چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۶۸ - Dec 7, 2005
راوي حديث گويد حضرت علي عليه السلام را ديدم كه يك درهم خرما خريداري كرد و خود شخصا آن را مي برد. بعضي از روي ارادت به پيشواي خود، گفتند اجازه دهيد آن را براي شما بياوريم. آن حضرت در جواب فرمود: كسي كه عائله دارد به حمل متاع خود شايسته تر است.
مجموعه ورام جلد يكم ص ۲۳
امروز با حافظ
ياد حريف شهر و رفيق سفر نكرد
دلبر برفت و دلشدگان را خبر نكرد
يا او به شاهراه طريقت گذر نكرد
يا بخت من طريق محبت فرو گذاشت
كنگره بزرگ تئاتر كشور با پيام رئيس جمهور گشايش يافت
كنگره بزرگ تئاتر نقطه آغاز تحول تئاتر ايران است
009513.jpg
گروه ادب  و هنر: نخستين كنگره تئاتر كشور صبح ديروز طي مراسمي در تالار وحدت گشايش يافت.
در اين مراسم كه با حضور صفارهرندي وزير فرهنگ ارشاد اسلامي، آريان منش نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس، دكتر ايماني خوشخو معاونت امور هنري و جمعي از هنرمندان و مقامات فرهنگي برگزار شد، جواد شمقدري مشاور هنري رياست جمهوري پيام دكتر احمدي نژاد را قرائت كرد.
در بخشي از پيام رئيس جمهور آمده است: ناگفته پيداست كه تئاتر اصيل و مبتني بر ارزش هاي الهي و احكام معنوي بشري كه هدف و آرمان آن عدالت خواهي و عدالت گستري است، به زبان تمثيل و واقعيت، استعاره و رويا و اعجاز و ايجاز آينه تمام نماي حقيقت زندگي به شمار رفته و ظريف ترين رفتارها و كردارهاي آدمي و شايستگي ها و بايستگي ها و منزلت و شانيت انسان را به زبان هنر جاودانه مي سازد.
رئيس جمهور در ادامه پيام خود به كنگره بزرگ تئاتر آورده است: جاي بسي خوشوقتي است كه دراين برهه حساس فرهنگي كه دشمنان به لطايف الحيل قصد دارند تا ما را از هويت اصيل معنوي و بهره هاي ديني دور سازند بر اصحاب و اولياء تئاتر است كه با رويكردي جدي و ارزشي و بهره گيري از فرامين و فضائل انسان ساز دين مبين اسلام و مكتب حسيني( ع ) شور و شعور و اعتقادات ارزشي، جان تازه اي به صحنه هاي تئاتر ايران ارزاني دارند و تلاش و اهتمام مسئولان دلسوز و سختكوش و انقلابي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و هنرمندان متعهد، در اين زمينه جاي تقدير دارد.
دراين مراسم وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز طي سخناني در نخستين  كنگره  بزرگ  تئاتر ايران  از تئاتر به  عنوان  هنري  تاثيرگذار نام برد كه  مي تواند فرهنگ  و هنر ايراني  و اسلامي را به  جهانيان  معرفي  كند.
وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي  افزود: هنرمندان  و اهل  سياست  در نگاه  خود نسبت به  فعاليت  يكديگر دچار سوء تفاهم هايي  شده اند كه  برگزاري  اين گونه  كنگره ها مي تواند در مسير برطرف  كردن  اين  سوء تفاهم ها موثر واقع  شود.
وي  توجه  بشر به  هنر به ويژه  هنر نمايش  را امري  فطري  در وجود همه  انسانها دانست  و افزود: براي  رسيدن  به  ارتباطي  منطقي  بين  هنرمندان  و مخاطبان  بايد بر ارتباط و گفت  و گوي  صميمي تأكيد كرد.
وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي گفت : تئاتر در مسير پيشرفت  خود بايد بر رضايت مخاطبان  تأكيد داشته  باشد.
وي  كمبود بودجه  را مهمترين  چالش  فراروي  تئاترايران  دانست  و بر عزم  جدي دولت  و مجلس  براي  برطرف  كردن  اين  مشكل  تأكيد كردو گفت : آسيب  شناسي  علمي ، عيني  و تاريخي  تئاتر امري  ضروري  است .
وي  نمايش  تعزيه  را گونه اي  مستقل  و ايراني  از هنر تئاتر دانست  كه  مي تواند الگوي  مناسبي  براي  شكوفايي  اين  هنر در ايران  باشد.
بيانيه خانه تئاتر به كنگره
خانه تئاتر به مناسبت برگزاري كنگره بزرگ تئاتر كشور بيانيه اي صادر و در آن خواسته هاي مشروع خود را از كنگره اعلام كرد.
در بيانيه خانه تئاتر آمده است: بازنگري روند تاريخي هنر تئاتر گواه اين سخن است كه پايداري اين رويكرد هنري، بيش از آنكه وامدار فن آوري هاي نوين اجرايي باشد، محصول كاركرد اين هنر در شناسائي و دفاع از ارزش هاي بنيادين بشري است.
ازاين رو شايد بتوان گفت يكي از مهم ترين علل ناكارآمدي هنر تئاتر در كشور ما كم اعتنائي مسئولين فرهنگي نسبت به كاركرد روشنگرانه اين هنر، به عنوان ابزاري براي بيان تمايلات و نيازهاي بحق جامعه و در نتيجه بي توجهي به يكي از موثرترين روش ها براي بيان رنجش ها و بحران هاي اجتماعي است.
با اين همه، عليرغم بي مهري محسوسي كه همواره نسبت به نقش اجتماعي اين رويكرد هنري وجود داشته است، امروزه ضرورت توسعه اقتصادي دركشوروالزامات فرهنگي آن، زمينه هاي اميدواركننده اي را پديد آورده است كه هنرتئاتربتواند به عنوان بازتاب دهنده ارزشهاي بنيادين، نقش بايسته خود را در ارزيابي توسعه وهدايت عقلاني وعادلانه آن ايفا نمايد.
اين استدلال هرقدرهم كه ذهني باشد اما اين واقعيت را نمي توان ناديده گرفت كه رشد اقتصادي درغياب فرهنگ وبدون حضور منتقد جانبدار و تبيين كننده آن دردفاع ازارزشهاي بنيادين، هرگزنمي تواند مدعي وتضمين كننده توسعه اي باشد كه شكوفايي انسان هدف غايي آن است.
بي شك درك چنين ضرورتي ازكارورزي هنرتئاتر، به عنوان يكي ازصورتهاي فرهنگ، وظايف نويني را فراروي مسئولين فرهنگي كشورقرارمي دهد، كه حسن انجام آن زمينه سازآينده اي است كه درآن هنرتئاترمي تواند به عنوان ميزاني صديق براي سنجش عدالت وعاملي موثربراي شناخت بحرانها وپيشگيري ازكنش هاي قهرآميزاجتماعي، وارد سياهه هزينه هاي اقتصادي كشورشود وهمچنان به بقاي ارزش آفرينش درنهاد فرهنگ استمرار بخشد.
بنابراين خانه تئاتر خواسته هاي مشروع خود را خطاب به كنگره به صورت ذيل بيان مي دارد.
مصرانه مي خواهيم هرچه زودترنسبت به تاسيس سازمان ملي تئاتر ايران اقدام شود زيرا تنها راه حل مشكل بنيادين تئاتر تاسيس همين سازمان است.
مصرانه درخواست مي كنيم مشاغل موجود در تئاتر را همانند ساير مشاغل كه به صورتي قانوني تعريف شده است تعريف، تصويب و به جامعه هنري اعلام شود.
خواستار آنيم كه مصوبات جلسه ۵۳۱ شوراي عالي انقلاب فرهنگي تحت عنوان سياست هاي حمايت ازاشتغال هنرمندان وبندهاي ماده ۱۰۴ برنامه چهارم توسعه وهمچنين نظرخواهي كميسيون فرهنگي هنري مجلس شوراي اسلامي تحت عنوان فهرست مشكلات وراه حل هاي ارائه شده دراين زمينه درنشست صاحبنظران وهنرمندان مورخ ۲۰/۲/۱۳۸۴ به اجرا درآيد.
به منظوربرون رفت ازبحران موجود به عنوان يك راه حل كوتاه مدت درخواست مي كنيم دولت ومجلس بودجه سال آينده تئاتررا تا سقف چهاربرابرافزايش دهند.
با اين اميد كه دستاورد كنگره بزرگ تئاتركشوربتواند نويد بخش اجرائي شدن خواستهاي بحق هنرمندان تئاتروسرآغازي براي شكوفائي تئاتر اين مرز و بوم باشد.

گام به گام با نخستين جايزه ادبي كتاب سال رضوي
ادبيات داستاني در توجه و تكريم
امام رضا عليه السلام پيشتاز است
009516.jpg
مهر: بيشترين آثار رسيده به دبيرخانه نخستين جشنواره انتخاب كتاب سال رضوي «داستان بلند» و «داستان كوتاه» است.
بيش از پنجاه درصد آثار رسيده به نخستين جشنواره انتخاب كتاب سال رضوي در مشهد مقدس ، در حوزه ادبيات داستاني هستند كه اين موضوع نشانگر توجه ويژه نويسندگان و داستان نويسان معاصر كشور به موضوعات آئيني و ائمه اطهار ( س ) از جمله وجود مقدس امام رضا (ع) است.
اين گزارش حاكي است آثاري نيز در قالب كتابهاي شعر بزرگسالان، كودك و نوجوان و پژوهش به دبيرخانه واصل شده است كه همه آثار از مراحل مختلف داوري عبور خواهند كرد.
نخستين جشنواره انتخاب كتاب سال رضوي، اول دي ماه سال جاري با حضور نويسندگان، شاعران، مولفان و خالقان آثار مكتوب در حوزه دين برگزار مي شود.
اين جشنواره روز يكم ديماه به همت موسسه خدمات مشاوره اي جوانان و پژوهشهاي اجتماعي آستان قدس رضوي و با مشاركت ستاد دائمي جشن هاي رضوي در مشهد برگزار مي شود.
دبيرخانه جشنواره انتخاب كتاب سال رضوي كه از آغاز شهريور ماه سال جاري كار خود را آغاز كرده است، براي جمع آوري و داوري آثاري كه درحوزه مكتوب به حضرت امام رضا(ع) پرداخته اند، فراخوان داد.
اين گزارش حاكي است تاكنون آثار متعددي به دبيرخانه جشنواره رسيده است . اين دبيرخانه كه پيشتر ابتداي آذرماه را به عنوان پايان مهلت ارسال آثار اعلام كرده بود، به دليل استقبال مولفان و ناشران كشور، مهلت ياد شده را تا پنج روز ديگر نيز تمديد كرد و به اين ترتيب ، تا صبح ششم آذرماه ۸۴ چندين كتاب ديگر نيز با موضوع امام رضا (ع) به جشنواره رسيد.
هفت تن از كارشناسان كتاب و نويسندگان، از روز يكشنبه كار داوري نخستين جشنواره انتخاب كتاب سال رضوي را آغاز كرده اند.
نخستين جشنواره انتخاب كتاب سال رضوي، يكم دي ماه سال جاري در مشهد مقدس با معرفي برگزيدگان و صاحبان برترين آثار تاليفي در حوزه هاي شعر ، داستان و كتاب به كار خود پايان مي دهد.

برگي از تاريخ
درگذشت استاد معروفي
استاد جواد معروفي، موسيقيدان معاصر در سال ۱۲۹۷ ش در تهران به دنيا آمد. وي يكي از معروف ترين و بهترين شاگردان درويش خان و علينقي وزيري و از موسيقيدانان زمان، بود. جواد معروفي از ۱۴ سالگي به مدرسه موسيقي رفت و پس از فراگيري تار و ويولون به پيانو روي آورد و تحولي در شيوه نواختن پيانو در ايران بوجود آورد. او در نواختن پيانو، شيوه اي ويژه و يكتا داشت كه تكنيك در آن آشكار بود. معروفي از سال ۱۳۱۹ ش، همزمان با گشايش راديو به اين مؤسسه پيوست و سال ها تكنواز پيانو بود. جواد معروفي سال ها عضو شوراي عالي موسيقي راديو بود و موفق به اخذ گواهينامه عالي از هنرستان عالي موسيقي شد. وي سرانجام در ۷۸ سالگي در تهران درگذشت.
تأسيس ايسنا
همزمان با سالگرد روز دانشجو، خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در روز شانزدهم آذر ،۱۳۷۸ كار خود را آغاز كرد. اين خبرگزاري با حمايت جهاد دانشگاهي به فعاليت پرداخت و امروز يكي از خبرگزاري هاي موفق در كشور محسوب مي شود. در حقيقت بيش از هشتاد درصد خبرهاي ايسنا، اخبار دانشگاه ها يا امور مربوط به دانشگاهيان است. از ابتداي سال ،۱۳۷۹ دو سرويس فرهنگي - هنري و فرهنگي - اجتماعي به وجود آمد كه اين دو، پانزده تا هجده درصد اخبار خبرگزاري را تأمين مي كنند. دانشجويان، بدنه اصلي ايسنا محسوب مي شوند كه در گروه هاي سياسي، اجتماعي، فرهنگي، هنري، اقتصادي، بين الملل و ورزش و... فعاليت دارند. ايسنا در خارج از كشور دفتر ندارد ولي دانشجويان خارج از كشور اخباري را براي اين خبرگزاري ارسال مي كنند.
روز دانشجو
از مهم ترين حركت هاي سياسي، اعتراض دانشجويان در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ به ورود معاون رئيس جمهور آمريكا بود و نقطه اوج آن را مي توان در اشغال لانه جاسوسي آمريكا در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ مشاهده كرد. جنبش دانشجويي را مي توان در سه مرحله چنين تبيين كرد. در مرحله اول، جنبش دانشجويي با جريان روشنفكري پيوند خورده و از اين منبع برخاسته و به آن وابسته است. هرچند حركت دانشجويي در عين حال، به دليل اقتضائات جواني، داراي روحي پاك و به دور از خدعه ها و فريب هاي سياسي كاران بود. در مرحله دوم و با اوج گيري انقلاب اسلامي در سال ۱۳۵۶ و ۵۷ جنبش روشنفكري و دانشجويي كه خود را پيشتاز جنبش سياسي عظيم مردم در اعتراض عليه رژيم مي دانست، خرده احزاب و گروه هاي سياسي را به تعجب واداشت و آنان را به اعلان موضع فراخواند. در اين شرايط و احوال، جريان روشنفكري، عمدتا كلاف سردرگمي بود كه چندان به عمق، گستره و ماندگاري قيام باور نداشت و به شيوه هاي مختلف سعي مي كرد آن را حركتي كور تعبير كند. در مرحله سوم، اهميت و حرمت حركت سياسي دانشجويي در آن بود كه خود را از بند روشنفكري گسست و از همراهي با مردم، احساس شرم و آزرم نكرد و پابه پاي مردم پيش آمد و براي خود افتخاري عظيم در تاريخ سياسي ايران كسب كرد.

بهارستان
قرب و بعد
در بعضي قصص آورده اند كه چون جبرئيل بايستاد، مصطفي او را گفت: يك قدم پيشتر آي. يك قدم پيشتر آمد، بگداخت و چون بنجشكي گشت، گفت: يك قدم ديگر پيشتر آي. يك قدم ديگر بنهاد، چون پشه اي گشت. گفت: يك قدم ديگر پيشتر آي. گفت: قرب نيست اگر گامي ديگر پيشتر آيم از قرب بسوزم. مصطفي - عليه السلام - جواب داد كه اگر گامي مرا بازپس برند از بعد بسوزم.
نقل از روح الارواح في شرح اسماء الملك الفتاح
تأليف: شهاب الدين احمد (سمعاني) / به اهتمام و تصحيح
نجيب مايل هروي / ص ۳۱۵ / انتشارات علمي فرهنگي

به رنگ ارغوان در انتظار اكران
ايرنا: تهيه كننده  فيلم  به  رنگ  ارغوان  ساخته  ابراهيم  حاتمي كيا گفت : فرم شركت  اين  فيلم  در بيست  و چهارمين  جشنواره  فجر تكميل  و به  دبيرخانه  اين رويداد هنري  ارسال  شده  است .اين  فيلم  سال  گذشته  در بخش  مسابقه  جشنواره  فجر حضور داشت  كه  به  دليل برخي  مشكلات  از جشنواره  خارج  شد.ساداتيان  ابراز اميدواري  كرد كه  با رايزني  مديران  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  زمينه  نمايش  فيلم  به  رنگ  ارغوان  فراهم  شود.

زندگي مشاهير ايران
ايسنا: هوشنگ مرادي كرماني، مهدي آذريزدي و  پروين اعتصامي در يك مجموعه  مستند، زندگي بزرگان علم و ادب، هنر و فرهنگ ايران را به شكل مستند براي مخاطبان كودك و نوجوان خود روايت مي كنند.
با مشاهير ايران نام مجموعه اي مستند است كه به همت الهه كسمايي در گروه كودك و نوجوان شبكه اول سيما تهيه مي شود و علاوه بر اين بزرگان ، زندگي برخي از شهدا نيز در اين مجموعه بازگو مي شود.

كوتاه از هفت هنر
زندگي ضربدر ۳ در نياوران
شنبه و يكشنبه ۱۹ و ۲۰ آذر در پنجمين جلسه نمايشنامه خواني هفتگي بنياد آفرينش هاي هنري نياوران متن ملودرام«زندگي ضربدر ۳» نوشته «ياسمينا رضا» با كارگرداني «سارا نفر»در فرهنگسراي نياوران روخواني مي شود.مريم سالمي، عرفان ناظر، مهرداد ايرانمنش و سارا نفر نقش خوان هاي اين اثر مي باشند.
تدوين دايره المعارف دفاع مقدس
محسن رشيد طي دريافت حكمي از سوي رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس به عنوان معاون «تحقيقات و دايره المعارف دفاع مقدس» اين بنياد معرفي و مشغول به كار شد.محسن رشيد كه هم اكنون به عنوان معاون «تحقيقات و دايره المعارف دفاع مقدس» منصوب شده است، عضو هيأت مديره مؤسسه «مطالعات سياسي و فرهنگي انديشه ناب» است.
ماهنامه «باران» رتبه اول را كسب كرد
ماهنامه قرآني، ادبي و هنري «باران» ويژه نوجوانان در هفتمين نمايشگاه كودك و نوجوان كه هر دو سال يك بار توسط كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار مي شود رتبه اول را كسب كرد.صاحب امتياز اين ماهنامه سازمان اوقاف و امور خيريه و مديرمسئول آن «محمدعلي خسروي» معاون امور فرهنگي سازمان است و تاكنون ۱۲۵ شماره اين نشريه منتشر شده است.
جشن نيكوكاري با حضور هنرمندان
مركز توانبخشي و نگهداري بچه هاي آسمان با همكاري مجموعه فرهنگي هنري تهران جهت ياري رساني به كودكان معلول و بي سرپرست جشن نيكوكاري با حضور هنرمندان صدا و سيما برگزار مي كند.اين مراسم در ساعت ۱۱ صبح جمعه در سالن شماره ۳ مجموعه فرهنگي هنري تهران برگزار مي شود.
ديوان اشعار آتشي منتشر مي شود
ديوان اشعار مرحوم منوچهر آتشي به همراه دو مجموعه چاپ نشده، منتشر مي شود.
از مجموعه شعرهاي مرحوم آتشي مي توان به «آهنگ ديگر»، «آواز خاك»، «ديدار در فلق»، «وصف گل سوري»، «زيباتر از شكل قديم جهان»، «چه تلخ است اين سيب»، «حادثه در بامداد»، «غزل غزل هاي سورنا»و «گندم و گيلاس»اشاره كرد.
خانه شاعران ايران هم ميزبان آدونيس مي شود
پنج شنبه ۱۷ آذر، خانه شاعران ايران ميزبان آدونيس - شاعر عرب - است. در اين برنامه آدونيس با حضور قيصر امين پور به عنوان مجري برنامه، به بحث درباره شعر خواهد پرداخت.مشفق كاشاني، فاطمه راكعي، ساعد باقري، موسي بيدج و محمدرضا عبدالملكيان ديگر شاعران و مترجمان اين نشست هستند.شروع برنامه ساعت ۳۰/۱۵اعلام شده است.قرار است پس از خير مقدم مشفق كاشاني به عنوان رئيس خانه شاعران ايران، قيصرامين پور درباره  شخصيت آدونيس سخنراني كند.بعد از سخنراني و شعرخواني آدونيس، جلسه پرسش و پاسخ هم برقرار خواهد شد.
نمايشگاه نقاش جانباز در آلمان
نمايشگاهي از آثار نقاشي هنرمند ايراني حسين نوري، نقاش جانباز كشورمان به زودي در مركز انجمن خارجيان نور در اين وستفالن در شهر دورتموند آلمان گشايش مي يابد. اين نمايشگاه كه از سوي رايزني ايران در برلين افتتاح مي شود تا پايان امسال در سالنهاي اين انجمن ادامه مي يابد. اين هنرمند نقاش كه تنها با دهان خود قادر به نقاشي است، در اين كارگاه هنري، گزارشي از كار خود را ارائه كرده و همچنين تكنيك نقاشي خود را به نمايش گذاشته است.
۱۰۰ سال از ضبط صفحه گرامافون گذشت
همزمان با صدمين سال ضبط صفحه  گرامافون در ايران، برنامه اي با حضور جمعي از كارشناسان تاريخ موسيقي ايران در سالن رودكي برگزار خواهد شد كه در آن علاوه بر سخنراني و تحليل تاريخ ضبط صفحات گرامافوني، برنامه اي هم از سوي گروه آواي مهرباني اجرا مي شود. اين برنامه در ساعت ۱۶ روز ۱۸ آذر در سالن رودكي برگزار مي شود.
قصه خوب خدا در تالار هنر
قصه خوب خدا به نويسندگي حميدرضا نعيمي و كارگرداني شهرام كرمي كه از ۲۵ دي ماه در تالار هنر به روي صحنه رفته روز جمعه ۱۸ آذرماه ساعت ۳۰/۱۸ اجرايي ويژه هنرمندان، با حضور هنرمندان عرصه تئاتر در آن مجموعه برگزار مي كند. علاقمندان براي ديدن اين نمايش مي توانند در تاريخ يادشده به تالار هنر مراجعه كنند.
جشنواره وبلاگ نويسي قرآني
به گزارش روابط عمومي جهاد دانشگاهي، نخستين جشنواره بين المللي وبلاگ نويسي قرآني توسط حوزه فرهنگي قرار است برگزار شود. هنوز در زمينه شيوه فراخوان جشنواره و برگزاري آن اطلاعاتي ارائه نشده است.
نورآباد در راديو
برنامه قصه شب شبكه سراسري راديو قرار است نمايش نورآباد ژاله علو را پخش كند. اين نمايش راديويي قرار است در پنج قسمت ضبط و اجرا شود.
تصوير اهل تسنن
شبكه العالم مجموعه اهل تسنن در ايران در استان هاي مرزي كشور را براي مخاطبان خود توليد كرده است. اين مجموعه در ۶ قسمت ۲۵ دقيقه اي به بررسي موقعيت اجتماعي و زندگي مرزنشينان ايراني مي پردازد.

مسن ترين زن بازيگر سينماي ژاپن درگذشت
«هيساكو هارا»، مسن ترين  بازيگر زن  فعال  ژاپن  كه  در فيلم  «باران  سياه»درباره  بمباران  شهر هيروشيما در جنگ  جهاني  دوم  بازي  كرده  بود، در سن  ۹۶سالگي  درگذشت .
خبرگزاري  فرانسه   به  نقل  از مطبوعات  ژاپن  از توكيو گزارش  داد«هارا» كه  نام  واقعي  او «هيسا ايشي  جاما» بود يكشنبه شب  بر اثر عارضه  قلبي درگذشت .
هارا كه  به  بازيگر نقش  مكمل  معروف  بود در فيلم  «باران  سياه » ساخته  ۱۹۸۹«شوهي  ايمامورا» كارگردان  ژاپني  بازي  كرده  بود.
اين  فيلم  داستان  زندگي  خانواده اي  را روايت  مي كند كه  شاهد دهشت  بكارگيري  اولين  بمب  اتمي  جهان  و پيامدهاي  سال هاي  بعد از آن براي  بازماندگان  اين  فاجعه  است .
هارا فعاليت  بازيگري  خود را در سال  ۱۹۳۳ با شركت  بازيگري  « زنشينزا» آغاز كرد و بعدها در درام هاي  سينمايي  و تلويزيوني  بازي  كرد.وي  در آخرين  سال هاي  عمر خود بيشتر در نقش  مادربزرگي  دوست  داشتني  در فيلم ها ظاهر مي شد.آخرين  فيلم  او «رنگ  خداحافظي » بود كه  در سال  جاري  در سينماهاي  ژاپن  نمايش  داده  شد.

برگزيدگان جشنواره فيلم زيتون سرخ
دومين جشنواره فيلمهاي يك دقيقه اي زيتون سرخ با معرفي برگزيدگان در فرهنگسراي بهمن به كار خود پايان داد.هيات داوران جشنواره متشكل از مسعود فراستي، جمال شورجه، علي اكبر قاضي نظام، بهرام عظيمي و كيارش زندي، پس از بررسي ۱۰۸ اثر راه يافته به بخش هاي رقابتي جشنواره، برگزيدگان خود را با ترتيب بيشترين امتياز به شرح ذيل معرفي كردند:
برگزيده آثار انيميشن: «سفير» ساخته رامين رهبر، عليرضا عين القضاتي. «other being» ماشاءالله محمدي، «غيرت خون زيتون» ساخته ريحان باقر بايگي، «فلسطيني خانه ندارد» ساخته محمود نظري، «طلوع صلح» ساخته سعيد شاهوردي و پگاه خرم آبادي
برگزيده آثار داستاني: «مشكي - سفيد - سبز»ساخهته بيژن گشتي، «بدون شرح» ساخته غلامعلي باجلاني
فيلمهاي يك تا پنج دقيقه اي: «سرباز صلح» ساخته ماه ملك سادات طباطبايي، «مزرعه من» ساخته سجاد عزيزي، «سفير صلح» ساخته حسين نظرپور، «palestain» ساخته تورج علوي، «پاك شو دشمن!» ساخته حسين سپهوند، «ديوار حايل»ساخته طاهره كارگريان، جمشيد جلالي و حامد كمالي، «ديوار حائل» ساخته محمد رضا بابايي.
جايزه ويژه:«تندباد» ساخته سبدعباس پويا

نگاه
حذف شمارگان و نوبت چاپ، چرا؟!
سيد ابوالحسن مختاباد
چند هفته اي است كه در اطلاعات كتاب شناختي مجموعه گزارش نشر كه از سوي خانه كتاب ايران منتشر مي شود، از شمارگان (تيراژ) و نوبت چاپ كتابها خبري نيست و اين دو مورد از مجموعه اطلاعات حذف شده است.
مجموعه اطلاعات كتاب شناختي هر عنوان كتاب كه براساس تجربيات جهاني كتابداران و نيز مطالعات بومي كتاب شناسان نامي اين عرصه استانداردسازي شده است، از ساليان دور به عنوان فرم استانداردمعرفي كوتاه و اجمالي هر عنوان كتاب نوشته مي شد. از چند سال قبل كه نشريه كتاب هفته انتشار يافت، اين اطلاعات به صورت هفتگي و در قالب ۸ صفحه و براساس همان رده بندي ديويي در لاي اين نشريه قرار مي گرفت كه اين سنت پسنديده همچنان ادامه دارد.
شايد در بادي امر حذف اين دو مورد از مجموعه اطلاعات كتاب شناختي هر عنوان كتاب، چندان مهم به نظر نيايد، اما با دقت در كاركردهايي كه اطلاعات شمارگان و نوبت چاپ مي تواند در تجزيه و تحليل اوضاع كلي نشر و كتاب ايفا كند، پسنديده است مجموعه تهيه كنندگان گزارش نشر، در حذف اين اطلاعات تجديد نظري به عمل آورند.
از جمله مزاياي وجود همين دو مورد اطلاع، به خصوص براي علاقمندان پيگير حوزه كتاب و نشر، مقايسه ميزان شمارگان هر كتاب با آثار هم رده و غيرهمرده و نيز مقايسه نوبت چاپهاي كتابهاي مختلف است كه در دستيابي و تحليل دقيق اوضاع كلي نشر ايران مي تواند بسيار كارگشا باشد. البته مي توان پيش داوري نكرد و منتظر توضيحات مسئولان خانه كتاب شد. شايد آنها دلايل علمي و قانع كننده تري براي حذف اين دو مورد عنوان كنند.

بر پرده سينماهاي تهران
* حكم (مسعود كيميايي): فرهنگ، ايران، سعدي، قدس، شقايق، فلسطين، گلريز، سپيده، رودكي، ناهيد، تهران، شيرين، مركزي، پيام انقلاب، كانون
* عروس فراري (بهرام كاظمي): سروش، بلوار، بهمن، استقلال، آسيا، پارس، شاهد، قيام، پايتخت، ميلاد، فردوسي، جي، جوان، حافظ.
* كافه ترانزيت (كامبوزيا پرتوي): عصر جديد، صحرا، فرهنگ، ايران، سپيده، دهكده المپيك، جي، مركزي، جمهوري، آستارا، گلريز، فلسطين.
* ديشب باباتو ديدم آيدا (رسول صدرعاملي): عصر جديد، شهر تماشا.
* خيلي دور خيلي نزديك (رضا ميركريمي): سپيده
* سالاد فصل (فريدون جبراني): شهر تماشا
* آكواريوم (ايرج قادري): شهر قشنگ، آفريقا، پيروزي، تهران، عصر جديد، جي، شيدا، مركزي، پيوند، المپيا، پارس، بهمن، ماندانا، ايران، فلسطين.
* اسپاگتي در ۸ دقيقه (رامبد جوان): آسمان آبي.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
زندگي
ماشين ها بوق مي زنند. ترافيك روان است، اما هيچكس به او راه نمي دهد. همه فكر مي كنند آمبولانس خالي است. بعضي ها به او دشنام مي دهند.
از آمبولانس پياده مي شود. از پشت اتومبيل، يخچال هايي را كه رويش نوشته كبد، كليه و قلب بيرون مي آورد، بالا مي گيرد و نشان مي دهد. ماشين ها همه كنار مي روند تا رد شود؛ چون زندگي چند نفر به سرعت او بستگي دارد.
ترمه ميرهادي زاده

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و۵۶ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و۱۱ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۳۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۷ و ۱ دقيقه

گل و گياه
گل كاغذي
009510.jpg
نام علمي: Bougainvillea spectabilis
خانواده: NYCTAGINACEAE
گياهي بالا رونده و قوي با ساقه هاي چوب كه اغلب داراي تعدادي خار هستند. اين گياه در حقيقت هميشه سبز است ولي از آنجايي كه بومي مناطق گرم مي باشد در نواحي سرد در فصل سرما بايد به گلخانه منتقل شود وگرنه برگهايش مي ريزد. گلهاي آن كه درحقيقت از براكته هاي قرمز- ارغواني تشكيل شده اند در فصل تابستان ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي آن به ۷ متر مي رسد.
نيازها: مكان كاملاً پرنور، خاك حاصلخيز كه داراي زهكش خوب باشد و در فصل بهار و تابستان هر سه روز يك بار آبياري مي شود. در فصل زمستان بهتر است خاك گلدان بيشتر خشك نگهداشته شود. نياز به قيم داشته و در فصل بهار بايد شاخه هاي جانبي رشد كرده در فصل قبل را كوتاه نمود و تنها ۳-۲ سانتيمتر از طول آنها را باقي گذاشت. حداقل دماي قابل تحمل آن ۷ درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق قلمه هاي نيمه رسيده در تابستان و قلمه هاي چوب سخت در دوره استراحت گياه امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |