش درصد آن مربوط به سال ۸۴ است و دانشگاه علامه طباطبايي و نيروي انتظامي نيز از معارضين اصلي اين پروژه محسوب مي شوند.
پروژه تقاطع آزاد راه تهران _ كرج
پروژه تقاطع در دست احداث آزاد راه تهران _ كرج با آزاد راه غرب تهران نيز شامل ۴ دستگاه پل، ۱۲ رمپ و لوپ، باند توزيع به طول ۶۶۰۰ متر، احداث بخشي از آزاد راه كمربندي غرب به طول ۱۱۳۴ متر و احداث و ترميم آزاد راه تهران _ كرج در محدوده تقاطع به طول ۱۴۳۱ متر است. اين پروژه نيز از پيشرفت كاري چنداني برخوردار نبوده و تاكنون فقط ۲۰ درصد طرح به اجرا رسيده و لوله نفت ري- كن و لوله هاي گاز ۳۰ و ۳۶ اينچ به همراه كابل فيبرنوري و لوله هاي آب يك هزار ميلي متري از مهمترين معارضين تأسيساتي پروژه محسوب شده و بخشي از زمين هاي سازمان جنگل ها و مراتع نيز در اين طرح واقع شده است.
بزرگراه نور
شهردار تهران در ادامه بازديد ها در محل پروژه  بزرگراه نور و پل هاي مربوطه در حد فاصل ميدان جهاد تا سه راه نعمت آباد حضور يافت و ميزان پيشرفت كاري و موانع موجود بر سر راه اجراي تقاطع هاي نعمت آباد، رضايي (شكوفه) و جهاد را كه به ترتيب ۴ ، ۷۷ و ۴۲ درصد پيشرفت كاري دارند، از پيمانكار پروژه جويا شد.
سه تقاطع شهرزاد، فداييان اسلام
و شهيد رجايي
اين بازديد با بررسي وضعيت سه تقاطع در حال احداث شهرزاد، فداييان اسلام و شهيد رجايي بر روي بزرگراه آزادگان پايان يافت. پروژه هاي شهرزاد و فداييان اسلام ۳۰ درصد و شهيد رجايي ۸۹ درصد پيشرفت كاري دارند.

رويكرد نوين مديريت شهري براي بهره برداري چندمنظوره از فضاي بوستانها
بزرگترين آكواريوم و نمايشگاه چندمنظوره
گل و گياه در تهران ساخته مي شود
گروه شهري: يكي از رويكردهاي مديريت جديد شهري بهره برداري اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي از فضاي بوستانها به جاي استفاده صرفا اكولوژيكي از آنهاست.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران اخيرا در يكي از اظهارنظرهاي خود از اين اقدام به عنوان نو آوري در برخي فعاليتهاي حوزه خدمات شهري نام برد و افزود: شهرداري تهران بدون سرمايه گذاري بخش خصوصي و بدون استفاده از مديريت نخبگان و مشاركت معني دار عمومي در قالب دخيل كردن مردم در فعاليتها موفق نخواهد بود.
در همين راستا شهردار تهران چهارشنبه گذشته در جريان بازديد از بوستان گفتگو از نزديك با مراحل كار و مشخصات پروژه هاي آكواريوم بزرگ تهران و نمايشگاه چندمنظوره و نمايشگاه دائمي گل و گياه آشنا شد.
بنابراين گزارش مساحت نمايشگاه هاي چندمنظوره گل و گياه بوستان گفتگو به همراه تاسيسات جانبي آن حدود ۱۵ هزار متر مربع وسعت دارد و در مدخل نمايشگاه آلاچيق مدرن همراه با رقص نور و آب وديواره هايي از شمشاد طراحي شده كه با هزينه اي حدود۷۰ ميليارد تومان در ظرف مدت ۹ ماه (از زمان اجراي پروژه) آماده بهره برداري عموم خواهد بود.
در جريان اين بازديد، مهندس يحيي فيوضي به عنوان مهندس مشاور پروژه نمايشگاه گل و گياه و پروژه آكواريوم بزرگ تهران به دكتر قاليباف درباره مشخصات فاز يك آكواريوم تهران گفت: براي احداث اين آكواريوم ۷ نقطه از شهر از سوي شهرداري تهران پيشنهاد شد كه بعد از انجام مطالعات خاك شناسي در نهايت بوستان گفتگو براي احداث چنين مجموعه اي از سوي كارشناسان مناسب تشخيص داده شد.
وي گفت: اين پروژه در دو فاز و زمان بندي ۶ ساله طراحي شده كه مراحل مطالعاتي فاز اول آن به پايان رسيده است.
فيوضي آكواريوم بوستان گفتگو را در صورت تكميل جزء بزرگترين آكواريوم هاي دنيا قلمداد كرده و افزود: فاز اول اين پروژه به همراه مجموعه تجاري اطراف آن ۳۰ ماهه به اتمام مي رسد كه بعد از اتمام فاز اول، فاز دوم آن ظرف سه سال به همراه فضاهاي دلفيناريوم و آكواريوم باز براي ۳ هزار تماشاچي، بازيهاي نمايشي دلفينها به پايان خواهد رسيد.
طراح و مجري اين پروژه در پاسخ به سئوال قاليباف شهردار تهران در مورد مشخصات فيزيكي و تاثيرات فرهنگي، اقتصادي اين پروژه در شهر تهران گفت: آكواريوم بزرگ تهران در مجموع ۳۴ هزار مترمربع وسعت دارد كه در فاز اول روزانه پذيراي ۵ هزار مراجعه كننده خواهد بود.بنابراين گزارش آكواريوم بزرگ تهران به همراه مجموعه تجاري اطراف آن نيازمندسرمايه گذاري خارجي است چرا كه اجراي چنين پروژه اي بدون استفاده از تجربيات نهادهاي جهاني متخصص ممكن به نظر نمي رسد. به همين منظور در حال حاضر چند شركت سرمايه گذاري خارجي در حال مذاكره با شهرداري تهران براي در دست گرفتن عمليات اجرايي اين پروژه هستند.

رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران اعلام كرد:
تشكيل ستاد مشاركت هاي اجتماعي در مناطق ۲۲گانه تهران
گروه شهري: به منظور برقراري انسجام و هماهنگي در فرايند تصميم گيري سازمان ها و نهادها و دستگاه هاي اجرايي موثر در اداره امور شهري، «ستاد مشاركت هاي اجتماعي» در مناطق ۲۲گانه تهران تشكيل مي شود.
رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران در گفت وگو با همشهري افزود: اين كميسيون به زودي طرحي را به شوراي شهر ارايه خواهد كرد كه با تصويب آن نحوه تعامل ميان حوزه دولتي و حوزه عمومي از جمله شوراياري هاي محلات در قالب يك سيستم مشخص تعريف و نظام مند خواهد شد.
وي تصميمات پراكنده و ناهماهنگي دستگاه ها و نهادهاي اداره كننده شهر از يك سو و ناديده گرفتن مشاركت مستقيم مردم در تصميم گيري ها و تداوم چنين رويه اي را براي اداره شهرها نامطلوب دانست و گفت: تشكيل «ستاد مشاركت هاي اجتماعي» تحولي بزرگ در نحوه اداره شهر و تعامل سيستماتيك و نظام مند ميان حوزه دولتي و حوزه عمومي و نظام اجتماعي كشور ايجاد خواهد كرد.
خادم افزود: تشكيل ستادهاي مذكور مدل و الگويي براي تحقق مجموعه مديريت واحد شهري در كشور خواهد بود كه براساس آن اولويت بندي هاي مديريت كشور از پائين به بالا شكل خواهد گرفت و «مردم محور» بودن برنامه ها و سياست هاي لحاظ شده توسط مديريت حاكم بر شهر تهران را تقويت خواهد كرد.
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر، تصميم گيري مشترك مديران و مردم، تطبيق اولويت هاي دستگاه هاي اجرايي با اولويت هاي مورد نظر مردم و اعتماد سازي متقابل ميان دستگاه هاي اجرايي و شهروندان را به دليل آشنايي با محدوديت ها و مشكلات به عنوان ويژگي و مزاياي تشكيل  چنين ستادهايي برشمرد.
خادم با بيان اينكه اين طرح هم اكنون در كميسيون هاي سه گانه شوراي شهر در حال بررسي است گفت: در طرح مذكور ستادي با مسئوليت شهردار منطقه و با حضور كليه دستگاه ها و سازمان هاي مسئول از جمله آب، فاضلاب، مخابرات، اداره برق، مجموعه هاي وابسته به وزارت بهداشت، آموزش و پرورش، راهنمايي و رانندگي، نيروي انتظامي، امور مساجد، دبيران شوراياري محلات و نمايندگاني از تشكل هاي غيردولتي فعال، اصناف و هيات هاي مذهبي و غيره حضور خواهند داشت.
خادم افزود: در اين طرح پيش بيني شده است كه ستاد مذكور دست كم ماهي يك بار با حضور اعضاء تشكيل جلسه داده و راجع به مسايل مربوط به منطقه و هماهنگي ميان دستگاه هاي ذيربط تصميم گيري كند.
وي افزود: با توجه به اينكه قرار است تا پايان امسال انتخابات انجمن هاي شوراياري در كليه محلات داراي شاخص هاي لازم برگزار شود،تشكيل اين ستادها باعث تقويت تعامل ميان شوراياري ها و دستگاه هاي اجرايي و در نهايت حضور جدي تر مردم در تصميم گيري ها و تسهيل امور مردم و اولويت بندي  برنامه ها خواهد بود.

ساماندهي ۷ ميليون موتورسيكلت
009297.jpg
معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي گفت: مرحله دوم طرح ساماندهي تردد موتورسيكلت سواران از ۱۵ دي ماه در سراسر كشور اجرا مي شود. سردار محسن انصاري با اشاره به اين كه ۷ ميليون دستگاه موتورسيكلت در سطح كشور هم اكنون تردد مي كنند، افزود: ۲ مشكل توليد افسارگسيخته و فرهنگ غلط استفاده از موتورسيكلت موجب شد كه مرحله اول طرح ساماندهي تردد موتورسيكلت سواران، از تير ماه سال ۸۲ با محوريت تمركز بر روي پلاك موتورسيكلت ها، انضباط در حركت  آنها و استفاده از كلاه ايمني براي راكبان اين دسته از وسايط نقليه به اجرا درآيد كه از نتايج اجراي ۵/۲ ساله اين طرح مي توان به داشتن پلاك براي ۹۰درصد موتورسيكلت ها و استفاده از كلاه ايمني توسط ۵۰ درصد راكبان اشاره كرد.

تبليغات داربستي ممنوع
009300.jpg
ايرنا : قائم  مقام  سازمان  زيباسازي  شهرداري  تهران  از ممنوعيت  انجام  تبليغات  داربستي  در تهران  خبر داد.اكنون  برخي  واحدهاي  توليدي  و صنفي  در بعضي  مناطق  تهران  به خصوص  مناطق  مركزي ، اقدام  به  انجام  تبليغات  داربستي  با هدف  سودهاي  شخصي  مي كنند.
مهرداد عرب افزود: انجام  اين  گونه  تبليغات  در صورت  نداشتن  مجوز رسمي  از شهرداري  تهران  غيرقانوني  است  و شهرداري  با متخلفان  برخورد مي كند.تبليغات  داربستي  در معابر، ضمن  اينكه  چهره  پايتخت  را نازيبا مي كند، فرصت هايي  را براي  سودجويي  برخي  افراد و موسسات  پديد مي آورد.

شركت هاي زيانده شهرداري
009291.jpg
ايرنا: معاون  مالي  و اداري  شهرداري  تهران  از انحلال  شركت هاي  زيانده  شهرداري  ويا واگذاري  كامل  آنها خبر داد.حسين  پورزرندي  افزود: البته  وضعيت  شركت هاي  وابسته  به  شهرداري  تهران  بطور كامل  بررسي نشده  است ، اما بيشتر آنها زيانده  هستند.آخرين  گزارش  شهرداري  به  شوراي  اسلامي شهر تهران  در زمان  مديريت  محموداحمدي  نژاد از فعاليت  ۷۵ شركت  با عناوين  مختلف  در شهرداري  حكايت  داشت .براساس  گزارش  كميته  عالي  نظارت  بر شركت ها و سازمان هاي  شهرداري ، زيان  انباشته  ۳۴ شركت  از شركت هاي  وابسته  به شهرداري  تهران  در سال  ۱۳۸۰ افزون  بر۱۷۴ ميليارد ريال  بوده  كه  بخش  قابل  توجهي  از بودجه  آنها از اعتبارات  شهرداري  تهران  تامين  مي شد.

نگاه
009288.jpg
علي مريخي
آلودگي هواي تهران از مرز خطر گذشت

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |