سه شنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۳ - Dec 13, 2005
سياسي
Front Page

رئيس جمهور در ديدار اعضاي ستاد كنگره حمايت از انقلاب اسلامي فلسطين:
صداي شكستن نظم ناپايدار فعلي به گوش مي رسد
010041.jpg
ايسنا : محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ديروز تاكيد كرد: جهان اسلام بايد از موضع انفعال خارج شود و فعالانه با موضوع فلسطين روبه رو شود.
رئيس جمهور كه در جمع اعضاي دبيرخانه كنگره بين المللي حمايت از انقلاب اسلامي فلسطين سخن مي گفت، با بيان اين كه مساله فلسطين، مساله اي گروهي و يا نژادي نيست، گفت: فلسطين مساله اي اسلامي و متعلق به امت و جهان اسلام است.
احمدي نژاد اظهار داشت: يكي از مهم ترين مسائل، فلسفه تشكيل رژيم صهيونيستي است كه نبايد به هيچ وجه از آن غفلت كرد؛ زيرا استكبار جهاني از اين طريق درصدد تسلط بر جهان اسلام است.
رئيس جمهور با تأكيد بر اين كه مساله فلسطين همواره بايد زنده بماند و حمايت از مردم مظلوم فلسطين نيز بايد به آرمان ملل مسلمان مبدل شود، گفت: همه كشورهاي اسلامي بايد تلاش كنند تا بعد از شصت، هفتاد سال موضع جهان اسلام از حالت انفعال خارج شود.رئيس جمهور ادامه داد: موضع انفعالي موضعي ميراست و مسلمانان شاهد هستند از روزي كه فلسطيني ها حركت فعالانه انجام داده اند، شرايط براي آنها به سمت بهبود تغيير كرده است.
احمدي نژاد، حق تعيين سرنوشت سرزمين هاي اشغالي را متعلق به ساكنان اين سرزمين دانست و گفت: مطالبه اصلي جهان اسلام بايد موضوع سپردن سرنوشت اين منطقه به آراي مردم باشد.
وي بار ديگر تأكيد كرد: اگر كشتن يهودي ها در اروپا درست است و به اين بهانه از صهيونيست ها حمايت مي شود، چرا بايد مردم فلسطين تقاص آن را پس بدهند.
رئيس جمهور با طرح اين پرسش كه موضع مكاتب بزرگ بشري راجع به اين ظلم بزرگ چيست؟ گفت: صحت و سقم ادعاهاي مدعيان حقوق بشر و كارآمدي نظام هاي بين المللي در اين عرصه است كه مشخص مي شود؛ زيرا مساله فلسطين داراي ظرفيتي است كه از يك سو همه ادعاهاي دروغ مكاتب پوشالي و نظام هاي دروغگو را افشا مي كند و از سوي ديگر كارآمدي انقلاب و تفكر امام (ره) و اسلام ناب را به اثبات مي رساند.
رئيس جمهور احداث ديوار حائل را نشانه ضعف رژيم ناحق اسرائيل ارزيابي كرد و گفت: سياست غرب در برخورد با موضوع فلسطين همواره به نفع رژيم صهيونيستي و به ضرر جهان اسلام بوده است و اكنون نيز نمي توانند ميانجي و قاضي مساله باشند.
احمدي نژاد ادامه داد: مساله فلسطين در واقع نقطه سرنوشت و تعيين تكليف بسياري از موضوعات تاريخي و درگيري هاي دنياي اسلام و ملل مستضعف با نظام سلطه است و آنها مي دانند هر تحولي در فلسطين در نظام كنوني سلطه و آرايش سياسي، اقتصادي، فرهنگي حاكم بر جهان تحول ايجاد مي كند. لذا آنها از كثيف ترين اعمال رژيم صهيونيستي حمايت مي كنند.
رئيس جمهور در پايان اجزاي دولت را مكلف به فعاليت و تلاش در جهت برگزاري هرچه باشكوه تر كنگره بين المللي حمايت از انقلاب اسلامي فلسطين كرد و گفت: جهان در آستانه تحول است و صداي شكستن اين نظم ناپايدار فعلي بيش از پيش به گوش مي رسد.
وي از مسئولان برگزاري اين كنگره خواست تا با هنرمندي و استفاده از همه ظرفيت ها و از موضع عزت، استغنا و اعتلا پرده ها را كنار بزنند تا جهانيان شاهد همه ابعاد باشند.
دكتر احمدي نژاد با اشاره به اين كه نهال كاشته شده از سوي امام خميني (ره) اكنون به درختي تنومند مبدل شده است، گفت: دلهاي ملل اسلامي مملو از عشق نسبت به امام و انقلاب است و با ياري خداوند اين حركت بزرگ و سرنوشت ساز به پيروزي خواهد رسيد.
پيش از سخنان رئيس جمهور علي اكبر محتشمي پور رئيس دبيرخانه كنگره بين المللي حمايت از انقلاب اسلامي فلسطين با اشاره به هدف صهيونيست ها در تغيير ماهيت قدس شريف و نابودسازي ماهيت اديان الهي گفت: وجود فلسطين نافي وجود اسرائيل در منطقه است و آنها تلاش مي كنند تا جايي به نام فلسطين، وجود خارجي نداشته باشد.

يادداشت
حضور در صحنه نبرد تاريخ
دكتر علي صباغيان
ششمين نشست كنفرانس وزيران سازمان جهاني تجارت امروز در هنگ كنگ آغاز به كار مي كند. در اين نشست كه به مدت شش روز ادامه خواهد يافت بيش از ۱۱ هزار نفر شامل وزيران و اعضاي هيات هاي ۱۸۰ كشور عضو رسمي و ناظر سازمان جهاني تجارت از جمله ايران، مسئولان و كارشناسان دبيرخانه سازمان جهاني تجارت، هيات هاي ساير سازمان هاي بين المللي، نمايندگان سازمان ها و تشكل هاي غيردولتي و تظاهركنندگان ضدجهاني شدن از نقاط مختلف جهان و نمايندگان و خبرنگاران رسانه هاي ديداري، شنيداري و نوشتاري از گوشه و كنار جهان حضور دارند. اگرچه ادامه اختلاف نظر كشورهاي عضو سازمان جهاني تجارت در خصوص موضوعات دستور كار و چگونگي پيشبرد مذاكرات دور دوحه از هنگام شكست نشست پنجم وزيران در سال ۲۰۰۳ در كانكون مكزيك از مدتها قبل سايه ترديد بر امكان موفقيت نشست هنگ كنگ گسترانيده بود، اما موضع سخت روزهاي اخير اتحاديه اروپا و تا حدودي آمريكا و ژاپن و نيز تشديد اعتراض مخالفان جهاني شدن احتمال ناكامي اين نشست را بيش از پيش افزايش داده است. با اين حال، صرف نظر از شكست يا پيروزي نهايي نشست وزيران هنگ كنگ در دستيابي به اهداف مورد نظر، اين نشست از جهات مختلف در عرصه بين المللي داراي اهميت و آثار و پيامدهاي پايدار به شرح زير مي باشد.
۱- همانطوري كه گفته شد موضوع نشست هنگ كنگ آزادسازي تجاري و اقتصادي است. توجه شديد كشورها، سازمان هاي بين المللي، تشكل هاي غيردولتي و رسانه هاي خبري به اين موضوع كه البته مي تواند پيامدهاي عميقي بر زندگي افراد و جوامع بر جاي گذارد نشان دهنده تحول بنيادين در مناسبات بين المللي و اهميت يافتن نقش و جايگاه مسائل اقتصادي و تجاري در اين عرصه و مهمتر از آن در تامين منافع و ايجاد رفاه ملي براي ملت هاست.
۲- حضور مجموعه اي گسترده از كشورهاي توسعه يافته، در حال توسعه و كمترتوسعه يافته در نشست هنگ كنگ در كنار يكديگر اولا بيانگر به هم پيوستگي شديد منافع اين كشورها با يكديگر و ثانيا نشان دهنده ضرورت مشاركت فعال تمامي كشورها و جوامع براي پيشبرد هرگونه دستور كار بين المللي از جمله بحث آزادسازي هاي تجاري است.
۳- نقشي كه كشورهاي در حال توسعه از ابتداي شروع در دوحه در چگونگي آغاز و گنجاندن موضوعات دستور كار آن و نيز در فرايند چهار سال گذشته اين دور ايفا كرده اند و همچنين تاثيري كه مي توانند بر شكست يا پيروزي نشست هنگ كنگ برجاي گذارند از تحول عميقي در رويكرد اين كشورها به نظام بين المللي و دستور كارهاي جهاني از انتقاد منفعلانه به مشاركت فعالانه حكايت دارد.
۴- آشكارشدن اختلاف نظر بين كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه بر سر موضوعات دستور كار اقتصادي و تجارت جهاني از نشست سياتل به بعد كه اكنون در آستانه نشست هنگ كنگ نيز بر شدت آن افزوده شده، اولا بيانگر ماهيت ناعادلانه نظام بين الملل مبتني بر قدرت به طور عام و نظام اقتصادي و تجارت بين المللي به طور خاص بوده و ثانيا نشان دهنده توان كنوني كشورهاي ضعيف تر در تن ندادن به شيوه هاي تصميم گيري اتاق سبز كه در آن تعداد معدودي از كشورهاي قدرتمند با اتخاذ تصميم پشت درهاي بسته نتايج آن را بر ديگران در چارچوب كاركرد نظام اقتصادي بين المللي تحميل مي كردند، مي باشد.
۵- حضور گسترده، فعال و اعتراض آميز نمايندگان سازمانهاي غيردولتي و تظاهركنندگان ضدجهاني شدن از نقاط مختلف جهان در هنگ كنگ هم نشان دهنده تحولي ديگر در عرصه نظام بين المللي يعني اهميت يافتن نقش و جايگاه گروه هاي اجتماعي به عنوان نهادهاي جامعه مدني جهاني مي باشد. ۶- حضور پرشمار نمايندگان و خبرنگاران رسانه هاي ديداري، شنيداري و نوشتاري جهان در نشست هنگ كنگ صحنه ديگري از عرصه نبرد منافع كشورهاي حاضر در اين نشست را نشان مي دهد. تلاش اين رسانه ها براي ارسال اخبار و گزارش هاي لحظه به لحظه به كشورهايشان از يك سو با حساس كردن افكار عمومي نسبت به آنچه در هنگ كنگ مي گذرد آنها را به حمايت از تصميم گيران و مقامات متبوعشان در كنفرانس وامي دارد و باعث تقويت موضع مذاكراتي  آنها در رويارويي با رقبايشان مي گردد و از سوي ديگر با آگاه كردن مردم از جزئيات مذاكرات و تصميمات نشست هنگ كنگ و ايجاد محيطي شفاف، تصميم گيريان و مذاكره كنندگان در نشست را از هرگونه اقدامي كه برخلاف منافع ملي باشد برحذر مي دارد. هرچند كه جاي تاسف عدم حضور نمايندگان رسانه هاي خبري ايران در اين نشست باقي است .
۷- حضور هيات ايراني در نشست هنگ كنگ اولين حضور از اين نوع است كه پس از پذيرش عضويت ناظر كشورمان در سازمان جهاني تجارت در خردادماه امسال عملي شده است. اگر چه حضور ايران در نشست هنگ كنگ همچون ساير اعضاي ناظر بدون حق راي است اما در سوي ديگر نشان تعامل مثبت و فعال كشورمان با اقتصاد جهاني در چنين سطحي محسوب مي شود. براين اساس انتظار مي رود هيات ايراني از اين فرصت بيشترين بهره گيري را به منظور بسترسازي مناسب براي فرايند الحاق ايران به سازمان جهاني تجارت كه در آينده نه چندان دور آغاز خواهد شد، بكند.
۸- و بالاخره اگرچه ممكن است مجموعه عواملي همچون اختلاف نظر كشورهاي حاضر در نشست هنگ كنگ، فقدان حمايت هاي سياسي لازم از سوي پايتخت ها و اعتراض مخالفان جهاني شدن موجب شود اين نشست هم همچون نشست سياتل يا كانكون در دستيابي به اهداف مورد نظر با شكست مواجه شود اما هيچ ترديدي نيست كه اين شكست به مفهوم شكست  روند بين المللي كه در چارچوب نظام تجاري چندجانبه جهان از دوران پس از جنگ جهاني دوم آغاز شده و اكنون در مسير تكاملي خود به تأسيس سازمان جهاني تجارت انجاميده نخواهد بود.
به هر حال شكست يا موفقيت نشست هنگ كنگ هر دو در ارتباط نزديك با منافع كشورهاي حاضر در آن و به طور مشخص تلاش آنها براي ايجاد رفاه و زندگي بهتر براي شهروندانشان از طريق گسترش فعاليتهاي اقتصادي و تجاري در دورترين نقاط جهان مي باشد؛ امري كه اكنون به مهمترين اولويت هاي ملي و بين المللي دولتها تبديل شده و كشور ما را نيز گريزي از آن نيست.

رئيس مجلس در آستانه سفر به روسيه:
استقبال ايران از فعاليت بيشتر  روسيه
در مذاكرات هسته اي را به مسكو اعلام مي كنيم
ايسنا:رئيس مجلس شوراي اسلامي در آستانه  سفر پنج روزه  خود به روسيه با استقبال از نقش آفريني فعال تر اين كشور در زمينه  پرونده  هسته اي ايران يادآور شد كه اين نكته را به اطلاع مقامات روسي خواهد رساند.
دكتر غلامعلي حداد عادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي، پيش از سفر خود به روسيه و بلاروس، با حضور در جمع خبرنگاران از ايران و روسيه به عنوان دو كشور همسايه اي كه روابط ديرينه اي با يكديگر داشته اند ياد كرد و افزود: در حال حاضر نيز از لحاظ سياسي، اقتصادي و فرهنگي روابط گسترده و مستحكمي داريم.
وي با بيان اين كه همكاري ميان مجالس دو كشور از اموري است كه در گسترش روابط موثر است، خاطرنشان كرد: خوشبختانه گروه هاي پارلماني ايران و روسيه در اين زمينه فعال بوده و سفر هيات پارلماني ايران به روسيه نيز در راستاي تحكيم اين همكاري و به دعوت از رئيس دوماي فدراسيون روسيه صورت مي گيرد.
رئيس قوه  مقننه، در گزارش سفر خود از دو روز حضور در بلاروس، سفر به مسكو و جمهوري تاتارستان و ملاقات با مسلمانان آن و سه روز حضور در روسيه خبر داد كه بر تقويت روابط پارلماني ميان دو كشور بسيار موثر است.
وي با اشاره به اين كه همكاري ميان دو كشور در زمينه  هسته اي از جمله مباحث مورد بحث در اين سفر خواهد بود، ادامه داد: تكميل نيروگاه اتمي بوشهر و حمايت روسيه از استفاده  صلح آميز هسته اي ايران از جمله  اين مباحث خواهد بود، چرا كه روسيه نيز اخيراً در زمينه  انرژي هسته اي ايران فعال تر شده است.
حداد عادل در مورد نقش روسيه در آينده  پرونده  هسته اي ايران بود، اظهار داشت: از نقش آفريني فعال تر روسيه در اين زمينه استقبال خواهيم كرد و اين نكته را به اطلاع مقامات روسي خواهيم رساند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي، با بيان اين كه جمهوري اسلامي ايران از مذاكره با روسيه استقبال مي كند، تأكيد كرد: ما مذاكره را به چند كشور خاص محدود نمي كنيم و باب مذاكره با روسيه را نيز باز مي دانيم.وي در پاسخ به سوال ديگري كه جوياي پيامي بود كه در اين سفر به همراه مي برد، متذكر شد كه حامل پيام خاصي نيست.
حداد عادل همچنين در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه «آيا در اين سفر درخصوص اشياي عتيقه به سرقت رفته از آذربايجان نيز مذاكراتي خواهيد داشت يا نه؟» گفت: به سن پترزبورگ سفر نخواهم كرد.ولي اگر مناسبتي پيش بيايد ممكن است اين مسئله مطرح شود.جمهوري اسلامي ايران مايل به بسط مناسبات و گسترش همكاري هاي فرهنگي با روسيه است.بر اساس اين گزارش حجت الاسلام موسي قرباني از هيات رئيسه، كاظم جلالي مخبر كميسيون امنيت ملي و بيژن شهبازخاني عضو كميسيون بهداشت و درمان و حميدرضا آصفي سخنگوي وزارت امور خارجه به همراه مدير كل اروپاي شرقي اين وزارتخانه، رئيس مجلس را در اين سفر همراهي مي كنند.
محسن يحيوي، علاءالدين بروجردي، حسن نوعي اقدم از كميسيون هاي انرژي، امنيت ملي و اقتصادي به همراه حجت الاسلام سيد احمد موسوي معاون پارلماني رئيس جمهور نيز براي بدرقه  هيات پارلماني ايران در پاويون جمهوري حضور داشتند.
علاوه بر اينها سفير روسيه نيز به همراه تني چند از همكاران خود در اين سفارتخانه براي بدرقه  رئيس مجلس آمده بود.

استيضاح وزير دفاع را مثبت نمي دانم
ايسنا: معاونت پارلماني نهاد رياست جمهوري گفت: زمينه استيضاح وزير دفاع را در مجلس خيلي مثبت ارزيابي نمي كنم. محمد عظيمي اظهار داشت: مجلس حق دارد كه موضوع سقوط هواپيما را مورد بررسي قرار دهد و علل و عوامل آن را شناسايي كند. همانطور كه دولت نيز در اين ارتباط فعاليت هاي خود را آغاز كرده و بر اين امر مصر است. متأسفانه در اين حادثه تعدادي از اصحاب رسانه و پرسنل ارتش و تعدادي از مردم عادي به شهادت رسيدند، همانطور كه گفته شد دولت درصدد است كه علل سقوط هواپيما را بررسي و به مردم اعلام كند و اگر قصوري در اين ارتباط وجود داشته باشد حتماً با آن برخورد مي شود.

با هنر:
مجلس از حادثه سقوط هواپيما ،تحقيق و تفحص مي كند
ايسنا: به گفته نايب رئيس اول مجلس، چنانچه نتايج حاصل از تحقيقات و اطلاع رساني دستگاه هاي ذيربط در حادثه هوايي اخير كه منجر به شهادت جمعي از اصحاب رسانه، جمعي از اعضاي ارتش جمهوري اسلامي ايران و كادر هوايي شده بود، مجلس را قانع نكند از ديگر ابزارهاي در اختيار مجلس هم چون تحقيق و تفحص استفاده خواهيم كرد. محمدرضا باهنر، رئيس فراكسيون اصولگرايان كه صبح ديروز براي بدرقه تيم پارلماني ايران به روسيه در پاويون جمهوري حضور يافته بود در جمع خبرنگاران گفت: مجلس، كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي را مكلف به نظارت بر تحقيقات و اطلاع رساني قوه قضائيه و مجريه كرده است تا اگر قصوري شده است به آن رسيدگي كند. نايب رئيس اول مجلس تأكيد كرد: مجلس شوراي اسلامي به دنبال كشف واقعيت است و تمامي تلاش خود را در اين زمينه به كار خواهد بست.

تأكيد هيأت دولت بر اطلاع رساني
از پيگيري علت سانحه هواپيما
ايسنا: هيات دولت در جلسه يكشنبه شب خود پس از بررسي مفصل حادثه سقوط هواپيماي سي _ ۱۳۰ با حضور مسئولان ذي ربط بر اطلاع رساني مناسب از پيگيري علت اين حادثه جانگداز تأكيد كرد. رئيس جمهور در اين جلسه ضمن تسليت مجدد به خانواده هاي قربانيان اين حادثه، گفت: اكثر افرادي كه در اين حادثه جان خود را از دست دادند، از رويش هاي انقلاب اسلامي بودند و در اين دوران پربركت رشد و تحصيل كرده و با عشق به اسلام و علاقه به عزت ميهن اسلامي، خود را براي حضور و فداكاري در عرصه هاي خطر آماده كرده بودند.
رئيس جمهور رويش هاي انقلاب اسلامي را پايان ناپذير دانست و گفت: امروز نسل هاي پي در پي با روحيه فداكاري، ايثار و از خودگذشتگي در خدمت نظام مقدس جمهوري اسلامي هستند و نيروهاي تازه نفس نيز كه در اين نظام مقدس به عرصه وجود پا گذاشته و تربيت شده و تنفس كرده اند، در راهند كه بايد فضا براي حضور پر رنگ تر آنان مهيا شود. در اين جلسه وزير دفاع و فرمانده  نيروي هوايي ارتش درباره حادثه سقوط هواپيماي سي _ ۱۳۰ گزارش هايي بيان كردند.
در ادامه جلسه، كليات طرح هايي به منظور گسترش حمل و نقل عمومي، ساماندهي و كاهش مصرف سوخت و آلودگي هواي تهران به تصويب رسيد.

رئيس قوه قضائيه: بايد حقوق شهيدان
سانحه هوايي توسط دستگاه هاي اجرايي احقاق شود
ايسنا: رئيس قوه قضائيه در جلسه مسئولان عالي قضايي با تسليت مجدد حادثه دلخراش سقوط هواپيما به خانواده هاي شهداء و اصحاب رسانه و نظاميان و نيروهاي مردمي  گفت: به يقين عزيزان از دست رفته از نيروهاي خدوم و زحمتكش نظام بودند و بايد حقوق آنها به طور كامل احقاق شود و كوتاهي در اين زمينه پذيرفته نيست.وي از مسئولان قضايي، دادسراي سازمان قضايي نيروهاي مسلح، دادستان كل كشور و سازمان بازرسي كل كشور خواست به طور مشترك در بخش هاي مختلف، اين مساله مهم را پيگيري كنند.
رئيس قوه قضائيه، تأكيد كرد: بايد حقوق تمام مردم سانحه ديده و شهيدان توسط دستگاه هاي اجرايي احقاق شود و در عين حال دستگاه هاي ذيربط و مسئول ضمن آگاهي به موقع به جامعه اطلاع رساني كنند تا جلوي برخي گمان ها و ذهنيت ها گرفته شود.وي از سازمان قضايي نيروهاي مسلح خواست با فراهم كردن امكانات مورد نياز در انجام وظايف تيم تعيين شده سرعت بخشيده و مردم اطمينان داشته باشند كه اين بررسي ها عادلانه و سريع پيگيري خواهد شد.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |