شنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۰ - Dec 10, 2005
كنترل اينترنت، بزرگ ترين معضل دولت ها در دنياي مجازي
دست  از سر اينترنت برداريد
009708.jpg
پل تولي رئيس ICANN مي گويد: دولت هاي مختلف مي خواهند چگونگي عملكرد اينترنت را كنترل كنند، اما كليد موفقيت همكاري است نه كنترل
گروه دانش و فن آوري ـ زهرا بخشي: طي چهار سال گذشته اعضاي سازمان ملل در مورد آينده بزرگ ترين پديده قرن، اينترنت، بحث هاي بسياري داشته  اند. ظاهرا موضوع اصلي اين بحث ها در اجلاس سران جامعه اطلاعاتي جهان (WSIS) در تونس مجهز كردن همة كشورهاي فقير و غني جهان به آخرين تكنولوژي ارتباطي بود. اما آن چه در پس پرده اين اجلاس وجود داشته، حاكي از بحثي جدي تر بين روش قديمي كنترل و آرايش اين تكنولوژي ارتباطي (اينترنت) كه روش بالا به پايين بوده است و روش پايين به بالاي قرن بيست و يكم است.
از همان ابتداي تأسيس اينترنت، سازندگان اين تكنولوژي آن را با قوانين خاصي اداره كرده اند. از جمله اين قوانين اين بوده است كه اينترنت تكنولوژي اي است كه به طور يك سيستم واحد و جداگانه عمل مي كند كه در آن تصميمات از كوچك ترين جزء شركت كننده گرفته مي شود (از پايين به بالا). اين بدان معناست كه هر كسي كه بخواهد مي تواند وارد اين سيستم شود و نوشته هاي موجود در اينترنت بر مبناي ارزش باطني خودشان ارزيابي مي شوند نه ارزش هاي معين شده با صاحبان قدرت جامعه (دولت). اين قوانين خاص، كليد موفقيت چريكس اينترنت بوده اند و بنا به اين قوانين اين تكنولوژي از همكاري سازنده هاي مختلف كه در بخش هاي مختلف اينترنت، تكنيك ها و مهارت هاي مختلفي را ساخته اند، به وجود آمده است. اين قوانين آشكارا در تعارض با قوانين شبكاتي تكنولوژي هستند كه با حمايت و تحت نظارت دولت كار مي كنند مانند شبكات الكتريكي و تلفني.
بحث اصلي اين اجلاس بر سر نقش سازمان غيرانتفاعي كنترل كننده اينترنت (ICANN) بود. نقش اين سازمان تنظيم سيستم هاي تشكيل دهنده اينترنت، اسامي موردنظر و پروتكل هاي آن است، نه كنترل سيستم. اين سازمان بر مبناي مدل موجود اينترنت كه همان مدل همكاري سازمان هاست و تا به امروز كارش را بسيار خوب انجام داده است.
كار ICANN چيست؟
اگر بخواهيم از يك قياس ساده استفاده كنيم، فرض مي كنيم كه اينترنت يك سيستم پستي است و اين سازمان در اين سيستم مسؤوليت كنترل درستي آدر س هاي نوشته شده بر روي پاكت ها را دارد. در اين سيستم پستي اين سازمان محتواي پاك ها را كنترل نكرده و هيچ گونه دخالتي در زمان ارسال اين پاكت ها ندارد، و تحويل گيرنده هاي پاكت ها را نيز شناسايي نمي كند. بيشتر دولت هايي كه دراجلاس تونس شــركت كــردند، نقش تكنيكي ICANN را در اينترنت به خوبي درك كرده اند و تصميمي در عوض كردن اين شركت ندارند. اما اين جنگ همچنان ادامه دارد كه آيا دولت هاي مختلف بايد اينترنت را كنترل كنند يا بايد براي پيشرفت آن با هم همكاري كنند. اين سازمان آگاهي لازم را از نقش مهم دولت ها در اجراي سياست هاي عمومي دارد. اما متأسفانه بعضي ها مي خواهند سياست قرن 19 را در مورد اينترنت نيز اعمال كنند. اما پل تولي رئيس ICANN از دولت هاي مختلف مي خواهد كه در جلسات خود نكات زير را مورد توجه قرار دهند:
۱ ـ اين بسيار مهم است كه سيستم را با معرفي اسامي و پروتكل هاي جديد به خطر نيندازيم، چرا كه اسامي و پروتكل هاي موردنظر در اينترنت تنظيم شده و بسيار مؤثر نيز هستند.
۲ ـ بايد به همه شركت كنندگان در اينترنت تفهيم كرد كه تمركز اصلي اين سيستم روي استقامت، انسجام و امنيت اين تكنولوژي است.
۳ ـ فعاليت هاي شبكه بايد از هر گونه كشمكش هاي سياسي روزانه و جنجال هاي چندجانبه در امان باشد.
۴ ـ دولت ها بايد بدانند كه آرايش و تنظيم تكنيكي اينترنت هيچ گونه وابستگي به محتويات برنامه ها ندارد.
اين سازمان از جهاني شدن كنترل اينترنت حمايت مي كند. آن چه مهم است، اين است كه بدانيم دولت ها به تنهايي نمي توانند وظيفه كنترل اينترنت را به عهده بگيرند و اين كار بايد به طور جهاني انجام شود.
منبع: NewScientist,12Nov2005

مشكل جديد مايكروسافت
گروه دانش و فن آوري ـ محمدتقي رسولي: شركت مايكروسافت اعلام نمود كه گزارش هايي از پست الكترونيكي هات ميل دريافت نموده است كه كاربران نمي توانند از بسياري از كاربران غير هات ميل كه پسوند دات كام دارند، نامه الكترونيكي دريافت نمايند. ريچاردسون، يكي از مديران ارشد مايكروسافت از سياتل ضمن اعلام اين موضوع زمان ايجاد اين مشكل را پس از افزايش حجم پست هاي الكترونيك كاربران اعلام نمود و احتمال داد كه كرم اينترنتي Sober نيز در اين موضوع دخيل بوده است. ظاهرا به دليل افزايش حجم پست هاي الكترونيكي، سرويس هات ميل به حدي كند شده است كه اكثر درخواست هاي ساير سايت ها را بر مي گرداند. ريچاردسون زمان حل اين مشكل را اعلام نكرده، ولي اعتقاد دارد اين سرويس روز به روز بهتر خواهد شد.
منبع: AP.org

جايزه اروپايي
براي مواد غريب و تپ اخترها
گروهي از دانشمندان كه پيشگام نوع جديدي از مواد چپ گرد با ويژگي هاي الكترومغناطيسي غيرعادي اند، و گروهي كه براي مطالعه فيزيك بنيادي، اجسام اخترفيزيكي به اسم تپ اختر را بررسي كرده اند، سهمي از جايزة دكرت اتحاديه اروپا در امسال را برده اند. از اين جايزه (كه ارزش آن يك ميليون يورو است) علاوه بر اين گروه ها، پژوهشگراني در زمينه اقليم شناسي، علوم اجتماعي، و كنترل بيماري ها هم سهم برده  اند. يك جايزه جداگانه 250 هزار يورويي هم به پنج مبلغ علم برجسته رسيده است. گروه اكسل سهم 200 هزار يورويي اش را به خاطر نمايش واقعيت فيزيكي مواد چپ گرد برده است. اين مواد نور را در جهت منفي مي شكنند. در دهة 1960، ويكتور وسلاگ دانشمند روسي وجود مواد چپ گرد را فرض گرفت. سي سال بعد جان پندري از كالج سلطنتي لندن پيشنهاد كرد چنين موادي را مي شود از آرايه هاي سيم هاي فلزي غيرمغناطيسي، يا تشديدگرهاي حلقه شكاف دار ساخت. جان پندري و همكارانش از گروه اكسل به اين واقعيت داده اند و با اين كار فناوري هاي هيجان انگيزي مطرح شده است، از جمله ابزارهاي تصويربرداري تشديد مغناطيسي بهبود يافته، آنتن هاي بهتر براي تلفن همراه، و عدسي هاي كامل، كه مي توانند تصوير را با تفكيكي كانوني كنند كه با طول موج محدود نمي شود. گروه پالس سهمش از اين جايزه را به خاطر بررسي تپ اخترها برده است. تپ اخترها ستاره هاي نوتروني  اند كه به سرعت مي چرخند و در رمبش يك ستاره پرجرم با يك انفجار ابر نواختري ساخته مي شوند. پژوهشگران با بررسي تغييرات ظاهري آهنگ تپ اخترها مي توانند نظريه نسبيت عام اينشتين را بيازمايند. گروه پالس به سرپرستي آندرو لاين از دانشگاه منچستر، در همكاري با اخترشناس هايي از استراليا جاي بيش از 850 تپ اختر را پيدا كرده است، بيش از آن  چه همه اخترشناس ها طي 30 سال گذشته كرده اند. برجسته ترين نكته اين پژوهش كشف يك تپ اختر دوتايي در 2003 بود. پيش از آن هيچ تپ اختر دوتايي اي كشف نشده بود. اين تپ اختر زمينه اي براي يك آزمون بسيار دقيق نسبيت عام فراهم كرده است. سه پنجم ديگر جايزه پژوهشي دكرت به اين گروه ها داده شد: گروه سي اي سي اي براي پژوهش در مورد تغييرات محيط و اقليم در شمالگان، گروه اي اس اس براي مقايسه ارزش هاي اجتماعي در جاهاي مختلف اروپا، و گروه يورو ـ پيد براي پژوهش در زمينه بيماري هاي ژنتيكي. جايزه تبليغ علم دكرت به كارل سوندبرگ از سوئد، آنيا آندرسن (اخترفيزيك داني از دانشگاه كپنهاگ)، يس فان هملريك از تلويزيون وارت در بلژيك، بيل برايسن (نويسنده)، و ميشاييل زيفرت از دانشگاه توبينگن رسيد. پنج نامزد براي دريافت جايزه پژوهشي هم هستند، كه هر يك 30 هزار يورو دريافت مي كنند؛ و پنج نامزد هم براي دريافت جايزه تبليغ علم  اند، كه هر يك 5 هزار يورو مي گيرند. اين جايزه ها دوم دسامبر در انجمن سلطنتي در لندن داده شد.
منبع: Staff.alzahra.ac.ir/mamwad


چاقي در كودكان
009711.jpg
گروه دانش و فن آوري ـ صدف كوهكن: چاقي پديده اي است كه روند رو به رشدي را در كودكان نشان مي دهد، بعضي از كودكان چاق بسيار حساس هستند و رفتار همكلاسي ها و دوستان، آن ها را از لحاظ رواني آشفته مي كند. اين كودكان، اغلب منزوي هستند و نسبت به فعاليت هايي مثل بازي و ورزش علاقه اي نشان نمي دهند. اغلب، اوقات خود را در تنهايي سپري مي كنند و تنها سرگرمي آن ها خوردن است. مشكل چاقي در كودكان مي تواند به علت افراط در مصرف تنقلات پرانرژي و غيرمغذي مثل انواع شكلات ها، شيريني هاي شكلاتي و خامه دار، غذاهاي سرخ كرده و چرب و همچنين كم  تحركي و فعاليت هاي بدني كم ايجاد شود. از طرفي عدم تغذيه با شير مادر هم مي تواند يكي ديگر از دلايل چاقي در كودكان و بزرگسالان باشد. بنابراين تغذيه با شير مادر يكي از بهترين راه هاي پيشگيري از چاقي در بزرگسالي است. بهترين و حساس ترين راه براي ارزيابي وضعيت تغذيه اي كودكان و دانش آموزان در سنين مختلف، پايش رشد است. اگر مي خواهيم فرزندانمان در بزرگسالي، افراد سالم و سلامتي باشند و دچار چاقي نگردند، بايد از همان كودكي و به طور مرتب وزن شوند و اضافه وزن آن ها كنترل شود. هدف ما، در درمان كودكان چاق نگه داشتن وزن يا كمتر كردن روند افزايش آن است و نه مطمئنا كاهش وزن. براي دستيابي به اين مهم، كافي است به حذف يا تقليل وعده هاي غذايي پركالري و فاقد مواد مغذي مثل غذاهاي كنسرو شده، آماده مصرف و فرآوري شده (سوسيس و كالباس و...)، چيپس، پفك و... پرداخته و آن ها را با گروه هايي از سبزيجات، ميوه ها، شير و لبنيات، نان هاي سبوس دار، مغز هاي گياهي (پسته، فندق، گردو) و آجيل (كشمش، برگه زردآلو، انجير و...) و انواعي از گوشت ها به خصوص ماهي ها جايگزين كنيم. همچنين در پي كاهش تحرك به دليل ماشيني شدن زندگي، بهتر است برنامه ورزشي كه حداقل 3 بار در هفته قابل اجرا باشد را براي آن ها پي ريزي كنيم. نكته بسيار كليدي و مهم ديگري كه در كودكان بايد بسيار مورد توجه قرار گيرد نياز به مايعات است، پس سعي كنيد در طول روز آب سالم و گوارا نه كلر زده شده و همچنين آب ميوه ها و سبزي ها را در برنامه غذايي كودكان تان بگنجانيد.

ايدز، بازسازي افغانستان را تهديد مي كند
گروه دانش و فن آوري ـ محمدتقي رسولي: مسؤولان اداره بهداشت افغانستان در روز جهاني ايدز يك برنامه تلويزيوني براي افزايش آگاهي مردم نسبت به ايدز تهيه كرده اند. قسمت اول اين برنامه در داخل يك آرايشگاه است كه آرايشگر قصد استفاده از ابزار مشترك براي چند نفر را دارد كه با تذكر يكي از مشتريان امكان انتقال ويروس ايدز به آن ها يادآوري شده است.قسمت بعدي اين برنامه كه با حضور يك پزشك بوده است نحوه انتقال ايدز از طريق استفاده از موادمخدر آموزش داده شد. پس از آن در مورد انتقال ويروس از طريق ارتباط جنسي برنامه اي كمدي تهيه ديدند كه اين موضوع به صورت پچ پچ بازيگران به مردم انتقال داده شد! محمدامين فاطمي، وزير بهداشت افغانستان، عمده مشكلات اين كشور در زمينه اشاعه ويروس هاي خطرناك را عدم آگاهي مردم و در نتيجه عدم رعايت بهداشت فردي و اجتماعي دانست. فاطمي تعداد افرادي كه تاكنون در اثر ايدز در افغانستان جان خود را از دست داده اند 49 نفر و افراد مبتلا را در حال حاضر 1300 الي 1500 نفر اعلام كرد. همچنين وزارت بهداشت افغانستان پوسترهايي چاپ كرده است كه در آن آگاهي مردم نسبت به اين بيماري افزايش يابد. آمارهاي سازمان ملل حاكي از آن است كه تعداد ايدزي هاي افغانستان چندين برابر تعداد اعلام شده باشد.
منبع: AP.org

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |