سه شنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۳ - Dec 13, 2005
مدير كل تأمين اجتماعي استان تهران :
امور مستمري بگيران حادثه هواپيما ۲۴ ساعته
رسيدگي مي شود
گروه اجتماعي -ليلا خاكسار: كليه امور مستمري بگيران حادثه ديدگان سانحه هواپيماي سي -۱۳۰ ظرف ۲۴ ساعت پس از مراجعه رسيدگي خواهد شد.
روزيفراخ مدير كل تأمين اجتماعي استان تهران ضمن اعلام اين مطلب به خبرنگار همشهري گفت: خانواده و بازماندگان عزيزاني كه در اين حادثه به شهادت رسيده اند و تحت پوشش بيمه سازمان تأمين اجتماعي هستند، پس از مراجعه به نزديكترين شعبه مي توانند از مزاياي مستمري سازمان تأمين اجتماعي برخوردار شوند.
وي افزود: اين افراد شامل مادر، همسر، فرزندان دختر تا زمان ازدواج و فرزندان پسر تا زمان رسيدن به سن قانوني است.
خدمات مشاوره در كارگاه ها
همچنين روزيفراخ ضمن اشاره به تعداد ۱۹۵ هزار نفر كه از خدمات مراكز مشاوره در طول شش ماه سال جاري استفاده كرده اند گفت: به منظور تبادل اطلاعات، آشنايي با قوانين سازمان تأمين اجتماعي و نحوه ارائه خدمات كارگاههايي كه بالاي ۵۰ نفر كارگر دارند مي توانند با هماهنگي روابط عمومي تهران بزرگ از خدمات مراكز مشاوره در محل كارگاه استفاده نمايند. روزيفراخ با اشاره به تأسيس مراكز مشاوره گفت: مراكز مشاوره جهت روانسازي امور، كاهش در رفت و آمد كارفرمايان، راهنمايي در ارائه ليست دوره اي، ارائه اطلاعات صحيح به كارفرمايان، بيمه شدگان و مستمري بگيران از سال ۸۲ در اداره كل و شعبه تابعه راه اندازي و مشغول به كار شدند. مدير كل تأمين اجتماعي تهران بزرگ رضايتمندي مراجعان تأمين اجتماعي را يكي از مهمترين اهداف سازمان تأمين اجتماعي عنوان نمود و افزود: توسعه آگاهي بيمه شدگان، كارفرمايان و مستمري بگيران از اولويت هاي كاري اين اداره كل است و در اين راستا نگاه ويژه به مراكز مشاوره دارد.
بررسي خسارات برف سنگين سال گذشته گيلان
احمد پايور رئيس اداره تعهدات كوتاه مدت و بيمه بيكاري سازمان تأمين اجتماعي نيز گفت: براساس تبصره ۲ ماده ۲ قانون بيمه بيكاري بيمه شدگاني كه به علت بروز حوادث غيرمترقبه از قبيل سيل، زلزله، جنگ، آتش سوزي و... بيكار مي شوند با معرفي واحد كار و امور اجتماعي محل از مقرري بيمه بيكاري بهره مند مي شوند.
وي گفت: بارش برف سنگين بهمن ماه سال ۸۳ در استان گيلان نه تنها تخريب ۲۴۰ كارگاه را به همراه داشت بلكه موجب بيكاري ۴۲۷۲ كارگر شاغل در اين كارگاه ها شد كه همگي از مزاياي صندوق بيمه بيكاري سازمان تأمين اجتماعي استفاده نموده اند.وي تصريح كرد: پس  از گذشت حدود ۱۰ ماه از اين حادثه بيش از ۱۵۰۰ نفر از اين افراد مجدداً مشغول به كار شده اند و مقرري آنها قطع شده است و تعداد ۲۷۵۵ كارگر همچنان مقرري بيمه بيكاري دريافت مي كنند.
رئيس اداره تعهدات كوتاه مدت و بيمه بيكاري تأمين اجتماعي در خصوص ميزان هزينه هاي ايجاد شده ناشي از اين حادثه براي صندوق بيمه بيكاري گفت: براساس محاسبات انجام شده از زمان وقوع اين حادثه تا پايان آبان ماه سال ۸۴ به ازاي پرداخت ۳۰ هزار نفر ماه مقرري پرداخت شد.
پايور در خصوص روند بازسازي و بازگشت به كار اين گروه از كارگران گفت: در حال حاضر به دليل برخي مشكلات اجرايي و عدم اجراي برخي تعهدات توسط دستگاه هاي ذيربط روند بازسازي و بازگشت به كار اين افراد به كندي صورت مي پذيرد كه اين امر علاوه بر اينكه به دليل محدوديت مدت دريافت مقرري موجب نگراني كارگران اين واحدها گرديده، محدوديت هايي را نيز براي صندوق بيمه بيكاري ايجاد كرده است.

با بهره گيري از كد ردياب
توزيع دارو و مكمل هاي غذايي وارداتي كنترل مي شوند
010005.jpg
گروه اجتماعي _ مريم غفاري: هر نوع دارو و مكمل غذايي فاقد برچسب فارسي نويس و كدردياب از نظر وزارت بهداشت غيرمجاز بوده و با متخلفين برخورد مي شود.
براساس اين طرح قرار است همه داروها از اين پس كدردياب داشته باشند و دارو داراي شماره خاص شناسايي باشد كه از طريق آن بتوان مسير توزيع دارو در انبارها، داروخانه ها و مصرف كنندگان را پيگيري كرد.
مجيد عطايي، مسئول اطلاع رساني معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت به همشهري گفت: در حال حاضر برخي از داروهاي توليد داخلي نيز وجود دارند كه با كپي برداري از داروهاي خارجي و آرم و مشخصات آن به صورت غيرمجاز تهيه و عرضه مي شوند كه مقدار زيادي از اين داروها پس از آزمايش  در آزمايشگاههاي وزارت بهداشت، مشخص شده كه تقلبي است.وي نظارت مستمر و حمايت از سرمايه گذاران مجاز، تعامل با كشورهاي خارجي توليدكننده دارو و مكمل هاي غذايي معتبر، اطلاع رساني گسترده به مردم را از مهمترين راهكارهاي شناسايي كانال هاي قاچاق دانست و گفت: برچسب فارسي بر روي اقلام وارداتي آماده مصرف شامل: كشور مبدأ، تاريخ توليد و انقضاء، سري ساخت، مجوز بهداشتي، طريقه مصرف و مخابرات (در صورت لزوم) آن و نام شركت واردكننده مي باشد كه بايد قيد شوند.وي در خصوص مصرف مكمل هاي رژيمي _ غذايي كه شامل فرآورده هايي هستند كه بتوانند نيازهاي تغذيه اي گروه مشخصي از افراد جامعه شامل سالمندان، زنان باردار و شيرده ، كودكان و ورزشكاران را برطرف كنند گفت: مردم در تهيه اين گونه مواد دقت و حساسيت كافي داشته باشند چون در صورت غيرمجاز بودن آنها، اثرات غيرقابل جبراني ايجاد خواهند كرد كه منجر به تحميل هزينه هاي مضاعف بر مردم مي شود.
وي افزود: صدور مجوز به اقلام وارداتي مرتبط با سلامت و بهداشت مردم صرفاً طي مراحل پرداخت ماليات و حقوق گمركي نيست بلكه در درجه نخست استاندارد و كيفيت پايه مواد بررسي مي شود و در صورت تأييد وزارت بهداشت مجوز ورود صادر مي گردد و حتي در برخي مواقع از كارخانه سازنده در خارج از كشور نيز بازديد به عمل مي آيد.
وي با تأكيد بر اينكه مردم در صورت رؤيت اقلام خارجي بدون برچسب فارسي سريعاً گزارش دهند گفت: با تعامل خوبي كه با نيروي انتظامي وجود دارد ما متخلفين را به مراجع ذي صلاح اعلام و جمع آوري مي كنيم و به فروشگاههاي بزرگ زنجيره اي سطح كشور اعلام كرديم، كه از فروش اقلام خارجي بدون برچسب فارسي امتناع كنند.وي افزود: حتي در برخي موارد اقلام مثلاً خارجي در مراكز زيرزميني توليد شده و برچسب خارجي روي آنها نصب مي شود كه اين گونه متخلفين نيز از سوي بازرسين وزارتخانه پيگيري مي شوند.
وي با تأكيد بر اطلاع رساني شفاف و مستمر به مردم گفت: بطور مثال قوطي هاي نوشيدني «راني» كه در بازار موجودند از سوي شركتي در عربستان توليد مي شوند كه آن دسته كه داراي برچسب وزارت بهداشت هستند فاقد مواد سمي اند و بنزوات موجود در آنها صفر است ولي آن دسته كه فاقد برچسب اند مواد فوق در آنها وجود دارند. لذا دقت مردم براي انتخاب اجناس مصرفي بهداشتي و غذايي كه داراي برچسب فارسي هستند و امتناع از خريد اجناس كه مجوز وزارت بهداشت را نداشته كمك مؤثري است در حذف قاچاق اين گونه اجناس كه سلامتي و جان مردم را نيز به خطر مي اندازد.
اين گزارش حاكي است، يك دكتر داروساز كه مسئول فني يكي از داروخانه هاي تهران است در اين خصوص به همشهري گفت: كليه داروها و لوازم آرايشي، بهداشتي كه برچسب فارسي دارند به اين معناست كه مجوز رسمي وزارت بهداشت را مبني بر استاندارد و كيفيت مواد داشته و پس از طي كانال هاي پرداخت ماليات و گمركي و... توانسته اند مجوز بگيرند ولي در مواردي كه فاقد برچسب باشند يعني از كانال هاي قاچاق وارد و توزيع شده اند كه به دليل عدم طي مراحل فوق سود بيشتري عايدشان مي شود و استاندارد و كيفيت آن نيز قابل تضمين نيست.
ولي متأسفانه در حال حاضر بسياري از متخصصان به طور مثال پوست و مو، شامپو يا كرم هايي را تجويز مي كنند كه منجر به تقاضاي مشتري از داروخانه مي شود لذا داروخانه ملزم به تهيه آن جنس مي شود و متأسفانه تا وقتي اينگونه مواد به صورت قاچاق با قيمت ارزان تر ارائه مي شود و مشتري خاص خودش را نيز دارد ديگر مجبور به طي پروسه اداري و پرداخت هزينه نخواهد بود و به راحتي اينگونه اقلام در برخي مراكز توزيع مي شوند.وي افزود: البته كيفيت داروها نيز در اين خصوص نقش دارند به طور مثال نوعي دارو كنترل فشار خون وجود دارد كه نوع ايراني آن ۱۲ تومان و خارجي اش ۶۸۲ تومان است. مسلماً اگر داروي توليد داخل اثر بخشي كافي همانند نوع وارداتي را داشته باشد مردم مجبور نخواهند شد نوع خارجي اش را با قيمت گران تر تهيه كنند.وي گفت :نظارت مستمر مسئولين بر داروخانه ها علاوه بر بحث دارو، بر مكمل هاي غذايي و اقلام آرايشي بهداشتي نيز مي تواند كانال هاي قاچاق را شناسايي و عرضه آن    را متوقف كند.

گرمخانه هاي موقت از اين پس با سازه ثابت ايجاد مي شوند
فارس: مديركل حمايتي و امدادي وزارت رفاه و تامين اجتماعي گفت: گرمخانه هاي موقت از اين پس به جاي چادر با سازه ثابت ساخته مي شوند.
فرهاد صدر افزود: تا پايان اين هفته يك گرمخانه چادري ديگر كه در تهران وجود دارد برچيده مي شود و به جاي آن شهرداري يك ساختمان ايجاد مي كند.
وي در ادامه در خصوص سيستم اطفاي حريق در گرمخانه ها و مراكز نگهداري موقت كارتن خوابها گفت: تمام مراكز نگهداري موقت و گرمخانه ها داراي سيستم اطفاي حريق هستند به طوري كه حتي گرمخانه اي كه چند روز پيش در آتش سوخت نيز داراي سيستم اطفاي حريق بود اما چون عامل آتش سوزي از بيرون گرمخانه بود، هيچ فايده اي نداشت.
مديركل حمايتي و امدادي وزارت رفاه و تامين اجتماعي درباره علت وقوع حادثه آتش سوزي در گرمخانه و فوت دو نفر از بي خانمان ها در آن اظهار داشت: معمولاً ساكنان محله اي كه اين مراكز در آنها ايجاد مي شود ابراز نارضايتي مي كنند و اين اعتراضات تقريباً طبيعي است.
صدر در خصوص ظرفيت گرمخانه ها گفت: ظرفيت هر گرمخانه حدود ۱۰۰ نفر است كه هر بي خانماني در آن داراي يك تخت است و امكان اين كه بيش از ظرفيت در آنها جاي گيرند وجود ندارد به طوري كه در گرمخانه اي هم كه آتش گرفت حدود ۹۴ نفر ساكن بودند.

كسري بودجه دانشگاه و مشكلات جدي بيماران
ايسنا: كسري بودجه دانشگاه علوم پزشكي تهران در سال جاري بيش از ۳۰ ميليارد تومان تخمين زده شد.
به عبارت ديگر درآمد بيمارستانها كه بايد صرف خريد دارو و تجهيزات مصرفي بيماران شود  صرف پرداخت حقوق پرسنل مي شود كه اين مسئله باعث پايين آمدن كيفيت خدمات و خدمت رساني به بيماران مي گردد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
خبرنگاران اواخر آذرماه هديه دولت را دريافت مي كنند
فارس: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: همه چيز مهيا است تا خبرنگاران اواخر آذرماه هديه دولت را بدون هيچ مشكلي دريافت  كنند.
محمد حسين صفار هرندي افزود: براي توزيع هديه يك ميليون دلاري دولت به خبرنگاران هيچ مشكلي در راه نيست به نحوي كه اواخر آذرماه توزيع اين هدايا بين خبرنگاران واجد شرايط آغاز خواهد شد اما مراحل اجرايي توزيع اين هدايا در دست بررسي است. وي اضافه كرد: اگر چه حوادث اخير اين موضوع را تحت الشعاع خود قرار داده بود اما در حال حاضر هيچ مانع قانوني، ذهني، عيني و غيره براي توزيع هدايا بين خبرنگاران وجود ندارد.

معاون دانشجويي سازمان دانشگاه آزاد:
هيچ دانشجويي به خاطر عدم تمكن مالي
نبايد از تحصيل محروم شود
گروه علمي فرهنگي: دانشگاه آزاد به طور متوسط از هر دانشجو پنج ميليون ريال دريافت مي كند، اين در حاليست كه مبلغ دريافتي دانشگاه دولتي به ازاي هر دانشجو در صندوق دولت چهار برابر اين ميزان است.
دكتر رهنما معاون دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي در جلسه پرسش و پاسخي كه با حضور جمعي از دانشجويان برگزار شد، در پاسخ به سؤالي مبني بر بالا بودن نرخ شهريه دانشگاه، گفت: مديريت دانشگاه آزاد بر آن است تا پول را از دانشجو گرفته و براي خود دانشجو خرج كند، اما دغدغه ما اين است كه متناسب با دريافت شهريه خدمات ارائه شود. وي با اشاره به فعاليت هاي عمراني دانشگاه آزاد، آن را اجراي تعهد براي ارائه خدمات به ورودي هاي آينده اين دانشگاه دانست و تصريح كرد: ما به اين اصل اعتقاد داريم كه هيچ دانشجويي نبايد به خاطر عدم تمكن مالي از تحصيل محروم شود، لذا از ۶۰۰ ميليارد ريال اعتبار دولتي ۳۵۰ ميليارد ريال را به وام دانشجويي اختصاص داديم.

كنگره علمي جشنواره آسيايي «بهداشت خانواده»
در تهران برگزار مي شود
گروه اجتماعي: كنگره علمي جشنواره آسيايي «بهداشت خانواده» بيست و چهارم دي ماه سال جاري به همت جهاددانشگاهي واحد علوم پزشكي ايران در سالن همايش هاي بين المللي رازي برگزار مي شود.
دكتر سعيد كاظمي آشتياني، رئيس جهاد دانشگاهي واحد علوم پزشكي ايران با اعلام اين خبر گفت: در راستاي تحقق برنامه هاي پژوهشي مندرج در برنامه توسعه فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي جمهوري اسلامي ايران مبني بر مشاركت بخش خصوصي و با عنايت به استقبال كم نظير پژوهشگران ايراني از كنگره نخستين جشنواره علمي «بهداشت خانواده» اين كنگره در دومين سال با گسترش حوزه جغرافيايي به صورت آسيايي برگزار مي شود.
وي با اعلام اينكه برقراري ارتباط بين پژوهشگران داخلي و خارجي در حوزه سلامت، ارتقاي سطح آگاهي هاي عمومي در اين حوزه و ايجاد زمينه برقراري ارتباط علمي بين پژوهشگران ايراني و خارجي از جمله اهداف برگزاري اين جشنواره است، افزود: تلاش ما براي استفاده از تجربيات علمي _ پژوهشي كشورهاي آسيايي در حوزه سلامت و تشويق محققان و پژوهشگران حوزه سلامت با گسترش پژوهش هاي كاربردي از ديگر اهداف برگزاري اين كنگره است.
رئيس جشنواره آسيايي «بهداشت خانواده» با دعوت از كليه متخصصان و پژوهشگران رشته هاي زنان و زايمان، بيماري هاي داخلي، بيماري هاي عفوني، پوست، تغذيه، طب كار، دكتراي اپيدميولوژي ، داروسازي، ميكروبيولوژي، آموزش بهداشت، و بيماري هاي كودكان، روانپزشكي، فيزيوتراپي، دندانپزشكي عمومي، پزشكي عمومي، براي شركت در اين كنگره تصريح كرد: تمامي متخصصان رشته هاي مذكور مي توانند با مراجعه به پايگاه اطلاع رساني جشنواره به آدرس: www.paknamaward.com ضمن تكميل فرم مربوطه تا پايان پانزدهم دي ماه سال جاري نسبت به ثبت نام در اين جشنواره اقدام نمايند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |