پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۴
ورزش
Front Page

اهميت تربيت بدني در شهرهاي بزرگ
واسطه ها ورزش تهران را مي بلعند
004593.jpg
004590.jpg
004596.jpg
محمد رضا منصوريان - نياز شديد اهالي ساكن در شهرهاي بزرگ به ورزش امروزه بيش از گذشته مطرح و بهره مندي از آن به صورت يك نياز جدي درآمده است. روش هاي آماري و تحقيقي نشان مي دهد كه در حال حاضر به علت كمبود فعاليت هاي فيزيكي مناسب درصد بسياري از بيماري ها در كلان شهرها رو به فزوني گذاشته و مشكلات و فرسودگي هاي فراواني را فراهم آورده است.
با توجه به اهميت بالاي اين موضوع در بسياري از شهرهاي مدرن جهان با استفاده از امكانات لازم و مديران كارآزموده و مجرب و ايجاد انگيزه و ارتباط در ميان اقشار مختلف مردم فرآيندهاي زيربنايي بالايي در زمينه توسعه تربيت بدني و ورزش بوجود آورده اند كه نتايج حاصل از آنها افزايش قابليت هاي جسماني مردم و بهبود كيفيت زندگي در بسياري مراحل بوده است.
بررسي ها مي گويد كه شهر بزرگ تهران معيارها و استانداردهاي لازم در زمينه ورزش را ندارد و به دليل وجود بسياري از محدوديت ها مردم ساكن در آن براي تأمين سلامت جسم و روح خود با دشواري هاي بسياري روبرو هستند.
تجزيه و تحليل اطلاعات به دست آمده نشان مي دهد كه شهروندان تهراني از وضعيت مناسبي براي دستيابي به فعاليت ها و آمادگي جسماني برخوردار نيستند كه ميزان ناكافي اماكن ورزشي و پراكندگي آنها برايشان بسيار آزاردهنده و نگران كننده شده است.
در اين ميان نگراني و اضطراب بيشتر از اين جهت است كه به دلايل مختلف الگوي مناسبي در جهت استفاده از امكانات ناكافي موجود هم وجود ندارد و از مديريت يكساني برخوردار نيست.
سال هاي درازي است كه شهر بزرگ تهران با كمبود سالن و اماكن ورزشي روبرو است و احتياج جوانان پايتخت به چنين اماكني بيداد مي كند و فشار تقاضاهاي ورزشكاران و ورزش دوستان به اوج خود رسيده است. در چنين فضايي مقادير زيادي از سرمايه و بودجه ورزشي مملكت را به پاي سالن هاي نيمه تمام ريخته اند و با آن كه سال هاي سال است كه از شروع به كار آنها گذشته است، هنوز هم هيچ برنامه اي براي تكميل شدن آنها وجود ندارد و اين اماكن در معرض انهدام و تبديل به ويرانه شده اند! اما نگراني اصلي تر اين نيست، مشكل واقعي تر اينجاست كه امر مهم تربيت بدني و ورزش امروزه در شهر بزرگ تهران بازيچه افراد و گروه هايي است كه پول پرست شده اند! از غفلت مديران و مسئولان رسمي ورزش كشور به راحتي استفاده كرده و از همين موجودي ناقص، ماهيانه سودهاي كلاني به دست مي آورند كه اين خود موجب نابودي همين امكانات انگشت شمار نيز شده است.
متأسفانه دستورالعمل هاي موجود سازمان ورزش در ارتباط با توسعه امكانات ورزشي و اداره آنها در شهرهاي بزرگ بدون توجه به واقعيات و مشكلات موجود تهيه و تنظيم شده و به همين دليل واسطه ها و دلال ها با دادن پول و رشوه كنترل اصلي ورزش در شهرها را به دست گرفته و جز به تأمين منافع خود به هيچ چيز ديگري اهميت نمي دهند! خبرگزاري مهر اخيرا   ً با توجه به اهميت تأمين سلامت جسماني و رواني شهروندان تهراني مطالب تحقيقي جالبي را در زمينه نقش واسطه ها در ورزش تهران مخابره كرده است كه به درج بخش هايي از آن مي پردازيم. با اين اميد و آرزو كه مديريت تازه ورزش كشور هرچه سريعتر اقدامات سودمندي را در زمينه رفع اين مشكل انجام دهد.
نفوذ واسطه ها و دلالها در ورزش و ورود افراد فرصت طلب و سودجو كه تلاش مي كنند با بهره گيري از توان مالي و احاطه بر مجموعه هاي ورزشي به درآمدهاي كلان دست يابند از جمله معضلاتي است كه اين روزها گريبانگير ورزش كشور شده و بطور جدي سلامت آن را تهديد مي كند.
اين معضل بويژه از زماني كه بحث واگذاري امكانات دولتي به بخش خصوصي مطرح شد، صدمات و لطمات جبران ناپذيري را بر پيكر ورزش كشور وارد ساخت، بطوري كه امكانات و سالنهاي ورزشي به مرور دراختيار قشر مرفه ومتمول كه ازشرايط مالي مناسبي برخورداربودند، قرارگرفت وعامه جامعه به دليل ضعف بنيه مالي ازچنين امكاني محروم شدند.
اين امر دربلند مدت علاوه بر دورماندن بخش وسيعي ازجامعه از امكانات و فرصتهاي ورزشي، مانع ازبروز و ظهوراستعدادهاي ورزشي درسطح عمومي و بخش وسيعي ازجامعه را پديد آورد كه درنهايت لطمات آن به ورزش كشور وارد مي شد.
كمبود و محدوديت امكانات و سالنهاي ورزشي خيلي زود بسياري از واسطه ها و دلالها را به سوي بازار بكر و دست نخورده ورزش سوق داد و واگذاري امكانات دولتي به بخش خصوصي زمينه اي مناسب را براي اينگونه افراد فرصت طلب فراهم كرد. دلالان و سوداگران بخش ورزش با عقد قراردادهايي كه درظاهر به سود مصرف كنندگان بود ( كه اغلب آنها را كارمندان وشاغلين ادارات دولتي تشكيل مي دهند) ولي درباطن تنها منافع اين قبيل واسطه ها را تامين مي كرد به سودهاي كلان و بي حساب و كتابي دست يافتند.
ورزش كاركنان و اختصاص بودجه يك درصدي
سازمانها و ادارات دولتي براساس مصوبه هيات دولت مبني بر اختصاص يك درصد ازبودجه خود جهت ورزش كاركنان از پيشنهاد برخي از واسطه گران كه تحت پوشش بازارياب فعاليت دارند، استقبال مي كنند و برخلاف گذشته كه بطورمستقيم با مسئولان ورزشگاهها قرارداد همكاري امضاء مي كردند، ازطريق اين قبيل واسطه ها امكاناتي را دراختياركارمندان خود قرارمي دهند، غافل از اينكه اين واسطه ها دربلند مدت مي توانند خواسته هاي مالي خود را به طرفهاي قرارداد تحميل كنند.
استخرها محل جولان واسطه ها
بخش قابل توجهي از بودجه ادارات دولتي صرف خريد بليط استخرها مي شود. سالهاي گذشته ادارات با مراجعه مستقيم به استخرها نسبت به اين امر اقدام مي كردند، اما ظرف دوسال گذشته شركتهايي بوجود آمدند كه با عقد قرارداد با استخرها و صدوربليط مشترك كار ادارات را براي عقد قرارداد با استخرها آسان نمودند. اين واسطه ها به استخرها مراجعه مي نمايند وتحت پوشش بازارياب موافقت آنها را با پذيرش بليطي كه خودشان چاپ مي كنند، تحت عنوان بليط مشترك استخرهاي تهران وحومه جلب مي نمايند. سپس با ارائه اين قراردادها به ادارات، بليط مشترك را به ادارات مي فروشند. پرسنل به استخرها مراجعه نموده و بليط مشترك را به آنها ارائه مي نمايند. وجه اين بليط ها بطورهفتگي يا ماهانه توسط صادركننده ازحقوق ماهيانه كارمندان كسر مي شود.
مديربخش اداري و مالي شركت بيمه البرز درمورد عقد قرارداد با چنين واسطه هايي مي گويد: ما بيشتر از امكانات استخربراي كارمندان خود استفاده مي كنيم وبه دو دليل هم علاقمند به چنين همكاري هستيم. اول اينكه مجبورنيستيم براي تهيه بليط استخربراي پرسنل خود درسراسرتهران به استخرهاي مختلف مراجعه كنيم و دوم اينكه در توزيع بليط هاي استخرهاي مختلف معمولا دچارمشكل هستيم و پرسنل همواره به نحوه توزيع بليط ها اعتراض دارند و با اين روش هركس هركجا كه مايل بود، انتخاب مي كند و دردسر مديران بخش رفاه اداره كمترمي شود.
واكنش استخرداران در رويارويي با واسطه ها
اما بايد ديد استخرداران چه واكنشي درخصوص فعاليت اين قبيل واسطه ها داشته اند. اين نوع سيستم بليط فروشي درميان استخرداران با واكنشهاي مختلف روبرو بوده است:
۱- استخرهايي كه با پذيرش عضو و بليط فروشي گيشه كارمي كنند، ازاين موضوع استقبال نكرده اند.
۲- استخرهايي كه سالهاست راساً با ادارات قرارداد منعقد مي كنند و مطرح هستند از چنين رويه اي استقبال نكرده اند.
۳- بعضي از استخرهاي مطرح وبزرگتر بصورت آزمايشي ومحتاطانه بليط مشترك را ازبعضي از واسطه ها پذيرفته اند.
۴- استخرهاي دولتي وغيردولتي كه بصورت اجاره اداره مي شوند، همگي استقبال كرده اند.
۵- تعدادي از استخرهاي دولتي دراين قضيه وارد نشده و تعدادي بصورت آزمايشي استقبال كرده اند.
نارضايتي استخرداران از نفوذ واسطه ها
فتاحي مديرمجتمع فرهنگي، ورزشي خرمشهر با بيان اينكه ما ضربات جبران ناپذيري از اينكه قراردادها متحمل شده ايم، مي گويد: از زماني كه اينگونه واسطه ها فعاليت خود را آغازكردند، ديگر ادارات تمايلي براي عقد قرارداد مستقيم با ما نشان نمي دهند وما ازاين بابت سال گذشته ضرركرديم.
وي افزود: وجود اينگونه واسطه ها به استخرهايي كه از راه گيشه دخل و خرج مي كنند، صدمه بزرگي وارد مي شود و پولهاي هنگفتي نصيب واسطه هايي مي شود كه هيچگونه هزينه اي درنگهداري استخرها ندارند.
فتاحي تاكيد كرد: در روزهايي كه خبر شيوع وبا درتهران همه گير شده بود، اين ما استخردارها بوديم كه بخاطرنداشتن مراجعه كننده متحمل خسارتهاي سنگيني شديم و دلالها كمترين ضرري نكردند.
وي تنها راه حل را حذف واسطه ها مي داند ومي گويد: هرچند اين كار مشكلي است و اكثر ادارات دراختيار اينگونه واسطه ها هستند ولي مي شود مقابل اينگونه افراد سودجو را گرفت فقط بايد ادارات كمي هوشيارباشند و اجازه ندهند ازكنار آنها اين واسطه ها به سودهاي ۲- ۳ ميلياردي برسند.
عباس فاني مدير استخر و سوناي دلكده با بيان اينكه نفوذ چنين واسطه هايي در ورزش جاي شگفتي دارد، مي گويد: به نظرمن اين واسطه ها بخشي از يك باند بزرگ هستند كه با تطميع مسئولان ادارات توانستند در ورزش نفوذ كنند و ازطريق همين واسطه گري به سودهاي كلان برسند.
وي افزود: بنده بعنوان يك سرمايه گذار كه در ورزش سرمايه گذاري كردم، درحال حاضر بخاطر وجود اينگونه واسطه ها كه نبض بازار را در اختيارگرفتند با ركود روبروهستم و به خاطر استخرداري ضرر مي دهم.
فاني اضافه كرد: من به شخصه تاكنون با اين قبيل واسطه ها همكاري نكردم، ولي اداره ها بدون اينكه از پيامدهاي چنين همكاري با خبر باشند، اقدام به عقد قرارداد با اين شركتها مي كنند.
وي با بيان اينكه كتباً از طريق حراست تربيت بدني تهران از اينگونه افراد شكايت كرده ايم، گفت: با آقاي خطيب پيرامون اينگونه دلالها صحبت كردم و به ايشان گفتم كه با وجود اينگونه واسطه ها درحق ما ظلم مي شود، ولي تاكنون رسيدگي به شكايت ما نشده است. چون افرادي در اين كارفعاليت دارند كه ازنفوذ زيادي برخوردارند وبا پول و رشوه هركاري مي كنند.
پيامدهاي نفوذ واسطه ها در عرصه ورزش
نفوذ واسطه ها در بخش ورزش پيامدهاي ناخوشايندي را دربلند مدت نصيب ادارات و موسساتي مي كند كه انحصار فعاليتهاي ورزشي خود را دراختيار اينگونه واسطه ها قرارداده اند. موضوع را با همان مثال ارائه بليط استخرها دنبال مي كنيم.
استخرهايي كه بليط خود را به اينگونه واسطه ها پيش فروش مي كنند، ارتباط خود را با ادارات ازدست داده وناچارمي شوند در آينده تنها ازطريق اين واسطه ها پرسنل ادارات را پذيرش نمايند. نتيجه اينكه بدون اينكه روي عملكرد واسطه ها كنترلي وجود داشته باشند، به نوعي توسط آنها به بردگي كشيده خواهند شد ومجبوربه پذيرش شرايط آنها خواهند شد.
علاوه براين استخرهايي كه با واسطه ها تاكنون همكاري نكرده اند، هر روزعرصه را تنگ تريافته و بازار خود را در ادارت بيشتر از دست داده و به ناچار پس ازمدتي درمقابل اينگونه واسطه ها سرتعظيم فرود مي آورند و مي پذيرند كه با شرايط آنها به فعاليت خود ادامه دهند.
دراثر رقابتي كه بين واسطه ها وجود دارد، عليرغم بالا رفتن هزينه اداره استخرها و تورم، نرخ بليط استخر روزبه روز پايين تر آمده و به نوبه خود وجه كمتري عايد استخرها خواهد شد. فشار اين كاهش قيمت بدون اينكه درسود واسطه ها تاثيري داشته باشد، تماماً بردوش استخرها تحميل خواهد شد. استخرها به مرور در اداره امورخود با مشكل روبرو مي شوند و درپي راه فرار از اين شغل برخواهند آمد.
از طرف ديگر با انباشت سرمايه درنزد واسطه ها آنها قدرت مالي فوق العاده اي پيدا كرده و اين امرازيك طرف عقد قرارداد را با ادارات و سازمانها تسهيل نموده، ازسوي ديگردست آنها را براي تحت فشارگذاشتن استخرها بازخواهد گذاشت.
نتيجه چنين رويه اي كاملا روشن خواهد بود؛ استخرهاي درحال ورشكستگي توسط واسطه هايي كه نقدينگي فراوان دراختياردارند، خريداري مي شوند. مالكين استخرها جاي خود را به واسطه ها خواهند داد .
متاسفانه بعضي از استخرداران بدون توجه به عواقب قبول بليط مشترك صادرشده توسط واسطه ها، فقط دل به وجهي كه هفتگي ازآنها دريافت مي كنند، سپرده و به تدريج واسطه ها را چاق ترنموده و زيرپاي خود را خالي مي كنند. اين امربه مثابه همان مثل معروف است كه مي گويد: يكي بر سرشاخ بن مي بريد.
خصوصي سازي و ظهور واسطه ها
يكي ازكارشناسان ورزش بانوان استان تهران درباره علت بوجود آمدن چنين واسطه هايي در ورزش مي گويد: اين معضل از زماني كه واگذاري امكانات بخش دولتي به بخش خصوصي آغازشد، پديد آمد. واگذاري اماكن دولتي به بخش خصوصي در واقع به ضرر ورزش بانوان تمام شد، چرا كه ديگرهيچ يك از قهرمانان ما نتوانستند به طور تمام وقت از امكانات ورزشي استفاده كنند.
وي افزود: ازسوي ديگر بخش خصوصي درنگهداري اينگونه اماكن دلسوزي لازم را ندارد وتنها به كسب درآمد بيشترفكر مي كند.
وي درخصوص اينكه چه پيشنهادي براي حذف چنين واسطه هايي دارد، گفت: به نظرمن ادارات بايد طبق رويه گذشته بطورمستقيم با استخرها قرارداد همكاري امضاء كنند و با اين كارعملا دست واسطه ها را قطع كنند.
همبستگي استخرداران براي حذف واسطه ها
ازطرف ديگربه پاره اي از استخرداران كه بخش عمده اي از درآمد آنها ازهمين طريق عايد مي شود، نمي توان خرده گرفت. آنها درمسيري قرارگرفته اند كه ازآن راه گريزي نيست.
با توجه به موارد مذكور نياز به ايجاد همبستگي و همكاري نزديك تر بين استخرداران جهت حل اين مشكل و صدور بليطي مشترك كه ازطرف همگي آنان پذيرش شود، بسيارفوري بوده و مي بايد دراين راه مجدانه اقدام نمايند.
متاسفانه باشگاه داران تهران و ازجمله استخرداران تاكنون به تشكل و همكاري اهميتي نداده اند و اگردراين زمينه اقدام اساسي انجام ندهند، متحمل زيانهايي خواهند شد كه شايد هرگزقابل جبران نباشد.

نگاه
راز پايداري ژاپني ها در ورزش جودو

يكصد و بيست  و سه  سال  از پايه گذاري  ورزش  جودو توسط پروفسور جيگوروكانو در كشور ژاپن  مي گذرد.
در طول  اين  دوران ، ورزش  جودو كه  ريشه هاي  آن در ورزش  خشن  جوجيتستو بود، توانسته  است  مبدل  به  يك  ورزش  ملي  در ژاپن  شده  و باشگاه  كودو كان  محل پرورش  جودوكاران  ژاپني  به  صورت  كانون  آمال  همه  جودوكاران  جهان  درآيد.
در حال  حاضر ژاپني ها بدون  هيچ  ترديدي  در ورزش  و مسابقات  جودو چه  در سطح مسابقات  جهاني  و چه  المپيك ، حرف  اول  را مي زنند.
استاد محسن  منافي  دارنده  دان  شش  كودو كان  و از پيشروان  در ورزش  جودو   راز قدرتمندي  و پايداري  ژاپني ها در ورزش  جودو را توجه  و سرمايه گذاري  بسيار زياد آنها بر روي  اين  ورزش  دفاعي  مي داند.وي  كه  داراي  درجه داوري  اي  ازسوي  فدراسيون  جهاني  جودو مي باشد، دراين باره  مي گويد: جودو كه  حدود ۴۳ سال  پيش  با تلاش  ژاپني ها توانست  به  عنوان  اولين  ورزشي  رزمي  به مسابقات  المپيك  توكيو راه يابد، هم  اينك  از ورزش هاي  ملي  و بسيار پرطرفدار ژاپن  شمرده  مي شود.
منافي  گفت : هم  اينك  ورزش  جودو در مدارس  ژاپن  به ويژه  در سطوح  راهنمايي و دبيرستان  به  عنوان  يك  رشته  ورزشي  و به  صورت  حرفه اي  تدريس  مي شود و حتي براي  شاگردان  دبيرستاني  يك  امتياز براي  ورود به  دانشگاه  به  حساب  مي آيد.وي  اضافه  كرد: براساس  همين  برنامه ريزي  دقيق  است  كه  هر سال  حدود يكصدهزار نفر پس  از پايان  دوره  دبيرستان  در ژاپن  دان  يك  مي گيرند كه  اين  تعداد زياد يك  پشتوانه  بزرگ  انساني  در ورزش  جودو شمرده  مي شود. اين  جودوكار ايراني  مقيم  ژاپن  توضيح  داد: در ژاپن  هر دانش آموز بايستي يك  رشته  ورزشي  از قبيل  جودو، فوتبال ، واليبال ، بسكتبال ، شنا و يا كندو(ورزش  سنتي  با چوب ) را انتخاب  و همزمان  با پايان  دوره  دبيرستان  از آن فارغ التحصيل  شود.
منافي  افزود: در حال  حاضر كساني  كه  در مسابقات  سراسري  جودو دبيرستان هاي  ژاپن  بتوانند به  مقام هاي  اول  تا هشتم  دست  يابند از سوي  دانشگاه  معتبر ژاپني  براي  تقويت  تيم هاي  جودوشان ، جذب  مي شوند. وي  گفت : اين  تيم هاي  دانشگاهي  نيز كه  مربيان  و مدرسين  جودو آنان  در سطح  تيم  ملي  ژاپن  هستند، سكوي  پرش  جودوكاران  براي  رسيدن  به  تيم  ملي مي باشند. اين  استاد جودو ايران  افزود: دانشجوياني  كه  در رشته  جودو فعاليت دارند علاوه  بر تحصيل ، به  مدت  چهار سال  به  صورت  حرفه اي  تحت  آموزش  قرارمي گيرند.
منافي  اضافه كرد: اعضاي  تيم  ملي  جودو ژاپن  نيز عمدتا از ميان  قهرمانان مسابقات  سراسري  جودو دانشگاه هاي  ژاپن  برگزيده  مي شوند.
اين  استاد ايراني  جودو گفت : زماني  كه  اين  قهرمانان  جودو درسطح  ملي  از دانشگاه ها فارغ التحصيل  مي شوند، علاوه  برحضور در تيم  ملي  جذب  شركت هاي  خصوصي و نهادهاي  دولتي  مي شوند. وي  افزود: حمايت  مالي  خوب  اين  شركت ها و نهادها يا اسپانسرها سبب  مي شود كه  جودوكاران  با فراغ  بال  بتوانند به  ورزش  مورد علاقه  خود بپردازند.
منافي  گفت : به  طور مثال  ريوكو تامورا از قهرمانان  مشهور زن  ژاپني كارمند شركت  تويوتا مي باشد و وي  پس  از رسيدن  به  مقام  قهرماني  جهان  از سوي اين  شركت  يك  ميليون  دلار جايزه  دريافت  كرد.
اين  جودوكار ايراني  افزود: اين  شركت هاي  مهم  ژاپني  هر كدام  داراي  يك باشگاه  جودو هستند كه  اين  تيم هاي  باشگاهي  داراي  يك  ليگ  سراسري  هستند.
وي  با اشاره  به  اينكه  ژاپن  بالاي  پنج  ميليون  نفر جودوكار دارد، اضافه كرد: با توجه  به  اين  پشتوانه  انساني  بالا، در اردوهاي  تيم  ملي  جودو ژاپن براي  هشت  وزن ، حدود ۳۰۰ نفر از ميان  قهرمان هاي مسابقات  سراسري  جودو دعوت مي شوند.
وي  درباره  تيم  ملي  جودو ژاپن  عنوان  كرد: ژاپن  به دليل  داشتن  توانمندي بالاي  جهاني  در زمينه  جودو و تعهدش  براي  استفاده  از تمامي ظرفيت هايش ، داراي چند تيم  ملي  است  كه  هر كدام  از آنها براي  مسابقات  خاص  مثلا جهاني ، المپيك ، بين المللي  و يا قاره اي  اعزام  مي شوند.
منافي  افزود: تعدد تيم هاي  ملي  سبب  مي شود كه  نيروهاي  زبده  اين  كشور هرز نرفته  و قهرمانان  آنان  بتوانند در رده هاي  مختلف  براي  چندين  سال  پياپي  در صحنه هاي  جهاني  بدرخشند.
وي  گفت : با توجه  به  آموزش هاي  ريشه اي  و برنامه ريزي ها و كارهاي  زيربنايي صورت  گرفته  در ژاپن  يك  قهرمان  جودو ژاپني  قادر است  كه براي  چندين  سال  پياپي به  مقام  قهرماني  جهان  دست  يابد. اين  استاد جودو ايراني  عنوان  كرد: علاوه  بر اين  قهرمانان  تيم  ملي  جودو ژاپن  نيز بعد از دوران  قهرماني شان  كنار گذاشته  نشده  و مي توانند وارد جرگه مربيان  تيم  ملي  اين  كشور شوند. وي  گفت : به طور نمونه  ياماشيتا قهرمان  بنام  ژاپني  بعد از دوران  قهرماني اش ، به  سمت  مربي  و سرمربي  تيم  ملي  ژاپن  انتخاب  و در حال  حاضر معاون  فدراسيون جودو اين  كشور است . منافي  عنوان  كرد: به دليل  پايه هاي  قوي ، در حال  حاضر تنها كشور ژاپن  داراي  جودوكاراني  با دان  ۹ است  كه  شمار آنان  به  حدود ۸ نفر مي رسد.
منافي  همچنين  با اشاره  به  حمايت هاي  ملي  از ورزش  جودو در كشور ژاپن  گفت : فدراسيون  جودو ژاپن  براين  اساس  برخلاف  ساير فدراسيون هاي  ورزشي  كه  به  صورت خصوصي  بوده  و بايد ماليات  بپردازند، از دادن  ماليات  معاف  مي باشد.
وي  افزود: فدراسيون  جودو مرتبط با كودو كان  بوده  و هر دو آنها از سوي يك  نفر كه  در حال  حاضر يوكي  ميتسو كانو نوه  پرفسور جيگورو كانو مي باشد، اداره  مي شوند.
منافي  اضافه  كرد: باشگاه  كودو كان  نيز بودجه اش  را از راه  دادن  خدمات آموزشي  از جمله  دادن  دان  به  جودوكاران  به دست  مي آورد. وي  گفت : در حال  حاضر تمامي دان هاي  جودو در جهان  از سوي  كودوكان  داده شده  يا به  تأييد آن مي رسد.
منافي  درباره  راه هاي  ارتقاي  سطح  جودو در ايران  گفت : اگرچه  ايراني ها از لحاظ فيزيكي  داراي  وضعيت  مناسبي  براي  اين  ورزش  هستند، اما براي  رشد و ارتقاي  بيشتر جودو بايد اقدامات  ژاپني ها را در سرلوحه  كار قرارداد. وي  با اشاره  به  اقدامات  مثبت  صورت  گرفته  در دوران  رياست  محمد درخشان در فدراسيون  جودو ايران ، عنوان  كرد كه  براي  تعميق  اين  اقدامات  ضروري  است ورزش  جودو را همه گير و به  صورت  ريشه اي  گسترش  داد. به  گفته  منافي ، آموزش  جودو در سطوح  پايين  از جمله  در سطوح  راهنمايي  و دبيرستان  و داشتن  يك  برنامه ريزي  دقيق  ازجمله  اقداماتي  است  كه  مي توانند پشتوانه  خوبي  را براي  تيم هاي  جودو ايران  فراهم  سازند.
منافي  كه  از ژانويه  سال  ۲۰۰۰ ميلادي  به  عنوان  نماينده  رسمي  فدراسيون جودو ايران  در كشور ژاپن  انتخاب  شده ، علاوه  بر عضويت  در تيم  ملي  جودو ايران  در سال هاي  گذشته  ازجمله  در مسابقات  جهاني  فرانسه  درسال  ۱۹۹۷ ميلادي ، تاكنون  چندين  بار در مسابقات  قهرماني  خارجيان  در ژاپن  به  مقام  اول  رسيده است . منافي  كه  در ژوئيه  ۲۰۰۳ ميلادي  موفق  به  كسب  نايب  قهرماني  جهان  در گروه سني  بزرگسالان  ۳۵ سال  براي  ايران  شده  است ، به تازگي  توانست  دان  شش  كودوكان  را بدست  آورد.
در تاريخ  كودو كان  تاكنون  تنها پنج  نفر خارجي  موفق  شده اند كه  دان  شش  را به دست  آورند.

|  ادبيات  |   اقتصاد  |   انديشه  |   سياست  |   علم  |   ورزش  |
|  هنر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |