پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۴
گفت وگو با دكتر احمد رادفر درباره بيماري لارنژيت
خروسك
علي اصغر محمدي
004581.jpg
اشاره: لارنژيت يا خروسك، يك بيماري ويروسي است و به حالتي گفته مي شود كه التهاب و تورم در مجراي تنفسي فوقاني ايجاد شده و منجر به سختي تنفس و خشونت صدا و يا سرفه مي شود. اين بيماري از ۶ ماهگي تا ۳ سالگي بيشترين شيوع را دارد و پس از ۶ سالگي كمتر ديده مي شود. خروسك در انتهاي فصل پائيز و طول فصل زمستان شايع تر است و با توجه به اين كه در روزهاي پاياني پائيز و آغازين فصل زمستان قرار داريم، درباره اين بيماري با دكتر احمد رادفر، متخصص كودكان گفت وگويي انجام داده ايم كه در پي از نظرتان مي گذرد.

* لارنژيت يا خروسك چيست؟
- يكي از ناراحتي هاي حاد تنفسي كودكان كه به ويژه در فصول پائيز و زمستان شايع تر است، التهاب حنجره يا لارنژيت است. علايم اين بيماري سرفه، تب، گرفتگي و خشونت صداست كه با تشديد التهاب سرفه هاي زنگ دار ظاهر مي شود.
گاه در اثر التهاب شديد حنجره، بيمار دچار تنگي تنفس و حالت خفگي مي شود كه در چنين مواردي بيمار بايد در بيمارستان بستري شده و تحت درمان قرار گيرد.
موارد شديد اين بيماري، «گروپ» يا خناق ناميده مي شود.
* علت بيماري چيست؟
- عفونت هاي ويروسي و ميكروبي و گاه حالت آلرژي علت هاي بروز اين بيماري هستند. از بين علل گفته شده، ويروس ها از بقيه شايع تر و مهم تر هستند كه اين ويروس ها عبارت است از ويروس آنفلوآنزا، پاراآنفلوانزا، ويروس RS و آدنه ويروس ها.
از عوامل ميكروبي مولد التهاب حنجره مي توان به استرپتوكوك، هموفيلوس آنفلوانزا و باسيل ديفتري اشاره كرد.
* چرا كودكان بيشتر به اين ناراحتي  دچار مي شوند؟
- علت ابتلا بيشتر كودكان به لارنژيت اين است كه مجاري تنفسي حنجره و ناي در اطفال نسبت به بالغين باريكتر است و با ايجاد التهاب و تورم در مخاط داخلي اين اعضا به نسبت تنگي و انسداد بيشتري ايجاد مي شود و عبور هوا دچار اختلال مي شود. در نتيجه عمل تنفس و عبور هوا با ايجاد صدا همراه مي شود، يك علت مهم اختلال صوتي در اين بيماري التهاب تارهاي صوتي حنجره است.
* شيوع بيماري در چه سني است؟
- در اطفال سه ماهه تا پنج ساله شايع تر است، اما در سنين بالاتر از پنج سال نيز گاهي ديده مي شود. سن شيوع انواع ميكروبي لارنژيت ۳ تا ۷ سالگي است.
هرگاه يك عامل عفوني چه ميكروب و چه ويروس، حنجره را تحت تأثير قرار دهد،  تغيير صداي تنفسي را موجب مي شود. تغيير صدا و طرز تنفس بيمار واضح ترين و چشمگيرترين علامت بيماري خواهد بود. البته در اين عفونت ها به جز حنجره ساير بخش هاي دستگاه تنفسي نيز تحت تأثير قرار مي گيرند.
* شروع بيماري چگونه است؟
- شروع بيماري در لارنژيت هاي ويروسي كه اكثريت موارد را تشكيل مي دهند با علايم سرماخوردگي همراه است كه طي آن آبريزش بيني و عطسه و سرفه و تب وجود دارد و بعد از آن سرفه ها ممكن است به تدريج يا ناگهاني خشن و زنگ دار شده و تغيير صدا و حالت خروسك ظاهر شود.
* خطر بيماري تا چه حد است؟
- در اكثريت موارد بيماري با درمانهاي سرپايي و در منزل مداوا مي شود و بيمار احتياج به بستري در بيمارستان پيدا نمي كند. موارد نادري هستند كه ممكن است تنگي نفس شديد پيدا شود و بيمار نياز به بستري در بيمارستان داشته باشد.
خوشبختانه موارد شديد بيماري نيز با بستري در بيمارستان معالجه مي شوند، يك استثناء در اين مورد وجود دارد و آن بيماري اپي گلوتيت ناشي از ميكروب هموفيلوس آنفلوآنزاست كه بيماري نادري است. اين بيماري خيلي شديد و خطير بوده و بيمار بايد حتماً در بيمارستان بستري و تحت نظر پزشكان متخصص مداوا  شود.
Croup يا خناق ناشي از ديفتري نيز خطرناك بوده و احتياج به بستري در بيمارستان دارد. البته با انجام برنامه هاي واكسيناسيون در سال اول و دوم تولد كه شامل واكسن ديفتري نيز مي شود،  امروزه اين بيماري تقريباً در جامعه ريشه كن شده است.
لارنژيت آلرژيك و اسپاسموديك، خناق اسپاسموديك (انقباضي) عموماً در كودكان يك تا سه ساله بروز مي كند علت آن نيز اكثراً ويروسي است. گاهي نيز علل آلرژيك (حساسيتي) و يا روانشناختي در ايجاد آن نقش دارند، كودكان مضطرب و تحريك پذير بيشتر مستعد ابتلا به اين بيماري هستند البته برخي يك زمينه مساعد خانوادگي نيز وجود دارد. اين ناراحتي در عصرها يا شب ها ظاهر مي شود. مقدمه آن آبريزش از بيني و عطسه و سرفه است و به طور ناگهاني علايم خناق انقباضي آغاز مي شود. اين علايم شامل سرفه هاي با صداي فلزي، دم صدا دار و تنگي نفس و حالت وحشت زدگي است. به دليل ايجاد خفقان و تنگي نفس شديد و كمبود اكسيژن بيمار مبتلا بايد در بيمارستان بستري شود.
* براي پيشگيري از اين بيماري چه بايد كرد؟
- همان طور كه اشاره شد عامل بيماري ويروس ها و گاه باكتري ها هستند. براي پيشگيري از ابتلا كودكان به اين بيماري بايد افرادي كه دچار عفونت هاي دستگاه تنفسي هستند و به طور عموم افراد سرماخورده، از تماس با كودكان اجتناب كنند. از علل مهم شيوع و انتشار اين بيماري وجود آن در مهدكودك است كه عده اي كودك در محيط كوچكي نگهداري مي شوند. براي پيشگيري از انتشار اين بيماري بايد از بردن كودكان مبتلا به محيط مهدكودك خودداري شود. در مواردي كه عامل بيماري ويروس آنفلوآنزاست تزريق واكسن هاي موجود مفيد خواهد بود.
* چه توصيه اي پيرامون درمان اين بيماري داريد؟
- مانند همه موارد بيماري هاي كودكان اين بيماري نيز بايد تحت نظر پزشك معالجه شود. در لارنژيت هاي ميكروبي استفاده از آنتي بيوتيك لازم است. در موارد ويروسي نيز گاهي جهت پيشگيري و درمان عفونت هاي ثانويه تجويز آنتي بيوتيك لازم مي شود. استفاده از هواي مرطوب براي كاهش التهاب حنجره و تارهاي صوتي مفيد است. هواي مرطوب را مي توان از راه هاي گوناگون از جمله توسط بخار آب گرم (رطوبت گرم) يا توسط دستگاه Nebulizer ايجاد كرده كه رطوبت سرد توليد مي كند و به نظر من مناسبتر از بخار آب گرم است.
مصرف مايعات و غذاهاي آبكي مفيد است. درجه حرارت اتاق بيمار نبايد خيلي بالا و يا خيلي پائين باشد. بيماري بايد احساس راحتي در هواي اتاق داشته باشد. با مراقبت هاي توصيه شده توسط پزشك معالج اكثريت مطلق بيماران بدون احتياج به بستري در بيمارستان و در محيط منزل معالجه مي شوند.
وقتي حالت حاد بيماري فروكش كرد، براي جلوگيري از عود آن بايد به مدت ۲ تا ۳ روز از يك دستگاه بخور يا Nebulizer در كنار بستر بيمار استفاده شود.

گزارشي از نشست سازمان ملل با رويكرد ايدز و كودكان
زماني كه نهال ها به فراموشخانه سپرده مي شوند
اشاره
زماني كه ايدز براي نخستين بار سلامت آدمي را تهديد كرد، گمان نمي رفت كه اين بيماري به ويرانگر زندگي نونهالان تبديل شود... ويرانگري كه در هر دقيقه كودكي را به كام مرگ كشانده و كودكي ديگر در همان لحظه، آلوده به اين ويروس ويرانگر، متولد مي شود. ۲۵ اكتبر ،۲۰۰۵ همايشي با عنوان «چهره هاي فراموش شده ايدز» با هدف بررسي بيماري ايدز در ميان كودكان، نوجوانان و جوانان با تأكيد ويژه بر كودكان در مقر سازمان در ملل در نيويورك با حضور جمعي از سران كشورها و مقامات مسئول برگزار شد. آنچه در پي مي خوانيد، گزارشي است از اين نشست.
004572.jpg
بيست و پنجم اكتبر ،۲۰۰۵ يونيسف اقدام به برگزاري گردهمايي «چهره هاي فراموش شده ايدز» به منظور بررسي وضعيت كودكان و نوجوانان مبتلا به ايدز كرد.
هدف از اين نشست كه با حضور كوفي عنان دبيركل سازمان ملل؛ آن ونه مان، مدير اجرايي يونيسف و پيترپيوت مدير اجرايي بخش پژوهشي يونيسف در زمينه ايدز (UNAIDS) در مقر سازمان ملل در نيويورك برگزار شد، بررسي تأثيرات جبران ناپذير ويرانگر ايدز در كودكان و شيوه هاي مبارزه و كنترل اين بيماري براي جلوگيري از ابتلا و مرگ و مير ناشي از اين بيماري در كودكان عنوان شده است.
به گزارش UNAIDS، چيزي كمتر از ۵ درصد از كودكان مبتلا به ايدز يا HIV  مثبت (HIV-POSITIVE)، تحت درمان و مراقبت هاي پزشكي قرار دارند و ميليون ها كودك مبتلا به ايدز، به ويژه كودكان بي سرپرست از ابتدايي ترين نيازها نيز محروم بوده و به «چهره هاي فراموش شده» تبديل شده اند. اين كودكان نه تنها از نظر درماني خدماتي دريافت نمي كنند بلكه از نيازهاي به حق و اوليه خود چون خوراك، پوشاك، امكانات رفاهي _ بهداشتي، امكان تحصيل و.... نيز محرومند.
گزارش ها و طرح ها
براساس آمار UNAIDS در هر دقيقه:
- يك كودك مبتلا به ايدز مي ميرد.
- يك كودك به طور مادرزادي با بيماري ايدز متولد مي شود.
- و چهار نوجوان ۱۵ تا ۲۴ سال از طرق مختلف به ايدز مبتلا مي شوند.سوءاستفاده جنسي در صدر علل ابتلا در اين گروه قرار دارد.
- علاوه بر اين چيزي حدود ۱۵ ميليون كودك در سراسر جهان، يكي از والدين خود را به دليل ابتلا به ايدز از دست داده و از اين تعداد كودك بي سرپرست فقط ۱۰ درصد موفق به دريافت خدمات بهداشتي _ درماني مي شوند و بقيه آنها كه يا ناقل بيماري بوده و يا به ايدز مبتلا هستند، هيچگونه خدمات بهداشتي _ درماني دريافت نمي كنند كه از اين ميزان كشورهاي آفريقايي بالاترين سهم را داشته و به دليل آلودگي بيش از حد در بعضي از مناطق آفريقا امكان امدادرساني به حداقل رسيده است.
كوفي عنان در اين باره اظهار داشت: «نزديك به ۲۵ سال پيش، زماني كه هنوز ايدز به بيماري همه گير (pandemic) تبديل نشده بود، چيزي كمتر از ۱۰ درصد كودكان در معرض خطر ابتلا قرار داشته و تعداد بسيار كمي از آنها به ايدز مبتلا مي شدند؛ اما اكنون به جهت فقر بيش از حد بعضي جوامع و رشد
روزافزون جمعيت به ويژه در كشورهاي توسعه نيافته و در حال توسعه، اين بيماري ، به ويژه در ميان كودكان به ويرانگري تبديل شده است كه هر دقيقه يك كودك را قرباني مي كند.» آن ونه مان (Ann.M.Veneman) نيز درباره ابتلا و مرگ و مير كودكان مي گويد: «در بعضي از كشورها، به ويژه كشورهاي فقير چون آفريقا، ايدز به بيماري همه گير تبديل شده و متأسفانه در بين كودكان پيشرفت وحشتناكي داشته است. با وجود معضل ايدز در ميان كودكان، دستيابي به اهداف يونيسف چون بهداشت و سلامت در هزاره جديد غيرممكن به نظر مي رسد و ضرورت توجه به مسأله ايدز و كودكان انكارناپذير است.»
او در ادامه مي افزايد: «در بيست و پنج سال گذشته، ايدز بيش از ۲۰ ميليون نفر در سراسر جهان را قرباني كرده است كه اغلب آنها در سن نوجواني و جواني قرار داشته اند. اگر بيماري با اين روند، به ويژه در ميان كودكان پيش رود، متوسط سن در بسياري از كشورهاي توسعه نيافته چون آفريقا به كمتر از ۳۰ سال خواهد رسيد! نمي توان انكار كرد كه نسل جديد با طاعوني به نام ايدز دست و پنجه نرم مي كنند، اما بي توجهي به اين بيماري و ممانعت نكردن از رشد آن به ويژه در ميان كودكان، آن را به فاجعه قرن تبديل خواهد كرد كه بي شك گسترش آن حاكي از حساسيت موضوع دارد.»
با توجه به پژوهش ها و بررسي هاي انجام شده، UNAIDS اعلام داشت مي توان با اجراي صحيح و دقيق چهار اصل، كودكان را از ابتلا به ايدز و گسترش بي رويه اين بيماري مصون داشت:
۱. جلوگيري از انتقال ايدز از مادر به فرزند؛ براساس آمار ارايه شده توسط UNAIDS، چيزي حدود نيم ميليون كودك زير ۱۵ سال كه هر سال به جهت ابتلا به بيماري ايدز جان خود را از دست مي دهند، بيماري را از مادر خود دريافت كرده اند. پيش بيني شده تا با طرح يونيسف _ مبارزه با انتقال بيماري از مادر به فرزند _ تا سال ۲۰۱۰ ميلادي نزديك به ۸۰ درصد از مادران مبتلا تحت پوشش خدمات بهداشتي _ درماني قرار گرفته و نوزادان سالم و غيرناقل به دنيا خواهند آورد. اكنون تنها ۱۰ درصد از مادران مبتلا تحت پوشش مراقبت هاي بهداشتي قرار دارند.
۲. جلوگيري از همه گير شدن ايدز؛ اكنون چيزي كمتر از ۵ درصد از كودكان HIV مثبت، خدمات بهداشتي _ درماني دريافت مي كنند و فقط يك درصد از نوزاداني كه HIV مثبت هستند با استفاده از داروي كوتريموكسازول (Cotrimoxazol) شانس بقا مي يابند. براساس طرح يونيسف تا سال ۲۰۱۰ ميلادي، ۸۰ درصد از كودكان مبتلا با دريافت كوتريموكسازول و ديگر درمان هاي دارويي تحت مراقبت قرار خواهند گرفت.
۳. پيشگيري؛ آموزش يكي از مهم ترين شيوه هاي پيشگيري از ابتلاست به ويژه اين كه بيش از نيمي از افراد مبتلا به ايدز نوجوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله اي هستند كه به دليل عدم آگاهي از راه هاي ابتلا به بيماري مبتلا مي شوند. يونيسف در نظر دارد تا با اجراي طرح پيشگيري بر مبناي آموزش تا سال ۲۰۱۰ ميلادي تعداد مبتلايان به ايدز در رده سني ۱۵ تا ۲۴ سال _ رده سني پرخطر _ را به ۲۵ درصد و پس از سال ۲۰۱۰ ميلادي به حداقل كاهش دهد.
۴. حمايت و سرپرستي كودكان مبتلا به ويژه مبتلايان بي سرپرست؛ براساس پيش بيني ها و آمارهاي بهداشت جهاني و يونيسف تا سال ۲۰۱۰ ميلادي تعداد كودكان بي سرپرست يا كودكاني كه حداقل يكي از والدين خود را به دليل ابتلا به ايدز از دست داده و خود نيز به ايدز مبتلا هستند، به ۱۸ ميليون نفر خواهد رسيد.
براساس طرح يونيسف تا سال ۲۰۱۰ ميلادي اين كودكان _ به ويژه دختران _ پيش از آن كه والدينشان را از دست بدهند، تحت پوشش يونيسف و سازمان هاي وابسته قرار گرفته و خدمات بهداشتي _ درماني، رفاهي، آموزشي و... دريافت خواهند كرد. در مرحله اول طرح ۸۰ درصد اين كودكان و در مرحله دوم طرح، در صورت تأمين بودجه، كليه اين كودكان تحت پوشش قرار خواهند گرفت.
براساس آمار UNAIDS، تا سه سال آينده رقمي برابر ۵۵ بيليون دلار بودجه براي جلوگيري از همه گير شدن ايدز در ميان كودكان لازم است كه در صورت پيشرفت طرح و كنترل ايدز در ميان كودكان اين بودجه تا سال ۲۰۰۸ كاهش يافته و به ۲۲ بيليون دلار خواهد رسيد. از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ نيز رقمي برابر ۱۸ بيليون دلار براي مقابله با ايدز در نظر گرفته شده است كه اكنون بخشي از آن تأمين شده است.
پيتر پيوت (peter piot) مدير اجرايي UNAIDS معتقد است: «ايدز، بنيان خانواده را ويران مي كند و فرد مبتلا از جامعه طرد مي شود. ايدز در كمين بيش از ۱۵ ميليون كودك بي سرپرست و كودكان ساكن كشورهاي فقير است؛ چرا كه بسياري از اين كودكان ناقل بوده و بيماري آنها به زودي هويدا خواهد شد.»
وي در ادامه مي افزايد: «اگر قصد داريم به جهاني سالم و پويا بازگرديم ، بايد توجه به بهداشت و سلامت كودكان را در رأس برنامه هاي خود قرار دهيم و آموزش به شيوه صحيح را هر چه سريع تر آغاز كنيم؛ به ويژه در رده سني پرخطر ۲۴ تا ۱۵ سال توجه به آموزش ضروري است.»
طرح مبارزه با ايدز در كودكان تا سال ۲۰۱۰ ميلادي، براساس آنچه گفته شد، همه كشورهاي جهان را تحت پوشش قرار خواهد داد.
در اين همايش سران بسياري از كشورهاي جهان چون رييس جمهور هند، السالوادور، برزيل، موزامبيك، صدراعظم هلند، ايرلند، ترينيداد و توباگو و وزير امور خارجه استراليا نيز حضور داشتند.
مترجم: مهتاب صفرزاده خسروشاهي
منبع: http://www.unicef.org

نكته ها
دو ميوه بهشتي
004575.jpg
004578.jpg
از جمله ميوه هاي مناطق گرمسيري، موز و آناناس را مي توان نام برد.
آناناس: ميوه زرد و معطر حاوي مواد مغذي گياهي آنتي اكسيدان و مقدار زيادي ويتامين C و همچنين آنزيم  هضم كننده پروتئين(brome lain) است. آناناس هم به صورت تازه و هم به صورت كمپوت، مورد مصرف قرار مي گيرد. آب آناناس، يك نوشيدني نشاط آور است. پختن و حرارت دادن آناناس موجب از بين رفتن آنزيم هاي مفيد آناناس مي شود، پس تا حد امكان از انواع تازه آن مصرف كنيد.
آناناس با داشتن آنزيم بروملاين نقش بسيار موثري در تجزيه لخته هاي خوني عروقي دارد. تحقيقات نشان داده است مصرف مكمل هاي بروملاين موجب كاهش مرگ و مير از ۲۰ درصد به كمتر از ۲ درصد در افراد مبتلا به بيماري قلبي- عروقي مي شود. خوردن آناناس به دليل داشتن آنزيم  بروملاين، كمك مؤثري به هضم مواد پروتئيني در معده افراد مبتلا به سوءهاضمه مي كند. اين ميوه با داشتن مقادير زيادي مواد آنتي اكسيدان(پي كوماريك، كلروژنيك اسيد) از تشكيل مواد سرطان زايي به نام نيفروزآمينها در معده جلوگيري مي كند و بدين طريق در پيشگيري از سرطان ها موثر است.
همچنين آنزيم  بروملاين آناناس در ترميم و بهبود زخم ها مؤثر است. افرادي كه داراي زخم معده هستند، بايد از خوردن آناناس نارس كه داراي اسيد بالايي است، پرهيز كنند. همچنين اسيدهاي اين ميوه موجب خرابي دندان مي شود.
نگهداري: آناناس ها را در كيسه پلاستيكي در يخچال نگهداري كنيد.
موز: انواع موز منبع غني از ويتامين C، فيبر غذايي، پتاسيم و ويتامين B6 هستند. موزها ميوه هايي كم سديم و پرپتاسيم هستند. موز ماده غذايي ايده آل براي افراد با فشار خون بالاست، زيرا پتاسيم موجود در آنها سبب دفع سديم و انبساط عروق خوني مي شود و نهايتاً موجب كاهش فشار خون مي گردد. همچنين پتاسيم موجود در موز باعث مهار فعاليت  راديكال هاي آزاد مضر شده و از تشكيل لخته خوني پيشگيري مي كند.
فقدان پتاسيم در رژيم غذايي سبب ايجاد افسردگي و گيجي به ويژه در سالمندان كه ميوه و سبزي تازه كمتري مصرف مي كنند، مي شود. موزهاي رسيده سرشار از پتاسيم بوده و از نظر جويدن و هضم راحت هستند و موجب بهبود حالات فوق در سالمندان مي گردند، به صورتي كه يك موز رسيده ۱۱ درصد نياز روزانه فرد به پتاسيم را تأمين مي كند.
موزهاي رسيده با داشتن قند ساده، منبع انرژي بدون چربي خوبي به ويژه براي ورزشكاران محسوب شده و مي توانند جايگزين منابع انرژي شان بعد از تمرينات ورزشي شوند.
موزهاي نارس حاوي نشاسته مقاوم به هضم هستند و تجزيه آهسته كربوهيدرات در اين موزها سبب افزايش ملايم و آهسته قند خون مي شود. بدين جهت موزهاي نارس براي افراد ديابتي توصيه مي گردد.
چنانچه بخواهيم فرآيند رسيدن را كند كنيم، بايد موزها را در يخچال قرار دهيم و بر عكس اگر بخواهيم موزها سريع تر برسند بايد آنها را در يك پاكت كاغذي در دماي اتاق نگهداري كنيم. پس از آن تا ۲ هفته در يخچال قابل نگهداري اند. چنانچه موزها را پوست كنده و حلقه حلقه كنيد، براي جلوگيري از قهوه اي شدن بهتر است آنها را در آبليمو بغلطانيد. بهتر است موزها را جدا از ميوه هاي ديگر نگهداري كنيد.
شيده فتاحي _مينا كاوياني

همايش ها
همايش ورزش، سلامتي و تناسب اندام
(Sfe2005)
۱- تاريخ برگزاري: اول تا چهارم دسامبر ۲۰۰۵
مكان برگزاري: سنگاپور/ سنگاپور
۳- پست الكترونيكي:
Janica. Chia @ Suntecintegratedmedia.com
۴- صفحه الكترونيكي:
http:// www. Sportsifthessexpo. Com.sg
۵- نيم نگاه: يكي از شاخص ترين نكات در حفظ سلامتي و تناسب اندام، ورزش و فعاليت بدني است. در اين همايش نيز درباره؛ تجهيزات و دستگاه هاي مورد استفاده در ورزش و تأثير آن بر اندام هاي مختلف، برنامه ها و رژيم هاي غذايي مختلف براي كاهش وزن و بررسي تأثيرات مثبت و منفي اين دستورهاي تغذيه اي، اهداف و آموزش هاي مورد نياز دانشجويان رشته هاي مختلف تربيت بدني، مهارت هاي ورزشي، مقدمات مورد نياز براي ورزش و تناسب اندام، سلامتي، تغذيه و ورزش و... بحث و گفت وگو مي شود.
همايش بررسي سلول هاي بنيادي و ترميم
در پزشكي
۱- تاريخ برگزاري: ۲۵-۲۳ ژانويه ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ برلينگام
۳- پست الكترونيكي:
Genexpsys @ expressgenes.com
۴- صفحه الكترونيكي:
http:// www. expressgenes. Com
۵- تلفن: ۷۸۱۸۹۱۸۱۸۱+ / دورنگار: ۷۸۱۸۹۱۸۲۳۴+
۶- نيم نگاه: مهندسي بافت، طراحي سلول هاي بنيادي و ترميم بافت ها از چشمگيرترين پيشرفت هاي علم پزشكي و ژنتيك در چند سال اخير است، از محورهاي اصلي بحث در اين همايش مي توان به ژنتيك و كنترل نسخه برداري سلول هاي بنيادي، كنترل و تشخيص سلول ها و برنامه ريزي مجدد براي نسخه برداري سازمان يافته سلول ها، بازسازي مجدد سلول ها، ترميم و نگهداري سلول هاي ترميم شده، سلول هاي سرطاني و درمان بيماران مبتلا به سرطان، تجزيه و تحليل موتاسيون (جهش ژني) ژن ها، كاربرد سلول هاي بنيادي در درمان بيماري هاي مختلف، شناسايي ساختار بافت ها به منظور دستيابي به موفقيت حتمي در پيوند بافتي، آشنايي با بيوپليمرها و كاربرد آنها در مهندسي بافت. سلول هاي بنيادي و پيشرفت هاي جديد در درمان بيماران و... اشاره كرد.

اخبار
طرح ملي نرم افزارهاي آزاد/ متن باز
در اجلاس جهاني جامعه اطلاعاتي
يكي از چالش هاي بسيار مهمي كه تمام كشورهاي جهان سوم از جمله ايران براي ورود به جامعه اطلاعاتي با آن روبه رو است، شكاف ديجيتالي و در بعضي موارد حتي محدوديت ديجيتالي است. شكاف ديجيتالي تنها در سطح بين المللي وجود ندارد بلكه اين شكاف حتي در سطح ملي نيز با گذشت زمان در صورت عدم توجه خود را نشان خواهد داد. دسترسي به فناوري اطلاعات و ارتباطات بين نواحي شهري و روستايي، ثروتمندان و فقيران، بين باسوادان و سرانجام بين زنان و مردان نيز بسيار نابرابر و چندگانگي اين شكاف از موانع اصلي ظهور يك جامعه اطلاعاتي برابر و ماندگار است.
يكي از حوزه هايي كه در رشد فناوري اطلاعات در دنيا و كاهش شكاف ديجيتالي در جامعه تأثير به سزايي دارد مقوله  نرم افزارهاي آزاد/ متن باز است. در اين راستا و حركت هاي جهاني صورت گرفته در اين زمينه در ايران، دكتر محمد خوانساري، مدير طرح ملي نرم افزارهاي آزاد/ متن باز در اجلاس جامعه جهاني كه در تونس برگزار شد به معرفي اين طرح و حركت هاي انجام گرفته در ايران پرداخت. وي در بخشي از سخنان خود به تشريح مفاهيم پايه اي نرم افزارهاي آزاد/ متن باز و اهميت استفاده از آنها در دولت ها پرداخت.
خوانساري در ادامه ضمن معرفي اهداف طرح ملي نرم افزارهاي آزاد/ متن باز روش ها و شيوه هاي بومي سازي اين گونه نرم افزار ها در كشور را بيان كرد.
وي در پايان، پروژه هاي انجام گرفته و توزيع هاي ايراني لينوكس همانند Parsix, Learnix, Shabdix و... و همچنين كتاب هاي در حال چاپ و كارهاي فرهنگ سازي در اين حوزه را به حاضران معرفي كرد.
انتشار شماره جديد «وب»
شصت و ششمين شماره نشريه آموزشي، پژوهشي و اطلاع رساني «وب» ويژه آذرماه ۱۳۸۴ منتشر شد.
در جديد ترين شماره ماهنامه وب اين مطالب را مي خوانيم: شراكت، كليد موفقيت در تجارت الكترونيك/ جرايم رايانه اي، جلوه اي تازه از بزهكاري/ تلفن همراه اينترنت را متحول مي كند/ فنگ شويي در طراحي وب/ نقش كتابخانه ها در دولت الكترونيك، تاريخچه بازي هاي كامپيوتري/ حوزه عمومي  هابرماس و نسبت آن با وبلاگ ايراني/ بايدها و نبايدها در استفاده تلفن همراه/ كتاب در برابر كامپيوتر/ چگونه يك كاربر قدرتمند شويد/ ماكرومديا در فكر شكست مايكروسافت/ ايران در اجلاس تونس: دستي پر از خالي ICI در مدارس و طراحي وب سايت/ گذري در دنياي فناوري/ در دنياي كامپيوتر چه مي گذرد.
سخت افزارهاي امنيتي چندمنظوره
هنگامي كه تهديدات گوناگون ايجاب مي نمايد تا فن آوري هاي متفاوتي را مورد استفاده قرار دهيم، انتخاب و به كارگيري اين فن آوري ها مسئله جديدي را پيش روي ما قرار مي دهد.
در كشورهاي پيشرفته تقريباً كار شناخت و انتخاب محصولات امنيتي موجود، يك شغل تمام وقت محسوب مي شود (اين مقوله در كشور ما با توجه به نوپا بودن صنعت انفورماتيك و همچنين مسئله تحريم ها و عدم رعايت حق تأليف نرم افزارها از شدت بسيار كمتري برخوردار است) به گزارش مجله راهنماي خريد، در سال ۲۰۰۳ ميلادي، محصولات ارائه شده در زمينه امنيت اطلاعات بيش از ۱۹۰۰ محصول از ۸۵۰ فروشنده در ۶۶ گروه مختلف بوده است.
اين تنوع در محصولات امنيتي با توجه به گذشت زمان و انواع مختلفي از حملات پديدار شده توليدكنندگان را بر آن داشته تا مطابق با هر تهديد، راه حل مناسب آن را نيز در اختيار كاربران قرار دهند.
شركت آلماني Astaro  در سال ۲۰۰۰ ميلادي با هدف ساخت سخت افزارهاي امنيتي چندمنظوره و يكپارچه  تأسيس گرديده و امروزه با در اختيار داشتن سخت افزارهاي امنيتي Astaro Security Gateway محافظت بيش از ۲۵ هزار شبكه را در ۶۰ كشور مختلف جهان بر عهده دارد.
سخت افزار امنيتي Astaro Security Gateway 220(ASG220) يك دستگاه متمايز و برجسته براي شبكه هاي كامپيوتري با اندازه متوسط، بدون محدوديت تعداد كاربر است كه نرم افزار Astaro Security Linux)ASL) را به عنوان قلب تپنده، در خود جاي داده است.
نرم افزار ASL سال ميلادي گذشته (Now 2004)  رتبه اول «انتخاب سردبير» (PC World Editorشs Choice) را كسب كرد و در July2005 نيز سخت افزار Astaro SG220 اين رتبه را به خود اختصاص داده است.
بخش ديواره آتش (Firewall) دستگاه ASG220 كه داراي گواهينامه JCSA است با استفاده از روش هاي Stateful Inspection و APPlication Layer Proxy توانايي كنترل ترافيك شبكه تا ميزان ۲۸۰ Mbps را داشته كه علاوه بر امكاناتي نظير Ip Masquerading. NAT و Traffic Shaping داراي توانايي و كشش تا ميزان ۱۰۵ Mbps در بخش VPN است.
دستگاه Astaro SG220 داراي هشت درگاه ۱۰۰ Mbps Ethernet، پردازنده Pentium III ۱.۲ Ghz، حافظه ۵۱۲ MB و ديسك سخت  ۴۰Gb است. اين مشخصات، فضاي كافي براي ذخيره فايل هاي حجيم «ثبت وقايع» (Log Fille) و گزارشها ايجاد كرده است. از بين مهمترين نكات مثبت درباره دستگاه Astaro SG220 مي توان به سهولت استفاده و توجه به جزييات اشاره نمود.
اين سخت افزارهاي امنيتي بر اساس مجموعه اي از نرم افزارهاي برنامه آزاد (Open Source) و نرم افزارهاي تجاري، تهيه و ساخت شده اند و طيف گسترده اي از امكانات امنيتي را از جمله ديواره  آتش، ضد ويروس (با دو Engine مستقل)، سيستم تشخيص و جلوگيري از نفوذ (Intrusion Protection)، پالايش محتوي(Filtering Content )، ضد هرزنامه (Anti- Spam)، ضد برنامه هاي جاسوسي(Anti-Spyware) و VPN به طور يكپارچه عرضه مي كنند.
نخستين همايش بين المللي
و دومين همايش ملي علوم و فناوري رنگ برگزار مي شود
نخستين همايش بين المللي و دومين همايش ملي علوم و فناوري رنگ با هدف ايجاد ارتباط و مشاركت هر چه مؤثرتر صنعت گران و پژوهشگران در زمينه علوم و فناوري رنگ، از ۱۳ تا ۱۵ دي ماه امسال توسط پژوهشكده صنايع رنگ ايران (وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري) در سالن وزارت كار در تهران برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري، معاون پژوهشي پژوهشكده صنايع رنگ ايران با اعلام اين خبر گفت: هر چند رنگ به عنوان يك مشخصه مهم هر محصول چه از نظر زيبايي شناختي و چه از نظر بهبود خواص فيزيكي و شيميايي آن از اهميت زيادي برخوردار است، متأسفانه در بحث آموزش عالي و صنعت كشور ما، كمتر به اين جنبه ها توجه شده است.
دكتر خشايار بديعي با اشاره به اين كه رنگ به عنوان يك جز جدايي ناپذير از زندگي انسان ها از تأثير شگرفي بر محيط زيست برخوردار است، افزود: در ايران تاكنون كمتر به اين مسئله توجه شده است. وي تصريح كرد: اين مسائل و به ويژه سرعت پيشرفت هاي علمي و صنعتي در كشورهاي پيشرفته، لزوم هماهنگي و آشنايي محققان و صنعت گران داخلي با اين پيشرفت ها، ايجاد ارتباط با محققان و صنعت گران ايراني شاغل در خارج از كشور و همچنين دانشمندان مسلمان در ديگر كشورها به ويژه كشورهاي اسلامي عامل اصلي در برگزاري اين همايش در سطح ملي و بين المللي به شمار مي رود.
دكتر بديعي، ايجاد انديشه نوين در حوزه هاي مرتبط با رنگ و صنايع وابسته به آن و نيز ارائه آخرين يافته ها و تجربيات علمي، پژوهشي و صنعتي، تبادل نظر و انتقال تجارب ملي و بين المللي ميان انديشمندان داخل و خارج از كشور و ايجاد ارتباط و مشاركت هر چه مؤثرتر صنعت گران و پژوهشگران در زمينه علوم و فناوري رنگ را از عمده اهداف برپايي اين همايش اعلام كرد.
وي در مورد محورهاي همايش نيز گفت: رنگدانه هاي معدني و پوشش هاي سراميكي، مواد رنگزاي روكش هاي سطح و خوردگي، كنترل و دوباره توليد رنگ، رنگ هاي آرايشي، بهداشتي، خوراكي و دارويي، محيط زيست و فناوري نانو، از عمده محورهاي اين همايش است.
به گفته معاون پژوهشي پژوهشكده صنايع رنگ ايران، انديشمندان، پژوهشگران، متخصصان و صنعتگران رشته رنگ در سطوح ملي و بين المللي عمده مخاطبان اين همايش را تشكيل مي دهند. وي در پايان اظهار داشت: همزمان با برپايي اين همايش، نمايشگاه جانبي رنگ با فضاي اختصاصي ۵۰۰ مترمربع برگزار مي شود كه شركت هاي پيشرو در صنايع رنگ و فناوري هاي وابسته آخرين دستاوردهاي خود را در حوزه هاي مربوط در محيطي حرفه اي با حضور استادان و صاحب نظران اين رشته به نمايش مي گذارند.

علم
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |