به بهانه انتشار ششمين كتاب هري پاتر در ايران ۲ روز پس از انتشار در اروپا
اسطوره اي از جادو
فاطمه مشهدي رستم
|
|
هري پاتر، توفيقي جهاني يافته است!
البته سعي بر آن است كه تمام مطلب همين باشد! اما آيا به راستي هري پاتر، داراي ويژگي خاص و استثنايي است كه با تكيه بر آن، پيشتاز شناخته شده و جهاني بشود؟ بايد گفت بزرگترين رمز موفقيت هري پاتر، فقط و فقط در بهره گيري از عناصري است كه در تمامي ملل جهان، داراي سابقه اي طولاني و كاملاً آشنا مي باشد. عناصري هرچند مردود و غيرقابل قبول، اما جذاب و پر كشش و اغواكننده! دنيايي به نام جهان مسخ شده و يا در لفظي عاميانه تر، جهاني كه مملو از عنصري به نام جادو و جادوگري است و البته متعاقب اين دنيا، قدرتي شگرف و مافوق بشر و انسان عادي! الفاظ و اعمالي كه در اقصي نقاط اين جهان پهناور و مملو از فرهنگهاي متفاوت، كاملاً ملموس و شناخته شده است و چه بسا كه مثلاً كاربردهاي اتفاقي نيز در ارتباط با آن، گاهي مشاهده گرديده و يا به سمع رسيده باشد! علاوه بر اينها، مي توان به عامل جذابيت و البته به پشتوانه همان عناصري كه به طور طبيعي، مهمترين انگيزه براي سرگرم كنندگي بيش از حد براي خواننده است، از چنين كتابي سخن گفت: مضافاً بر آن كه بايد اعتراف نمود هري پاتر، به شيوه اي پركشش و كاملاً جذاب، خواننده را در مدت زمان همسفري، به نحوي زيركانه، كه بر خاطرات خفته ايام نوجواني و دنياي عجيبش و نيز در رده هاي سني پائين تر، با زخمه زدن بر پيكر لطيف تمنيات و آرزوهاي دور و دراز دست نيافتني، استوار گرديده است از چارچوب فرهنگي كه به او (خواننده) تعلق دارد و نيز برخي سنت هاي تبلور يافته از همين چارچوب، به در آورده و با تسلط بر خواست هاي رواني اش، روح او را تسخير، و همراه جاروي جادويي خويش، به درون دنيايي مي كشاند كه خود در مركز آن، مستقر مي باشد؛ براي توضيح بيشتر مي توان مسأله را بدين گونه بيان كرد، گاه استقبال از آرزوهاي ناممكن و دلخواسته هاي سرسخت انسان، براي به عينيت درآمدن و يا جدايي از بعضي موقعيت ها و شرايط هاي موجود در زندگي تكراري و بدون تنوع، اين زمينه را براي وي فراهم مي آورد كه اگر شده حتي در عالم تخيل، براي لحظاتي خود را فارغ و آسوده از هر آنچه كه موجب آزار و اسارت و قرار گرفتن در كادري مشخص است، ديده تا بدين وسيله، بار بسياري از مسايل و موارد تحميلي و تزريق شده را براي حتي زماني كوتاه، بر زمين بگذارد. مسايل و موارد تحميلي و تزريقي كه گاه، بدون كوچكترين موقعيت يابي، در قالب سنت هاي تبلور يافته و بايدهايي اجباري و غيرمتعارف به وجود آمده است.
اينجا است كه انسان عصيانگر، خودآگاه و ناخودآگاه، در مقام مقابله و ستيز با چنين خشك مزاجي فرهنگي برآمده و در مسيري كه جداي از شرايط فرهنگي او است، به شتابي غيرقابل وصف، رهسپار خواهد شد! شتاب اين رهسپاري، زماني به اوج خواهد رسيد كه افرادي (خاصه نوجوان و جوان) كه از نظر ثبات فكري و روحي و عملي، دايم در حال تغيير و دگرگوني بوده و از سويي، در بسياري از مقاطع سني و موقعيتي، در دنياي خلاف منطق و حقيقت سير مي نمايند، جذب زمينه اي بشوند كه در ظاهر، با دلخواسته ها و دلمشغولي هايشان، همخواني مناسبتري دارند!
هري پاتر، عاملي براي اين شتاب!
هري پاتر، فقط يك قصه است و بس! نه چيزي بيشتر، نه چيزي كمتر، اما همين قصه، براي توليد جذابيت و رسوخ به ذهن خواننده، با تحريف و به اغراق درآوردن بسياري از عوامل غير متعلق به خود و يا بهتر بگوييم با وام گرفتن از افسانه ها و اسطوره هاي ملل ديگر و جفت وجور نمودن آنها در لابه لاي حوادث و اتفاقاتي كه در كتاب رخ مي دهد به نوعي ذهن مخاطب را درگير استفاده از فرهنگ خرافه پرستي و در نتيجه، ماندن از اصل مطلب نموده و پيشقدم و مشوقي براي رواج اين فرهنگ، حداقل در لابه لاي اوراق و سطور كتابهاي قصه (صرف نظر از ديگر موارد مانند تهيه فيلم و...) براي كسب منافع برخي از به اصطلاح مروجين فرهنگي، گردد.
رهايي و پرواز با جادوي هري پاتر
همان گونه كه در آغاز مطلب آمد، بزرگترين رمز توفيق هري پاتر، در استفاده از عناصري مانند جادو و جادوگري و در مجموعه اعمال غيرقابل تصور و در ادامه، دست يافتن به قدرتي جادويي و مافوق بشري است كه به پشتوانه آن، خواننده در جذابيتي ظاهري و سطحي غرق شده و در مرحله اي از سرخوشي موقت مطالعاتي قرار گيرد.تعارف و توجه دادن مخاطب به دنيايي جادويي براي پيشبرد قصه و غريب گذاردن واقعيات و نيز رسيدن به قدرت ماوراء تفكر بشري كه از ديرباز آرزوي بسياري از جانداران شريف روي كره زمين بوده و هست، خواننده را وامي دارد تا با هري پاتر هم قدم شده و در مدت زمان مطالعه و حتي پس از آن، بي اختيار نسبت به آنچه كه در ذهنش نقش بسته است، توجه نمايد. در واقع هري پاتر، خواننده را بر آن مي دارد تا همانند او، قدم به دنيايي غيرواقعي گذاشته و آن را در باور خويش جاي دهد؛ چرا كه دنياي عجيب و غريب او، از امتيازات و ويژگي هايي برخوردار است كه جهان واقعي فاقد آنها مي باشد.با توجه به سطور قبلي، بديهي است انسان بي ثباتي كه در ستيز و فرار از برخي چارچوبهاي فرهنگي است و مي خواهد به گونه اي گريبانش را از آنها رهايي بخشد، در برخورد با چنين فضاي دلخواه و مورد توجهي، چگونه سريع جذب آن شده و اين فضا را دستمايه و آويزه اي براي حداقل تفكر دروني خويش انتخاب خواهد كرد! چرا كه انسان يادشده در گريز از واقعيت هاي چه بسا تلخ و ناهنجار پيرامون خويش و فرار از نوعي خستگي ناشي از پايبند بودن به خرده اصالت هاي فرهنگي اش، به دنبال عاملي است تا وي را به موقعيت به ظاهر تازه تري برساند كه بتواند مانوري دلخواهانه داده و در تخيلاتي كه شايد به صورت نطفه اي خاموش در اعماق روحش، سالها انتظار روشن شدن و رهايي (حتي به صورت موقت يا كاذب) داشته است، غوطه ور شود تا با تمسك بر آن، لحظاتي را آن طور كه تمايل داشته و دارد، سپري كند! طرح اين موضوع كه اصولاً انسان (خاصه نوجوان و جوان) در بيشتر مواقع و به طور خاص، در شرايط بحراني و يا كسالت بار زندگي، از نظر رواني خواستار روحيه رهاپسندانه و گاه عجيب و غريب بوده و حتي در برخورد با زندگي منطقي و بدون تعارف نيز، براي انجام كارهاي خويش به آرزوها ،كاش ها و تخيلات بها داده و بعضاً فكر به داشتن نيرو و قدرتي مافوق مي كند بهتر مي تواند تمايل او را در استقبال از دنيايي به نام دنياي هري پاتر و يا انواع مشابه آن نشان دهد. دنيايي كه از قدرت و توان بي چون و چرايي برخوردار است و اين دنياي قدرتمند از سويي همان ارمغان پرشتابي است كه هري پاتر به مخاطب ارزاني مي دارد و از سويي ديگر، رهايي و پروازي است كه در اثر تجسم زنده قدرت مافوق بشري در ذهن خواننده، به وجود مي آيد. البته با توجه به اين نكته كه نيل به چنين تصوراتي، حاصل جابه جايي شخصيت اصلي قصه، با خواننده كتاب مي باشد.
هري پاتر و تسخير جهان، چرا؟
براي اين سؤال، قاعدتاً وجوه گوناگوني را بايد در نظر گرفت كه مهمترين و كلي ترين شان عبارتند از:
۱ _ كالا شدن كتاب و جنبه مادي آن در برخي موارد و زمينه ها.
۲ _ جنبه فرهنگ سازي و به نحوي، رشد تخيلات افراطي و دور شدن از واقعيات.
۳ _ جنبه سرگرم كنندگي و در عين حال سطحي نگري و دور شدن از عمق و لايه هاي زيرين ادبي.
۴ _ جنبه نقاط اشتراك آن با علايق محال و پرورش آن.
۵ _ جنبه قهرمان سازي و رقابت با اسطوره هاي موجود ملل گوناگون.
هريك از اين پنج عامل خود، دربرگيرنده تعاريف و موقعيت ها و مباحث روشن و مشخصي است. به طور خلاصه:
۱ _ اگر در ادامه چنين پديده هايي، حد متعارفي در نظر گرفته نشود، آن هم با جاذبه هاي ظاهري كه دارد، قطعاً در مدت زماني اندك، دنياي گسترده ادبيات كهن و امروزي را (حداقل براي طيف نوجوان) تحت الشعاع خود قرار داده به نحوي كه ارجح بر ساير آثار ماندگار ملل گوناگون شود و اصلاً چه بسا كه من بعد كار ترجمه آنها را هم به يك ساعت تقليل دهد!
۲ _ توجه زياده از حد به سوژه هايي كه تخيل محض است و بيشتر، موارد مربوط به جادوگري و سحر و افسون، مي تواند رشد نيروهاي بالقوه را در وجود آدمي كند كرده و خلاقيت هاي ذهني ممكن را عقيم نموده و واقعيت هاي زندگي و تفكر و تعمق درباره آنها را البته به اقتضاي سن و موقعيت، محدود نموده و دنياي غيرواقعي را ممتازتر از آنچه حقيقت اين جهان است، جلوه دهد.
۳ _ بايد توجه داشته باشيم تا مبادا ناخواسته، سرگرمي هاي گذرا، موجبي براي از دست دادن قدرت تفكر واقعي و درست و جهشي، و نيز هويت هاي مشخص و با ثبات محدوده سني در حال رشد (نوجوان ها) فراهم نيايد.
۴ _ اكثريت قريب به اتفاق انسانها، در هر رده و صنف و گروه و مليت و قوم و نژاد و مسلكي، با هر رده سني، گرايش غيرقابل انكاري نسبت به پديده اي به نام جادو و جادوگري، دارند. بنابراين، چنين نقطه اشتراك جالبي از علايق به مسائل محال و كشف نشده عجيب و غريب، و نيز علاقه مندي و كنجكاوي زياد، مي تواند به عنوان ابزاري مفيد، يا ترفندي ماهرانه، براي جذب افراد ساده و ناآگاه، خاصه كودكان و نوجوانان و انحراف فكري آنان به حساب آيد.
۵ _ با نگاهي به فرهنگ غني ملل ريشه دار، به اسطوره هايي برمي خوريم كه تا به حال، همچنان تثبيت شده، جاويد و ماندگار، برجاي باقي مانده اند و حال شايد لازم بود تا در ادامه اين اسطوره ها و يا در رقابت با آنها، اسطوره جديدي خلق شود تا به پشتوانه پديده اي مانند جادوگري و سحر و افسون، به منزلت و جايگاهي برسد.
|