شنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۰ - Dec 10, 2005
هواي تهران تا آخر هفته همچنان مسموم است
آغاز تدابير اضطراري؛
تردد خودروها از فردا زوج و فرد مي شود
كارشناسان در گفت و گو با همشهري:
ميزان خسارت اقتصادي ناشي از هر روز تعطيلي ۱۰۰ ميليارد تومان است
گروه شهري - مژگان جمشيدي: با ادامه روند پايدار جوي و افزايش غلظت آلاينده هاي هوا طرح ترافيك در محدوده اضطرار آلودگي هوا از صبح فردا در تهران به اجرا درمي آيد.
دبير كميته هماهنگي و نظارت مواقع اضطرار آلودگي هوا در حالي از اجراي طرح ترافيك در محدوده اضطرار آلودگي هوا خبر داد كه به رغم سه روز تعطيلي مستمر در تهران، غلظت آلاينده ها از صبح امروز بار ديگر رو به افزايش خواهد گذاشت و از روز دوشنبه تشديد هم مي شود. دكتر محمدحسن پيراسته، دبير كميته هماهنگي و نظارت مواقع اضطرار آلودگي هوا در گفت وگو با همشهري گفت: باتوجه به كاهش سفرهاي درون شهري طي روزهاي گذشته علي رغم پايداري نسبي هوا از روز پنج شنبه كاهش محسوسي در غلظت آلاينده ها داشتيم و طبق آخرين اطلاعات رسيده از ايستگاه هاي سنجش شاخص كيفيت هوا از نظر مونواكسيدكربن در روز جمعه ۸۶ و براي ذرات معلق ۷۴ برآورد شده است، اما تأكيد مي كنم كه منطقه فاطمي، آزادي و تجريش كماكان در وضعيت هشدار قرار دارند.
وي گفت: باتوجه به ادامه پايداري جوي تا ظهر امروز، مجددا امروز نيز شاهد افزايش آلودگي خواهيم بود در عين حال سازمان هواشناسي نيز پيش بيني كرده است روز دوشنبه شرايط پايدار جوي در تهران حاكم خواهد شد كه باعث تشديد آلودگي مِي شود، لذا در جلسه كميته هماهنگي و نظارت مواقع اضطرار آلودگي هوا كه ديروز با حضور استاندار تهران برگزار شد، مصوب شد ضمن گسترش محدوده طرح ترافيك، با خودروهاي دودزا و فاقد معاينه فني به شدت برخورد شود.وي افزود: همچنين در اين جلسه تصميم گرفته شد كه از روز يكشنبه تا پايان هفته طرح زوج و فرد كردن خودروها در محدوده اضطرار آلودگي هوا به اجرا درآيد.
محدوده اجراي اين طرح از شمال بزرگراه رسالت ، از جنوب بزرگراه بعثت ، از شرق خيابان آيت و قسمتي از بزرگراه بسيج و از غرب بزرگراه نواب و چمران است.
به گزارش ايسنا استاندار تهران نيز با اشاره به شماره گذاري روزانه ۱۲۰۰ خودرو در تهران و اين كه ۸۸ درصد آلودگي هوا ناشي از وسايل نقليه شخصي است، اعلام كرد: به شوراي عالي ترافيك كشور پيشنهاد شده تا طرح زوج و فرد را به صورت مستمر در شش ماه دوم سال در سطح شهر تهران اجرا كنند كه نيازمند تصويب اين شورا و تأييد وزارت كشور است.
دكتر دانشجو يادآور شد: مردم بايد احساس كنند كه وضعيت عادي نيست و ما هم نگران آنها هستيم و اگر هم به صورت غيرمجاز وارد محدوده ممنوعه طرح ترافيك شدند زرنگي نكرده اند چون به سلامت خود صدمه مي زنند و از عمر خود مي كاهند.
درحالي كه هفته گذشته آلودگي هوا در تهران به شدت افزايش يافت با اين حال هنوز هيچ يك از دستگاه هاي مسئول شماره دقيق مرگ و مير، مسموميت و مشكلات قلبي و عروقي ناشي از آلودگي هوا را اعلام نكرده اند.
با اين حال شيدا ملك افضلي، نماينده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در اين جلسه خاطرنشان ساخت: تهراني ها در هفته گذشته پنج روز در حالت مسموميت مزمن ناشي از مونواكسيد كربن بودند كه برطبق آمار از روز شنبه ۱۲ آذر تا چهارشنبه ۶۴۷ نفر به دليل حملات قلبي ناشي از مونواكسيد كربن و ۵۰۰ نفر به دليل حملات تنفسي از طريق اورژانس تحت امدادرساني قرار گرفتند.
دكتر منصور غياث الدين، متخصص بهداشت هوا در رابطه با اثرات سوء آلودگي هوا در كشور گفت: افزايش ذرات معلق در تهران سالانه فقط ۵ هزار نفر را به كام مرگ مي كشاند. به گفته وي، ۷۰ درصد سرطان هاي ريه در ايران در افراد غيرسيگاري ناشي از آلودگي هوا و حتي افراد سيگاري هم ۳۰ درصد سرطان باز هم ناشي از آلودگي هواست.
دكتر حميد سهراب پور، فوق تخصص ريه و عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي نيز خاطرنشان ساخت: ۱۵-۱۰ درصد جمعيت كشور معادل ۷ ميليون نفر از جمعيت كشور مبتلا به آلرژي ناشي از آلودگي هوا هستند. به گفته وي، از سوي ديگر وجود مونواكسيد كربن در هوا حتي افرادي كه زمينه بروز بيماري هاي قلبي و عروقي ندارند را نيز مي تواند مبتلا كند. خسارات ساليانه ناشي از آلودگي هوا براساس اعلام بانك جهاني در ايران يك ميليارد و ۸۱۰ ميليون دلار معادل ۱۴۴۲ ميليارد تومان است كه ۶/۱ درصد از توليد ناخالص داخلي را به خود اختصاص مي دهد.

هزينه هاي پنهان آلودگي هوا:
روزانه دست كم ۱۰۰ ميليارد تومان
زيان يك روز تعطيلي اجباري تهران
009750.jpg
گروه شهري: تعيين ميزان ضرر و زيان ناشي از تعطيلي اجباري تهران در هفته گذشته كاري دشوار است زيرا در اين زمينه آمار مستند و شفافي وجود ندارد، اما بر بناي يكي از تخمين ها، اين هزينه را مي توان دست كم ۱۰۰ ميليارد تومان برآورد كرد.
سعيد ليلاز، در اين باره مي گويد: توليد ناخالص داخلي ايران بين ۱۵۰ تا ۲۰۰ ميليارد دلار برآورد شده است. در تعطيلات اجباري دو بخش مهم اقتصادي كشور، نفت و كشاورزي، آسيبي نمي بينند. اما قطعاً بخش هاي صنعت، خدمات و تجارت به صورت مستقيم متحمل خسارت مي شوند و اين بخشها مجموعا ۶۰ تا ۷۰درصد از كل اقتصاد ايران را دربر مي گيرند.
وي با اشاره به سهم بخش هاي زيان ديده اقتصاد از توليد ناخالص ملي و تقسيم آن بر كل روزهاي رسمي كار در ايران ميزان خسارت هر روز تعطيلي اجباري ناشي از آلودگي هوا را دست كم ۱۰۰ ميليارد تومان برآورد نموده و اضافه مي كند كه اگر بخواهيم هزينه هاي جانبي مرتبط را نيز به اين مقدار اضافه كنيم، اعلام زيان روزانه ۲۰۰ ميليارد تومان غيرمنطقي نخواهد بود.
دكتر جمشيد پژويان شيوه تحليل ليلاز را تاييد كرده و اضافه مي كند كه البته اگر بهره وري كار بالا بوده و تعطيلي نيز گسترده باشد (كل كشور را دربر بگيرد، نه فقط تهران را) مي توان با تقسيم توليد ناخالص داخلي به كل روزهاي سال، ميزان خسارت ناشي از هر روز تعطيلي اجباري را تخمين زد. وي اضافه مي كند كه تعطيلات معمول مثل جمعه ها و ... در برنامه و روال طبيعي بخش هاي اقتصادي قرار دارد اما تعطيلات غيرمعمول حتي اگر نتوان براي آن زيان مستقيم و مشخصي را تعريف كرد، دست كم اين است كه مجموعه رابه عدم   نفع دچار مي كند، در حالي كه هزينه هاي جاري همچون استهلاك تاسيسات و حق الزحمه كاركنان و ... پابرجا است.
ليلاز همچنين اشاره مي كند كه يكي از مشكلات مهم اين است كه تعطيلي ناشي از آلودگي هوا، با وجود امكان پيش بيني ميزان و وضعيت هوا، از حدود ۷۲ ساعت قبل، در ساعت ۹ شب اعلام مي شود كه عملا كل فعاليتهاي جاري را فلج كرده و زيان هاي متصوره را به بيشترين حد مي رساند، زيرا اين منطقي نيست كه شما ناگهان امكان دسترسي مردم به پول و منافع ملي خود را از بين ببريد و قابل پيش بيني است كه شنبه (امروز) شاهد انبوه چك هاي برگشتي در بانكها باشيم.
وي نوع مقابله با موضوع آلودگي هوا را «سهل انگاري در برابر تدابير كم هزينه و سرانجام تن دادن به بدترين تدبير» تعريف مي كند. وي همچنين با اشاره به هزينه هاي آلودگي هوا مي افزايد كه قطعاً هزينه هاي گران كردن سوخت از تعطيلي و هزينه هاي ناشي از آلودگي هوا است و براي جبران اين هزينه ها دولت چاره اي جز بازنگري در يارانه سوخت ندارد.
هزينه هاي مرگ و مير
اما، شايد يك سئوال اين باشد كه اگر دولت حتي در شرايط اضطراري آلودگي هوا تعطيلي عمومي اعلام نكند، ميزان هزينه هاي مربوطه چقدر خواهد بود؟
بانك جهاني هزينه هاي آلودگي در تهران را حدود سالانه ۲ ميليارد دلار اعلام كرده است. نيمي از اين هزينه فقط در تهران رخ مي دهد. اگر براي مجموع روزهايي كه وضعيت اضطراري و بحراني در تهران اعلام مي شود سهمي همسنگ ديگر ايام وقوع وارونگي دما قائل شويم (يعني تقريبا ده روز در سال كه شرايط فوق العاده خطرناك مي شود) به حدود تقريبي روزانه ۵۰ ميليارد تومان ضرر در هر كدام از اين روزها مي رسيم و اين البته فقط هزينه دارو و درمان و كفن و دفن و ... است و جان ده ها انساني كه مي ميرند و خسارت روحي هزاران انسان لطمه ديده در اين برآورد قابل محاسبه نيست.

درختان شهر توسط بيل هاي مكانيكي ويژه جابه جا مي شوند
009759.jpg
گروه شهري: دستگاه هاي بيل مكانيكي ويژه جابه جايي درختان توسط سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري تهران وارد كشور شد.
مهندس علي محمد مختاري _ مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري تهران با اعلام مطلب فوق افزود: به منظور ارتقاء كمي و كيفي فضاي سبز و حفظ درختان واقع در طرح هاي اجرايي كلانشهر تهران، نسبت به خريد اين دستگاه ها اقدام شده است و از اين پس درختان در اقطار مختلف به روش مكانيزه و بدون واردآمدن خسارت هاي احتمالي جابه جا و مجدداً در جاي مناسب كاشته خواهند شد.
وي با بيان اين مطلب كه هم اينك طرح هاي عمراني ازجمله ساخت شبكه هاي عبوري در تمام مناطق بيست و دوگانه تهران در دست اجرا است و در داخل بسياري از اين اراضي، درختان كهنسال و داراي ارزش اقتصادي بالايي وجود دارد، افزود: با استفاده از دستگاه هاي موردنظر، ضمن حفظ درختان، جابه جايي درختان با صرف هزينه كمتري تحقق مي پذيرد و درعين حال شاهد روان شدن فعاليت هاي عمراني خواهيم بود.
مهندس مختاري، كاركردهاي زيست محيطي، اقتصادي درختان را مورد اشاره قرار داد و افزود: درختان افزون بر كمك به كاهش آلودگي هوا، از عناصر زيبايي منظر شهري به شمار مي آيند.وي با بيان اين مطلب كه درحال حاضر درختان كهنسال بسيار زيادي در تهران وجود دارد و حفظ آنها ازجمله ماموريت هاي ذاتي سازمان پارك ها و فضاي سبز است، افزود: نتيجه تحقيقات نشان مي دهد يك درخت طي ۵۰ سال زندگي خود ۳۱ هزار و ۲۵۰ دلار اكسيژن توليد مي كند و ۶۲ هزار دلار كنترل آلودگي هوا و ۲۷ هزار و ۵۰۰ دلار ارزش آب بازيافتي و جلوگيري از فرسايش خاك دارد. حال با اين توصيف به نظر مي رسد حفظ و نگهداري درختان به هر ترتيب يك نياز و از سويي به منزله صيانت از سرمايه هاي شهر و شهروندان مي باشد.

پرويز كردواني استاد دانشگاه تهران:
آلودگي هواي تهران يك بحران اقليمي است
009753.jpg
گروه شهري: يگانه راه حل معضل آلودگي هواي تهران تأمين وسايل نقليه عمومي به ويژه مترو است تا مردم ناگزير نباشند، عليرغم ميل دروني خودشان با خودروهاي شخصي و اغلب تك سرنشين در خيابان ها تردد كنند.
دكتر پرويز كردواني استاد دانشگاه تهران در گفت وگوي اختصاصي با همشهري همچنين درباره دلايل شدت يافتن آلودگي هواي تهران در روزهاي اخير، خاطر نشان كرد كه اين وضعيت بحراني، حاصل شرايط اقليمي خاصي است كه بر اثر سرد شدن زمين و عدم صعود هواي گرم و گازهاي آلاينده به بالا در اين ايام سال _ اواخر پائيز و در آستانه ورود به فصل زمستان_ رخ مي دهد. به همين دليل نقش منابع آلوده كننده انساني در هواي تهران، در بروز وضعيت كنوني چندان دخيل نمي باشد، چرا كه اين منابع شامل خودروها، كارخانه ها، وسايل گرم كننده خانگي، در روزهاي اخير افزايش نيافته بلكه در مواردي از قبيل وسايل گرم كننده به دليل گرم شدن هوا، كاهش هم داشته است. بنابراين مهم ترين عامل آلودگي هواي تهران و بخصوص انباشت گازهاي آلاينده در فضاي شهر، وضعيت پايدار هوا و نوزيدن باد مي باشد. كردواني، همچنين بر اين باور است كه با تعطيل كردن مدارس و ادارات و يا زوج و فرد كردن خودروها، آلودگي كه منشاء اقليمي دارد چندان كاهش نمي يابد مگر آنكه، شرايط اقليمي با عواملي مثل وزش باد، بهبود يابد.دكتر كردواني مي گويد: در روزگاري نه چندان دور رانندگي در تهران لذت بخش بود، اما امروز مردم برخلاف ميل دروني خود، ناچارند براي رسيدن به مقصد رنج طاقت فرساي ترافيك سنگين شهر را تحمل كنند، چون شبكه حمل و نقل عمومي كامل نيست و متأسفانه آنطور كه بايد گسترش شبكه مترو كه براي تهران حياتي است از حمايت لازم برخوردار نمي شود، در حالي كه شبكه مترو بايد كليه شهرها و شهرك هاي پيراموني تهران را نيز پوشش دهد تا مردم ناچار نباشند، با خودروهاي شخصي سفر كنند و ترافيك تهران را سنگين تر نمايند. بنابراين اهتمام دولت و دستگاههاي مسئول بايد متوجه تجهيز و تكميل شبكه حمل و نقل عمومي به ويژه شبكه راه آهن شهري تهران (مترو) باشد.

گره ترافيك در تعطيلي سه روزه تهران
009744.jpg
قلم سبز ايران : تعطيلي سه روزه تهران نتوانست از حجم ترافيك خيابان هاي تهران بكاهد.در حالي كه تعطيلي روزهاي پاياني هفته گذشته با هدف كاهش تردد خودروهاي شخصي و كاهش مصرف سوخت صورت گرفت اما در اغلب ساعات روز خيابان ها مملو از خودروهايي بود كه اغلب به صورت تك سرنشين تردد مي كردند.هفته گذشته غلظت آلاينده هاي هواي تهران چنان افزايش يافت كه دولت مجبور شد ابتدا نسبت به تعطيلي مدارس و سپس تعطيلي ادارات و واحدهاي دولتي اقدام نمايد. تردد بيش از حد خودروها كه عامل عمده ايجاد آلودگي هواي تهران هستند سبب شد پس از چند روز تعطيلي، تابلوي نشان دهنده آلودگي هوا در ابتداي خيابان فاطمي همچنان غلظت آلاينده ها را در سطح بسيار بالايي نشان بدهد.

آلاينده هاي پالايشگاه تهران
009747.jpg
با اجراي طرح هاي بهينه سازي مصرف سوخت و كاهش آلاينده ها در پالايشگاه تهران، ميزان آلاينده هاي هواي اين پالايشگاه در حد مجاز و تحت كنترل قرار گرفت.
مديرعامل شركت پالايش نفت تهران افزود: براي كنترل ميزان آلاينده هاي پالايشگاه تهران با سازمان حفاظت محيط زيست تعامل داريم و از سوي مسئولان سازمان نيز از وضعيت موجود ابراز رضايت شده است.عباس كاظمي گفت: درحال حاضر ميزان آلاينده هاي اين پالايشگاه به طور دقيق اندازه گيري مي شود و باتوجه به اقدامات انجام شده، حدود ۷ تا ۵۰ درصد از ميزان آلاينده هاي اين پالايشگاه كاسته شده است.

۷۰هزار خودروي گازسوز
009741.jpg
قلم سبز ايران: حدود ۷۰ هزار خودروي گازسوز در كل كشور تردد مي كنند.صمد محمودي رئيس تبديل نمونه سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور افزود: سهم خودروهاي بنزين سوز در ايجاد آلودگي هواي تهران حدود ۸۸ درصد است كه اين آلودگي بيشتر به دليل تردد خودروهاي تك سرنشين صورت مي گيرد.وي گفت: ۷۴كارگاه تبديل خودروهاي بنزين سوز به گازسوز در سراسر ايران فعال است كه روزانه حدود ۱۰۰ دستگاه خودرو را به گازسوز تبديل مي كند.محمودي افزود: در حال حاضر خودروهاي شخصي نيز مي توانند با پرداخت مبلغي ناچيز خودروي خود را به سوخت گاز طبيعي تبديل كنند و با توجه به آلودگي گسترده هواي شهر تهران بايد تقاضا براي گاز سوز كردن خودروها گسترش يابد.

نگاه
009756.jpg
حميد بهرامي
سوخت فسيلي

زباله هاي شهر تهران تا پايان سال ۸۵
به صورت مكانيزه جمع آوري مي شوند
زمين سبز ايران _ تا پايان سال۸۵ تمام زباله هاي سطح شهر تهران با ماشين هاي مكانيزه و بدون تماس مستقيم با دست جمع آوري مي شوند.مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران ضمن اعلام مطلب فوق گفت: در نيمه نخست سال جاري براي جمع آوري مكانيزه ۳۰درصد از زباله هاي شهر تهران، برنامه ريزي كرده بوديم كه تا ۹۰ درصد به موفقيت رسيده ايم.مهندس مصطفي سليمي گفت: در سال ۸۴ بيش از ۱۰۰۰ دستگاه خودرو ميچكا خريداري كرده ايم كه تاكنون ۵۰ درصد را تحويل گرفته ايم و مابقي تا پايان سال تحويل گرفته مي شود.وي گفت: اين طرح با تصويب شوراي شهر و بنا به دستور شهردار به منظور جلوگيري از بروز آلودگي هاي زيست محيطي ناشي از جمع آوري نامناسب زباله هاي شهر تهران و سلامت شهروندان به اجرا درآمده است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |