چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۶۸ - Dec 7, 2005
با هدف مبارزه با گسترش مواد مخدر انجام شد
تقويت كمربند امنيتي افغانستان
در نشست نمايندگان ۲۰ كشور در تهران
گروه اجتماعي: دكتر فدا حسين مالكي جانشين رئيس و دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ديدار سفراي كشورهاي گروه دوبلين با وي گفت: تقويت كمربند امنيتي پيرامون افغانستان نقطه مشترك و سرفصل همكاري ما و شما است.
دبيركل ستاد افزود: جمهوري اسلامي ايران با توجه به حضور انگلستان در افغانستان انتظار دارد تا اين كشور با مشاركت جدي جامعه بين الملل و همكاري كشورهاي همسايه افغانستان بتواند در ايجاد امنيت در مرزهاي آن كشور و در نتيجه جلوگيري از خروج مواد مخدر به كشورهاي مجاور، توفيقاتي را در آينده نزديك به دست آورد.
مالكي اقدامات دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) در تهران را برجسته خواند و گفت: همكاري ميان جمهوري اسلامي ايران با كشورهاي ايتاليا، انگلستان، آلمان و فرانسه نيز در اين زمينه رو به گسترش و سازنده است.
ريچارد دالتون سفير انگليس نيز در اين ديدار بر گسترش همكاري با ايران در زمينه مبارزه با مواد مخدر تأكيد كرد و گفت: همكاري ما با ايران در اين زمينه بايد جدا از ساير مسايل و به طور جدي پيگيري شود.
روبرتو آربيتريو رئيس دفتر UNODC در تهران هم در اين ديدار گفت: همكاري كشورهاي گروه دوبلين با ايران در مبارزه با مواد مخدر بسيار مهم و براي كنترل اين پديده در خور توجه است. توضيح اين كه كشورهاي گروه دوبلين تعدادي از كشورهاي اروپايي و چند كشور ديگر هستند كه در زمينه مبارزه با مواد مخدر همكاري دارند. در اين ديدار سفراي كشورهاي اتريش، كانادا، ايرلند، ايتاليا، ژاپن، هلند، پرتغال، روسيه، سوئد، سوئيس، انگلستان و نمايندگان كشورهاي تركيه، لهستان، بلژيك، فرانسه، آلمان، يونان و فنلاند حضور داشتند.
اجراي طرح ساماندهي
معتادان ولگرد
معاون امور ضابطين دادستاني تهران، گفت: از معتادان دستگير شده توسط نيروي انتظامي بايد تست اعتياد گرفته شود تا آنها با دلايل كافي و تست مثبت اعتياد به دستگاه قضايي معرفي شوند.
محمود سالاركيا، معاون امور ضابطين دادستاني تهران، گفت: معتادان پس از دستگيري توسط ناجا، بايد صريحاً مورد آزمايش قرار گيرند و در صورت مثبت بودن آزمايش اعتيادشان به عنوان معتاد به دستگاه قضايي معرفي شوند.
وي افزود: در صورتي كه آزمايش فرد مشكوك به اعتياد منفي باشد، بايد وضعيت آن فرد به عنوان ولگرد، بيمار رواني يا كارتن  خواب مورد رسيدگي قرار گيرد.
به گزارش ايلنا: سالاركيا، با اشاره به اجراي طرح جمع  آوري و ساماندهي معتادان ولگرد، تصريح  كرد: معتاد ولگرد به واسطه ولگرد بودن و اعتيادش، مرتكب جرم شده و اين دو هر يك جرمي مستقل محسوب مي  شوند.
وي، با تاكيد بر اين كه ولگردي در قانون جرم محسوب مي  شود، افزود: نيروي انتظامي بايد نسبت به جمع  آوري و برخورد با معتادان ولگرد سطح شهر اقدام كند و دادسرا نيز آمادگي برخورد با اين افراد را دارد.
معاون امور ضابطين دادستاني تهران، گفت: نيروي انتظامي بعد از دستگيري معتادان آنها را به دادسرا معرفي مي  كند و زمينه رسيدگي به وضعيت آنها در دادسراها فراهم شده است.
به گفته وي، در گذشته نيز دادسرا و دستگاه قضايي آمادگي لازم را در بحث رسيدگي به معتادان داشته و در شعب خاص اين اقدام را انجام مي  داده است.
سالاركيا، خاطرنشان  كرد: وضعيت ظاهري افراد صرفاً نشان  دهنده معتاد بودن آنها نيست؛ بلكه بايد دلايل متقن در اين خصوص وجود داشته باشد.
وي، افزود: معتاد به نوعي بيمار محسوب مي  شود و از سويي نيز در قانون ما به عنوان مجرم شناخته شده؛ بنابراين بايد آنها را در ارگان  هايي خاص ويژه نگهداري كرد و حتي  الامكان مانع ورود آنها به زندان شد.
سالاركيا، يادآور شد: وجود معتاد ولگرد در زندان عامل فساد است و بايد با راه  اندازي اردوگاه  هايي نسبت به نگهداري و درمان معتادان اقدام كرد.
مصرف قرص هاي روان گردان
در۲ درصد جوانان مرفه
از سوي ديگر يك آسيب شناس نسبت به افزايش قرص هاي روان گردان تقلبي در بازار هشدار داد و گفت: در تركيب قرص هاي تقلبي سيانور اضافه شده كه اين امر منجر به مرگ آني مصرف كننده خواهد شد.
دكتر مجيد ابهري به مرگ ۴ جوان در تهران به دليل مصرف قرص هاي روان گردان تقلبي اشاره كرد و گفت : سودجويان براي بالا بردن قدرت توهم زايي قرص ها در تركيب آنها سيانور اضافه كرده اند كه اين امر منجر به مرگ فوري مصرف كننده خواهد شد.
وي گفت: در حال حاضر قرص هاي تقلبي توسط افراد سودجو در دخمه هاي ناصر خسرو توزيع مي شود و شباهت بسياري به قرص ها ي اصل آن دارد.وي افزود : اثر توهم زايي اين قرص ها به نحوي است كه خيال بافي ، گستاخي ، تحرك بيش از حد غدد جنسي را به دنبال دارد و به دليل فعل و انفعالات شيميايي بر سلسله مغز و اعصاب تاثير گذاشته و مصرف كننده را به تحرك وا مي دارد كه اين تحرك به غلط در جامعه شادي معرفي شده است.
به گزارش مهر، ابهري با بيان اينكه در حال حاضر قرص هاي روان گردان به ۸۴ نوع و رنگ توليد مي شود ، افزود : در حال حاضر هزينه هاي قرص هاي روان گردان به گونه اي است كه در اكثر كشورهاي اروپايي اين قرص ها معادل ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان است در حالي كه در تهران حتي تا ۱۵۰۰ تومان نيز به فروش مي رسد و اين امر تهيه اين قرص ها را براي جوانان آسان نموده است.وي خاطر نشان كرد : سودجويان در مراحل ابتدايي اين قرص ها را به صورت رايگان در اختيار نوجوانان قرار مي دهند.
اين متخصص علوم رفتاري گفت: نتايج تحقيقات نشان مي دهد ۲ درصد از گروه سني ۱۵تا ۲۵ سال كه از نظر مالي وضعيت مناسبي دارند و جزء اقشار مرفه جامعه محسوب
مي شوند سابقه يكبار مصرف قرص هاي روان گردان را دارند.
وي به خانواده ها هشدار داد: والدين بايد هوشيار باشند چرا كه طولاني بودن مدت بيداري ، خيره شدن به يك نقطه ، از جا پريدن به محض شنيدن يك صدا و جنب و جوش بيش از حد معمول مي تواند نشانه هايي از مصرف قرص هاي روان گردان باشد.
ابهري با بيان اينكه بايد با برنامه هاي آموزشي جوانان و والدين را نسبت به خطرات مصرف اين قرص ها آشنا نمود گفت : دولت بايد در ارتباط با ورود غير قانوني اين قرص ها به كشور فكر اساسي نمايد.

بيماري قلبي ناشي از مشكلات بارداري
مهر: محققان دانشكده تورنتو معتقدند: مادراني كه از مشكلاتي نظير فشار خون بالا يا «پري اكلمزيا» در دوران بارداري رنج مي برند ، بيشتر در معرض ابتلا به بيماريهاي قلبي هستند و اين احتمال در صورتي كه رشد جنين در رحم آنها محدود شود يا مرگ جنين اتفاق بيفتد، تشديد خواهد شد.
همچنين از آنجايي كه بارداري در سن بالاي ۴۰ سال زمينه را براي افزايش فشار خون و مشكلات ديگر آماده مي كند و به طور كلي به بارداري پر خطر معروف است توصيه مي شود كه خانمها در صورت امكان از باردار شدن در سن ۴۰ سالگي به بالا خودداري كنند.

وزير رفاه و تامين اجتماعي خبرداد:
تهيه آئين نامه تسهيلات رفاهي بازنشستگان در دولت
گروه اجتماعي: وزير رفاه و تامين اجتماعي از تهيه آئين نامه تسهيلات رفاهي بازنشستگان در كميسيونهاي دولت به منظور استفاده از اماكن فرهنگي و ورزشي و تردد آسان در داخل شهر خبرداد.
به گزارش فارس، پرويز كاظمي، صبح ديروز در مراسم توديع و معارفه رئيس سازمان بازنشستگي گفت: يكي از شعارهاي مهم رياست جمهوري موضوع مهرورزي بوده است كه اين موضوع در مورد بازنشستگان نقش پررنگ تري خواهد داشت و بايستي بتوانيم امكانات رفاهي مناسبي را براي اين قشر فراهم كنيم.
وي در ادامه افزود: بايد منابع و مصارف سازمان بازنشستگي با همديگر سنخيت داشته باشد و مجلس و سازمان مديريت به اين موضوع در تقسيم بودجه ها عنايت ويژه اي داشته باشند.
وزير رفاه و تامين اجتماعي اظهار داشت: بايد منابع مالي وجود داشته باشد تا هزينه شود و اگر در آمد هايمان محقق نشود مسلما در هزينه ها دچار مشكل خواهيم شد كه بايد در محاسبه درآمد و منابع توجه بيشتري داشت.
حسينعلي ضيايي در اين مراسم با حكم وزير رفاه تامين اجتماعي به سمت رياست سازمان بازنشستگي منصوب شد.
پيش از اين ، عبدالحسين ثابت در اين سمت مشغول فعاليت بود.
ضيايي نيز پيش از اين فرماندار كرج، نماينده مجلس سوم، فعال در بنياد مستضعفان و بانك مركزي بوده است.

افزايش توسعه داروهاي تحت پوشش بيمه ضروري است
فارس: به علت محدوديت منابع مالي سازمانهاي بيمه گر طي ۴ سال گذشته به سختي داروي جديدي به فهرست داروهاي بيمه اي كشور اضافه شده است و فهرست داروهاي بيمه كشور طي اين مدت تقريباً ثابت مانده است.
رسول ديناروند افزود: افزايش پوشش داروهاي بيمه اي فعلاً با توجه به منابع محدود سازمانهاي بيمه گر با مشكل مواجه است و طي ۴ سال گذشته به سختي داروي جديدي به اين فهرست اضافه شده است در حالي كه از نظر وزارت بهداشت توسعه داروهاي تحت پوشش بيمه و افزايش بودجه هاي آن جنبه ضروري دارد.
وي گفت: داروهاي زيادي هستند كه به شدت مورد نياز بيماران هستند اما به علت تحت پوشش بيمه نبودن آنها، بيماران مجبورند اين داروها را به صورت آزاد و با هزينه هاي گزاف تهيه كنند كه در بسياري از موارد براي آنان قابل تحمل نيست.
ديناروند افزود: از نظر وزارت بهداشت همه داروهايي كه وارد فهرست رسمي داروهاي كشور مي شوند بايد از سوي سازمانهاي بيمه گر حمايت شوند و تحت پوشش بيمه قرار بگيرند مگر داروهاي بدون نسخه اي كه جنبه تقويتي دارند و خيلي جنبه درماني ندارند بنابراين به عنوان يكي از اعضاي شوراي عالي بيمه از سازمانهاي بيمه گر مي خواهيم كه داروهاي تحت پوشش بيمه را افزايش دهند و اين مسئله را پيگيري مي كنيم.

۵/۲ ميليون معلول در كشور وجود دارد
مهر: حدود ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار معلول در كشور وجود دارد كه از اين تعداد فقط حدود ۷۰ هزار نفر تحت حمايت بهزيستي هستند.
دكتر ابوالحسن فقيه در حاشيه  افتتاح ساختمان جديد ناشنوايان در جمع خبرنگاران گفت: ۵۲ هزار نفر از اين معلولان در مراكز شبانه  روزي نگهداري مي شوند و مابقي از سازمان بهزيستي خدمات دريافت مي كنند.
فقيه با اشاره به آمار ۱۴۴ هزار نفري زنان سرپرست خانوار كه تحت حمايت سازمان بهزيستي هستند و مستمري دريافت مي كنند گفت: تقريبا به همين مقدار زنان سرپرست خانوار وجود دارند كه به دليل مشكلات مالي نتوانسته ايم به آنها خدمات ارائه كنيم. رييس سازمان بهزيستي كشور گفت: ۱۱۲ هزار كودك مورد حمايت سازمان بهزيستي قرار گرفته  اند كه از اين تعداد حدود ۱۴ هزار كودك به دليل بي  سرپرستي و يا بد سرپرستي در مراكز شبانه روزي سازمان بهزيستي در سطح كشور نگهداري مي شوند. وي با اشاره به فعاليت مراكز بازپروري سازمان بهزيستي اظهار داشت: تاكنون ۱۲۰ هزار نفر در مراكز بازپروري سازمان بهزيستي اعتياد خود را ترك كرده  اند. فقيه ، مشاركت  هاي مردمي را باعث گسترش كيفيت خدمات دانست و تصريح كرد: با توجه به اعتبارات كمي كه سازمان بهزيستي دارد و با توجه به داشتن حدود بيش از ۲ ميليون مددجو قطعي نمي توان به اعتبارات دولتي بسنده كرد و بايد مشاركت هاي مردمي افزايش يابد.

وام خوداشتغالي معلولين به ۵ ميليون تومان افزايش يافت
گروه اجتماعي:  معاون سابق توانبخشي و اشتغال سازمان بهزيستي گفت: بر اساس لايحه مصوب دولت قرار بود امسال ۲۴ ميليارد تومان براي اشتغال معلولين و مددجويان اختصاص يابد اما به رغم گذشت ۸ ماه از سال ، سازمان مديريت و برنامه ريزي اعتبار مذكور را پرداخت نكرده است.
دكتر مسعود حيدر نژاد افزود: موافقت نامه اختصاص ۱۰ ميليارد تومان از اعتبار اشتغالزايي معلولين و مددجويان ميان سازمان مديريت و برنامه ريزي با بهزيستي امضا شده اما تا كنون پرداخت نشده است و سازمان مديريت براي اختصاص بودجه خواستار برنامه و عملكرد سال گذشته بهزيستي است.به گزارش مهر: وي در مورد وامهاي خود اشتغالي معلولين خاطر نشان كرد: هم اكنون ۱۲۳ هزار مددجوي تحت پوشش بهزيستي واجد شرايط لازم و پشت نوبت براي دريافت وام خود اشتغالي هستند كه ۷۰ هزار نفر آنها را معلولين تشكيل مي دهند.معاون توانبخشي و اشتغال سازمان بهزيستي تاكيد كرد: سال گذشته ۳ ميليون وام اشتغال و ۵ ميليون وام كارفرمايي به معلولين و مددجويان تحت پوشش پرداخت مي شد كه مبلغ وام خود اشتغالي امسال به ۵ ميليون تومان افزايش يافته كه البته با عدم تخصيص اعتبارات اشتغالزايي تا كنون به هيچ يك از معلولين و مددجويان وامي پرداخت نشده است.وي تصريح كرد : چنانچه ۲۴ ميليارد تومان اعتبار به طور كامل پرداخت شود با اعطاي ۳ ميليون وام به هر فرد تنها مي توانيم براي ۸ هزار نفر از افراد تحت پوشش شغل ايجاد كنيم.
حيدرنژاد گفت: بازپرداخت اين وامها ۷ ساله با بهره ۲ درصد براي مددجويان و معلولين درنظر گرفته شده است.

بحران آلودگي هوا و ضرورت استفاده
همگاني از ماسكهاي فيلتردار
فارس: آلودگي هوا موجب تشديد ناراحتي هاي دستگاه تنفس و گرفتگي راههاي هوايي كوچك ريه مي شود كه خش خش تنفس را به دنبال دارد؛ بنابراين براي كاستن از بروز چنين مشكلاتي بايد از ماسكهاي فيلتردار استفاده كرد.
علي اصغر مكارم متخصص گوش و حلق و بيني، افزود: آلودگي هوا موجب تشديد حساسيتها و آلرژيهاي دستگاه تنفسي مي شود و به خصوص نوزادان، كودكان، افراد مسن و كساني كه به آسم و بيماريهاي تنفسي مبتلا هستند به شدت در معرض خطر هستند و تحمل اين شرايط براي آنها بسيار سخت و زيانبار است. وي ادامه داد: گازهاي سمي موجود در هوا شدت حساسيت و آلرژي دستگاه تنفسي را مي افزايد و همه افراد در اين شرايط بايد از ماسكهاي مخصوص پارچه اي و به خصوص ماسكهايي كه مجهز به فيلتر هستند استفاده كنند تا از ورود ذرات ريز معلق در هوا به دستگاه تنفسي جلوگيري شود.
مكارم افزود: ميزان مرگ و مير و تلفات ناشي از آلودگي هوا در كشورهاي مختلف متفاوت است و برآوردي از اين نظر در كشور ما وجود ندارد اما مثلا در كشور آمريكا يكي از عوامل مهم از كار افتادگي مردم بيماريهاي تنفسي ناشي از كار در مناطق آلوده است.
اين پزشك متخصص گفت: هشدار عمومي در هنگام آلودگي هوا اين است كه در مرحله اول نوزادان، افراد مسن و بيماران تنفسي به هيچ وجه وارد مناطق آلوده نشوند و تا جايي كه مي توانند از مناطق آلوده دور شوند و در مرحله بعد همه مردم در صورتي كه مي توانند از رفتن به مناطق آلوده تا جاي ممكن خودداري كنند به خصوص اينكه عمده ترين عامل آلودگي هوا ترافيك و وجود خودروهاي شخصي است كه متاسفانه به علت نارضايتي مردم از وسايل حمل و نقل عمومي فعلا راهكار جايگزيني براي آن وجود ندارد.

درآلودگي كشنده هواي تهران
فقط برخي از كودكان تعطيل اند!
009492.jpg
ديروز سازمان هواشناسي اعلام كرد كه هواي تهران به شدت آلوده است و با توصيه كميته هماهنگي مواقع اضطراري آلودگي هواي تهران و اعلام اين كه آلودگي هوا در شرايط «هشدار» قرار دارد، كليه مدارس و مهد كودك هاي تهران به مدت ۲ روز تعطيل اعلام شد.
البته در اين كه آلودگي هوا براي سلامتي افراد كاملاً مضر است شكي نيست و گزارش هاي روزانه اورژانس هم تأييد مي كند كه افزايش آلودگي هوا، ارتباط مستقيمي با افزايش بيماران تنفسي مراجعه كننده به مركز اورژانس دارد، اما آنچه كه توجه به آن ضروري است اين است كه گرچه اهميت دادن مسئولان به سلامتي افراد، به خصوص گروه هاي پرخطري مانند كودكان كه منجر به اتخاذ تصميم درباره تعطيلي مهد كودك ها و مدارس شده است، جاي تقدير دارد اما معضلي كه تا كنون تدبيري براي آن انديشيده نشده است، وضعيت زنان كارمندي است كه ناچارند كودكان خود را به مهد كودك ها بياورند، گويا با اعلام تعطيلي مهد كودك ها و مدارس، فقط فرزندان كارمندان و كاركناني كه در وزارت آموزش و پرورش مشغول به كار هستند، مي توانند در منزل بمانند و از به مخاطره افتادن سلامتي به دليل آلودگي هوا در امان باشند و ساير كارمندان سازمان هاي دولتي به ناچار بايد در محل كار خود حاضر باشند و كودكان خود را نيز به همراه خود به مهد كودك سازمان بياورند كه در اين ميان كارمندان زن و داراي فرزند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز به عنوان كاركنان وزارتخانه اي كه مهم ترين و اصلي ترين متولي سلامت جامعه محسوب مي شود، از اين قاعده مستثني نيستند و در آلوده ترين روزهاي هواي تهران كودكان خود را به همراه خود به آلوده ترين نقطه تهران مي آورند .جا دارد كه مسئولان كشور به خصوص متوليان سلامت كشور، چاره اي نيز براي اين معضل بينديشند. گرچه حل معضل آلودگي هوا فقط مختص به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيست ،چرا كه همكاري هاي بين بخشي ساير سازمان ها را مي طلبد .اما به نظر مي رسد تا زماني كه مسائل عميق تر و ريشه اي تر در ايجاد آلودگي هوا مرتفع نشود و تا زماني كه چاره اي براي ضابطه مند كردن توليد بي رويه خودرو در كشور تدبير نشود حداقل راه حلي كه ارائه مي شود، بيرون نيامدن از منازل است كه عملي كردن اين راه حل ساده نيز براي همگان ميسر نيست و شايسته است كه مسئولان براي پيشگيري از تحميل هزينه هاي بسيار سنگين بيماري هاي ناشي از آلودگي هوا تدبيري جدي بينديشند.
شهناز علي محمدي

تجليل از ۵۸ طرح برگزيده هفتمين
جشنواره جوان خوارزمي
009483.jpg
009486.jpg
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: از ۵۸ طرح برگزيده هفتمين جشنواره جوان خوارزمي، در بخش دانش آموزي (شاخه هاي نظري، پيش دانشگاه، فني و حرفه اي و كار دانش) و دانشجويي (كارداني پيوسته) آموزشكده هاي فني و حرفه اي و مراكز تربيت معلم، روز شنبه ۱۹ آذر ماه جاري، همزمان با هفته پژوهش، تقدير مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري، مهندس رضا رسول زاده، دبير هفتمين جشنواره جوان خوارزمي، ديروز در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر اظهار داشت: هدف از اين مراسم كه با حضور وزير آموزش و پرورش، شخصيت هاي علمي، فرهنگي و سياسي در محل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار مي شود، ارج نهادن به پژوهشگران، مخترعان و مبتكران جوان كشور، ترغيب و تشويق جوانان به حضور در عرصه هاي علمي و پژوهشي است.
وي با اشاره به رشد ۵/۳۹ درصدي طر ح هاي دانش آموزي و دانشجويي وابسته به وزارت آموزش و پرورش اين دوره نسبت به سال ۱۳۷۹ گفت: استقبال جوانان از اين جشنواره در سالهاي اخير نشان مي دهد كه جشنواره جوان خوارزمي به تدريج به يكي از صحنه هاي اصلي حضور رقابت پژوهشگران و فناوران كشور تبديل مي شود.
به گفته رسول زاده، امسال ۲۲هزار و ۸۵۷ طرح در بخش دانش آموزي و دانشجويي از سراسر كشور مورد ارزيابي قرار گرفت و در نهايت ۵۲ طرح در بخش دانش آموزي و ۶ طرح در بخش دانشجويي به عنوان طرح هاي برتر انتخاب شده اند كه از طراحان آنها تقدير خواهد شد.
وي افزود: مجموعاً  ۲۲هزار و ۸۵۷ طرح در ۱۲ گروه علمي: برق و الكترونيكي، مكانيك عمران، زيست گياهي و پزشكي، فيزيك، شيمي، علوم اجتماعي، رياضي، زبان و ادبيات فارسي، علوم اسلامي و هنر از سراسر كشور مورد بررسي قرار گرفتند كه در اين ميان گروه علمي برق و الكترونيك بيشترين آمار شركت كننده را به خود اختصاص داده است.
به گفته مدير كل دفتر آموزش و پرورش فني و حرفه اي وزارت آموزش و پرورش، نمايشگاه آثار بخش دانش آموزي و دانشجويي كارداني وابسته به آموزش و پرورش هفتمين جشنواره جوان خوارزمي از ۱۸ تا ۲۰ آذر ماه جاري در سالن كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار مي شود.
رسول زاده در پاسخ به همشهري در مورد همزماني برگزاري هفتمين جشنواره جوان خوارزمي وزارت آموزش و پرورش و هفتمين جشنواره جوان خوارزمي (دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي) وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: براساس توافق وزارتخانه هاي آموزش و پرورش و علوم، تحقيقات و فناوري، قرار بود هفتمين جشنواره جوان وزارت علوم همزمان با جشنواره بين المللي خوارزمي در بهمن ماه برگزار شود و بخش دانش آموزي و دانشجويي (كارداني) توسط آموزش و پرورش در هفته پژوهش برگزار شود كه اين چنين نشده است.
وي افزود: تا سال گذشته اين جشنواره به صورت مشترك توسط وزارت علوم برگزار مي شد كه بنا به دلايلي از امسال جداگانه برگزار مي شود و از سال آينده به خاطر جلوگيري از تداخل با برنامه وزارت علوم جشنواره جوان خوارزمي (دانش آموزي و دانشجويي كارداني) در سالروز تولد خوارزمي يا يكي از مناسبت هاي دانش آموزي برگزار خواهد شد.

دانشگاه تربيت مدرس براي دوره هاي
دكتراي تخصصي دانشجو مي پذيرد
گروه علمي فرهنگي: دانشگاه تربيت مدرس از داوطلبان تحصيل در دوره هاي دكتراي تخصصي براي سال تحصيلي ۸۶-۸۵ دانشجو مي پذيرد.
پذيرفته شدگان علاوه بر مدرك دكترا مي توانند مدرك صلاحيت مدرسي با ضوابط مربوط را دريافت نمايند.
پذيرش دانشجوي دكترا از طريق برگزاري آزمون كتبي تخصصي و مصاحبه علمي و بررسي سوابق تحصيلي صورت مي گيرد.
سئوالات اين آزمون در حد دانش و تجربيات فارغ التحصيلان دوره كارشناسي ارشد در هر رشته و مطابق فهرست برنامه هاي مصوب شوراي عالي برنامه ريزي يا شوراي دانشگاه است.
احراز حد نصاب قبولي در آزمون كتبي تخصصي شرط لازم براي شركت در مصاحبه علمي است و امتياز آن ۶۰ تا ۷۰ درصد است.
نحوه اجراي مواد امتحاني آزمون كتبي (از نظر تستي يا تشريحي بودن) از ۱۸ بهمن ماه از طريق سايت معاونت آموزشي دانشگاه تربيت مدرس اعلام مي شود.
مصاحبه علمي نيز به منظور سنجش انگيزه هاي ادامه تحصيل، توانايي هاي تحقيق و غيره برگزار مي شود كه امتياز آن ۲۰ تا ۳۰ درصد است.
امتياز سوابق تحصيلي بر اساس معدل كتبي ديپلم، ميانگين نمرات دوره هاي كارشناسي و كارشناسي ارشد و ساير فعاليت هاي علمي دانشجو تعيين مي شود و امتياز آن ۱۰ درصد خواهد بود.
نمره كل داوطلبان مجموع امتيازات آزمون كتبي تخصصي، مصاحبه علمي و سوابق تحصيلي است و حداكثر امتياز آن در آزمون هر رشته برابر ۱۰۰ مي باشد.
آزمون بر اساس رشته انتخابي داوطلب در يكي از نوبت هاي صبح يا عصر روزهاي ۲۷ و ۲۸ بهمن ماه سال جاري برگزار و نتيجه آن بعدازظهر يكشنبه ۲۱ اسفند ماه از طريق سايت معاونت آموزشي دانشگاه اعلام مي شود.

خانواده بيماران اسكيزوفرني آموزش مي بينند
دومين دوره از جلسات آموزش خانواده بيماران اسكيزوفرني به همت فرهنگسراي سلامت و انجمن احيا ، در ۶ فرهنگسراي تهران اجرا مي شود.
دكتر عباس تقي زاده رييس فرهنگسراي سلامت ضمن تشكر از فرهنگسراهايي كه در اين طرح به كمك خانواده ها آمده اند ، افزود: اين جلسات با هدف كمك به خانواده بيماران اسكيزوفرني در نگهداري از بيمارانشان و با حضور متخصصين بهداشت و روان و كارشناسان انجمن حمايت از بيماران اسكيزوفرني برگزار مي شود.
اين جلسات روز پنجشنبه ۱۷/۹/۸۴ و به طور همزمان از ساعت ۱۰ الي ۱۲ صبح برگزار مي شود و شامل موضوعات درمان، ازدواج، كار و توانبخشي بيماران اسكيزوفرني است.

بيش از ۷۰ درصد روغن هاي موجود جامد و ناسالم اند
ايسنا: مديركل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت گفت: بيش از ۷۰ درصد روغن هاي موجود در كشور جامد و ناسالم هستند و روغن هاي جامد تهديدي براي سلامت قلب و عروق است. اين در حاليست كه بيماريهاي قلبي - عروقي اولين علت مرگ در كشوراست. لذا استفاده صحيح از روغن نقش اساسي در پيشگيري از ابتلا به قلب و عروق بازي مي كند.
همچنين استفاده چندين باره از روغن براي سرخ كردن مواد به پراكسيديشن منجر مي شود.وي گفت: اين فرآيند آغازگر سرطان است لذا توصيه مي شود از روغن هاي مايع براي سرخ كردني استفاده نشود و از تكرار مصرف روغن براي سرخ كردن مواد هم قويا خودداري گردد.

تشديد زخم هاي گوارشي با داروهاي مسكن
ايسنا: «زخم هاي گوارشي از شايع ترين بيماري هاي دستگاه گوارش محسوب شده و عمدتا شامل زخم هاي معده و اثني عشر است.»
مصرف داروهاي مسكن ضدالتهابي غير استروئيدي چون آسپرين، بروفن، ديكلوفناك و پيروكسيكام از علل دخيل در بروز زخم هاي گوارشي عنوان شد.همچنين ۱۵ تا ۳۰ درصد بيماراني كه بطور مداوم از اين داروها استفاده مي كنند دچار زخم گوارشي و يك تا پنج درصد دچار عارضه خونريزي يا سوراخ شدن روده مي شوند كه به بستري آنها مي انجامد.
همچنين ريسك زخم و عوارض ناشي از اين داروها در افراد بالاي ۶۵ سال، بيماران با سابقه قلبي - عروقي و در كساني كه توامان از دو يا سه دارو از اين دسته مصرف مي كنند بيشتر است.

افزايش مبتلايان به ايدز در كشورهاي عربي
فارس: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهاني ميانگين مبتلايان به بيماري ايدز در كشورهاي عربي روند روبه افزايش به خود گرفته است.
مغرب، الجزاير، ليبي و سومالي از جمله اين كشورها هستند.
براساس اين گزارش روش سرايت اين ويروس در اين كشورها تماس هاي جنسي مي باشد. اين در حالي است كه در برخي از كشورها مانند ايران اعتياد تزريقي عامل اصلي ابتلا به ايدز اعلام شده است.
همچنين پژوهشي كه در رياض پايتخت عربستان صورت گرفته نشان مي دهد نيمي از موارد انتقال اين ويروس در اين كشور ناشي از روابط جنسي و ۲۶درصد از موارد سرايت ويروس از طريق انتقال خون يا مشتقات آلوده آن گزارش شده است.

مشكلات رواني كودكان زورگو
فارس: به اعتقاد كارشناسان زورگويي در كودكان مدارس ابتدايي ناشي از احساس عدم امنيت در مدرسه، ناكامي در درس خواندن، و احساس اندوه است.
زورگويي در اين حالت به معناي تكرار فعاليتهاي منفي يا تهاجمي به قصد صدمه زدن به دانش آموزان ديگري است كه از نظر قدرت بدني در سطح پايين تري قرار گرفته اند.
به گفته محققين شيوع رفتار زورگويانه در كودكان دبستاني چشمگير و در پسرها شايع تر است و نشانه مشكل بزرگي براي مدارس ابتدايي است.

عفونت ويروسي و بروز روماتيسم مفصلي
ايسنا: نفوذ عفونت ويروسي به گلبولهاي سفيد خون موجب بروز روماتيسم مفصلي در افراد مي شود.
دكتر محمد حسن روحاني متخصص بيماريهاي عفوني گفت: اختلال عملكرد گلبولهاي سفيد خون نقش عمده اي در ايجاد التهاب بافتها به ويژه در غشاي مفاصل دارد و عملكرد ضعيف گلبولهاي سفيد به عنوان يك سيستم دفاعي بدن، موجب آزاد شدن پروتئين خاصي از غشاي مفاصل و بروز تورم و التهاب در اين بافت بدن شده، به اين ترتيب مفصل شكل طبيعي خود را از دست مي دهد.

بررسي بيمه زنان سرپرست خانوار
009489.jpg
مهر : مدير كل دفتر امور زنان و خانواده بهزيستي اعلام كرد: بحث بيمه زنان سرپرست خانه  دار با حضور رئيس سازمان بهزيستي بررسي مي شود.
پرويز زارعي، مدير كل دفتر امور زنان و خانواده بهزيستي، گفت: براي تأمين اعتبار بخشي از طرح بيمه زنان سرپرست خانوار با مراكز امور مشاركت زنان همكاري مي كنيم.
وي افزود: طبق قراردادي كه بين سازمان بهزيستي و مركز امور مشاركت زنان منعقد شده قرار براين است كه مركز امور مشاركت زنان بخشي از هزينه هاي اين طرح را بپذيرد.
به گفته زارعي، مركز امور مشاركت زنان با رئيس سازمان بهزيستي درا ين زمينه تبادل نظر مي كنند تا سهم اين مركز پرداخت شود.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |